Постанова
від 03.12.2014 по справі 922/3385/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"01" грудня 2014 р. Справа № 922/3385/14

Колегія суддів у складі:

головуючий суддя Пуль О.А., суддя Білоусова Я.О. , суддя Шевель О. В.

при секретарі Литвиновій К.О.

за участю прокурора - Дудника В.В. ( посвідчення № 009116 від 13.10.2012 року),

за участю представників сторін:

позивача - представник Маринушкіна Л.В. за довіреністю № 08-11/5890/2-13 від 30.12.2013 року),

відповідача - не з*явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду у м. Харкові апеляційну скаргу відповідача Приватного підприємства фірми «Аврора-сервіс» (вх. 3295Х/2-7) на рішення господарського суду Харківської області від 29.09.2014 року у справі № 922/3385/14,

за позовом - заступника прокурора Київського району м. Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської ради, м. Харків,

до Приватного підприємства фірми «Аврора -сервіс», м. Харків,

про внесення змін до договору,

ВСТАНОВИЛА:

Рішенням господарського суду Харківської області від 29.09.2014 року з урахуванням ухвали суду від 13.10.2014 року про виправлення описки у справі № 922/3385/14 (суддя Лавренюк Т.А.) позов задоволено повністю.

Внесено зміни до договору оренди землі, укладеного між Харківською міською радою та Приватним підприємством фірмою «Аврора - сервіс», зареєстрованого 30.01.2006 року у Харківській регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах» у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 340667100017, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі в наступній редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі,

зареєстрованого « 30» січня 2006 року за № 340667100017 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах».

«___»


20____

Харківська міська рада Харківської області ( Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та Приватне підприємство фірма «аврора-сервіс» (Орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

1. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України «Про оренду

землі», рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 року № 1209/13 «про затвердження «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року», рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 року № 1269 «Про затвердження « Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року», рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.200 року № 41/08 «Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові» ( з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 року № 960/12 «Про порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові» пункти 5,9,13,14 договору оренди землі, зареєстрованого « 30» січня 2006 року за № 340667100017 змінити, доповнити пункт 2 словами та пункт 28 підпунктом д) і викласти у такій редакції:

« 2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 631013660:04:009:0016.»

« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 660 від 30.10.2013 року становить 680 727 грн. (шістсот вісімдесят тисяч сімсот двадцять сім гривень).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки».

« 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 368/14 від 30.10.2013 року на рік становить 5,6% від її нормативної грошової оцінки і складає 38 120,71 грн. (тридцять вісім тисяч сто двадцять гривень сімдесят одна копійка), або в місяць - 3 176,73 грн. ( три тисячі сто сімдесят шість гривень сімдесят три копійки).»

« 13. Розмір орендної плати переглядається у разі:

а) зміни умов господарювання, передбачених договором;

б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;

в) зміни нормативної грошової оцінки;

г) внаслідок інфляції - щорічно;

д) погіршання стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;

е) в інших випадках, передбачених законом».

« 14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства».

« 28. д) у разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених пунктом 13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції.»

ІІ. Ця додаткова угода є невід*ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого « 30» січня 2006 року за № 340667100017 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦ : ОРЕНДАР:

Харківська міська рада Приватне підприємство

Харківської області фірма «Аврора-сервіс»

м. Харків, м-н Конституції,7, 61051, м. Харків,

код 04059243, ул.Клочківська,274,літ.А-16,

код 32867207

В особі міського голови В особі керівника

-------------------- Г.А.Кернес ------------- /ПІБ/ /підпис/ /підпис/

Стягнуто з Приватного підприємства фірми «Аврора-сервіс» на користь державного бюджету України 1 218,00 грн. судового збору.

Відповідач з рішенням суду не погодився, звернувся до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Харківської області від 29.09.2014 року по справі № 922/3385/14 повністю та прийняти нове рішення про внесення змін до договору оренди землі, укладеного між Харківською міською радою та Приватним підприємством фірмою «Аврора-сервіс», зареєстрованого 30.01.2006 року у Харківській регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах» в книзі записів державної реєстрації договору оренди землі за № 340667100017, на підставі отримання додаткових матеріалів та уточненого розрахунку орендної плати, яку виконує Департамент земельних відносин Харківської міської ради.

В обгрунтування своїх вимог апелянт посилається на те, що позивач у порушення статті 30 Закону України «Про оренду землі» не звертався до нього з пропозицією змінити умови спірного договору оренди землі ані в письмовій формі, ані в усній.

Окрім того, апелянт вказує на те, що він не отримував копію позовної заяви і доданих до неї документів, через що не міг скористатися своїми процесуальними правами. Повідомлення про виклик до суду у сторони відповідача відсутнє.

По суті рішення, скаржник вважає, що судом першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення неповно з*ясовано обставини справи. А саме, при визначенні розміру орендної плати Орендодавцем не була врахована фактична якість земельної ділянки, наданої Орендару в користування. У період використання орендованої земельної ділянки Орендар зробив інженерно -геологічні вишукування орендованої землі. Згідно звіту «УКРНИИНТИЗ» від 2013 року, арх. № 261-13 вся ділянка має насипний шар на глибину 1,35 м, грунтована вода залягає на глибині 1,40 м від поверхні землі та періодично підіймається на рівень до 0,70 м від поверхні землі. Вода корозійно активна до фундаментів та сталі. Ці властивості земельної ділянки значно погіршують її вартість та здорощують будівництво. Такі якості земельної ділянки повинні бути враховані при розрахунку орендної плати. Знижка на таку якість землі по діючим ставкам орендної плати повинна становити біля 30%. Проте, така знижка не була врахована позивачем при розрахунку нової орендної ставки.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 17.10.2014 року прийнято апеляційну скаргу до провадження. Розгляд скарги призначено на 10.11.2014 року.

06.11.2014 року від апелянта надійшов лист ( вх. 100061 від 06.11.2014 року), в якому останній повідомив суд, що на даний час між ПП «Аврора-сервіс» і Харківською міською радою досягнуто згоду про підписання додаткової угоди до договору оренди землі № 340667100017 від 30.011.2006 року з урахуванням експертного висновку про інженерно - геологічні та гідрогеологічні умови земельної ділянки. Досягнута згода договірної ціни. На даний момент додаткова угода знаходиться на підписанні та реєстрації в Харківській міській раді, про що надав відповідні копії документів і просив суд закрити апеляційне провадження у даній справі або відкласти судове засідання на строк не менше 1 місяця до отримання підписаної та зареєстрованої в установленому порядку додаткової угоди.

Ухвалою Харківського апеляційного господарського суду від 10.11.2014 року клопотання відповідача про відкладення розгляду даної справи задоволено. Розгляд скарги відкладено на 01.12.2014 року.

У судове засідання представник відповідача не з*явився, про причину неявки суд не повідомив, про час та місце розгляду даної справи повідомлений належним чином і в установлений законом строк.

Прокурор та представник позивача не заперечують проти розгляду даної справи у відсутності представника відповідача.

Представник відповідача пояснив, що йому не відомі факти щодо укладення та підписання нової додаткової угоди.

Розглянувши матеріали справи, а також викладені в апеляційній скарзі доводи апелянта, заслухавши пояснення прокурора та представника ползивача, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлених обставин справи та відповідність їх наданим доказам, та повторно розглянувши в порядку статті 101 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів встановила наступне.

На підставі рішення Харківської міської ради ХХХУ сесії ІУ скликання від 27.04.205 року № 78/05 «Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об*єктів» між Харківською міською радою (позивач) та Приватним підприємством фірмою «Аврора-сервіс» (відповідач) 30.01.2006 року укладено договір оренди землі (далі - договір), відповідно до умов якого позивач передав відповідачу (орендарю) у оренду в строкове до 01.09.2030 року платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі промисловості, землі транспорту загальною площею 0,0603 га, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Шевченка ріг Вологодського в*їзду.

Згідно пункту 3 договору на земельній ділянці об'єкт нерухомого майна не знаходиться.

Як убачається з матеріалів справи, на виконання умов спірного договору, позивачем передано відповідачу земельну ділянку, що підтверджується підписаним та скріпленим печатками з обох сторін актом приймання - передачі земельної ділянки ( а.с.22 т1).

Відповідно до пункту 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: на період будівництва згідно з довідкою № 3037/05 від 22.11.2005 року - 72 440,00 грн.; на період експлуатації згідно з довідкою № 3038/05 від 22.11.2005 року - 362 200,00 грн.

Відповідно до пункту 9 договору орендна плата за земельну ділянку вноситься відповідачем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області у розмірі орендної плати в місяць за земельну ділянку: з 2007 року на період будівництва - 378,92 грн.; на період експлуатації - 1 115, 99 грн.

Згідно з пунктом 10 договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Згідно з пунктом 13 договору розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції - щорічно; погіршання стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

За умовами пункту 36 договору сторони погодили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Згідно з пунктом 14 договору у разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України за кожний календарний день прострочення платежу. Пеня нараховується разом з заборгованістю.

Підпункт д) у пункті 28 договору щодо права орендодавця звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі, укладеною в зміненій редакції, у разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених пунктом 13 договору, взагалі був відсутній.

Для проведення розміру орендної плати у відповідність з вимогами діючого законодавства в укладений між позивачем та відповідачем договір оренди землі повинні бути внесені відповідні зміни стосовно розміру орендної плати та вартості нормативної грошової оцінки земельної ділянки шляхом укладання додаткової угоди до договору оренди землі, як то передбачено Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Враховуючи ухилення орендаря від підписання додаткової угоди, та посилаючись на норми статей 13,144 Конституції України, статей 12,93,125,126,189 та п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України, статей 15,30 Закону України «Про оренду землі», статей 5,13,15,21 Закону України «Про оцінку земель», статей 629,649,651,653,654,792 Цивільного кодексу України, статей 179,188,193 Господарського кодексу України, Харківська міська рада звернулася до господарського суду з позовом.

29.09.2014 року господарським судом Харківської області прийнято оскаржуване рішення.

Переглянувши наявні матеріали справи та додатково подані відповідачем докази, колегія суддів, надавши правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог, дійшла висновку про часткове скасування рішення господарського суду Харківської області від 29.09.2014 року у справі № 922/3385/14, виходячи із наступного.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

До загальних принципів господарювання відноситься заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини (стаття 6 Господарського кодексу України).

Згідно пункту 3 частини 1 статті 3 Цивільного кодексу України однією із загальних засад цивільного законодавства є свобода договору.

Статтею 627 Цивільного кодексу України (свобода договору) встановлено, що відповідно до статті 6 цього кодексу сторони є вільними в укладанні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Свобода договору означає право громадян або юридичних осіб вступати чи утримуватися від вступу у будь-які договірні відносини. Свобода договору проявляється також у можливості наданій сторонам за взаємною згодою визначати умови такого договору, змінювати ці умови також за взаємною згодою або утримуватись від пропозицій про їх зміну.

Відповідально до приписів статті 629 Цивільного кодексу України договір є обов'язковим для виконання сторонами. Згідно з приписами статей 525,526 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно з частиною 1 статті 193 Господарського кодексу України суб*єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Положеннями частини 1 статті 651 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Із цими положеннями кореспондується норма частини 1 статті 188 Господарського процесуального кодексу України, якою також встановлено, о зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або договором.

Статтею 30 Законом України «Про оренду землі» унормовано, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Порядок зміни та розірвання договору визначено частинами 2-5 названої статті 188 Господарського процесуального кодексу України. В підсумку цитовані норми права встановлюють правило, згідно якого зміна договору можлива лише у двох випадках: або добровільно за згодою сторін, або примусово у разі, якщо обов'язок внести зміни прямо передбачений законом або договором.

Так, відповідно до пункту « 2» додаткової угоди, яку просить затвердити позивач, вказано: « (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 631013660:04:009:0016».

Як убачається з матеріалів справи, кадастровий номер спірної земельної ділянки підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-6300532922013 ( а.с. 30 т.1).

Отже, беручи до уваги витяг № НВ-6300532922013 з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, в якому зазначено, що кадастровим номером земельної ділянки за адресою: м. Харків, вул. Шевченко ріг Вологодського в*їзду, є №631013660:04:009:0016», враховуючи відсутність у пункті 2 договору оренди землі від 30.01.2006 року таких відомостей, колегія суддів дійшла висновку, що така вимога позивача є законною, обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.

Відповідно до пункту « 5» додаткової угоди, яку просить затвердити позивач вказано: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 660 від 30.10.2013 року становить 680 727 грн. (шістсот вісімдесят тисяч сімсот двадцять сім гривень).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки».

Згідно статті 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно статті 15 Закону України «Про оцінку земель» підставою для проведення оцінки земель (бонітування грунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими для виконання на відповідній території.

Відповідно до приписів статті 73 Закону України «Про місцеве самоврядування», акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної , міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об*єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року.

Пунктом 1.1 вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 року та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року застосовується з 01.01.2014 року.

Попередня вартість одного кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 року на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 року № 335/07 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року» та рішення Харківської міської ради від 27.02.2008 року № 42/08 «Про затвердження «Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007 року» та була введена в дію з 01.03.2008 року.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року № 1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року» встановлено ( пункти 2 та 3), що плата за землю на підставі даних «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року» вводиться в дію з 01.01.2014 року. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 року № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.

На підставі витягу з державного земельного кадастру про земельну ділянку; виконаного розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013 року № 368/14; витягу від 03.10.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Департаментом підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди землі від 11.12.2013 року, який разом із листами - пропозиціями від 13.12.2013 року № 5046/0/225-13 та № 5104/0/225-13 рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу відповідача, що підтверджується копією відповідного поштового відправлення ( а.с. 34-38 т.1).

Відповідач на вказану пропозицію не відреагував, у встановлений термін відповідь на лист - пропозицію до Харківської міської ради не надав.

Відповідно до пунктів 3.1 та 3.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. за №1269/13 (далі - Порядок), зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою.

Щодо застосування позивачем коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки за адресою: м. Харків, вул. Шевченка ріг Вологодського в*їзду колегія суддів зазначає наступне.

Згідно частини 1статті 20 Закону України "Про оцінку землі" за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою; витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів (стаття 23 Закону України "Про оцінку землі").

Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів регламентовано Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук 27.01.2006 №18/15/21/11 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 р. за №388/12262 (далі - "Порядок нормативної грошової оцінки").

Відповідно до п.1.3 Порядку нормативної грошової оцінки нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться суб'єктами оціночної діяльності, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою (п.1.7.Порядку нормативної грошової оцінки).

Як зазначено в п.3.2 Порядку нормативної грошової оцінки, нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою, наведеною в п.3.3. Порядку. Дана формула передбачає застосування коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо) - Кф.

У пункті .3.5. Порядку нормативної грошової оцінки вказано, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (додаток 1, табл.1.1) враховує відносну прибутковість видів економічної діяльності. В додатку 1, табл.1.1 для земель промисловості визначено Кф - 1,2.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 затверджено "Порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013". У матеріалах справи є Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №660 від 30.10.2013р. (а.с. 32 т.1) складений Головним Управлінням держземагентсва у м. Харкові Харківської області, до завдань якого входить, зокрема, забезпечення науково-експертного, аналітичного, інформаційного та методичного проведення землевпорядних, землеоціночних робіт.

У зазначеному Витязі зазначено Кф для земель промисловості, що становить 2,5.

Таким чином, беручи до уваги Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 660 від 30.10.2013р., колегія суддів дійшла висновку, що позивачем вірно визначено коефіцієнт функціональності земельної ділянки - 2,5, за адресою : м. Харків, вул. Шевченка ріг Вологодського в*їзду, а тому розмір нормативної грошової оцінки землі, який складає 680 727,00 грн., є обґрунтованим.

Отже, беручи до уваги припис п. 3.1 Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р., в якому зазначено, що зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі, вимога про внесення змін до пункту 5 спірного договору в частині зміни розміру нормативної грошової оцінки землі є законною, обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.

Щодо вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 30.01.2006 року в частині розміру орендної плати ( пункт 9) колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до пункту « 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 368/14 від 30.10.2013 року на рік становить 5,6% від її нормативної грошової оцінки і складає 38 120,71 грн. (тридцять вісім тисяч сто двадцять гривень сімдесят одна копійка), або в місяць - 3 176,73 грн. ( три тисячі сто сімдесят шість гривень сімдесят три копійки)».

Згідно приписів статті 15 Закону України "Про оренду землі" однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Пунктом 13 договору оренди землі сторони обумовили, що розмір орендної плати переглядається у тому числі "в інших випадках, передбачених законом".

Відповідно до пункту 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до пункту 16.4 Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 року № 960/12, зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.

Як вже було зазначено, рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. Згідно п. 1.1. вказаного рішення затверджено нову базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова в сумі 291,18 грн.

Рішенням сесії Харківської міської від 27.02.2008 р. № 41/08 затверджено "Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові", в якому визначений порядок та формула розрахунку орендної плати.

Рішення позивача від 27.02.2008 р. № 41/08 в судовому порядку також оскаржене не було та станом на час розгляду справи є чинним.

Натомість в матеріалах справи міститься розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена станом на 01.01.2013р. № 368/14/14 (а.с. 33 т.1), який складений у відповідності до Рішення сесії Харківської міської від 27.02.2008 р. № 41/08 та, відповідно до якого розмір орендної плати спірної земельної ділянки становить 8% від нормативної грошової оцінки.

З огляду на викладене, з урахуванням того, що укладений між сторонами договір передбачає можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору. Отже, вимога про внесення змін до пункту 9 спірного договору щодо розміру орендної плати, також, є законною, обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.

При цьому, слід зазначити, що законодавча зміна розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору оренди землі. У разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Так, докази скасування в судовому порядку рішень Харківської міської ради від 03.07.2013р. № 1209/13, від 25.09.2013р. № 1269/13 та від 29.12.2012 року № 960/12 суду не надано.

Враховуючи встановлені обставини, суд вважає доведеним наявність у позивача права вимагати від відповідача приведення договору оренди землі у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов'язкового для позивача і відповідача.

Щодо позовних вимог в частині зміни пунктів 13, 14 та 28 договору оренди землі від 30.01.2006 року, колегія суддів не погоджується з висновком місцевого господарського суду про задоволення позовних вимог позивача в цій частині, виходячи із наступного.

Позивачем в позовній заяві не наведено обґрунтування позовних вимог щодо зміни п.13 договору, якими позивач просить доповнити перелік підстав для зміни орендної плати такою підставою як "зміна нормативної грошової оцінки землі".

Аналогічно пропоновані позивачем зміни до п.28 договору оренди не обґрунтовані жодними посиланнями на норми права та докази.

Про незаконність цих вимог позивача свідчить те, що в даному разі позивач просить суд врегулювати в договорі відносини, які вже врегульовані нормативними актами, при цьому просить зробити це у інший спосіб, ніж це передбачено цими актами. Але це неприпустимо, адже згідно частиною 2 статті Цивільного кодексу України сторони мають право врегулювати у договорі, який передбачений актами цивільного законодавства, свої відносини, які не врегульовані цими актами.

У відповідності до приписів частини 4 статті 179 Господарського кодексу України при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, в т.ч. типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови. Конкретизувати умови означає визначити ті умови договору, які мають змінюваний характер в залежності від конкретних умов відповідних правовідносин (стосовно договору оренди земельної ділянки, наприклад, це місцезнаходження, цільове призначення, площа та якісні характеристики земель, перелік, характеристика і стан лінійних споруд, інших об'єктів інфраструктури, у тому числі доріг, наявність обмежень, ставка та розмір орендної плати, строк дії договору тощо).

У даному ж випадку позивач, пропонуючи умови договору, котрих немає у типовому договорі оренди землі, який затверджений Постановою КМУ від 30.03.2004р. N220 "Про затвердження Типового договору оренди землі", насправді просить не конкретизувати, а змінити і доповнити умови типового договору, що прямо суперечить забороні на відступ від умов типового договору, встановленій частиною 2 статті 630 Цивільного кодексу України та частиною 4 статті 179 Господарського кодексу України.

Так, зокрема, в Типовому договорі оренди землі, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.2004р. N220, а сааме, у вичерпному переліку підстав для перегляду розміру орендної плати відсутні пропоновані позивачем у спірній додатковій угоді умови щодо зміни розміру орендної плати у разі "зміни нормативної грошової оцінки землі" (див. п. 13).

Відповідність таких пропонованих позивачем умов договору Типовому договору оренди землі, затвердженому самим позивачем, Харківською міською радою, не може бути прийняте до уваги, оскільки рішення органів місцевого самоврядування не можуть суперечити нормативним актам центральних органів державної влади.

Відсутність "зміни нормативної грошової оцінки землі" в переліку підстав перегляду розміру орендної плати, визначеному в п.13 чинної редакції договору, до речі, є додатковим доказом того, що наразі, на момент звернення позивача із позовом, зміна нормативної грошової оцінки землі не є підставою для зміни розміру орендної плати. У противному разі, потреби б в доповненні відповідного переліку цією додатковою підставою у позивача не виникало б.

Аналогічно намагання позивача доповнити умови договору пунктом 28, який передбачає спосіб захисту права тотожній тому, з яким позивач вже (за відсутності таких змін) звернувся з позовом до суду свідчить про юридичну неспроможність заявлених позовних вимог.

На підставі викладеного , колегія суддів приходить до висновку про те, що позивачем не доведено обставин, на які він посилається, як на підставу своїх позовних вимог у частині зміни пунктів 13,14 та 28 договору оренди землі від 30.01.2006 року та не доведено відповідність даних пунктів додаткової угоди вимогам Закону, а відтак позовні вимоги в цій частині є безпідставними, такими, що не ґрунтуються на Законі, отже - не підлягають задоволенню, у звязку з чим рішення господарського суду Харківської області від 29.09.2014 року у справі № 922/3385/14 в цій частині підлягає скасуванню, з прийняттям нового: про відмову у задоволенні позовних вимог щодо внесення змін до пунктів 13,14 та 28 договору оренди землі від 30.01.2006 року, зареєстрованого у Харківській регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах» в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 340667100017, відповідно апеляційна скарга відповідача підлягає частковому задовленню.

З огляду на наведене та керуючись статтями 99, 101, п.2) ч.1 ст. 103, п. 4 ч.1 ст.104, ст. 105, Харківський апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Приватного підприємства фірми «Аврора-сервіс» задовольнити частково.

Рішення господарського суду Харківської області від 29.09.2014 року у справі № 922/3385/14 скасувати в частині внесення змін до договору оренди землі від 30.01.2006 року, укладеного між Харківською міською радою та Приватним підприємством фірма «Аврора -сервіс» у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах» в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 340667100017, шляхом визнання пунктів № 13,14,28 укладеними додатковою угодою до договору оренди землі та прийняти в цій частині нове рішення.

Відмовити у внесенні змін до договору оренди землі від 30.01.2006 року, укладеного між Харківською міською радою та Приватним підприємством фірма «Аврора -сервіс» у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах» у книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 340667100017, шляхом визнання пунктів № 13,14,28 додаткової угоди.

В іншої частині рішення господарського суду Харківської області від 29.09.2014 року у справі № 922/3385/14 залишити без змін.

Повний текст постанови складено 03. 12.2014 р.

Головуючий суддя О.А. Пуль

суддя Я.О.Білоусова

суддя О.В.Шевель

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення03.12.2014
Оприлюднено03.12.2014
Номер документу41670433
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/3385/14

Ухвала від 12.11.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Пуль О.А.

Ухвала від 11.09.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лавренюк Т.А.

Постанова від 03.12.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Пуль О.А.

Ухвала від 17.10.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Пуль О.А.

Ухвала від 13.10.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лавренюк Т.А.

Рішення від 29.09.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лавренюк Т.А.

Ухвала від 14.08.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лавренюк Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні