Постанова
від 04.11.2014 по справі 916/1460/14
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"04" листопада 2014 р.Справа № 916/1460/14 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: головуючого судді Мишкіної М.А.,

суддів Будішевської Л.О., Бєляновського В.В.

(склад судової колегії сформований розпорядженням голови суду №1513 від 10.07.2014р., змінений розпорядженнями голови суду №546 від 08.09.2014р., №580 від 15.09.2014р)

при секретарі судового засідання Шитря О.М.

за участю представників сторін:

від ТОВ «Мрія» - Козак Ф.І. - за довіреністю;

від Ізмаїльської міської ради - Крупицька Г.О. - за довіреністю;

від Відділу Держземагенства у м.Ізмаїлі - не з'явився

Розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Мрія»

на рішення господарського суду Одеської області від 16 червня 2014 року

по справі №916/1460/14

за позовом Ізмаїльської міської ради

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Мрія»

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Відділ Держземагенства у м.Ізмаїлі Одеської області

про внесення змін до договору оренди землі

Сторони та третя особа належним чином повідомлені про дату, час та місце розгляду апеляційної скарги.

У судовому засіданні 09.09.2014р. оголошувалась перерва згідно ст.77 ГПК України.

В судовому засіданні 04.11.2014р. згідно ст.85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини постанови.

встановив:

У квітні 2014 року Ізмаїльська міська рада Одеської області (надалі - позивач, Ізмаїльська міськрада) звернулась до господарського суду Одеської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Мрія» (надалі - відповідач, ТОВ «Мрія»), в якому просила суд внести зміни до договору від 14.03.2005р. оренди земельної ділянки площею 0,1968 га, розташованої за адресою: м. Ізмаїл, Болградське шосе,18, укладеного між сторонами по справі (надалі - Договір від 14.03.2005р.), та викласти пункти договору, що стосуються орендної плати, в наступних редакціях:

- п.4 «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 985672,80 грн.»;

- п.8 «За користування земельною ділянкою Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі в рік. Податок на додану вартість оплачується Орендарем у відповідності з чинним законодавством України»;

- п.10 «Всі розрахунки за договором оренди земельної ділянки здійснюються в грошовій формі (безготівковій) шляхом перерахування Орендарем суми орендної плати на розрахунковий рахунок бюджету м. Ізмаїл».

В обґрунтування позовних вимог Ізмаїльська міська рада зазначила, що за умовами Договору від 14.03.2005р. орендна плата складає 1,25% від нормативної грошової оцінки землі в рік; грошова оцінка земельної ділянки становить 240923грн. Рішенням Ізмаїльської міської ради від 06.06.2012р. за № 2141-VI «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Ізмаїл» було затверджено нову нормативну грошову оцінку земель міста Ізмаїл Одеської області; рішенням Ізмаїльської міської ради від 31.01.2013р. № 2796-VI було встановлено орендну плату в розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки землі для суб'єктів господарювання, з якими Ізмаїльською міською радою укладено договори оренди землі, розмір орендної плати за якими менший 3 відсотків від нормативної грошової оцінки землі.

Проте ТОВ «Мрія» відмовилось укласти угоду про внесення змін до договору оренди від 14.03.2005р. та привести у відповідність до чинного законодавства умови спірного договору з питань, які стосуються визначення розміру та порядку внесення орендної плати.

З посиланням на норми ст.ст.632,654 ЦК України, п.п.288.5.1 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України Ізмаїльська міськрада просила задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Рішенням господарського суду Одеської області від 16.06.2014р. (суддя Желєзна С.П.) позов Ізмаїльської міської ради задоволено повністю - внесено зміни до договору оренди земельної ділянки від 14.03.2005р., укладеного між Ізмаїльською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Мрія» та зареєстрованого у Ізмаїльській міській філії державного підприємства «Одеський регіональний центр державного земельного кадастру» 21.07.2005р. за №040450700070, предметом якого є земельна ділянка площею 0,1968 га, розташована за адресою: м. Ізмаїл, Болградське шосе, 18, із викладенням пунктів договору, що стосуються орендної плати, в наступних редакціях:

- п.4 «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 985672,80грн.»;

- п.8 «За користування земельною ділянкою Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі в рік. Податок на додану вартість оплачується Орендарем у відповідності з чинним законодавством України»;

- п.10 «Всі розрахунки за договором оренди земельної ділянки здійснюються в грошовій формі (безготівковій) шляхом перерахування Орендарем суми орендної плати на розрахунковий рахунок бюджету м. Ізмаїл»;

- стягнуто з ТОВ «Мрія» на користь Ізмаїльської міської ради судовий збір в сумі 1218грн.

Рішення суду вмотивовано посиланням на норми ч.ч.1,8 ст.93, ст.96 Земельного кодексу України, ст.1, ч.1 ст.15, ч.ч.1,2 ст.21,30 ЗУ «Про оренду землі» п.п.288.1 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України, ч.1ст.632, ст.651 ЦК України та тим, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та мінімально граничного розміру орендної плати за землю є підставою для перегляду розміру цього орендного платежу. Рішенням Ізмаїльської міської ради від 06.06.2012р. за № 2141-VI «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Ізмаїл» було затверджено нормативну грошову оцінку земель міста Ізмаїл Одеської області, затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Ізмаїл в розмірі 124,80грн. На момент укладення договору оренди нормативна грошова оцінка орендованої земельної ділянки складала 240923грн., що є значно меншим ніж нова нормативна грошова оцінка цієї ділянки, затверджена в установленому порядку та введена в дію з 01.01.2013р. Згідно з п. 11 договору оренди від 14.03.2005р. розмір орендної плати переглядається один раз у два роки у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендної земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом. Рішенням Ізмаїльської міської ради від 31.01.2013р. № 2796-VI було встановлено орендну плату в розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки землі для суб'єктів господарювання, з якими Ізмаїльською міською радою укладено договори оренди землі. Нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Приймаючи до уваги, що сторонами в договорі оренди від 14.03.2005р. передбачена можливість зміни розміру орендної плати, а також враховуючи, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною і законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами вищезазначеного договору, суд доходить висновку, що з моменту ухвалення вищезазначених рішень у галузі земельних відносин у Ізмаїльської міської ради виникло передбачене законом право вимагати внесення змін до укладеного із відповідачем договору оренди з питань корегування розміру орендної плати.

Не погодившись з рішенням суду , ТОВ «Мрія» звернулося з апеляційною скаргою , в якій просить скасувати оскаржуване рішення, та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог Ізмаїльській міськраді відмовити.

В обґрунтування апеляційної скарги ТОВ «Мрія» зазначило, що оскаржене рішення підлягає скасуванню з огляду на наступне:

- відповідач не може погодитися зі змінами до договору оренди земельної ділянки, оскільки ці зміни суттєво погіршують фінансовий стан ТОВ «Мрія» та призведуть до примусового припинення підприємницької діяльності через неплатоспроможність. Запропонована позивачем нова орендна плата є у 8 разів більшою, ніж встановлена первісним договором;

- про те, що право позивача порушено Ізмаїльська міська рада повинна була дізнатись ще наприкінці 2007р., коли було прийнято введений в дію з 01.01.2008р. ЗУ «Про Державний бюджет України на 2008 рік і про внесення змін до деяких законодавчих актів України», яким в ЗУ «Про плату за землю» були внесені зміни в частині розміру мінімальної орендної плати в розмірі трикратної величини земельного податку;

- помилковим є висновок суду першої інстанції про те, що у позивача виникло передбачене законом право вимагати внесення змін до Договору оренди з питань корегування розміру орендної плати, оскільки можливість зміни ставки та розміру орендної плати з причин нормативного збільшення її нижньої межі не передбачена ні договором,ні законодавчими актами;

- вимога про приведення у відповідність до нових ставок вже укладених договорів оренди в законодавстві відсутня, ст.58 Конституції України проголошує про незворотність дії в часі законів та інших нормативно-правових актів. Тобто, збільшена нижня межа податку повинна застосовуватися для договорів оренди, укладених з 01.01.2008р., а не для тих, які укладені раніше.

Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 14.07.2014р. прийнято апеляційну скаргу ТОВ «Мрія» до провадження та призначено її до розгляду.

Ухвалою суду апеляційної інстанції від 07.10.2014р. залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, Відділ Держземагенства у м.Ізмаїлі Одеської області.

У судовому засіданні 04.11.2014р. представник ТОВ «Мрія» заявив клопотання про зупинення провадження у справі №916/1460/14 у порядку ч. 1 ст.79 ГПК України до вирішення пов'язаної з нею іншої справи №815/5001/14. В обґрунтування клопотання представник скаржника зазначив, що ТОВ «Мрія» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Ізмаїльської міської ради та Відділу Держземагентства у м.Ізмаїл Одеської області про визнання дій протиправними та зобов'язання Ізмаїльської міської ради замовити затвердити і видати, а Відділ Держземагентства у м.Ізмаїл Одеської області видати позивачу витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що орендується ТОВ «Мрія», із застосуванням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки 0,7.

Вказане клопотання судом апеляційної інстанції відхилено, оскільки заявником не надано доказів відкриття провадження Одеським окружним адміністративним судом за вищезазначеною позовною заявою ТОВ «Мрія».

Також представником ТОВ «Мрія» було заявлено клопотання про призначення по справі №916/1460/14 земельно-технічної експертизи, яке колегією суддів відхилено з підстав того, що з'ясування запропонованих на експертизу питань не стосується предмету спору.

В засіданні суду апеляційної інстанції представник скаржника підтримав доводи апеляційної скарги, уточнивши при цьому її вимоги - просив суд апеляційної інстанції змінити оскаржене рішення шляхом зазначення іншої нормативної грошової оцінки земельної ділянки виходячи із застосування коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки 0,7, а не 2,5.

Представник Ізмаїльської міської ради заперечувала проти доводів та вимог апеляційної скарги з підстав законності та обґрунтованості оскарженого рішення.

Відділ Держземагенства у м.Ізмаїлі Одеської області свого представника в засідання апеляційного господарського суду не направив, письмового відзиву на апеляційну скаргу не подав.

Перевіривши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для її задоволення виходячи із наступного.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено в ході апеляційного розгляду справи, що 14.03.2005р. між Ізмаїльською міською радою (Орендодавець) та ТОВ «Мрія» (Орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою:м.Ізмаїл, вул. Болградське шосе, 18 (надалі - Договір оренди), який 21.07.2005р. був зареєстрований в Ізмаїльській міській філії державного підприємства «Одеський регіональний центр державного земельного кадастру».

Відповідно до пунктів 1- 3, 7 Договору оренди Орендодавець на підставі рішення Ізмаїльської міської ради від 24.01.2005р. №882-IV надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, яка знаходиться в місті Ізмаїлі, вул. Болградське шосе, 18., площею 0,1968га. На земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна, що належать Орендарю. Договір укладено на 49 років.

Згідно із п.п.4,8-10 Договору оренди нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 240923грн. Орендна плата вноситься Орендарем в розмірі 1,25% від грошової оцінки землі в рік з щорічним збільшенням на 0,05%, податок на додану вартість оплачується Орендарем у відповідності з чинним законодавством України. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Орендна плата вноситься щомісячно не пізніше 20 числа наступного місяця на р/р 33212812800014 МФО 828011, ОКПО 23214695, банк УДК в Одеській області, отримувач ВДК у Ізмаїльському районі.

Відповідно до пункту 11 Договору оренди розмір орендної плати переглядається один раз у два роки у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендної земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Рішенням Ізмаїльської міської ради від 06.06.2012р. за №2141-VI «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м.Ізмаїл» було затверджено нормативну грошову оцінку земель міста Ізмаїл Одеської області, затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Ізмаїл в розмірі 124,80грн. Вказану нормативну грошову оцінку земель міста Ізмаїл було введено в дію з 01.01.2013р. Пунктом 10 вказаного рішення передбачено забезпечення застосування нормативної грошової оцінки земель міста для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, при укладенні договорів оренди земельних ділянок та при перегляді річної орендної плати за землю в діючих договорах.

Ізмаїльська міська рада своїм рішенням від 31.01.2013р. №2796-VI «Про встановлення розміру орендної плати для суб'єктів господарської діяльності, з якими укладено договори оренди землі, розмів орендної плати за якими менший трьох відсотків від нормативної грошової оцінки землі» вирішила: встановити орендну плату в розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки землі для суб'єктів господарювання, з якими Ізмаїльською міською радою укладено договори оренди землі, розмір орендної плати за якими менший 3 відсотків від нормативної грошової оцінки землі (пункт 1 рішення). Доручити юридичному управлінню секретаріату виконавчого комітету Одеської міської ради підготувати угоди про внесення змін до договорів оренди землі, укладених Ізмаїльською міською радою з суб'єктами господарювання, в яких розмір орендної плати менший 3 відсотків від нормативної грошової оцінки землі, та направити їх суб'єктам господарювання для підписання.

17.05.2013р. Виконавчий комітет Ізмаїльської міської ради надіслав ТОВ «Мрія» пропозицію, викладену у листі від 17.05.2013р. за № 01/13-1145, про укладення угоди про внесення змін до Договору оренди від 21.07.2005р. В додатки до цього листа на адресу відповідача було надіслано три примірники відповідної угоди про внесення змін до спірного договору.

04.06.2013р. ТОВ «Мрія» подала до виконавчого комітету Ізмаїльської міськради лист на ім'я міського голови, відповідно до якого ТОВ «Мрія» відмовилось від укладення вищезазначеної угоди.

Суд першої інстанції дійшов вірного висновку про обґрунтованість позовних вимог Ізмаїльської міської ради з огляду такого.

Відповідно до ст.1 ЗУ "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно із ст.13 ЗУ "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до ч.1 ст.14 ЗУ "Про оренду землі" договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально.

Відповідно до ст.188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Статтею 30 ЗУ «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до ч.1,2 ст.651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно із ч.ч.1-3 ст.632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування . Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

З 01 січня 2011 року набрав чинності Податковий кодекс України від 02.12.2010р. №2755-VІ, яким встановлені ставки орендної плати.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України» від 02.12.2010р. №2756-VІ було внесено зміни до ст.21 ЗУ «Про оренду землі», у зв'язку з чим частини 1 та 2 вказаної статті ЗУ «Про оренду землі» були викладена у такій редакції: «Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України)».

У зв'язку з набранням чинності з 01.01.2011р. Податкового кодексу України втратив чинність ЗУ «Про плату за землю».

Відповідно до п.288.4 ст.288 розділу XIII «Плата за землю» Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються в договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Підпунктом 288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Відповідно до п.289.1. ст.289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до п. 271.1.2. ст. 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є площа земельних ділянок.

Згідно п.274.1 ст.274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276,278 цього Кодексу.

Таким чином, відповідно до норм ст.ст.274,288 ПК України розмір орендної плати з 01.01.2013р. для ТОВ «Мрія» як орендаря земельної ділянки несільськогосподарського призначення згідно із ст.288 ПК України не може бути меншим ніж трикратний розмір земельного податку, обчисленого виходячи із нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, сформованого Відділом Держземагентства у м.Ізмаїл Одеської області станом на 21.02.2014р. нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки, що розташована у м.Ізмаїл Одеської області, вул.Болградське шосе, 18, площею 1968кв.м., складає 985672,80грн.

В той же час, на момент укладення спірного договору оренди, нормативна грошова оцінка орендованої земельної ділянки складала 240923грн., що є значно меншим ніж нова нормативна грошова оцінка цієї ділянки.

Відповідно до п.8 Договору оренди орендна плата вноситься орендарем в розмірі 1,25% грошової оцінки земельної ділянки в рік з щорічним збільшенням на 0,05%, в той час як розмір орендної плати з урахуванням вимог чинного законодавства має складати 3% від нормативної грошової оцінки землі в рік.

Відповідно до ст.654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Відповідно до роз'яснень, які містяться у п.п.2.18, 2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011р. «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» вирішення спорів про внесення змін до договору пов'язане із застосуванням положення частини першої статті 626 ЦК України, відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов'язання відповідача внести такі зміни до договору. У разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України , зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".

Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору. При цьому згідно з частиною третьою статті 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Відповідно до ст.21 ЗУ «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди. У разі визнання у судовому порядку договору оренди землі недійсним отримана орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди землі не повертається.

Відповідно до ст.35 ЗУ «Про оренду землі» спори пов'язані з орендою землі, вирішуються у судовому порядку.

Згідно із положеннями абз.1 ч.2 ст.651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до правової позиції Верховного Суду України, що висловлена в постанові від 03.12.2013р. у справі №5009/3430/12, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Таким чином суд першої інстанції дійшов вірного висновку про задоволення позовних вимог Ізмаїльської міської ради у зв'язку із тим, що нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом та приймаючи до уваги, що сторонами в Договорі оренди від 14.03.2005р. передбачена можливість зміни розміру орендної плати, а також враховуючи, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною і законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами вищезазначеного договору.

Доводи апеляційної скарги ТОВ «Мрія» не спростовують правильність висновків місцевого господарського суду та підставою для його скасування слугувати не спроможні.

Зокрема, посилання на незворотність дії у часі законів є недоречним в аспекті застосування до спірних правовідносин ЗУ «Про плату за землю», на внесення змін до якого з 01.01.2008р. посилається скаржник, оскільки на момент виникнення спірних правовідносин (направлення пропозиції про внесення змін до договору оренди) ЗУ «Про плату за землю» втратив чинність.

Усні вимоги скаржника змінити оскаржуване рішення шляхом зазначення іншої нормативної грошової оцінки виходячи із застосування коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки 0,5 замість 2,5 колегія суддів вважає безпредметними, позаяк господарський суд не має наразі повноважень втручатись у компетенцію державних органів (Відділ Держземагенства у м.Ізмаїлі Одеської області) щодо визначення певних даних у Витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

На підставі вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку, що оскаржуване рішення господарського суду Одеської області від 16.06.2014р. відповідає обставинам справи та нормам чинного законодавства, що є підставою для залишення рішення без змін.

Керуючись ст.ст.99, 101-103,105 ГПК України, колегія суддів ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Одеської області від 16.06.2014р. у справі №916/1460/14 залишити без змін.

Постанова в порядку ст.105 ГПК України набирає законної сили з дня її прийняття.

Постанова суду апеляційної інстанції може бути оскаржена у касаційному порядку до Вищого господарського суду України.

Повний текст постанови складено 10.11 .2014р.

Головуючий суддя Мишкіна М.А.

Суддя Будішевська Л.О.

Суддя Бєляновський В.В.

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення04.11.2014
Оприлюднено13.11.2014
Номер документу41300147
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/1460/14

Постанова від 04.11.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Ухвала від 07.10.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Рішення від 16.06.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

Ухвала від 07.05.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Желєзна С.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні