Рішення
від 14.07.2009 по справі 11/164/09
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

11/164/09

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

=======================================================================

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

 "14" липня 2009 р.                                                 Справа №  11/164/09

За позовом:  Державного підприємства “Миколаївський морський торгівельний порт”

(54002, м.Миколаїв ,вул.Заводська, 23)

до відповідача:  Очаківської міської ради

(57500, Миколаївська обл., м.Очаків, вул.50-років Жовтня, 7-а)

Третя особа-1 без самостійних позовних вимог

на предмет спору на стороні відповідача:  Виконавчий комітет Очаківської міської ради

(57500, Миколаївська обл., м.Очаків, вул.50-років Жовтня, 7-а)

Третя особа-2 без самостійних позовних вимог

на предмет спору на стороні відповідача:  Державна акціонерна компанія “Національна

мережа аукціонних центрів”

(54000, м.Миколаїв, вул.В.Морська, 45, оф.33)

Суддя Василяка К.Л.

П Р Е Д С Т А В Н И К И:

від позивача: Панченко С.В., дов.№09/219 від 31.07.2008р.

від відповідача: Москальський А.П., дов. №213/02-10-07 від 02.02.2009р.

від ІІІ особи-1:

від ІІІ особи-2:

Суть спору: визнання недійсним рішення

У судовому засіданні 07.07.2009р. у відповідності до положень ст.77 ГПК України оголошувалась перерва до 14.07.2009р.

Відповідач надав відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнає, мотивуючи це тим, що оскаржуване рішення, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 19,0 га для будівництва перевантажувального терміналу, для продажу права оренди жодним чином не порушує права позивача.

Згідно з положеннями ст. 12 Закону України  “Про місцеве самоврядування в Україні” до повноважень міської ради в галузі земельних відносин в тому числі розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності, тощо.

Відповідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України “Про місцеве самоврядування” вирішення питань регулювання земельних відносин на території міської ради є виключною компетенцією пленарного засідання сесії міської ради.

Таким чином, виставляючи земельну ділянку на конкурс (аукціон) для продажу права оренди, Очаківська міська рада діяла виключно в рамках чинного законодавства та в  інтересах Очаківської міської територіальної громади.

Одночасно відповідач просить суд припинити провадження у справі, оскільки згідно п.1 ч.1 ст.17 КАС України оскарження індивідуальної дії органу місцевого самоврядування відноситься до компетенції адміністративних судів, а тому не підлягає розгляду в господарських судах.

Від Державної акціонерної компанії “Національна мережа аукціонних центрів” надійшов лист з проханням розглядати справи без участі її представника.

Заслухавши представників сторін, вивчивши матеріали справи, суд –

в с т а н о в и в:

20 лютого 2009 року Очаківською міською радою було прийнято рішення №13 “Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для продажу права оренди», яким, зокрема, було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва перевантажувального терміналу площею 19,0 та, яка знаходиться поблизу порту «Очаків» вздовж берегової смуги до військового порту в м.Очаків.

Окрім цього, даним рішенням було зобов'язано Виконавчий комітет Очаківської міської ради організувати земельні торги шляхом укладання договору на проведення земельних торгів з організацією, яка має відповідну ліцензію.

13.05.2009р. в газеті Миколаївський незалежний щотижневик “Партнер” №18(524) було надруковано повідомлення про проведення аукціону з продажу права оренди земельних ділянок не наданих у власність і користування в межах Очаківського району Миколаївської області терміном на 49 років, в тому числі і спірної земельної ділянки.

Позивач вважає оскаржуване рішення незаконним та просить суд визнати його недійсним, мотивуючи свою позицію наступним.

02 липня 2008 року Міністерство транспорту та зв'язку України погодило Концепцію створення глибоководного гирлового порту в Дніпровському лимані на базі ТОВ «Порт Очаків». Будівництво нового порту планується здійснити в промисловій зоні м.Очаків. Для реалізації цього проекту в Порту за погодженням з даним Міністерством було створено відокремлений структурний підрозділ «Портопункт Очаків».

Таким чином, на стадії будівництва нового порту, Державне підприємство «Миколаївський морський торговельний порт»буде виконувати функції замовника стосовно об'єктів, які перебуватимуть у державній власності.

З метою виконання цих функцій 28 серпня 2008 року порт звернувся до Очаківської міської ради з пропозицією розглянути питання щодо передачі в постійне користування порту земельної ділянки, загальною площею орієнтовно 20 га, яка знаходиться поблизу порту «Очаків»вздовж берегової смуги до військового порту в м. Очаків.

Листом № 1179/10-13 від 15 вересня 2008 року Очаківська міська рада відповіла, що питання порту розглянуто та узгоджене на засіданні містобудівної ради; вирішено винести це питання на чергову сесію міської ради, яка відбудеться у жовтні 2008 року.

03 жовтня 2008 року Міністерство транспорту та зв'язку України листом № 8840/27/10-08 звернулось до Очаківської міської ради з проханням у відповідності до діючого законодавства передати в постійне користування Порту земельну ділянку, яка прилягає до місця будівництва нового глибоководного порту в Дніпровському лимані з промисловій зоні м. Очакова, загальною площею орієнтовно 20 га.

Відповідно до ч.2 ст.92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають, зокрема, підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Відповідно до розділу IV Земельного кодексу України, набуття державним підприємством права постійного користування земельною ділянкою здійснюється без проведення аукціону.

За таких обставин, позивач вважає, що прийняття Очаківською міською радою оскаржуваного рішення, яким фактично призначено аукціон з продажу права оренди спірної земельної ділянки порушує права позивача, як державного підприємства, на отримання даної земельної ділянки в постійне користування без проведення аукціону.

Постановою Кабінету Міністрів України від 22.10.2008р. №934 в користування позивачу було відведено акваторію, яка включає  в себе: водний простір територіального моря (акваторія приписаного портового пункту Очаків), обмежений береговими гідротехнічними  спорудами та лініями, акваторію підхідного каналу портового пункту Очаків завширшки 200 метрів та охоронну зону 100 метрів від бровок каналу, акваторію портового пункту Очаків та акваторію Очаківського каналу завширшки 100 метрів та охоронну зону 100 метрів від бровок каналу.

Пунктом 2 зазначеної постанови ДП "Миколаївський морський торговельний порт" було зобов'язано забезпечити безпеку мореплавства в межах відведеної акваторії.

Таким чином, позивач вважає, що для забезпечення безпеки мореплавства на вищезазначеному водному просторі, він зобов'язаний встановити на земельній ділянці, яка прилягає до цього водного простору, засоби навігаційного устаткування, а також спеціальне обладнання для належного функціонування засобів зв'язку і електрорадіонавігації.

Надання спірної земельної ділянки в оренду строком на 49 років приватній організації зробить неможливим виконання позивачем своїх обов'язків по забезпеченню безпеки мореплавства у прилеглому водному просторі, які були покладені на порт постановою Кабінету Міністрів України №934 від 22 жовтня 2008 року.

Окрім цього, позивач вважає, що оскаржуване рішення прийнято Очаківською міською радою з порушенням вимог ст. 12 Кодексу торговельного мореплавства України, якою передбачено, що відведення землі для торговельного мореплавства, а також будівництва або будь-якої роботи в зоні дії навігаційного обладнання і морських шляхів повинно бути погоджено з центральним органом виконавчої влади в галузі транспорту –Міністерства транспорту та зв'язку України.

В серпні 2008р. до Очаківської міської ради звернулось ТОВ “Міконт” з проханням виділити для будівництва перевантажувального контейнерного терміналу земельну ділянку площею близько 25 га поблизу потру “Очаків”, яких на території міста Очаків необхідно було виділити 15 га, решта –на прилеглій території Очаківського району.

В зв'язку з тим, що в генеральний план розвитку міста Очаків не були внесені вказані об'єкти, Очаківською міською радою було вирішено розглянути це питання на засіданні містобудівної ради.

24.10.2008р. чергова XXV сесія Очаківської міської ради прийняла рішення, яким було відібрано земельні ділянки, що розташовані в м.Очаків, в тому числі й земельну ділянку площею до 25 га поблизу порту “Очаків”.

Частиною 1 ст. 16 Закону України передбачено, що органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону.

Органи місцевого самоврядування згідно ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" в межах своїх повноважень приймають нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до ст. ст. 26, 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Пунктом 12 Перехідних положень Земельного кодексу України передбачено, що до розмежування земель державної і комунальної власності, повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Положеннями п.34 ч.1 ст. 26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” передбачено, що вирішення питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією пленарного засідання сільської, селищної, міської ради.

Статтею 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст віднесено:

а) розпорядження землями територіальних громад;

б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього кодексу;

в) надання земельних ділянок в користування із земель комунальної власності відповідно до цього кодексу та інші.

Згідно ст. 2 Закону України "Про плату за землю" та ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним.

Стаття 123 Земельного кодексу України визначає, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі зміни цільового призначення земельних ділянок ,або надання в користування земельних ділянок, межі яких не встановлені в натурі.

Нормами Земельного кодексу України (ч.2 ст.123) передбачено, необхідність звернення особи, зацікавленої у користуванні земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, з відповідним клопотанням до відповідної сільської, селищної, міської районної, обласної ради.

Приписами статті 151 Земельного кодексу України визначено перелік документів ,який необхідно додавати до клопотання про вибір місця розташування земельної ділянки.

Як вбачається з матеріалів справи, позивач листом від 28.08.2008р. №1910 звернувся до Очаківської міської ради з проханням розглянути питання щодо передачі йому в постійне користування земельної ділянки, загальною площею орієнтовно 20 га для будівництва перевантажувальних терміналів. Будь-яких документів, надання яких передбачено вимогами ст.ст.123, 151 Земельного кодексу України позивачем до заяви додано не було.

Зазначену заяву було розглянуто 09.09.2008р. на засіданні депутатської комісії з питань охорони навколишнього середовища та регулювання земельних відносин. За результатами розгляду якої комісія вирішила рекомендувати звернутися до містобудівельної  ради з питанням щодо участі у конкурсі, так як ця земельна ділянка виставляється на конкурс.

Жодних рішень щодо надання згоди, або мотивованої відмови у наданні позивачу в користування спірної земельної ділянки Очаківською міською радою не приймалось. Фактично, звернення позивача щодо надання в користування земельної ділянки залишилось відповідачем не розглянутим, в порушення приписів ст.123 Земельного кодексу України, а було лише рекомендовано прийняти участь у конкурсі з продажу права оренди даної земельної ділянки.

Положеннями ч.11 ст.123 Земельного кодексу України передбачено, що відмову органів місцевого самоврядування в наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду в установлений законом строк може бути оскаржено в судовому порядку. Рішення про відмову в наданні земельної ділянки в користування має містити мотивовані пояснення з посиланнями на відповідні  положення нормативно-правових актів, затвердженої містобудівної документації та документації з землеустрою.

Згідно з приписами ч.2 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів.

Статтею 127 Земельного кодексу України встановлено, що органи державної влади або місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановленому Земельним кодексом України.

Порядок продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах регламентується главою 21 Земельного кодексу України.

Так, зокрема, частиною 1 ст. 134  Земельного кодексу України визначено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них, у тому числі з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах).

Абзацами 6 та 7 статті 16 Закону України "Про оренду землі" закріплено, що у разі надходження двох або більше заяв (клопотань) на оренду однієї і тієї самої земельної ділянки, що перебуває в державній або комунальній власності, відповідні органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування проводять аукціон або конкурс з набуття права оренди земельної ділянки, якщо законом не встановлено інший порядок.

Як вбачається зі змісту оскаржуваного рішення, питання щодо надання позивачу у користування земельної ділянки загальною площею 20 га на ХХІХ сесії засіданні Очаківської міської ради V скликання, яке відбулось 20 лютого 2009 року не розглядалось, рішень щодо надання згоди або відмови у наданні в користування позивачу спірної земельної ділянки не приймалось.

За таких обставин, суд не вбачає порушення прав позивача при прийнятті Очаківською міською радою оскаржуваного рішення.

Одночасно, суд не приймає до уваги заперечення відповідача стосовно того, що даний спір не підлягає вирішенню в господарських судах України враховуючи наступне.

Статтею 12 Земельного кодексу України передбачено, що міська рада має право розпоряджатися землями територіальних громад. Зазначені функції цей орган здійснює шляхом, зокрема, організації землеустрою. При цьому міська рада за вказаною статтею має рівні права з громадянами та юридичними особами, з якими вона вступає у відносини щодо володіння користування і розпорядження землею.

Земельні правовідносини мають під собою матеріальне обґрунтування, а не публічне підґрунтя.

При здійсненні власника землі районна рада не є суб'єктом владних повноважень у значенні п. 1 ч. 1 ст. 17 КАС України, а рівноправним суб'єктом владних відносин, дії якої спрямовані на реалізацію свого права розпоряджатися землею, тому розгляд справи за правилами Господарського процесуального кодексу є правильним.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Керуючись ст.ст.44,49,82-85 ГПК України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1.          В позові відмовити.

2.          Скасувати ухвалу суду від 12.06.2009р. про вжиття заходів забезпечення позову, якою заборонено Очаківській міській раді, Виконкому Очаківської міської ради ДАК “Національна мережа аукціонних центрів” а також будь-яким іншим особам проводити земельні торги з продажу права оренди Лоту №1-О-ПО: земельної ділянки (кадастровий номер 4810300000:06:012:0026) площею 19,0 га для будівництва перевантажувального терміналу, яка знаходиться поблизу порту “Очаків” вздовж берегової смуги до військового порту в м.Очаків.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття.

У разі подання  апеляційної скарги, або внесення апеляційного подання рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційною інстанцією.

   Суддя                                                        К.Л.Василяка

                           

СудГосподарський суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення14.07.2009
Оприлюднено01.08.2009
Номер документу4171875
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —11/164/09

Постанова від 13.10.2009

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Петров М.С.

Постанова від 08.10.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Кочерова Н.О.

Постанова від 16.06.2009

Господарське

Запорізький апеляційний господарський суд

Кричмаржевський В.А.

Ухвала від 30.07.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Кочерова Н.О.

Рішення від 14.07.2009

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Василяка К.Л.

Ухвала від 12.06.2009

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Василяка К.Л.

Ухвала від 12.06.2009

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Василяка К.Л.

Рішення від 12.05.2009

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гончаренко С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні