ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 вересня 2014 р. Справа № 804/10156/14 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Рищенко А. Ю., при секретарі судового засідання - Тоноян А.К., за участю: представника позивача - представника відповідача -Шульженко Д.В., Чохелі Т.Р., розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпропетровську адміністративну справу за позовом Публічного акціонерного товариства «Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій» до Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 04.07.2014 року №0002352201, -
ВСТАНОВИВ:
17.07.2014 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду звернулось Публічне акціонерне товариство «Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій» з позовом до Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 04.07.2014 року №0002352201.
Ухвалою суду від 26.08.2014 року було відкрито провадження у справі та призначено справу до судового розгляду після залишення позовної заяви без руху ухвалою суду від 21.07.2014 року.
Свої позовні вимоги Публічне акціонерне товариство «Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій» (далі - ПАТ «ДОПАС») обґрунтовує тим, що за результатами проведеної перевірки відповідачем було протиправно складено спірне податкове повідомлення-рішення, відповідно до якого позивач нарахував позивачеві суму грошового зобов'язання з орендної плати за землю у розмірі - 62928,16грн., нараховані штрафні (фінансові) санкції у розмірі - 15732,05грн. Адже за результатами проведеної перевірки податковий орган прийшов до висновку про те, що позивачем було задекларовано орендну плату за землю нібито із заниженням за наступний період часу: жовтень - грудень 2012 року, за 2013 рік, за січень - квітень 2014 року. За твердженнями позивача, контролюючий орган не мав права застосовувати (встановлювати) нову грошову оцінку земельної ділянки у розмірі - 1035,21грн. за 1 кв. м., з урахуванням якої були донараховані грошові зобов'язання оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням. Тим більше, що Дніпропетровська міська рада не визначала новий розмір грошової оцінки землі відповідним рішенням, тому у ПАТ «ДОПАС» не було підстав розраховувати орендну плату за землю на підставі інших, не відомих йому підстав. Натомість податковий орган виніс оскаржуване податкове повідомлення-рішення, яким збільшив суму грошового зобов'язання, з урахуванням нової грошової оцінки земельної ділянки.
Просить суд: визнати протиправним та скасувати у повному обсязі податкове повідомлення-рішення від 04.07.2014 року №0002352201 про збільшення суми грошового зобов'язання з орендної плати за землю з юридичних осіб за основним платежем на - 62928,16грн., нараховані штрафні (фінансові) санкції у розмірі - 15732,05грн.
Під час судового засідання представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі та пояснив обставини справи таким чином як вони викладені вище.
Представник відповідача заперечував проти задоволення позовних вимог у повному обсязі та зазначив про те, що результати проведеної перевірки є правомірними та винесене податкове повідомлення-рішення скасуванню не підлягає. Адже згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 18.09.2009 року №2601, який є невід'ємною частиною договору, з урахуванням коефіцієнтів індексації, передбачених ст.289 Податкового кодексу України, нормативна грошова оцінка земельної ділянки по вул. Героїв Сталінграда, площею 0,2283га (кадастровий номер - 1210100000:02:277:0023) у 2012 - 2014 роках складає - 984745,38грн. та обчислена, виходячи із коефіцієнта функціонального використання 0,5, який застосовується для земель, зайнятих поточним та відведені під майбутнє будівництво. Та відповідно до інформації Управління Держземагентства у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області від 07.05.2014 року №26/79 у разі використання ПАТ «ДОПАС» земельної ділянки по вул. Героїв Сталінграду, площею 0,2283га для земель транспорту нормативна грошова оцінка 1 кв. м. вищезазначеної земельної ділянки у 2012 -2014 роках буде складати - 1035,21грн. Тобто, після закінчення будівництва та вводу в експлуатацію автостанції вул. Героїв Сталінграду, розташованій на земельній ділянці площею - 0,2283 га складає - 2363384,43грн.
Суд, заслухавши думки осіб, що брали участь у розгляді справи, вивчивши наявні у справі докази та оцінивши їх у сукупності, вважає необхідним задовольнити даний адміністративний позов повністю з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що на підставі наказу від 12.06.2014 року №882 та повідомлення від 12.06.2013 року №316, виданого відповідачем, службовими особами податкового органу була проведена документальна позапланова невиїзна перевірка ПАТ «ДОПАС» (код ЄДРПОУ - 03113549) з питань повноти нарахування орендної плати за землю за період з 01.10.2012 року по 30.04.2014 року. Вказану перевірку було проведено на підставі пп.75.1.2 п.75.1 ст.75, пп.78.1.1 п.78.1 ст.78, п.79.1 ст.79 Податкового кодексу України. Копія наказу від 12.06.2014 року №882 та повідомлення від 12.06.2014 року №312 про проведення перевірки були направлені позивачу поштою.
Хід та результати проведеної перевірки оформлені ПАТ «ДОПАС» в акті перевірки від 13.06.2014 року №1632/04-62-22-1-9/03113549.
За результатами проведеної перевірки відповідачем були зроблені такі висновки щодо встановлених порушень, а саме: порушення пп.16.1.4 п.16.1 ст.16 Податкового кодексу України, внаслідок чого було встановлено заниження орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Бабушкінського району, на жовтень - грудень 2012 року - 7782,60грн., 2013 рік - 41359,16грн., січень - квітень 2014 року - 13786,40грн. З урахуванням чого, відповідач виніс оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 04.07.2014 року №0002352201.
При цьому, основною аргументацією контролюючого органу в акті перевірки було те, що за даними Управління Держземагентства у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області від 07.05.2014 року №26/79 у 2012 - 2014 роках нормативна грошова оцінка 1 кв. м. орендованої за договором земельної ділянки буде складати - 1035,21грн. А позивачеві була надана земельна ділянка на підставі договору оренди від 08.10.2009р. для здійснення проектування та будівництва автостанції по вул. Героїв Сталінграда м. Дніпропетровська (п. 5.1. договору оренди) і після закінчення будівництва автостанції ПАТ «ДОПАС» повинно сплачувати орендну плату у більшому розмірі. Тобто, після закінчення будівництва та вводу в експлуатацію автостанції вул. Героїв Сталінграда, розташованій на земельній ділянці площею - 0,2283га, складає - 2363384,43грн., а не 984745,38грн. як було застосовано для розрахунку позивачем.
Так, в ході судового розгляду справи встановлено, що 08.10.2009 року між Дніпропетровською міською радою та ПАТ «ДОПАС» було укладено договір оренди земельної ділянки терміном на три роки.
Відповідно до умов договору ПАТ «ДОПАС» було прийнято у строкове платне користування земельну ділянку, що розташована за адресою: м. Дніпропетровськ, вул. Героїв Сталінграда (Бабушкінський район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:277:0023. Цільове використання земельної ділянки за договором (УКЦВЗ) 1.14.2 (автомобільний транспорт), загальна площа земельної ділянки - 0,2283га. Цільове призначення земельної ділянки - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Земельна ділянка була надана в оренду для проектування та будівництва автостанції.
Крім того, за умовами договору оренди земельної ділянки річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі мінімальної ставки орендної плати, встановленої Законом України «Про оренду землі». Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.
За даними акту перевірки об'єкт будівництва (автостанція) по вул. Героїв Сталінграда введено в експлуатацію згідно декларації про готовність об'єкта до експлуатації серії ДП №14312198787 від 24.10.2012 року. А датою прийняття в експлуатацію об'єкта є дата реєстрації декларації або видачі сертифіката (п.11 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року №461).
В оскаржуваному податковому повідомленні-рішенні податкова інспекція розраховує суму грошового зобов'язання зі сплати орендної плати за землю з юридичних осіб, з урахуванням нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а саме: 1035,21грн. за 1 кв. м.
Слід зазначити, що п.3.2. вказаного договору встановлено, що після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, якій належно виконував обов'язки відповідно до умов договору, продовжує користуватись земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і письмово, не пізніше ніж за 3 місяці до закінчення строку договору звернувся до міської ради з клопотанням щодо продовження його дії, то за відсутності письмових заперечень орендодавця та відповідного рішення міської ради договір оренди земельної ділянки може бути продовжено або поновлено на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені попереднім договором.
За поясненнями позивача, листом від 12.09.2012р. №04/1081 він просив орендодавця (Дніпропетровську міську раду) поновити зазначений договір оренди земельної ділянки. Після закінчення строку вказаного договору Дніпропетровська міська рада не надсилала орендареві (ПАТ «ДОПАС») повідомлення про розірвання договору, а також не приймала відповідного рішення про розірвання договору.
У відповідності до ст.33 Закону України «Про оренду землі», у разі, якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.
З огляду на що, позивач продовжує користуватись земельною ділянкою за кадастровим номером 1210100000:02:277:0023 по вул. Героїв Сталінграда м. Дніпропетровська за умовами укладеного договору.
Крім того, в період з жовтня 2012 року по травень 2014 року на території автостанції проводились будівельні роботи. За даними акту приймання виконаних будівельних робіт по формі №КБ-2в за травень 2014 року на автостанції по вул. Героїв Сталінграда м. Дніпропетровська проводились будівельні роботи.
Згідно умов договору підряду від 30.10.2012р. №30/10/12 на території автостанції по вул. Героїв Сталінграда м. Дніпропетровська було розпочато другу чергу будівництва автостанції та на виконання цих робіт було розроблено відповідний проект №254.11 ПЗ.
Тобто, у період з жовтня 2012 року по травень 2014 року на території автостанції будівельні роботи проводились та друга черга будівельних робіт на даний час не завершена, а ПАТ «ДОПАС» продовжує використовувати земельну ділянку по вул. Героїв Сталінграда м. Дніпропетровська для здійснення проектування та будівництва автостанції у відповідності до п.5.1. наведеного договору оренди землі. А за даними додатків до договору оренди земельної ділянки від 08.10.2009р.: розрахунком розміру орендної плати та витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 12.02.2009р. №2601 встановлено, що грошова оцінка земельної ділянки становить 929897,63грн. (розмір земельного податку - 9298,98грн.).
Згідно п.288.1 ст.288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Пунктом 289.1 ст.289 Податкового кодексу України встановлено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Відповідно до п.271.2 ст.271 Податкового кодексу України, рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
У відповідності до ч.5 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування», рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію.
Пунктом 289.3 ст.298 Податкового кодексу України визначено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Відповідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської Ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Відповідно до ст.18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою.
Підставою для проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, у відповідності із ст.15 Закону України «Про оцінку земель» є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Згідно із ст.23 зазначеного закону технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Відповідно до ч.1 ст.21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Згідно п.288.1 ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Статтею 21 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що розмір орендної плати за землю встановлюється за згодою сторін у договорі оренди.
Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.
Як на підставу зміни нормативної грошової оцінки 1 кв. м. земельної ділянки по вул. Героїв Сталінграду у м. Дніпропетровську, відповідач посилається на інформацію Управління Держземагентства у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області від 07.05.2014 року №26/79, відповідно до якої нормативна грошова оцінка 1 кв. м. вищевказаної земельної ділянки у 2012 - 2014 роках буде складати - 1035,21грн. Та після закінчення будівництва та вводу в експлуатацію автостанції на земельній ділянці площею - 0,2283га, нормативна грошова оцінка складає - 2363384,43грн.
Суд зазначає, що нормативна грошова оцінка 1 кв. м. земельної ділянки була встановлена сторонами - ПАТ «ДОПАС» та Дніпропетровською міською радою - відповідно до умов укладеного договору оренди, а саме: як вже було зазначено вище у п.2.3 розділу 2 вказаного договору - нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 929897,63грн. Крім того, за нормами Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться за рішенням в тому числі органу місцевого самоврядування.
Так, за положеннями ст.3 Цивільного кодексу України однією із засад цивільного законодавства є свобода договору.
Відповідно до ст.6 Цивільного кодексу України сторони мають право врегулювати у договорі, який передбачений актами цивільного законодавства, свої відносини, які не врегульовані цими актами. Сторони в договорі можуть відступити від положень актів цивільного законодавства і врегулювати свої відносини на власний розсуд. Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.
За ст.627 Цивільного кодексу України, відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Отже, з огляду на вищевикладене суд приходить до висновку про те, що посилання податкового органу на наявну інформацію Управління Держземагентства у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області щодо встановленої нормативної грошової оцінки є безпідставними, а відповідний розрахунок орендної плати за землю з юридичних осіб є помилковим. Адже Дніпропетровська міська рада не приймала нового рішення щодо проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, розташованої по вул. Героїв Сталінграду у м. Дніпропетровську. Та за поясненнями ПАТ «ДОПАС», ним не було отримано будь-якої інформації від компетентних органів, включаючи Дніпропетровську міську раду як орендодавця за вказаним вище договором, відносно затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Зміни до договору оренди вказаної земельної ділянки щодо встановлення нової нормативної оцінки землі і зміни розміру орендної плати не вносились.
За ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до п.289.1 ст.289 Податкового кодексу України орендна плата за використання зазначеної земельної ділянки розраховувалась, декларувалась та сплачувалась позивачем на підставі даних Держкомзему та Держземагентства, що підтверджується даними державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку земельних ділянок від 14.11.2011р. №0943, витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 22.04.2013р. №649. Відповідні копії є наявними в матеріалах справи.
Отже, суд приймає до уваги вказаний факт та зазначає, що у поданих податкових деклараціях по сплаті орендної плати за землю (електронною поштою) позивачем самостійно проводився розрахунок грошових зобов'язань на підставі наявних та достовірних даних Держкомзему та Держземагенства, в тому числі нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі - 929897,63грн. Також суд акцентує увагу на тому, що за умовами договору оренди землі від 28.10.2009 року не визначені умови щодо можливої зміни вказаної нормативної грошової оцінки. Крім того, відповідачем при винесенні оскаржуваного повідомлення-рішення залишено по за увагою той факт, що на вказаній вище земельній ділянці на території автостанції ще не були закінчені будівельні роботи. Отже земельна ділянка продовжує використовуватись позивачем для здійснення будівельних робіт у відповідності до п.5.1. договору оренди.
Тому, проведені відповідачем коригування даних податкової звітності ПАТ «ДОПАС» щодо розміру орендної плати за землю з юридичних осіб є протиправними та необ'єктивними. Адже службовими особами податкового органу було хибно використано інформацію Управління Держземагентства у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області від 07.05.2014 року №26/79 щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки для перерахунку наданих ПАТ «ДОПАС» даних щодо розміру грошових зобов'язань з орендної плати за землю з юридичних осіб. З огляду на що, винесене податкове повідомлення-рішення від 04.07.2014 року №0002352201 про збільшення суми грошового зобов'язання з орендної плати за землю з юридичних осіб за основним платежем на - 62928,16грн., нараховані штрафні (фінансові) санкції у розмірі - 15732,05грн. є протиправним та підлягає скасуванню.
Таким чином, суд приходить до висновку, що даний адміністративний позов підлягає задоволенню повністю.
Також суд вважає за необхідне вирішити питання про розподіл судових витрат згідно ст.ст.87, 94 КАС України. Та присудити з Державного бюджету України на користь позивача сплачену ним суму судового збору у загальному розмірі - 182,70грн. (згідно платіжного доручення від 16.07.2014 року №5319 - 73,08грн. та згідно платіжного доручення від 20.08.2014 року №5963 - 109,62грн.).
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.10, 12, 60, 86, 160, 161, 163 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Публічного акціонерного товариства «Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій» до Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 04.07.2014 року №0002352201 - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати у повному обсязі податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області від 04.07.2014 року №0002352201 про збільшення суми грошового зобов'язання з орендної плати за землю з юридичних осіб за основним платежем на - 62928,16грн., нараховані штрафні (фінансові) санкції у розмірі - 15732,05грн.
Присудити з Державного бюджету України на користь Публічного акціонерного товариства «Дніпропетровське обласне підприємство автобусних станцій» (код ЄДРПОУ - 03113549) сплачену суму судового збору у загальному розмірі - 182,70грн. (сто вісімдесят дві) грн. 70коп.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги через Дніпропетровський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі відкладення виготовлення постанови в повному обсязі, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкт владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови.
Повний текст постанови складений 22.09.2014 року.
Суддя А.Ю. Рищенко
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.09.2014 |
Оприлюднено | 19.12.2014 |
Номер документу | 41906029 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рищенко Андрій Юрійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рищенко Андрій Юрійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рищенко Андрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні