Справа № 815/4839/14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 жовтня 2014 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Андрухіва В.В.
при секретарі Белан М.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Одесі справу за адміністративним позовом Гаражного колективу "Жигулі" до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області про визнання протиправними дій щодо проведення перевірки, складання протоколу, припису та їх скасування, -
ВСТАНОВИВ:
26 серпня 2014 року Гаражий колектив "Жигулі" звернувся до суду з даним позовом до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області, у якому просив: визнати протиправними дії Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області щодо проведення 30.07.2014 року позапланової перевірки ГК "Жигулі", код ЄДРПОУ 22490542; визнати протиправними дії Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області щодо складання відносно ГК "Жигулі", код ЄДРПОУ 22490542, протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 29.05.2014 року, протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 30.07.2014 року, припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил №304 від 29.05.2014 року та постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №221/195-П від 05.08.2014 року; визнати протиправним та скасувати протокол Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 29.05.2014 року, складений відносно ГК "Жигулі", код ЄДРПОУ 22490542; визнати протиправним та скасувати протокол Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 30.07.2014 року, складений відносно ГК "Жигулі", код ЄДРПОУ 22490542; визнати протиправним та скасувати припис Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил №304 від 29.05.2014 року, складений відносно ГК "Жигулі", код ЄДРПОУ 22490542; визнати протиправною та скасувати постанову №221/195-П від 05.08.2014 року Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності на ГК "Жигулі", код ЄДРПОУ 22490542.
Ухвалою суду від 29.08.2014 року адміністративний позов Гаражного колективу "Жигулі" до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області в частині визнання протиправними дій Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області щодо складання відносно ГК "Жигулі" постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №221/195-П від 05.08.2014 року, визнання протиправною та скасування постанови №221/195-П від 05.08.2014 року Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності на ГК "Жигулі", код ЄДРПОУ 22490542, - залишено без розгляду у зв'язку з пропуском строку звернення до суду з даними вимогами. В іншій частині позовних вимог ухвалою від 29.08.2014 року відкрито провадження у справі.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 29.05.2014 року голова гаражного колективу "Жигулі" ОСОБА_1 отримав припис № 304 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Припис складений на юридичну особу - ГК "Жигулі". Цей припис було складено за результатами позапланової перевірки. Згідно вищевказаного припису головним державним інспектором інспекційного відділу №1 Інспекційного управління в Одеській області - Липач О.О. було встановлено, що нібито самовільно в 2006 році без дозвільних документів збудована будівля гаражу АДРЕСА_1. 29.05.2014 року також головним державним інспектором інспекційного відділу №1 Інспекційного управління в Одеській області - Липач О.О. було складено Протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності на юридичну особу - ГК "Жигулі", де зазначалось, що розгляд справи про правопорушення відбудеться о 12 год. 00 хв. 06.06.2014 року у приміщенні Відповідача. 29.05.2014 року головним державним інспектором інспекційного відділу №1 Інспекційного управління в Одеській області - Липач Оленою Олександрівною було складено протокол про адміністративне правопорушення у відношенні голови ГК «Жигулі» як фізичної особи.
06.06.2014 року заступник начальника Інспекції ДАБК в Одеській області - Котляр О.В. розглянула справу про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності. Голова ГК «Жигулі» був присутній при розгляді даної справи та надавав особисті пояснення по цьому факту, зокрема, пояснив, що на момент будівництва цього гаража, договір на оренду землі підписаний не був, крім того, він є лише головою ГК "Жигулі" та жодних будівельних робіт не здійснював. За результатами розгляду справи про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності Інспекцією ДАБК в Одеській області винесено постанову №175 відповідно до якої, справу про накладання штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності закрито. Це було зумовлено тим, що з моменту будівництва вказаного об'єкту минуло більш ніж три роки, що не дозволяє накласти штраф, як зазначено в п.6 Постанови КМ України №735 "Про внесення змін до порядку накладання штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності".
Однак, у цей же день 06.06.2014 року заступником начальника Інспекції ДАБК в Одеській області Котляр О.В. була складена Постанова № 279 по справі про адміністративне правопорушення якою голову ГК «Жигулі» ОСОБА_1 визнано винним (як фізичну особу) у вчинені адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.96 КУпАП та накладено штраф у розмірі 1700 грн.
Надалі, 30.07.2014 року головним державним інспектором інспекційного відділу №1 Інспекційного управління в Одеській області Липач О.О. складено Протокол про адміністративне правопорушення та Акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності ГК "Жигулі", де було зазначено, що позивач нібито не виконує припис Інспекції ДАБК в Одеській області від 29.05.2014 року, не зніс самовільно збудований гараж №1-Б ряд №6 в гаражному колективі №6 та не надав установчі та дозвільні документи на його розміщення. Позивач вказує, що на момент будівництва цього гаражу договору на оренду землі не було та, крім того, позивач не має жодного відношення до будівництва цього гаражу, а тому і не може його зносити.
Позивач вважає, що дії відповідача щодо проведення перевірки так само як і складання протоколів, припису, є такими, що суперечать чинному законодавству, а отже є протиправними та підлягають скасуванню.
У судовому засіданні представник позивач позов підтримав та просив суд задовольнити його, посилаючись на обставини, викладені у позовній заяві.
Представник відповідача до судового засідання не з'явився, про день, час та місце слухання справи був неодноразово повідомлений у встановленому законом порядку, про поважність причини неявки до суду не повідомив, письмових заперечень на позов не надав.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши надані позивачем докази, суд встановив наступні обставини.
Судом встановлено, що Рішенням Іллічівської міської ради народних депутатів №785 від 01.12.1981 року затверджено Статут Гаражного колективу "Жигулі". Статут зареєстровано у новій редакції Іллічівським міськвиконкомом за реєстраційним № 40 від 27.02.2000р.
Головою Гаражного колективу "Жигулі" конференцією коллективу від 17.11.2007 року обрано ОСОБА_1.
Згідно п.1 Розділу І "Загальні положення" Статуту, Гаражний колектив "Жигулі" - гаражна стоянка закритого типу, яка створена на засадах добровільного об'єднання громадян: автомобілістів, власників транспортних засобів.
Згідно п.2.1 Розділу ІІ Статуту, основними завданнями колективу є об'єднання громадян з метою спільного збереження власного автотранспорту на підставі рівноправного виконання вимог статуту.
Відповідно до п.п.3.3. Статуту, кожному членові колективу виділено для постійного користування місце під будівництво та установлення (устаткування) гаража для автомобіля або мотоцикла.
Рішенням Іллічівської міської ради Одеської області від 17.01.2003 року № 122/7-ХХІV передано Гаражному колективу "Жигулі" безоплатно у власність земельну ділянку площею 6,2 га, яка фактично зайнята існуючими гаражами за адресою: АДРЕСА_1
Рішенням Іллічівської міської ради Одеської області від 14.02.2003 року № 133/18- ХХІV вважається таким, що втратило чинність рішення Іллічівської міської ради Одеської області від 17.01.2003 року № 122/7-ХХІV, та передано Гаражному колективу «Жигулі» в оренду строком на 3 роки земельну ділянку площею 6,2 га, яка фактично зайнята існуючими гаражами за адресою: АДРЕСА_1 Також вирішено в установленому законом порядку оформити договір оренди вказаної земельної ділянки ГК «Жигулі».
15 жовтня 2012 року між Іллічівською міською радою Одеської області (Орендодавець) та Гаражним колективом "Жигулі" (Орендар) укладено договір оренди землі № 66. Згідно п.1.1. "Предмет договору", Орендодавець на підставі Закону України "Про оренду землі" та рішення Іллічівської міської ради від 28.10.2011 року № 117/5-VI "Про затвердження проекту землеустрою та передачу в оренду Гаражному колективу "Жигулі" земельної ділянки надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, із земель житлової та громадської забудови (кадастровий номер 5110800000:02:013:0005), що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1.
Судом також встановлено, що 29.05.2014 року головним державним інспектором інспекційного відділу №1 Інспекційного управління в Одеській області Липач О.О. складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності стосовно - ГК "Жигулі" , в якому зазначено, що за результатами позапланової перевірки встановлено порушення: самовільно в 2006 році без дозвільних документів збудована будівля гаражу АДРЕСА_1, що є порушенням п.1 ст.34 "Про регулювання містобудівної діяльності". Розгляд справи про правопорушення призначено на 12 год. 06.06.2014 року у приміщенні Інспекції ДАБК в Одеській області. На розгляд даної справи прибув голова ГК "Жигулі" та пояснив, що на момент будівництва вказаного гаражу договір на оренду землі був відсутній.
29.05.2014 року головним державним інспектором інспекційного відділу №1 Інспекційного управління в Одеській області Липач О.О. також складено припис №304 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів, яким зобов'язано ГК "Жигулі" усунути порушення містобудівного законодавства до 30.07.2014 року, а саме: знести самовільно збудований об'єкт або оформити правоустановчі документи згідно діючого законодавства.
06.06.2014 року заступником начальника Інспекції ДАБК в Одеській області Котляр О.В. прийнято постанову про закриття справи про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності №175 на підставі п.6 Постанови КМ України № 735 "Про внесення змін до порядку накладання штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності", оскільки з моменту будівництва вказаного об'єкту минуло більш ніж три роки.
30.07.2014 року головним державним інспектором інспекційного відділу №1 Інспекційного управління в Одеській області Липач О.О. проведено позапланову перевірку з підстав перевірки виконання припису №304 від 29.05.2014 року.
За результатами позапланової перевірки складено Акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 30.07.2014 року та Протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 30.07.2014 року. За результатами перевірки встановлено, що ГК "Жигулі" не виконав припис Інспекції ДАБК в Одеській області від 29.05.2014 року, а саме: не зніс самовільно збудований гараж №1-Б ряд №6 в гаражному колективі «Жигулі» та (або) не надав установчі та дозвільні документи згідно діючого законодавства, що є порушенням ч. 4 ст.41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та п.14 Постанови КМ України № 553 від 23.05.2011 року "Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю".
Відповідно до ч.ч.1, 2 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно пунктів 1-3 ч.4 ст.41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право: безперешкодного доступу до місць будівництва об'єктів та до об'єктів, що підлягають обов'язковому обстеженню; складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону; видавати обов'язкові для виконання приписи, зокрема, щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.
Постановою КМ України № 553 від 23.05.2011 року затверджено Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю (далі за текстом - Порядок).
Згідно пункту 5 Порядку державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за територіальним принципом у порядку проведення планових та позапланових перевірок.
Пунктом 7 Порядку визначено, що позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи інспекції. Підставами для проведення позапланової перевірки є:
- подання суб'єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об'єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням чи письмової заяви про проведення перевірки щодо дотримання суб'єктом господарювання Ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов'язаної з будівництвом об'єкта архітектури, який за складністю архітектурно-будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належить до IV і V категорії складності;
- необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні та декларації про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні та декларації про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об'єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів;
- виявлення факту самочинного будівництва об'єкта;
- перевірка виконання суб'єктом містобудівної діяльності вимог приписів інспекцій;
- перевірка виконання суб'єктом господарювання вимог інспекції щодо усунення порушень ліцензіатом ліцензійних умов провадження господарської діяльності, пов'язаної з будівництвом об'єкта архітектури, який за складністю архітектурно-будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належить до IV і V категорії складності;
- звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб'єктом містобудування вимог містобудівного законодавства;
- вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.
Судом встановлено, що Гаражний колектив "Жигулі" - гаражна стоянка закритого типу, яка створена на засадах добровільного об'єднання громадян: автомобілістів, власників транспортних засобів.
Згідно наданого позивачем Паспорту на гараж в ГК "Жигулі" ряд 6 місце 1-Б в данному гаражі зберігає автомобіль ОСОБА_5, на якого переоформлено оособовий рахунок на вказане стояночне місце 25.01.2014 року. До цього часу особовий рахунок на гаражне місце 1-Б в ряду 6 був оформлений на ОСОБА_6, що підтверджується наданою позивачем копією заяви ОСОБА_5 від 25.01.2014 року про переоформлення особового рахунку.
Згідно довідки Гаражного колективу "Жигулі" від 13.10.2014 року № 96 ОСОБА_5 дійсно є членом ГК "Жигулі".
Як вбачається зі Статуту ГК «Жигулі», жодним його положенням не передбачено права чи обов'язку ГК «Жигулі» здійснювати будівництво гаражів.
Таким чином, жодним доказом не підтверджено, що будівництво гаражу місце 1-Б ряд 6 здійснював саме ГК «Жигулі» як юридична особа.
Частиною 7 ст.376 ЦК України передбачено право відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування звернутися до суду з позовом про знесення самочинно збудованого майна за рахунок особи, яка здійснила таке будівництво.
Відповідно до абз.2 ч.1 ст.38 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» правом звернення до суду з таким позовом до особи, яка здійснила самочинне будівництво та не виконала в добровільному порядку припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.
Беручи до уваги, що ГК «Жигулі» будівництво гаражу, місце 1-Б в ряду 6, не здійснював, у відповідача були відсутні підстави вимагати від ГК «Жигулі» знесення вказаного гаражу, а у ГК «Жигулі» відповідно відсутнє право зносити чуже майно, яким користується конкретна фізична особа.
За таких обставин, суд дійшов висновку про те, що припис № 304 від 29.05.2014 року Інспекції ДАБК в Одеській області є протиправним та підлягає скасуванню.
Скасовуючи вказаний припис № 304 від 29.05.2014 року, суд також доходить до висновку про протиправність дій Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області щодо проведення 30.07.2014 року позапланової перевірки ГК "Жигулі", оскільки підставою для її проведення була саме перевірка виконання вимог припису № 304 від 29.05.2014 року про знесення гаражу.
При цьому, вимога позивача про визнання протиправними дій відповідача щодо складання припису № 304 від 29.05.2014 року задоволенню не підлягає, оскільки, задовольняючи вимогу про визнання припису протиправним та його скасування, суд повністю поновлює порушене право позивача (в частині оскарження цього припису), і за таких умов визнання протиправними дій щодо складання припису є неналежним способом захисту порушеного права.
Позовні вимоги ГК "Жигулі" про визнання протиправними дій Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області щодо складання відносно ГК "Жигулі" протоколів про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 29.05.2014 року та від 30.07.2014 року, визнання вказаних протоколів протиправними та їх скасування задоволенню не підлягають, оскільки згідно наведеної вище ч.4 ст.41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" складання протоколів під час перевірки є правом посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю.
Крім того, слід зазначити, що протокол про правопорушення є носієм інформації, яка отримується під час перевірки та фіксується в ньому, при цьому протокол про правопорушення не є рішенням суб'єкта владних повноважень, а тому не може бути скасований.
Таким чином, адміністративний позов Гаражного колективу "Жигулі" підлягає частковому задоволенню.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.2, 7-9, 11, 71, 86, 159-163 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Гаражного колективу "Жигулі" - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати припис Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил № 304 від 29.05.2014 року, складений відносно ГК "Жигулі", код ЄДРПОУ 22490542.
Визнати протиправними дії Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області щодо проведення 30.07.2014 року позапланової перевірки ГК "Жигулі", код ЄДРПОУ 22490542.
У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Апеляційна скарга на постанову суду може бути подана до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції з одночасним надісланням її копії до суду апеляційної інстанції - протягом 10 днів з дня проголошення постанови, а у разі застосування судом ч.3 ст.160 КАС України, - протягом 10 днів з дня отримання копії постанови.
Постанова суду набирає законної сили у разі неподання у 10-денний строк з дня отримання її копії апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Повний текст постанови виготовлено 03 листопада 2014 року .
Суддя: В.В.Андрухів
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.11.2014 |
Оприлюднено | 10.11.2014 |
Номер документу | 41239209 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Андрухів В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні