Рішення
від 10.11.2014 по справі 917/1848/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 36000, м.Полтава, вул.Зигіна, 1, тел. (0532) 610-421, факс (05322) 2-18-60, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Р І Ш Е Н Н Я

10.11.2014 р. Справа №917/1848/14

Господарський суд Полтавської області

в складі головуючого судді Кульбако М.М.

за участю представників:

позивача: Огризков А.А.

відповідача: Лисенко Р.О.,

за позовом Приватного підприємства "Наш дім - Л",

вул.Воскресінська, 9, кім.1, м.Миргород Полтавської області, 37600

до Миргородської міської ради,

вул. Незалежності,17, м. Миргород Полтавської області, 37600

про визнання частково незаконним та скасування частково пунктів рішення,

зобов'язання укласти додаткову угоду, -

В С Т А Н О В И В :

Приватне підприємство "Наш дім - Л" звернулось до господарського суду Полтавської області з позовом до Миргородської міської ради про визнання частково незаконним та скасування частково рішення 42 сесії Миргородської міської ради шостого скликання від 28.03.2014 р. № 44 "Про поновлення договору оренди з ПП "Наш дім - Л" на земельну ділянку площею 1461кв.м., кадастровий номер 5310900000:50:028:0289 за адресою: м.Миргород, вул. Якова Усика, 1-Д терміном на один рік", а саме позивач просить визнати незаконними та скасувати положення: "терміном на один рік", зазначене в назві рішення; "шляхом укладення нового договору оренди земельної ділянки", зазначене в п.1 рішення; "строк оренди земельної ділянки - один рік", зазначене в п.2 рішення та визнати повністю незаконним та скасувати пункт 4 рішення. Крім того, позивач просить зобов'язати Миргородську міську раду укласти з приватним підприємством "Наш дім-Л" додаткову угоду про поновлення договору оренди земельної ділянки № 1264 від 12.03.2011 р. на той самий строк і на тих самих умовах, що були передбачені цим договором, а саме: строком на 3 (три) роки; визначення функціонального використання земельної ділянки як землі, зайняті поточним будівництвом; нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 253 395,84 грн. та річної ставки орендної плати в розмірі 9% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

В обґрунтування позовних вимог приватне підприємство "Наш дім - Л" посилається на те, що ПП "Наш дім - Л" у встановлений договором строк (за 60 днів до закінчення строку дії договору), а саме 13.11.2013 року та 27.01.2014 року звернулось до Миргородської міської ради з заявами про поновлення договору оренди на той самий строк і на тих самих умовах, які передбачені укладеним між сторонами 12.03.2011 року договором № 1264, однак рішенням 42 сесії Миргородської міської ради шостого скликання від 28.03.2014 р. № 44 "Про поновлення договору оренди з ПП "Наш дім - Л" терміном на один рік", відповідачем було відмовлено позивачу в поновленні договору шляхом укладення додаткової угоди на умовах, передбачених договором № 1264 від 12.03.2011 р. і прийнято рішення про поновлення договору оренди шляхом укладення нового договору строком на 1(один) рік та відмовлено в поновленні договору оренди з функціональним призначенням земельної ділянки-землі, зайняті поточним будівництвом.

Вважаючи, що рішення відповідача не відповідає законодавству України, зокрема, положенням статті 33 Закону України "Про оренду землі" та пункту 276.5 статті 276 Податкового кодексу України, позивач звернувся до суду з даним позовом.

В судовому засіданні представниками приватного підприємства "Наш дім - Л" позовні вимоги підтримані в повному обсязі з мотивів, викладених у позовній заяві.

Миргородська міська рада у відзиві на позовну заяву (а.с.70-72) та її представник у судовому засіданні проти позову заперечує, посилаючись, зокрема, на те, що позивачем не дотримано положень статті 33 Закону України "Про оренду землі" щодо порядку повідомлення орендодавця про поновлення договору оренди землі, Миргородська міська рада мала право на визначення інших умов договору, в т.ч. і щодо строку надання в оренду земельної ділянки, а недотримання порядку повідомлення та недосягнення згоди з істотних умов договору тягне за собою припинення переважного права на поновлення договору.

Рішення приймається судом після перерв, оголошених в судових засіданнях 21.10.2014р. та 05.11.2014 р.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, встановив, що 21.08.2009 року між товариством з обмеженою відповідальністю "Наш дім" (продавець) та приватним підприємством "Наш дім - Л" (покупець) було укладено договір купівлі - продажу об'єкту незавершеного будівництва, що знаходиться в м.Миргород Полтавської області по вул. Якова Усика, 1-Д та розміщується на належній Миргородській міській раді Полтавської області земельній ділянці площею 741 кв.м.

Договір посвідчено приватним нотаріусом Миргородського міського нотаріального округу Гриб Ю.М. та зареєстровано в реєстрі за № 2177 (а.с.9,10).

Рішенням виконавчого комітету Миргородської міської ради від 23.09.2009 року № 542 надано дозвіл ПП "Наш дім - Л" на будівництво торгового ряду та зобов'язано отримати дозвіл на виконання будівельних робіт в інспекції ДАБК (а.с.12).

Інспекцією ДАБК у Полтавській області 14.03.2011 року ПП "Наш дім - Л" надано дозвіл № Л56-11 на виконання будівельних робіт з будівництва торгового ряду по вул. Якова Усика, 1-Д в м.Миргород Полтавської області. Строк дії дозволу до 30.12.2012 р (а.с.13).

Рішенням третьої сесії Миргородської міської ради шостого скликання №18 від 19.11.2010р. затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування ПП "Наш дім-Л" на земельну ділянку за адресою : м.Миргород, вул.Я.Усика.1-Д, надано в оренду ПП "Наш дім-Л" земельну ділянку за вказаною адресою площею 1461 кв.м. для комерційного використання терміном на три роки та зобов'язано ПП "Наш дім-Л" укласти договір оренди земельної ділянки та провести його державну реєстрацію (а.с.14).

На підставі вказаного рішення, 12.03.2011 року між Миргородською міською радою (далі - орендодавець) та ПП "Наш дім-Л" (далі - орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки № 1264, відповідно до умов якого орендодавець передав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 1461 кв.м. по вул.Я.Усика,1-Д, на якій розміщено об'єкт незавершеного будівництва на строк з 01.04.2011 року по 01.04.2014 року, цільове призначення земельної ділянки - землі комерційного використання (1.11).

В договорі сторони узгодили розмір орендної плати та порядок її обчислення, коригування та сплати, умови передачі, використання та повернення земельної ділянки, права та обов'язки сторін, а також інші умови, необхідні для даного виду договорів.

Відповідно до розділу 2 цього договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Відділу Держкомзему у м. Миргород № 05-18/419 від 27.01.2011 року становить 1 267 008,42 грн.

В Розділі 4 договору сторони узгодили річну ставку орендної плати в розмірі 9% від її нормативної грошової оцінки. При цьому розмір нормативної грошової оцінки та орендної плати не є сталим і у разі зміни нормативної грошової оцінки розмір орендної плати змінюється.

Згідно відмітки на останньому аркуші договору, він зареєстрований 12.03.2011 року у відділі Держкомзему у м.Миргород за № 531090004000001 (а.с.15- 21).

Рішенням двадцять п'ятої сесії Миргородської міської ради шостого скликання № 52 від 09.11.2012 року "Про внесення змін у рішення 3 сесії 6 скликання від 19.11.2010 р. № 18..." внесено зміни у рішення 3 сесії Миргородської міської ради 6 скликання від 19.11.2010 р. № 18...", а саме замість слів "комерційного використання" читати "для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код КВЦПЗ-03.07), функціональне використання - землі зайняті поточним будівництвом"; замість слів "терміном на три роки" читати "терміном на один рік"; п.3 рішення викласти в такій редакції: "Внести відповідні зміни в договір оренди земельної ділянки та земельно-кадастрову документацію" (а.с.22).

На підставі рішення двадцять п'ятої сесії Миргородської міської ради шостого скликання № 52 від 09.11.2012 року та рішення 22 сесії Миргородської міської ради шостого скликання №17 від 10.08.2012 р. № "Про затвердження ставок орендної плати за земельні ділянки в м.Миргороді", 09.11.2012 р. між Миргородською міською радою та ПП "Наш дім-Л" укладено Додаткову угоду до Договору оренди земельної ділянки № 1264, якою внесено зміни до Договору оренди земельної ділянки № 1264 на земельну ділянку площею 1461 кв.м. за адресою: м.Миргород, вул.Якова Усика,1-Д, а саме:

- сторони виклали абзац 3 розділу 2 договору в новій редакції, зазначивши нормативну грошову оцінку земельної ділянки в розмірі 253 395,84 грн.;

- виклали абзаци 2 та 3 розділу 4 договору в новій редакції, зазначивши, що з 09.11.2012 р. річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється в розмірі 9 відсотків від її нормативної грошової оцінки, а з 01.01.2013 р. по 09.11.2013 р. річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється в розмірі 11 відсотків від її нормативної грошової оцінки;

- виклали абзац 2 розділу 5 договору в новій редакції, зазначивши, що цільове призначення земельної ділянки - землі для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код КВЦПЗ-03.07), функціональне використання: землі зайняті поточним будівництвом (терміном на один рік);

- термін дії Додаткової угоди встановлено з 09.11.2012 р. по 09.11.2013 р.

Згідно відмітки на Додатковій угоді, вона зареєстрована у відділі Держкомзему в м.Миргороді 06 грудня 2012 року за № 531090004000665 (а.с.23).

На підставі рішення 40 сесії Миргородської міської ради 6 скликання № 24 від 19.12.2013 р. "Про встановлення щомісячного розміру орендної плати" (а.с.124), 27.12.2013 р. між Миргородською міською радою та ПП "Наш дім-Л" укладено Додаткову угоду до Договору оренди земельної ділянки № 1264, якою внесено зміни до Договору оренди земельної ділянки № 1264 на земельну ділянку площею 1461 кв.м. за адресою: м.Миргород, вул.Якова Усика,1-Д, а саме:

- сторони виклали абзац 3 розділу 2 договору в новій редакції, зазначивши нормативну грошову оцінку земельної ділянки в розмірі 253 395,84 грн. (витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 11.11.2012 р. № 01-29/1594 (а.с.25));

- виклали абзаци 2 та 3 розділу 4 договору в новій редакції, зазначивши, що річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється в розмірі 11 відсотків від її нормативної грошової оцінки, цільове призначення земельної ділянки - землі для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код КВЦПЗ-03.07), функціональне використання: землі зайняті поточним будівництвом;

- термін дії Додаткової угоди встановлено з 20.12.2013 р. по 01.04.2014 р. (а.с.26)

13 листопада 2013 року ПП "Наш дім-Л" звернулось до Миргородської міської ради із заявою про укладення додаткової угоди до договору, в якій просить визначити орендну плату в розмірі 11% від грошової оцінки землі з 10.11.2013 року терміном на три роки(а.с.28).

27 січня 2014 р. року ПП "Наш дім-Л" звернулось до Миргородської міської ради із заявою (реєстраційний номер 004308) про поновлення договору оренди земельної ділянки на той самий строк та на тих самих умовах. які передбачені договором №1264.

Листом від 12.02.2014 року № 52/01-09 Миргородська міська рада повідомила, що на розгляд чергового її засідання буде подано відповідний проект рішення щодо земельної ділянки № 1264 на земельну ділянку площею 1461 кв.м. за адресою: м.Миргород, вул.Якова Усика,1-Д.

Рішенням 42 сесії Миргородської міської ради шостого скликання від 28.03.2014 року № 44 "Про поновлення договору оренди з ПП "Наш дім-Л" на земельну ділянку площею 1461 кв.м., кадастровий номер 5310900000:50:028:0289 за адресою: м.Миргород, вул. Якова Усика, 1-Д терміном на один рік", міська рада вирішила поновити договір оренди землі шляхом укладення нового договору; строк оренди земельної ділянки - 1 рік, цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код КВЦПЗ-03.07) та вирішила відмовити у поновленні договору оренди з функціональним використанням земельної ділянки - землі, зайняті поточним будівництвом (а.с.34) .

Вказане рішення Миргородська міська рада направила ПП "Наш дім-Л" супровідним листом № 22/157 від 08.05.2014 року (а.с.33).

Одночасно направлено також проект договору оренди земельної ділянки № 11/53, дата складання відсутня, відповідно до якого:

- в абзаці 3 розділу 2 договору в новій редакції, зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладання договору становить 1 287 520,86 грн.;

- в абзаці 5 розділу 4 зазначено, що річна ставка орендної плати за земельну ділянку встановлюється в розмірі 11 відсотків від її нормативної грошової оцінки;

- в абзаці 1 розділу 5 зазначено, що цільове призначення земельної ділянки - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код КВЦПЗ-03.07).;

- термін дії Додаткової угоди один рік (а.с.35-37)

Вважаючи рішення 42 сесії Миргородської міської ради шостого скликання від 28.03.2014 р. № 44 незаконним, позивач звернувся до суду з даним позовом про скасування частково пунктів рішення та про зобов'язання укласти Додаткову угоду про поновлення договору оренди земельної ділянки № 1264 від 12.03.2011 р. на той самий строк і на тих самих умовах, що були передбачені цим договором.

При прийнятті рішення суд виходить з наступного:

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 12 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до пункту 34 статті 26, пункту другого статті 77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання регулювання земельних відносин (у тому числі надання земельної ділянки в оренду) вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.

Згідно зі статтею 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Частиною 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Статтею 152 ЗК України визначено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

У відповідності до п. 2 роз'яснення Президії Вищого арбітражного суду України від 26.01.2000 № 02-5/35 "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів", підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.

Недодержання вимог правових норм, які регулюють порядок прийняття акта, у тому числі стосовно його форми, строків прийняття тощо, може бути підставою для визнання такого акта недійсним лише у тому разі, коли відповідне порушення спричинило прийняття неправильного акта. Якщо ж акт в цілому узгоджується з вимогами чинного законодавства і прийнятий відповідно до обставин, що склалися, тобто є вірним по суті, то окремі порушення встановленої процедури прийняття акта не можуть бути підставою для визнання його недійсним, якщо інше не передбачено законодавством.

Відповідно до ст.33 ЗУ "Про оренду землі", по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).

Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов'язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі.

До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.

Як зазначає позивач, ним виконано вимоги статті 33 ЗУ "Про оренду землі" в частині надіслання орендодавцю листа-повідомлення та проекту додаткової угоди, на підтвердження чого подано копію заяви ПП "Наш дім-Л" до Миргородського міського голови від 27 січня 2014 р. з клопотанням про прийняття рішення про поновлення договору оренди земельної ділянки (реєстраційний номер 004308), в якій зазначено, що до заяви додаються документи згідно опису (а.с.29).

Самого опису позивачем не надано, однак надано копію ще однієї заяви до Миргородського міського голови (з проставленим невідомою особою реєстраційним номером 004308 та датою 27.01.2014 р), яка містить перелік документів, які надаються до заяви, в т.ч. зазначено, що додається проект договору оренди землі (а.с.30).

Твердження позивача про виконання ним вимог ст.33 ЗУ "Про оренду землі" в частині подання проекту додаткової угоди про поновлення договору оренди спростовується наданими відповідачем: копією заяви ПП "Наш дім-Л" до Миргородського міського голови від 27 січня 2014 р. з клопотанням про прийняття рішення про поновлення договору оренди земельної ділянки (реєстраційний номер 004308), в якій зазначено, що до заяви додаються документи згідно опису; копією заяви ПП "Наш дім-Л" до Миргородського міського голови про продовження терміну оренди земельної ділянки, яка містить штамп Центру надання адміністративних послуг виконавчого комітету Миргородської міської ради про одержання 27.01.2014 року даної заяви за вх..№004308 з підписом уповноваженої особи, в додатках до якої проект додаткової угоди відсутній та копією Опису документів, що надаються державному адміністратору для проведення реєстрації у реєстрі документів дозвільного характеру, в якому також відсутній запис про надання проекту додаткової угоди(а.с.73-75).

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позивачем не доведено належними і допустимими доказами направлення ним відповідачу проекту додаткової угоди, отже орендарем (позивачем по справі) не було дотримано вимоги законодавства, яке регламентує порядок реалізації переважного права на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).

Відповідно до частини 4 ст.33 Закону України "Про оренду землі", при поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.

Згідно статті 15 Закону України "Про оренду землі", істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди; строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду і відповідальність за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження(обтяження) щодо використання земельної ділянки, визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.

Як вбачається з матеріалів справи, 12.03.2011 року між Миргородською міською радою (далі - орендодавець) та ПП "Наш дім-Л" (далі - орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки № 1264, відповідно до умов якого орендодавець передав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну на строк з 01.04.2011 року по 01.04.2014 року, тобто на три роки. Додатковою угодою від 09.11.2012 року встановлено термін дії додаткової угоди 09.11.2012 року по 09.11.2013 року, а додатковою угодою від 27.12.2013 року встановлено термін дії Додаткової угоди з 20.12.2013 року по 01.04.2014 року.

В листі від 13 листопада 2013 року ПП "Наш дім-Л" просить укласти додаткову угоду до договору строком на три роки, а Миргородська міська рада прийняла оскаржуване рішення, в якому встановлено строк в один рік . Строк оренди земельної ділянки в один рік зазначено і в проекті договору оренди земельної ділянки, направленого Миргородською міською радою на адресу відповідача, а ПП "Наш дім-Л" в протоколі розбіжностей до проекту договору строк оренди вказано 10 (десять) років (а.с.45).

Викладене дає підстави для висновку, що сторони не дійшли згоди щодо строку дії договору оренди.

Крім того, згідно статті 15 Закону України "Про оренду землі", однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до підпунктів 14.1.136 та 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності та є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Статтею 271 Податкового кодексу України визначено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XIII Податкового кодексу України, а у разі, якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.

Відповідно до ст. 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

Правові засади проведення оцінки земель в Україні визначені Законом України від 11.12.2003 p. N 1378-IV "Про оцінку земель" (із змінами та доповненнями).

Відповідно до абзацу 5 статті 5 вказаного закону, нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно статей 13,18 Закону України "Про оцінку землі", обов'язковим є проведення нормативно грошової оцінки земель у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності і нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Статтею 12 цього ж Закону визначено, що нормативно-методичне регулювання оцінки земель здійснюється у відповідних нормативно-правових актах, що встановлюють порядок проведення оцінки земель, організації і виконання землеоціночних робіт, склад і зміст технічної документації та звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок, вимоги до них, порядок їх виконання. Нормативно-правові акти з проведення оцінки земель, які розробляються з урахуванням вимог положень національних стандартів, затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Постановою КМУ від 23.03.1995 р. № 213 затверджено Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, відповідно до якої нормативна грошова оцінка земельних ділянок здійснюється з метою визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 p. N 18/15/21/11 (зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 5 квітня 2006 р. за N 388/12262), затверджений Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, який розроблено у відповідності до Земельного кодексу України, Закону України "Про оцінку земель", Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.95 N 213.

Відповідно до п. 3.3 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за формулою: Цн = В х НП: Нк х Кф х Км,де Цн - нормативна грошова оцінка квадратного метра земельної ділянки (у гривнях);

В - витрати на освоєння та облаштування території в розрахунку на квадратний метр (у гривнях);

Нп - норма прибутку (6%);

Нк - норма капіталізації (3%);

Кф - коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо);

Км - коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки.

Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (далі - Кф), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності, та становить: - для категорії земель за функцією використання - землі житлової забудови (склад категорії земель - землі індивідуального житлового будівництва і господарських будівель, землі малоповерхової і багатоповерхової не садибної забудови, землі сільськогосподарського призначення під господарськими будівлями і спорудами) Кф = 1,0 ; землі промисловості Кф - 1,2; землі комерційного використання Кф = 2,5; інші землі, до яких за функцією використання віднесено землі, зайняті поточним будівництвом та землі, відведені під майбутнє будівництво Кф = 0,5.

Згідно пункту 3.5 цього Порядку коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (додаток 1 до таблиці 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності. Підставою для виділення частин земельної ділянки різного функціонального використання є виключно затверджені дані інвентаризації земельної ділянки та землеустрою.

Як вбачається з пояснень представників сторін та поданих ними доказів, між позивачем та відповідачем існують розбіжності у визначенні нормативної грошової оцінки землі, виходячи з якої і розраховується орендна плата.

Так, в договорі оренди №1264, укладеним 12.03.2011 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1267008,42грн., а в додаткових угодах від 09.11.2012 року та від 27.12.2013 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 253395,84грн (згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки(а.с.25).

Різна нормативно - грошова оцінка землі пов'язана із різним застосуванням сторонами коефіцієнта функціонального використання (Кф).

Зважаючи на розбіжності сторін у визначенні коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки, який безпосередньо впливає на нормативну грошову оцінку, виходячи з якої визначається розмір орендної плати, суд приходить до висновку, що між сторонами не досягнуто згоди також і в частині визначення розміру орендної плати, яка є істотною умовою договору.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позивачем не доведено виконання ним положень статті 33 Закону України "Про оренду землі" в частині надсилання проекту додаткової угоди, між орендодавцем та орендарем не досягнуто згоди з істотних умов договору оренди, а саме строку дії договору та орендної плати, а тому переважне право орендаря на укладення договору оренди земельної ділянки на тих же самих умовах припинено, а тому вимоги про визнання частково незаконним та скасування частково рішення 42 сесії Миргородської міської ради шостого скликання від 28.03.2014 р. № 44 "Про поновлення договору оренди з ПП "Наш дім - Л" на земельну ділянку площею 1461кв.м., кадастровий номер 5310900000:50:028:0289 за адресою: м.Миргород, вул. Якова Усика, 1-Д терміном на один рік", а саме визнання незаконними та скасування положень: "терміном на один рік", зазначене в назві рішення; "шляхом укладення нового договору оренди земельної ділянки", зазначене в п.1 рішення; "строк оренди земельної ділянки - один рік", зазначене в п.2 рішення та зобов'язання Миргородську міську раду укласти з приватним підприємством "Наш дім-Л" додаткову угоду про поновлення договору оренди земельної ділянки № 1264 від 12.03.2011 р. на той самий строк і на тих самих умовах, що були передбачені цим договором, а саме: строком на 3 (три) роки; визначення функціонального використання земельної ділянки як землі, зайняті поточним будівництвом; нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 253 395,84 грн. та річної ставки орендної плати в розмірі 9% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки не підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог про визнання незаконним та скасування пункту 4 рішення 42 сесії Миргородської міської ради шостого скликання від 28.03.2014 р. № 44 "Про поновлення договору оренди з ПП "Наш дім - Л" на земельну ділянку площею 1461кв.м., кадастровий номер 5310900000:50:028:0289 за адресою: м.Миргород, вул. Якова Усика, 1-Д терміном на один рік", яким з посиланням на Витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 03.09.2009 року № 23748860 відмовлено у поновленні договору оренди з функціональним використанням земельної ділянки-землі зайняті поточним будівництвом, суд зазначає наступне.

Предметом спору по даній справі є визнання незаконними та скасування рішень орендодавця, а також зобов'язання укласти додаткову угоду щодо земельної ділянки площею 1461кв.м., кадастровий номер 5310900000:50:028:0289, а у витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно, на який посилається відповідач, зазначено кадастровий номер 5310900000:50:028:0145(а.с.11).

Також в договорі купівлі-продажу об'єкта незавершеного будівництва, який вказано у Витягу як підстава виникнення права власності, вказано, що нерухоме майно знаходиться на земельній ділянці площею 741 кв.м.(а.с.9).

Крім того, як зазначалося вище, у відповідності до статті 271 Податкового кодексу України визначено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку відповідно до статті 201 Земельного кодексу України і визначається, в т.ч. і з врахуванням функціонального використання земельної ділянки.

Як встановлено судом і не спростовано відповідачем, позивач придбав об'єкт незавершеного будівництва (стан готовності 15%). Рішенням виконавчого комітету Миргородської міської ради від 23 вересня 2009 року № 542 Приватному підприємству "Наш дім-Л" надано дозвіл на будівництво торгового ряду по вул.. Я.Усика.1-Д, а Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Полтавській області 14 березня 2011 року видано дозвіл на виконання будівельних робіт(а.с.12-13).

Рішенням двадцять п'ятої сесії Миргородської міської ради шостого скликання від 09.11.2012 року №52 внесено зміни до рішення третьої сесії Миргородської міської ради шостого скликання від 19.11.2010 року та визначено цільове призначення земельної ділянки "для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код КВЦПЗ-03.07), функціональне використання: землі, зайняті поточним будівництвом" (а.с.22). Таке ж цільове призначення вказано і у Додаткових угодах до договору оренди.

В матеріалах справи відсутні докази завершення будівництва, а тому визначення нормативної грошової оцінки землі, що є підставою для визначення розміру орендної плати, повинно проводитись з урахуванням коефіцієнта Кф, як і зазначено у витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2012 року(а.с.25).

Посилання ж відповідача в оскаржуваному пункті рішення на витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно є незаконним.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про задоволення позову в частині визнання незаконним та скасування п.4 рішення

У відповідності до ст..49 ГПК України, судові витрати покладаються на обидві сторони в рівних частках.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 32 - 34, 43, 49, 69, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

В И Р І Ш И В :

1. Позов задовольнити частково.

2. Визнати незаконним та скасувати п. 4 Рішення сорок другої сесії шостого скликання Миргородської міської ради від 28.03.2014 року №44 "Про поновлення договору оренди з ПП "Наш дім - Л" на земельну ділянку площею 1461кв.м., кадастровий номер 5310900000:50:028:0289 за адресою: м.Миргород, вул. Якова Усика, 1-Д терміном на один рік".

3. В іншій частині позовних вимог відмовити.

4. Стягнути з Миргородської міської ради (вул.Незалежності, 17, м. Миргород, 37600, ідентифікаційний код 21051131, інші відомості - невідомі) на користь приватного підприємства "Наш дім-Л" (вул.Воскресінська,9 кім.1, м.Миргород, 37600, ідентифікаційний код 36328801, інші відомості - невідомі ) 1218,00 грн. судового збору.

Видати наказ з набранням рішенням законної сили.

5. Рішення може бути оскаржено до Харківського апеляційного господарського суду через господарський суд Полтавської області на протязі 10 днів.

Повне рішення складено 17.11.2014 року.

Суддя Кульбако М.М.

Відповідно до ч. 5 ст. 85 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

СудГосподарський суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення10.11.2014
Оприлюднено05.12.2014
Номер документу41720333
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —917/1848/14

Рішення від 10.11.2014

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кульбако М.М.

Ухвала від 09.09.2014

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Кульбако М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні