Рішення
від 11.12.2014 по справі 904/6333/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

09.12.14р. Справа № 904/6333/14

За позовом Публічного акціонерного товариства "ЗАПОРІЖКОКС", м. Запоріжжя

до відповідача-1: Державного підприємства "Придніпровська залізниця", м. Дніпропетровськ

Відповідача-2: Публічного Акціонерного Товариства "ЦЕНТРАЛЬНА ЗБАГАЧУВАЛЬНА ФАБРИКА "КАЛІНІНСЬКА", м. Горлівка, Донецька область

про стягнення шкоди, завданою недостачею на суму 4181,04 грн.

Представники:

Від позивача: Динник Д.О., дов . № 19/6 від 01.01.14р.

Від відповідача-1: Селяков О.В., дов . №85 від 01.01.14р.

Від відповідача-2: не з`явився

СУТЬ СПОРУ: Публічне акціонерне товариство "Запоріжкокс" звернулось до Державного підприємства "Придніпровська залізниця" з позовом про стягнення вартості недостачі в розмірі 4181грн.04коп.

В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на комерційний акт РА№001005/32/197 від 16.02.2014р. (складений у доповнення до актів загальної форми №701/Г, №562/Б від 12.02.2014р. ст. Нижньодніпровськ - Узел Придніпровської залізниці); залізничну накладну №48664148 від 08.02.2014р.; досилочну накладну №45879707 від 12.02.2014р.; норми Статуту залізниць України.

Позивач зазначає, що на підставі залізничної накладної №48664148 від 08.02.2014р. вантажовідправника ПАТ "ЦЗФ" Калінінська", позивачу надійшло вугілля кам'яне. Під час видачі вантажу з перевіркою була встановлена вагова недостача продукції у вагоні №65517609 - 3550кг. З урахуванням норми недостачі 1%, вагова недостача склала на загальну суму 4181грн.04коп.

Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 26.09.2014р. було порушено провадження у справі та призначене судове засідання.

15.10.2014р. Державне підприємство "Придніпровська залізниця" заявило клопотання, в якому просить залучити до участи у справі у якості другого відповідача Публічне акціонерне товариство "Центральна Збагачувальна Фабрика "Калінінська". Дослідивши вказане клопотання, суд встановив, що воно відповідає вимогам чинного законодавства та підлягає задоволенню.

Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 15.10.2014р. до участі у справі в якості другого відповідача було залучено Публічне акціонерне товариство "Центральна Збагачувальна Фабрика "Калінінська".

У відзиві від 17.11.2014р. Державне підприємство "Придніпровська залізниця" не погодилось із заявленими вимогами та вказало наступне.

Згідно зі статтею 31 Статуту залізниць України придатність вагона чи контейнера для перевезення відповідного вантажу у комерційному відношенні визначається відправником або залізницею, якщо вона здійснює завантаження.

Правилами перевезень вантажу у вагонах відкритого типу, затвердженими наказом Міністерства транспорту України №542 від 20.08.2001р., встановлено, що перед навантаженням вантажу, відправник зобов'язаний пересвідчитись, що перевезення у наданому вагоні не призведе до втрати вантажу, якщо псування вантажу є наслідком комерційної несправності вагона, відповідальність покладається на того, хто завантажив продукцію у вагон.

09.12.2014р. Державне підприємство "Придніпровська залізниця" надало доповнення до відзиву, в яких зазначило, що спірний вагон №65517609 був зданий залізниці після здвоєної операції, тобто був повторно завантажений після попереднього вивантаження відправником.

Публічне акціонерне товариство "Запоріжкокс" 09.12.2014р. надало уточнену позовну заяву, в якій просить стягнути з Публічного акціонерного товариства "Центральна Збагачувальна Фабрика "Калінінська" вартість недостачі в розмірі 4181грн.04коп. Вказана заява була прийнята судом до розгляду.

Разом з тим, позивач надав докази надсилання електронною поштою Публічному акціонерному товариству "Центральна Збагачувальна Фабрика "Калінінська" матеріалів позовної заяви з додатками.

У зв'язку з невиконанням відповідачем-2 вимог суду, викладених в ухвалах господарського суду Дніпропетровської області від 26.09.2014р., 15.10.2014р., 18.11.2014р. та нез'явленням у судові засідання, розгляд справи відкладався.

За інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців Публічне акціонерне товариство "Центральна Збагачувальна Фабрика "Калінінська" зареєстровано в місті Горлівка Донецької області.

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 №1085-р "Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження" та повідомлень Укрпошти місто Горлівка Донецької області віднесено до переліку населених пунктів, до яких пересилання пошти не здійснюється.

Згідно з Інформаційним листом Вищого господарського суду України 12.09.2014 № 01-06/1290/14 якщо у господарського суду наявні достовірні (тобто документально підтверджені підприємством зв'язку) відомості про неможливість здійснення поштових відправлень до певних населених пунктів чи місцевостей, то суд не вчиняє дій, зазначених у підпунктах 1 і 2 цього пункту. У такому разі, а також у випадках, коли поштові відправлення учасникам судового процесу все ж було надіслано, але їх повернуто підприємством зв'язку через неможливість вручення, суд здійснює відповідне повідомлення шляхом надсилання телеграми, телефонограми, з використанням факсимільного зв'язку чи електронною поштою або з використанням інших засобів зв'язку, які забезпечують фіксацію повідомлення. У такому разі на примірнику переданого тексту, що залишається у матеріалах справи, зазначаються дата і година його передачі і прізвища та ініціали осіб, які передали і прийняли текст. У матеріалах справи мають міститися документи, що підтверджують отримання учасником судового процесу повідомлення (завірений судом витяг з журналу реєстрації телефонограм, журналу реєстрації електронних поштових відправлень тощо).

Судом на електронну адресу Публічного акціонерного товариства "Центральна Збагачувальна Фабрика "Калінінська" було направлено ухвалу господарського суду Дніпропетровської області від 18.11.2014р. Як вбачається з повідомлення про отримання електронного листа наданого інформаційно - технічним відділом, Публічне акціонерне товариство "Центральна Збагачувальна Фабрика "Калінінська" отримало ухвалу господарського суду Дніпропетровської області від 18.11.2014р. - 21.11.2014р.

Отже, відповідача відповідно до статті 77 Господарського процесуального кодексу України належним чином повідомлено про час і місце розгляду справи.

Відповідно до статті 75 Господарського процесуального кодексу України, якщо відзив на позовну заяву і витребувані господарським судом документи не подано, справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами.

Враховуючи, що від відповідача повідомлення щодо неможливості участі у судовому засіданні 09.12.2014р. до господарського суду Дніпропетровської області не надходило, відзив на позовну заяву і витребувані господарським судом документи не подано, справа розглядається за наявними в ній матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, вивчивши правову позицію сторін, що викладена письмово та наявна в матеріалах справи, господарський суд встановив наступне.

Публічному акціонерному товариство "Запоріжкокс" було відправлено Публічним акціонерним товариством "Центральна Збагачувальна Фабрика "Калінінська", як вантажовідправником, на підставі залізничної накладної №48664148 від 08.02.2014р. зі станції відправлення Байрак Донецької залізниці на станцію призначення Запоріжжя - Ліве Придніпровської залізниці було передано у власність покупця (позивача) вугілля кам'яне, яке було завантажено у вагон №65517609.

Відповідно до положень статей 2, 3, 6, 37 Статуту залізниць України (далі-Статут) Статут визначає обов'язки, права і відповідальність залізниць, підприємств, які користуються залізничним транспортом; Статутом регламентуються організація та основні умови перевезення вантажів; дія Статуту поширюється на перевезення залізничним транспортом, в тому числі і вантажів; під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса, яка визначається останнім;

Накладна - основний перевізний документ, який надається залізниці відправником разом з вантажем, вона є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.

Уклавши з залізницею угоду на перевезення вантажу, відправник визнав тим самим обмеження та особливості, що встановлені Статутом, щодо меж відповідальності перевізника і вантажовідправника та погодився з ними.

За положеннями статті 129 Статуту обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами і актами загальної форми, які складають станції залізниць; комерційний акт складається для засвідчення в тому числі невідповідності маси вантажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах.

На станції Нижньодніпровськ - Узел Придніпровської залізниці 16.02.2014р. було складено комерційний акт РА№001005/32/197, в якому зафіксована недостача в кількості 3550кг. та зафіксовано наступне-

- комерційний акт РА№001005/32/197 за документом значиться, що вага нетто 68300кг., тара 21400кг. Фактично: брутто 86150кг, тара з документа 21400кг, нетто 64750кг, що менше ваги на 3550кг. Навантаження вантажу нижче бортів на 2-40см, є маркування. По ходу руху потягу, посередині вагону, над 6-7 люками в наявності воронкоподібне поглиблення довжиною 3м, шириною 2м, глибиною до дна вагону.У місті поглиблення маркування відсутнє. У технічному відношенні вагон не справний. Зправа по ходу руху потягу між кришкою 6 люку та продольною балкою вагону відсутній армовочний лист, зазор довжиною 500мм, шириною 40мм. Зправа по ходу руху потягу провисання кришки 7 люка на 180мм. Для попередження подальшої втрати вантажу зазори ущільнити за допомогою ганчір'я. Торцеві двері та розвантажувальні люки з обох боків закриті.

Відповідно до частин 1, 2, 4 пункту 27 Правил видачі вантажів вантаж вважається доставленим без утрати, якщо різниця між масою, вказаною в пункті відправлення в залізничній накладній, та масою, визначеною на станції призначення, не перевищує норми природної втрати і граничного розходження у визначенні маси нетто; при видачі вантажів, маса яких унаслідок їх властивостей зменшується при перевезенні, норма недостачі (сума норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) становить:

• 2% маси, зазначеної в перевізних документах, а саме: вантажі рідкі або здані до перевезення в сирому (свіжому) або у вологому стані; руда марганцева і хромова; кварцити у подрібненому стані (фракції 0-6 мм); мідний купорос; хімічна сировина навалом; солі; фрукти свіжі; овочі свіжі; шкіра оброблена і мокро солона; тютюн; м'ясо свіже;

• 1,5 % маси, зазначеної в перевізних документах, а саме: вугілля деревне; будівельні матеріали; кварцити в кусках; жири; риба солона; мінеральні добрива;

• 1% маси, зазначеної в перевізних документах, а саме: мінеральне паливо; кокс; руда залізна; вовна немита; мило; м'ясо морожене; птиця бита всяка; копченості м'які всякі;

• 0,5% маси всіх інших вантажів; норми недостачі або надлишку маси вантажів розраховуються: від маси брутто - для вантажів, які перевозяться в тарі й упаковці; від маси нетто - для вантажів, які перевозяться без тари й упаковки.

З урахування викладеного, норма недостачі становить 1%, загальний розмір недостачі у вагоні №65517609 дорівнює 4181грн.04коп.

Відповідно до статті 307 Господарського кодексу України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов'язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов'язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства.

За частиною першою статті 31 Статуту залізниць України, залізниця зобов'язана подавати під завантаження справні, придатні для перевезення відповідного вантажу, очищені від залишків вантажу, сміття, реквізиту, а у необхідних випадках - продезінфіковані вагони та контейнери.

Водночас, частиною п'ятою статті 31 Статуту залізниць України встановлено, що придатність рухомого складу, зокрема вагонів, для перевезення вантажу в комерційному відношенні визначається відправником, якщо завантаження здійснюється його засобами, або залізницею, якщо завантаження здійснюється засобами залізниці.

Згідно з залізничною накладною №48664148 від 08.02.2014р. завантаження вантажу у вагон №65517609 здійснювалось вантажовідправником (Публічним акціонерним товариством "Центральна Збагачувальна Фабрика "Калінінська"), тому відповідно до частини п'ятої статті 31 Статуту залізниць України придатність зазначеного вагону до перевезення вантажу у комерційному відношенні повинен був визначити саме він.

Відповідно до пункту 4 Правил перевезення вантажів у вагонах відкритого типу (далі - Правила перевезення вантажів), затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.08.2001 року № 542, можливість транспортування у вагонах відкритого типу вантажів, які містять дрібні фракції, розмір яких не перевищує 13 мм, визначається відправником.

Пунктом 5 Правил перевезення вантажів передбачено, що перед навантаженням вантажів, які містять дрібні фракції, відправник зобов'язаний пересвідчитися, що перевезення у наданому вагоні не призведе до втрати вантажу. Якщо втрата можлива через конструктивні зазори, відправник зобов'язаний вжити додаткових заходів щодо їх ущільнення, для чого йому залізницею надається безоплатний час користування вагонами до 30 хвилин на всю одночасно подану групу вагонів.

У разі навантаження у вагони відкритого типу вантажів, які містять дрібні фракції, відправник повинен вжити заходів щодо запобігання видуванню або просипанню дрібних часток вантажу під час перевезення, особливо у випадках навантаження вище рівня бортів вагона (із "шапкою"). Такі заходи розроблюються відправником окремо для кожного виду вантажу.

Поверхня вантажу у всіх випадках розрівнюється і ущільнюється. Для розрівнювання і ущільнення вантажу відправник може використовувати механізовані установки та інші пристрої.

З огляду на зміст комерційного акту РА№001005/32/197 від 16.02.2014р. вбачається, що відправник не виконав вимоги статті 31 Статуту залізниць України, пунктів 5 та 6 Правил перевезення вантажів у вагонах відкритого типу, не підготував вагони до перевезення сипучого вантажу та не вжив заходів, що запобігають висипанню вантажу на шляху прямування.

Згідно з приписами статей 110, 113, 114 Статуту залізниць України та статей 306, 314, 315 Господарського кодексу України, залізниця несе відповідальність за схоронність вантажу з часу його прийняття до перевезення і до моменту видачі одержувачу і, як перевізник, відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятого до перевезення вантажу у розмірі фактичної вартості вантажу, якщо не доведе, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з незалежних від неї причин.

Підпунктом 2 пункту "е" статті 111 Статуту залізниць України встановлено, що залізниця звільняється від відповідальності за втрату, недостачу, псування або пошкодження вантажу у разі, коли втрата, псування або пошкодження вантажу відбулися внаслідок завантаження вантажу відправником у непідготовлений, неочищений або несправний вагон (контейнер), який перед тим був вивантажений цим же відправником (здвоєна операція).

Із наданої Державним підприємством "Придніпровська залізниця" м. Дніпропетровськ пам'ятки про подавання та забирання вагону №404 від 08.02.2014р. вбачається, що спірний вагон не подавався залізницею відправнику під навантаження в порожньому стані, а були завантажені відправником (Публічним акціонерним товариством "Центральна Збагачувальна Фабрика "Калінінська") повторно після вивантаження попереднього вантажу, що прибув на його адресу, тобто мало місце виконання відправником здвоєної операції.

Відповідно до положень статті 80 Господарського процесуального кодексу України господарський суд припиняє провадження у справі, якщо відсутній предмет спору.

З урахуванням уточненої позовної заяви наданої позивачем, провадження у справі в частині стягнення з Державного підприємства "Придніпровська залізниця" вартості недостачі в розмірі 4181грн.04коп. підлягає припиненню у зв'язку з відсутністю предмету спору.

Відповідно до статті 1166 Цивільного кодексу України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

За встановлених обставин, відповідальність за нестачу спірного вантажу покладається на Публічне акціонерне товариство "Центральна Збагачувальна Фабрика "Калінінська".

Судові витрати розподіляються відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України.

Враховуючи викладене та керуючись нормами статей Цивільного кодексу України, Статуту залізниць України, ст.ст. 1, 2, 4, 21, 22, 33, 34, 36, 49, 80, 82, 83, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Публічного акціонерного товариства "Запоріжкокс" до Публічного акціонерного товариства "Центральна Збагачувальна Фабрика "Калінінська" про стягнення вартості недостачі в розмірі 4181грн.04коп. задовольнити.

Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Центральна Збагачувальна Фабрика "Калінінська" (код ЄДРОПУ: 00176489; Місцезнаходження: 84612, Донецька обл., м. Горлівка, вул. Калашнікова, буд. 212) на користь Публічного акціонерного товариства "Запоріжкокс" (код ЄДРПОУ: 00191224; Місцезнаходження: 69600, м. Запоріжжя, вул. Діагональна, буд. 4) суму вартості вагової недостачі в розмірі 4181грн.04коп. та витрати зі сплати судового збору в розмірі 1827грн.

Припинити провадження в частині стягнення з Державного підприємства "Придніпровська залізниця" вартості недостачі в розмірі 4181грн.04коп.

Видати наказ після набрання чинності рішенням.

В судовому засіданні від 09.12.2014р. проголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повний текст підписаний 10.12.2014р.

Суддя Р.Г. Новікова

Дата ухвалення рішення11.12.2014
Оприлюднено12.12.2014
Номер документу41855030
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/6333/14

Рішення від 11.12.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 18.11.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 15.10.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Ухвала від 26.09.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Новікова Рита Георгіївна

Постанова від 24.09.2014

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 11.09.2014

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Орєшкіна Еліна Валеріївна

Ухвала від 26.08.2014

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін Ігор Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні