Рішення
від 18.11.2014 по справі 916/3850/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"18" листопада 2014 р.Справа № 916/3850/14

За позовом Заступника прокурора Київського району м.Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради

до відповідача Приватного підприємства фірми "Вітюр"

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Департаменту комунальної власності Одеської міської ради

про внесення змін до договору оренди землі

Суддя Гут С.Ф.

В судовому засіданні приймали участь:

Від прокурора: Доброжан Н.І., посвідчення №010038 від 17.10.2012р.;

Від Одеської міської ради: Асташенкова О.І., довіреність №156/исх-гс від 18.06.2014р.;

Від відповідача: не з'явився;

Від третьої особи: Польщіна Т.Л., довіреність №01-36/44 від 15.01.2014р.

СУТЬ СПОРУ: Заступник прокурора Київського району м.Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради, звернувся до господарського суду Одеської області з позовною заявою до відповідача Приватного підприємства фірми "Вітюр", згідно якої просить суд внести зміни до договору оренди землі від 15.10.2007р. зареєстрованого 20.02.2008р. у Державному реєстрі земель за №040850500023, яким Одеською міською радою Приватному підприємству фірмі "Вітюр" терміном на 10 років у строкове, платне користування передано земельну ділянку загальною площею 343кв.м, що знаходиться за адресою: м.Одеса, пр-т Ак.Глушко,14, в частині розміру орендної плати; викласти п.2.3. Договору у наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею становить 696362,03грн. згідно довідки - витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м.Одеси від 05.12.2013р. №212/к, складеного управлінням Держземагенства м. Одесі; викласти п.4.1. Договору у наступній редакції: «Орендна плата за земельну ділянку загальною площею 343кв.м розрахована у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 34818,10грн. на рік. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій безготівковій формі".

Ухвалою господарського суду Одеської області від 22.09.2014р. порушено провадження у справі №916/3850/14, та залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Департамент комунальної власності Одеської міської ради.

10.10.14р. від прокурора надійшла заява про уточнення позовних вимог(вх.№26572/14 від 10.10.2014р.), згідно якої просить суд внести зміни до договору оренди землі від 15.10.2007р. зареєстрованого 20.02.2008р. у Державному реєстрі земель за №040850500023, яким Одеською міською радою Приватному підприємству фірмі "Вітюр" терміном на 10 років у строкове, платне користування передано земельну ділянку загальною площею 343кв.м, що знаходиться за адресою: м.Одеса, пр-т Ак.Глушко,14, в частині розміру орендної плати; викласти п.2.3. Договору у наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею становить 696362,03грн. згідно довідки - витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м.Одеси від 05.12.2013р. №212/к, складеного управлінням Держземагенства м. Одесі; викласти п.4.1. Договору у наступній редакції: «Орендна плата за земельну ділянку загальною площею 343кв.м розрахована у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 34818,10грн. на рік. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій безготівковій формі".

Одеська міська рада підтримує позовні вимоги прокурора, та наполягає на їх задоволенні.

Відповідач в судові засідання не з'являвся, хоча був належним чином повідомлений про час та місце судових засідань (відповідно до Постанови Пленуму ВГСУ №18 від 26.12.11р., в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час та місце розгляду справи судом), а саме, за його юридичною адресою, про поважність причин відсутності не повідомив, відзив на позов не надав, своє право на захист не використав, у зв'язку з чим справа розглядається по наявним в ній матеріалам у порядку ст.75 ГПК України.

Третя особа Департамент комунальної власності Одеської міської ради підтримує позовні вимоги прокурора, та наполягає на їх задоволенні.

Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та прокуратури, суд встановив.

15.10.2007р. між Одеською міською радою(Орендодавець) та Приватним підприємством фірмою "Вітюр" (Орендар) було укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого Орендодавець на підставі Закону України «Про оренду землі» та рішення Одеської міської ради від 26.01.2007р. №1063-У передає, а Орендар приймає у строкове, платне володіння та користування земельну ділянку, площею 343кв.м, що знаходиться за адресою: м. Одеса, пр-т Ак. Глушка, 14, згідно з планом земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору, терміном на 10 років, про що у Державному реєстрі земель 20.02.2008р. вчинено запис №040850500023.

Відповідно до п.2.1. договору, в оренду передається земельна ділянка площею 343кв.м, для експлуатації та обслуговування павільного-кафе з літнім майданчиком, у тому числі по угіддях: під капітальною забудовою - 137кв.м, під проїздами, проходами, площадками - 206кв.м.

Пунктом 2.3. договору визначено, що нормативна грошова оцінка ділянки становить 142564,52грн.

Пунктом 4 договору встановлено, що орендна плата за земельну ділянку площею 343кв.м, розрахована у розмірі 10 відсотків від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 14256,45грн. на рік. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі.

Розмір орендної плати встановлюється за домовленістю сторін згідно рішення Одеської міської ради №4247- IV від 15.07.2005р. у відповідності до розрахунку розміру орендної плати та може збільшуватися Одеською міською радою в межах передбачених законодавством, в залежності від збільшення ринкової вартості земельної ділянки яка знаходиться у користуванні (п. 4.2. договору).

Орендна плата, вноситься за базовий податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця на протязі 30 календарних днів, слідуючих за останнім календарним днем звітного місяця на: Банк - ГУДКУ в Одеській області, МФО 828011, код ЄДПРОУ 23862106, на рахунок Одержувача - УДК у м. Одесі, місцевий бюджет Київського району №33213812700005, код бюджетної класифікації 13050200. Орендна плата, враховуючи невиплачену, підлягає індексації відповідно до постанови КМУ від 12.05.2000р. № 783 «Про проведення індексації грошової оцінки земель» (п. 4.3 договору).

Пунктом 4.4. договору передбачено, що Орендар не звільняється від орендної плати і сплачує її незалежно від результатів його господарської діяльності.

Умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладання відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені та будуть невід'ємними частинами цього договору, крім випадків: зміни розміру земельного податку, відповідно до чинного законодавства України; коригування «Грошової оцінки земель м. Одеси», яка затверджується рішенням Одеської міської ради; зміни функціонального призначення будівлі або його частини. У цих випадках розмір орендної плати змінюється Орендодавцем.

Відповідно до умов п.п. 14.1 цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.

У відповідності до п.14.3. договору, невід'ємними частинами договору є план земельної ділянки, яка передає оренду; акт визначення меж земельної ділянки в натурі, кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень; акт приймання-передачі об'єкта оренди.

28.12.2010р. Одеською міською радою прийнято рішення №41- VI „Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси" яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель Одеси (п.1), введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Одеси з 01.01.2011р. крім випадків визначних у п.3 цього рішення (п. 2); введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати і плати за дольову участь у землекористуванні з 01.01.2012р. (п.3).

20.09.2011р. Одеською міською радою прийнято рішення №1268-VI „Про внесення змін до рішення міської ради від 28.12.2010р. №41-VI „Про затвердження технічної документації з нормативно грошової оцінки земель міста Одеси», яким п.3 рішення викладено в такій редакції: «Ввести в дію затверджену пунктом 1 цього рішення нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати з 20.09.2011р.".

20.09.2011р. Одеською міською радою прийнято рішення №1267-IV „Про затвердження фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати за земельні ділянки в м. Одесі".

Згідно довідки-витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 05.02.2013р. №212/к, який розроблено Управлінням Держземагенства у м. Одесі, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 343кв.м, що розташована за адресою: м. Одеса, пр-т Ак. Глушко, 14, та землекористувачем якої є Приватне підприємство фірма "Вітюр" становить 696362,03грн.

23.04.2014р. Департамент комунальної власності Одеської міської ради в порядку ст. 188 ГК України звернувся до ППФ "Вітюр" з пропозицією про внесення змін до договору оренди землі за №01-13/3370 в частині розміру орендної плати, та попередив ППФ "Вітюр" про необхідність надання відповіді у встановлений законом термін та про можливість вирішення зазначеного питання в судовому порядку, а також вказав про час і місце особистого прийому юридичних, фізичних осіб-підприємців, з питань внесення змін до договорів оренди, підписання та отримання розрахунків орендної плати за земельні ділянки.

Департаментом комунальної власності Одеської міської ради, відповідно до форми, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України, здійснено розрахунок розміру орендної плати за користування земельною ділянкою площею 343кв.м, розташованої за адресою: м. Одеса, пр-т Ак. Глушко, 14, яка становить 34818,10грн.

Рішенням Одеської міської ради №2747-VI від 19.02.2013р. Одеське міське управління земельних ресурсів Одеської міської ради реорганізовано шляхом приєднання до Департаменту комунальної власності Одеської міської ради.

Відповідно до положення по Департамент комунальної власності Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 28.02.2011р. №384-VI передбачено, що Департамент комунальної власності здійснює повноваження орендодавця комунального майна територіальної громади, що знаходиться в управлінні Департаменту, а також контроль за повнотою та своєчасністю внесення орендарями орендної плати за договорами оренди цілісних майнових комплексів, укладеними Одеською міською радою. Відповідно до чинного законодавства укладає договори оренди. Здійснює облік договорів оренди, укладених безпосередньо Департаментом, та облік договорів оренди, погоджених з Департаментом у встановленому порядку (п.2.2.4. Положення), а також погоджує передачу в оренду майна, орендодавцями якого виступають виконавчі органи Одеської міської ради, а також комунальні та інші підприємства, організації, установи, яким майно комунальної форми власності передане у повне господарське відання або оперативне управління, а також здійснює організацію й проводить конкурси з передачі такого комунального майна в оренду, та майна, що знаходиться в управлінні Департаменту, виконавчих органів Одеської міської ради та комунальних підприємств (п.2.2.4. Положення).

Так в обґрунтування позову прокурор зазначає, що відповідно до п.2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011р. "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (із змінами та доповненнями) у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Однак Приватним підприємством фірмою "Вітюр" розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку не підписано, а також не надано відповідь про результати розгляду пропозиції щодо внесення змін у договір оренди.

Вищевикладене зумовило звернення заступника прокурора Київського району м.Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради до відповідача Приватного підприємства фірми "Вітюр", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Департаменту комунальної власності Одеської міської ради про внесення змін до договору оренди землі.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши представників сторін, суд дійшов наступних висновків.

Згідно з п.2 ст. 121 Конституції України на Прокуратуру України покладається представництво інтересів громадян або держави в суді у випадках, визначених законом. Зазначене конституційне положення знайшло своє відображення в ст. 5 Закону України "Про прокуратуру", де зазначено, що прокуратура виконує функцію представництва інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом.

Статтею 36-1 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом. Однією з форм представництва є звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави, або про визнання незаконними правових актів, дій чи рішень органів і посадових осіб. Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави. Представництво інтересів громадянина або держави здійснюється прокурором також на підставі заподіяння громадянину або державі шкоди внаслідок вчинення кримінального правопорушення чи іншого суспільно небезпечного діяння, передбаченого законом про кримінальну відповідальність.

Ч.1 ст.2 Господарського процесуального кодексу України, в якій визначено підстави порушення справ у господарському суді, відносить до таких підстав позовні заяви прокурорів та їх заступників, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Відповідно до положень ч. 3 цієї статті прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Як зазначено в п.5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999р. N3-рп/99 (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді), поняття "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах", що міститься в частині другій статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України, означає орган, на який державою покладено обов'язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави. Відповідно до п. 2 резолютивної частини зазначеного Рішення Конституційного Суду України під поняттям "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах", зазначеним у частині другій ст. 2 Арбітражного процесуального кодексу України, потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Виходячи з матеріалів справи, на думку суду, заступник прокурора Київського району м.Одеси правомірно звернувся до суду з даним позовом в інтересах держави в особі Одеської міської ради.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до частини першої статті 13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу, від імені якого це право здійснюють органи державної влади і органи місцевого самоврядування в межах, визначених чинним законодавством України.

Відповідно до вимог ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Як вбачається з матеріалів справи, 15.10.2007р. між Одеською міською радою(Орендодавець) та Приватним підприємством фірмою "Вітюр" (Орендар) було укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого Орендодавець на підставі Закону України «Про оренду землі» та рішення Одеської міської ради від 26.01.2007р. №1063-V передає, а Орендар приймає у строкове, платне володіння та користування земельну ділянку, площею 343кв.м, що знаходиться за адресою: м. Одеса, пр-т Ак. Глушка, 14, згідно з планом земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору, терміном на 10 років, про що у Державному реєстрі земель 20.02.2008р. вчинено запис №040850500023.

Пунктом 4 договору встановлено, що орендна плата за земельну ділянку площею 343кв.м, розрахована у розмірі 10 відсотків від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 14256,45грн. на рік. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі.

Розмір орендної плати встановлюється за домовленістю сторін згідно рішення Одеської міської ради №4247-IV від 15.07.2005р. у відповідності до розрахунку розміру орендної плати та може збільшуватися Одеською міською радою в межах передбачених законодавством, в залежності від збільшення ринкової вартості земельної ділянки яка знаходиться у користуванні (п. 4.2. договору).

Пунктом 4.4. договору передбачено, що Орендар не звільняється від орендної плати і сплачує її незалежно від результатів його господарської діяльності.

Умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладання відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені та будуть невід'ємними частинами цього договору, крім випадків: зміни розміру земельного податку, відповідно до чинного законодавства України; коригування «Грошової оцінки земель м. Одеси», яка затверджується рішенням Одеської міської ради; зміни функціонального призначення будівлі або його частини. У цих випадках розмір орендної плати змінюється Орендодавцем.

Статтею 23 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін. Орендар має право вимагати відповідного зменшення орендної плати в разі, якщо стан орендованої земельної ділянки погіршився не з його вини.

Згідно ст.181 Господарського кодексу України, господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами та скріпленого печатками. Проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках. Сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору. У разі якщо сторони не досягли згоди з усіх істотних умов господарського договору, такий договір вважається неукладеним (таким, що не відбувся).

Відповідно до ст.15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (ст.16 ЦК України).

Відповідно до ст.19 Конституції України ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Зміст договору становлять умови, визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства (ст.628 ЦК України). Отже, уклавши договір сторони за цим договором домовилися щодо його умов.

Пунктом 4.4. договору передбачено, що умови цього договору щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладання відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені та будуть невід'ємними частинами цього договору, крім випадків: зміни розміру земельного податку, відповідно до чинного законодавства України; коригування «Грошової оцінки земель м. Одеси», яка затверджується рішенням Одеської міської ради; зміни функціонального призначення будівлі або його частини. У цих випадках розмір орендної плати змінюється Орендодавцем.

Відповідно до ст.651 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Згідно ст.626 Цивільного кодексу України договором є домовленість сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Тобто договір - це домовленість, що свідчить про волевиявлення сторін та узгодження їхніх дій. Він є інститутом добровільного виконання зобов'язань для отримання результату, задля якого його укладено, і якого намагаються досягти сторони шляхом вчинення певних дій.

Зміст договору становлять умови, визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства (ст. 628 ЦК України). Отже, уклавши договір сторони за цим договором домовилися щодо його умов .

За таких обставин, між сторонами за Договором виникли правовідносини щодо користування зазначеною у Договорі земельною ділянкою, які, у першу чергу, регулюються умовами Договору, нормами земельного законодавства, а також загальними нормами матеріального права.

За приписами ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Згідно ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.

28.12.2010р. Одеською міською радою прийнято рішення №41- VI „Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси" яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель Одеси (п.1), введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Одеси з 01.01.2011р. крім випадків визначних у п.3 цього рішення (п. 2); введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати і плати за дольову участь у землекористуванні з 01.01.2012р. (п.3).

20.09.2011р. Одеською міською радою прийнято рішення №1268-VI „Про внесення змін до рішення міської ради від 28.12.2010р. №41-VI „Про затвердження технічної документації з нормативно грошової оцінки земель міста Одеси», яким п.3 рішення викладено в такій редакції: «Ввести в дію затверджену пунктом 1 цього рішення нормативну грошову оцінку земель міста Одеси для розрахунку річної орендної плати з 20.09.2011р.".

20.09.2011р. Одеською міською радою прийнято рішення №1267-ІV „Про затвердження фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати за земельні ділянки в м. Одесі".

Згідно довідки-витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 05.02.2013р. №212/к, який розроблено Управлінням Держземагенства у м. Одесі, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 343кв.м, що розташована за адресою: м. Одеса, пр-т Ак. Глушко, 14, та землекористувачем якої є Приватне підприємство фірма "Вітюр" становить 696362,03грн.

Департаментом комунальної власності Одеської міської ради, відповідно до форми, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України, на підставі нормативної грошової оцінки земельної ділянки зроблено новий розрахунок розміру орендної плати за користування земельною ділянкою площею 343кв.м, розташованої за адресою: м. Одеса, пр-т Ак. Глушко, 14, яка становить 34818,10грн.

Згідно із ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Отже, нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати , а орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Таким чином, суд доходить до висновку про наявність правових підстав для внесення змін до договору оренди земельної ділянки в частині встановлення орендної плати у розмірі 5% відсотків від нової нормативної грошової оцінки.

Слід також зауважити, що Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2002р. № 15-рп/2002 (справа про досудове врегулювання спорів) визначено, що положення ч. 2 ст. 124 Конституції України (254к/96-ВР) стосовно поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.

Обрання певного засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов'язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує.

Отже, надсилання орендарю пропозицій про внесення змін до спірного договору оренди є виключно правом, а не обов'язком орендодавця, тому недотримання вимог ч. 2 ст. 188 Господарського кодексу України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки не позбавляє заінтересовану особу права звернутися до суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору (аналогічну правову позицію висловлено Верховним судом України у постанові від 20.11.2012р. у справі №28/5005/640/2012).

Згідно ст. 32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Відповідно до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом (ст. 43 ГПК України).

Враховуючи вищезазначені обставини справи та зазначені приписи норм матеріального права, уточнені позовні вимоги Заступника прокурора Київського району м.Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради, є обґрунтованими, підтверджені наявними у справі матеріалами та підлягають задоволенню.

Згідно ст.ст.44, 49 Господарського процесуального кодексу України слід стягнути з відповідача на користь державного бюджету України витрати по сплаті судового збору на суму 1218грн.

Керуючись ст.ст. 32, 33, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

1.Позов задовольнити.

2.Внести зміни до договору оренди землі від 15.10.2007р., укладеного між Одеською міською радою та Приватним підприємством фірмою "Вітюр", зареєстрованого 20.02.2008р. у Державному реєстрі земель за №040850500023, яким Одеською міською радою Приватному підприємству фірмі "Вітюр" терміном на 10 років у строкове, платне користування передано земельну ділянку загальною площею 343кв.м, що знаходиться за адресою: м.Одеса, пр-т Ак.Глушко,14, в частині розміру орендної плати;

3.Викласти п.2.3. Договору у наступній редакції: „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею становить 696362,03грн. згідно довідки - витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м.Одеси від 05.12.2013р. №212/к, складеного управлінням Держземагенства м. Одесі".

4.Викласти п.4.1. Договору у наступній редакції: „Орендна плата за земельну ділянку загальною площею 343кв.м розрахована у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 34818,10грн. на рік. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій безготівковій формі".

5.Стягнути з Приватного підприємства фірми "Вітюр"(65114, м.Одеса, вул. Ак.Корольова, 17, код ЄДРПОУ 20930971) на користь державного бюджету України (р/р 31210206783008, одержувач ГУ ДКСУ в Одеській області, код ЄДРПОУ 37607526, банк одержувача ГУ ДКСУ в Одеській області, МФО 828011, код бюджетної класифікації 22030001, код ЄДРПОУ господарського суду Одеської області 03499997) витрати по сплаті судового збору на суму 1218(одну тисячу двісті вісімнадцять)грн.

Рішення господарського суду Одеської області набирає чинності у порядку ст.85 ГПК України.

Накази видати у порядку ст.116 ГПК України.

Повний текст рішення складено 24.11.2014р.

Суддя С.Ф. Гут

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення18.11.2014
Оприлюднено27.11.2014
Номер документу41569694
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/3850/14

Рішення від 18.11.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гут С.Ф.

Ухвала від 30.10.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гут С.Ф.

Ухвала від 14.10.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гут С.Ф.

Ухвала від 22.09.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гут С.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні