Рішення
від 15.06.2009 по справі 20/39-09-1129
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

20/39-09-1129

          

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"15" червня 2009 р.

Справа  № 20/39-09-1129

За позовом Міністерства транспорту та зв'язку України;   

до відповідача:  Одеської міської ради  

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Державне підприємство "Одеський морський торговельний порт"

про визнання права власності

   Суддя Щавинська Ю.М.

Представники:

Від позивача: не з'явились.

Від відповідача: Граніна І.В., діюча за дов. № 76/исх-гс від 30.01.2009 року.

Від третьої особи: Облапова В.К., діюча за дов. №020/7-504 від 11.12.2008року.

СУТЬ СПОРУ: Міністерство транспорту та зв'язку України звернулося до господарського суду Одеської області з позовною заявою в якій просить визнати право власності на об'єкт основних фондів будинок „Будівля Диткомбінату №190” (учбове/лікувальне), що розташований за адресою: м. Одеса, вул. Генерала Петрова, 9А, інвентарний номер 078790, загальною площею приміщень 1 062, 7 кв.м., за державою Україна в особі Міністерства транспорту та зв'язку України, закріплений на праві господарського відання за Державним підприємством „Одеський морський торговельний порт”. Позивач також просить стягнути з відповідача витрати по сплаті державного мита та витрати на ІТЗ судового процесу.   

В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на те, що  відповідно до Статуту ДП „Одеський морський торговельний порт”, Державне підприємство „Одеський морський торговельний порт” є державним унітарним підприємством і діє як державне комерційне підприємство, засноване на державній власності, та входить до сфери управління  Міністерства транспорту та зв'язку України. П.п. 4.1., 4.2. статуту передбачають, що майно порту становлять оборотні та необоротні активи, а також інші цінності, вартість яких відображається в самостійному балансі. Майно Порту є державною власністю і належить йому на праві господарського відання. Здійснюючи право господарського відання, Порт володіє, користується та розпоряджається закріпленим за ним майном на свій розсуд, вчиняючи щодо нього будь-які дії, які не суперечать чинному законодавству, актам Уповноваженого органу управління та цьому Статуту. Відповідно же до ст. ст. 3, 4 Закону України „Про управління об'єктами державної власності” належним суб'єктом управління майном є Міністерство транспорту та зв'язку України.  

У судове засідання 15.06.2009року представник позивача не з'явився, але у судовому засіданні 15.04.2009 року представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі.

У судовому засіданні представник третьої особи –ДП „Одеський морський торговельний порт” надав суду письмові пояснення по справі №20/39-09-1129, з яких вбачається, що ДП „Одеський морський торговельний порт” повністю підтримує вимоги Міністерства транспорту та зв'язку України та просить їх задовольнити.

Представник відповідача надав заперечення на позовну заяву, в яких просить суд прийняти рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог Міністерства транспорту та зв'язку України про визнання права власності на об'єкт нерухомого майна, а саме будинок „Будівля Диткомбінату №190” (учбове/лікувальне), що розташований за адресою: м. Одеса, вул. Генерала Петрова, 9А, загальною площею приміщень 1 062, 7 кв.м., за державою Україна в особі Міністерства транспорту та зв'язку України з закріпленням на праві господарського відання за Державним підприємством „Одеський морський торговельний порт”.

У запереченнях відповідач - Одеська міська Рада зазначає, що об'єкти, на які позивач намагається визнати право власності, ніколи ні за ким не були зареєстровані. Крім того, позивачем не доведено які саме документи ним були втрачені, в зв'язку з чим посилання позивача на ст. 392 ЦК України є необґрунтованими.  

Також у своєму відзиві на позов, Одеська міська рада посилається на Постанову Кабінету Міністрів України № 311 від 05.11.1991 року „Про розмежування державного майна України” між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною власністю), якою затверджено перелік державного майна, яке передається у власність адміністративно-територіальних одиниць (комунальну власність), а також встановлено перелік державного майна, яке залишається в загальнодержавній власності.

Таким чином, відповідач зазначає, що все майно, розташоване на території України, яке на момент розмежування власності було зареєстроване як житловий та нежитловий фонд рад народних депутатів, було передане в комунальну власність, тобто власність адміністративно-територіальних одиниць. В Одеській області таке розмежування було здійснено на основі рішення Одеської обласної ради народних депутатів від 25.11.1991р. № 266-XXI „Про розмежування державного майна між власністю обласної ради, міст обласного підпорядкування та районів області”. Додатком до даного рішення є Перелік державного майна, що передається у власність міст обласного підпорядкування. В даному Переліку вказано, що місту Одесі передається в складі розділу житлово-комунального господарства житловий та нежитловий фонд місцевих рад народних депутатів. Перелік державного майна, що передано у власність м. Одеси підтверджено рішенням виконавчого   комітету   Одеської   міської ради народних депутатів від 11.01.1992р. №2 „Про порядок оформлення і передачі державного майна в комунальну власність міста". На підставі цього рішення виконавчий комітет Одеської міської ради прийняв у комунальну власність міста державне майно, зазначене у додатку до рішення № 1.

Таким чином, все майно, яке розташоване на території м. Одеси та зареєстроване в органах технічної інвентаризації як житловий та нежитловий фонд місцевих рад на період до 25.11.1991р., згідно з розмежуванням власності на той період часу перейшло у власність Одеської міської ради народних депутатів, а в теперішній час перебуває у власності територіальної громади м. Одеси в особі Одеської міської ради.

На підставі вищевикладеного та на підставі того, що Міністерством транспорту та зв'язку України не надано жодного доказу щодо того, що це приміщення знаходиться у державній власності, відповідач говорить про те, що можна зробити висновок, що нерухоме майно, розташоване за адресою м. Одеса, вул. Ген. Петрова, 9А, відносилося до нежитлового фонду місцевих рад і також в той період часу перейшло у власність Одеської ради народних депутатів, а в теперішній час перебуває у власності територіальної громади м. Одеси в особі Одеської міської ради.

Крім того, відповідач –Одеська міська рада зазначає, що ДП „Одеський морський торговельний порт” користується земельною ділянкою на підставі державного акту на постійне користування землею, однак власником зазначеної земельної ділянки є Одеська міська рада.

Дослідивши матеріали справи та заслухавши пояснення представників сторін, суд дійшов наступних висновків:

Як свідчать матеріали справи, спірний об'єкт нерухомого майна за адресою: м. Одеса, вул. Генерала Петрова, 9А, тривалий час знаходиться на утриманні ДП „Одеський морський торговельний порт” та відображений в її самостійному балансі. На зазначені об'єкти ведуться інвентарні картки обліку основних засобів.

Відповідно до рішення Одеської міської ради народних депутатів від 28.04.2000року №1232-ХХІІІ, Державному підприємству „Одеський морський торговельний порт” у постійне користування для експлуатації дитячих дошкільних установ відведено 2, 1746 га землі в межах згідно з планом землекористування, про що 20.03.2001року виданий відповідний Державний акт на право постійного користування землею № І-ОД №003345.

Із зазначеного акту (а.с.20-23) вбачається, що до складу вказаної ділянки входить, зокрема, і ділянка за адресою м. Одеса, вул. Генерала Петрова, 9А, площею 0,4709 га, в межах якої розташований і спірний об'єкт нерухомості.

На замовлення ДП „Одеський морський торговельний порт” КП „ОМБТІ та РОН” були проведені інвентаризаційні роботи та виготовлено технічний паспорт від 12.01.2005року на зазначений об'єкт нерухомості (а.с.10-19).

10.03.2009року третьою особою за наявності відповідної ліцензії було складено та підписано акт періодичного огляду технічного стану будівлі (споруди) ДП „Одеський морський торговельний порт”, з якого вбачається, що будинок „Будівля Диткомбінату №190” знаходиться у задовільному експлуатаційному стані.

Крім того, як вбачається із матеріалів справи, а саме з довідки бухгалтерії ДП „Одеський морський торговельний порт” щодо витрат по утриманню об'єктів соціальної сфери ДП „ОМТП” від 06.04.2009року №03/2886 (а.с.61) та довідки бухгалтерії ДП „Одеський морський торговельний порт” щодо нарахування та сплати земельного податку та орендної плати за земельні ділянки №03/2723 від 31.03.2009року, об'єкт основних фондів будинок „Будівля Диткомбінату №190” (учбове/лікувальне) утримується за рахунок ДП „Одеський морський торговельний порт”.

Листом від 30.05.2008року №082-10/11 ДП„Одеський морський торговельний порт” звернулося до Відповідача - Одеської міської ради з проханням оформити свідоцтво про право власності на об'єкт.

Листом від 27.06.2008року №3520вих відповідачем було надано відповідь про відсутність підстав для оформлення свідоцтв про право власності у зв'язку з ненаданням необхідних документів, (зокрема - акту комісії про прийняття об'єкта і введення його в експлуатацію, тощо).

Крім того, 24.01.2009року Міністерство транспорту та зв'язку України звернулося до Одеської міської ради з листом №380/04/14-09 про оформлення права власності за державою в особі Міністерства транспорту та зв'язку України на вищезазначений об'єкт нерухомого майна, який знаходиться у загальнодержавній власності та закріплений за ДП „Одеський морський торговельний порт” на праві господарського відання, з видачею підприємству свідоцтва про право державної власності.

Відмова відповідача здійснити оформлення правовстановлюючих документів і змусила Міністерство транспорту та зв'язку України звернутися до господарського суду з даними позовними вимогами за захистом своїх прав та охоронюваних законом інтересів.

Відповідно до ст. 392 ЦК України власник може пред'явити позов про визнання його права власності, зокрема, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою.

Враховуючи, що відповідачем листом від 27.06.2008 року №3520вих  було відмовлено в оформленні права власності на зазначений об'єкт у зв'язку з відсутністю необхідної кількості правовстановлюючих документів, суд доходить висновку про правомірність звернення позивача із даними вимогами.

Згідно ст. 90 Цивільного кодексу України РСР від 18.07.1963 року, що була чинна на момент будівництва спірної споруди, земля, її надра,  води і ліси знаходяться у виключній власності держави і надаються тільки в користування. Державі належать основні засоби виробництва в промисловості, будівництві і сільському  господарстві, засоби   транспорту  і зв'язку, банки, майно організованих державою торговельних,   комунальних   та   інших підприємств, основний міський житловий фонд, а також  інше майно, необхідне для здійснення завдань держави.

Враховуючи викладене, суд доходить висновку, що об'єкт основних фондів будинок „Будівля Диткомбінату №190” (учбове/лікувальне), який збудований у 1967р. та розташований за адресою: м. Одеса, вул. Генерала Петрова, 9А, на час його створення належав до державної форми власності.

Як положеннями ст. 3 Закону України “Про власність” від 07.02.1991р. №697-ХХІІ, який діяв в Україні з 1991року, так і  приписами ст. ст. 2, 318 Цивільного кодексу України в редакції Закону України від 16.01.2003р. № 435-IV (який є чинним в нинішній час),  держава визнана одним із  суб'єктів  права  власності  в Україні.

Указом Президії Верховної Ради України  від 30.08.1991р.  № 1452-XII „Про передачу підприємств, установ та організацій союзного підпорядкування, розташованих на території України, у власність держави” встановлено,  що  підприємства,  установи  та  організації союзного підпорядкування, розташовані на території України, з прийняттям цього Указу переходять у державну власність України.

Враховуючи, що ДП „Одеський морський торговельний порт” є державним унітарним підприємством і діє як державне комерційне підприємство, засноване на державній власності, суд доходить висновку, що об'єкт основних фондів будинок „Будівля Диткомбінату №190” (учбове/лікувальне), що розташований за адресою: м. Одеса, вул. Генерала Петрова, 9А, загальною площею приміщень 1 062, 7 кв.м. (інвентарний номер №078790), збудований в 1967р., розташований за адресою: м. Одеса, вул. Генерала Петрова, 9А, належить до власності держави Україна, як правонаступника СРСР.

У відповідності до ст. 326 Цивільного кодексу України у державній власності є  майно, у тому числі грошові кошти, яке належить державі Україна. Від імені та в інтересах держави Україна право власності здійснюють відповідно органи державної влади. Управління майном, що є у державній власності, здійснюється державними органами, а у випадках, передбачених законом, може здійснюватися іншими суб'єктами.

Відповідно до ст. 116 Конституції України Кабінет Міністрів України, зокрема,  здійснює управління об'єктами державної власності відповідно до закону.

Статтею 1 Закону України „Про управління об'єктами державної власності” від 21.09.2006 року N 185-V визначено, що управління об'єктами державної власності –це здійснення Кабінетом Міністрів України та уповноваженими ним органами, іншими суб'єктами, визначеними цим Законом, повноважень щодо реалізації прав держави як власника таких об'єктів, пов'язаних з володінням, користуванням і розпоряджанням ними, у межах,  визначених законодавством України, з метою задоволення державних та суспільних потреб.

Відповідно до ст. 4 цього Закону суб'єктами управління об'єктами державної власності є: Кабінет Міністрів України; Фонд державного майна України; міністерства та інші органи виконавчої влади (далі - уповноважені органи управління); органи, які здійснюють управління державним майном відповідно до повноважень, визначених окремими законами; державні господарські об'єднання, державні холдингові компанії, інші державні господарські організації (далі - господарські структури); юридичні та фізичні особи, які виконують функції з управління корпоративними правами держави (далі - уповноважені особи); Національна академія наук України, галузеві академії наук.

Зазначене цілком кореспондується із ч. 2, 3  ст. 73 Господарського кодексу України, згідно з якими орган державної влади, до сфери управління якого входить підприємство, є представником власника і виконує його функції у межах, визначених цим Кодексом та іншими законодавчими актами. Майно державного унітарного підприємства перебуває у державній власності і закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання чи праві оперативного управління.

Відповідно до п. п. 12 п. 4 Положення про Міністерство транспорту та зв'язку України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.2006р. № 789, Міністерство транспорту та зв'язку України здійснює відповідно до законодавства функції з  управління об'єктами державної власності, що належать до сфери його управління.

Як вбачається з статуту ДП „Одеський морський торговельний порт”, останнє є  державним унітарним підприємством і діє як державне комерційне підприємство, заснован на державній власності, та входить до сфери управління  Міністерства транспорту та зв'язку України.  Згідно п. п. 4.1., 4.2. майно порту становлять оборотні та необоротні активи, а також інші цінності, вартість яких відображається в самостійному балансі. Майно Порту є державною власністю і належить йому на праві господарського відання. Здійснюючи право господарського відання, Порт володіє, користується та розпоряджається закріпленим за ним майном на свій розсуд, вчиняючи щодо нього будь-які дії, які не суперечать чинному законодавству, актам Уповноваженого органу управління та цьому Статуту.

Всі вищенаведені приписи діючого законодавства, а також положення статуту ДП „Одеський морський торговельний порт” дозволяють дійти висновку, що з метою реалізації покладених законом завдань щодо збереження та ефективного використання державного майна, суб'єктом спірних правовідносин, предметом яких є питання оформлення правовстановлюючих документів на нерухоме майно, є Міністерство транспорту та зв'язку України.

Відповідно до ст. 319 ЦК України власник на свій розсуд  володіє, користується і розпоряджається належним йому майном та має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, що не суперечать закону.

Враховуючи  обов'язковість  дотримання суб'єктами цивільного обігу Тимчасового положення про порядок реєстрації  прав  власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 28.01.2003р. №6/5 та зареєстрованого  в Міністерстві юстиції України 28.01.2003р. за реєстраційним №66/7387, яким встановлено, що державна реєстрація прав власності на об'єкти нерухомості  є обов'язковим елементом  при виникненні, зміні або припиненні права власності на нерухоме майно, а також складовою частиною цивільних правовідносин, пов'язаних з реалізацією права власності, суд зазначає, що відсутність належним чином оформлених правовстановлюючих документів на нерухоме майно позбавляє Міністерство транспорту та зв'язку України як  органу, уповноваженого Державою здійснювати функції управління державним майном, як здійснити реєстрацію права власності на спірний об'єкт на виконання приведених вище законодавчих положень,  так і позбавляє даного суб'єкта цивільних правовідносин у повному обсязі здійснювати реалізацію своїх прав власника щодо володіння, користування та розпорядження цим майном.

Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Згідно до ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Суд може захистити цивільне право  або інтерес, зокрема, шляхом,  визнання права. При цьому, згідно із ст. 386 Цивільного кодексу України держава забезпечує рівний захист прав усіх суб'єктів права власності.

Враховуючи викладене, суд зазначає, що позовні вимоги Міністерства транспорту та зв'язку України про визнання права власності на об'єкт основних фондів будинок „Будівля Диткомбінату №190” (учбове/лікувальне), що розташований за адресою: м. Одеса, вул. Генерала Петрова, 9А, загальною площею приміщень 1 062, 7 кв.м., за державою Україна в особі Міністерства транспорту та зв'язку України з закріпленням на праві господарського відання за Державним підприємством „Одеський морський торговельний порт”, є обґрунтованими, доведеними та такими, що підлягають задоволенню.

Посилання відповідача - Одеської міської ради на те, що спірне майно згідно з розмежуванням власності на той період часу, на підставі Постанови Кабінету Міністрів України № 311 від 05.11.1991 року „Про розмежування державного майна України” та рішення Одеської обласної ради народних депутатів від 25.11.1991р. № 266-XXI „Про розмежування державного майна між власністю обласної ради, міст обласного підпорядкування та районів області”,  перейшло у власність Одеської міської ради народних депутатів не приймаються до уваги, у зв"язку з недоведенням відповідачем, в порушення ст.33 ГПК України, факту належності майна до нежитлового фонду місцевих рад.

Згідно до ст. ст. 44,49 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті державного мита в сумі 1 961 грн. 74 коп. та витрати на ІТЗ судового процесу в сумі 118 грн. слід покласти на відповідача –Одеську міську раду.

Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд –

ВИРІШИВ:

1.          Позов задовольнити.

2.          Визнати за державою Україна в особі Міністерства транспорту та зв'язку України (01135,м. Київ, пр-т. Перемоги, 14, код ЄДРПОУ 00017584) право власності на об'єкт основних фондів будинок „Будівля Диткомбінату №190” (учбове/лікувальне), що розташований за адресою: м. Одеса, вул. Генерала Петрова, 9А, загальною площею приміщень 1 062, 7 кв.м., закріплений на праві господарського відання за Державним підприємством „Одеський морський торговельний порт”

3.          Стягнути з Одеської міської ради (65004,м. Одеса, пл. Думська, 1, код ЄДРПОУ 04056919) на користь Міністерства транспорту та зв'язку України (01135,м. Київ, пр-т. Перемоги, 14, код ЄДРПОУ 00017584) - витрати по сплаті державного мита у розмірі 1 961 /тисяча дев'ятсот шістдесят одна/ грн. 74 коп., витрати на ІТЗ судового процесу у сумі 118 /сто вісімнадцять/грн. 00 коп.

                 Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 85 ГПК України.

                  Наказ  видати після набрання рішенням законної сили.

Суддя                                                                                       Щавинська Ю.М.

рішення підписано 22.06.2009року

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення15.06.2009
Оприлюднено31.07.2009
Номер документу4166342
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —20/39-09-1129

Ухвала від 30.03.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Рішення від 15.06.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

Ухвала від 15.04.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Щавинська Ю.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні