Постанова
від 24.11.2014 по справі 922/2508/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"20" листопада 2014 р. Справа № 922/2508/14

Колегія суддів у складі: головуючий суддя Пелипенко Н.М., суддя Івакіна В.О., суддя Камишева Л.М.

при секретарі Пляс Л.Ф.

за участю представників:

позивача - не з'явився

відповідача - Карелкін І.О. (дов. б/н від 08.09.2014 р.), Гавриленко О.В. (директор)

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу відповідача (вх.№2940Х/1-8) на рішення господарського суду Харківської області від 03 вересня 2014 року у справі

за позовом Харківської міської ради, м. Харків

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Альянс", м. Харків

про внесення змін до договору

ВСТАНОВИЛА:

Позивач звернувся до господарського суду Харківської області з позовом про внесення змін до договору оренди землі від 13.11.2003 р. за №8231/03, укладеного між сторонами, шляхом укладення додаткової угоди до нього в наданій редакції.

Рішенням господарського суду Харківської області від 03.09.2014 р. у справі №922/2508/14 (суддя Прохоров С.А.) позов задоволено.

ТОВ "Альянс" з рішенням господарського суду першої інстанції не погодилось, звернулось до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, вважаючи, що рішення прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права. Просить рішення господарського суду скасувати та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.

В судовому засіданні представник відповідача, посилаючись на рішення господарського суду Харківської області від 01.10.2014 р. у справі 922/3796/14 за позовом ТОВ "Альянс" до Харківської міської ради про розірвання договору, яким договір оренди землі від 13.11.2003 р. за №8231/03 було розірвано та рішення Харківської міської ради від 29.10.2014 р. за №1675/14 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для обслуговування та експлуатації будівель і споруд", просить рішення господарського суду скасувати, провадження у даній справі припинити.

Харківська міська рада в клопотанні, що надійшло до суду 19.11.2014 р. (вх. №10871), посилаючись на рішення ХМР від 29.10.2014 р. за №1675/14, яким ТОВ "Альянс" припинено право користування земельною ділянкою по вул. 12-го квітня, 1-а, просить припинити провадження у справі №922/2508/14 в зв'язку з відсутністю предмету спору.

Позивач свого представника в судове засідання не направив, про причини неявки суд не повідомив, хоча про час та місце проведення судового засідання повідомлений належним чином, що підтверджується наявним в матеріалах справи зворотнім повідомленням про вручення поштового відправлення.

Колегія суддів вважає, що судом виконано процесуальний обов'язок щодо повідомлення учасників процесу про дату, час та місце розгляду справи відповідно до вимог пункту 3.5.11 Інструкції з діловодства в господарських судах України, затвердженої наказом Вищого господарського суду України від 10.12.2002 р. за №75, тому вважає за можливе розглядати справу відповідно до статті 75 Господарського процесуального кодексу України за наявними матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, вислухавши в судовому засіданні уповноваженого представника відповідача, перевіривши повноту встановлення місцевим господарським судом обставин, що мають значення для справи, правильність застосування норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду дійшла висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, на підставі рішення Харківської міської ради від 30.04.2003 р. за №107/03 "Про припинення та надання в користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам" між Харківською міською радою (орендодавець) та ТОВ "Альянс" (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки №8231/03 від 13.11.2003 р., згідно п. п. 1.1. якого, орендодавець надає, а орендар приймає в оренду земельну ділянку за адресою: місто Харків, вул. 12-го Квітня,1-а, загальною площею 0,1321 га для обслуговування стаціонарної АЗС (а. с. 18-20).

Строк дії договору встановлений п. п. 1.2. договору - до 01.01.2028 р.

Факт приймання-передачі об'єкту оренди підтверджується актом від 13.11.2003 р. (а. с. 21).

Пунктом 2.1. договору визначено розмір орендної плати за користування земельною ділянкою та порядок внесення її орендарем на рахунок відділення Державного казначейства у Харківській області. Так, розмір орендної плати за земельну ділянку становить 4036,76 грн. на місяць.

Відповідно до витягу №133 з Технічної документації про нормативну грошову оцінку орендованій земельній ділянці присвоєно кадастровий номер №6310138200:03:040:0009 (а. с. 33).

Рішеннями 17-ої сесії Харківської міської ради 5-го скликання від 25.12.2007 р. за №335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01 січня 2007 року", 19-ої сесії Харківської міської ради 5-го скликання від 27.02.2008 р. за №42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01 січня 2007 року" та №41/08 "Про затвердження "Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м Харкові" зі змінами та доповненнями внесеними протягом 2008-2009 років з 01.03.2008 р. змінена базова вартість 1 кв. м земель м. Харкова та запроваджений новий порядок визначення розміру орендної плати за користування земельними ділянками.

Базова вартість, отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2007 р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України, склала 253,30 грн. Плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01 січня 2007 року" введена в дію з 01.03.2008 р.

Протягом дії договору в 2013 році рішенням 25-ої сесії Харківської міської ради 6-го скликання від 03.07.2013 р. за №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.

Згідно п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01 січня 2014 року.

Рішенням 26-ої сесії Харківської міської ради 6-го скликання від 25.09.2013 р. за №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014 р. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затвердженим рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 р. за №960/12.

Пунктом 5 рішення №1269/13 Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Відповідно до пункту 16.4 Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.

Харківська міська рада рішенням №41/08 від 27.02.2008 р. затвердила Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові.

Згідно з п. 2 ст. 20, п. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Нормативна оцінка земельної ділянки, наданої в оренду, відповідно до витягу з технічної документації за №133 становить 2286189,00 грн., а розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 288/14 від 22.10.2013 р. на рік складає 192039,88 грн., або в місяць - 16003,32 грн. (а. с. 32).

З метою приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства Департамент земельних відносин Харківської міської ради листом-пропозицією від 07.12.2013 р. за №4318/0/225-13 звернувся до ТОВ "Альянс" з питанням розглянути та підписати додаткову угоду до вказаного договору, для чого направило три примірника додаткової угоди та три примірника розрахунку орендної плати (а. с. 34).

Листом-пропозицією №4214/0/225-13 від 07.12.2013 р. Департамент земельних відносин Харківської міської ради повідомив ТОВ "Альянс" про необхідність сплатити державне мито за проведення державної реєстрації прав та їх обмежень, плату за надання витягу з Державного реєстру прав та внесення змін до нього та надати у 20-тиденний строк після одержання листа-пропозиції до Департаменту оригіналів платіжних доручень щодо сплати вказаних платежів для передачі оформленої додаткової угоди до спірного договору оренди землі до Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції для проведення державної реєстрації в установленому законом порядку (а.с.35).

Вказана пропозиція отримана ТОВ "Альянс" 20.01.2014 р., про що свідчить наявна в матеріалах справи копія рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с.36).

В зв'язку з відсутністю можливості укласти додаткову угоду з контрагентом за загальними правилами та вважаючи, що не укладення додаткової угоди порушує права та охоронювані законом інтереси територіальної громади, Харківська міська рада звернулась до господарського суду Харківської області з позовом про внесення змін до договору оренди землі.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції визнав доведеною наявність у позивача права вимагати від орендаря приведення договору оренди землі у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов'язкового для сторін.

Колегія суддів погоджується з висновком господарського суду, з огляду на наступне.

Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі" однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до пункту 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Згідно зі ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно із ст. 15 цього Закону підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими для виконання на відповідній території.

Відповідно до ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Згідно із п. 2.1., п. 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. за №1269/13, Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. за №1209/13, здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.

Відповідно до п. 3.1., п. 3.2. зазначеного Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою.

Відповідно до п. 4.1. договору оренди землі від 13.11.2003 р., яка кореспондується із приписами ст. 30 Закону України "Про оренду землі", зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до статті 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.

Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати їх розгляду.

У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Статтею 651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Враховуючи наведене, для внесення змін до договору згідно вимог чинного законодавства необхідна наявність відповідних рішень міської ради, витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розрахунку розміру орендної плати, направлення стороні пропозиції.

Рішення Харківської міської ради на момент розгляду справи в судовому порядку не скасовані, є чинними.

В матеріалах справи наявні витяг з технічної документації №133 та розрахунок розміру орендної плати №288/14.

Пропозиція щодо змін умов договору здійснена позивачем відповідно до вимог чинного законодавства.

З огляду на наведене, колегія суддів вважає, що господарський суд першої інстанції дійшов вірного висновку, визнавши позовні вимоги є правомірними, підтвердженими належними доказами, а позиція зволікання орендарем виконання умов договору та рішення органу місцевого самоврядування спричинила виникнення обставин, відповідно до яких розмір орендної плати за спірним договором не був приведений до належного рівня.

В обґрунтування апеляційної скарги ТОВ "Альянс" посилається на договір купівлі-продажу нежитлової будівлі, що розташована на орендованій земельній ділянці, укладений 30.10.2013 р. між ТОВ "Альянс" (продавець) та ТОВ "Альяні" (покупець), зазначивши, що з моменту його укладення спірний договір оренди земельної ділянки є припиненим.

Враховуючи наведене, а також рішення господарського суду Харківської області від 01.10.2014 р. у справі 922/3796/14 за позовом ТОВ "Альянс" до Харківської міської ради про розірвання договору, яким договір оренди землі від 13.11.2003 р. за №8231/03 було розірвано та рішення Харківської міської ради від 29.10.2014 р. за №1675/14 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для обслуговування та експлуатації будівель і споруд" апелянт вважає, що оскаржуване рішення господарського суду підлягає скасуванню, а провадження по даній справі повинно бути припинено за відсутністю предмету спору.

Такі твердження відповідача колегія суддів вважає безпідставними та необґрунтованими, враховуючи наступне.

Як вже зазначалось вище, термін дії договору оренди землі №8231/03 встановлений до 01.01.2028 р.

Пунктом 4.5. договору сторони обумовили, що при переході права власності або права користування на будівлі і споруди, що розташовані на орендованій земельній ділянці до іншої юридичної або фізичної особи, а також при реорганізації юридичної особи - орендаря, права і обов'язки сторін діють в повному обсязі, згідно цього договору до припинення його дії.

Рішення господарського суду Харківської області від 01.10.2014 р. у справі 922/3796/14 було прийнято майже через місяць після прийняття оскаржуваного рішення, тобто, на момент його прийняття зазначені в апеляційній скарзі обставини не існували.

Крім того, зі змісту рішення Харківської міської ради від 29.10.2014 р. за №1675/14 вбачається, що договір оренди землі №8231/03 від 13.11.2003 р. втрачає чинність з дня реєстрації угоди про його розірвання.

На момент розгляду справи Харківським апеляційним господарським судом угода про розірвання договору оренди землі №8231/03 сторонами не підписана, що свідчить про його чинність на даний момент часу.

Згідно вимог ч. ч. 1, 2 ст. 104 Господарського процесуального кодексу України підставами для скасування або зміни рішення місцевого господарського суду є: неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які місцевий господарський суд визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні місцевого господарського суду, обставинам справи; порушення або неправильне застосування норм матеріального та процесуального права. Порушення або неправильне застосування норм матеріального та процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення лише за умови, якщо це порушення призвело до прийняття неправильного рішення.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів зазначає про відсутність правових підстав, як для скасування рішення господарського в порядку ст. 104 Господарського процесуального кодексу України, так і для припинення провадження у справі в порядку ч. 1 п. 1-1 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України.

Відповідно до вимог статті 32 Господарського процесуального кодексу України: доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Згідно ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Колегія судів вважає, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції.

На підставі викладеного колегія суддів дійшла висновку, що рішення господарського суду Харківської області від 03.09.2014 р. у справі №922/2508/14 прийняте при належному з'ясуванні обставин, що мають значення для справи та у відповідності до норм матеріального і процесуального права і підстави для його скасування відсутні, в зв'язку з чим, апеляційна скарга відповідача не підлягає задоволенню.

Керуючись статтями 85, 99, 101, пунктом 1 статті 103, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу відповідача залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Харківської області від 03.09.2014 р. у справі №922/2508/14 залишити без змін.

Повна постанова підписана 24.11.2014 р.

Головуючий суддя Пелипенко Н.М.

Суддя Івакіна В.О.

Суддя Камишева Л.М.

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення24.11.2014
Оприлюднено27.11.2014
Номер документу41526273
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/2508/14

Ухвала від 08.08.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Прохоров С.А.

Ухвала від 24.07.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Прохоров С.А.

Ухвала від 08.07.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Прохоров С.А.

Рішення від 03.09.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Прохоров С.А.

Ухвала від 26.06.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Прохоров С.А.

Постанова від 24.11.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Івакіна В.О.

Ухвала від 26.09.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Івакіна В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні