Постанова
від 17.10.2008 по справі 2-а-8144/08
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

 

 

 

 

                                   

Справа № 2-а-8144/08

П О С Т А Н О

В А

Іменем

України

 

17 жовтня 2008 року     о 16 годині 10 хвилин         м. Дніпропетровськ

Дніпропетровський

окружний адміністративний суд у складі:

головуючого

судді -         Чабаненко С.В.

при

секретарі -             Вовчанській О.А.

за

участю     представника позивача -         Гусєйнова Р.С.

представників

відповідача -     Прошакової М.В.,

розглянувши у відкритому судовому

засіданні в залі суду в м. Дніпропетровську адміністративну справу за позовом

приватного підприємства «ПромАтельє сервіс» до Державної податкової інспекції у

Кіровському районі м. Дніпропетровська про відстрочення погашення векселя, -

В С Т А Н О В

И В :

   

Приватне підприємство «ПромАтельє сервіс» звернулося до

Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовними вимогами щодо

зобов'язання Державної податкової інспекції у Кіровському районі м.

Дніпропетровська відстрочити погашення векселів: серії АА № 0999924, взятого на

облік ДПІ у Кіровському районі м. Дніпропетровська за № 8-і від 20.05.2008 та

серії АА № 0997156, взятого на облік ДПІ у Кіровському районі м.

Дніпропетровська за № 10-і від 27.05.2008.

   

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивачем вказано, що вищевказані векселі серії

АА № 0999924 та  серії АА № 0997156 були

отримані підприємством при виконанні ним умов контракту № 070712 від 12.07.2007

на надання послуг переробки давальницької сировини в готову продукцію, згідно

якого ПП «ПромАтельє сервіс» мало виготовити з давальницької сировини готову

продукцію та надати її для замовника. У зв'язку з підвищеною важкістю переробки

сировини умови контракту ПП «ПромАтельє сервіс» були виконані частково. Частина

виготовленої продукції відправлена замовнику відповідно до вантажної митної

декларації № 110000001/8/138569 від 01.08.2008. Таким чином, станом на

01.08.2008 умови контракту в повному обсязі виконані не були, частина продукції

не виготовлена у зв'язку з чим  ПП

«ПромАтельє сервіс» звернулося до ДПІ у Кіровському районі м. Дніпропетровська

із заявою про відстрочення погашення вказаних вище векселів на 30 календарних

днів. Проте, ДПІ у Кіровському районі було відмовлено у відстроченні оплати

зазначених векселів, оскільки умовами контракту № 070712 від 12.07.2007, а саме

п. 5.3., передбачено, що готова продукція повинна бути поставлена замовнику не

пізніше 90 денного терміну с дати постачання давальницької сировини, а також у

зв'язку з тим, що ПП «ПромАтельє сервіс» не були надані документи від

компетентних органів, які б підтверджували тривалість процесу виготовлення

продукції та умовами контракту не передбачено продовження термінів виготовлення

готової продукції.

   

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав в

повному обсязі та додатково пояснив, що на виконання умов контракту № 070712

від 12.07.2007 ПП «ПромАтельє сервіс» поставлялася для переробки сировина по

проформі-інвойсу № 080519 від 19.05.2008 (вантажна митна декларація №

110000001/8/124379 від 22.05.2008) та по рахунку-фактурі № 160, № 161 від 15.05.2008

(вантажна митна декларація № 110000001/8/125595 від 28.-5.2008), тобто

виробничий процес переробки сировини технологічно не міг бути розпочатим до

отримання підприємством обох поставок сировини, оскільки кожна з них є

невід'ємною частиною готової продукції, а саме до 28.05.2008. Крім цього,

відповідно до умов контракту підприємству надається 7 днів на прийом сировини

та 7 днів на відправку готової продукції.

   

Вважає, що відмова ДПІ у Кіровському районі м. Дніпропетровська

відстрочити погашення векселів приватного підприємства «ПромАтельє сервіс» є

необґрунтованою та суперечить вимогам п. п. 24, 25, 26 Наказу ДПА України № 83

від 25.02.2002, оскільки відмовляючи у наданні відстрочення погашення векселів

відповідач у справі не підготував висновок про фінансовий стан заявника, а саме

про стан його розрахунків з бюджетом, його платоспроможність. Наявність

заборгованості за експортно-імпортними операціями, своєчасність подання

податкових декларацій і розрахунків, декларацій про валютні цінності, доходи та

майно, що знаходяться за межами України та інших форм звітності. Також

відповідачем у справі неврахована можливість настання для ПП «ПромАтельє

сервіс» негативних наслідків через фінансові збитки, обумовлені необхідністю

відшкодування ПДВ.

   

Представники відповідача за довіреністю проти заявленого позову

заперечували, посилаючись на те, що умовами контракту № 070712 від 12.07.2007

не передбачено продовження термінів виготовлення готової продукції, ПП

«ПромАтельє сервіс» не були надані документи на підтвердження причин

несвоєчасного вивозу готової продукції. Крім цього, зазначено, що згідно п. 8

ст. 2 Закону України «Про операції з давальницькою сировиною у

зовнішньоекономічних відносинах» відповідні органи державної податкової служби

можуть надавати дозвіл на відстрочення оплати векселів або погашення письмових

зобов'язань окремим суб'єктам підприємницької діяльності, які здійснюють

операції з давальницькою сировиною у зовнішньоекономічних відносинах на умовах

податкового кредиту, до настання строку фактичного відвантаження готової

продукції іноземному замовнику. За користування кредитом суб'єкт

підприємницької діяльності вносить до бюджету, до якого він сплачує податок на

прибуток підприємств, щомісячну плату, виходячи з облікової ставки НБУ від суми,

визначеної у векселі. Також й у відповідності з п. 21 Порядку видачі, обліку,

відстрочення та оплати (погашення) векселя (письмового зобов'язання), що

видається суб'єктом підприємницької діяльності при здійсненні операції з

давальницькою сировиною у зовнішньоекономічних відносинах, затвердженого

Наказом ДПА України № 83 від 25.02.2002 відповідні органи державної податкової

служби можуть давати дозвіл на відстрочення оплати (погашення) векселя

(письмового зобов'язання) окремим суб'єктам господарської діяльності, які

здійснюють операції з давальницькою сировиною у зовнішньоекономічних

відносинах.

   

Оскільки як Законом так і Наказом передбачено право, а не обов'язок,

відповідного органу державної податкової служби надавати дозвіл на відстрочення

оплати (погашення) векселя, ДПІ у Кіровському районі було прийняте рішення про

відмову у відстроченні оплати (погашення) векселів № АА 0999924 від 20.05.2008

та № АА 0997156 від 27.05.2008.

   

Заслухавши пояснення сторін та перевіривши письмові докази у справі суд

вважає заявлені позивачем вимоги обґрунтованими відповідними доказами та

нормами діючого законодавства, тобто такими, що підлягають задоволенню,

виходячи з наступного.

   

Судом встановлено, що векселі серії АА № 0999924 та  серії АА № 0997156, прийняті  на облік Державною податковою інспекцією у

Кіровському районі м. Дніпропетровська відповідно за № 8-і від 20.05.2008 та за

№ 10-і від 27.05.2008, були видані ПП «ПромАтельє сервіс» при виконанні умов

контракту № 070712 від 12.07.2007 на надання послуг переробки давальницької

сировини в готову продукцію, згідно якого ПП «ПромАтельє сервіс» мало

виготовити з давальницької сировини готову продукцію та не пізніше 90 діб з

дати постачання давальницької сировини готову продукцію доставити замовнику. У

зв'язку з отриманням сировини у повному обсязі 28.05.2008 (ар. с. 13-14) та

через важкість переробки сировини умови контракту ПП «ПромАтельє сервіс» у

встановлений термін були виконані частково та виготовлена продукція відправлена

замовнику відповідно до вантажної митної декларації № 110000001/8/138569 від

01.08.2008 (ар. с. 11). Таким чином, станом на 01.08.2008 умови контракту ПП

«ПромАтельє сервіс» були виконані частково, частина виготовленої продукції

відправлена замовнику, у зв'язку з чим 

ПП «ПромАтельє сервіс» 08.08.2008 звернулося до ДПІ у Кіровському районі

м. Дніпропетровська із заявою про відстрочення погашення векселів № АА 0999924

від 20.05.2008 та № АА 0997156 від 27.05.2008 на 30 календарних днів, однак на

відповідну заяву отримало відмову, обумовлену тим, що умовами контракту №

070712 від 12.07.2007 на переробку давальницької сировини передбачена доставка

готової продукції замовнику не пізніше 90 днів з дати постачання давальницької

сировини. Продовження термінів виготовлення продукції передбачено лише п. 8

контракту «Форс-мажор», інші обставини для продовження термінів виготовлення

продукції контрактом не передбачені. Також у відповіді на заяву ПП «ПромАтельє

сервіс» ДПІ у Кіровському районі було вказано на відсутність у підприємства

відповідних документів, а саме «висновків (розрахунків) компетентних органів,

які б  підтверджували тривалість процесу

виготовлення продукції у зв'язку із специфічністю розцвічення тканини, чи інших

документів, які відповідають ст. 8 Контракту № 070712 від 12.07.2007» (ар. с.

15).

   

Проаналізувавши зміст листа ДПІ у Кіровському районі м. Дніпропетровська

від 14.08.2008 № 19246/10/22-021, яким було відмовлено  ПП «ПромАтельє сервіс» відстрочити термін погашення

векселів, суд вважає дії відповідача такими, що суперечать діючому

законодавству з огляду на наступне.

   

Пунктом 5 частини 1 статті 10 Закону України «Про державну податкову

службу в Україні» однією з функцій   Державних податкових інспекцій в районах у

містах встановлено ведення обліку векселів, що видаються суб'єктами

підприємницької діяльності при здійсненні операцій з давальницькою сировиною у

зовнішньоекономічних відносинах та щомісячна подача інформації про це місцевим

органам державної статистики; здійснення контролю за погашенням векселів;

видача суб'єктам підприємницької діяльності дозволів на відстрочення оплати

(погашення) векселів із зазначених операцій.

Посадові

особи органів державної податкової служби зобов'язані дотримувати Конституції і

законів України, інших нормативних актів, прав та охоронюваних законом

інтересів громадян, підприємств, установ, організацій, забезпечувати виконання

покладених на органи державної податкової служби функцій та повною мірою

використовувати надані їм права (ч. 1 ст. 13 Закону України «Про державну

податкову службу в Україні»).  

Рішення,

дії або бездіяльність органів державної податкової служби та їх посадових осіб

можуть бути оскаржені у встановленому законом порядку (ст. 14 Закону України

«Про державну податкову службу в Україні»).

Векселі,

прийняті на облік ДПІ у Кіровському районі м. Дніпропетровська, видані ПП

«ПромАтельє сервіс» при здійсненні операції з давальницькою сировиною

іноземного замовника.

Наказом N 83

від 25.02.2002   Державної податкової адміністрації України  з атверджений Порядок видачі,

обліку, відстрочення та оплати (погашення) векселя (письмового зобов'язання),

що видається суб'єктом підприємницької діяльності при здійсненні операції з

давальницькою сировиною у зовнішньоекономічних відносинах (Із змінами,

внесеними згідно з Наказом N 88 від 23.02.2006).   

Пунктом 34

затвердженого цим Наказом Порядку встановлено, що давальницька сировина, що

ввозиться на митну територію України іноземним замовником, обкладається ввізним

митом, податками та зборами, що справляються при ввезенні товарів відповідно до

законодавства.

Відповідно до

п. 35 Порядку сплата зазначених податків, зборів та мита (крім митних зборів)

провадиться українським виконавцем (векселедавцем) шляхом видачі векселя з

терміном платежу, установленим відповідно до вимог Закону України «Про операції

з давальницькою сировиною у зовнішньоекономічних відносинах», що дорівнює

строку здійснення операції з давальницькою сировиною, але не більш як на 90

календарних днів з моменту оформлення ввізної вантажної митної декларації (ч. 2

ст. 2 Закону) .

Вексель

погашається при вивезенні готової продукції в повному обсязі, передбаченому

контрактом, за межі митної території України у визначені Законом України «Про

операції з давальницькою сировиною у зовнішньоекономічних відносинах» терміни

(ч. 2, ч. 8 ст. 2 Закону) та поданні копії вивізної вантажної митної декларації

з відміткою митниці, яка здійснила митне оформлення готової продукції, про

фактичне перетинання готовою продукцією митного кордону України (п. 36

Порядку).

У разі

непогашення простого векселя (його частки) у визначені Законом України «Про

операції з давальницькою сировиною у зовнішньоекономічних відносинах» терміни,

векселедавець зобов'язаний його оплатити. При цьому на кожний вид мита,

податків та зборів виписується окреме платіжне доручення. Після оплати такого

векселя він подається до державної   податкової 

інспекції  для  погашення (п. 18 Положення).   

 

 

Державна

податкова інспекція може давати дозвіл на відстрочення оплати (погашення)

векселя на термін, що не перевищує 90 днів, який у разі подальшої потреби може

бути подовжений шляхом видачі суб'єкту господарської діяльності нового дозволу

на відстрочення оплати векселя (п. 21 Порядку).

Відстрочення оплати (погашення)

векселя надається в межах одного бюджетного року. Загальний термін відстрочення

оплати (погашення) векселя не може перевищувати 270 днів.

Для відстрочення оплати (погашення)

векселя (письмового зобов'язання) векселедавець не пізніше ніж за п'ять робочих

днів до закінчення терміну, на який видано вексель (письмове зобов'язання), має

звернутися до державної податкової інспекції, у якій він зареєстрований як

платник податків, з письмовою заявою про таке відстрочення та із зобов'язанням

про подальше погашення векселя (письмового зобов'язання).

У заяві зазначається термін, на який

векселедавець просить відстрочення, та обгрунтовується його необхідність (у

разі потреби - долучаються підтверджувальні документи) (п. 22 Порядку)

У разі звернення до державної

податкової інспекції у встановлені в попередньому пункті терміни начальник (заступник

начальника) державної податкової інспекції зобов'язаний протягом п'яти робочих

днів розглянути заяву і прийняти рішення про відстрочення оплати (погашення)

векселів (письмових зобов'язань) або про відмову у відстроченні.

Заявник по закінченні терміну

розгляду повідомляється про прийняте рішення в письмовій формі (п. 23 Порядку).

Рішення приймається з обов'язковим

урахуванням висновку про фінансовий стан заявника, що готується відповідним

структурним підрозділом державної податкової інспекції, на який покладено

виконання цих функцій наказом по державній податковій інспекції. Висновок

зберігається у справі платника податків разом із заявою (п. 24 Порядку).

У висновку про фінансовий стан

суб'єкта господарської діяльності необхідно обов'язково вказати:

стан розрахунків з бюджетом;

платоспроможність;

наявність заборгованості за

експортно-імпортними операціями;

своєчасність подання податкових

декларацій і розрахунків, декларацій про валютні цінності, доходи та майно, що

знаходяться за межами України, та інших обов'язкових для подання до державної

податкової інспекції форм звітності (п. 25 Порядку).

При прийнятті рішення про відмову у

відстроченні оплати (погашення) векселя (письмового зобов'язання) заявник по

закінченні терміну розгляду повідомляється про прийняте рішення з

обгрунтуванням причин відмови (п. 26 Порядку).

Статтею 10

Законом України «Про операції з давальницькою сировиною у зовнішньоекономічних

відносинах» передбачена відповідальність посадових осіб органів державної влади

відповідальність перед замовниками і виконавцями операцій з давальницькою

сировиною за дії, що суперечать законодавству і завдають їм збитків, на умовах

і в порядку, передбачених законами України.

З огляду на подану позивачем заяву

про відстрочення погашення векселя, яку відповідач отримав 08.08.2008,

вищевказані вимоги щодо змісту та термінів подачі заяви позивачем були

дотримані та надані підтверджуючі документи 

(ар. с. 16).

Відповідь ДПІ у Кіровському районі

м. Дніпропетровська від 14.08.2008 (ар. с. 15), посилання на висновок про

фінансовий стан позивача не містить, причини відмови у наданні відстрочення

оплати (погашення) векселя не обгрунтовані, а саме відповідач при наданні

відповіді на заяву не конкретизував від якіх саме компетентних органів позивач

повинний був отримати підтверджуючі документи тривалості процесу виготовлення

продукції.

Посилання відповідача у своєму

листі на відсутність у контракті, крім форс-можорних обставин, інших підстав

для продовження терміну виконання зобов'язань виконавцем спростовується

дослідженим у судовому засіданні додатком від 20.06.2008 до контракту № 070712

від 12.07.2007, відповідно до якого замовником надано виконавцю - ПП

«ПромАтельє сервіс» відстрочення поставки готової продукції  до 270 днів з дати прибуття сировини.

   

Завданням адміністративного судочинства, згідно ст. 2 Кодексу

адміністративного судочинства України, є захист прав, свобод та інтересів

фізичних осіб у сфері публічно - правових відносин від порушень з боку органів

державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових

осіб при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства.

До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи

бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких

рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший

порядок судового провадження. При цьому, у справах щодо оскарження рішень, дій

чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди

перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень

та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з

метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з

урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення

дії);

8) пропорційно, зокрема з

дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для

прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це

рішення (дія).

Всі вищевикладені обставини

свідчать про те, що відповіджачем при прийнятті рішення про відмову позивачеві

у наданні дозволу на відстрочення погашення векселів були порушені вимоги

пунктів 24, 25 Порядку видачі, обліку, відстрочення та оплати (погашення)

векселя (письмового зобов'язання), що видається суб'єктом підприємницької

діяльності при здійсненні операції з давальницькою сировиною у

зовнішньоекономічних відносинах, затвердженого Наказом N 83 від 25.02.2002   Державної податкової адміністрації України (Із

змінами, внесеними згідно з Наказом N 88 від 23.02.2006).

Посилання

відповідача на те, що надання дозволу на відстрочення погашення векселя є його

правом, а не обов'язком (без урахування інших обставин) є порушенням вимог,

встановлених ч. 3 ст. 2 КАС України, а також ст. 19 Конституції України,

відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування,

їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у

спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Інші мотиви,

на які послався відповідач у своєму листі від 14.08.2008, спростовані доказами,

наданими позивачем (додатком від 20.06.2008 до контракту № 070712 від

12.07.2007); вимога про надання доказів тривалості процесу виготовлення

продукції, по-перше, діючим законодавством не передбачена, по-друге, це

діяльність, яка стосується лише умов контракту, а відповідно до ч. 2 ст. 67

Господарського Кодексу України, підприємства вільні у виборі предмета договору,

визначенні зобов'язань, інших умов господарських взаємовідносин, що не

суперечать законодавству України.

 Крім цього, відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України, в

адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності

суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення,

дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти

адміністративного позову. Однак, належних доказів на підтвердження

правомірності свого рішення відповідач не надав.

За таких

обставин, суд вважає, що орган державної податкової служби діяв в порушення

вимог діючого законодавства України, без урахування можливості настання за

наслідками його дій несприятливих наслідків для прав, свобод та інтересів

позивача, без урахування усіх обставин, що мали значення для прийняття такого рішення.

Заявлені позивачем вимоги підлягаюь задоволенню у повному обсязі.

 

На підставі викладеного, керуючись

ст. ст. 2, 10, 11, 12, 71, 86, 94, 160-162, 167, 186, 254 КАС України, суд, -

 

П О С Т А Н О

В И В :

   

Позовні вимоги приватного підприємства «ПромАтельє сервіс» до Державної

податкової інспекції у Кіровському районі м. Дніпропетровська про відстрочення

погашення векселя задовольнити повністю.

   

Зобов'язати Державну податкову інспекцію у Кіровському районі м.

Дніпропетровська відстрочити погашення векселя приватного підприємства

«ПромАтельє сервіс» (код ЕДРПОУ 32441768) серії АА № 0999924, взятого на облік

Державною податковою інспекцією у Кіровському районі м. Дніпропетровська за №

8-і від 20.05.2008.

   

Зобов'язати Державну податкову інспекцію у Кіровському районі м.

Дніпропетровська відстрочити погашення векселя приватного підприємства

«ПромАтельє сервіс» (код ЕДРПОУ 32441768) серії АА № 0997156, взятого на облік

Державною податковою інспекцією у Кіровському районі м. Дніпропетровська за №

10-і від 27.05.2008.

На

постанову протягом десяти днів з дня її складення у повному обсязі до

Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський

окружний адміністративний суд може бути подано заяву про її апеляційне

оскарження, а протягом двадцяти днів після подання заяви - апеляційна скарга на

постанову суду.

Апеляційна

скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне

оскарження, у разі її подання протягом десяти днів з дня складання постанови у

повному обсязі.

   

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви

про апеляційне оскарження, якщо заяву про апеляційне оскарження не було подано,

а у разі її подання - після закінчення строку на подання апеляційної скарги. У

разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не буде скасовано, набирає

законної сили після закінчення розгляду справи апеляційним судом.

Повний текст

постанови викладений 22.10.2008.

Суддя                                                                        

            С.В.Чабаненко

 

 

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.10.2008
Оприлюднено29.07.2009
Номер документу4146861
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-8144/08

Постанова від 17.10.2008

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Чабаненко С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні