ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 жовтня 2014 року справа № 823/2777/14
м. Черкаси
16 год. 10 хв.
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Каліновської А.В.,
при секретарях: Педані О.В., Шалько І.П.,
представників позивача - Грязона Р.М., Філіппової І.В.,
представника відповідача - Аполонова О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом публічного акціонерного товариства "Уманьавтодор" до Уманської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Черкаській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся в Черкаський окружний адміністративний суд з вищезазначеним позовом, у якому просить визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 24.06.2014р. №0000182210 та №0000192210.
Податковим повідомленням-рішенням Уманської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Черкаській області (далі - Уманська ОДПІ) від 24.06.2014р. №0000182210 публічному акціонерному товариству «Уманьавтодор» (далі - ПАТ «Уманьавтодор») збільшено суму грошового зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки з юридичних осіб на суму 43992 грн. 59 коп. за основним платежем та 21996 грн. 29 коп. за штрафними (фінансовими) санкціями, всього на суму 65988 грн. 88 коп., податковим повідомленням-рішенням від 24.06.2014р. №0000192210 - збільшено суму грошового зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки з юридичних осіб на суму 90641 грн. 51 коп. за основним платежем та 45320 грн. 75 коп. за штрафними (фінансовими) санкціями, всього на суму 135962 грн. 26 коп.
Позов обґрунтовано тим, що посадовими особами Уманської ОДПІ проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ПАТ «Уманьавтодор» з питань дотримання вимог податкового законодавства в частині повноти нарахування плати за землю за період з 01.01.2013 року по 31.12.2013 року. За результатами даної перевірки складено акт від 10.06.2014 року №1076/23-05-22/14196857, в якому зафіксовано, зокрема, порушення пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI. На підставі акту перевірки Уманською ОДПІ прийнято податкові повідомлення-рішення від 24.06.2014 року №0000182210 та №0000192210. 02 липня 2014 року ПАТ «Уманьавтодор» оскаржило вказані податкові повідомлення-рішення до Головного управління Міндоходів у Черкаській області. Рішенням Головного управління Міндоходів у Черкаській області від 11.08.2014 року № 16791/23-00-10-0210 скаргу ПАТ «Уманьавтодор» залишено без задоволення, а податкові повідомлення-рішення без змін. Не погоджуючись з даним рішенням, позивач 13 серпня 2014 року звернувся зі скаргою на вищевказані податкові повідомлення-рішення до Державної фіскальної служби України, проте рішенням від 01.09.2014 року №2694/6/99-99-10-01-02-15 податкові повідомлення-рішення Уманської ОДПІ залишено без змін, а скаргу ПАТ «Уманьавтодор» - без задоволення.
Позивач не погоджується з оскаржуваними рішеннями, оскільки вважає, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, а не норми Податкового кодексу України. ПАТ «Уманьавтодор» має у користуванні земельні ділянки, за які здійснює орендну плату в сумі, що відповідає умовам договорів оренди, укладених між ПАТ «Уманьавтодор» та Уманською районною державною адміністрацією Черкаської області. Зміна розміру земельного податку згідно із Податковим кодексом України є підставою для перегляду установленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договору оренди землі його учасниками, однак не тягне за собою автоматичного підвищення розміру орендної плати, встановленого в договорі оренди, а тому донарахування ПАТ «Уманьавтодор» суми грошового зобов'язання з орендної плати із застосуванням штрафних санкцій за вищевказаними податковими повідомленнями-рішеннями здійснено неправомірно.
В зв'язку з вищевикладеним, позивач вважає оскаржувані податкові повідомлення-рішення протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали в повному обсязі та просили позов задовольнити. Крім того, зазначили, що у жовтні 2013 року відповідачем була проведена інша перевірка ПАТ «Уманьавтодор» за період з 01.07.2012 року по 30.06.2013 року, на підставі якої прийнято податкові повідомлення-рішення, якими збільшено грошове зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки за перше півріччя 2013 року. Таким чином, представники позивача стверджують, що податковими повідомленнями-рішеннями, які оскаржуються, ПАТ «Уманьавтодор» повторно визначено грошове зобов'язання з орендної плати за ті самі ділянки та частину того самого періоду.
Представник відповідача позов не визнав. У своїх письмових запереченнях, наданих до суду, зазначив, що ст.288 Податкового кодексу України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 Податкового кодексу України. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється розділом ХІІІ Податкового кодексу України, для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється розділом ХІІІ Податкового кодексу України. Таким чином, з 01.01.2013 року мінімальний розмір орендної плати за земельні ділянки, що перебувають у державній або комунальній власності та грошову оцінку яких встановлено, становить 3% їх грошової оцінки. Представник відповідача зазначив, що згідно витягів з технічної документації міськрайонного управління Держкомзему у м. Умань та Уманському районі Черкаської області від 27.03.2013: №479/7-1-19 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 34660 м кв. у адмін. межах Родниківської сільської ради становить 3283545 грн. 30 коп.; №480/7-1-19 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 29997 м кв. у адмін. межах Собківської сільської ради становить 1693316 грн. 80 коп. Розмір орендної плати за землю є водночас як умовою договору оренди, так і формою податку на землю, тому справляння плати за землю належить до сфери регулювання податкового законодавства, а сплата обов'язкових платежів не може залежати від умов договору. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки, що призвело до заниження податкового зобов'язання по орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної форм власності за 2013 рік на загальну суму 134634 грн. 10 коп.
Враховуючи зазначене, представник відповідача вважає, що Уманська ОДПІ правомірно прийняла податкові повідомлення-рішення від 24.06.2014 року №0000182210 та №0000192210, тому просив у задоволенні позову відмовити повністю.
Заслухавши пояснення та доводи представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Публічне акціонерне товариство «Уманьавтодор» зареєстроване як юридична особа 27.06.1996р., ідентифікаційний код 14196857, що підтверджується спеціальним витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, який міститься в матеріалах справи.
Як вбачається з матеріалів справи, в акті перевірки зазначено, що відповідно укладених договорів оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення між ПАТ «Уманьавтодор» та Уманською районною державною адміністрацією від 20.06.2008 року №040879400009 та від 20.06.2008 року №040879400039 податкове зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки складає 0,245% від нормативно-грошової оцінки по Родниківській сільській раді та 0,41% по Собківській сільській раді. Дані показники відображено в податкових деклараціях плати за землю на 2013 рік (вх. №9007310724 від 18.02.2013 року та вх. №9007315157 від 18.02.2013 року), чим, за твердженням відповідача, порушено пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України.
Крім того, в акті перевірки вказано, що ПАТ «Уманьавтодор» у податковій декларації з плати за землю №9007310724 від 18.02.2013 року визначена орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної форми власності на 2013 рік в сумі 7864 грн. 84 коп. Відповідно до умов договору оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення від 20.06.2008 року №040879400009 між ПАТ «Уманьавтодор» та Уманською районною державною адміністрацією у Черкаській області орендна плата становить 7864 грн. 84 коп. за земельну ділянку площею 3,4660 га, нормативно-грошова оцінка даної земельної ділянки 3283545 грн. 30 коп. відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Управління Держземагенства в Уманському районі. Враховуючи вимоги пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України мінімальний розмір орендної плати має становити 98506 грн. 36 коп. в рік (3283545 грн. 30 коп.*3%).
У податковій декларації з плати за землю №9007315157 від 18.02.2013 року визначена річна орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної форми власності на 2013 рік в сумі 6806 грн. 91 коп. Відповідно до умов договору оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення від 20.06.2008 року №040879400039 між ПАТ «Уманьавтодор» та Уманською районною державною адміністрацією у Черкаській області орендна плата становить 5579 грн. 44 коп. за земельну ділянку площею 2,9997 га, нормативно-грошова оцінка даної земельної ділянки 1693316 грн. 80 коп. відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Управління Держземагенства в Уманському районі. Враховуючи вимоги пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України мінімальний розмір орендної плати має становити 50799 грн. 50 коп. в рік (1693316 грн. 80 коп.*3%). Отже, в акті перевірки вказано, що платником за період з 01.01.2013 року по 31.12.2013 року занижено розмір орендної плати за земельні ділянки, які знаходяться в межах Родниківської та Собківської сільських рад відповідно на 90644 грн. 52 коп. та 43992 коп. 59 коп.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України. Відповідно до ст.15 Податкового кодексу України платниками податків визнаються юридичні особи (резиденти і нерезиденти України), які мають, одержують (передають) об'єкти оподаткування і на яких покладено обов'язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом. Згідно ст.75 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
За змістом п.54.3 ст.54 Податкового кодексу України контролюючий орган зобов'язаний самостійно визначити суму грошових зобов'язань, якщо дані перевірок результатів діяльності платника податків свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов'язань. Згідно з п.123.1 ст.123 Податкового кодексу України якщо контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов'язання платника податків, - тягне за собою накладення на платника податків штрафу у розмірі 25 відсотків суми визначеного податкового зобов'язання. При повторному протягом 1095 днів визначенні контролюючим органом суми податкового зобов'язання з цього податку, зменшення суми бюджетного відшкодування - тягне за собою накладення на платника податків штрафу у розмірі 50 відсотків суми нарахованого податкового зобов'язання, завищеної суми бюджетного відшкодування.
Судом встановлено, що посадовими особами Уманської ОДПІ відповідно до пп. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, пп.78.1.4 п.78.1 ст. 78 Податкового кодексу України та наказу Уманської ОДПІ Головного управління Міндоходів у Черкаській області від 02.06.2014 року № 348 проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ПАТ «Уманьавтодор» з питань дотримання вимог податкового законодавства в частині повноти нарахування плати за землю за період з 01.01.2013 року по 31.12.2013 року, за результатами якої складено акт перевірки від 10.06.2014 року №1076/23-05-22/14196857. На підставі акту перевірки Уманською ОДПІ прийнято податкове повідомлення-рішення від 24.06.2014 року №0000182210, яким ПАТ «Уманьавтодор» збільшено суму грошового зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки з юридичних осіб на суму 65988 грн. 88 коп. та податкове повідомлення-рішення від 24.06.2014 року №0000192210, яким збільшено суму грошового зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки з юридичних осіб на суму 135962 грн. 26 коп.
Статтею 206 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-ІІІ (надалі за текстом - Кодекс №2768) передбачено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка.
Частиною 1 ст.626 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 №435-IV передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.1998 №161-XIV (надалі за текстом - Закон №161) оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Частинами 1, 4 ст.4 Закону №161 передбачено, що орендодавцями земельних ділянок є уповноважені ними особи; орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності є районні, обласні, Київська і Севастопольська міські державні адміністрації, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та Кабінет Міністрів України у межах повноважень, визначених законом.
Статтею 13 Закону №161 встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Статтею 15 Закону №161 визначено, що істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, що передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.
Статтею 16 Закону №161 визначено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Кодексом №2768, або за результатами аукціону. Законом України від 09.04.1999 № 586-XIV "Про місцеві державні адміністрації" визначено, що до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань використання землі.
Згідно ст. 30 Закону №161 встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.
У справі відсутні докази щодо зміни умов договору (розміру орендної плати).
Судом встановлено, що 09 червня 2008 року між Уманською районною державною адміністрацією та ВАТ "Уманьавтодор" укладено договори оренди, зареєстровані в Уманському районному відділі ЧРФ ДП "Центр державного земельного кадастру" 20.06.2008 за №040879400009 та за №040879400039.
Згідно договору від 09.06.2008 (реєстраційний №040879400009) об'єктом оренди є земельна ділянка кадастровий номер: 7124386700:04:000:0013, загальною площею 3,4660 га забудованих земель.
Згідно п.4.1 цього договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, шляхом перерахування коштів у відповідні бюджети у розмірі 0,245 % від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, що становить 6446 грн. 76 коп. у рік.
Відповідно п.12.1 зазначеного договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. Відповідно до договору від 09.06.2008 (реєстраційний №040879400039) об'єктом оренди є земельна ділянка кадастровий номер: 7124387500:03:000:0028, загальною площею 2,9997 га забудованих земель.
Згідно п.4.1 зазначеного договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі, шляхом перерахування коштів у відповідні бюджети у розмірі 0,41 % від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки, що становить 5579 грн. 44 коп. у рік.
Відповідно п.12.1 цього договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.
Згідно пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України у редакції, яка діяла на час виникнення спірних правовідносин, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Відповідно до пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (із змінами і доповненнями, внесеними згідно із Законом України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" від 27.03.2014 №1166-VII).
Також, судом встановлено, що за перевіряємий період (з 01.01.2013 до 31.12.2013) у акті від 10.06.2014 зазначено, що мінімальний розмір річної орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній та комунальній власності та грошову оцінку яких встановлено, становив 3% їх грошової оцінки.
Згідно п.274.1 ст.274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.
Договори укладено 09 червня 2008 року, ч.4 та ч.5 ст.21 Закону №161 діяла у редакції з 04.06.2008 згідно Закону України від 03.06.2008 № 309-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України": річна орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю"; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю". Річна орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки. При цьому, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлений більший розмір орендної плати, ніж зазначений у цій частині.
Зміни, внесені пп.4 п.8 розділу II Закону України від 28.12.2007 №107-VI "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України", визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 №10-рп/2008. У Законі №161 із змінами, внесеними Законом України від 09.07.2010 №2480-VI "Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об'єктів": у ч.2 ст.21 слова "до Закону України "Про плату за землю" замінено словами "до Податкового кодексу України". Частина 4 ст.21 Закону №161 у редакції Закону України від 03.06.2008 №309-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України", із змінами, внесеними згідно із Законом України від 09.07.2010 №2480-VI "Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об'єктів" виключена згідно із Законом України від 02.12.2010 № 2756-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України".
Статтею 1 Закону України від 03.07.1992 № 2535-XII "Про плату за землю" (надалі - Закон №2535), який втратив чинність з 01.01.2011 року у зв'язку з набранням чинності Податковим кодексом України, встановлено, що грошова оцінка - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Розміри податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення в порядку, визначеному цим Законом. Підставою нарахування земельного податку відповідно до ст.13 Закону №2535 є дані державного земельного кадастру, а орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності, - договір оренди такої земельної ділянки.
Згідно частин 1 - 3 ст.21 Закону №161 орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Частиною 4 ст.21 Закону №161 визначено, що розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, що встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (редакція Закону №161 з 31.10.2012 - виключена згідно із Законом України від 02.12.2010 №2756-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України").
Водночас, відповідно до п.13 Типового договору оренди землі, затвердженого постановою КМУ від 03.03.2004 №220 із змінами і доповненнями, внесеними постановами КМУ від 13.12.2006 №1724, від 03.09.2008 №780, редакція якого також викладена в розділі "орендна плата" договорів оренди землі, укладених позивачем із Уманською районною державною адміністрацією, передбачено перегляд розміру орендної плати у разі, зокрема, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції.
Судом встановлено, що позивач у спірних правовідносинах враховував нормативно-грошову оцінку земельної ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 09.06.2008 (станом на час укладення договорів), згідно якої нормативно-грошова оцінка земельної ділянки у межах с. Собківка становить 1350164 грн. 90 коп., та розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 09.06.2008, згідно якої нормативно-грошова оцінка земельної ділянки у межах с. Родниківка становить 2631387 грн. 00 коп.
Натомість, відповідач у запереченнях посилався на витяги від 27.03.2013 №479/7-1-19 у межах Родниківської сільської ради, згідно якого нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 3283545,3 грн. та від 27.03.2013 №480/7-1-19 у межах Собківської сільської ради згідно якого нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 1693316,8 грн., зокрема у розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 09.06.2008 у межах с. Собківка вказано коефіцієнт індексації 1,028, у розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 09.06.2008 у межах с. Родниківка вказано коефіцієнт індексації 1,028, у витягу 27.03.2013 №479/7-1-19 вказано коефіцієнт індексації 3,2, у витягу від 27.03.2013 №480/7-1-19 вказано коефіцієнт індексації 1,254, натомість у п.2.5 договору від 09.06.2008 №040879400009 зазначено: нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 2631387 грн. (з врахуванням коефіцієнта індексації 2,623), у п.2.3 договору 09.06.2008 №040879400039 зазначено: нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 1350164 грн. 90 коп. (з врахуванням коефіцієнта індексації 2,623).
Ініціативою вносити зміни до договорів оренди землі згідно з приписами ст.17, ст.80 Кодексу №2768, ст.21 Закону №161, ст.13, ст.21 Закону №586 наділена одна зі сторін цих договорів, якими у справі, що розглядається, є позивач та Уманська районна державна адміністрація.
Верховний Суд України у рішеннях від 11.06.2013 (справа № 21-166а13 реєстр. №32532868 ), від 24.06.14 (справа №21-204а14 реєстр. №39783834) зазначив, що хоча зміна розміру земельного податку згідно із Законом №309-VІ є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договору оренди землі його учасниками, зазначене не тягне автоматичну зміну умов договору щодо розміру орендної плати, а відтак відповідного донарахування державною податковою інспекцією суми податкового зобов'язання з орендної плати із застосуванням штрафних санкцій за податковими повідомленнями-рішеннями. Суб'єкт владних повноважень, який не є учасником договору, не може здійснювати владні управлінські функції шляхом втручання у відносини сторін договору, але має право контролювати належність виконання договору та відповідність його умов чинному законодавству України, зокрема стежити, щоб такі умови не суперечили інтересам суспільства. Якщо ж договір пов'язаний зі сплатою податків і, з позиції суб'єкта владних повноважень, спрямований на ухилення від їх сплати, останній, за допомогою адміністративних заходів, уповноважений відновити публічний порядок.
Крім того, судом встановлено, що у жовтні 2013 року Уманською ОДПІ була проведена перевірка ПАТ «Уманьавтодор» за період з 01.07.2012 року по 30.06.2013 року, за результатами якої складено акт від 21.10.2013 року №393/22/14196857.
На підставі даного акту перевірки було прийнято податкові повідомлення-рішення від 01.11.2013 року №0000382210 та №0000372210, якими збільшено грошове зобов'язання ПАТ «Уманьавтодор» з орендної плати за земельні ділянки за перше півріччя 2013 року, згідно договорів оренди земельних ділянок несільськогосподарського призначення, укладеними між позивачем та Уманською районною державною адміністрацією від 09.06.2008, зареєстрованих 20.06.2008 року за №040879400009 та №040879400039.
Суд звертає увагу, що період вказаної перевірки включає в себе період, за який встановлено порушення відповідно до акту перевірки від 21.10.2013р. №393/22/14196857.
Таким чином, оскаржуваними податковими повідомленнями-рішеннями, позивачу повторно нараховано грошове зобов'язання з орендної плати за ті самі ділянки та частину того самого періоду, що підтверджується розрахунками штрафних санкцій за заниження податкового зобов'язання по орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної власності за січень-грудень 2013 року (а.с. 79-80), які є додатками до оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, а також розрахунками штрафних санкцій за заниження податкового зобов'язання по орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної власності за січень-червень 2013 року (а.с. 75, 77), які є додатками до податкових повідомлень-рішень від 01.11.2013 року №0000382210 та №0000372210, копії яких містяться в матеріалах справи.
Отже, враховуючи сукупність встановлених вище обставин справи, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог.
Відповідно до ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ. До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Згідно з ч.1 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків встановлених ст. 72 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (ч.2 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України).
Відповідач не довів правомірність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення. Натомість позивач обґрунтував правомірність заявлених позовних вимог. За таких обставин суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.
Відповідно до положень ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України
Керуючись ст.ст. 14, 86, 94, 159-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Уманської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Черкаській області від 24.06.2014 №0000182210 та №0000192210.
Стягнути з Державного бюджету України на користь публічного акціонерного товариства "Уманьавтодор" (ідентифікаційний код 14196857) суму сплаченого судового збору за подання адміністративного позову в розмірі 4039 (чотири тисячі тридцять дев'ять) грн. 02 коп.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня проголошення постанови. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні, апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя А.В. Каліновська
Повний текст постанови виготовлено 03 листопада 2014 року.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2014 |
Оприлюднено | 10.11.2014 |
Номер документу | 41219407 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
А.В. Каліновська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні