Ухвала
від 26.11.2014 по справі 6-37657св14
ВИЩИЙ СПЕЦІАЛІЗОВАНИЙ СУД УКРАЇНИ З РОЗГЛЯДУ ЦИВІЛЬНИХ І КРИМІНАЛЬНИХ СПРАВ

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 листопада 2014 рокум. Київ

Колегія суддів судової палати у цивільних справах

Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ у складі:

головуючого суддів: Гвоздика П.О., Євграфової Є.П., Завгородньої І.М., Журавель В.І., Іваненко Ю.Г., розглянувши в судовому засіданні цивільну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Центр правової підтримки підприємництва «Бізнес і Право» до Обухівської районної державної адміністрації Київської області, Управління Держземагентства в Обухівському районі, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27, ОСОБА_28, ОСОБА_29, ОСОБА_30, ОСОБА_31, ОСОБА_32, ОСОБА_33, ОСОБА_34, ОСОБА_35, ОСОБА_36, третя особа - Київська обласна державна адміністрація, про визнання протиправними та скасування розпоряджень, визнання недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки та скасування їх державної реєстрації, визнання недійсними договорів купівлі-продажу, визнання права власності та зобов'язання вчинити дії, за касаційними скаргами Товариства з обмеженою відповідальністю «Центр правової підтримки підприємництва «Бізнес і Право», ОСОБА_34, представника ОСОБА_36 - ОСОБА_37 - на рішення апеляційного суду Київської області від 11 вересня 2014 року,

в с т а н о в и л а:

У липні 2013 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Центр правової підтримки підприємництва «Бізнес і Право» (далі - ТОВ «Центр правової підтримки підприємництва «Бізнес і Право») звернулося до суду з указаним позовом, посилаючись на те, що розпорядженням голови Київської обласної державної адміністрації від 13 грудня 2004 року № 903 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок для передачі в оренду ТОВ «Центр правової підтримки підприємництва «Бізнес і Право» для культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей в межах Української міської ради Обухівського району Київської області, надано в оренду на 49 років позивачу земельні ділянки площею 2,8552 га та 7,5326 га, доручено Обухівській райдержадміністрації укласти та виписати від імені обласної державної адміністрації договір оренди вказаних ділянок із позивачем.

15 грудня 2006 року між Київською обласною державною адміністрацією в особі Обухівської районної державної адміністрації та позивачем були укладені та нотаріально посвідчені договори оренди даних земельних ділянок, які зареєстровані в Обухівському районному відділі земельних ресурсів.

У подальшому ТОВ «Центр правової підтримки підприємництва «Бізнес і Право» стало відомо, що розпорядженням Обухівської районної державної адміністрації від 2 липня 2008 року № 1146 надано дозвіл на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 19 громадянам для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель державної власності в адміністративних межах Української міської ради Обухівського району.

Розпорядженням Обухівської районної державної адміністрації від 26 серпня 2008 року № 1359 затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 19 громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Української міської ради загальною площею 37 га.

На підставі вказаного розпорядження 19 відповідачів по справі отримали державні акти на право власності на земельні ділянки загальною площею 37 га.

У подальшому на підставі договорів купівлі-продажу земельні ділянки загальною площею 37 га були відчужені іншим громадянам, зокрема:

ОСОБА_7 на підставі договору купівлі-продажу від 7 жовтня 2008 року № 9071 відчужила належну їй земельну ділянку на підставі державного акта серії ЯЖ № 460502 ОСОБА_26

ОСОБА_8 на підставі договору купівлі-продажу від 6 жовтня 2008 року № 9010 відчужила належну їй земельну ділянку на підставі державного акта серії ЯЖ № 460503 ОСОБА_27

ОСОБА_9 на підставі договору купівлі-продажу від 6 жовтня 2008 року № 9017 відчужив належну йому земельну ділянку на підставі державного акта серії ЯЖ № 460504 ОСОБА_27

ОСОБА_10 на підставі договору купівлі-продажу від 6 жовтня 2008 року № 9024 відчужив належну йому земельну ділянку на підставі державного акта серії ЯЖ № 460505 ОСОБА_27

ОСОБА_11 на підставі договору купівлі-продажу від 6 жовтня 2008 року № 9031 відчужила належну їй земельну ділянку на підставі державного акта серії ЯЖ № 460506 ОСОБА_27

ОСОБА_12 на підставі договору купівлі-продажу від 6 жовтня 2008 року № 9048 відчужила належну їй земельну ділянку на підставі державного акта серії ЯЖ № 460507 ОСОБА_28

ОСОБА_13 на підставі договору купівлі-продажу від 6 жовтня 2008 року № 9003 відчужив належну йому земельну ділянку на підставі державного акта серії ЯЖ № 460508 ОСОБА_29

ОСОБА_14 на підставі договору купівлі-продажу від 6 жовтня 2008 року № 8994 відчужив належну йому земельну ділянку на підставі державного акта серії ЯЖ № 460509 ОСОБА_29

ОСОБА_15 на підставі договору купівлі-продажу від 7 жовтня 2008 року № 9113 відчужив належну йому земельну ділянку на підставі державного акта серії ЯЖ № 460510 ОСОБА_30

ОСОБА_16 на підставі договору купівлі-продажу від 9 жовтня 2008 року № 9183 відчужив належну йому земельну ділянку на підставі державного акта серії ЯЖ № 460511 ОСОБА_31

ОСОБА_17 на підставі договору купівлі-продажу від 7 жовтня 2008 року № 9129 відчужив належну йому земельну ділянку на підставі державного акта серії ЯЖ № 460512 ОСОБА_32

ОСОБА_18 на підставі договору купівлі-продажу від 7 жовтня 2008 року № 9136 відчужив належну йому земельну ділянку на підставі державного акта серії ЯЖ № 460513 ОСОБА_32

ОСОБА_19 на підставі договору купівлі-продажу від 8 жовтня 2008 року № 9155 відчужив належну йому земельну ділянку на підставі державного акта серії ЯЖ № 460514 ОСОБА_33

ОСОБА_20 на підставі договору купівлі-продажу від 8 жовтня 2008 року № 9162 відчужив належну йому земельну ділянку на підставі державного акта серії ЯЖ № 460515 ОСОБА_33

ОСОБА_21 на підставі договору купівлі-продажу від 8 жовтня 2008 року № 9148 відчужив належну йому земельну ділянку на підставі державного акта серії ЯЖ № 460516 ОСОБА_33

ОСОБА_22 на підставі договору купівлі-продажу від 7 жовтня 2008 року № 9121 відчужив належну йому земельну ділянку на підставі державного акта серії ЯЖ № 460517 ОСОБА_27

ОСОБА_23 на підставі договору купівлі-продажу від 7 жовтня 2008 року № 9104 відчужила належну їй земельну ділянку на підставі державного акта серії ЯЖ № 460518 ОСОБА_27

ОСОБА_24 на підставі договору купівлі-продажу від 7 жовтня 2008 року № 9097 відчужив належну йому земельну ділянку на підставі державного акта серії ЯЖ № 460519 ОСОБА_27

ОСОБА_25 на підставі договору купівлі-продажу від 10 жовтня 2008 року № 5450 відчужила належну їй земельну ділянку на підставі державного акта серії ЯЖ № 460519 ОСОБА_35, який 18 листопада 2008 року отримав державний акт серії ЯЖ № 470953 на право власності на вказану земельну ділянку.

У результаті вказаних правочинів ОСОБА_26 придбав земельну ділянку площею 2 га, ОСОБА_28 придбала земельну ділянку площею 2 га, ОСОБА_30 придбала земельну ділянку площею 2 га, ОСОБА_31 придбав земельну ділянку площею 2 га, ОСОБА_27 придбала земельну ділянку площею 8 га, ОСОБА_29 придбав земельну ділянку площею 4 га, ОСОБА_32 придбала земельну ділянку площею 4 га, ОСОБА_33 придбав земельну ділянку площею 6 га, ОСОБА_27 придбала земельні ділянки площею 6 га, ОСОБА_35 придбав земельну ділянку площею 1 га.

Розпорядженням голови Обухівської районної державної адміністрації від 16 жовтня 2008 року № 1630 був наданий вказаним громадянам дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо зміни цільового використання належних їм земельних ділянок загальною площею 36 га з ведення особистого селянського господарства на ведення індивідуального садівництва.

20 жовтня 2008 року розпорядженням голови Обухівської районної державної адміністрації № 1654 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо зміни цільового використання земельних ділянок 8 громадян площею 36 га з ведення особистого селянського господарства на ведення індивідуального садівництва.

10 листопада 2008 року ОСОБА_29 отримав державний акт серії ЯЖ № 470962 на право власності на земельну ділянку площею 4 га в адміністративних межах Української міської ради з цільовим призначенням ведення індивідуального садівництва. Земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 3223151000:05:007:0072.

10 листопада 2008 року ОСОБА_28 отримала державний акт серії ЯЖ № 470958 на право власності на земельну ділянку площею 2 га в адміністративних межах Української міської ради з цільовим призначенням ведення індивідуального садівництва, кадастровий номер 3223151000:05:007:0035.

10 листопада 2008 року ОСОБА_27 отримала державний акт серії ЯЖ № 470961 на право власності на земельну ділянку площею 8 га в адміністративних межах Української міської ради з цільовим призначенням ведення індивідуального садівництва. Земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 3223151000:05:007:0071.

10 листопада 2008 року ОСОБА_31 отримав державний акт серії ЯЖ № 470960 на право власності на земельну ділянку площею 2 га в адміністративних межах Української міської ради з цільовим призначенням ведення індивідуального садівництва. Земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 3223151000:05:007:0070.

10 листопада 2008 року ОСОБА_30 отримала державний акт серії ЯЖ № 470959 на право власності на земельну ділянку площею 2 га в адміністративних межах Української міської ради з цільовим призначенням ведення індивідуального садівництва, кадастровий номер 3223151000:05:007:0038.

10 листопада 2008 року ОСОБА_33 отримав державний акт серії ЯЖ № 470964 на право власності на земельну ділянку площею 6 га в адміністративних межах Української міської ради з цільовим призначенням ведення індивідуального садівництва. Земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 3223151000:05:007:0074.

10 листопада 2008 року ОСОБА_27 отримала державний акт серії ЯЖ № 470965 на право власності на земельну ділянку площею 6 га в адміністративних межах Козинської міської ради з цільовим призначенням ведення індивідуального садівництва. Земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 3223151000:05:007:0075.

Розпорядженням голови Обухівської районної державної адміністрації від 17 листопада 2008 року № 1778 наданий дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо зміни цільового використання земельної ділянки ОСОБА_35 з ведення особистого селянського господарства на ведення індивідуального садівництва в адміністративних межах Української міської ради Обухівського району Київської області.

Розпорядженням голови Обухівської районної державної адміністрації від 21 травня 2009 року № 624 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо зміни цільового використання земельної ділянки ОСОБА_35 з ведення особистого селянського господарства на ведення індивідуального садівництва в адміністративних межах Української міської ради Обухівського району Київської області.

ОСОБА_29 на підставі договору купівлі-продажу від 2 вересня 2010 року № 3441 земельну ділянку площею 4 га, придбану на підставі договорів купівлі-продажу у ОСОБА_13 та ОСОБА_14, відчужив ОСОБА_34, про що в державному акті серії ЯЖ № 470962 нотаріусом зроблена відмітка.

ОСОБА_28 на підставі договору купівлі-продажу від 2 вересня 2010 року № 3449 земельну ділянку площею 2 га, придбану на підставі договору купівлі-продажу у ОСОБА_12, відчужила ОСОБА_34, про що на державному акті серії ЯЖ № 470958 нотаріусом зроблена відмітка.

ОСОБА_27 на підставі договору купівлі-продажу від 2 вересня 2010 року № 3456 земельну ділянку площею 8 га, придбану на підставі договору купівлі-продажу у ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, відчужила ОСОБА_34, про що на державному акті серії ЯЖ № 470962 нотаріусом зроблена відмітка.

ОСОБА_31 на підставі договору купівлі-продажу від 29 жовтня 2010 року земельну ділянку площею 2 га, придбану на підставі договору купівлі-продажу у ОСОБА_16, відчужив ОСОБА_34, про що на державному акті серії ЯЖ № 470960 нотаріусом зроблена відмітка.

ОСОБА_30 на підставі договору купівлі-продажу від 29 жовтня 2010 року № 3955 земельну ділянку площею 2 га, придбану на підставі договору купівлі-продажу у ОСОБА_15, реалізувала ОСОБА_34, про що на державному акті серії ЯЖ № 470959 нотаріусом зроблена відмітка.

ОСОБА_33 на підставі договору купівлі-продажу від 29 жовтня 2010 року № 3947 земельну ділянку площею 6 га, придбану на підставі договорів купівлі-продажу у ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, відчужив ОСОБА_34, про що на державному акті серії ЯЖ № 470964 нотаріусом зроблена відмітка.

У позовних вимогах ТОВ «Центр правової підтримки підприємництва «Бізнес і Право» зазначає, що з 37 га земельних ділянок, які відведено вищевказаним громадянам, земельні ділянки площею 10,3878 га знаходяться в орендному користуванні товариства і є землями рекреаційного призначення.

Рішенням Обухівського районного суду Київської області від 16 червня 2014 року позов ТОВ «Центр правової підтримки підприємництва «Бізнес і Право» залишено без задоволення.

Рішенням апеляційного суду Київської області від 11 вересня 2014 року рішення Обухівського районного суду Київської області від 16 червня 2014 року скасовано, ухвалено нове рішення. Позов ТОВ «Центр правової підтримки підприємництва «Бізнес і Право» задоволено частково.

Визнано незаконними та скасовано розпорядження голови Обухівської районної державної адміністрації від 22 липня 2008 року № 1146 «Про надання дозволу на розробку проекту із земель устрою щодо відведення земельних ділянок у власність 19 громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Української міської ради Обухівського району Київської області» та від 26 серпня 2008 року № 1359 «Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 19 громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Української міської ради» в частині, що стосується громадян: ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24

Визнано недійсними державні акти на право власності на земельні ділянки площею по 2 га кожна для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Української міської ради Обухівського району Київської області та скасовано їх державну реєстрацію, зокрема:

- державний акт серії ЯЖ № 460504, кадастровий номер земельної ділянки 3223151000:05:007:0032, виданий ОСОБА_9 і зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010833100610;

- державний акт серії ЯЖ № 460505, кадастровий номер земельної ділянки 3223151000:05:007:0033, виданий ОСОБА_10 і зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010833100611;

- державний акт серії ЯЖ № 460506, кадастровий номер земельної ділянки 3223151000:05:007:0034, виданий ОСОБА_11 і зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010833100612;

- державний акт серії ЯЖ № 460507, кадастровий номер земельної ділянки 3223151000:05:007:0035, виданий ОСОБА_12 і зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010833100613;

- державний акт серії ЯЖ № 460508, кадастровий номер земельної ділянки 3223151000:05:007:0036, виданий ОСОБА_13 і зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010833100614;

- державний акт серії ЯЖ № 460509, кадастровий номер земельної ділянки 3223151000:05:007:0037, виданий ОСОБА_14 і зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010833100615;

- державний акт серії ЯЖ № 460510, кадастровий номер земельної ділянки 3223151000:05:007:0038, виданий ОСОБА_15 і зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010833100616;

- державний акт серії ЯЖ № 460511, кадастровий номер земельної ділянки 3223151000:05:007:0039, виданий ОСОБА_16 і зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010833100617;

- державний акт серії ЯЖ № 4605012, кадастровий номер земельної ділянки 3223151000:05:007:0040, виданий ОСОБА_17 і зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010833100618;

- державний акт серії ЯЖ № 460513, кадастровий номер земельної ділянки 3223151000:05:007:0041, виданий ОСОБА_18 і зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010833100619;

- державний акт серії ЯЖ № 460514, кадастровий номер земельної ділянки 3223151000:05:007:0042, виданий ОСОБА_19 і зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010833100620;

- державний акт серії ЯЖ № 460515, кадастровий номер земельної ділянки 3223151000:05:007:0043, виданий ОСОБА_20 і зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010833100621;

- державний акт серії ЯЖ № 460516, кадастровий номер земельної ділянки 3223151000:05:007:0044, виданий ОСОБА_21 і зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010833100622;

- державний акт серії ЯЖ № 460517, кадастровий номер земельної ділянки 3223151000:05:007:0045, виданий ОСОБА_22 і зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010833100623;

- державний акт серії ЯЖ № 460518, кадастровий номер земельної ділянки 3223151000:05:007:0046, виданий ОСОБА_23 і зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010833100624;

- державний акт серії ЯЖ № 460519, кадастровий номер земельної ділянки 3223151000:05:007:0047, виданий ОСОБА_24 і зареєстрований в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010833100625.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

У касаційній скарзі ТОВ «Центр правової підтримки підприємництва «Бізнес і Право» просило скасувати рішення апеляційного суду Київської області від 11 вересня 2014 року у частині відмови у задоволенні позову, ухвалити нове рішення, яким задовольнити позов повністю або направити на новий розгляд до суду першої інстанції, посилаючись на порушення судом норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права.

У касаційних скаргах ОСОБА_34 та представник ОСОБА_36 - ОСОБА_37 - просили скасувати рішення апеляційного суду Київської області від 11 вересня 2014 року, залишити в силі рішення суд першої інстанції, посилаючись на порушення судом норм процесуального права та неправильне застосування норм матеріального права.

Перевіривши наведені у касаційних скаргах доводи, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга ТОВ «Центр правової підтримки підприємництва «Бізнес і Право» підлягає задоволенню частково, а касаційні скарги ОСОБА_34 та представника ОСОБА_36 - ОСОБА_37 - слід задовольнити на таких підставах.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що розпорядженням Обухівської районної державної адміністрації від 2 липня 2008 року № 1146 надано дозвіл на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 19 громадянам для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель державної власності в адміністративних межах Української міської ради Обухівського району.

Розпорядженням Обухівської районної державної адміністрації від 26 серпня 2008 року № 1359 затверджено проект із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 19 громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Української міської ради загальною площею 37 га.

На підставі вказаного розпорядження 19 відповідачів по справі отримали державні акти на право власності на земельні ділянки загальною площею 37 га.

У подальшому на підставі договорів купівлі-продажу земельні ділянки загальною площею 37 га були відчужені іншим громадянам.

У результаті вказаних правочинів ОСОБА_26 придбав земельну ділянку площею 2 га, ОСОБА_28 придбала земельну ділянку площею 2 га, ОСОБА_30 придбала земельну ділянку площею 2 га, ОСОБА_31 придбав земельну ділянку площею 2 га, ОСОБА_27 придбала земельну ділянку площею 8 га, ОСОБА_29 придбав земельну ділянку площею 4 га, ОСОБА_32 придбала земельну ділянку площею 4 га, ОСОБА_33 придбав земельну ділянку площею 6 га, ОСОБА_27 придбала земельні ділянки площею 6 га, ОСОБА_35 придбав земельну ділянку площею 1 га.

Розпорядженням голови Обухівської районної державної адміністрації від 16 жовтня 2008 року № 1630 було надано вказаним громадянам дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо зміни цільового використання належних їм земельних ділянок загальною площею 36 га з ведення особистого селянського господарства на ведення індивідуального садівництва.

Розпорядженням голови Обухівської районної державної адміністрації від 17 листопада 2008 року № 1778 надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо зміни цільового використання земельної ділянки ОСОБА_35 з ведення особистого селянського господарства на ведення індивідуального садівництва в адміністративних межах Української міської ради Обухівського району Київської області.

Розпорядженням голови Обухівської районної державної адміністрації від 21 травня 2009 року № 624 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо зміни цільового використання земельної ділянки ОСОБА_35 з ведення особистого селянського господарства на ведення індивідуального садівництва в адміністративних межах Української міської ради Обухівського району Київської області.

ОСОБА_29 на підставі договору купівлі-продажу від 2 вересня 2010 року № 3441 земельну ділянку площею 4 га, придбану на підставі договорів купівлі продажу у ОСОБА_13 та ОСОБА_14, реалізував ОСОБА_34, про що в державному акті серії ЯЖ № 470962 нотаріусом зроблена відмітка.

ОСОБА_28 на підставі договору купівлі-продажу від 2 вересня 2010 року № 3449 земельну ділянку площею 2 га, придбану на підставі договору купівлі-продажу у ОСОБА_12, реалізувала ОСОБА_34, про що на державному акті серії ЯЖ № 470958 нотаріусом зроблена відмітка.

ОСОБА_27 на підставі договору купівлі-продажу від 2 вересня 2010 року № 3456 земельну ділянку площею 8 га, придбану на підставі договору купівлі-продажу у ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, реалізувала ОСОБА_34, про що на державному акті серії ЯЖ № 470961 нотаріусом зроблена відмітка.

ОСОБА_31 на підставі договору купівлі-продажу від 29 жовтня 2010 року земельну ділянку площею 2 га придбану на підставі договору купівлі-продажу у ОСОБА_16, реалізував ОСОБА_34, про що на державному акті серії ЯЖ № 470960 нотаріусом зроблена відмітка.

ОСОБА_30 на підставі договору купівлі-продажу від 29 жовтня 2010 року № 3955 земельну ділянку площею 2 га, придбану на підставі договору купівлі-продажу у ОСОБА_15, реалізувала ОСОБА_34, про що на державному акті серії ЯЖ № 470959 нотаріусом зроблена відмітка.

ОСОБА_33 на підставі договору купівлі продажу від 29 жовтня 2010 року № 3947 земельну ділянку площею 6 га. придбану на підставі договорів купівлі-продажу у ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, реалізував ОСОБА_34, про що на державному акті серії ЯЖ № 470964 нотаріусом зроблена відмітка.

У подальшому згідно з договорами купівлі продажу земельних ділянок ОСОБА_34 реалізував вищезазначені земельні ділянки ОСОБА_36

Суд першої інстанції дійшов висновку, що розпорядження Обухівської районної державної адміністрації Київської області від 22 липня 2008 року № 1146 «Про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 19 громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Української міської ради Обухівського району Київської області» та від 26 серпня 2008 року № 1359 «Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 19 громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Української міської ради» не суперечать вимогам статті 19 Конституції України, статтям 9, 17 Земельного кодексу України, статтям 12, 116, 118 чинного Земельного кодексу України, статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та скасуванню не підлягають.

Суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове рішення про часткове задоволення позову, виходив з того, що на підставі розпорядження голови Київської обласної державної адміністрації від 13 грудня 2004 року № 903 між позивачем та Київською обласною державною адміністрацією в особі Обухівської районної державної адміністрації 15 грудня 2006 року були укладені та нотаріально посвідчені договори оренди земельних ділянок площею 2,8552 га та 7,5326 га, які зареєстровані в Обухівському районному відділі земельних ресурсів 13 березня 2007 року, про що у Книзі державної реєстрації договорів оренди землі вчинено записи за № № 33100001, 040733100002. З січня 2007 року по 2012 рік позивач сплачував орендну плату за користування земельними ділянками. Однак реалізувати своє право володіння та користування земельними ділянками позивач не може, оскільки на ці земельні ділянки частково накладаються земельні ділянки, які були передані у власність на підставі оскаржуваного розпорядження відповідачам.

Як вбачається із висновку спеціаліста, виконаного інженером-землевпорядником Київського державного підприємства геодезії, картографії, кадастрових та геоінформаційних систем «Київгеоінформатика» від 5 вересня 2011 року № 01-09/1256, земельні ділянки, надані в оренду ТОВ «Центр правової підтримки підприємництва «Бізнес і Право», та земельні ділянки, передані у власність 19 громадянам на підставі оскаржуваного розпорядження, накладаються. Зі зведеного плану земельних ділянок, доданого до висновку, вбачається, що земельні ділянки, надані в оренду позивачу, накладаються на земельні ділянки, надані у власність на підставі розпорядження Обухівської районної державної адміністрації від 26 серпня 2008 року № 1359 ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_15, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24

Колегія суддів апеляційного суду дійшла висновку, що згоди на вилучення орендованих земельних ділянок ТОВ «Центр правової підтримки підприємництва «Бізнес і Право» не надавало. Розпорядження Київською обласною державною адміністрацією про згоду на вилучення зазначених ділянок з користування позивача не приймалося. Право користування позивача спірними земельними ділянками на підставах, встановлених ст. ст. 141, 143 ЗК України (далі - Кодекс), не припинялося.

Проте з такими висновками суду апеляційної інстанції погодитись на можна виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 17 Кодексу передача земельних ділянок у колективну та приватну власність проводиться радами, на території яких розташовані земельні ділянки.

Згідно зі ст. 14 Конституції України право власності на землю гарантується, це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону, а згідно зі ст. 19 Конституції України - органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтями 125, 126 Кодексу передбачено, що право власності на земельну ділянку виникає після одержання її власником документа, що посвідчує право власності на земельну ділянку, та його державної реєстрації; право власності на земельну ділянку посвідчується державними актами.

Згідно зі ст. 118 Кодексу громадянин, зацікавлений у одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності у межах норм безоплатної приватизації, подає заяву до відповідної державної адміністрації або ради за місцем знаходження земельної ділянки; у заяві зазначаються бажані розміри та мета її використання; відповідна адміністрація або рада розглядає заяву і в разі згоди на передачу земельної ділянки надає дозвіл на розробку проекту її відведення.

При цьому, як вбачається із змісту статті 118 Кодексу, розробка проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а також його експертиза мають на меті визначення меж земельної ділянки в натурі, а також з'ясування обставин, що можуть бути перешкодою для надання земельної такої ділянки громадянину.

З'ясування таких обставин є обов'язком органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, що передує прийняттю рішення про надання громадянам безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності.

Суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про те, що факт надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, отримання висновків від уповноважених органів державної влади щодо можливості передачі громадянам у власність чи користування земельних ділянок, а також експертиза проекту з метою з'ясування обставин, що перешкоджають відчуженню земельних ділянок або визначають умови її використання, подальше затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок за відсутності обставин, які унеможливлюють відведення земельної ділянки громадянам, в принципі не можуть призвести до порушення прав держави, адже є обов'язковою складовою визначеної Кодексом процедури відчуження державою земельної ділянки чи передачі її у користування громадянам.

Розпорядження районної державної адміністрації про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, а також про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок за своєю правовою природою є індивідуальними актами застосування норм права (правозастосовчими актами індивідуальної дії), які за юридичними наслідками належать до правоконстатуючих актів (констатує факт надання згоди на розробку проекту, затвердження проекту та передачу у власність земельних ділянок), є виконаними в силу самого факту їх прийняття, а тому є такими, що вичерпали свою дію одночасно з їх прийняттям.

Рішенням Конституційного Суду України від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень ч. 2 ст. 144 Конституції України, ст. 25, ч. 14 ст. 46, частин 1, 10 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» у справі про скасування актів органів місцевого самоврядування було вирішено, що орган місцевого самоврядування має право приймати рішення, вносити зміни та/чи скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а у пункті п'ять даного рішення Конституційного Суду України зазначено, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення.

Ненормативні акти місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом виконання.

Статтею 81 Кодексу встановлено, що громадяни України набувають право власності на земельні ділянки на підставі придбання за договором купівлі-продажу, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

Частиною 2 ст. 373 ЦК України передбачено, що право власності на землю (земельну ділянку) набувається і здійснюється відповідно до закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 316 ЦК України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

Суд зазначає, що в матеріалах справи знаходяться копії державних актів, що посвідчували право власності відповідачів, які здійснювали відчуження земельних ділянок на спірні земельні ділянки.

Згідно зі ст. 319 ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд і має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.

Так, скориставшись своїми правами, передбаченими вищезазначеною нормою Цивільного кодексу України, відповідачі (продавці земельних ділянок) згідно з договорами купівлі-продажу, посвідченими приватним нотаріусом Обухівського районного нотаріального округу, відчужили земельні ділянки вищевстановленим покупцям земельних ділянок.

У силу статті 655 ЦК України за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов'язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов'язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Предметом договору купівлі-продажу може бути товар, який є у продавця на момент укладення договору або буде створений (придбаний, набутий) продавцем у майбутньому (стаття 656 Кодексу).

Відповідно до ст. 509 ЦК України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку.

У той же час відповідно до положень ст. 204 ЦК України правочин вважається правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або він не визнаний судом недійсним.

Згідно з положеннями ст. 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частиною першою - третьою, п'ятою, шостою статті 203 цього Кодексу. Статтею 203 ЦК України встановлені загальні вимоги, додержання яких є необхідним для чинності правочину.

Загальними вимогами чинності правочину є такі: зміст правочину не може суперечити ЦК України та іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має вчинятись у формі, встановленій законом; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним; не може суперечити правам та інтересам осіб. Правочин може визнаватись недійсним за наявності дефектів у будь-якому елементі правочину.

Як роз'яснено у п. 7 постанови Пленуму Верховного Суду України від 6 листопада 2009 року за № 9 «Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними», правочин може бути визнаний недійсним лише з підстав, визначених законом, та із застосуванням наслідків недійсності, передбачених законом.

Як вбачається зі змісту позовної заяви, пояснень, наданих в судовому засіданні представником позивача, звертаючись з вимогою про визнання недійсними договорів купівлі-продажу земельних ділянок, позивач посилається як на підставу визнання недійсним оспорюваного договору на положення ст. 203 та ст. 215 ЦК України, обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги тим, що відповідачами при укладенні правочину порушено норми чинного законодавства.

Відповідно до ст. 60 ЦК України кожна сторона зобов'язана довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, крім випадків, встановлених ст. 61 цього Кодексу. Доказування не може ґрунтуватись на припущеннях.

У матеріалах справи наявна копія постанови Київського окружного адміністративного суду Київської області від 22 грудня 2011 року № 2а-442/11/1070 за позовом заступника прокурора Київської області в інтересах держави в особі Головного управління Держкомзему в Київській області, Дніпровського басейнового управління водних ресурсів до Обухівської районної державної адміністрації Київської області, третя особа - ОСОБА_34, про скасування розпоряджень. Постанова залишена без змін судами апеляційної та касаційної інстанцій і набрала законної сили.

У зазначеній постанові Київський окружний адміністративний суд надав оцінку спірним розпорядженням Обухівської районної державної адміністрації Київської області. Як вбачається з постанови Київського окружного адміністративного суду Київської області від 22 грудня 2011 року, при розгляді справи судом встановлено, що за результатами розгляду заяв 19 громадян Обухівською районною державною адміністрацією Київської області прийнято розпорядження від 22 липня 2008 року № 1146 «Про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 19 громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Української міської ради Обухівського району Київської області», згідно з яким ці громадяни, список яких наведено у додатку до розпорядження, отримали дозвіл на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Адміністративним судом зазначено, що проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 19 громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Української міської ради Обухівського району Київської області був розроблений Товариством з обмеженою відповідальністю «Дельта-2003», пройшов відповідну експертизу та погодження з усіма уповноваженими органами державної влади (Управлінням земельних ресурсів у Обухівському районі Київської області, відділ містобудування і архітектури Обухівської районної державної адміністрації Київської області, Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Київській області, Дніпровське басейнове управління водних ресурсів).

Згідно з розпорядженням в. о. голови Обухівської районної державної адміністрації Київської області від 26 серпня 2008 року № 1359 «Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 19 громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Української міської ради» було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 19 громадянам.

При розгляді зазначеної адміністративної справи суди не знайшли підстав для задоволення позову заступника прокурора Київської області про скасування розпоряджень Обухівської районної державної адміністрації Київської області від 22 липня 2008 року № 1146 та від 26 серпня 2008 року № 1359 у зв'язку суперечністю вимогам чинного законодавства.

Разом з тим в матеріалах справи наявне рішення Обухівського районного суду Київської області від 10 жовтня 2012 року № 2/1018/656/12 за позовом прокурора Обухівського району Київської області в інтересах держави в особі Обухівської районної державної адміністрації до фізичних осіб - власників спірних земельних ділянок про визнання недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки, визнання недійсними договорів купівлі-продажу та витребування земельних ділянок з чужого незаконного володіння та визнання права власності на земельні ділянки за державою. Зазначене рішення залишене без змін ухвалою апеляційного суду Київської області від 29 листопада 2012 року.

Предметом розгляду у вищезазначеній справі були земельні ділянки з кадастровими номерами, які є предметом розгляду у даній справі.

Тобто при розгляді справи № 2/1018/656/12 уже встановлювались факти видачі спірних земельних ділянок та подальшого їх відчуження, де суди не знайшли підстав для визнання недійсними державних актів на право власності на земельні ділянки та визнання недійсними договорів купівлі-продажу спірних земельних ділянок.

Крім того, висновки колегії суддів апеляційної інстанції під час розгляду даної справи щодо законності користування позивачем земельними ділянками площею 2,8552 га та 7,5326 га на правах орендатора з 13 березня 2007 року на підставі договорів оренди земельних ділянок від 15 грудня 2006 року спростовуються матеріалами справи, оскільки відповідно до наданих позивачем копій договорів оренди вказані договори зареєстровані Державним підприємством «Центр державного земельного кадастру», на підтвердження чого проставлена печатка вказаного державного підприємства і зазначено номер реєстрації. Однак такий порядок реєстрації договорів оренди земельних ділянок суперечить чинному у березні 2007 року порядку державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок.

Так, відповідно до ст. 18 Закону України «Про оренду землі» (в редакції, чинній на час укладення договорів оренди) порядок державної реєстрації договорів оренди землі встановлений постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1998 року № 2073. Договори оренди земельних ділянок не містять номера про реєстрацію у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі саме органу земельних ресурсів - Обухівського районного відділу земельних ресурсів - та відбитку гербової печатки і підпису уповноваженої особи.

Також колегія суддів апеляційного суду у порушення вимог ст. 212 ЦПК України в основу рішення поклала ксерокопію не завіреного належним чином висновку спеціаліста, наданого інженером-землевпорядником Київського державного підприємства геодезії, картографії, кадастрових та геоінформаційних систем «Київгеоінформатика», складеного на підставі матеріалів за 2002 рік.

З урахуванням встановлених фактів суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що розпорядження Обухівської районної державної адміністрації Київської області від 22 липня 2008 року № 1146 «Про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 19 громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Української міської ради Обухівського району Київської області» та від 26 серпня 2008 року № 1359 «Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність 19 громадянам для ведення особистого селянського господарства в адміністративних межах Української міської ради» не суперечать вимогам статті 19 Конституції України, статтям 9,17 Земельного кодексу України, статтям 12, 116, 118 Кодексу та статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та скасуванню не підлягають.

Безпідставно скасувавши законне й обґрунтоване рішення суду першої інстанції, апеляційний суд припустився помилки у застосуванні матеріального та процесуального закону, у зв'язку з чим рішення суду апеляційної інстанції підлягає скасуванню з залишенням в силі рішення суду першої інстанції.

Керуючись ст. ст. 336, 339 ЦПК України, колегія суддів судової палати у цивільних справах Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ

у х в а л и л а:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Центр правової підтримки підприємництва «Бізнес і Право» задовольнити частково.

Касаційні скарги ОСОБА_34, представника ОСОБА_36 - ОСОБА_37 - задовольнити.

Рішення апеляційного суду Київської області від 11 вересня 2014 року скасувати, рішення Обухівського районного суду Київської області від 16 червня 2014 року залишити в силі.

Ухвала оскарженню не підлягає.

Головуючий П.О. Гвоздик Судді: Є.П. Євграфова В.І. Журавель І.М. Завгородня Ю.Г. Іваненко

СудВищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ
Дата ухвалення рішення26.11.2014
Оприлюднено04.12.2014
Номер документу41693555
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —6-37657св14

Ухвала від 26.11.2014

Цивільне

Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ

Гвоздик П.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні