Постанова
від 17.11.2014 по справі 809/3670/14
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД



ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"17" листопада 2014 р. Справа № 809/3670/14

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

судді Боршовського Т.І.

за участю секретаря судового засідання Ферштей А.М.

представника позивача: Пилип‘як О.В.

представника відповідача: Раковецького М.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну cправу за позовом Управління Укртрансінспекції в Івано-Франківській області до Відділу державної виконавчої служби Івано-Франківського міського управління юстиції про визнання дій незаконними та зобов'язання до вчинення дій, -

ВСТАНОВИВ:

10.11.2014 року Управління Укртрансінспекції в Івано-Франківській області (надалі-позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Відділу державної виконавчої служби Івано-Франківського міського управління юстиції (надалі-відповідач), в якому просить визнати незаконними дії заступника начальника Відділу державної виконавчої служби Івано-Франківського міського управління юстиції Француза І.Г. щодо винесення постанов про відмову у відкритті виконавчого провадження № 44862298 та № 44862269 від 26.09.2014 року та зобов'язати відповідача відкрити виконавче провадження по постановах позивача про застосування адміністративно-господарського штрафу № 004728 та № 004729 від 24.09.2013 року.

Позовні вимоги мотивовані тим, що заступником начальника відділу державної виконавчої служби в порушення вимог статті 22 Закону України "Про виконавче провадження", двічі протиправно, а саме 10.09.2014 року та 26.09.2014 року, прийнято постанови про відмову в відкритті виконавчого провадження по примусовому виконанню постанов Управління Укртрансінспекції в Івано-Франківській області № 004728 та № 004729 від 24.09.2013 року про стягнення з ТОВ «Галеан ЛТД» адміністративно-господарських штрафів в сумі 1700 грн. та 340 грн. відповіжно, оскільки позивачем ні при першому зверненні (17.09.2014 року), ні при другому зверненні (23.09.2014 року) не пропущено встановлений п. 2 ч. 1 ст. 22 Закону України "Про виконавче ні провадження" річний строк на пред'явлення виконавчого документа до виконання. При цьому, зазначає позивач, постановами № 004728 та № 004729 від 24.09.2013 року Управлінням Укртрансінспекції в Івано-Франківській області згідно положень ст. 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", ст. 238-239, 241 Господарського кодексу України, постанови Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 року № 1517 застосовано до суб'єкта господарювання - ТОВ "Галеан Лтд" адміністративно-господарський штраф за порушення законодавства про автомобільний транспорт, а не адміністративне стягнення згідно ст. 24 Кодексу про адміністративні правопорушення.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала в повному обсязі та просила позов задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні адміністративний позов не визнав.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши зібрані в матеріалах справи докази в їх взаємному зв'язку та сукупності, судом встановлено таке.

Управлінням Укртрансінспекції в Івано-Франківській області 24.09.2013 року винесено постанови № 004728 та № 004729, якими застосовано до ТОВ «Галеан ЛТД» адміністративно-господарські штрафи в розмірі 1700 грн. та 340 грн. відповідно, за порушення законодавства про автомобільний транспорт, передбачені частиною 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт". За змістом вказаних постанов, датою набрання законної (юридичної) сили, є 24.09.2013 року, строк пред'явлення до виконання - 24.09.2014 року (а.с.14-15).

З'ясовуючи обставини того, чи є вказані постанови позивача виконавчими документами, і який строк пред'явлення їх до виконання, судом встановлено таке.

Статтею 238 Господарського кодексу України передбачено, що за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб'єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб'єкта господарювання та ліквідацію його наслідків. Види адміністративно-господарських санкцій, умови та порядок їх застосування визначаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами. Адміністративно-господарські санкції можуть бути встановлені виключно законами.

Згідно частини 1 статті 239 цього Кодексу України органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та у порядку, встановленому законом, можуть застосовувати до суб'єктів господарювання такий вид адміністративно-господарських санкцій як адміністративно-господарський штраф.

Частиною 1 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" встановлено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт, передбачених даною нормою Закону, до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи.

Порядок стягнення у вигляді штрафу за порушення, викладені у цій статті, та порядок оскарження постанови по справі про правопорушення визначає Кабінет Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 року № 1567 затверджено Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті. Згідно пункту 27 вказаного Порядку, за результатами розгляду справи про порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом, за наявності підстав керівник органу державного контролю або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно додатком 5 до даного Порядку.

Частиною 5 статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт" передбачено, що адміністративно-господарські штрафи стягуються відповідно до закону центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері організації примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), і зараховуються до Державного бюджету України.

За змістом норм статтей 1 та 2 Закону України "Про виконавче провадження" таким органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері організації примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), є Державна виконавча служба України та її територіальні органи. При цьому, згідно частини 2 статті 2 цього Закону безпосереднє примусове виконання рішень здійснюють державні виконавці, визначені Законом України "Про державну виконавчу службу".

Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконавче провадження" примусове виконання рішень здійснюється державною виконавчою службою на підставі виконавчих документів, визначених цим Законом. Відповідно до цього Закону підлягають виконанню державною виконавчою службою такі виконавчі документи:

1) виконавчі листи, що видаються судами, і накази господарських судів, у тому числі на підставі рішень третейського суду та рішень Міжнародного комерційного арбітражного суду при Торгово-промисловій палаті і Морської арбітражної комісії при Торгово-промисловій палаті;

2) ухвали, постанови судів у цивільних, господарських, адміністративних справах, кримінальних провадженнях та справах про адміністративні правопорушення у випадках, передбачених законом;

3) судові накази;

4) виконавчі написи нотаріусів;

5) посвідчення комісій по трудових спорах, що видаються на підставі відповідних рішень таких комісій;

6) постанови органів (посадових осіб), уповноважених розглядати справи про адміністративні правопорушення у випадках, передбачених законом;

7) постанови державного виконавця про стягнення виконавчого збору, витрат, пов'язаних з організацією та проведенням виконавчих дій і накладенням штрафу;

8) рішення інших органів державної влади, якщо їх виконання за законом покладено на державну виконавчу службу;

9) рішення Європейського суду з прав людини з урахуванням особливостей, передбачених Законом України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини".

Частиною 1 статті 22 Закону України "Про виконавче провадження" передбачено, що виконавчі документи можуть бути пред'явлені до виконання в такі строки:

1) посвідчення комісій по трудових спорах, постанови судів у справах про адміністративні правопорушення та постанови органів (посадових осіб), уповноважених розглядати справи про адміністративні правопорушення, - протягом трьох місяців;

2) інші виконавчі документи - протягом року, якщо інше не передбачено законом.

Таким чином, з системного аналізу вказаних норм закону можна дійти висновку про те, що постанови Управління Укртрансінспекції в Івано-Франківській області № 004728 та № 004729 від 24.09.2013 року про застосування до суб'єкта господарювання адміністративно-господарських штрафів за порушення законодавства про автомобільний транспорт є виконавчими документами, передбаченими пунктом 8 частин 2 статті 22 Закону України "Про виконавче провадження", виконання яких за законом покладено на державну виконавчу службу, а строк пред'явлення їх до виконання - протягом року він дня набрання ними чинності. При цьому, виходячи з вказаних норми права, а також норм статтей 9, 12, 24, 27 Кодексу про адміністративні правопорушення, застосовані постановами Управління Укртрансінспекції в Івано-Франківській області № 004728 та № 004729 від 24.09.2013 року адміністративно-господарські штрафи не є штрафами, які накладаються на громадян і посадових осіб за адміністративні правопорушення у випадках і розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України, постановами органів (посадових осіб), уповноважених розглядати справи про адміністративні правопорушення.

Судом встановлено, що позивач 26.08.2014 року пред'явив відповідачу до виконання постанови № 004728 та № 004729 від 24.09.2013 року, про що свідчать штампи державної виконавчої служби на заявах позивача № 04-11/2848 та № 04-11/2849 від 22.08.2014 року про їх реєстрацію (а.с. 16-17).

Проте 10.09.2014 року заступником начальника ВДВС Івано-Франківського міського управління юстиції Французом І.Г. винесені постанови про відмову у відкритті виконавчого провадження (відмову в прийнятті до провадження виконавчого документа) № 44666177 та № 44666127, в яких зазначено, що виконавчі документи: № 004728 та № 004729 від 24.09.2013 року подані позивачем 08.09.2014 року з пропуском строку пред'явлення виконавчого документа до виконання (а.с. 19-20).

Частинами 1, 2 статті 26 Закону України "Про виконавче провадження" передбачено, що державний виконавець зобов'язаний прийняти до виконання виконавчий документ і відкрити виконавче провадження, якщо не закінчився строк пред'явлення такого документа до виконання, він відповідає вимогам, передбаченим цим Законом, і пред'явлений до виконання до відповідного органу державної виконавчої служби. Державний виконавець протягом трьох робочих днів з дня надходження до нього виконавчого документа виносить постанову про відкриття виконавчого провадження.

Представник позивача в судовому засіданні пояснила про те, що Управління Укртрансінспекції в Івано-Франківській області пред'явило виконавчі документи до виконання 26.08.2014 року, а не 08.09.2014 року, як про це зазначено в постановах відповідача від 10.09.2014 року. Представник відповідача в судовому засіданні не спростував факту пред'явлення позивачем до виконання постанов від 24.09.2013 року саме 26.08.2014 року та не зміг пояснити правових підстав прийняття постанов про відмову у відкритті виконавчих проваджень 10.09.2014 року.

Також судом встановлено, що не погоджуючись з постановами заступника начальника ВДВС Івано-Франківського міського управління юстиції Француза І.Г. від 10.09.2014 року № 44666177 та № 44666127, позивач звернувся до начальника ВДВС Івано-Франківського міського управління юстиції зі скаргами № 04-11/3004 та № 04-11/3003 від 23.09.2014 року (а.с. 23-26). Відповідачем згідно частини 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України не подано суду доказів розгляду даної скарги позивача в порядку та строки, передбачені статтею 82 Закону України "Про виконавче провадження".

Окрім цього, 23.09.2014 року позивачем згідно заяв № 04-11/3001 та № 04-11/3002 від 23.09.2014 року повторно пред'явлено до виконання постанови № 004728 та № 004729 від 24.09.2013 року, про що свідчить відбиток штампу відповідача на копіях вказаних заяв (а.с.21).

26.09.2014 року заступником начальника ВДВС Івано-Франківського міського управління юстиції Французом І.Г. повторно винесені постанови про відмову у відкритті виконавчого провадження (відмову в прийнятті до провадження виконавчого документа) № 44862298 та № 44862269 щодо виконання постанов Управління Укртрансінспекції в Івано-Франківській області № 004728 та № 004729 від 24.09.2013 року, з підстав того, що вони подані позивачем 24.09.2014 року з пропуском строку пред'явлення виконавчого документа до виконання (а.с. 22,28).

Як встановлено судом вище, постанови Управління Укртрансінспекції в Івано-Франківській області № 004728 та № 004729 від 24.09.2013 року підлягають пред'явленню до виконання протягом року від дня набрання ними чинності. За змістом вказаних постанов, вони набрали чинності 24.09.2013 року. Згідно відмітки відповідача, датованою 23.09.2014 року, на заявах позивача № 04-11/3001 та № 04-11/3002 від 23.09.2014 року, позивачем пред'явлено вказані виконавчі документи до виконання протягом року від дня набрання ним чинності, тобто з дотриманням строку, встановленого пунктом 2 частини 1 статті 22 Закону України "Про виконавче провадження".

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1 статті 6 Закону України "Про виконавче провадження" державний виконавець зобов'язаний використовувати надані йому права відповідно до закону і не допускати у своїй діяльності порушення прав та законних інтересів фізичних і юридичних осіб.

Частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено критерії, яким повинні відповідати правомірні рішення, дії суб'єкта владних повноважень. Зокрема, даною нормою передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, зокрема, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації.

Враховуючи встановлені судом обставини, та виходячи з вищевказаних норм права, суд дійшов висновку про те, що постанови державного виконавця Відділу державної виконавчої служби Івано-Франківського міського управління юстиції Француза І.Г. про відмову у відкритті виконавчого провадження (відмову в прийнятті до провадження виконавчого документа) від 26.09.2014 року ВП № 44362269 та ВП № 44862298 винесені державним виконавцем Відділу державної виконавчої служби Івано-Франківського міського управління юстиції Французом І.Г. без передбаченої законом правової підстави, необґрунтовано (без врахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), недобросовісно, а тому такі постанови є протиправними та підлягають скасуванню.

При цьому суд, виходячи з наданих йому частиною 2 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України повноважень при вирішенні справи, враховуючи, що визнання судом протиправності постанов від 26.09.2014 року ВП № 44362269 та ВП № 44862298, винесених державним виконавцем Відділу державної виконавчої служби Івано-Франківського міського управління юстиції Французом І.Г., є більш ширшим правовим наслідком і включає в себе факт визнання протиправності дій згаданого державного виконавця по винесенню цих постанов, суд дійшов висновку, з метою повного захисту прав та законних інтересів позивача в спірних правовідносинах, прийняти іншу постанову, вийшовши за межі позовних вимог, якою визнати протиправними постанови державного виконавця Відділу державної виконавчої служби Івано-Франківського міського управління юстиції Француза І.Г. від 26.09.2014 року ВП № 44362269 та їх скасувати.

Щодо позовних вимог про зобов'язання відповідача відкрити виконавчі провадження по виконанню постанов позивача про застосуванню адміністративно-господарських штрафів № 004728 та № 004729 від 24.09.2013 року, то суд вважає, що позов в цій частині належить частково задовольнити з огляду на те, що в силу положень статті 2, частини 1 статті 19, частин 1, 2 статті 25, частин 1, 2 статті 26 Закону України "Про виконавче провадження" вирішення питання щодо прийняття виконавчого документа до виконання належить до виключної компетенції державної виконавчої служби в особі державних виконавців, які здійснюють примусове виконання рішень. За таких обставин та норм права, враховуючи встановлений судом факт вчасного пред'явлення позивачем до виконання постанов № 004728 та № 004729 від 24.09.2013 року, з метою захисту законних інтересів позивача, керуючись частиною 2 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку зобов'язати Відділ державної виконавчої служби Івано-Франківського міського управління юстиції вирішити питання щодо прийняття до виконання постанов Управління Укртрансінспекції в Івано-Франківській області про застосування адміністративно-господарських штрафів № 004728 та № 004729 від 24 вересня 2013 року.

Також суд керуючись нормою частини 3 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, з огляду на те, що адміністративний позов задоволено частково внаслідок виходу суду за межі позовних вимог та постановленні іншої постанови з метою повного захисту прав та законних інтересів позивача, суд дійшов висновку відшкодувати Управлінню Укртрансінспекції в Івано-Франківській області з Державного бюджету України 73,08 грн. сплаченого судового збору за подання позовної заяви до суду.

На підставі статті 124 Конституції України, керуючись статтями 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправною постанову державного виконавця Відділу державної виконавчої служби Івано-Франківського міського управління юстиції Француза І.Г. про відмову у відкритті виконавчого провадження (відмову в прийнятті до провадження виконавчого документа) від 26.09.2014 року ВП № 44362269 та її скасувати.

Визнати протиправною постанову державного виконавця Відділу державної виконавчої служби Івано-Франківського міського управління юстиції Француза І.Г. про відмову у відкритті виконавчого провадження (відмову в прийнятті до провадження виконавчого документа) від 26.09.2014 року ВП № 44862298 та її скасувати.

Зобов'язати Відділ державної виконавчої служби Івано-Франківського міського управління юстиції вирішити питання щодо прийняття до виконання постанов Управління Укртрансінспекції в Івано-Франківській області про застосування адміністративно-господарського штрафу № 004728 та № 004729 від 24 вересня 2013 року.

В задоволенні позову в решті позовних вимог відмовити.

Стягнути з Державного бюджету України на користь Управління Укртрансінспекції в Івано-Франківській області (ідентифікаційний код 38330875, вулиця Тополина, 3, село Угорники, місто Івано-Франківськ, Івано-Франківська область) 73 (сімдесят три) гривні 08 копійок у відшкодування витрат по сплаті судового збору за подання позовної заяви.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку. Відповідно до статті 186 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.

Постанова набирає законної сили в порядку та строки, встановлені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя: Боршовський Т.І.

Постанова складена в повному обсязі 24.11.2014 року.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.11.2014
Оприлюднено02.12.2014
Номер документу41586414
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —809/3670/14

Постанова від 17.11.2014

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Ухвала від 12.11.2014

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні