Рішення
від 10.06.2009 по справі 17/33-09-1467
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

17/33-09-1467

          

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"10" червня 2009 р.Справа  № 17/33-09-1467

За позовом:       Відкритого акціонерного товариства „Маріупольський металургійний  

                           комбінат імені Ілліча”;

до відповідача: Державного підприємства „Одеська залізниця”;

про стягнення 5509,4 грн.   

                                                                                                                  Суддя  Зуєва Л.Є.

Представники:

від позивача: Табія А.В. –представник;

                       Огненний А.Б. –представник;

                       Карастоянов П.В. – представник;

від відповідача: Гордієнко М.В. –представник.

СУТЬ СПОРУ: 23.03.2009р. за вхід.№1953 ВАТ „Маріупольський металургійний комбінат ім. Ілліча” (далі –Позивач) звернувся до суду з позовною заявою до ДП „Одеська залізниця” з вимогою про стягнення вартості нестачі вантажу в сумі 5509,4 грн.

Відповідач ДП „Одеська залізниця” в судове засідання з'явився, надав письмовий відзив на позов, в якому заявлені до нього позовні вимоги не визнає та просить суд задоволенні позову відмовити, посилаючись на обставини викладені у відзиві.

Розглядом матеріалів справи встановлено.

Відповідно до залізничної накладної №51232356 від 16.09.2008 року на адресу Одеського морського порту за дорученням ТОВ „Ілліч-Транс”, експорт в Нігерію по контракту №12 ЕХР/025-08 від 23.10.2007р., було відвантажено сталь  тонколиста горячекатана у напіввагоні №53723664 з масою 64990 кг.

При надходженні вагону в порт було здійснено перевірку вантажу, якою встановлена нестача сталі у кількості 880 кг., про що було складено комерційний акт БК047435/818/1973 від 22.09.2008р.

Так з складеного комерційного акту вбачається, що на підставі актів загальної форми №№18457, 18461 від 19.09.2008р. ст. Знамянка Одеської залізниці проведена комісійне переважування вагону №53723664 на технічно справних 150-ти тонних вагах, в результаті чого встановлено, що маса вантажу склала: брутто 86590 кг., тара з бруса 21600 кг., нетто 64990 кг., що на 880кг. менше ніж зазначено в залізничній накладній. Навантаження у вагон здійснено в два яруси по 8 пачок в кожному ярусі. У верхньому ярусі хвостової частини вагону з права по ходу потягу на першій пачці від торцевої двері обірвані всі перев'язувальні стрічки, пачка зав'язана у двох місцях дротом не стандартним способом мається маркування вапном, доступу до вантажу не має. Недостаючий вантаж у вагоні міститься міг.

На підставі викладено, позивачем розраховано розмір збитків від нестачі, які згідно наданого позивачем розрахунку становить 5 509грн. 40 коп.

У відповідності до  ст. 133 Статуту залізниць України, передача іншим організаціям або громадянам права на пред'явлення претензій та позовів не допускається, за винятком випадків передачі такого права вантажовідправником вантажоодержувачу або вантажоодержувачем вантажовідправнику, а також вантажовідправником або вантажоодержувачем вищій організації або уповноваженій особі, яка виступає від їх імені.

Передача права на пред'явлення претензій і позовів засвідчується переуступним підписом на документі (накладній, вантажній, багажній квитанції), а для уповноваженої особи - довіреністю, оформленою згідно із законодавством.

Таким чином, відповідно до п. 6 залізничної накладної ДП „Одеський морський торговельний порт” передав право пред'явлення позову вантажовідправнику ВАТ „Маріупольський металургійний комбінат ім. Ілліча”.   

Зазначені обставини спонукали ВАТ „Маріупольський металургійний комбінат ім. Ілліча” звернутися до господарського суду Одеської області з позовною заявою до відповідача ДП „Одеська залізниця” про стягнення суми нестачі вантажу з перевезення залізницею в розмірі 5509 грн. 40 коп.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 27.03.2009р. порушено провадження у справі №17/33-09-1467 за позовом: ВАТ „Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча” до ДП „Одеська залізниця” про стягнення 5 509 грн. 4 коп.

Відповідач (Одеська залізниця) проти позовних вимог заперечує та зазначає, що згідно залізничної накладної №51232356 завантаження вагону №53723664,   здійснював вантажовідправник, ним же була визначена маса вантажу. Згідно ст. 32 Статуту залізниць України, пунктів 5,6 Правил перевезень вантажів у вагонах відкритого типу, відправник зобов'язаний підготувати вантаж з урахуванням його схоронності під час транспортування, та здійснювати навантаження з виконанням технічних умов, однак на думку Відповідача, вагон прибув у справному стані, з відсутніми ознаками втрати вантажу.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін та проаналізувавши норми чинного законодавства в сфері залізничних перевезень, суд доходить висновку про обґрунтованість позовних вимог з огляду на наступне.  

Відповідно до ст. 924 Цивільного Кодексу України перевізник відповідає за збереження вантажу, багажу, пошти з  моменту  прийняття їх до перевезення та до видачі одержувачеві, якщо не доведе,  що  втрата,  нестача,  псування  або  пошкодження вантажу, багажу, пошти сталися внаслідок обставин, яким перевізник не міг запобігти та усунення яких від нього не залежало. Перевізник відповідає за  втрату,  нестачу,  псування  або пошкодження  прийнятих  до  перевезення вантажу,  багажу,  пошти у розмірі фактичної шкоди,  якщо не доведе,  що це сталося не з його вини.

Відповідно до ст.110 Статуту Залізниць України, перевізник несе відповідальність за збереження вантажу з моменту його прийняття до перевезення і до видачі його вантажоодержувачу, якщо не доведе, що недостача виникла по незалежним від перевізника причинам.

За результатами обстеження складено комерційний акт БК047435/818/1973 від 22.09.2008р., з якого вбачається, що на підставі актів загальної форми №№18457, 18461 від 19.09.2008р. ст. Знамянка Одеської залізниці проведена комісійне переважування вагону №53723664 на технічно справних 150-ти тонних вагах, в результаті чого встановлено, що маса вантажу склала: брутто 86590 кг., тара з бруса 21600 кг., нетто 64990 кг., що на 880кг. менше ніж зазначено в залізничній накладній. Навантаження у вагон здійснено в два яруси по 8 пачок в кожному ярусі. У верхньому ярусі хвостової частини вагону з права по ходу потягу на першій пачці від торцевої двері обірвані всі перев'язувальні стрічки, пачка зав'язана у двох місцях дротом не стандартним способом мається маркування вапном, доступу до вантажу не має. Недостаючий вантаж у вагоні міститься міг.

Зазначене свідчить про те, що залізницею взято до перевезення вантаж –масою 64990кг. При перевезенні виявлено недостачу у розмірі 880 кг.

В ході розгляду справи, Одеською залізницею не доведено відсутність вини у нестачі вантажу при перевезенні.

Відповідно до ст. 110 Статуту Залізниць України, залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу або передачі згідно з Правилами іншому підприємству.

У відповідності до ст. 111 Статут Залізниць України, залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу або передачі згідно з Правилами іншому підприємству.

Обов'язки збереження, супроводження та охорони особливо цінних та небезпечних вантажів, перелік яких встановлюється Правилами, покладаються на відправника.  

Згідно ст.113 Статуту Залізниць України  – за незбереження (втрату, недостачу, псування і пошкодження) прийнятого до перевезення вантажу, залізниця несе відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведе, що недостача виникла з незалежних від неї причин.

Згідно зі ст.ст. 114, 115 Статуту, залізниця відповідає за незбереження прийнятого до перевезення вантажу у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу. Вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунку або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу, зокрема договору або контракту купівлі –продажу, специфікації на вантаж, довідки відправника про кількість, ціну, вартість відправленого вантажу, підписаної головним (старшим) бухгалтером.

Кількість і вартість відправленого вантажу Позивач належним чином  підтвердив специфікацією №037 RF від 05.09.2008р.,з якої вбачається, що  вартість однієї тони холоднокатаної сталі складає 830 дол. США, що еквівалентно 6391 грн. по курсу НБУ станом на 15.01.2009р.

Пунктом 27 Правил видачі вантажів (розділ 8 Правил перевезень), затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 зареєстрованих в Міністерстві юстиції 24.11.2000 за №862/5083, встановлено, що вантаж вважається доставленим без утрати, якщо різниця між масою, вказаною в пункті відправлення в залізничній накладній, та масою, визначеною на станції призначення, не перевищує норми природної втрати і граничного розходження у визначенні маси нетто.

Норми недостачі або надлишку маси вантажів розраховуються від маси нетто - для вантажів, які перевозяться без тари й упаковки. Згідно представленого розрахунку маса недостачі переданого вантажу, з урахуванням природної втрати складає 0,862 т. = 0,880 т., де маса недостаю чого вантажу  –0,018 т., де природна втрата.

Дослідивши наданий позивачем розрахунок суми позовних вимог, суд дійшов висновку, що він розрахований у відповідності до вимог діючого законодавства, оскільки розраховані позивачем збитки здійсненні, з урахуванням норм природної втрати і граничного розходження маси нетто, виходячи з наступного: 0,862 т. (маса недостачі, з урахуванням норми природної втрати * 6391 грн. (вартість однієї тони еквівалентна в гривнях) = 5509,40грн.

Стосовно заперечень відповідача  щодо  визначення курсу валюти не на день звернення з позовом до суду, а на момент відправки з Маріуполя вантажу, суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до ч.3 ст.623 ЦК України збитки визначаються з урахуванням ринкових цін на день пред'явлення позову до суду . Як вбачається з наявної в матеріалах справи довідки, офіційний курс НБУ станом на 26.03.2009р., а саме на час звернення з позовом до суду , становив 7.70 грн. за один долар США.

Враховуючи викладене, позовні вимоги ВАТ „Маріупольський металургійний комбінат ім.Іллічіа”, з урахуванням вищенаведеного підлягають задоволенню, у зв'язку з чим з відповідача слід стягнути 5 509 грн. 40 коп.

Судові витрати по сплаті державного мита та інформаційно-технічного забезпечення судового процесу віднести за рахунок відповідача,  згідно ст.ст. 44, 49 ГПК України.

Керуючись статтями 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд,  -

ВИРІШИВ:

1.          Позов задовольнити частково.

2.          Стягнути з Одеської залізниці (65023, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19, код 01071315, п/р 26003000001 в АБ „Експрес-Банк” Одеська філія, МФО 328801) на користь відкритого акціонерного товариства „Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча” /87504, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Левченко,1, р/р26002301510044 в філії „Іллічівського Головного відділення ПІБ м. Маріуполь, МФО 334442, ОКПО 00191129/ –5509 грн. 40 коп. /п'ять тисяч п'ятсот дев'ять грн. 40 коп./ - вартості нестачі вантажу; 102 грн. 00 коп. /сто дві грн. 00 коп./ –держмита; 118 грн. 00 коп. /сто вісімнадцять грн. 00 коп./ – витрати на ІТЗ судового процесу.

   Наказ видати.

          Рішення суду набуває законної сили після закінчення 10-денного строку з дня його підписання.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Суддя                                                                                       Зуєва Л.Є.

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення10.06.2009
Оприлюднено31.07.2009
Номер документу4167250
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —17/33-09-1467

Рішення від 10.06.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 25.05.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Зуєва Л.Є.

Ухвала від 27.03.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Зуєва Л.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні