Рішення
від 11.12.2014 по справі 914/3761/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11.12.2014 р. Справа № 914/3761/14

За позовом: Дрогобицького міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Дрогобицької міської ради, м. Дрогобич Львівської області,

до відповідача: Приватного підприємства «Любава - плюс», м. Дрогобич,

про внесення змін до договору оренди землі від 19.03.2008 року.

Суддя Яворський Б.І.

при секретарі Кубара А.

Прокурор: Клак Ю.Г.

Представники:

від позивача: Чукла С.П.

від відповідача: не з'явився.

На розгляд господарського суду Дрогобицьким міжрайонним прокурором в інтересах держави в особі Дрогобицької міської ради подано позов до Приватного підприємства «Любава - плюс» про внесення змін до договору оренди землі від 19.03.2008 року.

Ухвалою суду від 24.10.2014 р. порушено провадження у справі, яку призначено до розгляду на 10.11.2014р. Рух справи відображено у відповідних ухвалах суду.

У судовому засіданні 11.12.2014р. прокурор та представник позивача позовні вимоги підтримали з підстав, викладених у позовній заяві, просили суд позовні вимоги задоволити повністю, внести зміни до договору оренди землі від 19.03.2008 р., укладеного між Дрогобицькою міською радою та Приватним підприємством «Любава - плюс», та викласти п.2.3 договору у наступній редакції: «п.2.3. нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2' 268' 263,80 грн.», а п.4.1 договору у такій редакції: « 4.1. орендна плата за вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 4 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і становить 7' 560,88 грн. в місяць».

У судові засідання 10.11.2014р., 24.11.2014р. та 11.12.2014р. відповідач участі повноважного представника не забезпечив, відзиву на позовну заяву не подав, проти позову не заперечив, вимог ухвал суду не виконав. Поштовий конверт із ухвалою про порушення провадження у справі, надісланий відповідачу на адресу, вказану у Витязі з ЄДРЮОФОП та позовній заяві, повернувся на адресу суду з відміткою на конверті «за закінченням терміну зберігання».

Відповідно до ч.1 ст.64 ГПК України суддя, прийнявши позовну заяву, не пізніше трьох днів з дня її надходження виносить і надсилає сторонам, прокурору, якщо він є заявником, ухвалу про порушення провадження у справі, в якій вказується про прийняття позовної заяви, призначення справи до розгляду в засіданні господарського суду, про час і місце його проведення, необхідні дії щодо підготовки справи до розгляду в засіданні. Ухвала про порушення провадження у справі надсилається зазначеним особам за повідомленою ними господарському суду поштовою адресою. У разі ненадання сторонами інформації щодо їх поштової адреси, ухвала про відкриття провадження у справі надсилається за адресою місцезнаходження (місця проживання) сторін, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. У разі відсутності сторін за такою адресою, вважається, що ухвала про порушення провадження у справі вручена їм належним чином.

Згідно п.3.9.1. постанови Пленуму Вищого господарського суду України, від 26.12.2011р. № 18 із змінами та доповненнями «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» за змістом зазначеної статті 64 ГПК, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.

Відтак, суд виконав умови Господарського процесуального кодексу України щодо належного повідомлення відповідача про час і місце розгляду справи. Зважаючи на наведене, суд вважає за можливе розглянути справу без участі представника відповідача та його відзиву на позов, в порядку статті 75 ГПК України, за наявними у справі доказами.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та представника позивача, повно, всебічно і об'єктивно з'ясувавши усі обставини справи в їх сукупності, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, судом встановлено таке.

19.03.2008р. між Дрогобицькою міською радою (орендодавець, позивач по справі) та ПП «Любава-Плюс» (орендар, відповідач по справі) було укладено договір оренди землі (надалі по тексту - договір), згідно з яким орендодавець на підставі ст.42 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» та ч.12 Перехідних положень Земельного кодексу України надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі комерційного призначення, яка знаходиться за у м. Дрогобич на вул. Солоний ставок (згідно проекту відведення). Відповідно до п.2.1 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 2449 кв.м, у т.ч. територія автостоянки - 2449 кв.м.

Договір укладено на 20 років (п.3.1 договору).

Згідно з п.4.1 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3 відсотки нормативної грошової оцінки земельної ділянки і становить 1' 733,22 грн. на місяць.

Договір зареєстровано у Дрогобицькому міському відділі Львівської регіональної філії Центр державного земельного кадастру 19.03.2008р. за №04084400027.

19.03.2008р. між сторонами було складено акт приймання-передачі об'єкта оренди за яким орендодавець передав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку площею 2' 449,0 кв.м, розташовану за адресою: м.Дрогобич, вул.Солоний ставок (згідно проекту відведення).

Рішенням Дрогобицької міської ради від 27.07.2012 р. №703 затверджено «Положення про оренду земельних ділянок у м. Дрогобичі та порядок встановлення розмірів орендної плати за користування земельними ділянками».

Рішенням Дрогобицької міської ради від 10.07.2013р. №1077 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Дрогобича. Базова вартість 1 кв.м. землі становить 211,36 грн. Дане рішення вводиться в дію з 01.01.2014р.

Зазначене рішення міської ради опубліковане у газеті «Галицька зоря» 11.07.2013 р. випуск №76, копія якої знаходиться в матеріалах справи.

Відповідно до витягу з технічної документації від 03.06.2014р. №2376 нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка знаходиться у м.Дрогобич, вул.Солоний Ставок, для обслуговування території автостоянки, станом на 02.06.2014р. становить 2' 268' 263,80 грн.

Листом №3-21/4179 від 25.06.2014 р. Дрогобицька міська рада надіслала ПП «Любава-Плюс» проект договору про внесення змін до договору оренди землі від 19.03.2008 р., у якому позивач пропонував внести зміни до п.2.3 та п.4.1 договору оренди землі.

При прийнятті рішення суд виходив з наступного.

Згідно з ч.1 ст.36-1 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом. Підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави (ч.3 ст.36-1 Закону України «Про прокуратуру»).

Формами представництва є звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави, або про визнання незаконними правових актів, дій чи рішень органів і посадових осіб (ч.5 ст.36-1 Закону України «Про прокуратуру»).

Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999р. у справі № 1-1/99 з урахуванням того, що «інтереси держави» є оціночним поняттям, прокурор у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, у чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання тощо.

Даний позов заявлено прокурором Дрогобицького району Львівської області в межах наданих йому законодавством повноважень в інтересах держави в особі Дрогобицької міської ради для захисту її прав, передбачених Законом України «Про місцеве самоврядування» та Податковим кодексом України, а тому суд вважає, що прокурором доведено підставність звернення з відповідним позовом.

Відповідно до ст.792 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності (ст.1 Закону України «Про оренду землі»).

Згідно з п.14.1.125 ст.14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Відповідно до ч.5 ст.5 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно з п.2 ч.1 ст.13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: щодо земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років (ст.18 Закону України «Про оцінку земель»).

Відповідно до ч.2 ст.20 Закону України «Про оцінку земель» дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що є об'єктом договору, внесення змін до якого є предметом позовних вимог, становить 2' 268' 263,80 грн. (підтверджується витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 03.06.2014р. №2376).

Згідно з ч.1 ст.23 Закону України «Про оцінку земель» технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Відповідно до ч.4 ст.23 Закону України «Про оцінку земель» рішення рад щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.1 статті 271 Податкового кодексу України.

Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом (п.271.1 ст.271 Податкового кодексу України).

Згідно з ст.3 Бюджетного кодексу України бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року. Неприйняття Верховною Радою України закону про Державний бюджет України до 1 січня відповідного року не є підставою для встановлення іншого бюджетного періоду.

Статтею 143 Конституції України визначено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.

Відповідно до статті 144 Конституції України встановлено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Дрогобицькою міською радою 10.07.2013р. було прийнято рішення «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Дрогобича», яке у відповідності до п.271.1 ст.271 Податкового кодексу України набрало чинності та підлягає застосуванню до бюджетного періоду, в межах якого спір розглядається судом.

Відповідно до п.4.4 договору розмір орендної плати переглядається у разі зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку (п.13.1 договору).

Згідно з ст.30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Відповідно до ст.651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду (ст.188 ГК України).

Позивач звертався до відповідача з листом 25.06.2014 р., у якому повідомив про необхідність внесення відповідних змін до договору. Проте, у позасудовому порядку досягти згоди щодо зміни умов договору сторонам не вдалося.

Крім того, суд вважає за необхідне звернути увагу на наступне.

Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2002р. №15-рп-2002 (справа №1-2/2002 про досудове врегулювання спорів) право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.

Верховний Суд України у постанові від 20.11.2012р. (справа №28/5005/640/2012) наголошує, що обрання певного засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов'язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує. Отже, надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного договору оренди є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання позивачем вимог ч.2 ст.188 ГК України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору.

У пункті 2.19 постанови від 17.05.2011 року №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" Пленум Вищого господарського суду України звертає увагу, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братись судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. У визначених законом випадках застосовуються ціни, які встановлюються або регулюються уповноваженими органами виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Верховний Суд України у постанові від 03.12.2013р. у справі №5009/3430/12 зазначає, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Відповідно до ч.1 ст.111-28 Господарського процесуального кодексу України рішення Верховного Суду України, прийняте за наслідками розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішенням Верховного Суду України.

Частиною 2 ст.34 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Згідно з ст.33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Враховуючи наведене та беручи до уваги, що рішення Дрогобицької міської ради від 10.07.2013р., яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м.Дрогобича, набрало чинності та не скасовано, суд вважає за необхідне позовні вимоги прокурора задоволити повністю, внести зміни до договору оренди землі від 19.03.2008 року, укладеного між Дрогобицькою міською радою та Приватним підприємством «Любава - плюс», та викласти п.2.3 договору у наступній редакції: «нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2' 268' 263,80 грн.», а п.4.1 договору у такій редакції: «орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 4 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і становить 7' 560,88 грн. в місяць».

Відповідно до ч.1 ст.49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір у спорах, що виникають при укладенні, зміні та розірванні договорів покладаються на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін.

Оскільки прокуратура звільнена від сплати судових витрат та враховуючи те, що спір виник з вини відповідача, судові витрати стягуються з останнього в дохід Державного бюджету України.

На підставі викладеного та керуючись ст.36-1 Закону України «Про прокуратуру», ст.ст.13,18,20,23 Закону України «Про оцінку земель», ст.ст.1,21, 30 Закону України «Про оренду землі», ст.3 Бюджетного кодексу України, ст.ст.651,792 Цивільного кодексу України, ст.188 Господарського кодексу України, п.14.1.136 ст.14, п.271.1 ст.271, п.288.1 ст.288, п.288.5.2 ст.288 Податкового кодексу України та ст.ст.3,12,33,34,44,49,82- 85,111-28 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов задоволити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 19.03.2008 р., укладеного між Дрогобицькою міською радою (адреса: 82100, Львівська область, м.Дрогобич, пл.Ринок, буд.1, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 04055972 ) та Приватним підприємством «Любава - плюс» (адреса: 82100, Львівська обл., м. Дрогобич, вул.Міцкевича, буд.3, кв. 1, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 22407854 ), та викласти п.2.3 договору у наступній редакції: «нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2' 268' 263,80 грн.».

3. Внести зміни до договору оренди землі від 19.03.2008 р., укладеного між Дрогобицькою міською радою (адреса: 82100, Львівська область, м.Дрогобич, пл.Ринок, буд.1, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 04055972 ) та Приватним підприємством «Любава - плюс» (адреса: 82100, Львівська обл., м. Дрогобич, вул.Міцкевича, буд.3, кв. 1, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 22407854 ), та викласти п.4.1 договору у такій редакції: «орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 4 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і становить 7' 560,88 грн. в місяць».

4. Стягнути з Приватного підприємства «Любава - плюс» (адреса: 82100, Львівська обл., м. Дрогобич, вул.Міцкевича, буд.3, кв. 1, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 22407854) в дохід Державного бюджету України 1' 218,00 грн. судового збору.

5. Наказ видати відповідно до статті 116 Господарського процесуального кодексу України.

У судовому засіданні 11.12.2014р. проголошено вступну та резолютивну частини рішення, повний текст складений та підписаний 15.12.2014р.

Суддя Яворський Б.І.

Дата ухвалення рішення11.12.2014
Оприлюднено15.12.2014
Номер документу41889448
СудочинствоГосподарське
Сутьвнесення змін до договору оренди землі від 19.03.2008 року

Судовий реєстр по справі —914/3761/14

Ухвала від 10.11.2014

Господарське

Господарський суд Львівської області

Яворський Б.І.

Ухвала від 24.11.2014

Господарське

Господарський суд Львівської області

Яворський Б.І.

Рішення від 11.12.2014

Господарське

Господарський суд Львівської області

Яворський Б.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні