Постанова
від 17.11.2014 по справі 815/4908/14
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 815/4908/14

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 листопада 2014 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Соколенко О.М.

при секретарі - Гаврилюк І.С.

за участю: представника позивача - ОСОБА_1 (за довіреністю);

представника відповідача - Гайдука О.В. (за довіреністю);

представника третьої особи - Єпіфанцевої О.О. (за довіреністю),

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 до Управління морегосподарського комплексу транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації, за участю третьої особи на стороні відповідача - приватного підприємства "Люкс-СМС", про визнання протиправними дій, скасування наказів, скасування договорів, скасування пунктів рішення та зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду, з урахуванням остаточної заяви про уточнення позовних вимог від 11.11.2014 року (а.с.142-143), надійшов адміністративний позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 до Управління морегосподарського комплексу транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації, за участю третьої особи на стороні відповідача - приватного підприємства "Люкс-СМС", в якому позивач просив суд:

- визнати протиправними дії Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації по оголошенню та проведенню конкурсу на об'єкти, зазначені у п.41 оголошення про проведення конкурсу - об'єкт б/н Оленівка-АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) та п.42 оголошення про проведення конкурсу - об'єкт № 922/923 Балта-Одеса АС «АВ Одеса», про проведення якого повідомлено у газеті «Одеські вісті» № 87 (4652) від 14 серпня 2014 року;

- скасувати наказ Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації № 33/у-2013 від 10.06.2013 р. про введення в дію рішення обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських і міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування щодо визначення переможців конкурсів;

- скасувати договір про організацію перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування № 60/13 від 18.06.2013 р., укладений між ПП «Люкс-СМС» та Одеською обласною державною адміністрацією (Управлінням морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації);

- скасувати п. 41 та п. 42 рішення 35-го засідання обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах від 18-19 вересня 2014 року по об'єктах б/н Оленівка- Одеса АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) та № 922/923 Балта-Одеса АС «АВ Одеса»;

- скасувати наказ Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації № 36/у-2014 від 06.10.2014 р. про введення в дію рішення обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських і міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування щодо визначення переможців конкурсів;

- скасувати договір про організацію перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування № 76/14 від 28.10.2014 р., укладений між ПП «Люкс-СМС» та Одеською обласною державною адміністрацією (Управлінням морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації);

- скасувати договір про організацію перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування № 77/14 від 28.10.2014 р., укладений між ПП «Люкс-СМС» та Одеською обласною державною адміністрацією (Управлінням морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації);

- зобов'язати Управління морегосподарського комплексу транспорту та зв'язку повторно визначити переможця конкурсу на об'єкти б/н Оленівка-Одеса АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) та № 922/923 Балта-Одеса АС «АВ Одеса» за результатами конкурсу перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, проведеного 5-6 червня 2013 року.

Позивач, мотивує свої уточнені позовні вимоги тим, що постановою Одеського окружного адміністративного суду від 30.01.2014 року, яка набрала законної сили, задоволено позов ФОП ОСОБА_4 до Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації, за участю третьої особи на стороні відповідача - приватного підприємства "Люкс-СМС", та скасовано рішення конкурсного комітету Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації про визначення переможця конкурсу на маршрут б/н Оленівка - АС "АВ Одеса" (ч/з Балта) та № 922/923 Балта - Одеса АС "АВ Одеса", оформлене п.26 протоколу 32-го засідання комітету від 5-6 червня 2013 року і зобов'язано Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації повторно вирішити питання щодо визначення переможця конкурсу на об'єкт конкурсу №26 б/н Оленівка - АС "АВ Одеса" (ч/з Балта) та № 922/923 Балта - Одеса АС "АВ Одеса".

Як вказує позивач, на час звернення до суду з даним позовом відповідачем не виконано рішення суду в частині виконання обов'язку повторно вирішити питання щодо визначення переможця конкурсу на об'єкти конкурсу: б/н Оленівка-АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) та №922/923 Балта-Одеса АС «АВ Одеса», а натомість, останнім оголошено новий конкурс на об'єкти б/н Оленівка-АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) та №922/923 Балта-Одеса АС «АВ Одеса», про що було оповіщено в оголошенні, надрукованому у газеті «Одеські вісті» №87 « 4652» від 14 серпня 2014 року.

Позивач вважає, що відповідач не мав права оголошувати новий конкурс на ці об'єкти, оскільки проведення попереднього конкурсу, результати якого оформлені протоколом 32-го засідання конкурсного комітету від 5-6 червня 2013 року неправомірним не визнано, у зв'язку із тим, що за результатами розгляду судової справи №815/8346/13-а скасовано тільки рішення конкурсного комітету Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації про визначення переможця конкурсу на маршрут б/н Оленівка-АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) та маршрут №922/923 Балта-Одеса АС «АВ Одеса», оформлене п.26 протоколу 32-го засідання комітету від 5-6 червня 2013 року.

На думку позивача, за наявності претендента, який посів друге місце, відповідач не мав права на оголошення нового конкурсу на ті об'єкти, які є предметом конкурсу, проведеного 5-6 червня 2014 року, а отже дії відповідача по оголошенню конкурсу на вказані вище маршрути є протиправними.

Таким чином, позивач зазначає, що оголошення відповідачем конкурсу на маршрут б/н Оленівка-АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) та маршрут №922/923 Балта-Одеса АС «АВ Одеса», порушує право ФОП ОСОБА_4, як особи, яка посіла друге місце на конкурсі, проведеному відповідачем 5-6 червня 2013 року, і, відповідно, має переважне право на визнання його переможцем конкурсу та укладення з ним договорів на організацію перевезення пасажирів, що також, підтверджується постановою Одеського окружного адміністративного суду по справі №815/8346/13-а.

Також, посилаючись на п.46 вищевказаного Порядку, позивач зазначає, що обов'язку проведення повторного конкурсу за наявності претендента, який посів друге місце, діюче законодавство не вимагає.

Водночас, посилаючись на приписи п.53 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2008 року №1081, позивач зазначає, що підлягають скасуванню рішення відповідача про введення в дію рішення конкурсного комітету про визначення переможцем ПП «Люкс-СМС», оскільки постановою Одеського окружного адміністративного суду рішення конкурсного комітету Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації про визначення переможця конкурсу на об'єкт конкурсу б/н Оленівка-АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) та №922/923 Балта-Одеса АС «АВ Одеса», оформлене п.26 протоколу 32-го засідання конкурсного комітету від 5-6 червня 2013р. скасовано, і відповідно, перевізник, який отримав перемогу на зазначеному конкурсі не має право на здійснення перевезень.

Таким чином, як вказує позивач, за наявності скасованого рішення конкурсного комітету Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації про визначення переможця конкурсу на об'єкти конкурсу б/н Оленівка-АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) та №922/923 Балта-Одеса АС «АВ Одеса», оформленого п.26 протоколу 32-го засідання конкурсного комітету від 5-6 червня 2013 року, підлягає скасуванню рішення Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації про введення в дію зазначеного рішення та договори на організацію здійснення перевезень, які укладені Управлінням морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації з ПП «Люкс-СМС».

Відповідач - Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації надав до суду письмові заперечення на адміністративний позов (а.с.75-76), в яких зазначив, що позовні вимоги є необґрунтованими, а позов не підлягає задоволенню у повному обсязі, з огляду на наступне.

Так, відповідач зазначає, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 30 січня 2014 року по справі №815/8346/13-а зобов'язано управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку повторно вирішити питання щодо визначення переможця конкурсу на об'єкт конкурсу №26 32-го засідання конкурсного комітету (маршрути Оленівка - Одеса АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) і №922/923 Балта - Одеса АС «АВ Одеса»).

Посилаючись на положення статті 43 Закону України «Про автомобільний транспорт», відповідач зазначає, що визначити автомобільного перевізника на автобусних маршрутах Оленівка - Одеса АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) і №922/923 Балта - Одеса АС «АВ Одеса» без оголошення та проведення засідання обласного конкурсного комітету неможливо, оскільки це суперечитиме вимогам діючого законодавства.

Зважаючи на викладене, відповідач зазначає, що на виконання рішення суду від 30 січня 2014 року, відповідно до вимог пункту 28 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 грудня 2008 pоку N 1081, в газеті Одеські вісті №87 (4652) 14 серпня 2014 року опубліковано оголошення про проведення конкурсу з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування, що відбувся 18-19 вересня 2014 року, та на який, серед іншого, було винесено два маршрути Оленівка - Одеса АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) і №922/923 Балта - Одеса АС «АВ Одеса».

При цьому, відповідач зазначив, що документи на обслуговування маршрутів було подано єдиним претендентом ПП «Люкс CMC», який і визначений переможцем конкурсу.

Представник позивача у судовому засіданні 11.11.2014 року позовні вимоги підтримала у повному обсязі та просила суд позов задовольнити, посилаючись на обґрунтування, викладені у позовній заяві, уточненнях до неї та у наданих під час розгляду справи поясненнях.

Представник відповідача - Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації у судовому засіданні 11.11.2014 року позовні вимоги не визнав у повному обсязі, посилаючись на підстави, викладені у письмових запереченнях до позовної заяви та у наданих під час розгляду справи поясненнях.

Представник третьої особи на стороні відповідача - ПП «Люкс-СМС» у судовому засіданні 11.11.2014 року підтримала позицію відповідача та просила суд відмовити позивачу у задоволенні позову.

Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення учасників процесу, а також дослідивши обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги та заперечення, і перевіривши їх письмовими доказами, суд встановив наступне.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 30 січня 2014 року в адміністративній справі №815/8346/13-а за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 до Управління морегосподарського комплексу транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації, за участю третьої особи - приватного підприємства "Люкс СМС", про визнання протиправними та скасування пункту протоколу та зобов'язання вчинити певні дії, яка набрала законної сили, адміністративний позов ФОП ОСОБА_4 задоволено і скасовано рішення конкурсного комітету Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації про визначення переможця конкурсу на маршрут б/н Оленівка - АС "АВ Одеса" (ч/з Балта) та № 922/923 Балта - Одеса АС "АВ Одеса", оформлене п.26 протоколу 32-го засідання комітету від 5-6 червня 2013 року та зобов'язано Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації повторно вирішити питання щодо визначення переможця конкурсу на об'єкт конкурсу №26 б/н Оленівка - АС "АВ Одеса" (ч/з Балта) та № 922/923 Балта - Одеса АС "АВ Одеса".

Відповідно до ч.1 ст.72 КАС України, обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Так, вказаною постановою суду встановлено наступне: «…20 квітня 2013 року Одеською обласною державною адміністрацією в особі Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку облдержадміністрації в газеті "Одесские известия" № 44 (4463) був оголошений конкурс з перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування в Одеській області. Організатором перевезень визначено - Одеська обласна державна адміністрація в особі Управління море господарського комплексу, транспорту та зв'язку облдержадміністрації, робочий орган - ТОВ "Науково-виробничий центр "Економінформ".

Для участі у конкурсі, у відповідності до Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування № 62/63 від 03.12.2008 р., ФОП ОСОБА_4 було подано заяви з доданими до них документами на об'єкти конкурсу № 1 та № 26, а саме: № 1 приміський автобусний маршрут № 62/63 Балта-Котовськ та № 26 - міжміські автобусні маршрути № 922/923 Балта - Одеса АС "АВ Одеса" та № б/н Оленівка -Балта АС- Одеса АВ.

Крім позивача, для участі у конкурсі на об'єкт №26, заява була подана ПП "Люкс СМС".

За результатами конкурсу, проведеного 05-06 червня 2013 року, конкурсною комісією було прийняте рішення, оформлене Протоколом 32-го засідання обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування. Пункт 26 (що відповідає номеру об'єкта конкурсу № 26) зазначеного протоколу містить відомості про кількість балів у ПП "Люкс СМС"-12, у ФОП ОСОБА_4 - 4. Переможцем визначено ПП "Люкс СМС", друге місце посів позивач…».

Під час розгляду даної адміністративної справи судом встановлено, що наказом Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації № 33/У-2013 від 10.06.2013 року "Про введення в дію рішення обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських і міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування щодо визначення переможців конкурсу", введено в дію рішення конкурсного комітету щодо визначення переможців конкурсів (протокол №18 від 06.06.2013 року) (а.с.101).

На виконання вимог даного наказу, згідно ст.ст.7,42,44 Закону України «Про автомобільний транспорт» та рішення 32 засідання конкурсного комітету від 5-6 червня 2013 року (протокол №18, пункт 26 від 06.06.2013 року), 18.06.2013 року між Одеською обласною державною адміністрацією в особі начальника управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку ОСОБА_7 (організатором) та ПП «Люкс-СМС» в особі директора ОСОБА_8 (перевізником) укладено договір № 60/13 про організацію перевезення пасажирів на автобусному маршруті (маршрутах) загального користування, предметом якого є надання організатором перевізнику права на перевезення пасажирів та багажу на автобусних маршрутах загального користування: Оленівка - Одеса АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) і № 922/923 Балта - Одеса АС «АВ Одеса» (а.с.118-124). Також, як встановлено судом, до вказаного договору були укладені додаткові угоди (а.с.125-127).

Зважаючи на набрання постановою Одеського окружного адміністративного суду від 30 січня 2014 року в адміністративній справі №815/8346/13-а законної сили згідно ухвали Одеського апеляційного адміністративного суду від 24.06.2014 року (а.с.15-17), судом встановлено, що у засобах масової інформації, а саме: у газеті «Одеські вісті» № 87 (4652) від 14 серпня 2014 року Одеською обласною державною адміністрацією в особі управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації (робочий орган - ТОВ "Науково-виробничий центр "Економінформ"), розміщено оголошення щодо конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в Одеській області, в тому числі, за об'єктами конкурсів по маршрутам: Оленівка - Одеса АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) (п.41) та № 922/923 Балта - Одеса АС «АВ Одеса» (п.42).

18-19 вересня 2014 року Обласним конкурсним комітетом з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування проведено засідання, за результатами якого складено протокол 35-го засідання обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування (витяг з протоколу а.с.78-79), згідно якого Конкурсним комітетом по 41-му та 42-му об'єктам конкурсу в частині укладання нового договору на обслуговування внутрішньообласних автобусних маршрутів загального користування (маршрути: Оленівка - Одеса АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) (п.41) та № 922/923 Балта - Одеса АС «АВ Одеса») визначено переможцем конкурсу ПП «Люкс-CMC». Вказаний протокол зареєстровано 25.09.2014 року за №12.

Судом встановлено, що наказом Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації від 06.10.2014 року № 36/У-2014 "Про введення в дію рішення обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування щодо визначення переможців конкурсів", введено в дію рішення конкурсного комітету щодо визначення переможців конкурсів (протокол №12 від 25.08.2014 року) (а.с.102). При цьому, як зазначив представник відповідача під час розгляду справи, у вказаному наказі зроблено описку у даті протоколу « 25 серпня 2014 року», замість « 25 вересня 2014 року».

Так, у п.2 вказаного вище наказу визначено укласти з перевізниками, які визнані переможцями конкурсів відповідні договори. Разом з цим, у ч.2 розділу ІV "Організаційні питання" протоколу від 25.09.2014 року визначено, що Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку облдержадміністрації не пізніше, ніж через 30 днів з моменту набрання чинності рішенням конкурсного комітету, укладає з переможцем конкурсу договір.

Як вбачається з матеріалів справи, керуючись ст.ст.7,42,44 Закону України «Про автомобільний транспорт», пунктами 41 та 42 рішення 35 засідання обласного конкурсного комітету від 18-19 вересня 2014 року (протокол №12 від 25.09.2014 року), Одеська обласна державна адміністрація в особі начальника управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку ОСОБА_7 (організатор) 28 жовтня 2014 року уклала із ПП «Люкс-СМС» в особі директора ОСОБА_9 (перевізник) договір № 76/14 про організацію перевезення пасажирів та багажу на автобусному маршруті (маршрутах) загального користування, предметом якого є надання організатором перевізнику права на перевезення пасажирів та багажу на автобусних маршрутах загального користування: №922/923 Балта - Одеса АС «АВ Одеса» та договір № 77/14 про організацію перевезення пасажирів та багажу на автобусному маршруті (маршрутах) загального користування, предметом якого є надання організатором перевізнику права на перевезення пасажирів та багажу на автобусних маршрутах загального користування: Оленівка - Одеса АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) ( а.с.128-134,135-141).

Судом встановлено, що не погоджуючись із діями відповідача по оголошенню та проведенню конкурсу на об'єкти, зазначені у п.41 та п.42 оголошення про проведення конкурсу - об'єкт б/н Оленівка- Одеса АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) та №922/923 Балта - Одеса АС «АВ Одеса», п. 41 та п. 42 рішення 35-го засідання обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах від 18-19 вересня 2014 року, наказами відповідача № 33/у-2013 від 10.06.2013 року та № 36/У-2014 від 06.10.2014 року, договорами про організацію перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування № 60/13 від 18.06.2013 року, № 76/14 та № 77/14 від 28.10.2014 року, позивач звернувся до суду із вказаним адміністративним позовом (з урахуванням останніх уточнень позовних вимог).

Спірні правовідносини, що виникли між сторонами регулюються Законом України «Про автомобільний транспорт» від 5 квітня 2001 року №2344-ІІІ (далі - Закон № 2344-ІІІ, Закон), Порядком проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2008 року № 1081 (далі - Порядок №1081, Порядок) та Положенням про управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації, затвердженим розпорядженням голови Одеської обласної державної адміністрації від 25 червня 2011 року №493/А-2011.

Щодо позовної вимоги про скасування наказу Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації № 33/у-2013 від 10.06.2013 року «Про введення в дію рішення обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських і міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування щодо визначення переможців конкурсів», суд зазначає наступне.

Пунктом 51 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування визначено, що рішення конкурсного комітету щодо визначення переможця конкурсу вводяться в дію наказом (постановою або іншим розпорядчим документом) організатора протягом не більш як 30 робочих днів з дня проведення конкурсу.

Як вже зазначено судом, відповідачем видано наказ від 10.06.2013 року № 33/У-2013 "Про введення в дію рішення обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування щодо визначення переможців конкурсу", яким введено в дію рішення конкурсного комітету щодо визначення переможців конкурсів (протокол №18 від 06.06.2013 року).

При цьому, судом встановлено, що постановою Одеського окружного адміністративного суду від 30 січня 2014 року в адміністративній справі №815/8346/13-а, яка набрала законної сили 24.06.2014 року, адміністративний позов ФОП ОСОБА_4 задоволено, та зокрема, скасовано рішення конкурсного комітету Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації про визначення переможця конкурсу на маршрут б/н Оленівка - АС "АВ Одеса" (ч/з Балта) та № 922/923 Балта - Одеса АС "АВ Одеса" оформлене п.26 протоколу 32-го засідання комітету від 5-6 червня 2013 року.

Отже, оскільки постановою Одеського окружного адміністративного суду від 30 січня 2014 року в адміністративній справі №815/8346/13-а, яка набрала законної сили 24.06.2014 року, скасована сама підстава для винесення даного наказу щодо визначення переможця конкурсу на маршрут б/н Оленівка - Одеса АС "АВ Одеса" (ч/з Балта) та № 922/923 Балта - Одеса АС "АВ Одеса" (п.26 рішення, оформленого протоколом 32-го засідання комітету від 5-6 червня 2013 року (протокол №18 від 06.06.2013 року), суд приходить до висновку, що наказ відповідача від 10.06.2013 року № 33/У-2013 підлягає скасуванню щодо введення в дію рішення конкурсного комітету щодо визначення переможців конкурсів (протокол №18 від 06.06.2013 року) в частині визначення переможцем конкурсу ПП «Люкс-СМС» на маршрути: Оленівка - Одеса АС "АВ Одеса" (ч/з Балта) та № 922/923 Балта - Одеса АС "АВ Одеса".

Таким чином, вимога позивача про скасування наказу Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації № 33/у-2013 від 10.06.2013 року «Про введення в дію рішення обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських і міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування щодо визначення переможців конкурсів» підлягає частковому задоволенню шляхом скасування наказу № 33/у-2013 від 10.06.2013 року щодо введення в дію рішення конкурсного комітету щодо визначення переможців конкурсів (протокол №18 від 06.06.2013 року) в частині визначення переможцем конкурсу ПП «Люкс-СМС» на маршрути: Оленівка - Одеса АС "АВ Одеса" (ч/з Балта) та № 922/923 Балта - Одеса АС "АВ Одеса".

Вирішуючи позовну вимогу про скасування договору про організацію перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування № 60/13 від 18.06.2013 року, укладеного між ПП «Люкс-СМС» та Одеською обласною державною адміністрацією в особі Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації, суд виходить з наступного.

Як вже встановлено судом, згідно ст.ст.7,42,44 Закону України «Про автомобільний транспорт» та рішення 32 засідання конкурсного комітету від 5-6 червня 2013 року (протокол №18, пункт 26 від 06.06.2013 року), між Одеською обласною державною адміністрацією в особі начальника управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку ОСОБА_7 (організатором) та ПП «Люкс-СМС» в особі директора ОСОБА_8 (перевізником) 18.06.2013 року укладено договір № 60/13 про організацію перевезення пасажирів на автобусному маршруті (маршрутах) загального користування, предметом якого є надання організатором перевізнику права на перевезення пасажирів та багажу на автобусних маршрутах загального користування: Оленівка - Одеса АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) і № 922/923 Балта - Одеса АС «АВ Одеса» (а.с.118-124).

Відповідно до п.4 ч.2 ст.17 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, що виникають з приводу укладання, виконання, припинення, скасування чи визнання нечинними адміністративних договорів.

При цьому, спори, які виникають з приводу укладання та виконання адміністративних договорів охоплюють весь спектр спорів, що виникають у відносинах, пов'язаних з адміністративними договорами, у тому числі спори щодо недійсності цих договорів, їх зміни чи розірвання.

Поняття адміністративного договору надано в п.14 ч.1 ст.3 КАС України, відповідно до якого це є дво- або багатостороння угода, зміст якої складають права та обов'язки сторін, що випливають із владних управлінських функцій суб'єкта владних повноважень, який є однією із сторін угоди.

Предметом публічно-правового договору є відносини владного характеру, причому лише ті з них, в яких допускається узгодження волевиявлення владних суб'єктів. Суб'єктами публічно-правового договору є суб'єкти публічно-правових відносин, котрі наділені насамперед публічно-владними повноваженнями. В адміністративному договорі це органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування та їх посадові особи. Щодо змісту публічно-правового договору, то його специфіка зумовлена тим, що права й обов'язки сторін (учасників) мають наперед заданий, передбачуваний характер, зумовлений компетенційними можливостями тієї чи іншої сторони. На відміну від договорів приватного права тут обов'язково присутній носій влади, який у межах своєї компетенції реалізує функції виконавчо-розпорядчого характеру. Адміністративний договір забезпечує координацію роботи різних управлінських структур у випадках, коли суб'єкти управління певними сторонами своєї діяльності є юридично рівноправними й виникає потреба в координації їх діяльності. Слід зазначити, що юридична природа адміністративного договору полягає в тому, що він є актом застосування норм права, в результаті чого реалізуються функції виконавчої влади за деякими винятками.

Отже, в процесі своєї діяльності органи державного управління можуть здійснювати свої повноваження шляхом не тільки видання актів управління, а й укладання адміністративних договорів.

Відповідно до ч.1 ст.42 Закону України «Про автомобільний транспорт», договір про організацію перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування міському, приміському та міжміському, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути), укладається між органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування та автомобільним перевізником і вважається укладеним з моменту його підписання сторонами.

Відповідно до п.4.18 Положення про управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації, Управління укладає від імені обласної державної адміністрації договори на автобусних маршрутах загального користування із автомобільним перевізником - переможцем конкурсу на приміських та міжміських автобусних маршрутах загального користування, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути) та забезпечує контроль за виконанням ними умов договорів.

Отже, в розумінні вказаних положень чинного законодавства, договір про організацію перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування № 60/13 від 18.06.2013 року є адміністративним договором.

Враховуючи викладене, вбачається, що спір в частині скасування договору від 18.06.2013 року № 60/13 виник в зв'язку із здійсненням суб'єктом владних повноважень владних управлінських функцій з приводу укладання адміністративного договору, а отже він підвідомчий юрисдикції адміністративних судів.

Слід зазначити, що до вказаного договору від 18.06.2013 року № 60/13 сторонами були укладені додаткові угоди. Так, на підставі постанови Одеського окружного адміністративного суду від 30 січня 2014 року в адміністративній справі №815/8346/13-а, ухвали Одеського апеляційного адміністративного суду від 24 червня 2014 року, пунктів 41,42 рішення 35-го засідання обласного конкурсного комітету від 18-19 вересня 2014 року (протокол від 25.09.2014 №12), відповідно до пунктів 3.5.1,4.2,5.4 договору про організацію перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування № 60/13 від 18.06.2013 року, відповідно до ст.ст.5,7,14 Закону України «Про автомобільний транспорт» сторони уклали додаткову угоду від 28.10.2014 року, пунктом 1 якої визначено: «розірвати договір за згодою сторін з 28.10.2014 року».

Відповідно до п.4.2 договору від 18.06.2013 року № 60/13, цей договір може бути розірваний за згодою сторін , або за рішенням судових органів. Пунктом 5.4 цього Договору визначено, що зміни та доповнення до цього Договору набувають чинності після оформлення у письмовій формі та їх підписання уповноваженими особами сторін.

Таким чином, станом на момент розгляду справи, договір про організацію перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування № 60/13 від 18.06.2013 року припинив свою дію, у зв'язку із чим суд дійшов висновку, що вказаний договір не створює будь-яких правових наслідків та, відповідно, не може порушувати прав позивача, а отже, не підлягає задоволенню позовна вимога про скасування договору від 18.06.2013 року № 60/13.

Щодо позовної вимоги про визнання протиправними дій Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації по оголошенню та проведенню конкурсу на об'єкти, зазначені у п.41 оголошення про проведення конкурсу - об'єкт б/н Оленівка-Одеса АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) та п.42 оголошення про проведення конкурсу - об'єкт № 922/923 Балта-Одеса АС «АВ Одеса», про проведення якого повідомлено у газеті «Одеські вісті» № 87 (4652) від 14 серпня 2014 року, суд зазначає наступне.

Посилаючись на неправомірність дій відповідача, позивач зазначає, що відповідач не мав права оголошувати новий конкурс на вказані вище об'єкти, оскільки проведення попереднього конкурсу, результати якого оформлені протоколом 32-го засідання конкурсного комітету від 5-6 червня 2013 року неправомірним не визнано, у зв'язку із тим, що за результатами розгляду судової справи №815/8346/13-а скасовано тільки рішення конкурсного комітету Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації про визначення переможця конкурсу на маршрут б/н Оленівка-Одеса АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) та маршрут №922/923 Балта-Одеса АС «АВ Одеса», оформлене п.26 протоколу 32-го засідання комітету від 5-6 червня 2013 року.

На думку позивача, за наявності претендента, який посів друге місце, відповідач не мав права на оголошення нового конкурсу на ті об'єкти, які є предметом конкурсу, проведеного 5-6 червня 2014 року, а отже дії відповідача по оголошенню конкурсу на вказані вище маршрути є протиправними.

Разом з цим, позивач посилався на те, що оголошення відповідачем конкурсу на маршрут б/н Оленівка-АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) та маршрут №922/923 Балта-Одеса АС «АВ Одеса», порушує право ФОП ОСОБА_4, як особи, яка посіла друге місце на конкурсі, проведеному відповідачем 5-6 червня 2013 року, і, відповідно, має переважне право на визнання його переможцем конкурсу та укладення з ним договорів на організацію перевезення пасажирів, що також, підтверджується постановою Одеського окружного адміністративного суду по справі №815/8346/13-а.

Суд вважає вказані твердження відповідача безпідставними та необґрунтованими, з огляду на наступне.

Згідно п.2 Порядку, організатор - орган виконавчої влади, виконавчий орган сільської, селищної, міської ради, який самостійно або із залученням робочого органу проводить конкурс. Робочий орган - підприємство (організація), що має фахівців у галузі автомобільного транспорту, матеріальні ресурси та технології, а також досвід роботи не менш як три роки з питань організації пасажирських перевезень, яке у разі потреби залучається організатором на конкурсних умовах за договором для організації проведення конкурсу.

Відповідно до п.4 Порядку організатором на автобусному маршруті загального користування є обласні держадміністрації - на міжміському і приміському маршрутах, які не виходять за межі області.

Згідно з пунктом 1 Положення про управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови Одеської обласної державної адміністрації від 25 червня 2011 року №493/А-2011 (а.с.106-114), Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації (далі - Управління) є структурним підрозділом Одеської обласної державної адміністрації, що утворюється головою Одеської обласної державної адміністрації, підзвітне та підконтрольне голові Одеської обласної державної адміністрації та заступникові голови обласної державної адміністрації згідно з розподілом обов'язків. Управління забезпечує реалізацію державної політики у сфері транспорту, морегосподарського комплексу та зв'язку.

Відповідно до пункту 4.17 цього Положення, Управління виконує функції організатора перевезення пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування, що виходять за межі території району, але не виходять за межі області, а також на внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування. Вводить в дію рішення конкурсного комітету щодо визначення переможця конкурсу.

Як вже зазначено судом, постановою Одеського окружного адміністративного суду від 30 січня 2014 року в адміністративній справі №815/8346/13-а за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 до Управління морегосподарського комплексу транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації, за участю третьої особи - приватного підприємства "Люкс-СМС", про визнання протиправними та скасування пункту протоколу та зобов'язання вчинити певні дії, яка набрала законної сили 24.06.2014 року, адміністративний позов ФОП ОСОБА_4 задоволено і скасовано рішення конкурсного комітету Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації про визначення переможця конкурсу на маршрут б/н Оленівка - Одеса АС "АВ Одеса" (ч/з Балта) та № 922/923 Балта - Одеса АС "АВ Одеса" оформлене п.26 протоколу 32-го засідання комітету від 5-6 червня 2013 року та зобов'язано Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації повторно вирішити питання щодо визначення переможця конкурсу на об'єкт конкурсу №26 б/н Оленівка - Одеса АС "АВ Одеса" (ч/з Балта) та № 922/923 Балта - Одеса АС "АВ Одеса".

Згідно з ч.ч.1,2 ст.43 Закону України «Про автомобільний транспорт» визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах. Об'єктом конкурсу можуть бути: маршрут (кілька маршрутів), оборотний рейс (кілька оборотних рейсів).

Відповідно до частини 1 статті 44 Закону України "Про автомобільний транспорт" організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Частинами 9,11,12 статті 44 Закону України № 2344-ІІІ встановлено, що для підготовки та проведення конкурсу органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування утворюють конкурсний комітет, до складу якого входять представники відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та територіальних органів Міністерства внутрішніх справ України, відповідальних за безпеку дорожнього руху, а також громадських організацій у сфері автомобільного транспорту.

Для організації забезпечення і підготовки матеріалів для проведення засідань конкурсного комітету органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування на конкурсних умовах за договором залучають підприємство (організацію), що має фахівців та досвід роботи не менше трьох років з питань організації пасажирських перевезень. Конкурс проводиться із залученням представників відповідних органів виконавчої влади, а також представників громадських організацій. Залучене для проведення засідань конкурсного комітету підприємство (організація) готує матеріали щодо умов конкурсу, паспортів автобусних маршрутів, аналізу одержаних пропозицій та їх оцінки, договорів з переможцями конкурсу та інші матеріали.

Порядок проведення конкурсів визначає Кабінет Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2008 року № 1081 затверджений Порядок проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування, пунктом 1 якого передбачено, що цей Порядок визначає процедуру підготовки та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування (далі - конкурс) і є обов'язковим для виконання органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами (організаціями), залученими на договірних умовах для організації забезпечення проведення конкурсів, конкурсними комітетами та автомобільними перевізниками.

Згідно розділу «Оголошення про проведення конкурсу на визначення автомобільного перевізника» Порядку № 1081, у п.28 зазначено, що організатор або робочий орган публікує в друкованих засобах масової інформації не пізніше ніж за 30 календарних днів до початку конкурсу оголошення про конкурс (крім друкованих оголошення може бути розміщено також в інших засобах масової інформації), яке повинне містити таку інформацію: 1) найменування організатора та робочого органу; 2) порядковий номер та основні характеристики кожного об'єкта конкурсу: на міжміському маршруті - номер рейсу, початковий та кінцевий пункти маршруту, протяжність, час відправлення з кінцевих пунктів та прибуття до них, особливості періодичності виконання перевезень, рекомендовану кількість зірочок за параметрами комфортності; на міському та приміському маршруті - номер маршруту, найменування кінцевих зупинок, кількість оборотних рейсів або кількість автобусів для забезпечення перевезень, режим руху та інтервал, особливості періодичності виконання перевезень (сезонний, у певні дні тижня тощо); 3) умови конкурсу; 4) порядок одержання необхідної інформації про об'єкт конкурсу; 5) кінцевий строк прийняття документів для участі в конкурсі; 6) найменування організації, режим її роботи та адреса, за якою подаються документи для участі в конкурсі; 7) місце та дата одержання бланків документів для участі в конкурсі; 8) місце, дата та час початку проведення засідання конкурсного комітету; 9) розмір плати за участь у конкурсі;10) телефон для довідок (електронна адреса або адреса веб-сайту) з питань проведення конкурсу.

Судом встановлено, що зважаючи на набрання постановою Одеського окружного адміністративного суду від 30 січня 2014 року в адміністративній справі №815/8346/13-а законної сили згідно ухвали Одеського апеляційного адміністративного суду від 24.06.2014 року (а.с.15-17), у засобах масової інформації, а саме: у газеті «Одеські вісті» № 87 (4652) від 14 серпня 2014 року Одеською обласною державною адміністрацією в особі управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації (робочий орган - ТОВ "Науково-виробничий центр "Економінформ"), розміщено оголошення щодо конкурсу з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в Одеській області, в тому числі, за об'єктами конкурсів по маршрутам: Оленівка - Одеса АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) (п.41) та № 922/923 Балта - Одеса АС «АВ Одеса» (п.42).

Як зазначено відповідачем на спростовано позивачем під час розгляду справи, документи на обслуговування вказаних маршрутів було подано єдиним претендентом ПП «Люкс-CMC».

18-19 вересня 2014 року Обласним конкурсним комітетом з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування проведено засідання, за результатами якого складено протокол 35-го засідання обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування (витяг з протоколу а.с.78-79), згідно якого Конкурсним комітетом по 41-му та 42-му об'єктам конкурсу в частині укладання нового договору на обслуговування внутрішньообласних автобусних маршрутів загального користування (маршрути: Оленівка - Одеса АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) (п.41) та № 922/923 Балта - Одеса АС «АВ Одеса») визначено переможцем конкурсу ПП «Люкс CMC». Вказаний протокол зареєстровано 25.09.2014 року за №12.

При цьому, як вже неодноразово зазначено судом, постановою Одеського окружного адміністративного суду від 30 січня 2014 року в адміністративній справі №815/8346/13-а зобов'язано Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації повторно вирішити питання щодо визначення переможця конкурсу на об'єкт конкурсу №26 б/н Оленівка - Одеса АС "АВ Одеса" (ч/з Балта) та № 922/923 Балта - Одеса АС "АВ Одеса".

Тобто, вказаною постановою суду не визначено конкретної дії, яку необхідно було вчинити відповідачу, а зобов'язано відповідача повторно вирішити питання щодо визначення переможця конкурсу на об'єкти конкурсу - спірні маршрути.

Як вже зазначено судом, згідно з ч.ч.1,2 ст.43 Закону України «Про автомобільний транспорт» визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах. Об'єктом конкурсу можуть бути: маршрут (кілька маршрутів), оборотний рейс (кілька оборотних рейсів).

Права організатора перевезень пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, функції якого в даному випадку згідно п.4.17 Положення про управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації виконує Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації, визначені п.55 Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування.

Згідно п.п.3 п.55 Порядку, організатор має право достроково розірвати договір з автомобільним перевізником у разі:

- порушення ним умов договору (дозволу). У такому разі для роботи на маршруті призначається автомобільний перевізник, який за результатами конкурсу визнаний таким, що зайняв друге місце, на строк до закінчення дії договору (дозволу), який було розірвано (позбавлено), а в разі його відмови чи відсутності - призначати до проведення конкурсу іншого автомобільного перевізника один раз на строк не більш як три місяці;

- надходження від органів виконавчої влади письмової інформації, що підтверджує факт подання ним недостовірної інформації;

- порушення ним умов договору (дозволу) під час виконання перевезень на маршруті як перевізника, який за результатами конкурсу визнаний таким, що зайняв друге місце;

Відповідно до п.п.4 п.55 Порядку, організатор має право укласти договір з автомобільним перевізником, який за результатами конкурсу визнаний таким, що зайняв друге місце, у разі: настання обставин, що передбачені абзацом третім підпункту 3 цього пункту (надходження письмової інформації, що підтверджує факт подання перевізником -претендентом, який за результатами конкурсу визнаний переможцем конкурсу недостовірної інформації) на строк дії договору, який було розірвано; відмови перевізника-претендента, який визнаний переможцем конкурсу, від укладення договору (одержання дозволу).

Тобто, законодавством прямо не передбачено обов`язку організатора на укладання договору з автомобільним перевізником, який за результатами конкурсу визнаний таким, що зайняв друге місце в інших випадках, окрім зазначених вище.

Таким чином, системно проаналізувавши норми чинного законодавства, суд приходить до висновку, що питання укладання договорів з перевізником, який за результатами конкурсу визнаний таким, що зайняв друге місце, є правом організатора у випадках встановлених законом, а не його обов`язком.

При цьому, позивачем не зазначено, що станом на момент оголошення конкурсу, який відбувся 18-19.09.2014 року були наявні будь-які обставини, визначені п.п.3 та п.п.4 Порядку №1081, а судом, під час розгляду даної адміністративної справи, таких обставин, не встановлено.

За приписами частин 1 і 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових або службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи вчинені вони на підставі в межах і у спосіб, що передбачені Конституцією України та Законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, безсторонньо, добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом.

Відповідно до положень частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, діяльність органів державної влади регулюють закони та підзаконні акти, які дають суб'єктам владних повноважень можливість користування певною свободою розсуду при вирішенні питань і встановлюють лише межі такої свободи, тобто наділяють їх дискреційними повноваженнями.

Як вбачається зі змісту Рекомендації №R (80) 2 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам щодо виконання дискреційних повноважень адміністративними органами від 11 березня 1980 року під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.

В даному випадку суд не вправі перебирати на себе повноваження, що належать відповідачу - Управлінню морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації, які він може вчиняти у відповідності до приписів Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування.

Таким чином, з огляду на все вищевикладене та з урахуванням норм чинного законодавства, суд не вбачає підстав для визнання дій Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації по оголошенню та проведенню конкурсу на об'єкти, зазначені у п.41 оголошення про проведення конкурсу - об'єкт б/н Оленівка-Одеса АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) та п.42 оголошення про проведення конкурсу - об'єкт №922/923 Балта-Одеса АС «АВ Одеса», про проведення якого повідомлено в газеті «Одеські вісті» №87 "4652" від 14.08.2014 року протиправними, оскільки, відповідач, користуючись певною свободою розсуду при вирішенні спірних питань, діяв у межах наданих йому повноважень та у спосіб, передбачений законодавством.

Щодо позовної вимоги про скасування п. 41 та п. 42 рішення 35-го засідання обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах від 18-19 вересня 2014 року по об'єктах б/н Оленівка - Одеса АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) та № 922/923 Балта-Одеса АС «АВ Одеса», суд зазначає наступне.

Згідно пункту 8 Порядку №1081, рішення про переможця конкурсу приймається конкурсним комітетом.

Згідно п.47 Порядку №1081 рішення про результати конкурсу приймається конкурсним комітетом на закритому засіданні в присутності не менш як половини його складу, у тому числі голови конкурсного комітету або його заступника, простою більшістю голосів.

Так, обласним конкурсним комітетом з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування вирішено визначити переможцем конкурсу третю особу - ПП «Люкс-СМС», за результатами якого складено протокол 35-го засідання обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування (протокол № 12 від 25.09.2014 року).

Згідно протоколу 35-го засідання Конкурсного комітету, для участі у вказаному конкурсі по зазначеним маршрутам заяву та відповідні документи подав один претендент-перевізник, який приймав участь у вказаному конкурсі, а саме: ПП «Люкс-СМС».

Під час проведення конкурсу конкурсний комітет розглядає пропозиції перевізників-претендентів виключно за показниками, визначеними у п.40 Порядку №1081.

Як зазначено відповідачем та не було спростовано позивачем під час розгляду справи, ПП «Люкс-СМС», яке визначено переможцем конкурсу на маршрутах Оленівка - Одеса АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) і №922/923 Балта - Одеса АС «АВ Одеса», подано для участі у конкурсі на 18-19.09.2014 року разом із заявою усі необхідні документи на ці об'єкти конкурсу.

Відповідно до пункту 13 Порядку, якщо в конкурсі взяв участь тільки один перевізник-претендент, його може бути визнано переможцем конкурсу. У цьому разі конкурсний комітет шляхом голосування може приймати рішення про надання права перевізнику-претенденту здійснювати перевезення пасажирів на об'єкти конкурсу.

При цьому, суд звертає увагу на те, що позивач, знаючи про оголошення та проведення конкурсу з перевезення пасажирів на вказані маршрути: Оленівка - Одеса АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) і №922/923 Балта - Одеса АС «АВ Одеса» ПП «Люкс-СМС», не подавав відповідних заяв та документів для участі у ньому, а звернувся до суду з даним позовом.

За таких обставин, враховуючи наведені вище положення законодавства, визнання переможцем конкурсу, проведеного 18-19.09.2014 року по маршруту Оленівка - Одеса АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) і №922/923 Балта - Одеса АС «АВ Одеса» ПП «Люкс СМС» не суперечить чинному законодавству, та не порушує прав позивача, зважаючи також те, що ФОП ОСОБА_4 не приймав участі у цьому конкурсі.

Пунктом 49 Порядку № 1081 передбачено, що рішення конкурсного комітету про визначення переможця конкурсу, а також перевізника-претендента, який за результатами розгляду посів друге місце, оголошується перевізникам-претендентам під час конкурсу, у 10-денний строк оформляється протоколом, який підписується присутнім головою або заступником голови та секретарем конкурсного комітету, і подається організатору.

Протокол засідання конкурсного комітету повинен містити інформацію про: дату, час та місце проведення засідання конкурсного комітету; прізвища, імена та по батькові членів конкурсного комітету, які присутні на засіданні; номери та назви об'єктів конкурсу; найменування перевізників-претендентів; результати голосування членів конкурсного комітету або результати, отримані за бальною системою оцінки пропозицій перевізників-претендентів; рішення конкурсного комітету про визначення переможця конкурсу та перевізника-претендента, який за результатами розгляду посів друге місце; рішення про недопущення перевізника-претендента до участі в конкурсі, якщо воно мало місце (п.50 зазначеного Порядку).

З наданого протоколу 35-го Обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньо обласних автобусних маршрутах загального користування вбачається, що він містить зазначену вище інформацію.

Таким чином, з огляду на вищевикладене, вимога позивача про скасування п.41 та п.42 рішення 35-го засідання обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах від 18-19 вересня 2014 року по об'єктах: б/н Оленівка- Одеса АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) та №922/923 Балта-Одеса АС «АВ Одеса», є безпідставною та необґрунтованою, а тому задоволенню не підлягає.

Водночас, не підлягає задоволенню позовна вимога про скасування наказу Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації № 36/у-2014 від 06.10.2014 року про введення в дію рішення обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських і міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування щодо визначення переможців конкурсів, з огляду на наступне.

Судом встановлено, що наказом Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації від 06.10.2014 року № 36/У-2014 "Про введення в дію рішення обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування щодо визначення переможців конкурсів", введено в дію рішення конкурсного комітету щодо визначення переможців конкурсів (протокол №12 від 25.08.2014 року). Водночас, як зазначив представник відповідача під час розгляду справи, у вказаному наказі зроблено описку у даті протоколу « 25 серпня 2014 року», замість « 25 вересня 2014 року».

При цьому, позивач просить суд скасувати наказ № 36/у-2014 від 06.10.2014 року повністю, однак, спірних питань стосується лише введення в дію рішення конкурсного комітету щодо визначення переможців конкурсу (протокол №12 від 25.09.2014 року) в частині визначення переможцем конкурсу ПП «Люкс СМС» на маршрути: Оленівка - Одеса АС "АВ Одеса" (ч/з Балта) та № 922/923 Балта - Одеса АС "АВ Одеса".

Разом з цим, слід зазначити, що сама підстава для винесення даного наказу в частині визначення переможця конкурсу на маршрут б/н Оленівка - Одеса АС "АВ Одеса" (ч/з Балта) та № 922/923 Балта - Одеса АС "АВ Одеса" (п.41 та п.42 рішення, оформленого протоколом 35-го засідання комітету від 18-19 вересня 2014 року (протокол №12 від 25.09.2014 року), є правомірними та такими, що не підлягають скасуванню.

Таким чином, з огляду на викладене, оскільки вказана позовна вимога є похідною від вимоги про скасування п.41 та п.42 рішення, оформленого протоколом 35-го засідання комітету від 18-19 вересня 2014 року, суд приходить до висновку, що наказ Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації № 36/у-2014 від 06.10.2014 року, задоволенню також не підлягає.

Вирішуючи позовні вимоги про скасування договорів про організацію перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування № 76/14 та № 77/14 від 28.10.2014 року, укладених між ПП «Люкс СМС» та Одеською обласною державною адміністрацією в особі Управлінням морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації, суд виходить з наступного.

Як вже зазначено судом, договір про організацію перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування є адміністративним договором, а отже, спір в частині скасування договорів № 76/14 та № 77/14 від 28.10.2014 року виник в зв'язку із здійсненням суб'єктом владних повноважень владних управлінських функцій з приводу укладання адміністративного договору, і відповідно, підвідомчий юрисдикції адміністративних судів.

Підстави, за яких організатор має право достроково розірвати договір з автомобільним перевізником визначені п.п.3 п. 55 Порядку, однак, станом на момент розгляду справи позивачем не зазначено про наявність будь-якої обставини, визначеної п.п.3 Порядку №1081, а судом, під час розгляду даної адміністративної справи, таких обставин, не встановлено.

Згідно з ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно до ст. 202 ЦК України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну, або припинення цивільних прав та обов'язків.

Відповідно до ст. 203 ЦК України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства. Особа, яка вчиняє правочин повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

Відповідно до ст. 204 ЦК України правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.

Відповідно до ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Згідно із ч.1 ст.216 ЦК України недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю. Нікчемний правочин є недійсним в силу закону, а тому також не створює інших наслідків, крім тих, що пов'язанні із його недійсністю.

Згідно зі ст.228 ЦК України, правочин вважається таким, що порушує публічний порядок, якщо він був спрямований на порушення конституційних прав і свобод людини і громадянина, знищення, пошкодження майна фізичної або юридичної особи, держави, Автономної Республіки Крим, територіальної громади, незаконне заволодіння ним. Правочин, який порушує публічний порядок, є нікчемним.

В свою чергу, доказів у розумінні приписів ст. 70 КАС України в підтвердження наявності таких підстав, які визначені ст.ст.215,216,228 ЦК України, позивачем до суду не надано, а судом при виконанні вимог ст.11 КАС України під час розгляду справи не встановлено.

Разом з цим, суд зазначає, що відповідно до п.4 ч.2 ст.17 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, що виникають з приводу укладання, виконання, припинення, скасування чи визнання нечинними адміністративних договорів.

При цьому, згідно вимог пункту 1 частини 2 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про визнання протиправними рішення суб'єкта владних повноважень чи окремих його положень, дій чи бездіяльності і про скасування або визнання нечинними рішення чи окремих його положень.

Отже, вимога позивача про скасування договорів не має за собою законодавчо визначеного підґрунтя, оскільки адміністративні договори не є рішеннями суб'єкта владних повноважень в розумінні положень КАС України.

Таким чином, окрім, вищевикладеного судом, вимога позивача про скасування договорів не узгоджуються із ст. 162 КАС України як спосіб захисту порушених, на думку позивача, його прав.

На підставі викладеного, оскільки у спірних правовідносинах предметом договору є надання права на перевезення, а це право є похідним від рішення Одеського обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування, і відповідно вказані договори прийняті на підставі рішення відповідача, яке винесено у відповідності до вимог чинного законодавства, а також, зважаючи на відсутність підстав, які визначені ст.ст.215,216,228 ЦК України та відсутність обставин, визначених п.п.3 п. 55 Порядку №1081, суд вважає, що позовні вимоги про скасування договорів про організацію перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування № 76/14 та № 77/14 від 28.10.2014 року, укладених між ПП «Люкс-СМС» та Одеською обласною державною адміністрацією в особі Управлінням морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації є безпідставними, необґрунтованими, а отже, не підлягають задоволенню.

Що стосується позовної вимоги про зобов'язання Управління морегосподарського комплексу транспорту та зв'язку повторно визначити переможця конкурсу на об'єкти б/н Оленівка-Одеса АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) та №922/923 Балта-Одеса АС «АВ Одеса» за результатами конкурсу перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, проведеного 5-6 червня 2013 року, суд зазначає наступне.

Згідно вимог пункту 2 частини 2 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову, зокрема, про зобов'язання відповідача вчинити певні дії.

За приписами частин 1 і 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових або службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи вчинені вони на підставі в межах і у спосіб, що передбачені Конституцією України та Законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, безсторонньо, добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом.

Відповідно до положень частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, діяльність органів державної влади регулюють закони та підзаконні акти, які дають суб'єктам владних повноважень можливість користування певною свободою розсуду при вирішенні питань і встановлюють лише межі такої свободи, тобто наділяють їх дискреційними повноваженнями.

Як вбачається зі змісту Рекомендації №R (80) 2 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам щодо виконання дискреційних повноважень адміністративними органами від 11 березня 1980 року під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.

Таким чином, оскільки за наслідками розгляду даної адміністративної справи судом не встановлено протиправності в діях відповідача по оголошенню та проведенню конкурсу на об'єкти, зазначені у п.41 оголошення про проведення конкурсу - об'єкт б/н Оленівка- Одеса АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) та п.42 оголошення про проведення конкурсу - об'єкт № 922/923 Балта-Одеса АС «АВ Одеса», про проведення якого повідомлено у газеті «Одеські вісті» № 87 (4652) від 14 серпня 2014 року; не встановлено протиправності п. 41 та п. 42 рішення 35-го засідання обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських та міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах від 18-19 вересня 2014 року по об'єктах б/н Оленівка-Одеса АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) та № 922/923 Балта-Одеса АС «АВ Одеса» та наказу Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації № 36/у-2014 від 06.10.2014 року, і не встановлено наявності підстав для їх скасування, суд приходить до висновку про необхідність відмови в задоволенні даної позовної вимоги про зобов'язання відповідача повторно визначити переможця конкурсу на об'єкти б/н Оленівка-Одеса АС «АВ Одеса» (ч/з Балта) та № 922/923 Балта-Одеса АС «АВ Одеса» за результатами конкурсу перевезення пасажирів на міжміських та приміських автобусних маршрутах загального користування, проведеного 5-6 червня 2013 року.

Статтею 159 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Згідно ст. 86 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Відповідно до ч.1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 72 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Згідно з ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В ході розгляду справи представник відповідача довів суду, з посиланням на відповідні положення законодавства та на надані докази, правомірність його дій, прийнятого рішення та наказу № 36/у-2014 від 06.10.2014 року, а також правомірність укладення договорів із ПП «Люкс-СМС».

Таким чином, на підставі вищенаведеного, зважаючи на положення чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, здійснивши оцінку наявних у матеріалах справи доказів, суд вважає, що позовні вимоги ФОП ОСОБА_4 підлягають частковому задоволенню шляхом скасування наказу Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації № 33/у-2013 від 10.06.2013 року в частині введення в дію рішення конкурсного комітету щодо визначення переможців конкурсів (протокол №18 від 06.06.2013 року) щодо визначення переможцем конкурсу ПП «Люкс-СМС» на маршрути: Оленівка - Одеса АС "АВ Одеса" (ч/з Балта) та № 922/923 Балта - Одеса АС "АВ Одеса", в іншій частині позовні вимоги задоволенню не підлягають з огляду на їх безпідставність, необґрунтованість та недоведеність.

Керуючись ст.ст. 2,7,8,9,14,70,71,72,79,86,94,103,158-163,167 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 до Управління морегосподарського комплексу транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації, за участю третьої особи на стороні відповідача - приватного підприємства "Люкс-СМС", про визнання протиправними дій, скасування наказів, скасування договорів, скасування пунктів рішення та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Скасувати наказ Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації № 33/у-2013 від 10.06.2013 року «Про введення в дію рішення обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських і міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування щодо визначення переможців конкурсів» в частині введення в дію рішення конкурсного комітету щодо визначення переможців конкурсів (протокол №18 від 06.06.2013 року) щодо визначення переможцем конкурсу ПП «Люкс-СМС» на маршрути: Оленівка - Одеса АС "АВ Одеса" (ч/з Балта) та № 922/923 Балта - Одеса АС "АВ Одеса".

В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подачі до Одеського апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги на постанову суду одночасно надсилається особою, яка її подає, до Одеського апеляційного адміністративного суду.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого ст. 186 КАС України, якщо таку скаргу не було подано.

Повний текст постанови складений та підписаний суддею 17.11.2014 року.

Суддя О.М. Соколенко

Адміністративний позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 до Управління морегосподарського комплексу транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації, за участю третьої особи на стороні відповідача - приватного підприємства "Люкс-СМС", про визнання протиправними дій, скасування наказів, скасування договорів, скасування пунктів рішення та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Скасувати наказ Управління морегосподарського комплексу, транспорту та зв'язку Одеської обласної державної адміністрації № 33/у-2013 від 10.06.2013 року «Про введення в дію рішення обласного конкурсного комітету з визначення перевізників на приміських і міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутах загального користування щодо визначення переможців конкурсів» в частині введення в дію рішення конкурсного комітету щодо визначення переможців конкурсів (протокол №18 від 06.06.2013 року) щодо визначення переможцем конкурсу ПП «Люкс-СМС» на маршрути: Оленівка - Одеса АС "АВ Одеса" (ч/з Балта) та № 922/923 Балта - Одеса АС "АВ Одеса".

В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

17 листопада 2014 року

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.11.2014
Оприлюднено08.12.2014
Номер документу41670642
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/4908/14

Ухвала від 28.10.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 07.10.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 29.10.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Соколенко О. М.

Постанова від 17.11.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Соколенко О. М.

Ухвала від 13.11.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 13.10.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Соколенко О. М.

Ухвала від 07.10.2014

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 18.09.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Соколенко О. М.

Ухвала від 16.09.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Соколенко О. М.

Ухвала від 18.09.2014

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Соколенко О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні