Рішення
від 07.07.2009 по справі 5/91
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

5/91

   

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 33001 , м. Рівне,  вул. Яворницького, 59

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

 РІШЕННЯ  

    

"07" липня 2009 р.                                                                            Справа  № 5/91

Суддя Войтюк В.Р.    розглянувши  матеріали   справи  

за  позовом   Прокурора Корецького району в інтересах держави в особі Бриківської сільської ради

до відповідача  Приватного підприємства "Богданівський цегельний завод"

третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача  Управління контролю за використанням та охоронною земель у Рівненській області  

про повернення самовільно зайнятої земельної ділянки та стягнення 814 грн. 33 коп. шкоди

Секретар судового засідання Бренчук Г.В.

В засіданні приймали участь:

Від прокуратури: Квятковський Я.А.

Від позивача :      не з`явився

Від відповідача : Козлишин Т.М. дов. у справі

Від 3-їособи:Дремлюга Ю.С. дов. № 496 від 09.04.09 р.  

 

Стаття 22 ГПК України сторонам роз'яснена.

 

СУТЬ СПОРУ:     Прокурор Корецького району звернувся до господарського суду в інтересах держави в особі Бриківської сільської ради до Приватного підприємства "Богданівський цегельний завод" про повернення самовільно зайнятої земельної ділянки  та  стягнення   814 грн. 33   коп.   шкоди,  заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки.

В судовому засіданні прокурор уточнив позовні вимоги, просить зобов'язати відповідача повернути самовільно зайняту земельну ділянку орієнтовною площею 0.05 га, яка розташована за межами с.Богданівка  Корецького району, стягнути з відповідача майнову шкоду в сумі 814 грн. 33 коп., заподіяну внаслідок зняття ґрунтового покриву родючого шару грунту без спеціального дозволу і зобов'язати Приватне підприємство "Богданівський цегельний завод”  відновити стан земельної ділянки площею 0,05 га.

Позивач вимоги підтримав у повному обсязі, явку представника у судове засідання не забезпечив.

Третя особа без самостійних вимог письмових пояснень не надала. Представник у судовому засіданні висловився, що позов є обгрунтованим.

Відповідач вимоги заперечив, посилаючись на таке.

Останній зазначає, що  у вказаній заяві йдеться про відшкодування завданої шкоди, яка вираховується відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 року № 963 «Про затвердження Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу». При розрахунку заподіяної майнової шкоди до належної формули, що подається у вищевказаній Методиці, умисно чи випадково було підставлено неправомірні показники. Так замість показника середньорічного доходу від використання земель сільськогосподарського призначення (746 грн.) було підставлено показник середньорічного доходу від використання земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення (14000 грн.), що майже в 19 раз більше.  

Відповідач стверджує, що Богданівський цегельний завод побудований на розвіданих запасах суглинків, які залягають на площі 13 га. Дана територія належить до земель Бриківської сільської ради і є землями запасу категорії - землі сільськогосподарського призначення, що підтверджено довідкою, які використовуються мешканцями с.Богданівна на праві тимчасового користування.

Управлінням з контролю за використанням та охороною земель у Рівненській області, зокрема державним інспектором п. Зайцем А.А. регулярно проводяться перевірки ПП «Богданівського цегельного заводу»на предмет дотримання чинного земельного законодавства і регулярно складаються протоколи та ухвалюються постанови про притягнення до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу директора підприємства. Головним стрижнем, зазначає відповідач, при складанні протоколів є порушення чинного земельного законодавства в частині використання земельної ділянки без спеціального дозволу.

Проте, земельні ділянки ПП «Богданівський цегельний завод»використовує для видобування надр з подальшою рекультивацією та поверненням земельним ділянкам всіх фізико-біологічних, екологічних характеристик та функціонального призначення.

На думку відповідача для цільового функціонування цегельного заводу кожного року мають виділятися додаткові площі розвіданих територій із земель запасу Бриківської сільської ради з метою видобутку надр місцевого значення (суглинків), що здійснюється відповідно до проекту розробки кар'єру та за наявності спеціального дозволу. ПП «Богданівський цегельним заводом»в 2006 році були підготовлені та направлені всі необхідні матеріали до Міністерства охорони навколишнього природного середовища України для отримання вище зазначеного спеціального  дозволу (лист від 20.11.2006 року вих. №68).

В квітні 2007 року надійшов лист від Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 12.04.2007 року вих. № 4052/30-10 «Щодо повернення документів на отримання спеціального дозволу», так як 25.01.2007 року Мінприроди був виданий наказ, що змінював порядок прийому документів на отримання спеціальних дозволів на користування надрами. На думку відповідача,  із хронології переписки випливає порушення частини першої ст. 20 Закону України «Про звернення громадян», де чітко вказано, що «Звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, -невідкладно, але не пізніше п'ятнадцяти днів від дня їх отримання. Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. При цьому загальний термін вирішення питань, порушених у зверненні, не може перевищувати сорока п'яти днів. До листопада 2008 року рішення Кабінету Міністрів України про видачу ПП «Богданівському цегельному заводу»даного спеціального дозволу ухвалено не було. Лише в 2008 році підприємство отримало позитивну відповідь. Проте, весь цей період складалися протоколи та постанови, де пропонується до конкретної дати усунути вище наведені порушення земельного законодавства, а саме отримати даний спеціальний дозвіл та звільнити незаконно займані ділянки земель запасу сільської ради.

Заслухавши пояснення представників сторін, прокуратури, третьої особи, давши оцінку доказам, суд прийшов до висновку, що позов підлягає задоволенню частково з огляду на таке.

Відповідно до вимог статті 121 Конституції України та пункту 2 статті 5, статті 36-1 Закону України „Про прокуратуру", на прокуратуру покладено представництво інтересів держави при наявності порушень, або загрози порушень економічних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або державою.

Згідно із ст.13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади.

Відповідно до ст.14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Статтею 84 Земельного кодексу України передбачено, що у державній, власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.

До прокуратури Корецького району Рівненської області для вжиття заходів прокурорського реагування, у зв'язку із вжиттям вичерпних заходів адміністративного впливу, звернулося Управління з контролю за використанням та охороною земель у Рівненській області про те, що останнім проведені перевірки дотримання вимог земельного законодавства ПП «Богданівський цегельний завод»при використанні земельної ділянки на території Бриківської сільської ради, Корецького району, а тому пред'явлення прокуратурою Корецького району зазначеного позову є правомірним.

На території Бриківської сільської ради, Корецького району в с.Богданівка ПП «Богданівський цегельний завод»самовільно зайняло земельну ділянку площею 0,05 га, яка відноситься до земель сільськогосподарського призначення та зняло грунтовий покров без спеціального дозволу.

Даний факт підтверджується актами перевірки вимог земельного законодавства №19-а від 04.09.2008р., №106 від 04.09.2008, протоколом державного інспектора управління з контролю за використанням та охороною земель №003729 від 04.09.2008р., постановою по справі про накладення адміністративного стягнення №20 від 22.09.2008р.

У відповідності з вимогами ст.125 Земельного кодексу України право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації, а право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації.

Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї,  та  державної реєстрації забороняється.   

Відповідно до ч. 2 ст. 168 ЗК України власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу органів, що здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель.

Суд зазначає, що відповідачем не надано спеціального дозволу щодо зняття покрову і його відсутність ним не заперечується, а сам факт зняття ґрунтового покрову уже передбачає і знищення родючого шару грунту, що тягне виникнення права на відшкодування.

У відповідності до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу, затвердженої Постановою КМУ від 25.07.07 р. за №963, Управлінням з контролю за використанням та охороною земель у Рівненській області розраховано розмір завданої шкоди за зняття ґрунтового покриву земельної ділянки без спеціального дозволу, яка становить 814,33 грн.

На даний час вказана майнова шкода, яка завдана інтересам Бриківської сільської ради, відповідачем не сплачена.

Відповідно до ст.152 ЗК України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю,  навіть якщо ці порушення його прав на землю, навіть, якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом:

а)  визнання прав;

б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав;

в) визнання угоди недійсною;

г)  визнання  недійсними рішень  органів  виконавчої влади  або  органів  місцевого самоврядування:

д) відшкодування заподіяних збитків;

є) застосування інших передбачених законом, способів.

Пунктом 34 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»передбачено, що виключною компетенцією сільських, селищних, міських рад є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, у зв'язку з чим цей позов пред'явленний в інтересах Бриківської сільської ради.

З урахуванням наведеного, вимоги про стягнення шкоди на користь Бриківської сільської ради та відновлення стану ділянки підлягає задоволенню.

Вимогу про зобов'язання повернути самовільно зайняту земельну ділянку суд залишає без розгляду з огляду на таке.

У позовній заяві зазначено, що відповідач і далі використовує самовільно зайняту ділянку.

Докази підтвердження цього факту не надані.

Відповідач пояснив, що у даний час він її не використовує, не займає, не експлуатує, майна на ній не зберігає.

Ухвалою суду від 16.06.09р. зобов'язано сторони, прокурора, третю особу без самостійних вимог провести огляд ділянки та з'ясувати чи займає у даний час відповідач спірну ділянку і акт огляду надати суду.

Проте, вимоги ухвали суду прокурором, позивачем не виконані, що позбавляє суд можливості вирішити об'єктивно спір у цій частині.

Судові витрати по справі слід покласти на відповідача згідно ст.49 ГПК України. Враховуючи викладене, керуючись статтями 49,82-84 Господарського процесуальний кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задоволити частково.

2.Стягнути з ПП "Богданівський цегельний завод" (34744, с.Богданівка, Корецького району, Рівненської області, ідентифікаційний код 33167746) майнову шкоду в сумі 814 грн. 33 коп., заподіяну внаслідок зняття ґрунтового покриву земельної ділянки на території Бриківської сільської ради без спеціального дозволу, яку перерахувати на рахунок 33115331700196, ЄДРПОУ 25588608, банк одержувача - Головне управління Державного казначейства України в Рівненській області, МФО 833017, одержувач Бриківська сільська рада (34700 с.Бриків, Корецького району, ідентифікаційний код 04385959).  

3. Зобов'язати ПП "Богданівський цегельний завод" (34744, с.Богданівка, Корецького району, Рівненської області, ідентифікаційний код 33167746) відновити стан земельної ділянки площею 0,05 га на території Бриківської сільської ради.

4.Залишити без розгляду вимогу про зобов'язання повернути самовільно зайняту земельну ділянку площею 0,05 га на території Бриківської сільської ради.

5.Стягнути з  ПП "Богданівський цегельний завод" (34744, с.Богданівка, Корецького району, Рівненської області,  ідентифікаційний код 33167746) до Державного бюджету України державне мито в сумі 187 грн. 00 коп.

6.Стягнути з ПП "Богданівський цегельний завод" (34744, с.Богданівка, Корецького району, Рівненської області,  ідентифікаційний  код  33167746) до Державного бюджету України  312 грн.50 коп. витрат по інформаційно-технічному забезпеченню судового процесу.

7. Видати накази після набрання судовим рішенням законної сили.

   Суддя                                                                Войтюк В.Р.

Рішення підписано   "13" липня 2009р.

СудГосподарський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення07.07.2009
Оприлюднено31.07.2009
Номер документу4169547
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5/91

Ухвала від 22.11.2016

Господарське

Господарський суд Волинської області

Шум Микола Сергійович

Ухвала від 15.11.2016

Господарське

Господарський суд Волинської області

Шум Микола Сергійович

Рішення від 06.05.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Шевченко Світлана Луківна

Ухвала від 12.08.2010

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Брагіна Я.В.

Ухвала від 05.12.2012

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Білоус В.В.

Ухвала від 08.11.2012

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Білоус В.В.

Ухвала від 26.01.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Тимошенко О.М.

Ухвала від 27.12.2010

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Гудак А.В.

Ухвала від 02.06.2010

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Войтюк В.Р.

Судовий наказ від 12.10.2010

Господарське

Господарський суд Волинської області

Слупко Валентина Леонтіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні