КОПІЯ
КОПІЯ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10
липня 2009 року
Справа №2а-13901/08/0470
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у
складі:
головуючого судді
Верба І.О.
при секретарі
Ромасько Є.В.
за участю представників:
позивача
ОСОБА_1
відповідача
ОСОБА_2
розглянувши
у відкритому судовому засіданні у місті Дніпропетровську адміністративну справу
за
адміністративним позовом Дніпропетровського обласного відділення Фонду
соціального захисту інвалідів, м. Дніпропетровськ
до
Товариства з обмеженою відповідальністю «Інтерпайп Ніко Тьюб», м.
Нікополь Дніпропетровської області
про
стягнення
адміністративно-господарських санкцій та пені, -
в с т а н о в и в:
Дніпропетровське обласне відділення Фонду соціального
захисту інвалідів звернулось із адміністративним позовом до Закритого
акціонерного товариства Нікопольський завод безшовних труб « НІКО Т'ЮБ » з позовними вимогами про стягнення з
відповідача адміністративно-господарських санкцій у розмірі 291 362,30 грн.,
стягнення пені за порушення термінів сплати адміністративно-господарських
санкцій у розмірі 18 762, 94 грн.
В судовому засіданні представник відповідача зазначив,
що у 2007 році ЗАТ «Інтепайп Нікопольській завод безшовних труб Ніко Т'юб» код
ЄДРПОУ 30926972 реорганізовано шляхом злиття із ЗАТ «Інтерпайп Нікопольська
трубна компанія» код ЄДРПОУ 32358151 в ТОВ «Інтерпайп Ніко Тьюб» код ЄДРПОУ
35537363, останнє є повним правонаступником відповідача по справі Закритого
акціонерного товариства Нікопольський завод безшовних труб «НІКО Т'ЮБ».
Представники позивача та відповідача підтримали заміну відповідача його
правонаступником - Товариством з обмеженою відповідальністю «Інтерпайп Ніко
Т'юб» код ЄДРПОУ 35537363. Представники позивача та відповідача підтримали
заміну відповідача його правонаступником - Товариством з обмеженою
відповідальністю «Інтерпайп Ніко Тюб» код ЄДРПОУ 35537363.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного
суду від 10 липня 2009 року допущено заміну в адміністративній справі
№2-а-13901/08/0470 відповідача Закрите акціонерне товариство «Нікопольський
завод безшовних труб «НІКО Т'ЮБ» код ЄДРПОУ 30926972 його правонаступником
Товариством з обмеженою відповідальністю «Інтерпайп Ніко Тьюб» код ЄДРПОУ
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги
підтримав, просив задовольнити позов у повному обсязі, зазначив про порушення
відповідачем нормативу робочих місць інвалідів та несплату відповідачем в
добровільному порядку сум санкцій та пені, що є підставою для їх примусового
стягнення.
Представник відповідача у судовому засіданні проти
позову заперечив, зазначив що в січні 2007 року було введено в дію штатний
розклад створених робочих місць для працевлаштування інвалідів на 2007 року у
кількості 110 робочих місць. Крім того про наявність вакантних місць, які могли
би бути зайняті інвалідами, підприємство інформувало Нікопольський
міськрайонний центр зайнятості звітами про наявність вакансій за формою №3-ПН.
Відповідач протягом 2007 року здійснював самостійний пошук інвалідів для
працевлаштування шляхом систематичного розміщення у місцевих ЗМІ оголошень про
наявні вакансії для працевлаштування інвалідів та запрошення таких категорій
осіб для працевлаштування. Згідно листа Нікопольського міськрайонного центру
зайнятості у 2007 році було направлено 4 особи з обмеженими фізичними
можливостями, з яких одна особа працевлаштована, три особи від запропонованої
роботи відмовились. Відповідачем було вжито всіх можливих заходів щодо
працевлаштування осіб, які мають статус інваліда, що на думку позивача виключає
застосування санкцій.
Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши
фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають
юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов
висновку що адміністративний позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.
17 серпня 2008 року Закрите акціонерне товариство
«Інтерпайп Ніко Т'юб» код ЄДРПОУ 30926972 подало звіт про зайнятість і
працевлаштування інвалідів за 2007 рік, згідно якого середньооблікова кількість
штатних працівників облікового складу визначена у кількості 882 осіб за рік,
середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного
законодавства встановлена інвалідність інвалідів «30» осіб, кількість інвалідів
штатних працівників які мали працювати - «35» осіб, фонд оплати праці штатних
працівників 51 396, 30 тис. грн., середньорічна заробітна плата штатного
працівника - 20 690,90 грн., сума адміністративно-господарських санкцій за
невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів - 103 455
грн.
Згідно розрахунку позивача суми
адміністративно-господарських санкцій
розраховані із середньої річної заробітної плати штатного працівника 51
396 300:882 = 58 272,45 грн., визначено, що перераховано коштів адміністративно
- господарських санкцій за незайняті робочі місця для інвалідів - 0,00 грн.,
суми адміністративно-господарських санкцій 58 272,45 грн. х 5 - 0 = 291 362,25
грн. Нарахована пеня станом на 23.09.2008 року: ставка НБУ склала 12, 00 %,
кількість днів у поточному році 366, одноденний розмір пені 0,04 %, кількість
прострочених днів 161 днів, загальна сума пені = 18 762,94 грн. Разом суми санкцій та пені - 310 125,19 грн.
В судовому засіданні представник позивача пояснив, що
відповідач неправильно розрахував суму санкцій, зазначивши в звіті 103 455
грн., коли як за розрахунком сума складає 291 362,25 грн. В судовому засіданні
представник відповідача не зміг пояснити причину розбіжностей при нарахуванні
суми санкцій згідно звіту.
Вирішуючи спір по суті, суд виходить із наступного.
Спеціальним законом, який визначає основи соціальної
захищеності інвалідів в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами
можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя
суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам вести
повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними здібностями і інтересами, є
Закон України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні"
від 21.03.91 N 875-XII (далі - Закон №875).
Відповідно до статі 19 Закону №875 для підприємств
установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі
чотирьох відсотків середньооблікової
чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює
від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця. Підприємства, самостійно
розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно
до нормативу і забезпечують працевлаштування інвалідів.
Виконанням нормативу робочих місць у кількості,
визначеній згідно з законом, вважається працевлаштування підприємством,
установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією
громадських організацій інвалідів, фізичною особою, яка використовує найману працю, інвалідів,
для яких це місце роботи є основним.
Порядок реєстрації
у Фонді соціального
захисту інвалідів, його відділеннях,
строки подання йому звітів про зайнятість та працевлаштування
інвалідів, зарахування кількості робочих місць для працевлаштування
інвалідів, контролю за виконанням нормативів робочих місць та перевірки
підприємств, установ, організацій, у
тому числі підприємств, організацій громадських
організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо їх
реєстрації у Фонді соціального захисту інвалідів, його відділеннях, подачі щорічного звіту та сплати ними адміністративно-господарських
санкцій, а також надання державній службі зайнятості інформації, необхідної для організації працевлаштування
інвалідів, визначаються Кабінетом Міністрів України.
«Порядком подання
підприємствами, установами, організаціями
та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про
зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для
організації їх працевлаштування», затвердженим
постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 р. N70,
визначена процедура подання підприємствами, установами, організаціями, у
тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів,
фізичними особами, що використовують найману
працю, в яких за основним місцем роботи працює вісім і
більше осіб (далі
- роботодавці), звітів про
зайнятість і працевлаштування інвалідів
відділенням Фонду соціального захисту інвалідів (далі - відділення Фонду) та
інформації про наявність вільних робочих
місць вакантних посад) для працевлаштування інвалідів - центру зайнятості.
Згідно пункту 2 вказаного порядку, інформацію про наявність вільних
робочих місць (вакантних посад) для
працевлаштування інвалідів роботодавці подають центру зайнятості за
місцем їх реєстрації як платників страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок
безробіття за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом.
Відповідно до частини восьмої статті 69 Господарського
кодексу України підприємство з правом найму робочої сили забезпечує визначену
відповідно до закону кількість робочих місць для працевлаштування, зокрема
інвалідів. Відповідальність підприємства за невиконання даної вимоги встановлюється
законом.
Одним із аспектів соціальної захищеності інвалідів,
відповідно до частини першої статті 17 Закону №875, є право працювати на
підприємствах, в установах, організаціях, а також займатися підприємницькою та
іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом. Основні правила
визначення нормативу робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів
та застосування штрафних санкцій за невиконання цього нормативу встановлено
статтями 19, 20 вказаного Закону.
Обов'язки роботодавців стосовно забезпечення прав
інвалідів на працевлаштування визначені частиною третьою статті 18 Закону №875,
а саме: виділення та створення робочих місць для працевлаштування інвалідів, у
тому числі спеціальних робочих місць; створення для інвалідів умов праці з урахуванням
індивідуальних програм реабілітації; забезпечення інших соціально-економічних
гарантій, передбачених чинним законодавством; надання державній службі
зайнятості інформації, необхідної для організації працевлаштування інвалідів;
звітування Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та
працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів
України.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від
27.12.2006 N 1836 «Про реалізацію статті 181 Закону України «Про основи соціальної
захищеності інвалідів в Україні» потреба у створенні інваліду, зареєстрованому
в державній службі зайнятості як безробітний, спеціального робочого місця або
ділянки виробничої площі та вимоги до них встановлюються індивідуальною
програмою реабілітації.
Про наявність вакансій для працевлаштування інвалідів
роботодавці повідомляють територіальні
відділення Фонду соціального захисту інвалідів (далі - відділення Фонду) шляхом
подання статистичної звітності у формі N 10-ПІ поштова - річна "Звіт про
зайнятість та працевлаштування інвалідів".
Водночас, про наявність вакантних місць роботодавці
щомісячно повідомляють центри зайнятості, направляючи звітність у формі N 3-ПН
"Звіт про наявність вакансій", затверджений наказом Міністерства
праці та соціальної політики України від 19.12.2005 року N 420, зареєстрованим
в Міністерстві юстиції України 21.12.2005 за N 1534/11814.
Статтею 20 Закону
№875 встановлено, що підприємства, де середньооблікова чисельність працюючих
інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього
Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту
інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в
розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві за кожне робоче місце, призначене
для працевлаштування інваліда
і не зайняте інвалідом. Порушення
термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи
з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла
на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
Адміністративно-господарські санкції розраховуються та
сплачуються підприємствами самостійно в
строк до 15 квітня року, наступного за роком, в
якому відбулося порушення
нормативу, встановленого частиною
першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення
адміністративно-господарських санкцій,
передбачених цим Законом, не застосовуються строки,
визначені статтею 250
Господарського кодексу України.
У разі несплати адміністративно-господарських санкцій
або пені чи неможливості їх сплати за рішенням господарського суду їх стягнення
в примусовому порядку
може бути звернено на майно підприємства в порядку, передбаченому
законом.
Спори, що виникають із правовідносин за статтями 19, 20
Закону№875, вирішуються Фондом
соціального захисту інвалідів або
в судовому порядку.
З матеріалів справи вбачається, що відповідач протягом
2007 року звертався за допомогою в працевлаштуванні на підприємстві громадян,
яким встановлено групу інвалідності, що підтверджується листом Нікопольського
міськрайонного центру зайнятості №2956 від 10.09.2008 року.
Звіти про наявність вакансій за формою 3-ПН з потребою у
працівниках - інвалідах протягом 2007
року надавались: Нікопольським заводом безшовних труб «НІКО Т'ЮБ» код ЄДРПОУ
30926972 станом на 29.01.2007 року визначена вакансія сортувальник-здавальник
металу, категорія інвалід 3 групи; станом на 02.03.2007 року визначена вакансія
слюсаря інструментальника, категорія інвалід; станом на 14.05.2007 року
визначена вакансія пресувальника труб, категорія інвалід; станом на 07.06.2007
року визначена вакансія пресувальника труб; станом на 19.07.2007 року визначена
вакансія сортувальник-здавальник металу, категорія інвалід; станом на
15.08.2007 року визначена вакансія сортувальник-здавальник труб, категорія
інвалід 3 групи; станом на 24.09.2007 року визначена вакансія
сортувальник-здавальник труб, категорія інвалід 3 групи; станом на 03.10.2007
року визначена вакансія сортувальник-здавальник труб, категорія інвалід 3
групи; станом на 05.11.2007 року визначена вакансія сортувальник-здавальник
труб, категорія інвалід 3 групи; станом на 13.11.2007 року визначена вакансія
сортувальник-здавальник труб, категорія інвалід 3 групи; станом на 19.12.2007
року визначена вакансія сортувальник-здавальник труб, категорія інвалід 3
групи.
Протягом 2007 року за направленням Нікопольського
міськрайоного центру зайнятості було для працевлаштування на 4 особи із
обмеженими можливостями, з них 1 особа працевлаштована, 3 особи відмовились від
запропонованої роботи. Випадків відмови в працевлаштуванні інвалідів не
встановлено.
Відповідачем затверджений 29.12.2006 року окремий
штатний розпис для працівників інвалідів з 01.01.2007 року по 31.12.2007 року,
відповідно до якого передбачено 110 робочих місць для робітників
інвалідів.
Відповідач вживав заходів щодо самостійного пошуку та
працевлаштування інвалідів, що підтверджується оголошенням в газетах, копії
яких долучені до матеріалів справи.
У 2007 році відповідач шляхом надання оголошень у засоби
масової інформації самостійно знайшов та працевлаштував інвалідів ОСОБА_3
ІНФОРМАЦІЯ_1 23.02.2007 року, ОСОБА_4 на посаду ІНФОРМАЦІЯ_2 18.05.2007 року,
ОСОБА_5, ІНФОРМАЦІЯ_312.10.2007 року.
На думку суду позов не підлягає задоволенню, оскільки
відповідач вжив всіх передбачених заходів, направлених на забезпечення
працевлаштування інвалідів та уникнення
встановленої законом відповідальності.
При вирішенні питання про правомірність стягнення
адміністративно-господарських санкцій слід виходити із загальних норм права
відносно відповідальності за порушення зобов'язань та встановлення в діях або
бездіяльності роботодавця складу правопорушення з метою застосування юридичної
відповідальності у вигляді адміністративно-господарських санкцій.
Так, елементами правопорушення є вина та наявність
причинного зв'язку між самим порушенням та його наслідками. Застосування
принципу вини як умови відповідальності пов'язане з необхідністю доведення
порушення зобов'язання.
Суд дійшов висновку, що роботодавець вжив необхідних
заходів для недопущення господарського правопорушення, отже, застосування у
такому випадку адміністративно-господарських санкції за невиконання нормативу
робочих місць є таким, що суперечить чинному законодавству України.
На підставі викладеного, керуючись статтями 158-163
Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
п о с т а н о в и в:
В задоволенні адміністративного позову відмовити
повністю.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку
на апеляційне оскарження відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного
судочинства України та може бути оскаржена шляхом подачі заяви про апеляційне
оскарження протягом десяти днів з дня складення постанови в повному обсязі та
подальшої подачі апеляційної скарги протягом двадцяти днів після подання заяви
про апеляційне оскарження. Заява про апеляційне оскарження та апеляційна скарга
подаються до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через
Дніпропетровський окружний адміністративний суд в порядку статті 186 Кодексу
адміністративного судочинства України.
Суддя
(підпис)
І.О. Верба
Постанову
складено у повному обсязі 15.07.2009 року
З
оригіналом згідно
Суддя І.О.Верба
Постанова
не набрала законної сили станом на 15.07.2009 року Суддя І.О. Верба
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.07.2009 |
Оприлюднено | 28.07.2009 |
Номер документу | 4134986 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба І.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні