ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
іменем України
"02" грудня 2014 р. Справа № 874/14/14
Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Іваненко Т.В.
суддів: Кузьменко Л.В.
Охрімчук І.Г.,
при секретарі Зеліковій О.В. ,
за участю сторін:
представника позивача Бондара Л.М.,
представника третьої особи Білоусенка Є.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Володарсько-Волинської районної державної адміністрації Житомирської області до ОСОБА_4, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Державне підприємство "Національна енергетична компанія "Укренерго" примусове відчуження частини земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності , -
ВСТАНОВИВ:
29 вересня 2014 року до Житомирського апеляційного адміністративного суду, відповідно до ст.183-1 КАС України, звернулася Володарсько-Волинська райдержадміністрація Житомирської області з позовом до ОСОБА_4, в якому просила:
примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності частину земельної ділянки площею 0,0224 га, що належить ОСОБА_4 на праві власності, яке посвідчено державним актом на право власності на земельну ділянку від 28.08.2007 року серії ЯБ №559659, та знаходиться на території Грушківської сільської ради Володарсько-Волинського району Житомирської області (загальна площа вказаної земельної ділянки 4,3318 га, кадастровий номер 1821180400:03:001:0073, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення земельної ділянки: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, угіддя: рілля) із повним попереднім відшкодуванням вартості зазначеної частини земельної ділянки за рахунок коштів спеціального фонду державного бюджету, до якого зараховуються кошти державного підприємства «Національна енергетична компанія «Укренерго» в установленому законодавством порядку, у розмірі 532,00 грн. (п'ятсот тридцять дві грн. 00 коп.) шляхом перерахування Володарсько-Волинською районною державною адміністрацією Житомирської області коштів на зазначений ОСОБА_4 банківський рахунок або внесенням коштів на депозит нотаріальної контори в порядку, встановленому законом за місцем розташування вказаної земельної ділянки протягом 10 (десяти) днів з набрання постановою суду законної сили;
виділити із земельної ділянки, загальною площею 4,3318 га, яка перебуває у власності ОСОБА_4, технічною документацією із землеустрою про поділ земельної ділянки, в окремі земельні ділянки, із яких:
земельна ділянка площею 4,3094 га - залишається у власності ОСОБА_4;
- земельна ділянка площею 0,0224 га (в тому числі: частина 1 земельної ділянки площею - 0,0112 га, частина 2 земельної ділянки площею - 0,0112 га) - відчужуються у державну власність з мотивів суспільної необхідності, із забезпеченням державної реєстрації зазначених земельних ділянок та на них у визначеному законодавством порядку;
зобов'язати ОСОБА_4 звільнити частину земельної ділянки, площею 0,0224 га, що примусово відчужується з мотивів суспільної необхідності у державну власність, протягом 15 (п'ятнадцяти) днів з дня набрання постановою суду законної сили.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що вилучення земельних ділянок потрібно для будівництво повітряної лінії електропередачі напругою 750 кВ Рівненська АЕС - Київська .
В судовому засіданні представник позивача та представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, підтримали позовні вимоги та просили задовольнити з підстав, зазначених у позовній заяві.
Відповідачка, будучи належно повідомленою про дату, час та місце судового розгляду, в засідання суду не з'явилася. Надіслала на адресу суду клопотання, в якому повністю визнала позов та просила розглянути справу без її участі.
Заслухавши пояснення представників позивача та третьої особи, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позовна заява підлягає до задоволення, виходячи з наступного.
Відповідно до ст.41 Конституції України примусове відчуження об'єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості.
Порядок відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, для суспільних потреб або з мотивів суспільної необхідності врегульований Законом України "Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" (далі Закону).
Положеннями ст.7 Закону визначено перелік суспільних потреб, коли органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та в порядку, визначених цим Законом, мають право викупу земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб. До вказаного переліку входить створення міських парків, будівництво дошкільних навчальних закладів, майданчиків відпочинку, стадіонів та кладовищ.
Відповідно до приписів ст.9 Закону, міські ради в межах території здійснення їх повноважень приймають рішення про викуп земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, у порядку, визначеному цим Законом, для таких суспільних потреб, як будівництво, капітальний ремонт, реконструкція та обслуговування лінійних об'єктів та об'єктів транспортної і енергетичної інфраструктури, пов'язаних з обслуговуванням відповідно територіальної громади міста (доріг, мостів, естакад, газо - та водопроводів, ліній електропередачі, зв'язку, аеропортів, нафтових та газових терміналів, електростанцій), та об'єктів, необхідних для їх експлуатації, розташування об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення; створення міських парків, будівництво дошкільних навчальних закладів, майданчиків відпочинку, стадіонів та кладовищ.
Статтею 10 Закону встановлено порядок та умови прийняття рішення про викуп земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для суспільних потреб. Зокрема, передбачено, що ініціатива щодо викупу земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, для суспільних потреб може належати лише органам виконавчої влади чи органам місцевого самоврядування, спеціальним адміністраціям щодо управління територіями та об'єктами природно-заповідного фонду, особам, які отримали спеціальний дозвіл (ліцензію) на користування надрами, і підприємствам, які здійснюють будівництво, капітальний ремонт, реконструкцію, експлуатацію об'єктів транспортної та енергетичної інфраструктури, захисних гідротехнічних споруд і які погодили місце розташування таких об'єктів у випадках та в порядку, визначених статтею 151 Земельного кодексу України.
Відповідно до приписів ч.2 ст.10 Закону, орган місцевого самоврядування, який прийняв рішення про викуп земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, зобов'язаний письмово повідомити про це їх власника (власників) протягом п'яти днів з дня прийняття такого рішення, але не пізніше як за три місяці до їх викупу. Цей строк поширюється також на тих осіб, які стануть власниками таких об'єктів протягом трьох місяців з дня надходження зазначеного повідомлення.
Приписами ч.1 ст.11 Закону визначено, що власник (власники) земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, протягом одного місяця з дня отримання інформації (письмового повідомлення) згідно із статтею 10 цього Закону письмово повідомляє відповідний орган місцевого самоврядування про надання згоди на проведення переговорів щодо умов викупу або відмову від такого викупу.
В силу приписів ч.1 ст.15 Закону, в разі неотримання згоди власника земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з викупом цих об'єктів для суспільних потреб, зазначені об'єкти можуть бути примусово відчужені у державну чи комунальну власність лише як виняток з мотивів суспільної необхідності і виключно під розміщення об'єктів, визначених у цій статті, в тому числі - кладовищ.
Порядок примусового відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, з мотивів суспільної необхідності встановлений ст.16 Закону. Так, орган місцевого самоврядування, що прийняв рішення про відчуження земельної ділянки, у разі недосягнення згоди з власником земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, щодо їх викупу для суспільних потреб відповідно до розділу II цього Закону звертається до адміністративного суду із позовом про примусове відчуження зазначених об'єктів. Вимога про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, підлягає задоволенню, у разі якщо позивач доведе, що будівництво, капітальний ремонт, реконструкція об'єктів, під розміщення яких відчужується відповідне майно, є неможливим без припинення права власності на таке майно попереднього власника.
Згідно із ч.3 ст.16 Закону, у разі задоволення позовних вимог рішенням суду визначається викупна ціна та порядок її виплати, а також перелік та порядок надання майна замість відчуженого.
Згідно ч.2 ст.16 Закону вимога про примусове відчуження земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, підлягає задоволенню, якщо позивач доведе, що облаштування ЛЕП, є неможливим без припинення права власності на земельну ділянку попереднього власника.
Судом встановлено, що Указом Президента України від 27.12.2005 року № 1863/2005 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 09.12.2005 року «Про стан енергетичної безпеки України та основні засади державної політики у сфері її забезпечення», розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27.07.2006 року № 436-р «Про затвердження плану заходів на 2006-2010 роки щодо реалізації Енергетичної стратегії України на період до 2030 року» та «Схемою розвитку ОЕС України на 2010 рік з перспективою до 2015 року» передбачено будівництво об'єкта «Лінії електропередачі 750 кВ для видачі потужностей Рівненської та Хмельницької атомних електростанцій: ПЛ 750 кВ Рівненська АЕС - Київська з розширенням ПС 750 кВ «Київська» та заходами ПЛ 750 кВ», до складу якого входить будівництво повітряної лінії електропередачі напругою 750 кВ Рівненська АЕС - Київська далі - ПЛ 750 кВ Рівненська АЕС - Київська).
Згідно з п.11 розділу 2 Плану заходів на 2006 - 2010 роки щодо реалізації Енергетичної стратегії України на період до 2030 року, затвердженого розпорядженням Уряду від 27.07.2006 року № 436-р, відповідальними з будівництва вказаного об'єкта є Міненерговугілля України, Мінпромполітики, НКРЕ, державне підприємство «Національна акціонерна компанія «Укренерго» (далі -ДП «НЕК «Укренерго»).
ДП «НЕК «Укренерго» визначено замовником проектування та будівництва вказаного стратегічного системоутворюючого магістрального лінійного енергооб'єкта, будівництво якого обумовлено загальнодержавними інтересами, є суспільно необхідним та спрямоване на економічний і соціальний розвиток держави та на забезпечення енергетичної і національної безпеки України в цілому.
В установленому законодавством порядку ДП «НЕК «Укренерго» були оформлені матеріали вибору місця розташування земельних ділянок для розміщення ПЛ 750 кВ Рівненська АЕС - Київська (у т.ч. оформлено матеріали погодження місця розташування енергооб'єкта на земельних ділянках, які перебувають у приватній власності, згідно з вимогами статті 151 Земельного кодексу України), погоджено місце розташування лінійного енергооб'єкта, розроблено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у постійне користування ДП «НЕК «Укренерго» для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування ПЛ 750 кВ Рівненська АЕС - Київська на території Рівненської, Житомирської та Київської областей (далі - проект землеустрою).
Проект землеустрою у визначеному законодавством порядку було погоджено відповідними районними Комісіями з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, а також пройшов обов'язкову державну експертизу Держземагентством України (позитивний висновок державної експертизи землевпорядної документації від 26.07.2012 року № 460-12, а.с.14-15).
Відповідно до статей 122, 123, 146, 147, 149 Земельного кодексу України та Закону України «Про відчуження земельних ділянок, інших об'єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» (далі - Закон) Кабінет Міністрів України прийняв рішення у формі розпорядження від 20.08.2012 року № 625-р «Про вилучення та/або надання земельних ділянок у постійне користування із зміною їх цільового призначення та викуп або примусове відчуження земельних ділянок, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності» (далі - розпорядження КМУ).
Пунктом 4 зазначеного розпорядження КМУ доручено Рівненській, Житомирській та Київській облдержадміністраціям у визначеному законодавством порядку вжити заходів щодо викупу або примусового відчуження земельних ділянок, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності згідно з додатком 2 до розпорядження КМУ та видачі ДП «НЕК «Укренерго» державних актів на право постійного користування земельними ділянками для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування повітряної лінії електропередачі напругою 750 кВ Рівненська АЕС - Київська.
На виконання вказаного пункту 4 розпорядження КМУ Житомирська обласна державна адміністрація (далі - Житомирська ОДА) прийняла розпорядження від 28.03.2013 року №87 «Про заходи щодо викупу або примусового відчуження земельних ділянок», пунктом 1 якого доручила вжити відповідних заходів районним державним адміністраціям (копія розпорядження на а.с. 12).
На виконання цього розпорядження Володарсько-Волинська районна державна адміністрація (далі - Володарсько-Волинська РДА) прийняла розпорядження від 30.09.2013 №390 «Про викуп або примусове відчуження земельних ділянок, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності з подальшим наданням цих земельних ділянок у постійне користування ДП «НЕК «Укренерго» із зміною їх цільового призначення для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування повітряної лінії електропередачі напругою 750 кВ Рівненська АЕС - Київська, повітряної лінії електропередачі напругою 750 кВ Хмельницька АЕС - Чорнобильська АЕС на електричну підстанцію напругою 750 кВ «Київська»» (копія розпорядження на а.с. 13).
До складу земельних ділянок, які підлягають викупу або примусовому відчуженню для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності відповідно до вищевказаних розпоряджень відповідних органів виконавчої влади відноситься частина земельної ділянки площею 0,0224 га (далі - частина земельної ділянки), що належить належить ОСОБА_4 на праві власності, яке посвідчено державним актом на право власності на земельну ділянку від 28.08.2007 року серії ЯБ №559659, та знаходиться на території Грушківської сільської ради Володарсько-Волинського району.
Згідно з державним актом на право власності на земельну ділянку загальна площа вказаної земельної ділянки становить 4,3318 га, кадастровий номер 1821180400:03:001:0073, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення земельної ділянки: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, угіддя: рілля.
Частина земельної ділянки, що підлягає викупу для суспільних потреб або примусовому відчуженню з мотивів суспільної необхідності з подальшим наданням (передачею) цієї земельної ділянки у постійне користування ДП «НЕК «Укренерго» для розміщення ПЛ 750 кВ Рівненська АЕС - Київська підтверджується проектом землеустрою та кадастровим планом земельної ділянки.
Відповідно до статті 5 Закону вартість частини земельної ділянки, яка підлягає викупу для суспільних потреб (примусовому відчуженню з мотивів суспільної необхідності) визначена на підставі експертної грошової оцінки та складає 532 грн. 00 коп. (копії висновків про експертну грошову оцінку частини земельної ділянки а.с. 18-19).
Суд погоджується із доводами позивача щодо відповідності вартості земельних ділянок у загальному розмірі 532 грн. їх реальній ринковій вартості.
Відповідно до вимог статті 22 Закону України «Про оцінку земель» проведено рецензію звіту про експертну грошову оцінку (а.с.20-25).
Судом встановлено, що Володарсько-Волинська РДА здійснює викуп або примусове відчуження земельної ділянки (її частини) для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності за рахунок коштів спеціального фонду державного бюджету, до якого зараховуються кошти від замовника будівництва повітряної лінії електропередачі - ДП «НЕК «Укренерго» на виконання цільових заходів відповідно до вимог статті 6 Закону та частини 4 статті 13 Бюджетного кодексу України.
Відповідно до ч. 3 статті 10 Закону орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, у разі якщо місце проживання (перебування чи роботи) або місцезнаходження осіб, залишається невідомим, навіть після звернення до адресного бюро та органів внутрішніх справ, про прийняте рішення щодо викупу земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, ці особи повідомляються шляхом розміщення відповідного оголошення у друкованих засобах масової інформації на території здійснення повноважень яких знаходиться земельна ділянка, що викуповується органом місцевого самоврядування чи відповідним органом місцевого самоврядування.
На виконання цієї норми Закону, позивачем було опубліковано у Володарсько - Волинського районній газеті «Прапор» від 04.10.2013 року оголошення про викуп або примусове відчуження розташованих за межами населених пунктів Дворищенської, Зубринської, Грушківської, Давидівської сільських рад Володарсько - Волинського району Житомирської області земельних ділянок (їх частин), які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності (а.с. 26-27).
Частиною 3 статті 10 Закону передбачено, що власник (власники) земельної ділянки, інших об'єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, вважається повідомленим про такий викуп з дня опублікування зазначеного оголошення.
Відповідно до статті 11 вищезазначеного Закону власник земельної ділянки протягом одного місяця з дня отримання інформації (з дня опублікування об'яви у друкованому виданні) згідно із статтею 10 цього Закону письмово повідомляє відповідний орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування про надання згоди на проведення переговорів щодо умов викупу або відмову від такого викупу.
Згідно з частиною 5 статті 5 Закону у разі якщо власник виступає проти відчуження свого нерухомого майна за оцінкою, проведеною суб'єктом оціночної діяльності, визначеним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, він може залучити іншого суб'єкта оціночної діяльності для визначення вартості нерухомого майна чи проведення рецензування звіту з оцінки такого майна. У цьому разі витрати на виконання таких послуг несе власник майна.
Відповідач ОСОБА_4 повністю визнала позов щодо відчуження належної їй земельної ділянки. Колегія суддів не вбачає підстав для неприйняття визнання відповідачем позову.
Зважаючи на вищенаведене, суд приходить до висновку про необхідність задоволення позову Володарсько-Волинської районної державної адміністрації Житомирської області в повному обсязі.
Керуючись ст.ст. 158-163, 167, 183-1, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Прийняти визнання позову ОСОБА_4.
Позов задовольнити.
Примусово відчужити у державну власність з мотивів суспільної необхідності частину земельної ділянки площею 0,0224 га, що належить ОСОБА_4 на праві власності, яке посвідчено державним актом на право власності на земельну ділянку від 28.08.2007 року серії ЯБ №559659, та знаходиться на території Грушківської сільської ради Володарсько-Волинського району Житомирської області (загальна площа вказаної земельної ділянки 4,3318 га, кадастровий номер 1821180400:03:001:0073, категорія земель: землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення земельної ділянки: для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, угіддя: рілля) із повним попереднім відшкодуванням вартості зазначеної частини земельної ділянки за рахунок коштів спеціального фонду державного бюджету, до якого зараховуються кошти державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго" в установленому законодавством порядку, у розмірі 532 (п'ятсот тридцять дві) грн. шляхом перерахування Володарсько-Волинською районною державною адміністрацією Житомирської області коштів на зазначений ОСОБА_4 банківський рахунок або внесенням коштів на депозит нотаріальної контори в порядку, встановленому законом за місцем розташування вказаної земельної ділянки протягом 10 (десяти) днів з дня набрання постановою суду законної сили.
Виділити із земельної ділянки, загальною площею 4,3318 га, яка перебуває у власності ОСОБА_4, технічною документацією із землеустрою про поділ земельної ділянки, в окремі земельні ділянки, із яких:
- земельна ділянка площею 4,3094 га - залишається у власності ОСОБА_4;
- земельна ділянка площею 0,0224 га ( в тому числі: частина 1 земельної ділянки площею 0,0112 га, частина 2 земельної ділянки площею - 0,0112 га) відчужується у державну власність з мотивів суспільної необхідності, із забезпеченням державної реєстрації зазначених земельних ділянок та прав на них у визначеному законодавством порядку.
Зобов'язати ОСОБА_4 звільнити частину земельної ділянки, площею 0,0224га, що примусово відчужується з мотивів суспільної необхідності у державну власність, протягом 15 (п'ятнадцяти) днів з дня набрання постановою суду законної сили.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження постанови.
Апеляційна скарга подається до Вищого адміністративного суду України через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення, тобто через Житомирський апеляційний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Вищого адміністративного суду України як до суду апеляційної інстанції, а даному випадку.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Головуючий суддя Т.В. Іваненко
судді: Л.В. Кузьменко
І.Г. Охрімчук
Повний текст cудового рішення виготовлено "04" грудня 2014 р.
Роздруковано та надіслано:р.л.п.
1- в справу:
2 - позивачу/позивачам: Володарсько-Волинська районна державна адміністрація Житомирської області вул.Карла Маркса,6, смт.Володарськ-Волинський, Володарсько - Волинський район, Житомирська облас,12101
3- відповідачу/відповідачам: ОСОБА_4 АДРЕСА_1
4-третій особі: Державне підприємство "Національна енергетична компанія "Укренерго" - вул.С.Петлюри,25, м.Київ, 01032,
Суд | Житомирський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2014 |
Оприлюднено | 10.12.2014 |
Номер документу | 41740993 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський апеляційний адміністративний суд
Іваненко Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні