Рішення
від 01.12.2014 по справі 916/3799/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"01" грудня 2014 р.Справа № 916/3799/14

Господарський суд Одеської області у складі :

судді Никифорчука М.І.

при секретареві Ніколаєві П.В.

за участю представників сторін :

від прокурора: Корнілова Ю.Д., посвідчення № 015083 від 07.02.2013 р.;

Доброжан Н.І., посвідчення № 010038 від 17.10.2012р.;

від відповідача 1: не з'явився;

від відповідача 2: Навроцька І.С. за довіреністю № 76 від 25.07.2014 р.;

від 3-ої особи: не з'явився;

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу № 916/3799/14:

За позовом: Прокурора Великомихайлівського району Одеської області;

до відповідачів:

1. Новоборисівської сільської ради Великомихайлівського району Одеської області;

2. Товариства з обмеженою відповідальністю "Укргазифікація Південь";

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Державної фінансової інспекції в Одеській області;

про визнання недійсним рішення комітету з конкурсних торгів та договору про закупівлі , -

в с т а н о в и в :

Прокурор Великомихайлівського району Одеської області (далі - Прокурор) звернувся із позовом до Новоборисівської сільської ради Великомихайлівського району Одеської області та Товариства з обмеженою відповідальністю «Укргазифікація Південь» у якому просить:

Визнати недійсним рішення комітету з конкурсних торгів Новоборисівської сільської ради Великомихайлівського району Одеської області, оформлене протоколом оцінки пропозицій конкурсних торгів від 18.09.2013 року про визнання Товариства з обмеженою відповідальністю «Укргазифікація Південь» переможцем торгів за предметом закупівлі «Проведення робіт з будівництва підвідного газопроводу високого тиску до с. Новоборйсівка Новоборисівської сільської ради Великомихайлівського району Одеської області».

Визнати недійсним договір від 17.10.2013 року № 01, укладений між Новоборисівською сільською радою Великомихайлівського району Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Укргазифікація Південь», очікуваною вартістю 8750293, 54 грн.

Своє звернення прокурор грунтує наступним.

Пунктом 5 статті 121 Конституції України на прокуратуру України покладено представництво інтересів громадян або держави в суді у випадках, встановлених законом.

Відповідно до ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.

Підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.

Формою представництва, зокрема, є звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави.

Прокурор самостійно визначає підстави для представництва у судах, форму його здійснення і може здійснювати представництво в будь-якій стадії судочинства в порядку, передбаченому процесуальним законом. За приписами ст. 20 Закону України «Про прокуратуру» при виявленні порушення закону прокурор у межах своєї компетенції має право звертатися до господарського суду у передбачених законом випадках.

Згідно забз. 4 ч. 1 ст. 2 ГПК господарський суд порушує справи за прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави.

Відповідно до ч.2 ст.2, ч.2 ст. 29 ГПК (в редакції Закону України від 18.09.2012р. № 5288-УІ) прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до господарського суду прокурор зазначає про це у позовній заяві і в такому випадку прокурор набуває статусу позивача. Як зазначено в п. 5 мотивувальної частини рішення Конституційного суду України від 08.04.1999 № З-рп/99, поняття «орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах», що міститься в ч. 2 ст. 2 ГПК України, означає орган, на який державою покладено обов'язок щодо здійснення конкретної діяльності у відповідних правовідносинах, спрямованої на захист інтересів держави.

Прокурор зазначає, що оскільки орган, на який покладено проведення відкритих торгів із закупівлі за державні кошти робіт з будівництва підвідного газопроводу високого тиску до с.Новоборисівка Новоборисівської сільської ради Beликомихайлівського району Одеської області, а саме: на Новоборисівську сільську раду Великомихайлівського району Одеської області, яка є відповідачем у справі, то прокуратура звернулася з позовом в інтересах держави, тобто виступає позивачем у даній справі.

Відповідач 1 (Новоборисівська сільська рада Великомихайлівського району Одеської області) із позовом не згоден, відзив на позов не надав.

Відповідач 2 (Товариство з обмеженою відповідальністю «Укргазифікація Південь») із позовом також не погодився, про що надав відзив у якому, зокрема, зазначив наступне.

Прокурор не є належним позивачем у справі.

Відповідно до ч. 1, 3 ст. 2 ГПК України господарський суд порушує справи за позовними заявами, зокрема, прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Відповідно до пункту 2 резолютивної частини Рішення Конституційного Суду України від 08.04.99 р. N З-рп/99 зі справи за конституційним поданням Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України (далі - Рішення Конституційного Суду України) під поняттям "орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах", зазначеним у частині статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України, потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

При цьому, згідно ч. 2 ст. 29 ГПК України, у разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави, в якій зазначено про відсутність органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, або про відсутність у такого органу повноважень щодо звернення до господарського суду, прокурор набуває статусу позивача

Згідно частини 3 статті 2 ГПК України у разі відсутності органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, або відсутності у нього повноважень щодо звернення до господарського суду прокурор зазначає про це в позовній заяві.

Разом з тим, у позовній заяві прокурором не зазначено про відсутність органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, або відсутність у такого органу повноважень щодо звернення до господарського суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 р. 1197-VII державне регулювання і контроль у сфері закупівель здійснюють Уповноважений орган та інші органи відповідно до їх компетенції.

Згідно п. 29 вказаного Закону, Уповноважений орган - центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державних закупівель.

Згідно п.п. 2, 15, 18 ч. 1 ст. 8 вищевказаного Закону основними функціями Уповноваженого органу є: моніторинг закупівель, співробітництво з правоохоронними органами щодо виявлення фактів рушення законодавства у сфері закупівель та подання у випадках, передбачених законами України, до правоохоронних органів матеріалів про виявлені порушення, вжиття заходів щодо забезпечення ефективного та раціонального використання бюджетних коштів, максимальної їх економії під час здійснення державних закупівель.

З приведених підстав відповідач 2 вважає, що відсутні підстави визнавати Прокурора Великомихайлівського району Одеської області позивачем у справі.

Крім відзиву на позов, 10 жовтня 2014 р. Відповідач - 2 надав клопотання в порядку ст. 79 ГПК України про зупинення провадження у справі до розгляду Одеським апеляційним господарським судом апеляційної скарги прокурора Великомихайлівського району Одеської області на рішення господарський суду Одеської області від 11 серпня 2014 р. у справі № 916/2113/14 за позовом прокурора Великомихайлівського району Одеської області в інтересах держави в особі Новоборисівської сільської ради Великомихайлівського району Одеської області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Укргазифікація Південь», за участю 3-ої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на боці позивача - Державної фінансової інспекції в Одеській області про:

- визнання недійсним рішення комітету з конкурсних торгів Новоборисівської сільської ради Великомихайлівського району Одеської області, оформлене протоколом оцінки пропозицій конкурсних торгів від 18.09.2013 року про визнання Товариства з обмеженою відповідальністю «Укргазифікація Південь» переможцем торгів за предметом закупівлі «Проведення робіт з будівництва підвідного газопроводу високого тиску до с.Новоборисівка Новоборисівської сільської ради Великомихайлівського району Одеської області»;

- визнання недійсним договору від 17.10.2013 року № 01, укладеного між Новоборисівською сільською радою Великомихайлівського району Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Укргазифікація Південь» очікуваною вартістю 8750293,54 грн.

Розглянувши та обговоривши вказане клопотання, суд відхиляє його за безпідставністю.

3-я особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на боці позивача: Державна фінансова інспекція в Одеській області, надала письмові пояснення, за якими вважає позов обґрунтованим та просить його задовольнити.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши та проаналізувавши надані докази, вислухавши представників сторін, 3-ої особи, проаналізувавши приписи законодавства, що регулюють правовідносини по даному спору, господарський суд прийшов до наступного висновку.

Як свідчить зміст позову, прокурор пред'являючи позов не зазначив, що даний позов пред'являється в інтересах держави.

Прокурором зазначено, що оскільки орган, на який покладено проведення відкритих торгів із закупівлі за державні кошти робіт з будівництва підвідного газопроводу високого тиску до с.Новоборисівка Новоборисівської сільської ради Beликомихайлівського району Одеської області, а саме: на Новоборисівську раду Великомихайлівського району Одеської області, яка є відповідачем у справі, то прокурор і зазначив, що він звернувся із позовом в інтересах держави, тобто виступає позивачем у даній справі.

Жодних уточнень позову прокурором протягом строку розгляду справи не надано.

З приведеного випливає, що прокурор, пред'являючи позов не в інтересах держави, у позові зазначив орган, на який покладено проведення відкритих торгів із закупівлі за державні кошти робіт з будівництва підвідного газопроводу високого тиску, а не орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

При цьому суд зазначає, що якщо вважати що Новоборисівська сільська рада Великомихайлівського району Одеської області і є органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, то і позов прокурор повинен був подавати в інтересах держави в особі Новоборисівської ради Великомихайлівського району Одеської області.

Таким чином, вказана рада і була б позивачем у даній справі.

Відповідно до ч. 1, 3 ст. 2 ГПК України господарський суд порушує справи за позовними заявами, зокрема, прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави.

Прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до господарського суду прокурор зазначає про це в позовній заяві.

Відповідно до п. 3 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України 23.03.2012 № 7 „Про деякі питання участі прокурора у розгляді справ, підвідомчих господарським судам", - У випадках неправильного визначення прокурором позивача, тобто органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, господарський суд, на підставі пункту 1 частини першої статті 63 ГПК повертає таку позовну заяву і додані до неї документи без розгляду.

Якщо господарський суд помилково порушив провадження у справі за позовом прокурора, в якій неправильно визначено позивача за вимогами про захист інтересів держави, такий позов підлягає залишенню без розгляду відповідно до пункту 1 частини першої статті 81 ГПК.

Однак, у разі коли прокурором подано позовну заяву в інтересах держави як позивачем (частина друга статті 2, частина друга статті 29 ГПК), то господарський суд не вчиняє процесуальних дій, зазначених в абзацах третьому і четвертому цього пункту постанови; в таких випадках повернення позовної заяви або залишення її без розгляду можливе лише за наявності підстав, зазначених відповідно у пунктах 1, 2, 3, 5 - 9 частини першої статті 63 або в пунктах 1, 2, 5, 6 частини першої статті 81 ГПК.

При цьому якщо прокурор у позовній заяві не вказав обставин, пов'язаних з порушенням інтересів держави або з обґрунтуванням необхідності захисту таких інтересів, то господарський суд повертає позовну заяву без розгляду на підставі пункту 3 частини першої статті 63 ГПК. У разі ж коли суд у зазначених випадках помилково порушив провадження у справі за позовом прокурора, відповідний позов залишається без розгляду згідно з пунктом 1 частини першої статті 81 названого Кодексу.

Крім того, у випадку :

- неправильного визначення прокурором позивача, тобто органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах;

- неправильно визначено позивача за вимогами про захист інтересів держави;

- якщо прокурор у позовній заяві не вказав обставин, пов'язаних з порушенням інтересів держави з обґрунтуванням необхідності захисту таких інтересів;

- відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до господарського суду, прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому випадку прокурор набуває статусу позивача, - господарський суд або повертає позовну заяву без розгляду з підстав пунктів 1, 2, 3, 5 - 9 частини першої статті 63 або у випадку помилково порушення провадження у справі за позовом прокурора залишає позовну заяву без розгляду згідно з пунктами 1, 2, 5, 6 частини першої статті 81 ГПК.

У данному випадку прокурор пред'явив позов не в інтересах держави, про що власно і свідчить зміст позовної заяви, у якій не зазначено про подання позову саме в інтересах держави, не вказав орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, не зазначив про відсутність такого органу та про відсутність у нього повноважень щодо звернення до господарського суду, що суперечить приписам ст. 2 ГПК України.

З урахуванням викладеного, суд вважає, що у даному випадку підстав для задоволення позову немає.

Разом з приведеним господарський суд зазначає, що рішенням господарський суду Одеської області від 11 серпня 2014 р. у справі № 916/2113/14 за позовом прокурора Великомихайлівського району Одеської області в інтересах держави в особі Новоборисівської сільської ради Великомихайлівського району Одеської області до Товариства з обмеженою відповідальністю „"Укргазифікація Південь", 3-ої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на боці позивача - Державної фінансової інспекції в Одеській області про :

- визнання недійсним рішення комітету з конкурсних торгів Новоборисівської сільської ради Великомихайлівського району Одеської області, оформлене протоколом оцінки пропозицій конкурсних торгів від 18.09.2013 року про визнання Товариства з обмеженою відповідальністю «Укргазифікація Південь» переможцем торгів за предметом закупівлі «Проведення робіт з будівництва підвідного газопроводу високого тиску до с.Новоборисівка Новоборисівської сільської ради Великомихайлівського району Одеської області»;

- визнання недійсним договору від 17.10.2013 року № 01, укладеного між Новоборисівською сільською радою Великомихайлівського району Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Укргазифікація Південь» очікуваною вартістю 8750293,54 грн. - у задоволенні позову прокурору відмовлено повністю.

Вказане рішення набрало законної сили 23 жовтня 2014 р., у зв 'язку з відмовою прокурора від апеляційної скарги.

При цьому суд зазначає, що у вказаній справі № 916/2113/14 прокурор звернувся в інтересах держави та зазначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Керуючись ст.ст. 32, 33, 43, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд , -

в и р і ш и в :

У задоволенні позову прокурора Великомихайлівського району Одеської області - відмовити повністю.

Повний текст рішення складено та підписано 08 грудня 2014 р.

Суддя М.І. Никифорчук

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення01.12.2014
Оприлюднено09.12.2014
Номер документу41800520
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/3799/14

Ухвала від 17.02.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Постанова від 28.04.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Корнілова Ж.O.

Ухвала від 30.03.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Корнілова Ж.O.

Постанова від 24.02.2015

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 25.12.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Рішення від 01.12.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

Ухвала від 17.11.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

Ухвала від 17.11.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

Ухвала від 03.11.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

Ухвала від 13.10.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Никифорчук М.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні