cpg1251
УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,
E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"02" грудня 2014 р. Справа № 906/1351/14
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Сікорської Н.А.
за участю представників сторін:
від першого позивача: Пасічник О.М. дов. №р-5-22/813 від 24.06.2014р.;
прокурор: Рудченко М.М. - посв. №026381 від 21.05.2014р.
розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом В.о. Коростенського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі:
1) Житомирської обласної ради (м.Житомир)
2) Державної служби геології та надр України (м.Київ)
до Приватного підприємства "Екосанд" (с.Ушомир, Коростенський район,Житомирської області)
про припинення права користування надрами
Прокурор подав позов про припинення права користування надрами, що надане ПП "Екосанд" спеціальним дозволом на користування надрами № 5547 від 07.05.2014р.
Ухвалою господарського суду від 13.10.2013р. порушено провадження у справі та призначено до розгляду на 27.10.2014р.
Ухвалою суду від 27.10.2014р. розгляд справи відкладено на 17.11.2014р.
Ухвалою господарського суду від 17.11.2014р. розгляд справи відкладено на 02.12.2014р.
Прокурор підтримав позовні вимоги в повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві та письмових поясненнях (а.с.101-102).
Представник позивача -1 позовні вимоги підтримав в повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві. Вважає, оскільки відповідач не приступив до розробки родовища для видобування корисних копалин, дія спеціального дозволу має бути припинена.
Державна служба геології та надр України - другий позивач у справі свого представника в судове засідання не направила. У своїх письмових поясненнях від 23.10.2014р., 27.10.2014р., 01.12.2014р. (а.с.29-32, 63-66,103-104) позов прокурора підтримала у повному обсязі. У письмових поясненнях від 01.12.2014р. вказано, що станом на грудень місяць інформація від відповідача щодо усунення порушень, які призвели до зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами не надходила.
Відповідач свого представника в судове засідання не направив, про причини неявки суд не повідомив. Вимоги ухвали суду від 17.11.2014р. не виконано, письмового відзиву не подано.
Відповідно до ст. 75 ГПК України, якщо відзив на позовну заяву і витребувані господарським судом документи не подано, справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами.
Враховуючи викладене спір вирішується за наявними матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Як зазначає прокурор, Державною службою геології та надр України, Приватному підприємству "Екосанд" (відповідач) видано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5547 від 07.05.2012р. (а.с. 10).
Метою користування надрами є видобування пісків, придатних для виготовлення будівельних розчинів (дрібні піски), штукатурних розчинів для опоряджувального шару (дуже дрібні піски), та для благоустрою, рекультивації і планування.
Відповідно до п.1.1 Угоди № 5547 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин (додаток до спеціального дозволу), Державна служба геології та надр України (позивач-2) надає надрокористувачу - ПП "Екосанд" (відповідач) право користування ділянкою надр з метою видобування корисних копалин, а надрокористувач зобов'язується виконувати та дотримуватись умов користування ділянкою надр, передбачених Дозволом, цією Угодою та нормами діючого законодавства.
Місцезнаходження ділянки надр: Коростенський район, Житомирської області, 0,5км. на південь-схід від села Ушомир (п. 2.1 Угоди).
Пунктом 11.1 вказаної угоди визначено, що дана угода вступає в силу з дня реєстрації Дозволу та припиняє свою дію з моменту припинення права користування надрами шляхом анулювання Дозволу або закінчення строку дії Дозволу.
Зазначеною угодою та Програмою робіт з введення Ушомирського-2 родовища піску будівельного в експлуатацію (додаток 2 до угоди) (а.с. 16) визначений перелік робіт, які зобов'язується виконати відповідач у зв'язку з отриманням спеціального дозволу.
Так, відповідно до програми робіт із введення Ушомирського-ІІ родовища піску будівельного в ескплуатацію, відповідач повинен був:
- в ІІ кварталі 2012 року отримати спеціальний дозвіл на промислову розробку Ушомирського-ІІ родовища піску будівельного; укласти договір про здійснення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов Дозволу та Угоди про Умови користування надрами;
- в ІІІ-ІV кварталах 2012 року скласти проекти розробки, рекультивації, ОВНС та проекту гірничого відводу;
- в І-ІІ кварталах 2013 року затвердити проект розробки та рекультивації родовища, отримати гірничий відвід;
- в ІІІ-ІV кварталах 2013 року скласти проектно-технічну документацію із землеустрою,щодо відведення земельної ділянки під кар'єр та отримати земельний відвід;
- в І-ІІ кварталах 2014 року здійснити підготовчі роботи на кар'єрі (облаштування під'їзних, від'їзних шляхів, електрифікація, розривні роботи). Почати видобувний процес;
- в ІІІ-ІV кварталах 2014 року вийти на проектну потужність 50 тис. м.кв.
Згідно листа Державної служби геології та надр України від 18.09.2014р. за № 13025/02/1414, 02.04.2014р. було здійснено виїзд за адресою, зазначеною в спеціальному дозволі. За результатами виїзду складено акт про недопущення до перевірки № 06-04/23/2014-3/п (а.с. 46) та припис за № 491-14/06 з вимогою надати до 14.04.2014р. матеріали, які підтверджують дотримання ПП "Екосанд" вимог законодавства у сфері надрокористування (а.с. 33).
В ході перевірки позивачем-2 було виявлено, що родовище Ушомирське-2 підприємством відповідача не розробляється, будь-яка гірничо-добувна техніка відсутня. За погодженням на отримання документів, що посвідчують право на земельну ділянку для потреб, пов'язаних з користуванням надрами не звертався.
Як зазначає позивач-2 у своїх письмових поясненнях, відповідач вимоги припису не виконав, документів, які підтверджують дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин не надав.
12.06.2014р. наказом №184 та 26.09.2014р. наказом № 310 Державною службою геології та надр України було зупинено дію спеціального дозволу № 5547 від 07.05.2012р. на користування надрами, виданого ПП "Екосанд", та надано строк - 30 календарних днів для усунення порушень (а.с. 54-55, 86).
Відповідно до інформації Територіального управління Держгірпромнагляду у Житомирській області ПП "Екосанд" до територіального управління не зверталось, документів на погодження не надавало, інформація щодо здійснення діяльності даним підприємством в територіальному управлінні відсутня (а.с.20).
За даними Управління Держземагенства У Коростенському районі, за ПП "Екосанд" земельні ділянки на праві власності або в користуванні на території Коростенського району не рахуються, відповідна документація не затверджувалася (а.с. 21).
Ушомирська сільська рада своїм листом №71 від 02.04.14р. повідомила, що родовище "Ушомирське-2", що знаходиться 800м. на схід від с.Ушомир не розробляється. Добуток піску не ведеться. Будь-яка гірничо-добувальна техніка на території родовища відсутня, погодження на отримання земельної ділянки з 2012 року не надавалось (а.с.56).
З огляду на викладені вище обставини справи, прокурор просить позов задовольнити та припинити спеціальне право відповідача на користування надрами.
Оцінивши сукупності матеріали справи, пояснення прокурора та представника позивача-1, господарський суд прийшов до висновку про задоволення позову, враховуючи наступне.
Згідно ст. ст. 8, 13 Конституції України та ч. 2 ст. 5 Господарського кодексу України конституційну основу правового господарського порядку в Україні становить право власності Українського народу на надра, які знаходяться в межах її території.
Ст. 4 Кодексу України про надра передбачено, що надра, надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради.
Окремі повноваження щодо розпорядження надрами законодавством України можуть надаватися відповідним органам виконавчої влади .
Норми статті 14 Кодексу України про надра передбачають, що надра надаються у користування, зокрема, для видобування корисних копалин.
Стаття 19 Кодексу України про надра визначає, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.
Спеціальні дозволи на користування надрами у межах конкретних ділянок надаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр (ст. 16 Кодексу України про надра).
В силу ст.24 Кодексу України про надра права та обов'язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами.
Користувач надр, який отримав спеціальний дозвіл на користування надрами та гірничий відвід має виключне право здійснювати в його межах користування надрами відповідно до цього спеціального дозволу.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідачу 07.05.2012р. видано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5547 (а.с. 10).
У статті 18 Кодексу про надра визначено, що надання земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, провадиться в порядку, встановленому земельним законодавством України.
Земельні ділянки для користування надрами, крім випадків, передбачених статтею 23 цього Кодексу, надаються користувачам надр після одержання ними спеціальних дозволів на користування надрами чи гірничих відводів.
Згідно ч. 4 ст. 66 Земельного кодексу України надання земельних ділянок для потреб, пов'язаних з користуванням надрами, проводиться після оформлення в установленому порядку прав користування надрами і відновлення земель згідно із затвердженим проектом рекультивації на раніше відпрацьованих площах у встановлені строки.
Пунктом 10 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 р. N 615 (далі Порядок), визначено, що орган з питань надання дозволу з метою раціонального та ефективного використання надр під час надання дозволу встановлює з урахуванням умов, перелічених у погодженнях органів, що зазначені у пункті 9 цього Порядку, особливі умови користування надрами. Невід'ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем, і містить програму робіт, яка оформляється як додаток.
Матеріалами справи підтверджено, що 07.05.2012р. між позивачем-2 та відповідачем було укладеного угоду №5547 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин (а.с. 11-16).
Проте, за твердженням прокурора та позивачів, відповідач не приступив до виконання Угоди про умов користування надрам.
В матеріалах справи відсутні необхідні для реалізації права користування надрами документи, визначені додатком 2 до Угоди, а саме: договір про здійснення моніторингу та супроводження виконання особливих умов Дозволу та Угоди про умови користування надрами, проект розробки рекультивації, ОВНС та проект гірничого відводу, проект розробки та рекультивації родовища, гірничий відвід, а та кож не затверджена в установленому порядку проектно-технічна документація із землеустрою щодо відведення земельної ділянки під кар'єр.
Також в матеріалах справи відсутні дані в підтвердження того, що відповідач звертався за погодженням на отримання земельної ділянки для проведення своєї діяльності згідно спеціального дозволу на надрокористування.
Слід зауважити, що відповідач не отримав зазначені документи у строки, визначені програмою робіт із введення Ушомирського-ІІ родовища піску будівельного в експлуатацію (додаток 2 до Угоди про умови користування надрами) (а.с. 16).
Разом з тим, з моменту отримання спеціального дозволу відповідачем не проводилися жодні роботи з видобутку корисних копалин, тобто відповідач протягом 2-х років не приступив до реалізації свого спеціального права на надрокористування.
Даний факт підтверджується, проведеною позивачем-2 перевіркою, за результатами якого було складено акт про недопущення перевірки від 02.04.2014р. №06-04/23/2014-3/п (а.с.46) та припис з вимогою надати матеріали , які підтверджують дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування. (а.с. 33-43). Але відповідачем вказаних вимог органу державного геологічного контролю виконано не було.
Крім того відповідач не відреагував і на накази № 184 від 12.06.2014р. та № 310 від 26.09.2014р. Державної служби геології та надр України про зупинення дії спеціального дозволу № 5547 від 07.05.2012р.
З огляду на зазначене, відповідач не здійснював жодних дій, спрямованих на реалізацію спеціального права користування надрами.
Відповідно до ч.2 та ч.3 ст.24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов'язані, зокрема, використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції. Права та обов'язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами.
Згідно ч.1 ст. 26 Кодексу України про надра та п. 23 Порядку, право користування надрами припиняється, зокрема, у разі: використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами.
За умовами ч.2 ст. 26 Кодексу України про надра, право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
З урахуванням того, що матеріали справи не містять письмової згоди відповідача на припинення права користування надрами, тому дане питання вирішується в судовому порядку.
Слід зазначити, оскільки надра є власністю Українського народу та надаються суб'єктам господарювання лише в користування, припинення відповідного права відповідачу, яке він не здійснює більше двох років підряд без поважних причин, відповідає національним інтересам щодо раціонального використання природних ресурсів. Бездіяльність відповідача суперечить меті для якої йому державою виданий спеціальний дозвіл на користування надрами.
Згідно даних матеріалів справи відповідач не вчиняв будь-яких дій, спрямованих на розроблення родовища, що суперечить інтересам держави та територіальної громади області, які в результаті цього не отримують очікуваний прибуток від пов'язаної від використання надр діяльності. Надра не видобуваються, плата за їх користування не сплачується, робочі місця не створюються, відповідні відрахування від робочих місць та виплат зарплат в бюджет не надходять.
Відповідно до ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Відповідач позов за підставами та предметом не оспорив, своїм правом на участь в судовому розгляді справи не скористався.
Враховуючи викладене, господарський суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, заявленими відповідно до чинного законодавства та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі .
Відповідно до ст. 49 ГПК України судові витрати покладаються на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 49, 82-85 ГПК України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Припинити право користування надрами, надане спеціальним дозволом на користування надрами № 5547 від 07.05.2012р. Приватному підприємству "Екосанд" (11571, Житомирська область, Коростенський район, с.Ушомир, вул. Наумова, буд. 14А, ідентифікаційний код 34753278)
3. Стягнути з Приватного підприємства "Екосанд" (11571, Житомирська область, Коростенський район, с.Ушомир, вул. Наумова, буд.14А, ідентифікаційний код 34753278)
в дохід Державного бюджету України
- 1218грн. судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено: 05.12.14
Суддя Сікорська Н.А.
Віддрукувати:
1- в справу
2- позивачу-2 (рек. з повід.)
3- відповідачу (рек. з повід.)
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2014 |
Оприлюднено | 08.12.2014 |
Номер документу | 41754144 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Сікорська Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні