cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"27" жовтня 2014 р.Справа № 924/855/14
Господарський суд Хмельницької області у складі колегії суддів: Заярнюк І.В. - головуючий, суддя Смаровоз М.В., суддя Заверуха С.В., розглянувши матеріали справи
за позовом прокурора Кам'янець-Подільського району в інтересах держави в особі Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області м. Хмельницький
до 1. Рудської сільської ради, Кам'янець-Подільський район, с. Руда
2. Фермерського господарства "Велес-Агро", Кам'янець-Подільський район, с. Збруч.
про визнання недійсним та скасування рішення сесії Рудської сільської ради Кам'янець-Подільського району № 14 від 11.12.2013 р.; зобов'язання ФГ "Велес-Агро" повернути земельну ділянку
Представники сторін:
від позивача: Парасина А.В. - представник за довіреністю від 17.07.2014 р.
від відповідача 1: не з'явився
від відповідача 2: не з'явився
від прокуратури: Ткачук Н.С. - посвідчення № 001728
Суть спору: прокурор в інтересах позивача звернувся із позовом до суду в якому просить визнати недійсним та скасувати рішення сесії Рудської сільської ради Кам'янець-Подільського району № 14 від 11.12.2013 р. "Про надання в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" та зобов'язати фермерське господарство "Велес-Агро" повернути земельну ділянку із земель запасу площею 70га, що знаходяться поза межами населеного пункту с.Гаврилівці на території Рудської сільської ради Кам'янець-Подільського району у державну власність шляхом передачі Головному управлінню Держземагенства у Хмельницькій області.
В обґрунтування позовних вимог звертає увагу на те, що Рудська сільська рада, в порушення вимог Земельного кодексу України ( ст. 122) надала ФГ "Велес-Агро" земельну ділянку , що розташована за межами населеного пункту - с. Гаврилівці, чим перевищила надані їй повноваження.
Прокурор та представник позивача позовні вимоги підтримали.
Відповідач 1 повноважного представника в судове засідання не направив, проте на адресу суду надіслав клопотання про відкладення розгляду справи. Крім того, зазначив, що проти позовних вимог не заперечує.
Відповідач 2 повноважного представника в судове засідання не направив., письмового відзиву на позов з документальним обґрунтуванням своїх доводів не подав.
Розглядом матеріалів справи встановлено:
11.12.13р. Рудською сільською радою Кам'янець-Подільського району Хмельницької області принято рішення № 14 „Про надання в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" яким надано в оренду ФГ „Велес-Агро" строком на 11 місяців земельну ділянку площею 70га, що розташована на території Рудської сілької ради за межами населеного пункту с.Гаврилівці. Орнедну плату встановлено 300грн. за 1 га в рік.
12.12.13р. між Рудською сільською радою (орендодавець) та ФГ „Велес-Агро" укладено договір оренди землі відповідно до п.1.1 якого орендодавець на підставі рішення сесії від 11.12.13р. № 14 надає, а орендар приймає в тимчасове платне володіння та користування із земель запасу земельну ділянку загальною площею 70 га, що розташована на території Рудської сільської ради за межами населеного пункту, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Згідно п.2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 70 га. Договір укладено на 11 місяців і дія його починається з 12.12.13р. (п.3.1 договору). Розмір орендної плати становить 300грн. в рік за 1 гектар.
На виконання договору між відповідачами підписано акт прийому-передачі земельної ділянки від 12.12.13р.
Державною інспекцією сільського господарства в Хмельницькій області складений акт перевірки від 27.05.14 № 4/205, згідно якого встановлено, що відповідачем 1 укладено з відповідачем 2 договір оренди земельної ділянки із порушенням ст.125, 126 ЗК України.
Прокуратурою Кам'янець-Подільського району проведено перевірку в порядку нагляду за додержанням законів (постанова № 230 від 16.05.14р.), зокрема, ФГ „Велес-Агро", в результаті якої відібрано пояснення землевпорядника, згідно яких останнім підтверджено факт укладення з відповідачем 1 договору оренди земельної ділянки площею 70 га, яка знаходиться за межами с. Гаврилівці.
Сільською радою на запит прокурора надіслано лист від 06.06.14, у якому підтверджено, що земельна ділянка площею 55га, надана в оренду відповідачу 2, знаходяться за межами населеного пункту с. Гаврилівці.
Досліджуючи надані докази, оцінюючи їх у сукупності, судом приймається до уваги таке .
Рудською сільською радою (відповідачем 1) прийнято спірне рішення № 14 від 11.12..13р. про надання ФГ „Велес-Агро", (відповідачу 2) у платне володіння та користування земельну ділянку площею 70га.
Земельна ділянка знаходится за межами неселеного пункту. Факт знаходження переданої в оренду земельної ділянки за межами населеного пункту підтверджується листом відповідача 1 від 06.06.14р., у якому підтверджено, що землі запасу площею 55га, які надані в оренду відповідачу 2, знаходяться за межами населеного пункту с. Гаврилівці, пояснення землевпорядника ФГ „Велес-Агро", згідно яких останнім підтверджено факт укладення з відповідачем 1 договору оренди земельної ділянки площею 70 га, яка знаходиться за межами с. Гаврилівці, актом перевірки, складеним Державною інспекцією сільського господарства в Хмельницькій області від 27.05.14 № 4/205.
Однак, згідно чинного законодавства повноваження сільських рад, у т.ч. і відповідача 1, не розповсюджуються на земельні ділянки, що знаходяться за межами населених пунктів.
Рішення про передачу земельних ділянок державної власності приймається центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи. Відповідно таке рішення могло було бути прийнято Головним управлінням Держземагенства у Хмельницькій області (позивачем).
Зазначене підтверджується нормами чинного законодавства. Зокрема, згідно зі ст. 4 Закону України "Про оренду землі" в редакції Закону від 06.09.12, що діяла на момент прийняття оспорюваного рішення , орендодавцями земельних ділянок є громадяни та юридичні особи, у власності яких перебувають земельні ділянки, або уповноважені ними особи. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у спільній власності територіальних громад, є районні, обласні ради та Верховна Рада Автономної Республіки Крим у межах повноважень, визначених законом. Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.
Згідно зі ст. 116 Земельного кодексу України в редакції Закону від 16.09.08р., що діяла на момент прийняття оспорюваного рішення , громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Пунктом 12 розділу Х "Перехідні положення" Земельного кодексу України визначено, що до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Згідно з ст. 122 Земельного кодексу України в редакції Закону від 06.09.12р., сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб; районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва; центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Судом також враховується, що відповідачем 1 при прийняття рішення від 24.12.13р. про передачу земельної ділянки в оренду відповідачу 2 не була дотримана процедура надання земельних ділянок у користування, визначена ст.123 Земельного кодексу, а також вимоги ст. 124 Земельного кодексу України, згідно якої передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Згідно з ст.6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. У разі набуття права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах підставою для укладення договору оренди є результати аукціону.
Відповідно, приймаючи рішення про передачу земельної ділянки, яка знаходиться за межами населеного пункту, без необхідних на те повноважень та без дотримання установленої процедури надання земельних ділянок в оренду, відповідач 1 діяв з порушенням ст.24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", згідно якої органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі в межах повноважень, та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а згідно положень ст. 19 Конституції України органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 3 ст. 152 Земельного кодексу України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. На підставі зазначеного суд вважає за необхідне визнати недійсним рішення відповідача 1 від 24.12.13 №5 про укладення з відповідачем 2 договору на короткострокове платне користування земельною ділянкою площею 55га., задовольнивши позов у цій частині.
Матеріалами справи встановлено, що на підставі рішення Рудської сільської ради № 14 від 11.12..13р. із ФГ „Велес-Агро" укладено договір оренди земельної ділянки від 12.12.13р
З аналізу вищенаведених норм Земельного Кодексу України та Закону України „Про оренду землі" випливає, що підставою для користування земельною ділянкою, яка перебуває у комунальній власності, є відповідний договір оренди, укладений на підставі рішення органу місцевого самоврядування.
Згідно з ч. 1, п. 1 ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема є договори та інші правочини.
Згідно зі ст. 648 Цивільного кодексу України зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту. Особливості укладення договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування встановлюються актами цивільного законодавства.
Статтею 203 Цивільного кодексу України встановлено загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину, зокрема: зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним; правочин, що вчиняється батьками (усиновлювачами), не може суперечити правам та інтересам їхніх малолітніх, неповнолітніх чи непрацездатних дітей.
Відповідно до ст. 204 Цивільного кодексу України правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним. Частиною 1 ст. 215 Цивільного кодексу України передбачено, що підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною вимог, які встановлені частинами 1 - 3, 5, 6 ст. 203 Цивільного кодексу України.
Згідно ч. 3 ст. 215 Цивільного кодексу України, якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин). Частиною 1 ст. 207 Господарського кодексу України передбачено, що господарське зобов'язання, яке не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади, визнано судом недійсним повністю або в частині.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.83 ГПК України господарський суд, приймаючи рішення, має право, зокрема, визнати недійсним повністю чи у певній частині пов'язаний з предметом спору договір, який суперечить законодавству.
Зважаючи на викладене, з огляду на незаконність рішення відповідача 1 від 11.12.13р., на підставі якого було укладено договір оренди земельної ділянки від 12.12.13р. з відповідачем 2, вважає, що даний договір оренди підлягає визнанню недійсним.
Згідно з ст.77 Закону України "Про місцеве самоврядування" спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
Судом враховується, що прийняттям відповідачем 1 неправомірного рішення про укладення з відповідачем 2 договору оренди земельної ділянки, що знаходится за межами населеного пункту були порушені права позивача як розпорядника даної земельної ділянки відповідно до положень земельного законодавства. У зв'язку з цим його права підлягають поновленню. Тому позовні вимоги про зобов'язання ФГ „Велес-Агро", (відповідача 2) повернути земельну ділянку із земель запасу площею 70 га, що знаходиться поза межами населенного пункту с.Гаврилівці на території Рудської сільської ради Кам'янець - Подільського району Головному управлінню Держземагенства у Хмельницькій області м.Хмельницький (позивача) відповідають чинному законодавству і підлягають задоволенню.
У зв'язку із задоволенням позову на відповідачів покладаються витрати по сплаті судового збору згідно з ст. 49 ГПК України. Зокрема, в частині позовних вимог немайнового характеру про визнання недійсним та скасування рішення Рудківської сільської ради від 11.12.2013р. №14 - на Рудську сільську раду, в частині позовних вимог немайнового характеру про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 12.12.13р. на Рудську сільську раду та ФГ „Велес-Агро", в частині позовних вимог немайнового характеру про зобов'язання ФГ „Велес-Агро" повернути земельну ділянку із земель запасу площею 70 га - на ФГ „Велес-Агро", .
Керуючись ст. ст. 1, 2, 4 5 , 12, 15, 33, 43, 44, 49, 82-85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов прокурора Кам'янець-Подільського району в інтересах держави в особі Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області м. Хмельницький до Рудської сільської ради, Кам'янець-Подільський район, с. Руда, Фермерського господарства "Велес-Агро", Кам'янець-Подільський район, с. Збруч про визнання недійсним та скасування рішення сесії Рудської сільської ради Кам'янець-Подільського району № 14 від 11.12.2013 р.; зобов'язання ФГ "Велес-Агро" повернути земельну ділянку задовольнити.
Визнати недійсним та скасувати рішення Рудської сільської ради Кам'янець - Подільського району №14 від 11.12.13р. "Про надання в оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва" .
Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 12.12.13р., укладений між Рудською сільською радою та Фермерським господарством „Велес-Агро".
Фермерському господарству „Велес-Агро" (с.Збруч Кам'янець-Подільський р-н, вул.Лесі Українки, 17, код 35821081) повернути земельну ділянку із земель запасу площею 70га, що знаходиться поза межами населеного пункту села Гаврилівці на території Рудської сільської ради Кам'янець - Подільського району шляхом передачі Головному управлінню Держземагенства у Хмельницькій області (м.Хмельницький вул. Інститутська, 4/1, код 38428145).
Видати наказ.
Стягнути з Рудської сільської ради (с.Руда Кам'янець-Подільський район, Хмельницька область вул..Петровського,155, код 21316859) в доход Державного бюджету України (код класифікації доходів 22030001, отримувач коштів - УДКСУ у м.Хмельницькому, рахунок отримувача № 31218206783002, код ЄДРПОУ отримувача 38045529, банк отримувача - ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013) 1218 грн. (одна тисяча двісті вісімнадцять гривень) судового збору.
Видати наказ, який надіслати ДПІ.
Стягнути з Фермерського господарства „Велес-Агро" (с.Збруч Кам'янець-Подільський р-н, вул.Лесі Українки, 17, код 35821081) в доход Державного бюджету України (код класифікації доходів 22030001, отримувач коштів - УДКСУ у м.Хмельницькому, рахунок отримувача № 31218206783002, код ЄДРПОУ отримувача 38045529, банк отримувача - ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013) 1218 грн. (одна тисяча двісті вісімнадцять гривень) судового збору.
Видати наказ, який надіслати ДПІ.
Повний текст рішення складено 31.10.14р.
Суддя І.В. Заярнюк
Суддя М.В. Смаровоз
Суддя С.В. Заверуха
Віддрук. 6 прим. : 1 - до справи,
2 - позивачу (29000, м. Хмельницький, вул. Інститутська, 4/1) ,
3 - відповідачу 1(32366, Кам'янець-Подільський р-н, с. Руда, вул. Петровського, 155) рек. з повід.,
4 - відповідачу 2 (32264, Кам'янець-Подільський р-н, с. Збруч, вул. Лесі Українки, 17) рек. з повід.,
5 - прокурору Кам'янець-Подільського району (32300, м. Кам'янець-Подільський, вул. Драгоманова, 11). 6 - Прокуратура м. Хмельницького
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 27.10.2014 |
Оприлюднено | 02.12.2014 |
Номер документу | 41642217 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Заярнюк І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні