Рішення
від 18.11.2014 по справі 922/4117/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"18" листопада 2014 р.Справа № 922/4117/14

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Доленчука Д.О.

при секретарі судового засідання Івахненко І.Г.

розглянувши справу

за позовом Прокурора Дергачівського району Харківської області, м. Дергачі, в інтересах держави в особі : 1. Русько-Лозівської сільської ради, с. Руська Лозова 2. Державної екологічної інспекції у Харківській області, м. Харків до Приватної фірми "Бас", м. Харків про стягнення 258848,64 грн. за участю :

прокурора - Панова М.С. за посвідченням № 027079 від 01.07.2014 р.

представника 1-го позивача - не з'явився

представника 2-го позивача - Сосіна І.О. за довіреністю № 5196/01-25/09-18 від 26.09.2014 р.

представника відповідача - не з'явився

ВСТАНОВИВ:

Прокурор Дергачівського району Харківської області звернувся до господарського суду Харківської області з позовом в інтересах держави в особі: 1. Русько-Лозівської сільської ради та 2. Державної екологічної інспекції у Харківській області (позивачі) до Приватної фірми "Бас" (відповідач) про стягнення з відповідача на користь Русько-Лозівської сільської ради суми шкоди, заподіяної порушенням вимог природоохоронного законодавства, в розмірі 258848,64 грн.

Ухвалою суду по справі від 25.09.2014 р. було порушено провадження у справі та призначено її до розгляду у судовому засіданні на 07.10.2014 р. о 10:40.

07.10.2014 р. судом розгляд справи було відкладено на "18" листопада 2014 р. о 12:00.

Прокурор та представник 2-го позивача до початку судового засідання, через канцелярію господарського суду 18.11.2014 р. за вх.№ Д704/14, надали заяву про розгляд справи без застосування технічних засобів фіксації судового процесу. Дана заява не суперечить чинному законодавству, інтересам сторін, тому приймається судом та підлягає задоволенню.

Інші учасники судового процесу в призначене судове засідання не з'явилися.

Представник 2-го позивача, через канцелярію господарського суду 18.11.2014 р. за вх.№ 41150, надав правове обґрунтування позовних вимог, яке судом долучено до матеріалів справи.

Відповідач, через канцелярію господарського суду 17.11.2014 р. за вх. № 40685, надав копії документів згідно супровідного листа, які судом долучені до матеріалів справи.

Господарський суд, розглянувши клопотання прокурора про забезпечення позову, вважав за необхідне в його задоволенні відмовити, оскільки прокурором не було надано до суду доказів вчинення відповідачем дій по відчуженню своїх грошових коштів в межах ціни позову, які би свідчили про те, що не вжиття заходів до забезпечення позову може утруднити чи зробити не можливим виконання рішення господарського суду по даній справі.

Прокурор та представник 2-го позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали у повному обсязі.

Відповідач відзив на позовну заяву до суду не надав.

Беручи до уваги, що відповідно до ст. 129 Конституції України основними засадами судочинства є, зокрема рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, та те, що відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України обов'язок доказування і подання доказів покладено на сторони, суд згідно за статтею 75 Господарського процесуального кодексу України розглядає справу за наявними матеріалами.

Суд, дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення прокурора та представника 2-го позивача, встановив наступне.

Прокуратурою району у серпні-вересні 2014 р. на підставі постанови від 22.08.2014 р. була проведена перевірка за матеріалами Державної екологічної інспекції у Харківській області з питань дотримання вимог природоохоронного законодавства ПФ "Бас".

Встановлено, що на підставі розпорядження голови Дергачівської РДА № 293 від 26.09.2003 р. "Про передачу земельної ділянки в оренду приватній фірмі "Бас" та договору оренди земельної ділянки № 4 від 02.12.2003 р. між Дергачівською РДА та Приватним підприємством ПФ "Бас" останнє у 2013 році користувалось земельною ділянкою площею 0,2145 га за межами населеного пункту на території Русько-Лозівської сільської ради Дергачівського району для розміщення виробничої дільниці з переробки відходів деревини та виробництва деревинного вугілля.

Відповідно до матеріалів Державної екологічної інспекції у Харківській області на підставі згоди Державної екологічної інспекції України № 2/2-1451 ЗГ від 20.05.2013 р., наказу Державної екологічної інспекції в області № 704/01-03 від 27.05.2013 р. та направлення на проведення позапланового заходу вказаним контролюючим органом 28-29.05.2013 р. проведена перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства України Приватним підприємством ПФ "Бас", за результатами якої складений акт перевірки № 704/01-03/07-11 від 28.05.2013 р. та акт обстеження засміченої земельної ділянки № 704/01-03/07-11 засм. від 28.05.2013р.

Законність проведених перевірочних заходів підтверджена постановою Харківського окружного адміністративного суду від 24.03.2014 р. у справі № 820/2491/14, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 13.05.2014 р., якою відмовлено в задоволенні позову ПФ "Бас" до Державної екологічної інспекції у Харківській області про визнання дій незаконними.

Вказаними актами Державної екологічної інспекції в області зафіксовані допущені ПФ "Бас" порушення вимог ст. 35 Закону України "Про охорону земель", ст. 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст. ст. 17, 32, 33 Закону України "Про відходи", а саме: засмічення земельних ресурсів відходами. З урахуванням цього, на підставі "Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства", затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 149 від 04.04.2007 р. та зареєстрованої 25.04.2007 р. у Мінюсті України за № 422/13689, Державної екологічної інспекції в області розрахована шкода, заподіяна порушенням ПФ "Бас" вимог природоохоронного законодавства, у загальному розмірі 258848,64 грн.

З метою досудового врегулювання спору на адресу Приватного підприємства ПФ "Бас" були направлені претензії №№ 159-167 від 26.06.2013 р. на загальну суму 258848,64 грн.

Також, факт заподіяння відповідачем шкоди внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища та його вина підтверджується також ухвалою Дергачівського районного суду Харківської області від 10.06.2014 р. у кримінальному провадженні № 619/1893/14, якою звільнено директора ПФ "Бас" Чечкіну Л.В. від кримінальної відповідальності у зв'язку зі зміною обстановки, але встановлено, що остання вчинила кримінальне правопорушення, передбачене ч. 2 ст. 367 КК України, тобто невиконання службовою особою своїх службових обов'язків через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про відходи", під терміном "відходи" слід розуміти будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення, а під терміном "поводження з відходами" слід розуміти дії, спрямовані на запобігання утворенню відходів, їх збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення, включаючи контроль за цими операціями та нагляд за місцями видалення.

Згідно із статтею 20 Закону спеціально уповноваженим органам державного управління у галузі охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів надано право звертатися до господарського суду з позовами про відшкодування збитків і втрат, заподіяних в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Право звернення до суду спеціально уповноважених органів державного управління в галузі охорони навколишнього природного середовища та громадських об'єднань, яке передбачено Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", не виключає можливості подання позовів про стягнення шкоди, завданої довкіллю, органами місцевого самоврядування, які мають власні самоврядні повноваження.

Відповідно до положень статті 20 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" та підпункту 9 пункту 5 Положення про Державну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 548 від 19.12.2006 р., до повноважень Державної екологічної інспекції як спеціально уповноваженого органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів, її органів на місцях належить подання позовів про відшкодування втрат і збитків, завданих внаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Статтею 96 Земельного кодексу України на землекористувачів покладено обов'язок додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля.

Статтею 211 Земельного кодексу України передбачено, що юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства, зокрема, за засмічення земель промисловими, побутовими та іншими відходами.

Відповідно до статті 9 Цивільного кодексу України положення цього Кодексу застосовуються до врегулювання відносин, які виникають у сферах використання природних ресурсів та охорони довкілля, якщо вони не врегульовані іншими актами законодавства.

Відповідно до ч.2 ст. 46 Закону України "Про охорону земель", підприємства, установи, організації, а також громадяни, діяльність яких пов'язана з накопиченням відходів, зобов'язані забезпечувати своєчасне вивезення таких відходів на спеціальні об'єкти, що використовуються для їх збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення.

Відповідно до п."а" ч.1 ст. 32 та ч.ч. 4,7 ст. 33 Закону України "Про відходи" з метою обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини забороняється вести будь-яку господарську діяльність, пов'язану з утворенням відходів, без одержання від спеціально уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами лімітів на обсяги утворення та розміщення відходів. Зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені обсяги відходів відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання. Забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів, у тому числі побутових, у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на територіях природно-заповідного фонду, на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об'єктів, в інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людини. Захоронення відходів у надрах допускається у виняткових випадках за результатами спеціальних досліджень з дотриманням стандартів, норм і правил, передбачених законодавством України.

Аналогічні приписи містяться у ч.2 ст. 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", згідно якої розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних і екологічних норм способом, що забезпечує можливість їх подальшого використання як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людей.

Відповідно до ст. 17 Закону України "Про відходи", суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов'язані: запобігати утворенню та зменшувати обсяги утворення відходів; не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об'єктах.

Згідно зі ст. ст. 47, 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" шкода, заподіяна в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає відшкодуванню у повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів і стягується до місцевого бюджету.

За загальним правилом для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування майнової шкоди за ст. 1166 Цивільного кодексу України, потрібна наявність повного складу цивільного правопорушення, як-то: протиправна поведінка, дія чи бездіяльність особи; шкідливий результат такої поведінки (збитки); причинний зв'язок між протиправною поведінкою та збитками; вина правопорушника.

З матеріалів справи вбачається, та не спростовано сторонами у судових засіданнях, що відповідачем не виконано обов'язків щодо запобігання негативного впливу на навколишнє середовище і здоров'я людей, а також щодо вжиття відповідних заходів для ліквідації несанкціонованих звалищ промислових відходів.

З огляду на вищевикладене господарський суд приходить до висновку, що позовні вимоги прокурора є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

Враховуючи те, що позов прокурора підлягає задоволенню, відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір у розмірі 5176,97 грн. покладається на відповідача.

На підставі викладеного, керуючись ст. 129 Конституції України, ст.ст. 1, 17, 20, 32, 33 Закону України "Про відходи", ст. 46 Закону України "Про охорону земель", ст.ст. 20, 47, 55, 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст..ст. 96, 211 Земельного кодексу України, ст. 9, 1166 Цивільного кодексу України, ст.ст. 1, 4, 12, 22, 29, 32, 33, 34, 43, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Відмовити в задоволенні клопотання прокурора про забезпечення позову.

Позов задовольнити повністю.

Стягнути з Приватної фірми "Бас" (61009, м. Харків, Червонозаводський район, вул. Агрономічна, 6, ідентифікаційний код 23748830) на користь держави в особі Русько-Лозівської сільської ради (62300, Харківська область, Дергачівський район, с. Руська Лозова, вул. Лермонтова, 7, ідентифікаційний код 04398896; р/р 33111331700213 УДКСУ у Дергачівському районі Харківської області, код 37981703, МФО 851011 для зарахування надходжень по коду бюджетної класифікації 24062100) суму шкоди, заподіяної порушенням вимог природоохоронного законодавства, в розмірі 258848,64 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Стягнути з Приватної фірми "Бас" (61009, м. Харків, Червонозаводський район, вул. Агрономічна, 6, ідентифікаційний код 23748830) на користь державного бюджету України (одержувач коштів - Управління державної казначейської служби у Дзержинському районі м. Харкова, вул. Бакуліна 18, м. Харків, 61166, код ЄДРПОУ 37999654, рахунок 31215206783003, банк одержувача - Головне управління державної казначейської служби України у Харківській області, МФО 851011, код бюджетної класифікації 22030001) 5176,97 грн. судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 23.11.2014 р.

Суддя Д.О. Доленчук

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення18.11.2014
Оприлюднено26.11.2014
Номер документу41547531
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/4117/14

Ухвала від 07.10.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Доленчук Д.О.

Ухвала від 11.12.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Доленчук Д.О.

Ухвала від 18.11.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Доленчук Д.О.

Рішення від 18.11.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Доленчук Д.О.

Ухвала від 07.10.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Доленчук Д.О.

Ухвала від 25.09.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Доленчук Д.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні