cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Київської області
01032, м. Київ - 32, вул. Комінтерну, 16 тел. 235-24-26 РІШЕННЯ
Іменем України
"09" грудня 2014 р. Справа № 911/4010/14
Суддя господарського суду Київської області Подоляк Ю.В., розглянувши справу
за позовом Кагарлицького міжрайонного прокурора Київської області в інтересах держави в особі Головного управління Держземагентства у Київській області до 1. Слобідської сільської ради Кагарлицького району Київської області 2. Сільськогосподарського кооперативу «Агробізнес» третя особа Управління Держземагентства у Кагарлицькому районі Київської області провизнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та повернення земельної ділянки за участю представників:
прокуратури:Пиріг Н.М. - посв. від 01.10.2014р. № 029268 сторін та третьої особи:не з'явились, про час і місце судового засідання повідомлені належним чином суть спору:
До господарського суду Київської області надійшла позовна заява Кагарлицького міжрайонного прокурора Київської області (далі - прокурор) в інтересах держави в особі Головного управління Держземагентства у Київській області (надалі - позивач) до Слобідської сільської ради Кагарлицького району Київської області (далі - перший відповідач), Сільськогосподарського кооперативу «Агробізнес» (далі - другий відповідач), за участю третьої особи - Управління Держземагентства у Кагарлицькому районі Київської області (далі - третя особа) про:
- визнання незаконним та скасування рішення ХХХХVI сесії VI скликання Слобідської сільської ради від 14.02.2014р. № 291.1-46-VI «Про передачу в оренду СК «Агробізнес» земельних ділянок із земель резервного фонду сільської ради та встановлення орендної плати», яким передано в оренду СК «Агробізнес» земельні ділянки загальною площею 22 га в тому числі в полі № 13 - 5,7 га, в полі 15 - 16,3 га із земель резервного фонду сільської ради за межами населеного пункту;
- визнання недійсним договору оренди земельної ділянки, укладеного 14.02.2014р. між Слобідською сільською радою Кагарлицького району Київської області та Сільськогосподарським кооперативом «Агробізнес» щодо земельних ділянок загальною площею 22 га в тому числі в полі № 13 - 5,7 га, в полі 15 - 16,3 га, що знаходяться на території Слобідської сільської ради Кагарлицького району Київської області за межами населеного пункту;
- зобов'язання Сільськогосподарського кооперативу «Агробізнес» повернути державі в особі Головного управління Держземагентства у Київській області земельні ділянки загальною площею 22 га в тому числі в полі № 13 - 5,7 га, в полі 15 - 16,3 га, що знаходяться на території Слобідської сільської ради Кагарлицького району Київської області за межами населеного пункту (вимоги в редакції клопотання від 14.11.2014р. № 5157вих. 14).
В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що Слобідська сільська рада Кагарлицького району Київської області приймаючи оскаржуване рішення та укладаючи спірний договір з СК «Агробізнес», діяла поза межами власних повноважень та не у спосіб, визначений законом.
Присутній в судовому засіданні прокурор повністю підтримав позовні вимоги в редакції клопотання від 14.11.2014р. № 5157вих. 14 та просить суд їх задовольнити з мотивів викладених в позові.
Позивач належним чином повідомлений про час і місце розгляду справи в судові засідання не з'явився, про причини неявки суд не повідомив. Проте, від позивача надійшли пояснення до позовної заяви від 10.11.2014р. № 21-15/69.
Відповідач, належним чином повідомлений про час і місце розгляду справи в судові засідання не з'явився. Проте, з подано листа від 27.11.2014р. № 02-44/396 вбачається, що сільська рада проти позову заперечує, з підстав, що на момент укладення договору питання щодо передачі в оренду земель державної та комунальної власності за межами населеного пункту не було врегульовано. У вказаному листі відповідач просить суд розглядати справу без представника сільської ради за наявними документами.
Третя особа, належним чином повідомлена про час і місце розгляду справи в судові засідання не з'явилась. Проте, від третьої особи надійшов лист, в якому остання просить суд розглядати справу без участі її представника.
Враховуючи, що неявка сторін та третьої особи в судове засідання не перешкоджає розгляду спору по суті, суд вважає за можливе здійснити розгляд справи відповідно до ст. 75 ГПК України за відсутності представників сторін та третьої особи за наявними в ній матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, присутнього в судовому засіданні, дослідивши докази та оцінивши їх в сукупності, суд
встановив:
Оскаржуваним рішенням Слобідської сільської ради VI скликання від 14.02.2014р. № 291.1-46-VI «Про передачу в оренду СК «Агробізнес» земельних ділянок із земель резервного фонду сільської ради та встановлення орендної плати» передано в оренду СК «Агробізнес» земельні ділянки загальною площею 22 в тому числі: в полі № 13 - 5,7 га, в полі № 15 - 16,3 га із земель резервного фонду сільської ради, які розташовані на території Слобідської сільської ради, за межами населеного пункту для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
На підставі зазначеного рішення між Слобідською сільською радою та Сільськогосподарським кооперативом «Агробізнес» укладено спірний договір оренди земельної ділянки від 14.02.2014р., який зареєстрований в книзі записів реєстрації договорів оренди земельних ділянок Слобідської сільської ради 14.02.2014р. за № 5. Відповідно до умов цього договору Слобідська сільрада - орендодавець надає, а СК «Агробізнес» - орендар приймає в строкове платне користування землі резервного фонду, які знаходяться на території Слобідської сільської ради за межами населеного пункту зальною площею 22 га, в тому числі: в полі № 13 - 5,7 га, в полі № 15 - 16,3 га.
Згідно акта прийому-передачі земельної ділянки від 14.02.2014р. орендодавець передав, а орендар отримав земельну ділянку для товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 22 га, в тому числі 22 га ріллі, яка розташована на території Слобідської сільської ради за межами населеного пункту.
Прокурор обґрунтовуючи свої вимоги посилаються на те, що Слобідська сільська рада приймаючи оскаржуване рішення та укладаючи спірний договір з СК «Агробізнес», діяла поза межами власних повноважень та не у спосіб, визначений законом, з порушенням норм земельного законодавства України, оскільки у відповідності до земельного законодавства, зокрема, ст. 122 Земельного кодексу України, право розпоряджатися земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності належало Центральному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальним органам.
За вказаних обставин, прокурор просить суд визнати незаконним та скасувати оскаржуване рішення Слобідської сільської ради від 14.02.2014р. № 291.1-46-VI; визнати недійсним спірний договір оренди земельної ділянки, укладений 14.02.2014р. між відповідачами та зобов'язати другого відповідача повернути державі в особі Головного управління Держземагентства у Київській області земельну ділянку передану за спірним договором оренди.
В якості доказу, який підтверджує, що передана сільрадою в оренду другому відповідачу земельна ділянка загальною площею 22 га, яка розташована на території Слобідської сільської ради є земельною ділянкою сільськогосподарського призначення державної власності та знаходиться за межами населеного пункту, прокурор посилається на:
- викопіювання із проекту формування територій і встановлення меж Слобідської сільської ради;
- лист Слобідської сільської ради від 08.08.2014р. № 02-44/282, згідно до якого земельна ділянка загальною площею 22 га, яка відповідно до рішення 14.02.2014р. передана в оренду СК «Агробізнес», розташована за межами населеного пункту с. Слобода;
- лист Слобідської сільської ради від 26.08.2014р. № 02-44/301, згідно до якого земельна ділянка загальною площею 22 га, яка відповідно до рішення 14.02.2014р. передана в оренду СК «Агробізнес», розташована за межами населеного пункту, цільове призначення земельної ділянки площею 5,7 га - сіножаті, земельної ділянки 16,3 га - пасовища;
- листи Управління Держземагентства у Кагарлицькому районі Київської області від 08.09.2014р. № 01-17-565 (на № 4009вих-14 від 08.09.2014р.) та від 21.10.2014р. № 01-17-649 (на № 4556вих-14 від 20.10.2014), відповідно до яких земельна ділянка знаходиться на території Слобідської сільської ради за межами населеного пункту, відноситься до земель державної власності, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення.
Статтею 14 Конституції України передбачено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
Згідно ч. 1, 2 ст. 84 Цивільного кодексу України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
Відповідно до статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Згідно ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Порядок передачі земельних ділянок в оренду визначений ст. 124 Земельного кодексу України, згідно з ч. 1 якої передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Згідно з ч. 4 ст. 4 Закону України «Про оренду землі» орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.
Приписами ч. 2 ст. 16 Закону України «Про оренду землі» укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Відповідно до п. 1 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України № 445 від 08.04.2011р., Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Згідно з п. 1 Положення про Головне управління Держземагентства в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 258 від 10.05.2012р., Головне управління Держземагентства в області є територіальним органом Державного агентства земельних ресурсів України та йому підпорядковане.
Пунктом 4.32. Положення про Головне управління Держземагентства в області встановлено, що Головне управління відповідно до покладених на нього завдань передає відповідно до закону земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб в межах області.
Отже, передача земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб в межах області здійснюється Головним управлінням Держземагентства в області.
З огляду на вищевикладене та виходячи зі змісту зазначених положень земельного законодавства, Слобідська сільська рада, як орган місцевого самоврядування, не мала повноважень щодо розпорядження вищезазначеною земельною ділянкою сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована поза межами населеного пункту та не мала право надавати її в оренду.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст. 21 Цивільного кодексу України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Частиною 1 ст. 393 Цивільного кодексу України визначено, що правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.
Враховуючи вищевикладене та взявши до уваги в якості доказів вищезазначені листи Слобідської сільської ради, листи Управління Держземагентства у Кагарлицькому районі Київської області та викопіювання із проекту формування територій і встановлення меж Слобідської сільської ради, суд приходить до висновку, що оскаржуване рішення Слобідської сільської ради VI скликання від 14.02.2014р. № 291.1-46-VI «Про передачу в оренду СК «Агробізнес» земельних ділянок із земель резервного фонду сільської ради та встановлення орендної плати» прийняте Слобідською сільрадою з порушенням вимог земельного законодавства, зокрема, ст. 122 Земельного кодексу України та вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України поза межами власних повноважень та не у спосіб, визначений законом, в зв'язку з чим, позовні вимоги про визнання його незаконним та скасування, є доведеними, обґрунтованими, відповідачами не спростованими, а відтак підлягають задоволенню.
За вказаних вище обставин, укладання Слобідською сільською радою та Сільськогосподарським кооперативом «Агробізнес» договору оренди земельної ділянки від 14.02.2014р. відбулось без наявності відповідного рішень органу, до компетенції якого віднесені повноваження щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності, розташованих поза межами населеного пункту, що суперечить вимогам законодавства.
Відповідно до ч. 1 ст. 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.
Згідно з ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Оскільки спірний договір оренди земельної ділянки від 14.02.2014р., укладений всупереч приписам земельного законодавства, за відсутності рішення компетентного органу та на підставі оскаржуваного рішення Слобідської сільської ради до повноважень і компетенції якої не належить вирішення питань щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності, розташованих поза межами населеного пункту, то він підлягає визнанню судом недійсними на підставі ч. 1 ст. 203 та ч. 1 ст. 215 ЦК України.
З огляду на зазначене, суд задовольняє вимогу прокурора про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 14.02.2014р., укладеного між Слобідською сільською радою та Сільськогосподарським кооперативом «Агробізнес», зареєстрований в книзі записів реєстрації договорів оренди земельних ділянок Слобідської сільської ради 14.02.2014р. за № 5, з огляду на доведеність та обґрунтованість вказаної вимоги та визнає зазначений договір недійсним.
Відповідно до ч. 2 ст. 393 Цивільного кодексу України власник майна, права якого порушені внаслідок видання правового акта органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, має право вимагати відновлення того становища, яке існувало до видання цього акта.
Оскільки оскаржуване рішення є незаконним, а договір оренди земельної ділянки від 14.02.2014р., укладений між Слобідською сільською радою та Сільськогосподарським кооперативом «Агробізнес» визнається судом недійсним та враховуючи вказану норми права, вимога прокурора щодо зобов'язання другого відповідача - Сільськогосподарський кооператив «Агробізнес» повернути державі в особі Головного управління Держземагентства у Київській області земельні ділянки загальною площею 22 га в тому числі в полі № 13 - 5,7 га, в полі 15 - 16,3 га, що знаходяться на території Слобідської сільської ради Кагарлицького району Київської області за межами населеного пункту є доведеною, обґрунтованою, відповідачами не спростованою, а відтак підлягає задоволенню.
Заперечення першого відповідача проти позову, з підстав того, що на момент укладення спірного договору питання щодо передачі в оренду земель державної та комунальної власності за межами населеного пункту не було врегульовано не приймаються судом до уваги при вирішені даного спору та відхиляються судом з огляду на їх безпідставність, позаяк зазначене питання на момент прийняття оскаржуваного рішення та укладення спірного договору було врегульовано вищепереліченими нормами земельного законодавства України.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд враховує таке.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» судовий збір справляється у відповідному розмірі від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Згідно пп. 2 п. 2 ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» ставки судового збору за подання до господарського суду позовної заяви немайнового характеру встановлюються у таких розмірах: 1 розмір мінімальної заробітної плати.
Відповідно до ст. 8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» встановлено, що мінімальна заробітна плата у 2014р. у місячному розмірі з 1 січня становить - 1218 гривень.
Відповідно до п. 2.11 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України» від 21.02.2013р. № 7, якщо в позовній заяві об'єднано дві або більше вимог немайнового характеру, пов'язаних між собою підставами виникнення або поданими доказами, судовий збір сплачується окремо з кожної з таких вимог.
Відповідно до п. 11 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір» органи прокуратури - при здійсненні своїх повноважень звільняються від сплати судового збору.
Згідно п. 4.6 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України» від 21.02.2013р. № 7 приймаючи рішення зі справи, провадження в якій порушено за заявою прокурора, господарський суд у разі повного або часткового задоволення позову (скарги) стягує судовий збір з відповідача (повністю або пропорційно задоволеним вимогам), якщо він не звільнений від сплати судового збору. Стягнення відповідних сум судового збору здійснюється в доход державного бюджету України.
Оскільки прокурором заявлено 3 вимоги немайнового характеру, то судовий збір відповідно до вищезазначених норм сплачується окремо з кожної з таких вимог та становить 3654 грн. (1218 грн. - 1 розмір мінімальної заробітної плати х 3 вимог немайнового характеру).
За вказаних обставин, розмір судового збору за подання до суду даної позовної заяви, становить 3654 грн.
Враховуючи, що відповідачі не звільнені від сплати судового збору, відшкодування витрат по сплаті судового збору відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України покладається судом на них в рівних частинах від належної до сплати суми судового збору за подання даного позову.
Керуючись ст. 124 Конституції України, ст.ст. 4 3 , 33, 44, 49, 75, 77, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
вирішив:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати незаконним та скасувати рішення Слобідської сільської ради VI скликання від 14.02.2014р. № 291.1-46-VI «Про передачу в оренду СК «Агробізнес» земельних ділянок із земель резервного фонду сільської ради та встановлення орендної плати».
3. Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 14.02.2014р. укладений між Слобідською сільською радою (09250, Київська обл., Кагарлицький район, с. Слобода, площа Слави, 67, ідентифікаційний код 04358371) та Сільськогосподарським кооперативом «Агробізнес» (09250, Київська обл., Кагарлицький район, с. Слобода, вул. Кулініченка, 21, ідентифікаційний код 30707558), зареєстрований в книзі записів реєстрації договорів оренди земельних ділянок Слобідської сільської ради 14.02.2014р. за № 5.
4. Зобов'язати Сільськогосподарський кооператив «Агробізнес» (09250, Київська обл., Кагарлицький район, с. Слобода, вул. Кулініченка, 21, ідентифікаційний код 30707558) повернути державі в особі Головного управління Держземагентства у Київській області (03115, м. Київ, вул. Серпова, 3/14, ідентифікаційний код 38760797) земельні ділянки загальною площею 22 га, в тому числі в полі № 13 - 5,7 га, в полі 15 - 16,3 га, що знаходяться на території Слобідської сільської ради Кагарлицького району Київської області за межами населеного пункту.
5. Стягнути з Слобідської сільської ради (09250, Київська обл., Кагарлицький район, с. Слобода, площа Слави, 67, ідентифікаційний код 04358371) в доход Державного бюджету України 1827 (одну тисячу вісімсот двадцять сім) грн. витрат по сплаті судового збору.
6. Стягнути з Сільськогосподарського кооперативу «Агробізнес» (09250, Київська обл., Кагарлицький район, с. Слобода, вул. Кулініченка, 21, ідентифікаційний код 30707558) в доход Державного бюджету України 1827 (одну тисячу вісімсот двадцять сім) грн. витрат по сплаті судового збору.
Видати накази після набрання судовим рішенням законної сили.
Дане рішення господарського суду Київської області набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його належного оформлення і підписання та може бути оскаржено в апеляційному порядку.
Суддя Ю.В. Подоляк
Дата підписання рішення 12.12.2014р.
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2014 |
Оприлюднено | 19.12.2014 |
Номер документу | 41947259 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Подоляк Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні