17/47-09-1689
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"10" червня 2009 р.Справа № 17/47-09-1689
За позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю „Украгрокомп”;
до відповідача: Державного підприємства „Одеська залізниця”;
про стягнення 2973,9 грн.
Суддя Зуєва Л.Є.
Представники:
від позивача: не з'явився;
від відповідача: Гордієнко М.В. –представник на підставі довіреності №228 від 05.03.2009р.
СУТЬ СПОРУ: 03.04.2009р. за вхід.№2259 ТОВ „Украгрокомп” (далі –Позивач) звернувся до суду з позовною заявою до ДП „Одеська залізниця” з вимогою про стягнення вартості нестачі вантажу в сумі 2973,9 грн.
Відповідач ДП „Одеська залізниця” в судове засідання з'явився, надав письмовий відзив на позов в якому заявлені позовні вимоги не визнає та просить у задоволені позову відмовити, посилаючись на обставини викладені у відзиві.
По справі у відповідності до вимог ст. 77 ГПК України, оголошувалися перерви починаючи з 22.04.2009р. по 13.05.2009р. о 11 год. 45 хв., з 21.05.2009р. по 10.06.2009р. о 11год. 50 хв.
Розглядом матеріалів справи встановлено.
13.01.2009р. зі станції Карахаш Донецької залізниці по залізничній накладній №50832589 на адресу ТОВ „Украгрокомп” (станція Ізмаїл Одеської залізниці) ВАТ „ЦОФ „Нагольчанська” (відправник) відправлено вугілля марки Антрацит „АС” в вагоні №66931742 (масою 69 000 кг.).
Зазначене перевезення здійснювалося на підставі укладеного договору купівлі-продажу №05-180-01, укладеного 01.07.2005р. між ЗАТ „Луганська вугільна компанія” та ТОВ „Украгрокомп” та договору №131/137 на переробку вугільної продукції від 02.04.2007р., укладеного між ВАТ „ЦОФ „Нагольчанська” та ЗАТ „Луганська вугільна компанія”.
17.01.2009 року з прибуттям вагону №66931742 на станцію Знам'янка Одеської залізниці виявлено поглиблення. На основі актів загальної форми станції Знам'янка Одеської залізниці вагон відчеплено на вагову перевірку на підставі якої складено комерційний акт №047794*49 від 17.01.2009р.
При проведеній перевірці у вагоні №66931742 виявлена недостача 5000 кг. вугілля. Перевірка проводилась двічі. Недостача підтвердилась.
Згідно комерційного акту БК047794/49 від 17.01.2009р. при проведеній перевірці встановлено, що завантаження рівномірне нижче бортів 150 мм. По документам значиться завантаження навалом нижче бортів, розмір завантаження відносно висоти ботів не вказаний. На поверхні вантажу наявні поглиблення справа по ходу потягу над 6-7 люками довжиною 3000мм, шириною 2300мм, глибиною 700мм. Течі вантажу не виявлено. Каток не застосовувався. Двері люків металеві, щільно закриті. На поверхні вантажу маються захисне маркування вапном. Недостаючий вантаж в вагоні вміститися міг.
На підставі викладеного, позивачем розраховано розмір збитків від нестачі, які згідно наданого позивачем розрахунку становить 2973,9 грн.
Зазначені обставини спонукали ТОВ „Украгрокомп” звернутися до господарського суду Одеської області з позовною заявою до відповідача Одеської залізниці про стягнення суми нестачі вантажу у розмірі 2973,9 грн.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 16.02.2009р. порушено провадження у справі №17/47-09-1689 за позовом ТОВ „Украгрокомп” до ДП „Одеська залізниця” про стягнення 2973,9 грн.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представника позивача та проаналізувавши норми чинного законодавства в сфері залізничних перевезень, суд доходить висновку про обґрунтованість позовних вимог з огляду на наступне.
Відповідно до ст. 924 Цивільного Кодексу України перевізник відповідає за збереження вантажу, багажу, пошти з моменту прийняття їх до перевезення та до видачі одержувачеві, якщо не доведе, що втрата, нестача, псування або пошкодження вантажу, багажу, пошти сталися внаслідок обставин, яким перевізник не міг запобігти та усунення яких від нього не залежало. Перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятих до перевезення вантажу, багажу, пошти у розмірі фактичної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини.
Відповідно до ст.110 Статуту Залізниць України, перевізник несе відповідальність за збереження вантажу з моменту його прийняття до перевезення і до видачі його вантажоодержувачу, якщо не доведе, що недостача виникла по незалежним від перевізника причинам.
Згідно зі ст.ст. 114, 115 Статуту, залізниця відповідає за незбереження прийнятого до перевезення вантажу у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу. Вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунку або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу, зокрема договору або контракту купівлі –продажу, специфікації на вантаж, довідки відправника про кількість, ціну, вартість відправленого вантажу, підписаної головним (старшим) бухгалтером.
13.01.2009р. зі станції Карахаш Донецької залізниці по залізничній накладній №50832589 на адресу ТОВ „Украгрокомп” (станція Ізмаїл Одеської залізниці) ВАТ „ЦОФ „Нагольчанська” (відправник) відправлено вугілля марки Антрацит „АС” в вагоні №66931742 (масою 69 000 кг.).
Зазначене перевезення здійснювалося на підставі укладеного договору купівлі-продажу №05-180-01, укладеного 01.07.2005р. між ЗАТ „Луганська вугільна компанія” та ТОВ „Украгрокомп” та договору №131/137 на переробку вугільної продукції від 02.04.2007р., укладеного між ВАТ „ЦОФ „Нагольчанська” та ЗАТ „Луганська вугільна компанія”.
17.01.2009 року з прибуттям вагону №66931742 на станцію Знам'янка Одеської залізниці виявлено поглиблення. На основі актів загальної форми станції Знам'янка Одеської залізниці вагон відчеплено на вагову перевірку на підставі якої складено комерційний акт №047794*49 від 17.01.2009р.
При проведеній перевірці у вагоні №66931742 виявлена недостача у 5000 кг. Перевірка проводилась двічі. Недостача підтвердилась.
Згідно комерційного акту БК047794/49 від 17.01.2009р. при проведеній перевірці встановлено, що завантаження рівномірне нижче бортів 150 мм. По документам значиться завантаження навалом нижче бортів, розмір завантаження відносно висоти ботів не вказаний. На поверхні вантажу наявні поглиблення справа по ходу потягу над 6-7 люками довжиною 3000мм, шириною 2300мм, глибиною 700мм. Течі вантажу не виявлено. Каток не застосовувався. Двері люків металеві, щільно закриті. На поверхні вантажу маються захисне маркування вапном. Недостаючий вантаж в вагоні вміститися міг.
Наявність поглиблення та порушення захисного маркування у місці поглиблення свідчить про виїмку вугілля при транспортуванні. У змісті комерційного акту №БК047794*49 від 17.01.2009р. не вказано та залізницею не надано докази про причину утворення даного поглиблення.
Відповідно залізничної накладної вугілля завантажувалось засобами відправника, маса вантажу визначена відправником, що вказано в накладній і підтверджено підписом представника, без участі залізниці.
В ході розгляду справи, Одеською залізницею не надано будь-яких доказів відсутності вини у нестачі вантажу при перевезенні.
Згідно ст.113 Статуту Залізниць України – за незбереження (втрату, недостачу, псування і пошкодження) прийнятого до перевезення вантажу, залізниця несе відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведе, що недостача виникла з незалежних від неї причин.
Крім того, відповідно до вимог ч. ІІІ ст. 27 Статуту залізниць України, під час перевезення вантажу, який здувається, відправник зобов'язаний вжити відповідних профілактичних заходів. У разі невиконання зазначених вимог відповідальність за втрату або пошкодження вантажу, що виникли з цієї причини, несе відправник.
Пунктами 5, 6 Правил перевезення вантажів у вагонах відкритого типу, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 542 від 20.08.2001 р. встановлено, що у разі навантаження у вагони відкритого типу вантажів, які містять дрібні фракції, відправник повинен вжити заходів щодо запобігання видуванню або просипанню дрібних часток вантажу під час перевезення. Поверхня вантажу у всіх випадках розрівнюється і ущільнюється. З метою забезпечення збереженості всіх вантажів, що перевозяться у вагонах відкритого типу, на їх поверхню відправником наноситься захисне маркування або застосовується покриття плівкою (емульсією) чи інше закріплення верхнього шару вантажу.
Відповідно до ст. 113, 127 Статуту, залізниця несе матеріальну відповідальність за втрату, недостачу, псування або пошкодження прийнятого до перевезення багажу, вантажобагажу, а також за прострочення його доставки, якщо не доведе, що втрата, недостача, псування, пошкодження, прострочення відбулися не з її вини.
Відповідно до абзацу 7, пункту 3.3 Роз'яснення Вищого господарського суду України №04-5/601 від 29.05.2002року "Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею", якщо у комерційному акті відсутній докладний опис обставин, за яких сталося незбереження вантажу, залізниця несе за це відповідальність, доки не доведе відсутність своєї вини.
Кількість і вартість відправленого вантажу належним чином підтверджено договором купівлі-продажу №05/180-01 від 01.07.2005р., рахунком-фактурою №0003968 від 31.01.2009р.
Ціна однієї тони вугілля на підставі виставленого рахунку від 31.01.2009р. (без врахування залізничного тарифу) з урахуванням ПДВ становить 575 грн.
Пунктом 27 Правил видачі вантажів (розділ 8 Правил перевезень), затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 зареєстрованих в Міністерстві юстиції 24.11.2000 за № 862/5083, встановлено, що вантаж вважається доставленим без утрати, якщо різниця між масою, вказаною в пункті відправлення в залізничній накладній, та масою, визначеною на станції призначення, не перевищує норми природної втрати і граничного розходження у визначенні маси нетто.
При видачі вантажів, маса яких унаслідок їх властивостей зменшується при перевезенні, норма недостачі (сума норми природної втрати та граничною розходження визначення маси нетто) для вугілля марки (антрацит) становить 1 відсоток від маси.
Норми недостачі або надлишку маси вантажів розраховуються від маси нетто - для вантажів, які перевозяться без тари й упаковки та відповідно до представленого розрахунку становить 690кг.
Таким чином маса понаднормової нестачі вантажу, з урахуванням розміру за нормами природної втрати при залізничних перевезеннях, який складає 690кг., становить 4310 кг.
Отже розмір завданих збитків у зв'язку з нестачею вугілля поверх норм природної втрати і граничного розходження становить 575 грн.*4,31т.+ПДВ=2973,9 грн., з врахуванням сплаченого ПДВ без обліку залізничного тарифу.
Враховуючи викладене, позовні вимоги ТОВ „Украгрокомп” обґрунтовані підтверджені відповідними доказами у зв'язку з чим підлягають задоволенню повністю.
Судові витрати по сплаті державного мита та інформаційно-технічного забезпечення судового процесу віднести за рахунок відповідача (Одеської залізниці), згідно ст.ст. 44, 49 ГПК України.
Керуючись статтями 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Одеської залізниці (65023, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19, код
01071315, п/р 26003000001 в АБ „Експрес-Банк” Одеська філія, МФО 328801) на користь товариства з обмеженою відповідальністю „Украгрокомп” /65012, м. Одеса, вул. Морська, 5, код ЄДРПОУ 23991045/ –2973грн. 90 коп. /дві тисячі дев'ятсот сімдесят три грн. 90 коп./ - вартості нестачі вантажу; 102 грн. 00 коп. /сто дві грн. 00 коп./ –держмита; 118 грн. 00 коп. /сто вісімнадцять грн. 00 коп./ –витрати на ІТЗ судового процесу.
Наказ видати.
Рішення суду набуває законної сили після закінчення 10-денного строку з дня його підписання.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Суддя
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 10.06.2009 |
Оприлюднено | 31.07.2009 |
Номер документу | 4167845 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Зуєва Л.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні