u
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ
АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
73027, м. Херсон, вул. Робоча, 66,
тел. 48-51-90
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 липня 2009
р. 16 год. 45 хв.
Справа № 2-а-9361/09/2170 Кат.
2.11.15
Херсонський окружний
адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Попова В.Ф.,
при секретарі:
Головчук Ю.І.,
за участю:
представників позивача -ОСОБА_1, ОСОБА_2,
представників державної податкової інспекції у м.
Херсоні - ОСОБА_3, ОСОБА_4,
представника Головного управління Державного
казначейства України у Херсонській області - ОСОБА_5,
прокурора - ОСОБА_6,
розглянувши у відкритому судовому засіданні
адміністративну справу за позовом
товариства з
обмеженою відповідальністю фірма "Славія"
до державної
податкової інспекції у м.Херсоні, Головного управління Державного казначейства
України у Херсонській області,
про відшкодування бюджетної заборгованості з податку на
додану вартість,
встановив:
Товариство з
обмеженою відповідальністю фірма "Славія" (далі -ТОВ фірма
"Славія", позивач) звернулось до суду з позовом до державної
податкової інспекції у м. Херсоні (далі -ДПІ, перший відповідач), Головного
управління Державного казначейства
України у Херсонській області (далі - ГУДКУ у Херсонській області, другий
відповідач) про відшкодування з Державного бюджету України заборгованості в
сумі 1 773 592,20 грн.
У судовому засіданні представники позивача заявлені
вимоги доповнили, просили визнати протиправними дії ДПІ у м. Херсоні щодо
порушення строків відшкодування податку на додану вартість (далі -ПДВ) та
зобов'язати відповідачів відшкодувати на користь ТОВ фірми "Славія"
заборгованість в сумі 1 773 592,20 грн. Пояснили, що ТОВ фірма
"Славія", яка є платником ПДВ, у липні, вересні, жовтні та листопаді
2008 р. виконувала експортні операції з продажу зернових та олійних культур у
відповідності з умовами зовнішньоекономічних контрактів. В результаті
господарської діяльності за вказані періоди суми податкових кредитів
перебільшували суми податкових зобов'язань, в результаті чого сформувалось
від'ємне значення суми ПДВ. Питання достовірності нарахування суми бюджетного
відшкодування ПДВ з'ясовано ДПІ під час проведення позапланових виїзних та
камеральних перевірок фірми. Обґрунтованість та правомірність сум бюджетного
відшкодування за липень та вересень 2008
р. підтверджена висновками ДПІ, в яких зазначено, що порушень у формуванні сум
податкового кредиту не виявлено. 21 листопада 2008 р. ТОВ фірму
"Славія" включено до загального реєстру підприємств на відшкодування
ПДВ, що свідчить про відсутність порушень у формуванні податкового кредиту по
ланцюгам до товаровиробника також за жовтень та листопад 2008 р. Відповідно до
вимог закону бюджетна заборгованість з ПДВ мала бути відшкодована: за липень
2008 р. -20.11.2008 р. в розмірі 795 796,20 грн., за вересень 2008 р.
-20.01.2009 р. в розмірі 280 815,00 грн., за жовтень 2008 р. -20.02.2009 р. в
розмірі 549 442,00 грн., за листопад 2008 р. -20.03.2009 р. в розмірі 147 539
грн. В результаті прострочення термінів відшкодування бюджетної заборгованості
ТОВ фірма "Славія" несе фінансові збитки.
Представники ДПІ (першого відповідача) позовні вимоги не
визнали, посилаючись на те, що центральним органом виконавчої влади є Державна
податкова адміністрація України (далі -ДПА України). Державні податкові
адміністрації в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та
Севастополі підпорядковуються ДПА України, ДПІ у районах, містах (крім Києва та
Севастополя), районах у містах, міжрайонні та об'єднані ДПІ підпорядковуються
відповідним ДПА в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та
Севастополі. ДПІ у м. Херсоні було отримано телеграму ДПА у Херсонській області
від 25.06.2005 р. № 3152/7/19-022 "Щодо складання Реєстрів суб'єктів
підприємницької діяльності" та, як додаток до неї, Порядок формування
реєстрів суб'єктів підприємницької діяльності. На виконання вимог зазначеного
порядку, ДПІ у м. Херсоні включено до Реєстру суму ПДВ ТОВ "Славія",
як таке, по якому підтверджено суму відшкодування ПДВ по ланцюгах до
товаровиробника. Але відшкодування ПДВ можливе лише після узгодження Реєстру з
ДПА України. На сьогодні такого узгодження немає.
Представник другого відповідача пояснила, що Головне
управління Державного казначейства України в Херсонській області не може
здійснювати оцінку обґрунтованості бюджетного відшкодування ПДВ. Просить суд
прийняти рішення з врахуванням обставин справи та вимог податкового
законодавства, що регулює правові відносини з відшкодування ПДВ.
З метою захисту інтересів держави у справу вступив
прокурор відділу прокуратури Херсонської області. Проти задоволення позовних
вимог заперечив, підтримавши позицію першого відповідача.
Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали
справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню повністю
з наступних підстав.
Законом України "Про податок на додану
вартість" від 03.04.1997 р. № 168/97-ВР,
(далі -Закон № 168/97-ВР) передбачено, що у разі перевищення податкового
кредиту над податковими зобов'язаннями платник ПДВ отримує право на бюджетне
відшкодування податку на додану вартість на розрахунковий рахунок.
Порядок відшкодування бюджетної заборгованості з ПДВ
регулюється пп. 7.7.5, пп. 7.7.6 п. 7.7 ст. 7 від 03.04.97 Закону №168/97-ВР.
Як визначено пп. 7.7.1 п. 7.7 ст. 7 цього Закону сума
податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету або бюджетному
відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов'язання
звітного податкового періоду та сумою податкового кредиту такого звітного
податкового періоду.
Відповідно керуючись пп. 7.7.4 п. 7.7 ст. 7 названого
Закону платник податку, який має право на одержання бюджетного відшкодування та
прийняв рішення про повернення повної суми бюджетного відшкодування, подає
відповідному податковому органу податкову декларацію та заяву про повернення
такої повної суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій
декларації. При цьому платник податку в п'ятиденний термін після подання декларації
податковому органу подає органу Державного казначейства України копію
декларації, з відміткою податкового органу про її прийняття, для ведення
реєстру податкових декларацій у розрізі платників.
Згідно з пп.7.7.5, 7.7.6 п.7.7. ст.7 Закону №168/97-ВР,
протягом 30 днів наступних за днем отримання податкової декларації, податковий
орган проводить документальну невиїзну перевірку (камеральну) заявлених у ній
даних. За наявності достатніх підстав вважати, що розрахунок суми бюджетного
відшкодування було зроблено з порушенням норм податкового законодавства,
податковий орган має право протягом також строку провести позапланову виїзну
перевірку (документальну) платника для визначення достовірності нарахування
такого бюджетного відшкодування. Податковий орган зобов'язаний у п'ятиденний
термін після закінчення перевірки надати органу державного казначейства
висновок із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету.
На підставі отриманого висновку відповідного податкового
органу орган державного казначейства надає платнику податку зазначену в ній
суму бюджетного відшкодування шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунку
на поточний банківський рахунок платника податку.
ТОВ фірма "Славія" надала до ДПІ у м. Херсоні
декларації з ПДВ із задекларованим бюджетним відшкодуванням податку на
розрахунковий рахунок підприємства за липень, вересень, жовтень та листопад
2008 р. Надані декларації перевірені
податковими органами.
Суму ПДВ ТОВ "Славія" включено ДПІ у м.
Херсоні до Реєстру суб'єктів підприємницької діяльності на відшкодування
податку на додану вартість.
Суд не погоджується з посиланням відповідача на
відсутність узгодження вказаного Реєстру Державною податковою адміністрацією
України, як на підставу для відмови у позові. Законом №168/97 не передбачено
будь-яких погоджень та затверджень сум бюджетного відшкодування ПДВ після
перевірки їх податковою інспекцією, а якщо такі узгодження і передбачені ДПА
України, то вони повинні бути проведені у строки, встановлені цим Законом, для
бюджетного відшкодування. А, оскільки, строки відшкодування ПДВ, визначені
Законом №168/97 пройшли, суд приходить до висновку про необхідність стягнення
із Державного бюджету на користь позивача 1 773 592,20 грн.
Відповідно до ст. 1 Протоколу 1 до Конвенції про захист
прав людини і основоположних свобод кожна фізична або юридична особа має право
мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності
інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і
загальними принципами міжнародного права.
У рішеннях Європейського суду з прав людини від
09.01.2007р. у справі "Інтерсплав проти України" та від 08.11.2005
року у справі "Кечко проти України" висловлено позицію, що поняття
"власності", яке міститься в першій частині статті 1 Протоколу N 1,
має автономне значення, яке не обмежене власністю на фізичні речі і не залежить
від формальної класифікації в національному законодавстві: деякі інші права та
інтереси, наприклад, борги, що становлять майно, можуть також розглядатись як
"майнові права", і, таким чином, як "власність" в цілях
вказаного положення.
Таким чином, заборгованість по бюджетному відшкодуванню
ПДВ, тобто кошти у розмірі 1 773 592,20 грн. є фактично власністю ТОВ фірми
"Славія", якою підприємство могло б розпоряджатись на власний розсуд.
Позбавлення позивача такого права, а саме порушення строків відшкодування ПДВ є протиправним посяганням
на його власність, а дії ДПІ -протиправними.
Згідно з частиною 1 статті 1166 Цивільного кодексу
України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю
особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода,
завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі
особою, яка її завдала.
Відповідно до статті 56 Конституції України кожен має
право на відшкодування за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування
матеріальної та моральної шкоди, завданої незаконними рішеннями, діями чи
бездіяльністю органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх
посадових і службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень.
Відповідно до статті 13 Закону України від 4 грудня 1990
року № 509-XII "Про державну податкову службу в Україні" посадові
особи органів державної податкової служби зобов'язані дотримуватись Конституції
та законів України, інших нормативних актів, прав та охоронюваних законом
інтересів громадян, підприємств, установ, організацій, забезпечувати виконання
покладених на ці органи функцій, повною мірою використовувати надані їм права.
За невиконання або неналежне виконання зазначеними особами своїх обов'язків
вони притягаються до дисциплінарної, адміністративної, кримінальної та
матеріальної відповідальності згідно з чинним законодавством. Збитки, завдані
неправомірними діями цих осіб, підлягають відшкодуванню за рахунок коштів
державного бюджету.
Відповідно до
підпункту 4 Порядку відшкодування податку на додану вартість, затвердженого
наказом Державної податкової адміністрації України та головного управління
Державного казначейства України від 02.07.1997 р. № 209/72 (в редакції наказу
ДПА України та Державного казначейства України від 21.05.2001 р. №200/86)
відшкодування ПДВ з бюджету здійснюється органами Державного казначейства
України за висновками податкових органів або за рішенням суду.
Керуючись ст. ст. 158-163, 167 КАС України, суд, -
постановив :
Позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністью
фірми "Славія" до державної
податкової інспекції у м.Херсоні задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії державної податкової інспекції
у м.Херсоні щодо порушення строків відшокодування податку на додану вартість.
Стягнути з Державного бюджету України в особі Головного
управління Державного казначейства
України у Херсонській області з рахунку № 31118030700002, одержувач Держбюджет
м. Херсон, код ОКПО 24104230, МФО 852010, код платежу 14010200 на користь товариства з обмеженою відповідальністью
фірми "Славія" (р/р 26009300369 в ХФ КБ "Західінкомбанк"
МФО 352327, код ЗКПО 21292952) суму бюджетного відшкодування з податку на
додану вартість у розмірі 1 773 592,20 грн. (один мільйон сімсот сімдесят три
тисячі п'ятсот дев'яносто дві гривні двадцять копійок).
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до
Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом
подачі в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у
повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України - з дня складення в повному
обсязі заяви про апеляційне оскарження і подання після цього протягом 20 днів
апеляційної скарги, з подачею її копій відповідно до кількості осіб, які беруть
участь у справі.
Апеляційна скарга може бути подана без попереднього
подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк,
встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.
Постанова набирає законної сили після закінчення строків
подання заяви про апеляційне оскарження та апеляційної скарги, якщо вони не
були подані у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова,
якщо її не скасовано, набирає законної сили
після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови виготовлений та підписаний 22 липня 2009 р.
Суддя
Попов В.Ф.
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.07.2009 |
Оприлюднено | 28.07.2009 |
Номер документу | 4136229 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Попов В.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні