cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Київської області
01032, м. Київ - 32, вул. Комінтерну, 16 тел. 235-24-26 РІШЕННЯ
Іменем України
"18" листопада 2014 р. Справа № 911/4592/14
Суддя господарського суду Київської області Подоляк Ю.В., розглянувши справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Альфа-Плюс», м. Київ до Обухівської районної державної адміністрації Київської області, м. Обухів треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору 1. Козинська селищна рада, Обухівський р-н, смт Козин 2. Кісельов Володимир Сергійович, м. Київ 3. Мовчан Наталія Вадимівна, Черкаська область, м. Ватутіне 4. Ситниченко Олена Миколаївна, м. Київ 5. Ващішин Тарас Ігорович, м. Київ 6. Кузнецов Роман Сергійович, м. Київ 7. Олександров Олександр Віталійович, м. Київ 8. Скляренко Катерина Вікторівна, м. Київ 9. Кириленко Сергій Іванович, м. Київ 10. Купріянець Сергій Олександрович, м. Київ 11. Шуригін Андрій Васильович, м. Київ 12. Рак Володимир Вікторович про визнання незаконним та скасування розпорядження за участю представників:
позивача:Загородня Д.М. - дов. від 16.09.2013р. відповідача:не з'явились, про час і місце судового засідання повідомлені належним чином третіх осіб:не з'явились, про час і місце судового засідання повідомлені належним чином суть спору:
До господарського суду Київської області надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Альфа-Плюс» (далі - позивач) до Обухівської районної державної адміністрації Київської області (далі - відповідач), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Козинська селищна рада, Кісельов Володимир Сергійович, Мовчан Наталія Вадимівна, Ситниченко Олена Миколаївна, Ващішин Тарас Ігорович, Кузнецов Роман Сергійович, Олександров Олександр Віталійович, Скляренко Катерина Вікторівна, Кириленко Сергій Іванович, Купріянець Сергій Олександрович, Шуригін Андрій Васильович, Рак Володимир Вікторович про визнання незаконним та скасування розпорядження Обухівської районної державної адміністрації Київської області «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 11-ти громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради» від 21.12.2009р. № 1686.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що оскаржуваним розпорядженням Обухівської районної державної адміністрації Київської області від 21.12.2009 року № 1686 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 11-ти громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради, які повністю накладаються на земельні ділянки площею 16,463 га, кадастровий номер 3223155400:03:009:0002 та площею 3,296 га, кадастровий номер 3223155400:03:009:0001, що перебувають в орендному користуванні ТОВ «Альфа-Плюс». Крім того, позивач твердить, що розпорядження вказаною земельною ділянкою взагалі не належало і не належить до компетенції Обухівської районної державної адміністрації, оскільки земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту селища міського типу Козин, відповідно до порядку пункту 12 Розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України правомочності щодо розпорядження вказаною земельною ділянкою належать Козинській селищній раді.
Присутній в судовому засіданні представник позивача повністю підтримав позовні вимоги та просить суд їх задовольнити з мотивів викладених в позові.
Відповідач, належним чином повідомлений про час і місце розгляду справи, в судове засідання не з'явився. Проте від нього надійшло клопотання від 10.11.2014р., в якому останній просить суд розглядати справу за відсутності представника Обухівської райдержадміністрації. Також від відповідача надійшли заперечення на позовну заяву, в яких відповідач зазначає, що на момент прийняття оскаржуваного розпорядження, Обухівська райдержадміністрація діяла у відповідності до вимог законодавства та в межах своїх повноважень, однак якщо судом будуть встановлені факти, на які посилається позивач, а саме, що відведені земельні ділянки у власність третім особам накладаються на земельні ділянки, що перебувають в орендному користуванні позивача та знаходяться в межах населеного пункту селища міського типу Козин, то це буде виступати підставою для визнання відповідачем позову в повному обсязі.
Треті особи, належним чином повідомлені про час і місце розгляду справи, в судове засідання не з'явились, про причини неявки суд не повідомили, письмових пояснень по суті спору не надали.
Враховуючи, що неявка відповідача та третіх осіб в судове засідання не перешкоджає розгляду спору по суті, суд вважає за можливе здійснити розгляд справи відповідно до ст. 75 ГПК України за відсутності представників відповідача та третіх осіб за наявними в ній матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, присутнього в судовому засіданні, дослідивши докази та оцінивши їх в сукупності, суд -
встановив:
Між позивачем та Козинською селищною радою укладено договір оренди земельної ділянки від 15.07.2003р. (далі - договір), відповідно до умов якого, Козинська селищна рада - орендодавець на підставі рішення Козинської селищної ради Київської області від 24 квітня 2003 року за № 3/2 надала в оренду, а позивач - орендар, Товариство з обмеженою відповідальністю «Альфа-Плюс» прийняло у довгострокове, платне володіння і користування земельну ділянку, загальною площею 300000 кв.м., розташовану на території Козинської селищної ради в селищі міського типу Козин, Обухівського району, Київської області, надану під розміщення товариства індивідуальних забудовників.
Даний договір посвідчено приватним нотаріусом Обухівського районного нотаріального округу та зареєстровано в реєстрі під № 2107, а також зареєстровано в Обухівському районному відділі земельних ресурсів, про що зроблено запис за № 255 від 18.07.2003 року.
З технічної документації на орендовану земельну ділянку вбачається, що до її складу, зокрема, увійшли земельні ділянки площею 16,463 га (кадастровий номер 3223155400:03:009:0002) та площею 3,296 га (кадастровий номер 3223155400:03:009:0001).
Як вбачається із долучених у справу доказів, ТОВ «Альфа-Плюс» стало учасником проекту житлової забудови смт Козин - проекту Житлово-рекреаційний комплекс «Конча-Заспа» (надалі - ЖРК «Конча-Заспа») шляхом передачі вказаної орендної земельної ділянки під забудову проекту, де генеральним замовником та генпідрядником виступає ЗАТ «ТІЗ-Топаз», що підтверджується протоколами зборів керівників підприємств-землекористувачів від 01.03.2004р. № 1, від 19.10.2005р. № 6 та укладених позивачем із ЗАТ «ТІЗ-Топаз» договорів доручення на виконання протоколів від 01.03.2004р. № 4/ГКЗ, від 10.03.2005р. № 1-03, від 19.10.2005р. № 19-10/05.
У зв'язку з відсутністю містобудівної документації на освоєння всієї території ЖРК «Конча-Заспа» на підставі рішення Козинської селищної ради «Про надання дозволу ЗАТ «ТІЗ-Топаз» на виготовлення проектної документації» від 30.03.2004 року № 20 було надано дозвіл ЗАТ «ТІЗ-Топаз» на виготовлення проектної документації для створення ЖРК «Конча-Заспа» та замовлено і розроблено концепцію об'єднаного генерального плану ЖРК «Конча-Заспа», що підтверджується також актом обстеження земельної ділянки від 2004 року, наміченої для розробки концепції генерального плану ЖРК «Конча-Заспа», викопіюванням з плану землекористування та схемою генерального плану ЖРК «Конча-Заспа».
На підставі вказаного вище замовлено та розроблено містобудівну документацію - Детальний план території Житлово-рекреаційного комплексу «Конча-Заспа», що підтверджено протоколом № 2 засідання Науково-технічної ради (НТР) НДПІ містобудування від 25.05.2005 року, завданням на розробку Детального плану територій (надалі - ДПТ) ЖРК «Конча-Заспа» від 19.09.2005 року, погодженого Козинською селищною радою та Управлінням містобудування та архітектури Київської обласної державної адміністрації, який пройшов погодження: Київської обласної санітарно-епідеміологічною станції висновком № 03/02 від 06.10.2005р.; Головного управління МНС в Київській області листом № 9/6/5576 від 27.10.2005р.; Державного управління екології та природних ресурсів в Київській області лист № 06-12/8107 від 09.11.2005 «Екологічна експертиза детального плану території ЖРК «Конча-Заспа»; Містобудівною радою Управління містобудування і архітектури та розвитку інфраструктури Київської обласної державної адміністрації протоколом № 209/05-п від 17.11.2005р.; виконавчим комітетом Козинської селищної ради рішенням «Про погодження проекту Детального плану території ЖРК «Конча-Заспа» на території земель Козинської селищної ради» № 142/1 від 30.11.2005р.; протоколом громадських слухань смт Козин від 25.12.2005р. Проект «Детальний план території Житлово-рекреаційного комплексу «Конча-Заспа» отримав позитивний експертний висновок Українського державного науково-дослідного інституту проектування міст «Діпромісто» від 13.10.2005 р. та був остаточно погоджений рішенням сесії Козинської селищної ради «Про погодження проекту детального плану території ЖРК «конча-Заспа» № 7 від 25.12.2005р.
На підставі вказаного вище розроблений проект землеустрою щодо впорядкування території ЖРК «Конча-Заспа» площею 304,658 га. Дозвіл на розроблення згаданого проекту був наданий рішенням Козинської селищної ради «Про надання дозволу на розробку проекту впорядкування території ЖРК «Конча-Заспа» № 8 від 25.12.2005р. Вказаний проект був погоджений: науково-технічною радою Київського обласного головного управління земельних ресурсів протоколом № 2 від 03.02.2006р., Відділом містобудування та архітектури Обухівської районної державної адміністрації висновком № 246 від 08.02.2006р., Обухівським районним відділом земельних ресурсів Київського обласного управління земельних ресурсів висновком № 7213/д від 10.02.2006р., Державним управлінням екології та природних ресурсів листом № 06-13/923 від 15.02.2006р., Київською обласною санітарно-епідеміологічною станцією висновком № 02/04 у березні 2006р., Козинською селищною радою рішенням «Про погодження проекту землеустрою щодо впорядкування території житлово-рекреаційного комплексу «Конча-Заспа» смт Козин Обухівського району Київської області» № 148 від 21.07.2006р.; та отримав позитивний висновок державної землевпорядної експертизи проекту № 16-1 від 22.02.2006р.
Вказаний проект в цілому був затверджений Обухівською районною державною адміністрацією розпорядженням «Про затвердження проекту землеустрою щодо впорядкування території житлово-рекреаційного комплексу «Конча-Заспа» смт Козин Обухівського район Київської області» № 194 від 18.03.2006р.
Оскаржуваним розпорядженням Обухівської районної державної адміністрації Київської області «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 11-ти громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради» від 21 грудня 2009 року № 1686 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 11-ти громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради Обухівського району Київської області, вилучено із користування ТОВ «Лотос», ТОВ «Альфа-Плюс», ТОВ «Затишне», ТОВ «ДАНА», ТОВ «ОК-ІНВЕСТ», ЗАТ «ТІЗ-ТОПАЗ» земельні ділянки загальною площею 21,6751 га відповідно до нотаріально засвідчених згод про вилучення земельних ділянок із їх користування в адміністративних межах Козинської селищної ради Обухівського району Київської області та передано єдиним масивом у власність 11-ти громадянам (згідно із додатком) для ведення особистого селянського господарства.
Додатком до розпорядження визначено перелік громадян, яким надаються земельні ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради: Кісельову Володимиру Сергійовичу площею 2,0 га, Мовчан Наталії Вадимівни площею 2,0 га, Ситниченко Олені Миколаївні площею 2,0 га, Ващішіну Тарасу Ігоровичу площею 2,0 га, Кузнецову Роману Сергійовичу площею 2,0 га, Олександрову Олександру Віталійовичу площею 2,0 га, Скляренко Катерині Вікторівні площею 2,0 га, Кириленку Сергію Івановичу площею 2,0 га, Купріянцю Сергію Олександровичу площею 2,0 га, Шуригіну Андрію Васильовичу площею 2,0 га, Раку Володимиру Вікторовичу площею 1,6751 га (разом площею 21,6751 га).
Позивач звернувся листом-замовленням до спеціаліста, інженера-геодезиста Полюшко Ю.В. з проханням провести дослідження та надати висновок спеціаліста стосовно наступних питань:
1. Чи знаходяться земельні ділянки ТОВ «АЛЬФА-ПЛЮС» площею 3,296 га та площею 16,463 га (кадастрові номери: 3223155400:03:009:0001, 3223155400:03:009:0002 відповідно) та земельні ділянки 11-тьох фізичних осіб: Кісельова Володимира Сергійовича площею 2,0 га, Мовчан Наталії Вадимівни площею 2,0 га, Ситниченко Олени Миколаївни площею 2,0 га, Ващішіна Тараса Ігоровича площею 2,0 га, Кузнецова Романа Сергійовича площею 2,0 га, Олександрова Олександра Віталійовича площею 2,0 га, Скляренко Катерини Вікторівни площею 2,0 га, Кириленка Сергія Івановича площею 2,0 га, Купріянця Сергія Олександровича площею 2,0 га, Шуригіна Андрія Васильовича площею 2,0 га, Рака Володимира Вікторовича площею 1,6751 га (згідно наданих кадастрових планів з каталогами координат разом площею 21,6751 га) на території смт. Козин Обухівського району Київської області?
2. Чи входять земельні ділянки ТОВ «АЛЬФА-ПЛЮС» площею 3,296 га та площею 16,463 га (кадастрові номери: 3223155400:03:009:0001, 3223155400:03:009:0002 відповідно) та земельні ділянки 11-тьох фізичних осіб: Кісельова Володимира Сергійовича площею 2,0 га, Мовчан Наталії Вадимівни площею 2,0 га, Ситниченко Олени Миколаївни площею 2,0 га, Ващішіна Тараса Ігоровича площею 2,0 га, Кузнецова Романа Сергійовича площею 2,0 га, Олександрова Олександра Віталійовича площею 2,0 га, Скляренко Катерини Вікторівни площею 2,0 га, Кириленка Сергія Івановича площею 2,0 га, Купріянця Сергія Олександровича площею 2,0 га, Шуригіна Андрія Васильовича площею 2,0 га, Рака Володимира Вікторовича площею 1,6751 га (згідно наданих кадастрових планів з каталогами координат разом площею 21,6751 га) у територію Житлово-рекреаційного комплексу «Конча-Заспа» згідно детального плану території Житлово-рекреаційного комплексу «Конча-Заспа» смт. Козин Обухівського району Київської області?
3. Чи існують накладення (перетин) меж земельних ділянок ТОВ «АЛЬФА-ПЛЮС» площею 3,296 га та площею 16,463 га (кадастрові номери: 3223155400:03:009:0001, 3223155400:03:009:0002 відповідно) з межами земельних ділянок 11-тьох фізичних осіб: Кісельова Володимира Сергійовича площею 2,0 га, Мовчан Наталії Вадимівни площею 2,0 га, Ситниченко Олени Миколаївни площею 2,0 га, Ващішіна Тараса Ігоровича площею 2,0 га, Кузнецова Романа Сергійовича площею 2,0 га, Олександрова Олександра Віталійовича площею 2,0 га, Скляренко Катерини Вікторівни площею 2,0 га, Кириленка Сергія Івановича площею 2,0 га, Купріянця Сергія Олександровича площею 2,0 га, Шуригіна Андрія Васильовича площею 2,0 га, Рака Володимира Вікторовича площею 1,6751 га (згідно наданих кадастрових планів з каталогами координат разом площею 21,6751 га)?
Висновком спеціаліста Полюшко Ю.В. (сертифікат № 011518 від 31.10.13р.) про виконані проектно-вишукувальні роботи з відображення земельних ділянок ТОВ «Альфа-Плюс» та 11-тьох фізичних осіб на кресленні меж «Містобудівне обґрунтування зміни меж смт Козин» Козинської селищної ради Обухівського району Київської області надано відповіді на поставлені питання таким чином, що досліджувані земельні ділянки знаходяться на території смт Козин Обухівського району Київської області, про що свідчить складена «Схема розташування земельних ділянок ТОВ «Альфа-Плюс» та 11-тьох фізичних осіб на фрагменті креслення меж «Містобудівного обґрунтування зміни меж смт Козин»; що досліджувані земельні ділянки знаходяться на території ЖРК «КОНЧА-ЗАСПА» смт Козин Обухівського району Київської області, про що свідчить складена «Схема розташування земельних ділянок ТОВ «Альфа-Плюс» та 11-тьох фізичних осіб на фрагменті креслення детального плану території Житлово-рекреаційного комплексу «Конча-Заспа» на землях Козинської селищної ради Обухівського району Київської області» і що при дослідженні меж земельних ділянок ТОВ «Альфа-Плюс», площею 3,296 га та площею 16,463 га (кадастрові номери: 3223155400:03:009:0001, 3223155400:03:009:0002 відповідно) та меж земельних ділянок 11-тьох фізичних осіб: Кісельова Володимира Сергійовича площею 2,0 га, Мовчан Наталії Вадимівни площею 2,0 га, Ситниченко Олени Миколаївни площею 2,0 га, Ващішіна Тараса Ігоровича площею 2,0 га, Кузнецова Романа Сергійовича площею 2,0 га, Олександрова Олександра Віталійовича площею 2,0 га, Скляренко Катерини Вікторівни площею 2,0 га, Кириленка Сергія Івановича площею 2,0 га, Купріянця Сергія Олександровича площею 2,0 га, Шуригіна Андрія Васильовича площею 2,0 га, Рака Володимира Вікторовича площею 1,6751 га, були виявлені накладення (перетин) меж, про що складена «Схема накладення (перетину) меж земельних ділянок ТОВ «АЛЬФА-ПЛЮС» з 11-тьма фізичними особами». А саме: земельна ділянка Кузнєцова Романа Сергійовича, площею 2 га, накладається та перетинає земельну ділянку ТОВ «Альфа-Плюс» площею 3,296 га та площею 16,463 га, площа накладання складає 1,5050 га та 0,3982 га відповідно; земельна ділянка Кiсельова Володимира Сергiйовича площею 2 га накладається та перетинає земельну ділянку ТОВ«Альфа-Плюс» площею 3,296, площа накладання складає 1,3958 га; земельна ділянка Мовчан Наталiї Вадимiвни площею 2 га накладається та перетинає земельну ділянку ТОВ «Альфа-Плюс» площею 3,296 га та площею 16,463 га, площа накладання складає 0,3950 га та 1,0517 га відповідно; земельна ділянка Ситниченко Олени Миколаївни площею 2 га накладається та перетинає земельну ділянку ТОВ «Альфа-Плюс» площею 16,463 га, площа накладання складає 1,6014 га; земельна ділянка Ващiшiна Тараса Ігоровича площею 2 га накладається та перетинає земельну ділянку ТОВ «Альфа-Плюс» площею 16,463 га, площа накладання складає 1,7366 га. Земельні ділянки: Олександрова Олександра Вiталiйовича площею 2га, Скляренко Катерини Вiкторiвни площею 2га, Кириленко Сергiя Івановича площею 2га, Купрiянець Сергiя Олександровича площею 2га, Шуригiна Андрiя Васильовича площею 2га та Рак Володимира Вiкторовича площею 1,6751га - накладаються на земельну ділянку ТОВ «Альфа-Плюс» площею 16,463 га повністю.
Таким чином, висновком спеціаліста підтверджується факт накладення (перетин) меж земельних ділянок ТОВ «Альфа-Плюс», наданих позивачу в оренду селищною радою, органом місцевого самоврядування, із земельними ділянками 11-тьох фізичних осіб (третіх осіб у даній справі), наданих у власність органом державної виконавчої влади, Обухівською РДА, за оскаржуваним розпорядженням.
Повноваження органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності встановлені законом.
Статтею 14 Конституції України передбачено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Частинами 1, 2 статті 6 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» (в редакції від 17.11.2009р., що вступила у законну дію з 08.12.2009р. та була чинною на момент прийняття оспорюваного розпорядження) встановлено, що на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники управлінь, відділів та інших структурних підрозділів - накази. Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов'язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.
Відповідно до пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України (в редакції від 17.11.2009р., що вступила у законну дію з 15.12.2009р. та була чинною на момент прийняття оспорюваного розпорядження), до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
З матеріалів справи вбачається, що Обухівська районна рада Київської області (на підставі доручення - рішення Київської обласної ради від 17.02.2000р. № 174-10-ХХІІІ) рішенням «Про зміну меж селища Козин» від 21.12.2001 року № 206 16.ХХІІІ затвердила проект обґрунтування зміни меж території населеного пункту селища міського типу Козин Обухівського району Київської області та встановила загальну площу селища міського типу Козин - 3071,0 га в межах, передбачених проектом обґрунтування зміни меж території населеного пункту селища Козин.
Як вбачається із висновку спеціаліста, а саме із Схеми розташування земельних ділянок ТОВ «Альфа-Плюс» та 11-тьох фізичних осіб (третіх осіб у даній справі) на фрагменті креслення меж «Містобудівного обґрунтування зміни меж смт. Козин», земельна ділянка, надана оспорюваним розпорядженням Обухівської РДА від 21.12.2009р. № 1686 у власність 11-ти громадянам для ведення особистого селянського господарства, знаходиться в межах населеного пункту смт Козин.
Додатково із висновку спеціаліста, а саме із Схеми розташування земельних ділянок ТОВ «Альфа-Плюс» та 11-тьох фізичних осіб на фрагменті креслення детального плану території Житлово-рекреаційного комплексу «Конча-Заспа» вбачається знаходження спірних земельних ділянок в межах території ЖРК «Конча-Заспа», в 11-тому житловому мікрорайоні.
Таким чином, суд приходить до висновку, що повноваження з розпорядженням спірними земельними ділянками належали на дату прийняття відповідачем оскаржуваного розпорядження Козинській селищній раді Київської області - органу місцевого самоврядування, так як вказані земельні ділянки знаходяться в межах населеного пункту смт Козин.
Відповідно до частин 1, 5 ст. 116 Земельного кодексу України (в редакції від 17.11.2009р., чинній на момент прийняття оспорюваного розпорядження) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Надання у користування земельної ділянки, що перебуває у власності або у користуванні, провадиться лише після вилучення (викупу) її в порядку, передбаченому цим Кодексом.
Частина 7 ст. 118 Земельного кодексу України (в редакції від 17.11.2009 р., чинній на момент прийняття оспорюваного розпорядження) передбачає, що районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Існуюча містобудівна документація складається з Детального плану території Житлово-рекреаційного комплексу «Конча-Заспа» погодженого належним чином та остаточно схваленого рішенням сесії Козинської селищної ради № 7 від 25.12.2005р., яка передбачає розташування на вказаних земельних ділянках житлового мікрорайону № 11.
Тобто, існуюча містобудівна документація не передбачає такого функціонального використання земельної ділянки, як ведення особистого селянського господарства.
Як встановлено, ТОВ «Альфа-Плюс» делегувало частину функцій замовника щодо розроблення проекту землеустрою щодо впорядкування території ЖРК «Конча-Заспа» смт Козин Обухівського району. ЗАТ «ТІЗ-Топаз» розроблено, погоджено землевпорядну документацію, яка отримала позитивний висновок державної землевпорядної експертизи проекту № 16-1 від 22.02.2006р. Вказана документація в цілому затверджена Обухівською районною державною адміністрацією розпорядженням № 194 від 18.03.2006р. та погоджена рішенням Козинської селищної ради № 148 від 21.07.2006р.
Відповідно до п. 1 ст. 20 Земельного кодексу України (в редакції від 17.11.2009 р.) віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Земельні ділянки, належні ТОВ «Альфа-Плюс» на правах оренди, відносяться до земель житлової та громадської забудови.
Тому, розпорядження Обухівської районної державної адміністрації щодо виділення земельних ділянок фізичним особам для сільськогосподарського призначення, є неправомірним і з точки зору поділу земель на категорії.
Відповідно до ст. 21 Земельного кодексу України (в редакції від 17.11.2009 р.) порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для, зокрема, визнання недійсними рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам. Такої позиції притримується Верховний Суд України (зокрема, постанова від 13.11.2013р. у справі № 6-123ц13).
Передавши земельні ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства, адміністрацією були перевищені власні повноваження щодо розпорядження землями, які не перебувають у віданні адміністрації; було порушено цільове призначення земельних ділянок, які не передбачали таке їх використання, як для сільськогосподарських цілей згідно містобудівної та землевпорядної документації.
Надання земельної ділянки, яка включає в себе земельну ділянку, що перебувала в користуванні позивача, можливе лише після вилучення її у позивача та зміни її категорії з земель житлової та громадської забудови на сільськогосподарські землі рішенням компетентного органу, прийнятим в межах повноважень, та у спосіб, передбачений законом.
Порядок вилучення земельних ділянок передбачений ст. 149 Земельного кодексу України. Так, згідно до частин 1, 2, 3, 10 ст. 149 Земельного кодексу України (в редакції від 17.11.2009р.) земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень. Сільські, селищні, міські ради вилучають земельні ділянки комунальної власності відповідних територіальних громад, які перебувають у постійному користуванні, для всіх потреб, крім особливо цінних земель, які вилучаються (викупляються) ними з урахуванням вимог статті 150 цього Кодексу. У разі незгоди землекористувача з вилученням земельної ділянки питання вирішується в судовому порядку.
Зазначена правова позиція викладена також в постанові Верховного Суду України від 10.06.2008р. у справі № 22/275, згідно якої за наявністю згоди землекористувача на вилучення земельної ділянки відповідний орган приймає рішення про вилучення земельної ділянки. Згода землекористувача на вилучення земельної ділянки повинна бути подана у письмовій формі. За відсутності такої згоди вилучення відбувається на підставі рішення про примусове вилучення земельної ділянки. В останньому випадку в силу положення ч. 10 ст. 149 Земельного кодексу України у разі незгоди землекористувача з вилученням земельної ділянки питання вирішується у судовому порядку.
Крім того, згідно зі ст. 93 Земельного кодексу України, ст. 1 Закону України «Про оренду землі» право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Відповідно до ст. 31 Закону України «Про оренду землі» (в редакції від 05.11.2009 року) договір оренди землі, за загальним правилом, може бути розірваний тільки за згодою обох сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом (зокрема, ст. 32 Закону) або договором.
Вищевикладені норми Земельного кодексу України не регулюють спірні правовідносини сторін щодо розірвання договору оренди землі, оскільки законодавством України та умовами договору не передбачено в якості підстави для його припинення механізму добровільної відмови землекористувача від права користування земельною ділянкою.
Тому одностороння заява підприємства, не адресована Козинській селищній раді, як стороні договору, не може бути підставою для вилучення земельних ділянок з користування, тим паче органом, який взагалі не вправі розпоряджатися земельними ділянками в межах населеного пункту.
Відповідно до статті 14 Конституції України право власності на землю гарантується, це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно частини першої статті 321 Цивільного кодексу України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Статтею 386 Цивільного кодексу України встановлено, що «держава забезпечує рівний захист прав усіх суб'єктів права власності», а статтею 152 Земельного кодексу України встановлено, що «держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю; власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Згідно статті 27 Закону України «Про оренду землі» орендареві забезпечується захист його права на орендовану земельну ділянку нарівні із захистом права власності на земельну ділянку відповідно до закону.
Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 378 Цивільного кодексу України встановлено, що право власності особи на земельну ділянку може бути припинене за рішенням суду у випадках, встановлених законом.
Відповідно до ст. 155 Земельного кодексу України, у разі видання органом виконавчої влади акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Крім того, відповідно до частини 1 статті 15 Цивільного кодексу України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Згідно до ст. 50 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, акти інших посадових осіб, які призначаються ними, можуть бути оскаржені в судовому порядку відповідно до закону.
Відповідно до ч. 1 ст. 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
З викладеного, суд приходить до висновку, що дії відповідача з прийняття оскаржуваного розпорядження суперечать зазначеним приписам Конституції України, Цивільному кодексу України та Земельному кодексу України, а також порушують права позивача, як землекористувача цієї ділянки.
З огляду на встановлені обставини справи та доведеність факту порушення прав землевласника (землекористувача) в особі позивача прийнятим відповідачем розпорядженням щодо його орендних земельних ділянок на користь третіх осіб, а також враховуючи відсутність юридичних фактів припинення орендних відносин позивача із Козинською селищною радою, суд приходить до висновку про обґрунтованість вимог позивача та задоволення їх позову в повному обсязі.
Відшкодування витрат по сплаті судового збору відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України покладається на відповідача.
Керуючись ст. 124 Конституції України, ст.ст. 4 3 , 33, 44, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
вирішив:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати незаконним та скасувати розпорядження Обухівської районної державної адміністрації Київської області «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 11-ти громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Козинської селищної ради» від 21.12.2009р. № 1686.
3. Стягнути з Обухівської районної державної адміністрації Київської області (08700, Київська обл., місто Обухів, вул. Малишка, 10, ідентифікаційний код 04054725) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Альфа-Плюс» (04070, м. Київ, вул. Іллінська, 16, ідентифікаційний код 32309759) 1218 (одну тисячу двісті вісімнадцять) грн. витрат по сплаті судового збору.
Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.
Дане рішення господарського суду Київської області набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його належного оформлення і підписання та може бути оскаржено в апеляційному порядку.
Суддя Ю.В. Подоляк
Дата підписання рішення 27.11.2014р.
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 18.11.2014 |
Оприлюднено | 01.12.2014 |
Номер документу | 41605949 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Подоляк Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні