Постанова
від 18.12.2014 по справі 922/3868/14
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"17" грудня 2014 р. Справа № 922/3868/14

Колегія суддів у складі:

головуючий суддя Пуль О.А., суддя Білоусова Я.О. , суддя Фоміна В. О.,

при секретарі Литвиновій К.О.

за участю представників сторін:

позивача - представник Максимовський С.О. за довіреністю № 08-11/3984/2-14 від 18.11.2014 року,

відповідача - не з*явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду у м. Харкові апеляційну скаргу відповідача - Приватного акціонерного товариства «Харківпродмаш», м. Харків, (вх.4030Х/2-7) на рішення господарського суду Харківської області від 12.11.2014 року у справі №922/3868/14,

за позовом - Харківської міської ради, м. Харків,

до Приватного акціонерного підприємства «Харківпродмаш», м. Харків,

про внесення змін до договору,-

ВСТАНОВИЛА:

Рішенням господарського суду Харківської області від 12.11.2014 року по справі №922/3868/14 (суддя Добреля Н.С.) позов задоволено частково. Постановлено внести зміни до договору оренди землі від 02.07.2004 року № 8544/04 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в наступній редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

До договору оренди землі, зареєстрованого « 02» липня 2004 року за № 8544/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельним ресурсах».

Харківська міська рада Харківської області (орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та Приватне акціонерне товариство «Харківпродмаш» (найменування якого було змінено з акціонерного товариства «Харківпродмаш» відповідно до вимог Закону України «Про акціонерні товариства») (орендар) в особі керівника з другого боку, домовились про нижченаведене:

1. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України «Про оренду землі», рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 року № 1209/13 «Про затвердження «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року», рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 року № 1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року», рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 року № 41/08 «Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові» ( з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 року № 960/12 «Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові» пункти 5,9 договору оренди землі, зареєстрованого 02 липня 2004 року за № 8544/04, змінити і викласти у такій редакції:

« 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 225 від 31.10.2013 року становить 2 128 112 грн.( два мільйони сто двадцять вісім тисяч сто двадцять гривень).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельої ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки».

« 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 770/14 від 20.11.2013 року на рік становить 3% від її нормативної грошової оцінки і складає 63 843,36 грн. ( шістдесят три тисячі вісімсот сорок три гривні тридцять шість копійок), або в місяць - 5 320,28 грн. ( п'ять тисяч триста двадцять гривень двадцять вісім копійок).»

Ця додаткова угода є невід*ємою частиною договору оренди землі, зареєстрованого 02 липня 2004 року за № 8544/04 у Харківській регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається в органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ: ОРЕНДАР:

Харківська міська рада Приватне акціонерне товариство

Харківської області «Харківпродмаш» (найменування

м. Харків, м-н Конституції,7, якого було змінено з акціонерного

код 04059243 товариства «Харківпродмаш»

відповідно до вимог Закону України

«Про акціонерні товариства»

адреса:61001,Харків, вул.Лодзька,7

в особі міського голови в особі керівника

----------- Г.А.Кернес ------------

/підпис/ /підпис/ /ПІБ/

Стягнуто з Приватного акціонерного товариства «Харківпрожмаш» на користь Харківської міської ради 1 218,00 грн. судового збору.

В іншій частині позову відмовлено, а саме: у виключенні із тексту додаткової угоди пункти 2,13,14 та 28.

Відповідач, не погоджуючись із вказаним рішенням господарського суду Харківської області, звернувся з апеляційною скаргою, в якій з посиланням на порушення господарським судом норм матеріального та процесуального права просить скасувати рішення господарського суду Харківської області від 12.11.2014 року в частині задоволених позовних вимог Харківської міської ради та прийняти нове рішення, яким повністю відмовити у задоволенні позовних вимог позивача.

В обґрунтування своїх вимог апелянт посилається на те, що з урахуванням приписів статті 652 Цивільного кодексу України підставою для внесення змін до договору є або істотне порушення умов договору, або наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін, або істотна зміна обставин, якими сторони керувалися при укладанні договору за одночасної наявності умов, передбачених у частині 2 статті 652 Цивільного кодексу України.

Порушень умов договору оренди землі, укладеного 02.07.2004 року, з боку ПАТ «Харківпродмаш» позивач не наводить. Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі шляхом визначення нового розміру орендної плати, дійшов висновку, що розмір орендної плати землі переглядається на підставі підпункту «д» пункту 13 договору оренди землі, укладеного 02.07.2004 року, яким визначено: «розмір орендної плати переглядається у разі: д) в інших випадках, передбачених законом». Таке твердження базується на положеннях пункту 289.1 ст.289 Податкового кодексу України та рішеннях Харківської міської ради. Проте, апелянт вважає, що пункт 289.1 статті 289 Податкового кодексу України підлягає застосуванню до договорів, які укладаються під час його чинності, тобто після 01.01.2011 року. Розділи 19 (Прикінцеві положення) та 20 (Перехідні положення, в т.ч. підрозділ 6 «Особливості справляння земельного податку) Податкового кодексу України не встановлюють обов'язку внесення змін до договорів оренди землі, укладених до введення його в дію.

Отже, на думку апелянта, законодавчий припис про обов'язок змінити розмір орендної плати в нормах Податкового кодексу України відсутній.

Окрім того, апелянт вважає, що за змістом приписів статті 1, частини 5 статті 5, статей 15 та18 , частини 2 статті 20 Закону України «Про оцінку земель» та згідно частини 3 статті 179 Господарського кодексу України передумовою для зміни умов договору оренди землі є наявність взаємної згоди сторін. Умовами договору оренди землі від 02.07.2004 року сторони не погодили права позивача на внесення змін до нього в частині збільшення розміру орендної плати в односторонньому порядку на підставі відповідного рішення органу місцевого самоврядування за відсутності законодавчої зміни.

За змістом статті 1 Закону України «Про оренду землі» та частини 2 статті 4 Цивільного кодексу України акти органів місцевого самоврядування не можуть собою змінювати цивільне законодавство України.

Відповідно до п. 3 рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 року № 1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року», яка встановлює, що зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Отже, зважаючи на імперативний характер вищенаведеної норми пункту 3 рішення 26 сесії, укладання додаткової угоди до договору оренди землі про зміну розміру орендної плати у зв'язку з впровадженням нової нормативної грошової оцінки землі у м. Харкові станом на 01.01.2013 року здійснюється виключно і лише у відповідності до Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, що затверджений рішенням 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 року № 960/12, і який діє на сьогодні. Це підтверджується змістом додаткової угоди, у якій йде посилання на рішення Харківської міської ради від 19.12.2012 року № 960/12 як на підставу її укладення.

Проте, апелянт вважає, що згідно з пунктом 29 Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затвердженого рішенням міської ради від 19.12.2012 року (набрав чинності з 01.01.2013 року), цей Порядок не поширюється на договори оренди землі (додаткові угоди) та угоди про розірвання договорів оренди землі, які були підписані міським головою до набрання чинності даним Порядком. Таким чином, на думку скаржника, дія Порядку оформлення договорів землі у місті Харкові, не може бути застосована до договору оренди землі від 02.07.2004 року.

Окрім того, судом першої інстанції при вирішення спору взятий до уваги розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена станом на 01.01.2013 року № 770/14, який складений у відповідності до рішення сесії Харківської міської ради від 27.02.2008 року. При цьому, на думку скаржника, судом не надано належної правової оцінки Положенню про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування у місті Харкові в частині для перегляду розміру орендної плати, пунктом 5.1 якого передбачено, що встановлений згідно з розділом ІІ цього Положення розмір орендної плати підлягає обов'язковому перегляду у разі: зміни функціонального використання земельної ділянки, передбаченого договором; внаслідок інфляції (щорічного уточнення на коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земельної ділянки); зміни розміру земельного податку; перерахунку базової ставки орендної плати, яка визначається згідно з пунктом 2.5 У інших випадках перегляд орендної плати може здійснюватися лише за письмовою згодою сторін у порядку, визначеному договором оренди земельної ділянки ( пункт 5.4 Положення). З пункту 2.5 випливає, що базова ставка орендних платежів (Б) має бути перерахована лише у разі законодавчої зміни того чи іншого вихідного показника (НП,Нк,Нзп).

Також, апелянт вважає, що судом першої інстанції неправильно розподілено судовий збір, оскільки неправильно застосовані норми статті 49 ГПК України.

Відповідач у судове засідання не з*явився, надав клопотання, в якому просить відкласти розгляд спарви на іншу дату у зв*язку з тим, що головний бухгалтер Воротняк О.Є., яка представляє інтереси за довіреністю підприємства у суді, перебуває у відрядженні з 10.12.2014 року по 23.12.2014 року відповідно до наказу товариства від 10.12.2014 року № 121-К.

Колегія суддів, розглянувши клопотання відповідача, з урахуванням, з цього приводу, думки позивача, який заперечує проти відкладення розгляду даної справи, дійшла висновку про відмову у його задоволенні, оскільки, коло осіб , які можуть з*явитися у судове засідання та представляти інтереси сторони, (у даному випадку відповідача) у відповідності до приписів статті 28 Господарського процесуального кодексу України, не обмежено.

Розглянувши матеріали справи, а також викладені в апеляційній скарзі доводи апелянта, заслухавши пояснення представника позивача, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлених обставин справи та відповідність їх наданим доказам, та повторно розглянувши в порядку статті 101 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів встановила наступне.

На підставі рішення Харківської міської ради 187/03 від 24.09.2003 року «Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об*єктів», 02.07.2004 року між Харківською міською радою (позивач) та Акціонерним товариством «Харківпродмаш» ( на даний момент ПрАТ «Харківпродмаш» ( відповідач) укладено договір оренди землі № 8544/04. Даний договір підписано повноважними представниками з обох стоін та скріплено печатками.

Відповідно до умов договору орендодавець (позивач) зобов'язався надати, а орендар (відповідач), в свою чергу, зобов'язався прийняти в оренду до 01 жовтня 2028 року земельну ділянку за адресою: місто Харків, вул. Лодзька, 7, загальною площею 0,3902 Га, у тому числі під забудовою 0,1360 Га та інших угідь 0,2542 га.

Як убачається з матеріалів справи, на виконання умов спірного договору позивачем передано відповідачу земельну ділянку, що підтверджується підписаним та скріпленим печатками з обох сторін актом приймання-передачі земельної ділянки (а.с.19).

Відповідно до пункту 2 вказаного договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,3902 га, у тому числі: під забудовою 0,1360 га, інших угідь 0,2542 га.

Відповідно до пункту 5 вказаного договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 860622,00 гривень.

Відповідно до п.9 спірного договору, сторонами було погоджено наступний розмір орендної плати:

- 2004 рік: 1864,68 грн.;

- 2005 рік: 2122,87 грн.;

- 2006 рік: 2438,43 грн.;

- з 2007 року: 2868,74 грн.

Згідно із пунктом 10 договору, обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Згідно з пунктом 13 договору оренди землі розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках передбачених законом.

Відповідно до пункту 36 вказаного договору оренди землі, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Згідно з пунктом 14 договору у разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України за кожний календарний день прострочення платежу. Пеня нараховується разом з заборгованістю.

Підпункт д) у пункті 28 договору щодо права орендодавця звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі, укладеною в зміненій редакції, у разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених пунктом 13 договору, взагалі був відсутній.

Для проведення розміру орендної плати у відповідність з вимогами діючого законодавства в укладений між позивачем та відповідачем договір оренди землі повинні бути внесені відповідні зміни стосовно розміру орендної плати та вартості нормативної грошової оцінки земельної ділянки шляхом укладання додаткової угоди до договору оренди землі, як то передбачено Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Враховуючи ухилення орендаря від підписання додаткової угоди, та посилаючись на норми статей 13,144 Конституції України, статей 12,93,125,126,189 та п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України, статей 15,30 Закону України «Про оренду землі», статей 5,13,15,21 Закону України «Про оцінку земель», статей 629,649,651,653,654,792 Цивільного кодексу України, статей 179,188,193 Господарського кодексу України, Харківська міська рада звернулася до господарського суду з позовом.

12.11.2014 року господарським судом Харківської області прийнято оскаржуване судове рішення.

Переглянувши наявні матеріали справи та додатково подані відповідачем докази, колегія суддів, надавши правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог, дійшла висновку про залишення без змін рішення господарського суду Харківської області від 12.11.2014 року у справі № 922/3868/14, виходячи із наступного.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

До загальних принципів господарювання відноситься заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини (стаття 6 Господарського кодексу України).

Згідно пункту 3 частини 1 статті 3 Цивільного кодексу України однією із загальних засад цивільного законодавства є свобода договору.

Статтею 627 Цивільного Кодексу України (свобода договору) встановлено, що відповідно до статті 6 цього кодексу сторони є вільними в укладанні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Свобода договору означає право громадян або юридичних осіб вступати чи утримуватися від вступу у будь-які договірні відносини. Свобода договору проявляється також у можливості наданій сторонам за взаємною згодою визначати умови такого договору, змінювати ці умови також за взаємною згодою або утримуватись від пропозицій про їх зміну.

Відповідно до приписів статті 629 Цивільного кодексу України договір є обов'язковим для виконання сторонами. Згідно з приписами статей 525,526 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно з частиною 1 статті 193 Господарського кодексу України суб*єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Положеннями частини 1 статті 651 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Із цими положеннями кореспондується норма частини 1 статті 188 Господарського процесуального кодексу України, якою також встановлено, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або договором.

Статтею 30 Законом України «Про оренду землі» унормовано, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Порядок зміни та розірвання договору визначено частинами 2-5 названої статті 188 Господарського процесуального кодексу України. В підсумку цитовані норми права встановлюють правило, згідно якого зміна договору можлива лише у двох випадках: або добровільно за згодою сторін, або примусово у разі, якщо обов'язок внести зміни прямо передбачений законом або договором.

З урахуванням статті 4-3 та статті 33 Господарського процесуального кодексу України (судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності; сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами; кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень) колегія суддів зазначає, що обов'язок по доведенню існування в законі чи договорі обов'язку відповідача внести зміни у спірний договорі оренди земельної ділянки покладений на позивача.

Проте, в даному випадку цей тягар доказування позивачем в повному обсязі не витриманий, з огляду на наступне.

Так, відповідно до пункту « 2» додаткової угоди, яку просить затвердити позивач, вказано: « (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310138500:12:006:0010».

Як убачається з матеріалів справи, довідки з земельного кадастру, яка б підтверджувала присвоєння саме цій земельній ділянці саме цього номеру позивач не надав.

За таких обставин, колегія суддів погоджується зх висновком місцевого господарського суду щодо відмови позивачеві у задоволенні вимоги про внесення змін до пункту другого до договору оренди землі від 02.07.2004 року.

Відповідно до пункту « 5» додаткової угоди, яку просить затвердити позивач, вказано: «нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації №225 від 31 жовтня 2013 року становить 2 128 112,00 гривень.

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки».

Згідно статті 13 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно статті 15 Закону України «Про оцінку земель» підставою для проведення оцінки земель (бонітування грунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими для виконання на відповідній території.

Відповідно до приписів статті 73 Закону України «Про місцеве самоврядування», акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної , міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об*єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 року № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року.

Пунктом 1.1 вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 року та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року застосовується з 01.01.2014 року.

Попередня вартість одного кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 року на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 року № 335/07 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року» та рішення Харківської міської ради від 27.02.2008 року № 42/08 «Про затвердження «Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007 року» та була введена в дію з 01.03.2008 року.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року № 1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року» встановлено ( пункти 2 та 3), що плата за землю на підставі даних «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року» вводиться в дію з 01.01.2014 року. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Ршенням Харківської міської ради від 29.12.2012 року № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.

На підставі витягу з державного земельного кадастру про земельну ділянку; виконаного розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01 січня 2013 року; одержаного витягу № 225 від 31 жовтня 2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки Департаментом земельних відносин Харківської міської ради підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди землі датованої 26 березня 2014 року, який разом із листом - пропозицією від 17 грудня 2013 року №5428/0/225-13 рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу відповідача.

Слід зазначити, що до матеріалів справи не додано належних доказів отримання відповідачем вказаного документу, цей факт не підтверджується поштовими відправленнями, який містяться у матеріалах справи, оскільки позивачем не надано опису вкладення до доданого поштового повідомлення.

Відповідач на вказані листи - пропозиції не відреагував, у встановлений термін відповіді не надав. Станом на момент звернення позивача до суду з даною позовною заявою додаткову угоду до договору оренди землі між сторонами не підписано.

Відповідно до пунктів 3.1 та 3.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. за №1269/13 (далі - Порядок), зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо відхиення тверджень відповідача про те, що ані договором оренди землі, ані законодавством України, як чинним на момент укладення спірного договору, так і чинним на сьогоднішній день, зміна нормативної грошової оцінки землі не передбачена як підстава для внесення змін до договору.

Щодо застосування позивачем коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки за адресою: м. Харків, вул. Лодзька,7, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно частини 1статті 20 Закону України "Про оцінку землі" за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою; витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів (стаття 23 Закону України "Про оцінку землі").

Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів регламентовано Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук 27.01.2006 №18/15/21/11 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 р. за №388/12262 (далі - "Порядок нормативної грошової оцінки").

Відповідно до п.1.3 Порядку нормативної грошової оцінки нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться суб'єктами оціночної діяльності, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою (п.1.7.Порядку нормативної грошової оцінки).

Як зазначено в п.3.2 Порядку нормативної грошової оцінки, нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою, наведеною в п.3.3. Порядку. Дана формула передбачає застосування коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо) - Кф.

У пункті .3.5. Порядку нормативної грошової оцінки вказано, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (додаток 1, табл.1.1) враховує відносну прибутковість видів економічної діяльності. В додатку 1, табл.1.1 для земель промисловості визначено Кф - 1,2.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 затверджено "Порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013". У матеріалах справи є Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 225 від 31.10.2013р. ( а.с.25), складений Головним Управлінням держземагентсва у м. Харкові Харківської області, до завдань якого входить, зокрема, забезпечення науково-експертного, аналітичного, інформаційного та методичного проведення землевпорядних, землеоціночних робіт.

У зазначеному Витязі зазначено Кф для земель промисловості, що становить 1,2.

Таким чином, беручи до уваги Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 225 від 31.10.2013р., колегія суддів дійшла висновку, що позивачем вірно визначено коефіцієнт функціональності земельної ділянки - 1,2, за адресою : м. Харків, вул. Лодзька,буд.7, а тому розмір нормативної грошової оцінки землі, який складає 2128112,00 грн., є обґрунтованим.

Отже, беручи до уваги припис п. 3.1 Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р., в якому зазначено, що зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі, колегія суддів погоджується з висновком місцевого господарського суду про те, що вимога про внесення змін до пункту 5 спірного договору в частині зміни розміру нормативної грошової оцінки землі є законною, обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.

Щодо вимоги про внесення змін до договору № 8544/04 від 02 липня 2004 року в частині розміру орендної плати (пункт 9), колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до пункту « 9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 770/14 від 20.11.2013 року на рік становить 3% від її нормативної грошової оцінки і складає 63 843,36 грн. (шістдесят три тисячі вісімсот сорок три гривні 36 копійок), або в місяць - 5 320,28 грн. ( п'ять тисяч триста двадцять гривень двадцять вісім копійок)».

Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі", однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Пунктом 13 договору оренди землі сторони обумовили, що розмір орендної плати переглядається у тому числі при зміні розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції та "в інших випадках, передбачених законом".

Згідно приписам пункту 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до пункту 16.4 Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 року № 960/12, зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.

Як вже було зазначено, рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. Згідно п. 1.1. вказаного рішення затверджено нову базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова в сумі 291,18 грн.

Натомість в матеріалах справи міститься розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена станом на 01.01.2013р. № 770/14 (а.с. 24), який був складений у відповідності до Рішення сесії Харківської міської від 27.02.2008 р. № 41/08 та, відповідно до якого, розмір орендної плати спірної земельної ділянки становить 4% від нормативної грошової оцінки.

З огляду на викладене, з урахуванням того, що укладений між сторонами договір передбачає можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору. Отже, вимога про внесення змін до пункту 9 спірного договору щодо розміру орендної плати, також, є законною, обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню.

При цьому, слід зазначити, що законодавча зміна розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору оренди землі. У разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Так, докази скасування в судовому порядку рішень Харківської міської ради від 03.07.2013р. № 1209/13, від 25.09.2013р. № 1269/13 та від 29.12.2012 року № 960/12 суду не надано.

Враховуючи встановлені обставини, колегія суддів вважає доведеним наявність у позивача права вимагати від відповідача приведення договору оренди землі у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов'язкового для позивача і відповідача, тому задоволення судом першої інстанції позову в цій частині є правомірним і обгрунтованим.

Щодо позовних вимог в частині зміни пунктів 13, 14 та 28 договору оренди землі від 02.07.2004 року колегія суддів зазначає наступне.

Позивачем в позовній заяві не наведено обґрунтування позовних вимог щодо зміни п.13 договору, якими позивач просить доповнити перелік підстав для зміни орендної плати такою підставою як, "зміна нормативної грошової оцінки землі".

Аналогічно пропоновані позивачем зміни до пункту 28 договору оренди не обґрунтовані жодними посиланнями на норми права та докази.

Про незаконність цих вимог позивача свідчить те, що в даному разі позивач просить суд врегулювати в договорі відносини, які вже врегульовані нормативними актами, при чому просить зробити це у інший спосіб, ніж це передбачено цими актами. Але це неприпустимо, адже згідно з частиною 2 статті 6 Цивільного кодексу України сторони мають право врегулювати у договорі, який передбачений актами цивільного законодавства, свої відносини, які не врегульовані цими актами.

У відповідності до частини .4 статті 179 Господарського кодексу України при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, в т.ч. типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови. Конкретизувати умови означає визначити ті умови договору, які мають змінюваний характер в залежності від конкретних умов відповідних правовідносин (стосовно договору оренди земельної ділянки, наприклад, це місцезнаходження, цільове призначення, площа та якісні характеристики земель, перелік, характеристика і стан лінійних споруд, інших об'єктів інфраструктури, у тому числі доріг, наявність обмежень, ставка та розмір орендної плати, строк дії договору тощо).

У даному ж випадку позивач, пропонуючи умови договору, котрих немає у типовому договорі оренди землі, який затверджений Постановою КМУ від 30.03.2004р. N220 "Про затвердження Типового договору оренди землі", насправді просить не конкретизувати, а змінити і доповнити умови типового договору, що прямо суперечить забороні на відступ від умов типового договору, встановленій частиною 2 статті 630 Цивільного кодексу України та частиною 4 статті 179 Господарського кодексу України.

Так, зокрема, в Типовому договорі оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.2004р. N220, а сааме, в вичерпному переліку підстав для перегляду розміру орендної плати відсутні пропоновані позивачем у спірній додатковій угоді умови щодо зміни розміру орендної плати у разі "зміни нормативної грошової оцінки землі" (див. п. 13).

Відповідність таких пропонованих позивачем умов договору типовому договору оренди землі, затвердженому самим позивачем, Харківською міською радою, не може бути прийняте до уваги, оскільки рішення органів місцевого самоврядування не можуть суперечити нормативним актам центральних органів державної влади.

Відсутність "зміни нормативної грошової оцінки землі" в переліку підстав перегляду розміру орендної плати визначеному в пункті 13 чинної редакції договору, є додатковим доказом того, на момент звернення позивача із позовом, зміна нормативної грошової оцінки землі не є підставою для зміни розміру орендної плати. В противному разі, потреби б в доповненні відповідного переліку цією додатковою підставою у позивача не виникало б.

Аналогічно намагання позивача доповнити умови договору пунктом 28, який передбачає спосіб захисту права тотожній тому, з яким позивач вже (за відсутності таких змін) звернувся з позовом до суду свідчить про юридичну неспроможність заявлених позовних вимог.

На підставі викладеного суд приходить до висновку про те, що позивачем не доведено обставин, на які він посилається як на підставу своїх позовних вимог в частині зміни пунктів 13, 14 та 28 договору оренди землі від 02.07.2004 року та не доведено відповідність даних пунктів додаткової угоди вимогам Закону, а відтак позовні вимоги в цій частині є безпідставними, такими, що не ґрунтуються на Законі, а отже судом першої інстанції правомірно і обгрунтовано їх не задоволено.

Доводи апелянкта, наведені в апеляційній скарзі, не можуть соугувати підставою для скасування оскаржуваного судового рішення.

На підставі викладеного, колегія суддів приходить до висновку про те, що позивачем не доведено обставин, на які він посилається як на підставу своїх позовних вимог у частині зміни пунктів 2,13,14 та 28 договору оренди землі від 02.07.2014 року та не доведено відповідність даних пунктів додаткової угоди вимогам Закону, а відтак позовні вимоги в цій частині є безпідставними, такими, що не ґрунтуються на Законі, отже - не підлягають задоволенню, у звязку з чим рішення господарського суду Харківської області від 12.11.2014 року у справі № 922/3868/14 слід залишити без змін, відповідно апеляційну скаргу відповідача - без задоволення.

З огляду на наведене та керуючись статтями 99, 101, п.1) ч.1 ст. 103, ст. 105, Харківський апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства «Харківпродмаш» залишити без задоволення.

Рішення господарського суду Харківської області від 12.11.2014 року у справі № 922/3868/14 залишити без змін.

Повний текст постанови складено 18.12.2014 р.

Головуючий суддя О.А. Пуль

суддя Я.О.Білоусова

суддя В.О.Фоміна

СудХарківський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення18.12.2014
Оприлюднено19.12.2014
Номер документу41947690
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/3868/14

Ухвала від 29.09.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

Ухвала від 13.10.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

Постанова від 18.02.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Полянський А.Г.

Ухвала від 05.02.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Полянський А.Г.

Постанова від 18.12.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Пуль О.А.

Ухвала від 28.11.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Пуль О.А.

Рішення від 12.11.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

Ухвала від 12.09.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Добреля Н.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні