Рішення
від 13.11.2014 по справі 925/1758/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 45-24-38, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 листопада 2014 року Справа № 925/1758/14

Господарський суд Черкаської області в складі головуючого - судді Довганя К.І., при секретарі Олексенко Т.В. за участю: позивача - Житнікової Т.А. за довіреністю, відповідача - не з"явився, розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси справу за позовом Черкаської міської ради до автокооперативу "Знамя" про внесення змін до договору,-

ВСТАНОВИВ :

Заявлено позов про внесення змін до договору оренди землі, укладеного сторонами 06.09.2005р. В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що відповідач в добровільному порядку відмовляється внести зміни в договір оренди земельної ділянки, що стосуються зміни розміру орендної плати. Таке збільшення викликане зміною грошової оцінки земельної ділянки та вимогами Податкового кодексу України. Позивач просить внести до договору наступні зміни:

- пункт 2.4. розділу 2 договору викласти в наступній редакції:

„ Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 03.06.2014 року № 01-09/3762 становить: 5 947 744,80 (п'ять мільйонів дев'ятсот сорок сім тисяч сімсот сорок чотири) грн.80 коп. - землі транспорту, зв'язку".

- пункт 4.1. розділу 4 договору викласти в наступній редакції:

„За оренду земельної ділянки „Орендар" сплачує орендну плату у грошовій формі. Річна орендна плата за користування земельною ділянкою по вул. Одеській, 28 встановлюється у розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки, що становить 178 432,00 (сто сімдесят вісім тисяч чотириста тридцять дві) грн. - землі транспорту, зв'язку".

Представник позивача позов у судовому засіданні підтримала з підстав, викладених у ньому.

Відповідач був належним чином повідомлений про час та місце проведення судового засідання, однак в судове засідання повторно не з'явився, про причини неявки суд не повідомив, відзиву на позов суду не надав.

Суд вважає можливим розглянути справу за відсутністю відповідача за наявними матеріалами в порядку ст. 75 ГПК України.

Суд, заслухавши пояснення представника позивача, оцінивши наявні у справі докази, встановив наступне:

Відповідно до статті 12 Земельного кодексу України, повноваження щодо розпорядження землями в межах населеного пункту здійснюють відповідні сільські, селищні і міські ради. Статтею 83 визначено, що землі які належать на праві власності територіальним громадам міст є комунальною власністю.

Рішенням Черкаської міської ради від 07.07.2005 № 8-350 (далі - Позивач) Автокооперативу „Знамя" (далі - Відповідач) надана в оренду строком до 07.07.2054 року земельна ділянка загальною площею 25680,0 кв. м. по вул. Одеська, 28 під гаражі.

За функціональним використанням земельна ділянка віднесена до категорії земель транспорту, зв'язку.

06 вересня 2005 року між сторонами було укладено договір оренди цієї земельної ділянки, який зареєстрований у Черкаській регіональній філії ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України" 21 вересня 2005 року за № 04057500168 (далі - Договір).

Згідно п. 2.1 договору в оренду без права передачі її в суборенду надається земельна ділянка площею 25680,0 кв.м. по вул. Одеській 28 під гаражі при умові звільнення, в разі необхідності у плановій забудові міста, земельної ділянки площею 1820,9 кв.м. в межах червоних ліній. За функціональним використання земельна ділянка відноситься до категорії земель транспорту, зв"язку.

Відповідно до п. 2.4 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2422138,00 грн.

Пунктом 4.1 Договору встановлено, що річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі 0,0003% від її нормативної грошової оцінки і на час укладання договору становить 727,00 грн.

Розмір орендної плати також визначений рішенням Черкаської міської ради від 13.05.2010 № 5-657 „Про плату за оренду землі", зокрема ставка орендної плати була встановлена в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Рішення набуло чинності з 13.09.2011 з прийняттям ухвали Київським апеляційним адміністративним судом від 13.09.2011 у справі № 2-а-792/11/2316.

Також рішенням Черкаської міської ради від 13.05.2010 № 5-656 „Про затвердження показників грошової оцінки земель м. Черкаси" змінені показники грошової оцінки земель в м. Черкаси, зокрема базова вартість одного квадратного метра земельної ділянки земель м. Черкаси була встановлена в розмірі 127,48 грн., тоді як попередній розмір становив 39,32 грн. Рішення набуло чинності з 17.05.2011 з прийняттям ухвали Київським апеляційним адміністративним судом від 17.05.2011 у справі № 2-а-791/11/2316.

Відповідно до витягу від 03.06.2014 № 01-09/3762 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки грошова оцінка земельної ділянки, якою користується Відповідач, становить 5 947 744,80 грн., то розрахунок вказаної суми виходячи із трьох відсотків від грошової оцінки землі наступний: 5 947 744,80 х 3% = 178 432,00 грн.

У відповідності до частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об"єкта оренди, умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.

Згідно частини 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Відповідно до Закону України „Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" внесено зміни до Податкового кодексу України.

Відповідно до п. 288.5., 288.5.1 Податкового кодексу України встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Отже, розмір орендної плати встановлюється за згодою сторін, а законом лише встановлено верхню та нижню границі, в межах яких сторони мають право визначити розмір орендної плати.

Частиною 2 ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років. Приписами ст. 23 вказаного Закону встановлено, що технічна документація з грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Відповідно до ч. 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Сторони договору від 06 вересня 2005 погодили у п. 4.2 останнього, що обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Розмір грошової оцінки та орендної плати не є сталим і змінюється в зв'язку з проведенням її щорічної індексації та внесенням змін на підставі вимог діючого законодавства.

В таких випадках розмір грошової оцінки земельної ділянки та розмір щорічної орендної плати змінюватиметься без внесення змін та доповнень до цього договору.

Законом України "Про оцінку земель" передбачено періодичне здійснення нормативно-грошової оцінки земель. Така оцінка була здійснена у встановленому законом порядку, що підтверджується рішенням Черкаської міської ради 13.05.2010 № 5-656 "Про затвердження показників грошової оцінки земель м. Черкаси" та із технічної документації про нормативну грошову оцінку орендованої Відповідачем земельної ділянки що є предметом договору.

Таким чином, сторони у договорі від 06 вересня 2005 року погодили порядок здійснення розрахунку орендної плати з врахуванням індексів інфляції та змін нормативної грошової оцінки протягом дії договору, тому, починаючи з 17.05.2011 - дати введення в дію рішення Черкаської міської ради 13.05.2010 №5-656 "Про затвердження показників грошової оцінки земель м. Черкаси" суму орендної плати за землю Відповідач має визначати виходячи із нової нормативної грошової оцінки орендованої ним земельної ділянки згідно з новим витягом технічної документації про її нормативну грошову оцінку.

Частиною 1 статті 59 ЗУ „Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Відповідно до частини першої статті 79 цього ж Закону, акти ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Статтею 652 ЦК передбачено, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувались при укладенні договору, останній може бути змінений за згодою сторін. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

За змістом статті 654 ЦК зміна умов договору вчиняється в такій самій формі, що й договір.

Згідно постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" визначено, що статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору.

Позивач 27.06.2014 року направив на адресу Відповідача пропозицію щодо внесення змін до договору оренди землі але на момент подачі позову відповіді на адресу Позивача не надійшло.

Згідно з частиною 3 статті 653 ЦК, якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Виходячи з фактичних обставин справи та приписів наведеного вище законодавства, суд приходить до наступних висновків.

Позивач вправі вимагати внесення змін до договору які стосуються назви відповідача, грошової оцінки орендованої земельної ділянки та розміру орендної плати, оскільки такі зміни відповідають приписам названого вище законодавства.

За таких обставин позов підлягає до задоволення.

Також, з відповідача на користь позивача підлягають до стягнення витрати останнього на оплату судового збору.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Внести зміни до договору оренди землі від 06 вересня 2005 року укладений між Черкаською міською радою та Автокооперативом „Знамя", який зареєстрований у Черкаській регіональній філії ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України" 21 вересня 2005 року за № 040577500168 на умовах Черкаської міської ради, а саме:

- пункт 2.4. розділу 2 договору викласти в наступній редакції:

„Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 03.06.2014 року № 01-09/3762 становить: 5 947 744,80 (п'ять мільйонів дев'ятсот сорок сім тисяч сімсот сорок чотири) грн.80 коп. - землі транспорту, зв'язку".

- пункт 4.1. розділу 4 договору викласти в наступній редакції:

„За оренду земельної ділянки „Орендар" сплачує орендну плату у грошовій формі. Річна орендна плата за користування земельною ділянкою по вул. Одеській, 28 встановлюється у розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки, що становить 178 432,00 ( сто сімдесят вісім тисяч чотириста тридцять дві) грн. - землі транспорту, зв'язку".

Стягнути з автокооперативу „Знамя", вул. Одеська, буд. 28, м. Черкаси, 18023, код 22800020 на користь Черкаської міської ради, вул. Б. Вишневецького, буд. 36, м. Черкаси, 18000, код 25212542 - 1218,00 грн. судового збору .

Рішення може бути оскаржене до Київського апеляційного господарського суду.

Повне рішення складено 17.11.2014 р.

СУДДЯ К.І. Довгань

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення13.11.2014
Оприлюднено20.11.2014
Номер документу41407618
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/1758/14

Рішення від 13.11.2014

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Довгань К.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні