18/161-09
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
10.07.09р.
Справа № 18/161-09
За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпротехпром 3",
м. Дніпропетровськ
до Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ
про зобов"язання виконати дії
Суддя Петрова В.І.
Представники:
від позивача: Бондаренко А.А., дов. від 25.06.09 року
від відповідача: Приходько Т.В., дов. від 17.02.09 року
СУТЬ СПОРУ:
Позивач звернувся до господарського суду з позовом до Дніпропетровської міської ради про зобов"язання розглянути на найближчій сесії питання щодо погодження позивачу місця розташування адміністративно-складського комплексу для зберігання будівельних матеріалів з торгівельно-офісними приміщеннями по вул. Байкальській у районі будинку № 5 та щодо надання згоди позивачу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розташування адміністративно-складського комплексу для зберігання будівельних матеріалів з торгівельно-офісними приміщеннями по вул. Байкальській у районі буд. № 5.
Позовні вимоги обґрунтовані посиланням позивача на виконання ним всіх вимог, передбачених ст.ст. 118, 123 ЗК України та порушенням відповідачем своїх обов"язків згідно з вимогами Земельного Кодексу України щодо розгляду заяви про відведення земельної ділянки в установлений строк.
Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечує, зазначає, що пунктом 2.3 рішення виконавчого комітету Дніпропетровської міської ради від 09.08.07 року № 2598 "Про результати проведення земельного конкурсу стосовно території по вул. Байкальській у районі будинку № 5" передбачено, що це рішення та рішення тимчасової комісії з питань проведення земельних конкурсів у місті не впливає на погодження матеріалів місця розташування об"єктів на території земельної ділянки по вул. Байкальській у районі будинку № 5 відповідними службами міста та області у встановленому порядку. Відповідач зазначає, що позовні вимоги суперечать нормам чинного законодавства в частині встановленого порядку отримання земельних ділянок та наданого Конституцією та Земельним Кодексом України права розпорядження земельними ділянками не наданими у власність або у користування.
09.07.09 року по справі оголошено перерву відповідно до ст. 77 ГПК України.
В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
Рішенням виконавчого Дніпропетровської міської ради від 09.08.07 року № 2598 "Про результати проведення земельного конкурсу стосовно території по вул. Байкальській у районі будинку № 5" визнано переможцем відкритого комерційного земельного конкурсу стосовно вищезазначеної території Товариство з обмеженою відповідальністю "Дніпротехпром-3".
На виконання вимог ЗК України та вищезазначеного рішення виконавчого комітету міської ради позивач 22.08.2007 року перерахував на користь цільового фонду Дніпропетровської міської ради 710 000,00 грн. на розвиток інженерної та соціальної інфраструктури та благоустрою м. Дніпропетровська, відповідно до Архітектурного завдання 03/9870-2007 від 12.11.2007 року Головного архітектурно-планувального управління Дніпропетровської ради отримав Містобудівне обґрунтування, отримав позитивний висновок Територіального управління держгірпромнагляду в Дніпропетровській області № 04-14/2198 від 17.12.2008 р., отримав позитивний висновок Дніпропетровської санітарно-епідеміологічної станції № 21/5534 від 18.11.2008 року, Висновок "Проектного інституту "Придніпровський Промстройпроект" № 230/6 від 06.02.09 року із погодженням щодо місця розташування об"єкту - адміністративно-складського комплексу для зберігання будівельних матеріалів з торгівельно-офісними приміщеннями по вул. Байкальській у районі будинку № 5.
Отримавши вищезазначені погодження компетентних органів, ТОВ "Дніпротехпром 3" 18.09.2007 року звернулося до міського голови Куліченка І.І. із заявою та додатком до заяви про підготовку відповідного рішення виконкому та рішення міської ради щодо погодження місця розташування зазначеного об"єкту. В той же день ця заява була отримана міською радою (про що свідчать наявні на копії заяви відповідні відмітки канцелярії). Але до цього часу міською радою не розглянуто питання щодо погодження, або відмови у погодженні позивачу місця розташування зазначеного об'єкту.
Відповідно до вимог Земельного Кодексу України, до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на території міст належить (поміж-іншим): а) розпорядження землями територіальних громад; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу ; й) вирішення земельних спорів; к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону (ст.12 ).
Відповідно до приписів ст.118 Земельного кодексу України, рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо приватизації земельних ділянок приймається у місячний строк на підставі технічних матеріалів та документів, що підтверджують розмір земельної ділянки.
Громадяни - працівники державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонери з їх числа, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельних ділянок, які перебувають у постійному
користуванні цих підприємств, установ та організацій, звертаються з клопотанням про приватизацію цих земель відповідно до сільської, селищної, міської ради або районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації. Відповідний орган місцевого самоврядування або орган виконавчої влади в місячний термін розглядає клопотання і надає дозвіл підприємствам, установам та організаціям на розробку проекту приватизації земель.
Згідно із ст.123 ЗК України, надання земельних ділянок юридичним особам у постійне користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за проектами відведення цих ділянок. Юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради. Відповідна районна державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає згоду на розроблення проекту відведення земельної ділянки. Відмову органів місцевого самоврядування або органів виконавчої влади у наданні земельної ділянки в користування або залишення клопотання без розгляду в установлений строк може бути оскаржено в судовому порядку.
Відповідно до приписів ст.151 ЗК України: юридичні особи, зацікавлені у вилученні (викупі) земельних ділянок, звертаються з клопотанням про погодження місць розташування об'єктів до відповідної сільської, селищної, міської ради, місцевої державної адміністрації. Клопотання щодо об'єктів, вилучення яких провадиться Кабінетом Міністрів України, подаються до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної, Севастопольської міської державної адміністрації. Відповідна сільська, селищна, міська рада чи місцева державна адміністрація згідно із своїми повноваженнями розглядає клопотання і в п'ятиденний строк з дня реєстрації направляє його разом з матеріалами, передбаченими частиною п'ятнадцятою цієї статті, на розгляд органів земельних ресурсів, природоохоронних, територіальних органів виконавчої влади з питань лісового господарства і санітарно-епідеміологічних органів, органів містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини. Зазначені органи протягом двох тижнів з дня одержання клопотання надають свої висновки відповідній сільській, селищній, міській раді чи місцевій державній адміністрації, які з урахуванням одержаних висновків протягом десяти днів приймають рішення про погодження місця розташування того об'єкта, під який мають право самостійно вилучати земельну ділянку, або мотивоване рішення про відмову.
Але Дніпропетровська міська рада в установлений десятиденний термін не прийняла рішення про погодження місця розташування того об'єкта, під який мають право самостійно вилучати земельну ділянку, або мотивоване рішення про відмову. Не прийнято рішення і щодо надання, або ненадання згоди позивачу на розроблення проекту землеустрою, як то вимагають вищезазначені норми ЗК України.
Приписи статей 13 і 41 Конституції України визначають, що від імені Українського народу права власності здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією, і усі суб'єкти права власності рівні перед законом. Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю.
Відповідно до статей 142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.
Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
В силу статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Згідно зі статтею 16 Закону України "Про оренду землі" особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки. Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього Закону.
Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноваження сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, до яких, зокрема, належить розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу. Відповідно до пункту тридцять четвертого статті 26, пункту другого статті 77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку. Судом при розгляді даної справи встановлено, що міською радою не приймалося рішення про погодження або відмову у погодженні ТОВ "Дніпротехпром 3" місця розташування об'єкту. Не прийнято міськрадою рішення і щодо надання, або ненадання згоди позивачу на розроблення проекту землеустрою.
Зважаючи на те, що необхідною умовою укладення договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у державній або комунальній власності, є наявність рішення відповідного органу про надання земельної ділянки, зобов'язання цього органу надати в користування земельну ділянку на підставі договору оренди за відсутності відповідного рішення є порушенням його виключного, передбаченого Конституцією України, права на здійснення права власності від імені Українського народу та управління землями, яке підлягає захисту. Одночасно у разі необґрунтованого ухилення міської ради від розгляду відповідних питань на пленарному засіданні ради, заінтересована особа вправі звернутися до суду із позовом про спонукання ради розглянути такі питання та прийняти відповідне рішення на підставі чинного законодавства України; при цьому у разі задоволення судом такого позову, суд не перебирає на себе виключні повноваження органу місцевого самоврядування щодо розпорядження землями комунальної власності .
З урахуванням вищезазначеного, керуючись вимогами ст. ст. 82-85 ГПК України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Зобов'язати Дніпропетровську міську раду (49000, м. Дніпропетровськ, пр.Карла Маркса, 75, код ЄДРПОУ 20510514) розглянути на найближчій сесії питання щодо погодження позивачу - Товариству з обмеженою відповідальністю «Дніпротехпром 3»(49000, м. Дніпропетровськ, вул. Леніна, буд.1, кв.15, код ЄДРПОУ 35267921) місця розташування адміністративно - складського комплексу для зберігання будівельних матеріалів з торгівельно-офісними приміщеннями по вул. Байкальській у районі будинку №5 та щодо надання згоди Товариству з обмеженою відповідальністю "Дніпротехпром 3" (49000, м. Дніпропетровськ, вул. Леніна, буд.1, кв.15, код ЄДРПОУ 35267921) на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розташування адміністративно - складського комплексу для зберігання будівельних матеріалів з торгівельно - офісними приміщеннями по вул. Байкальській у районі будинку №5.
Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.
Суддя
В.І. Петрова
Рішення підписано 15.07.09 року
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 16.07.2009 |
Оприлюднено | 28.07.2009 |
Номер документу | 4126906 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Петрова В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні