ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 жовтня 2014 р.м.ОдесаСправа № 815/2072/14
Категорія: 8.1 Головуючий в 1 інстанції: Білостоцький О. В.
Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого - судді Скрипченка В.О.,
суддів Золотнікова О.С., Осіпова Ю.В.,
за участю секретаря судового засідання Сівєлькіної С.Є.,
представників позивача Баянової І.В., Залуського Ю.Ю., Погружайської К.В., представника відповідача Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області та третьої особи Державної казначейської служби України Костюка М.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі апеляційні скарги Міністерства доходів і зборів України, Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області, Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління Міндоходів в Одеській області на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 14 липня 2014 року у справі за адміністративним позовом Міжнародної громадської організації «Об'єднавчий (Джоінт)» до Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління Міндоходів в Одеській області, Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - Міністерство доходів і зборів України та Державна казначейська служба України, про визнання незаконними бездіяльності та дій, зобов'язання вчинити певні дії, стягнення надмірно сплачених коштів,-
В С Т А Н О В И В:
04 квітня 2014 року Міжнародна громадська організація «Об'єднавчий (Джоінт)» (далі - МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» звернулася до суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління Міндоходів в Одеській області (далі ДПІ у Приморському районі м.Одеси), Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області (далі ГУ ДКСУ в Одеській області), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів - Міністерство доходів і зборів України та Державна казначейська служба України, в якому просила визнати незаконною бездіяльність ДПІ у Приморському районі м. Одеси щодо неповернення позивачу протягом встановленого строку надміру сплачених грошових зобов'язань у загальній сумі 1887830,24 грн., в тому числі: 1688292,06 грн. - основна сума податкового боргу та 199538,18 грн. - проценти, нараховані за користування розстроченням податкового боргу; визнати незаконними дії ДПІ у Приморському районі м. Одеси щодо нарахування процентів за користування розстроченням податкового боргу у сумі 490379,61 грн.; зобов'язати ДПІ у Приморському районі м. Одеси вчинити дії по скасуванню податкового боргу позивача в розмірі 490379,61 грн., стягнути з Державного бюджету України на користь позивача надмірно сплачені грошові зобов'язання у розмірі 1877830,24 грн., у тому числі: 1688292,06 грн. - основна сума податкового боргу та 199538,18 грн. - проценти, нараховані за користування розстроченням податкового боргу.
В обґрунтування позову зазначено, що за результатами проведення державною податковою інспекцією у Приморському районі м. Одеси планової виїзної перевірки МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» з питань дотримання вимог податкового законодавства, валютного та іншого законодавства за період з 01.10.2007 року по 30.09.2009 року, податковим органом було прийнято податкове повідомлення-рішення від 11.02.2010 року № 0000832310/0 про донарахування позивачу податкового зобов'язання з податку на прибуток приватних підприємств на суму 6077851,00 грн. За результатами оскарження позивачем зазначеного податкового повідомлення-рішення в адміністративному порядку вищестоящими податковими органами було винесено аналогічні податкові повідомлення-рішення від 20.04.2010 року № 0000832310/1, від 21.06.2010 року № 0000832310/2 та від 09.08.2010 року №0000832310/3, податкове зобов'язання з податку на прибуток за якими в подальшому було узгоджено в судовому порядку постановою Одеського окружного адміністративного суду від 27.09.2011 року по справі №2а-8501/10/1570, який відмовив позивачу в задоволенні позовних вимог щодо скасування зазначених податкових повідомлень-рішень. Постанова суду набрала законної сили 16.05.2012 року. Після узгодження суми податкового зобов'язання у розмірі 6077851,00 грн., її відповідно до вимог Податкового кодексу України Державною податковою інспекцією у Приморському районі м. Одеси було визначено позивачу до сплати як суму податкового боргу. У зв'язку з цим 12.06.2012 року МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» звернулась до Державної податкової служби України із заявою щодо надання розстрочення податкового боргу, яку було задоволено та прийнято рішення від 25 червня 2012 року № 22 про розстрочення податкового боргу на строк з 25.06.2012 року по 25.12.2013 року під проценти. Суми боргу та процентів позивачем сплачувались до бюджету відповідно до графіка їх сплати. Одночасно позивачем було оскаржено в касаційному порядку судові рішення першої та апеляційної інстанцій у справі №2а-8501/10/1570, та 29.11.2013 року Вищим адміністративним судом України було задоволено касаційну скаргу МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» та скасовано рішення судів попередніх інстанцій. Постановою Вищого адміністративного суду України податкові повідомлення-рішення № 0000832310/0 від 11.02.2010 року, № 0000832310/1 від 20.04.2010 року, № 0000832310/2 від 21.06.2010 року та № 0000832310/3 від 09.08.2010 року ДПІ у Приморському районі м. Одеси були скасовані. Таким чином, кошти, сплачені позивачем до бюджету за зазначеними податковими повідомленнями-рішеннями у розмірі 1887830,24 грн., з яких 1688292,06 грн. - за основною сумою боргу, та 199538,18 грн. - в якості процентів, нарахованих за користування його розстроченням, є надміру сплаченими грошовими зобов'язаннями та підлягають поверненню позивачу з бюджету. З цього приводу позивач у грудні 2012 року звернувся до ДПІ у Приморському районі м. Одеси із заявою про повернення надміру сплачених грошових зобов'язань, однак податковим органом було допущено протиправну бездіяльність та не повернуто МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» кошти у вищезазначеному розмірі. При цьому відповідач послався лише на наявність у громадської організації податкового боргу у сумі 490379,61 грн., наявність якої не дозволяє повернути позивачу надмірно сплачені зобов'язання. Позивач вважає, що податковий борг у розмірі 490379,61 грн., на який послалась ДПІ у Приморському районі м. Одеси, виник у позивача через незаконні дії відповідача, який після листопада 2012 року та скасування Вищим адміністративним судом України податкових повідомлень-рішень, продовжував нараховувати МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» проценти за користування розстроченням податкового боргу, обов'язок щодо сплати яких у позивача перестав існувати. З цих підстав позивач вважає необґрунтованою бездіяльність ДПІ у Приморському районі м. Одеси щодо неповернення позивачу надміру сплачених грошових зобов'язань у загальній сумі 1887830,24 грн. та неправомірними дії відповідача щодо нарахування процентів за користування розстроченням податкового боргу після листопада 2012 року.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 14 липня 2014 року адміністративний позов МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» задоволено повністю. Визнано протиправною бездіяльність Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління Міндоходів в Одеській області щодо неповернення Міжнародній громадській організації «Об'єднавчий (Джоінт)» надміру сплачених грошових зобов'язань у загальній сумі 1887830,24 грн. Визнано протиправними дії державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління Міндоходів в Одеській області щодо нарахування МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» процентів за користування розстроченням податкового боргу у сумі 490379,61 грн. Зобов'язано Державну податкову інспекцію у Приморському районі м. Одеси Головного управління Міндоходів в Одеській області вчинити дії по скасуванню податкового боргу МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» (код ЄДРПОУ 33313284) в розмірі 490379,61 грн. (чотириста дев'яносто тисяч триста сімдесят дев'ять гривень шістдесят одна копійка). Стягнуто з Державного бюджету України на користь МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» (код ЄДРПОУ 33313284) надмірно сплачені грошові зобов'язання у розмірі 1887830,24 грн. (один мільйон вісімсот вісімдесят сім тисяч вісімсот тридцять гривень двадцять чотири копійки) у тому числі: 1688292,06 грн. - основна сума податкового боргу та 199538,18 грн. - проценти, сплачені за користування розстроченням податкового боргу.
Не погоджуючись із постановленим у справі судовим рішенням Міністерство доходів і зборів України, Державна податкова інспекція у Приморському районі м. Одеси Головного управління Міндоходів в Одеській області та Головне управління Державної казначейської служби України в Одеській області подали апеляційні скарги, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права та неповне з'ясування обставин справи, просять скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову, якою у задоволенні адміністративного позову МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» відмовити повністю.
Державна казначейська служба України подала заяву про приєднання до апеляційної скарги Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області.
Заслухавши суддю-доповідача, доводи апеляційних скарг, пояснення на неї представників позивача Баянової І.В., Залуського Ю.Ю., Погружайської К.В., представника відповідача Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області та третьої особи Державної казначейської служби України Костюка М.А., вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість постанови суду в межах апеляційної скарги, колегія суддів дійшла таких висновків.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» зареєстрована 29.12.2004 року виконавчим комітетом Одеської міської ради як об'єднання громадян, код ЄДРПОУ 33313284. Організація знаходиться на обліку в ДПІ у Приморському районі м. Одеси, є неприбутковою організацією, включеною до Реєстру неприбуткових організації (установ) згідно рішення ДПІ у Приморському районі м. Одеси від 15.03.2005 року № 38-15-0122, ознака неприбутковості 0006.
У період з 30.11.2009 року по 18.01.2010 року посадовими особами ДПІ у Приморському районі м. Одеси було проведено планову виїзну перевірку МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» за період з 01.10.2007 року по 30.09.2009 року, за результатами якої з боку громадської організації були визначені порушення вимог п. 1.22.1 ст. 1, п.п. 4.1.б п. 4.1 ст. 4, п.п. 7.11.1 п. 7.1 ст.7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», п. 2 ст. 3 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», ст. 6, ст. 7, ст. 11 Закону України «Про гуманітарну допомогу», та прийнято податкове повідомлення-рішення від 11.02.2010 року №0000832310/0 про донарахування МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» податкового зобов'язання з податку на прибуток приватних підприємств на суму 6 077 851,00 грн.
В подальшому за результатами оскарження МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» зазначеного податкового повідомлення-рішення в адміністративному порядку, відповідачем були винесені податкові повідомлення-рішення від 20.04.2010 року №0000832310/1, від 21.06.2010 року №0000832310/2 та від 09.08.2010 року №0000832310/3.
Не погодившись з вказаними рішеннями, МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» звернулась до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до ДПІ у Приморському районі м. Одеси про скасування податкових повідомлень-рішень.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 27.09.2011 року у справі №2а-8501/10/1570 в задоволенні адміністративного позову МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» було відмовлено у повному обсязі (а.с. 19-22).
Ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 16.05.2012 року зазначену постанову Одеського окружного адміністративного суду було залишено без змін, а апеляційну скаргу МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» - без задоволення (а.с. 23-28).
Після узгодження у судовому порядку податкового зобов'язання з податку на прибуток у сумі 6077851,00 грн., МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» 12.06.2012 року звернулась до відповідача із заявою щодо надання розстрочення податкового боргу.
Рішенням Державної податкової служби України про розстрочення податкового боргу від 25.06.2012 року №22 МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» було надано розстрочення сплати податкового боргу під проценти, які дорівнюють розміру пені, визначеному п. 129.4 ст. 129 Податкового кодексу України, на строк з 25.06.2012 року по 25.12.2013 року, суми і строки сплати: 25.07.2012 року - 337658,54 грн. та з 26.08.2012 року по 25.12.2013 року кожного місяця по 337658,38 грн. (а.с. 33).
На виконання зазначеного рішення між МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» та ДПІ у Приморському районі м. Одеси був укладений договір про розстрочення податкового боргу від 25.07.2012 року №1/19-01 (а.с. 34-37).
При цьому МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» було подано до Вищого адміністративного суду України касаційному скаргу на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 27.09.2011 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 16.05.2012 року у справі №2а-8501/10/1570 з проханням скасувати судові рішення 1-ї та апеляційної інстанцій.
Вищим адміністративним судом України скасовано постанову Одеського окружного адміністративного суду від 27.09.2011 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 16.05.2012 року у справі №2а-8501/10/1570 та прийнято нову постанову від 29.11.2012 року, якою скасовано податкові повідомлення-рішення ДПІ у Приморському районі м. Одеси №0000832310/0 від 11.02.2010 року, №0000832310/1 від 20.04.2010 року, №0000832310/2 від 21.06.2010 року та №0000832310/3 від 09.08.2010 року (а.с. 29-32).
Станом на момент винесення Вищим адміністративним судом України постанови від 29.11.2012 року, МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» згідно рішення та договору про розстрочення податкового боргу до Державного бюджету України було сплачено 1887830,24 грн., в тому числі: 1688292,06 грн. - основної суми податкового боргу та 199538,18 грн. - проценти за користування розстроченням податкового боргу, що підтверджується відповідними платіжними дорученнями (а.с. 38-44). Зазначені обставини також не заперечувались представниками ДПІ у Приморському районі м. Одеси та Міністерства доходів і зборів України.
Рішенням Державної податкової служби України №1 від 25.01.2013 року на підставі постанови Вищого адміністративного суду України від 29.11.2012 року у справі №К/9991/37878/12 було скасовано рішення №22 від 25.06.2012 року ДПСУ про розстрочення податкового боргу МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» (а.с. 163).
У зв'язку із скасуванням податкових повідомлень-рішень, які були підставою для виникнення податкового боргу у позивача, його розстрочення та сплати вищезазначеної суми грошових зобов'язань разом із процентами, 21.12.2012 року та 23.01.2013 року МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» зверталась до ДПІ у Приморському районі м. Одеси із заявою про повернення надміру сплачених грошових зобов'язань у сумі 1887830,24 грн. (а.с. 45-48).
Листом від 20.05.2013 року №19893/10/20-3 ДПІ у Приморському районі м. Одеси було повідомлено МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» про те, що згідно облікових карток платника податку станом на 15.05.2013 року у підприємства рахується переплата з податку на прибуток приватних підприємств у розмірі 1688390,39 гривень та одночасно мається борг по донарахованим процентам за користування розстроченням у сумі 490379,61 грн., у зв'язку з чим повернення надміру сплачених грошових зобов'язань можливо буде зробити після погашення зазначеного податкового боргу шляхом його сплати до бюджету або за рахунок наявної суми переплати (а.с. 49).
25.07.2013 року ДПІ у Приморському районі м. Одеси та МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» складено акт звірки №1670-20 щодо розрахунків позивача з бюджетом за період з 01.01.2013 року по 25.07.2013 року, згідно якого в результаті нарахування процентів за користування розстроченням податкового боргу за грудень 2012 року - квітень 2013 року за позивачем обліковується податковий борг у сумі 490379,61 грн. (а.с. 50).
У зв'язку з цим, МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» листами від 21.08.2013 року та від 05.12.2013 року звернулась до Міністерства доходів та зборів України з проханням сприяти здійсненню відповідачем необхідних заходів щодо повернення позивачу суми надміру сплачених грошових зобов'язань (а.с. 51-53).
Міністерство доходів та зборів України листом від 30.12.2013 року №18897/6/99-99-10-04-01-15/681 повідомило позивача, що постановою Вищого адміністративного суду України від 29.11.2012 року не передбачено забезпечення виконання зазначеного судового рішення шляхом повернення надміру зарахованих до бюджету сум податку на прибуток (а.с. 54-56).
Задовольняючи позов МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» суд першої інстанції виходив з наступного, з чим погоджується апеляційний суд.
Згідно п. 1.1 ст. 1 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755-VI (далі ПК України) він регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до приписів пп. 14.1.39 п. 14.1 ст. 14 ПК України грошове зобов'язання платника податків - це сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов'язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв'язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Згідно п. 58.1 ст. 58 ПК України, у разі коли сума грошового зобов'язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу, такий контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення.
Відповідно до п. 57.3 ст. 57 ПК України у разі визначення грошового зобов'язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1, 54.3.2, 54.3.4 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов'язаний сплатити нараховану суму грошового зобов'язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.
У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов'язання платник податків зобов'язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 календарних днів, наступних за днем такого узгодження.
Підпунктом 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 ПК України зазначено, що податковий борг - сума грошового зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), самостійно узгодженого платником податків або узгодженого в порядку оскарження, але не сплаченого у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов'язання.
Відповідно до п. 100.1 ст. 100 ПК України розстроченням, відстроченням грошових зобов'язань або податкового боргу є перенесення строків сплати платником податків його грошових зобов'язань або податкового боргу під проценти, розмір яких дорівнює розміру пені, визначеному пунктом 129.4 статті 129 цього Кодексу.
Пунктом 1.6 Порядку розстрочення (відстрочення) грошових зобов'язань (податкового боргу) платників податків, затвердженого наказом Мінфіну України від 30.11.2012 року № 1261 (чинного на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що на суму розстроченого (відстроченого) грошового зобов'язання (податкового боргу) нараховуються проценти за кожний календарний день користування платником розстроченням (відстроченням) грошових зобов'язань (податкового боргу).
Сума нарахованих процентів, не сплачена платником податків у строки, визначені договором про розстрочення (відстрочення) грошового зобов'язання (податкового боргу), визнається сумою податкового боргу платника податків.
Згідно пп. 60.1.4 п. 60.1 ст. 60 ПК України податкове повідомлення-рішення вважається відкликаним, якщо воно скасовується рішенням суду, що набрало законної сили.
При цьому п. 60.5 ст. 60 ПК України передбачено, що у випадках, визначених підпунктом 60.1.4 пункту 60.1 цієї статті, податкове повідомлення-рішення вважається відкликаним у день набрання законної сили відповідним рішенням суду.
Відповідно до ч. 5 ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України постанова або ухвала суду касаційної інстанції за наслідками перегляду набирають законної сили з моменту проголошення, а якщо їх було прийнято за наслідками розгляду у письмовому провадженні, - через п'ять днів після направлення їх копій особам, які беруть участь у справі.
Згідно п. 11.5 Інструкції про порядок ведення органами державної податкової служби оперативного обліку платежів до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється органами державної податкової служби України, затвердженої наказом Державної податкової адміністрації України від 18.07.2005 року №276 (чинної на момент виникнення спірних правовідносин), сума податкового боргу (його частини), яка виникла в результаті несплати узгодженого податкового зобов'язання, визначеного податковим органом, підлягає скасуванню у разі, якщо судом змінено або скасовано відповідне рішення такого податкового органу.
Згідно п. 57.4 ст. 57 ПК України пеня та штрафні санкції, нараховані на суму грошового зобов'язання (її частку), скасовану за результатами адміністративного чи судового оскарження, також підлягають скасуванню, а якщо такі пеня та санкції були сплачені, вони підлягають зарахуванню в рахунок погашення податкового боргу, грошових зобов'язань або поверненню в порядку, встановленому статтею 43 цього Кодексу.
Підпунктом 17.1.10 п. 17.1 ст. 17 ПК України передбачено, що платник податків має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом.
Відповідно до пп. 14.1.115 п. 14.1 ст. 14 ПК України надміру сплачені грошові зобов'язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов'язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату
Порядок повернення платнику помилково та/або надміру сплачених сум грошового зобов'язання визначений у ст. 43 ПК України.
Так, відповідно до вимог цієї статті ПК України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.
У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов'язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.
Обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються органом державної податкової служби на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.
Контролюючий орган не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові Державного казначейства України.
На підставі отриманого висновку орган Державного казначейства України протягом п'яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків у порядку, встановленому Державним казначейством України.
Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі Державному казначейству України для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.
Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані.
Не заперечуючи обов'язку відповідача, передбаченого чинним податковим законодавством, повернути позивачу суму надміру сплачених грошових зобов'язань, у зв'язку із винесенням Вищим адміністративним судом України постанови від 29.11.2012 року про скасування податкових повідомлень-рішень від 20.04.2010 року №0000832310/0 від 11.02.2010 року, №0000832310/1, №0000832310/2, від 21.06.2010 року та від 09.08.2010 року №0000832310/3, ДПІ у Приморському районі м. Одеси та Міністерства доходів України посилаються на те, що надміру сплачені МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» до бюджету грошові зобов'язання у розмірі 1887830,24 грн. (1688292,06 грн. - основна сума боргу та 199538,18 грн. - проценти, нараховані за користування розстроченням податкового боргу) не були повернені позивачу державною податковою інспекцією у Приморському районі м. Одеси у зв'язку з наявністю у нього податкового боргу.
Проте, судом першої інстанції була вірно врахована відсутність заборгованості МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» перед бюджетом зі сплати інших податків і зборів, ніж визначених податковими повідомленнями-рішеннями ДПІ у Приморському районі м. Одеси від 11.02.2010 року №0000832310/0, від 20.04.2010 року №0000832310/1, від 21.06.2010 року №0000832310/2 та від 09.08.2010 року №0000832310/3.
Так, з матеріалів справи вбачається, що податковий борг в сумі 490379,61 грн. обліковується в органах доходів і зборів за МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» у зв'язку з тим, що в січні 2013 року управління податкового аудиту ДПІ у Приморському районі м. Одеси не мало можливості опрацювати постанову Вищого адміністративного суду України від 29.11.2012 року у справі №К/9991/37878/12 та рішення Державної податкової служби України № 1 від 25.01.2013 року про скасування рішення про розстрочення податкового боргу № 22 від 25.06.2012 року у автоматизованій системі «Податковий блок» (підсистема «Податковий аудит») з причин відсутності міграції введених документів МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» з бази АІС «АУДІТ» за 2010-2012 роки до бази «Податковий блок» (підбаза «Податковий аудит») (а.с. 143). З даного питання було створено картку у базі «Фіксації та відстеження помилок системи «Податковий блок» (TRAC) № 12068. 26.04.2013 року було опрацьовано вищезазначені документи та як наслідок зменшено нарахування по особовому рахунку. Але за час існування з 25.01.2013 року податкового боргу на особовому рахунку підприємства, що виник з причини наведеної вище технічної помилки, МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» необґрунтовано нараховано пеню (проценти за користування розстроченням податкового боргу), яка рахується на особовому рахунку позивача у сумі 490379,61 грн. Зазначені обставини були викладені у службовій записці від 28.05.2014 року №178/25-01 в.о. начальника управління погашення заборгованостей ДПІ у Приморському районі м. Одеси Берінської О.М. та не заперечувались у судовому засіданні суду першої інстанції представниками відповідача та Міністерства доходів і зборів України. Таке ж зазначено начальником відділу з питань координації погашення заборгованостей ДПІ у Приморському районі м. Одеси Кириченко В.П. у службовій записці від 26.09.2013 року № 88/4-03-07 (а.с. 143-145).
З урахуванням зазначених обставин, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про те, що дії відповідача щодо нарахування МГО «Об'єднавчий (Джоінт)» за період грудень 2012 року - квітень 2013 року процентів у сумі 490379,61 грн. за користування розстроченням податкового боргу з податку на прибуток, тобто після скасування Вищим адміністративним судом України податкових повідомлень-рішень контролюючого органу, державною податковою інспекцією у Приморському районі м. Одеси вчинені не на підставі та не у спосіб, що передбачені вимогами чинного податкового законодавства.
Водночас колегія суддів враховує, що апеляційні скарги не містять посилання на правомірність відображення ДПІ податкового боргу у сумі 490379,61 грн. або наявності у позивача податкового боргу за іншими податками та зборами.
За таких обставин колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про наявність підстав для повного задоволення позову МГО «Об'єднавчий (Джоінт)».
Відповідно до вимог ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Відповідачі, які є суб'єктами владних повноважень, свою позицію не довели та не обґрунтували. В свою чергу позивач довів протиправність бездіяльності та дій ДПІ у Приморському районі м. Одеси Головного управління Міндоходів в Одеській області.
Колегія суддів вважає висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст. ст. 2, 7, 10, 11, 70, 71 КАС України та не приймає доводи, наведені в апеляційній скарзі про те, що постанова підлягає скасуванню.
Відповідно до ст. 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та не допустив порушень норм матеріального і процесуального права при вирішенні справи, а наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.
Відтак, апеляційні скарги Міністерства доходів і зборів України, Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління Міндоходів в Одеській області та Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області задоволенню не підлягають.
Керуючись ст. ст. 184, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 254 КАС України, апеляційний суд,-
У Х В А Л И В:
Апеляційні скарги Міністерства доходів і зборів України, Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління Міндоходів в Одеській області та Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області - залишити без задоволення, а постанову Одеського окружного адміністративного суду від 14 липня 2014 року - без змін.
Ухвала апеляційного суду набирає законної сили з моменту її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складення ухвали апеляційного суду в повному обсязі.
Головуючий В.О.Скрипченко
Суддя О.С.Золотніков
Суддя Ю.В.Осіпов
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2014 |
Оприлюднено | 11.11.2014 |
Номер документу | 41242467 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Скрипченко В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні