Рішення
від 06.11.2014 по справі 923/1439/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18

тел. /0552/ 49-31-78

Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 листопада 2014 р. Справа № 923/1439/14

Господарський суд Херсонської області у складі судді Пригузи П.Д. при секретарі Андреєвець А.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Прокурора Новотроїцького району Херсонської області в інтересах держави в особі Новотроїцької районної державної адміністрації, вул. Леніна, 73, смт. Новотроїцьке Херсонської області,

до Фермерського господарства " Єрешенко О.М.", ідентифікаційнйи код 24748692, вул. Степова, 30, с. Сергіївка Новотроїцького району Херсонської області,

3-тя особа: Сергіївська сільська рада, пров. Шкільний, 1, с. Сергіївка Новотроїцького району Херсонської області,

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

за участю представників сторін:

старшого прокурора відділу прокуратури м. Херсона - Ахременко О.Д., посвідчення № 019816 від 19.08.2013 р.;

від позивача: не прибув;

від відповідача: не прибув;

від 3-ої особи: не прибув;

в с т а н о в и в:

Прокурором Новотроїцького району Херсонської області в інтересах держави в особі Новотроїцької районної державної адміністрації (позивач) подано позовну заяву до Фермерського господарства " Єрещенко О.М." третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Сергіївська сільська рада, про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Прокурор просить внести зміни до договору оренди землі від 15.07.2005 року, укладеного між Новотроїцькою районною державною адміністрацією та Фермерським господарством "Єрешенко О.М.", виклавши пункт 6 договору в наступній редакції:

« 6. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 0,9% від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області, а після проведення нормативної грошової оцінки - 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.»

Позивач та третя особа правом участі в судовому процесі не реалізували, були належним чином повідомлені про час і місце розгляду справи.

Відповідач надіслав до суду відзив на позов, позовні вимоги визнає повністю, просить розглянути справі без участі його представника.

В судовому засіданні прокурор підтримав позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві.

Заслухавши прокурора, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд вважає наявних у справі матеріалів достатніми для винесення рішення у справі, а позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню з наступних підстав.

Між позивачем і відповідачем укладено договір оренди землі від 15.07.2005 року (а.с. 13), який зареєстровано у Новотроїцькому районному відділі Херсонської регіональної філії центру ДЗК, запис від 24.10.2005 р. за № 4АА002790-04067270038.

Відповідно до п. 2 договору об'єктом оренди є земельна ділянка загальною площею 38,8503 га, в тому числі 25,2555 га водного фонду та 13,5948 га прибережної захисної смуги із земель державної власності для риборозведення.

Відповідно до п. 6 договору зазначено, що орендна плата становить 50,00 грн. за один гектар або 1942,52 грн. на рік.

Додатковою угодою від 21.09.2011 року сторонами змінено орендну плату, встановлено 120,00грн. за один гектар, що становить 4662,00 грн. на рік.

На час передачі земельної ділянки в оренду, нормативна грошова оцінка землі не проводилася.

Податковим кодексом України, який набув чинності з 01.01.2011 року, (ст. 289) встановлено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року.

У відповідності з Законом України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» від 27 березня 2014 року № 1166-VII до Податкового кодексу України внесено зміни, відповідно до яких підпункт 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 викладено в новій редакції. Згідно ст. 288.5. Податкового кодексу розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу (п. 288.5.1.) не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Суд зазначає, що відповідно до «Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів», затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 р. № 213 нормативна грошова оцінка земельних ділянок здійснюється з метою визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності тощо. Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення є матеріали державного земельного кадастру (кількісна і якісна характеристика земель, бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель), матеріали внутрігосподарського землевпорядкування, а земель населених пунктів - їх генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, матеріали економічної оцінки території. Дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держземагентства за місцезнаходженням земельної ділянки.

Відповідачем надано до господарського суду копію висновку про загальну нормативну вартість земельної ділянки, яка становить 355 387,00 грн.

Законом України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» від 27.03.2014 року № 1166-VII встановлено правове регулювання умов договору оренди землі державної власності, яке відрізняється від змісту ст. 21 Закону України «Про оренду землі» стосовно визначення розміру орендної плати - орендна плата за землю - це платіж, мінімальний розмір якого встановлено Податковим кодексом України і залежить від нормативної грошової оцінки землі. До правовідносин стосовно розміру орендної плати за землю, таким чином, має застосовуватися норма Податкового кодексу України.

Отже, чинною нормою Закону встановлено мінімальний розмір орендної плати для орендарів усіх категорій земель державної власності. Відповідно до ст. 15 Закону України «Про оренду землі» та ст. 638 ЦК України розмір орендної плати є істотною умовою договору, яка визначена законом та є необхідною для договорів даного виду. Зазначена умова повинна бути внесена до договору не залежно від волі сторін договору. Зволікання із внесенням змін до договору завдає шкоди інтересам держави, не сприяє досягненню проголошеної законодавцем мети - запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні.

Тому, прокурор правомірно заявив цей позов. За таких обставин загальний принцип укладання договору (змін до договору) шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною, а також принцип взаємної згоди, передбачений ст. 30 Закону України "Про оренду землі" не застосовуються.

За таких обставин суд погоджується з доводами прокурора, що для виконання приписів п. 288.5.1. ст. 288 Податкового кодексу слід застосувати для відповідача встановлений на території Херсонської області річний розмір орендної плати за 1 га земель сільськогосподарського призначення в сумі 694,53 грн.

Згідно із ст. 287.3 Податкового кодексу України податкове зобов'язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцем знаходження земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.

Згідно з п. п. 2.18, 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2013 р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" при вирішенні спорів про внесення змін до договору зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі". Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору.

Таким чином, нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість перегляду розміру орендної плати (пункт 13 договору), а орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати, встановлення уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування нових тарифів, ставок орендної плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

За таких обставин вимоги позивача щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки є цілком обґрунтованими і підлягають задоволенню.

При цьому, згідно з частиною третьою статті 653 ЦК України, якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Враховуючи, що позивач Новотроїцька районна державна адміністрація як орендодавець, який зобов'язаний забезпечити законність і правопорядок у відносинах використання земель державної власності, не зверталася з відповідною пропозицією до відповідача щодо внесення змін до договору оренди, що є неправильним, суд відповідно до ст. 49 ГПК України покладає судові витрати на обидві сторони.

Керуючись ст. ст. 44, 49, 80, 82-85 ГПК України, суд, -

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 15.07.2005 року, укладеного між Новотроїцькою районною державною адміністрацією та Фермерським господарством "Єрешенко О.М.", ідентифікаційний код 24748692, вул. Степова, 30, с. Сергіївка Новотроїцького району Херсонської області, який зареєстровано у Новотроїцькому районному відділі Херсонської регіональної філії центру ДЗК, запис у Державному реєстрі земель від 24.10.2006 р. за № 4АА002790-04067270038, виклавши пункт 6 договору в наступній редакції:

« 6. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 0,9 % від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області, а після проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що орендується, - 3 % від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки.»

3. Стягнути з Фермерського господарства "Єрешенко О.М.", ідентифікаційний код 24748692, вул. Степова, 30, с. Сергіївка Новотроїцького району Херсонської області, в доход спеціального фонду Державного бюджету на р/р № 31215206783002 в ГУДКСУ у Херсонській області, МФО 852010, код ЄДРПОУ 37959779, одержувач УДКСУ у місті Херсоні, судові витрати в сумі 609,00 грн. (шістсот дев'ять гривень 00 копійок), призначення платежу - судовий збір, код 03500045.

4. Стягнути з Новотроїцької районної державної адміністрації, вул. Леніна, 73, смт. Новотроїцьке Херсонської області, в доход спеціального фонду Державного бюджету на р/р № 31215206783002 в ГУДКСУ у Херсонській області, МФО 852010, код ЄДРПОУ 37959779, одержувач УДКСУ у місті Херсоні, судові витрати в сумі - 609,00 грн. (шістсот дев'ять гривень 00 копійок), призначення платежу - судовий збір, код 03500045.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення складено та підписано 10.11.2014 р.

Суддя П.Д. Пригуза

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення06.11.2014
Оприлюднено13.11.2014
Номер документу41282180
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/1439/14

Рішення від 06.11.2014

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Ухвала від 01.10.2014

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні