Рішення
від 10.10.2014 по справі 917/1718/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

36000, м. Полтава, вул. Зигіна, 1, тел. (0532) 610-421, факс (05322) 2-18-60, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Р І Ш Е Н Н Я

10.10.2014р. Справа № 917/1718/14

Господарський суд Полтавської області

в складі головуючого судді Кульбако М.М.

за участю представників:

прокуратури: Пальонна О.О.,

відповідача 1: не з'явився,

відповідача 2: не з'явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Прокурора Гадяцького району Полтавської області в інтересах Держави,

вул.Лесі Українки, 18, м.Гадяч Гадяцького району Полтавської області, 37300

до 1. Гадяцької районної державної адміністрації,

вул. Л.Українки, 2, м.Гадяч Гадяцького району Полтавської області, 37300

2. Товариства з обмеженою відповідальністю "Лист-Ручки",

с.Ручки Гадяцького району Полтавської області, 37305

про визнання недійсними розпоряджень, визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок та повернення земельних ділянок, -

В С Т А Н О В И В :

Прокурор Гадяцького району Полтавської області в інтересах Держави звернувся до господарського суду Полтавської області з позовом до Гадяцької районної державної адміністрації та Товариства з обмеженою відповідальністю "Лист-Ручки" про визнання недійсним розпорядження Гадяцької районної адміністрації №504 від 19.11.2010р. "Про поновлення договору оренди землі з ТОВ "Лист-Ручки" та №340 від 23.05.2011 р. "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки для заключення договорів оренди", визнання недійсними договору оренди земельної ділянки від 23.05.2011р. на площу 15,7647 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, договору оренди земельної ділянки від 23.05.2011р. на площу 7,6750 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, договору оренди земельної ділянки від 23.05.2011р. на площу 2,3706 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та повернення земельних ділянок до земель запасу Ручківської сільської ради Гадяцького району Полтавської області, посилаючись на порушення відповідачами вимог земельного законодавства України при винесенні вказаних розпоряджень та укладенні на їх підставі договорів оренди земельних ділянок.

Гадяцька районна державна адміністрація свого представника в судове засідання не направила, надіславши до суду заяву №01-54/336 від 29.09.2014р. (а.с.84), в якій щодо прийняття рішення по справі покладається на розсуд суду та просить розгляд справи проводити без участі повноважного представника.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Лист-Ручки", будучи належним чином повідомленим про час та місце розгляду справи, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.83), не забезпечило явку уповноваженого представника на судове засідання, надіславши до суду заперечення на позовну заяву №64 від 03.09.2014р. (а.с.75), в яких вважає позовні вимоги прокурора безпідставними, а договори оренди земельних ділянок, укладених між Гадяцькою РДА та ТОВ "Лист-Ручки" дійсними.

Враховуючи те, що судом виконані вимоги ГПК України щодо повідомлення учасників процесу про час і місце розгляду справи, суд вважає можливим розглянути справу без участі представників відповідачів.

В судовому засіданні прокурором позовні вимоги підтримано в повному обсязі з мотивів, викладених у позовній заяві.

В обгрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що розпорядження Гадяцької районної адміністрації № 504 від 19.11.2010 року "Про поновлення договору оренди землі з ТОВ "Лист-Ручки", розпорядження №340 від 23.05.2011 року "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки для заключення договорів оренди" прийняті з порушенням вимог ст. ст. 124, 134 Земельного кодексу України, статті 50 Закону України "Про землеустрій" та статті 33 Закону України "Про оренду землі", а саме без прийняття рішень про надання дозволу на виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, недотримання порядку надання земельних ділянок в оренду на конкурентних засадах (земельних торгах), в зв'язку з чим підлягають визнанню недійсними, а також укладені на підставі вказаних розпоряджень договори оренди землі підлягають визнанню недійсними.

Суд, заслухавши пояснення прокурора, розглянувши матеріали справи, встановив, що: 14.08.2007 року Головою Гадяцької РДА прийнято розпорядження за № 448 "Про передачу земельної ділянки на умовах оренди ТОВ "Лист - Ручки" на території Ручківської сільської ради із земель запасу загальною площею - 15,76 га, яка знаходиться на території Ручківської сільської ради для вирощування сільськогосподарської продукції строком до 31.12.2007 року. На підставі цього розпорядження між сторонами було укладено договір оренди земельної ділянки та складено Акт її приймання передачі(а.с.8-11).

27.12.2007 року Головою Гадяцької РДА прийнято розпорядження за № 771 "Про передачу земельної ділянки на умовах оренди ТОВ "Лист - Ручки" земельну ділянку сільськогосподарського призначення, що знаходиться на території Ручківської сільської ради за межами населеного пункту, загальною площею 10,0га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком до 31.12.2008 року. На підставі цього розпорядження між сторонами було укладено договір оренди земельної ділянки та складено Акт її приймання передачі(а.с.12-14).

В подальшому, розпорядженням Голови Гадяцької РДА від 16.12.2009 року за № 470 "Про поновлення договорів оренди землі з ТОВ "Лист Ручки" (а.с.15) прийнято рішення поновити договори оренди з ТОВ "Лист - Ручки" на загальну площу - 25,76 га, в т.ч. рілля - 25,76 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Ручківської сільської ради строком до 31.12.2009 року, про що між сторонами укладено договори оренди земельної ділянки №11 від 16.12.2009 року на площу 15,75 га (а.с.16) та №12 від 16.12.2009 року на площу 10,0 га (а.с.17),

19.11.2010 року Головою Гадяцької РДА за клопотанням директора ТОВ "Лист- Ручки" про продовження договорів оренди земельної ділянки №11 від 16.12.2009 року на площу 15,75 га та №12 від 16.12.2009 року на площу 10,0 га прийнято розпорядження за № 504 "Про поновлення договору оренди з ТОВ "Лист-Ручки" та надано дозвіл землевпорядним організаціям на розробку технічної документації із землеустрою щодо посвідчення права користування земельною ділянкою на умовах оренди ТОВ "Лист - Ручки" орієнтовною площею 25,75 га, яка знаходиться на території Ручківської сільської ради за межами населеного пункту(а.с.23).

В подальшому, розпорядженням Голови Гадяцької РДА № 340 від 23.05.2011 року (а.с.24) прийнято рішення про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки (землі запасу) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва для заключення договорів оренди землі ТОВ "Лист - Ручки" загальною площею 25,8103 га на території Ручківської сільської ради за межами населеного пункту.

На підставі вищевказаного розпорядження 23.05.2011 року між Гадяцькою РДА та ТОВ "Лист-Ручки" були укладені договори оренди земельних ділянок (а.с.25-30), які знаходяться на території Ручківської сільської ради Гадяцького району:

- на площу 15,7647 га (рілля) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 5320486200:00:002:0214, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 13.02.2012 за №532040004001833;

- на площу 7,6750 га (рілля) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 5320486200:00:007:0066, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 13.02.2012 за №532040004001832;

- на площу 2,3706 га (рілля) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 5320486200:00:007:0065, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 13.02.2012 за №532040004001834.

В результаті перевірки, проведеної за вимогою прокуратури Гадяцького району, державним інспектором сільського господарства в Полтавській області 20.02.2014 року складено довідку за результатам опрацювання виданих розпоряджень Гадяцькою РДА, в якій зазначено про порушення вимог Земельного кодексу України, який регламентує порядок та умови надання земельних ділянок в оренду(а.с.67-68).

Враховуючи порушення земельного законодавства, прокурор звернувся до суду з даним позовом в інтересах держави.

При прийнятті рішення суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі ст. 17 Земельного кодексу України, п. 2 ст. 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", державна адміністрація здійснює надання у користування земельних ділянок виключно відповідно та в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.

Статтею 14 Конституції України встановлено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Статтею 124 Земельного кодексу України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності громадянам, юридичним особам здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Згідно з вимогами статті 123 Земельного кодексу України, у разі формування нових земельних ділянок, рішення органів виконавчої влади приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Статтею 50 Закону України "Про землеустрій" визначено, що у разі формування нових земельних ділянок складаються проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.

Згідно з вимогами ст. 15 Закону України "Про оренду землі", проект відведення земельної ділянки, у разі його розроблення згідно із законом, є невід'ємною частиною договору оренди землі. Статтею 6 вказаного Закону визначено, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України. Порушення вимог даної статті є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.

Згідно ч. 1 ст.123 Земельного кодексу України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. При цьому, у разі надання у користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі (на місцевості) рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Водночас, частиною 9 ст.123 Земельного кодексу України передбачено, що рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання.

Пунктом 2.26 Пленуму Вищого Господарського суду України № 6 від 17.05.2011 року "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" визначено, що у вирішенні спорів про визнання недійсними договорів оренди земельної ділянки суди мають з'ясовувати наявність на момент укладення оспорюваного договору оренди рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки, оскільки його відсутність суперечить вимогам пункту 5 частини четвертої статті 15 Закону України "Про оренду землі" та пункту 3 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 N 677.

Як свідчить лист відділу Держземагенства у Гадяцькому районі за №01-12/49 від 27.01.2014 року (а.с.60), межі земельних ділянок загальною площею 25,81030 га на момент прийняття, починаючи із 2007 року, розпоряджень Гадяцькою РДА щодо передачі в оренду земельної ділянки ТОВ "Лист - Ручки" встановлені не були.

Межі цих земельних ділянок установлені лише після того, як була виготовлена технічна документація (а.с.31),

Тобто відповідні розпорядження про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та розпорядження про затвердження такого проекту землеустрою Гадяцькою РДА не приймались, а проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок не виготовлявся, що свідчить про порушення порядку передачі земельних ділянок у оренду.

Відповідно до ст.33 Закону України "Про оренду землі" (в редакції станом на дату прийняття розпорядження від 19.11.2010 року) після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки відповідно до умов договору, має за інших рівних умов переважне право на поновлення договору. У разі поновлення договору оренди землі на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди, то за відсутності письмових заперечень орендодавця протягом одного місяця після закінчення строку договору він підлягає поновленню на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. Письмове заперечення здійснюється листом-повідомленням.

Як вбачається з матеріалів справи, 08.07.2010 року директор ТОВ "Лист-Ручки" Олешко А.І. звернувся до голови Гадяцької РДА з клопотанням про продовження договорів оренди земельної ділянки №11 від 16.12.2009 року на площу 15,75 га та №12 від 16.12.2009 року на площу 10,0 га, строк дії яких закінчився 31.12.2009 року (а.с. 22).

Оскільки орендар вчасно, протягом одного місяця після закінчення строку договорів не звернувся до орендодавця - Гадяцької РДА із клопотанням про поновлення договорів оренди землі №11 від 16.12.2009 року та №12 від 16.12.2009 року, тому він не міг скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк.

Крім того, між відповідачами до прийняття розпорядження №340 від 23.05.2011 року між відповідачами було укладено два договори на дві земельні ділянки, а після виготовлення і затвердження технічної документації (а.с.31-43) передано в оренду три земельні ділянки і укладено відповідні договори, що свідчить про формування нових земельних ділянок, а тому у орендаря було відсутнє право на автоматичне продовження договорів.

Згідно ч.2 ст.124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Відповідні положення містить ч.2 ст.16 Закону України "Про оренду землі", а саме, укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Відповідно до ч.1 ст. 134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Як встановлено судом, земельні ділянки, які передавалися в оренду ТОВ "Лист-Ручки" є ділянками сільськогосподарського призначення, а тому необхідною умовою для їх передачі в оренду мало бути проведення земельних торгів, за результатами яких укладаються договори оренди.

Таким чином, 23.05.2011року між ТОВ "Лист-Ручки" та Гадяцькою РДА укладено нові договори оренди земельної ділянки загальною площею 25,8103 га без проведення земельних торгів, чим порушено вимоги ст.134 Земельного кодексу України.

Відповідно до статті 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Статтею 152 ЗК України передбачено способи захисту прав на земельні ділянки, серед яких, зокрема, передбачено право визнати угоду недійсною та визнати недійсними рішення органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав.

Статтею 216 ЦК України закріплено, що у разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину.

Частиною третьою статті 207 ГК України передбачено, що у разі якщо за змістом зобов'язання воно може бути припинено лише на майбутнє, таке зобов'язання визнається недійсним і припиняється на майбутнє.

Відповідно до п. 2.7 Постанови Пленуму ВГСУ № 11 від 29.05.2013 р., якщо зі змісту господарського договору випливає, що зобов'язання за цим договором може бути припинено лише на майбутнє, оскільки неможливо повернути усе одержане за ним (наприклад, вже здійснене користування за договором майнового найму (оренди), користування електроенергією, спожиті послуги, зберігання, здійснене за відповідним договором, тощо), то господарський суд одночасно з визнанням господарського договору недійсним (за наявності підстав для цього) зазначає в резолютивній частині рішення, що зобов'язання за договором припиняється лише на майбутнє.

Враховуючи те, що оскаржувані розпорядження голови Гадяцької районної державної адміністрації прийняті з порушенням вимог, встановлених Земельним кодексом України, який регламентує порядок та умови надання земельних ділянок, що тягне за собою визнання їх недійсними, суд приходить до висновку про обґрунтованість вимог в частині визнання укладених договорів недійсними.

Згідно ч. 3 ст. 49 ГПК судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору.

Положенням п. 4. 6 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України" № 7 від 21.02.2013 р. визначено, що, приймаючи рішення зі справи, провадження в якій порушено за заявою прокурора, господарський суд у разі повного або часткового задоволення позову (скарги) стягує судовий збір з відповідача (повністю або пропорційно задоволеним вимогам), якщо він не звільнений від сплати судового збору; у разі ж повної або часткової відмови в позові судовий збір стягується з визначеного прокурором позивача (так само повністю або пропорційно задоволеним вимогам), за винятком випадків, коли останнього звільнено від сплати судового збору та коли позивачем у справі є сам прокурор. Стягнення відповідних сум судового збору здійснюється в доход державного бюджету України.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що судовий збір в частині позовних вимог про визнання недійсними розпоряджень підлягає стягненню з Гадяцької районної державної адміністрації, а позовних вимог про визнання недійсними договорів - з Гадяцької РДА та ТОВ "Лист-Ручки" в рівних частках, з вимоги про повернення земельних ділянок- з ТОВ "Лист-Ручки".

Керуючись статтями 49, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

В И Р І Ш И В :

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати недійсними розпорядження Гадяцької районної державної адміністрації:

- №504 від 19.11.2010 року "Про поновлення договору оренди землі з ТОВ "Лист-Ручки";

- №340 від 23.05.2011 року "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки для заключения договорів оренди".

3. Визнати недійсними укладені 23.05.2011р. між Гадяцькою районною державною адміністрацією (вул. Л.Українки, 2, м.Гадяч Гадяцького району Полтавської області, 37300, ідентифікаційний код 04057635, інші відомості - не відомі) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Лист-Ручки" (с.Ручки Гадяцького району Полтавської області, 37305, ідентифікаційний код 33830885, інші відомості - не відомі) договори:

- оренди земельної ділянки на площу 15,7647 га (рілля) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 5320486200:00:002:0214, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 13.02.2012 р. за №532040004001833.

- оренди земельної ділянки на площу 7,6750 га (рілля) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 5320486200:00:007:0066, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 13.02.2012 р. за №532040004001832.

- оренди земельної ділянки на площу 2,3706 га (рілля) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 5320486200:00:007:0065, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 13.02.2012 р. за №532040004001834.

4. Зобов'язати ТОВ "Лист-Ручки" (с.Ручки Гадяцького району Полтавської області, 37305, ідентифікаційний код 33830885, інші відомості - не відомі) повернути до земель запасу Ручківської сільської ради Гадяцького району Полтавської області земельні ділянки:

- площею 15,7647 га, вартістю 263345,49 грн.,

- 7,6750 га, вартістю 166764,01 грн.,

- 2,3706 грн, вартістю 44258,60 грн.

5. Стягнути з Гадяцької районної державної адміністрації (вул. Л.Українки, 2, м.Гадяч Гадяцького району Полтавської області, 37300, ідентифікаційний код 04057635, інші відомості - не відомі)на користь Державного бюджету України (Одержувач коштів: УДКСУ у м.Полтава, код одержувача: 38019510, р/р 31214206783002, банк одержувача ГУДКСУ у Полтавській області, код банку 831019, код класифікації доходів бюджету 22030001, код ЄДРПОУ Господарського суду Полтавської області 03500004) 3654,00грн. судового збору.

6. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Лист-Ручки" (с.Ручки Гадяцького району Полтавської області, 37305, ідентифікаційний код 33830885, інші відомості - не відомі)на користь Державного бюджету України (Одержувач коштів: УДКСУ у м.Полтава, код одержувача: 38019510, р/р 31214206783002, банк одержувача ГУДКСУ у Полтавській області, код банку 831019, код класифікації доходів бюджету 22030001, код ЄДРПОУ Господарського суду Полтавської області 03500004) 3654,00 грн. судового збору.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

7. Рішення може бути оскаржено до Харківського апеляційного господарського суду через господарський суд Полтавської області на протязі 10 днів.

Повне рішення складено 16.10.2014 року.

СУДДЯ Кульбако М.М.

Відповідно до ч. 5 ст. 85 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

СудГосподарський суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення10.10.2014
Оприлюднено12.11.2014
Номер документу41280983
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —917/1718/14

Рішення від 10.10.2014

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кульбако М.М.

Ухвала від 20.08.2014

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кульбако М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні