Постанова
від 17.12.2014 по справі 909/1027/14
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"17" грудня 2014 р. Справа № 909/1027/14

Львівський апеляційний господарський суд у складі колегії:

Головуючого судді Дубник О.П.

Суддів Зварич О.В.

Скрипчук О.С.

при секретарі судового засідання Довгополові А.О.

розглянувши матеріали апеляційної скарги Прокуратури Івано-Франківської області № 28/2-628вих-14 від 14.11.2014 року (вх. № 01-05/5507/14 від 24.11.2014 року)

на рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 30.10.2014р.

у справі № 909/1027/14 (суддя Фанда О.М.)

за позовом: Долинського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі

позивач: Яворівської сільської ради, с. Яворів, Долинський район, Івано-Франківська область

до Публічного акціонерного товариства "Укрнафта", м. Київ

про стягнення 3 335 358 грн. 27 коп. заборгованості з орендної плати за землю

за участю представників сторін:

від прокуратури: Макогон Ю.І., старший прокурор відділу Прокуратури Львівської області (посвідчення №020325 від 06.09.2012р.);

від позивача: Питлик З.М., сільський голова

від відповідача: Глинка Р.Я., представник, (довіреність в матеріалах справи);

Розпорядженням голови Львівського апеляційного господарського суду від 16.12.2014р. замість судді Матущака О.І. у зв'язку із його відпусткою в склад колегій по розгляду даної справи введено суддю Зварич О.В.

Судом роз'яснено права та обов'язки, передбачені ст.ст. 20, 22, 29 Господарського процесуального кодексу України (надалі -ГПК України).

Відводів складу суду в порядку ст.20 ГПК України не заявлялось. Заяв про технічну фіксацію судового процесу від учасників судового процесу не надходило.

Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 30.10.2014 року (суддя Фанда О.М.) в задоволенні позову Долинського міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Яворівської сільської ради до відповідача Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" про стягнення 3 335 358 грн. 27 коп. заборгованості з орендної плати за землю відмовлено. Присуджено стягнути з Яворівської сільської ради в доход Державного бюджету України 66 707 грн. 17 коп. судового збору.

Судове рішення мотивоване ст. 22 Закону України «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації», ст. ст. 12, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування", ст. ст. 1, 7, 13, 21, 30 Закону України "Про оренду землі", ст. ст. 93, 96 Земельного кодексу України , ст. 652 Цивільного кодексу України, на підставі яких місцевий господарський суд зробив висновок про безпідставність позовних вимог через неоприлюднення в установленому законодавством порядку рішення позивача від 16.01.2012р. «Про затвердження технічної документації і коректури грошової оцінки земель населеного пункту с. Яворів» № 126-11/2012, а, відтак, його нечинність. Також Господарський суд Івано-Франківської області констатував факт невнесення в договір оренди землі за згодою сторін чи в судовому порядку змін щодо визначення нового розміру орендної плати за землю.

Не погоджуючись з рішенням Господарського суду Івано-Франківської області, прокуратура Івано-Франківської області оскаржила таке в апеляційному порядку з мотивів його невідповідності нормам матеріального та процесуального права. Прокурор зазначає, що відповідач необгрунтовано нараховує та сплачує орендну плату за договором оренди земельної ділянки від 08.07.2004р. відповідно до нормативно-грошової оцінки землі, затвердженої розпорядженням Долинської Районної державної адміністрації № 79 від 27.03.2002р., оскільки таке втратило чинність з прийняттям рішення Яворівською сільською радою від 16.01.2012р. № 126-11/2012 «Про затвердження технічної документації і коректури грошової оцінки земель населеного пункту с. Яворів». Вказаним рішенням змінено нормативно-грошову оцінку земель, які знаходяться в с. Яворів Долинського району Івано-Франківської області (така стала складати 29, 86 за 1 кв. м.), що, на думку прокурора, і змінило розмір орендної плати, визначену у первинно укладеному договорі. Також зазначає апелянт, що рішення № 126-11/2012 від 16.01.2012р. оприлюднене на інформаційному стенді в Яворівській сільській раді та його зміст (з проектами додаткових угод) доведено до відома НГВУ «Долинафтогаз», тому, на думку апелянта, орендна плата повинна проводитись по відкоректованій нормативно-грошовій оцінці.

У відзиві на апеляційну скаргу ПАТ «Укрнафта» доводи апеляційної скарги заперечило, вказуючи на те, що нормами чинного законодавства та договором не передбачено можливості орендодавця в односторонньому порядку змінювати умови договору, враховуючи відсутність згоди відповідача на внесення запропонованих позивачем змін у договір оренди, такі зміни в нього внесені не були, тому вважає ПАТ «Укрнафта», нарахування орендної плати у розмірі, визначеному позивачем, не відповідає умовам договору та вимогам чинного законодавства, відтак, його позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Яворівська сільська рада правом, визначеним ст. 96 ГПК України, не скористалися, відзиву на апеляційну скаргу прокурора не подала, однак в судовому засіданні голова сільської ради підтримав викладене в апеляційній скарзі та просив скасувати рішення місцевого господарського суду та задоволити позовні вимоги.

Колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду, керуючись нормами ст. 101 ГПК України щодо меж перегляду справи в апеляційній інстанції, вважає, що є можливим прийняти за наслідками розгляду апеляційної скарги постанову в даному судовому засіданні.

Вивчивши матеріали справи в сукупності з апеляційною скаргою та відзивом на неї, оцінивши зібрані докази по справі, судова колегія Львівського апеляційного Господарського суду прийшла до висновку про відповідність рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 30.10.2014р. у справі №909/1027/14 нормам чинного законодавства. При цьому апеляційний суд встановив наступні обставини та керувався такими мотивами.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про оренду землі», який набрав чинності з 22.10.1998р., що кореспондується зі ст. 93 Земельного кодексу України оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

З матеріалів справи вбачається, що 08 липня 2004 року між Яворівською сільською радою Долинського району Івано-Франківської області (орендодавець) та Структурною одиницею Нафтогазовидобувним управлінням "Долинанафтогаз", яка діє від імені Відкритого акціонерного товариства "Укрнафта (орендар) (змінило назву на ПАТ "Укрнафта") укладено договір оренди земельної ділянки, строком дії на 50 років (п. 8 договору).

Договір пройшов державну реєстрацію (реєстр за № 280) у Долинському районному відділі Івано-Франківської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України».

Статтею 13 зазначеного вище закону визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

З умов пунктів 1 та 2 договору вбачається, що орендодавець надав, а орендар прийняв в строкове, платне користування земельну ділянку промислового призначення загальною площею 73,2 га (з них ріллі - 27, 3 га; під шляхами прогонами -18,9 га; під виробничими будівлями, дворами - 2, 0 га; під промисловими об'єктами - 25,0 га) для обслуговування об'єктів нафтопромислового комплексу, яка знаходиться у межах населеного пункту с. Яворів на території Яворівської сільської ради.

Актом приймання-передачі земельної ділянки в оренду від 08.07.2004р. Яворівська сільська рада передала, а НГВУ «Долинанафтогаз» ВАТ «Укрнафта» прийняв у строкове платне володіння і користування земельну ділянку промислового призначення площею 73, 2 га, яка знаходиться в с. Яворів Долинського району для обслуговуваня об'єктів нафтопромислового комплексу.

Відповідно до п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки, згідно довідки І-ІФ-5-058, виданої Долинським районним відділом земельних ресурсів 17.06.2004р. становить 3 846 421, 66 грн.

Згідно статті 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Статтею 96 Земельного кодексу України визначено, що землекористувачі зобов'язані, зокрема, своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Згідно ст. 15 Закону України «Про оренду землі» однією з істотних умов договору оренди є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Пунктом 9 договору від 08.07.2004р. визначено, що орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: грошової орендної плати в розмірі шість процентів від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 3846421, 66 грн. Х 0, 06 = 230 785, 30 грн. на рік і сплачується на поточний рахунок Яворівської сільської ради (п. 9 договору).

16 січня 2012р. Яворівська сільська рада прийняла рішення № 126-11/2012 «Про затвердження технічної документації з коректури грошової оцінки земель населеного пункту с. Яворів», яким затверджено технічну документацію з коректури нормативної грошової оцінки земель в межах населеного пункту с. Яворів, розраховано базову вартість 1 кв. м. землі у розмірі 29,86 грн.

Про проведення коректури нормативної грошової оцінки земель в межах населеного пункту в с. Яворів, необхідність: виготовлення нової довідки нормативно-грошової оцінки землі та укладення з Яворівською сільською радою додаткової угоди до договору оренди землі від 08.07.2004р., позивач повідомив відповідача листом № 02-29/142 від 23.05.2012р.

24 липня 2014р. НГВУ «Долинанафтогаз» отримала від Яворівської сільської ради претензією №02-29/134 від 22.07.2014р. про наявність заборгованості по орендній платі за період з 16.01.2012р. по 01.07.2014р. в сумі 3 335 538 грн. 27 коп.

Згідно ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. При цьому, зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Частиною 1 ст. 651 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Частиною 1 статті 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.

Пунктом 36 договору від 08.07.2004р. визначено, що зміна його умов здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується в судовому порядку.

В силу приписів ст. 629 ЦК України договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Відповідач від укладення додаткової угоди до договору відмовився, про що повідомив позивача листом № 21юр-3700 від 17.09.2012р.

Таким чином, відповідно до норм чинного законодавства та вимог укладеного між сторонами договору оренди, зміна розміру орендної плати за відсутності згоди на це відповідача, повинна відбуватись у судовому порядку.

Частиною 2 статті 30 Закону України «Про оренду землі» визначено, що разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Без досягнення згоди сторін щодо зміни розміру орендної плати та за відсутності відповідного рішення суду щодо такої зміни, договір оренди земельної ділянки від 08.07.2004р. діє на умовах визначених при його укладенні сторонами, тобто без врахування зміни коректури нормативної грошової оцінки орендованих земель.

Крім того, суд апеляційної інстанції погоджується із висновком суду першої інстанції про те, що у матеріалах справи відсутні докази офіційного оприлюднення рішення Яворівської сільської ради «Про затвердження технічної документації з коректури грошової оцінки земель населеного пункту с. Яворів» №126-11/2012 від 16.01.2012р., тому правильні і висновки суду про те, що вказане рішення не набрало законної сили у визначеному законом порядку, що є обов'язковою умовою для можливості застосування відкоректованої нормативної грошової оцінки земель населеного пункту с. Яворів.

Суд апеляційної інстанції вважає помилковими твердження апелянта про те, що розміщення прийнятого рішення на офіційному стенді дає змогу вважати його офіційно оприлюдненим, оскільки Закон України «Про доступ до публічної інформації» визначає порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес, а не визначає порядок офіційного оприлюднення прийнятого сільською радою регуляторного акту (рішення № 126-11/2012 від 16.01.2012р.).

Статтею 59 Закону України «Про місцеве самоврядування» визначено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні акти та інші акти у формі рішень. Такі акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, роглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Стаття 22 Закону України "Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації" (що відповідає нормі ст. 12 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності») передбачає, що рішення органів місцевого самоврядування, інші нормативно-правові акти публікуються в офіційних виданнях (відомостях, бюлетенях, збірниках, інформаційних листах, тощо) та друкованих засобах масової інформації відповідних органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Враховуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції зробив висновок, що доводи апеляційної скарги не спростовують правильних висновків суду першої інстанції викладених в рішенні, а тому рішення місцевого господарського суду від 30.10.2014 року у цій справі є законним та обґрунтованим і його слід залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Також, колегія суддів зазначає, що Долинський міжрайонний прокурор звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Яворівської сільської ради, в подальшому в її ж інтересах ним подано апеляційну скаргу на прийняте судом першої інстанції рішення. Оскільки, прокуратура звільнена від сплати судового збору відповідно до п. 11 ст. 5 Закону України «Про судовий збір», враховуючи положення ст. 49 ГПК України, суд апеляційної інстанції зробив висновок про те, що з Яворівської сільської ради Долинського району Івано-Франківської області в доход державного бюджету слід стягнути 33353, 58 грн. судового збору за розгляд апеляційної скарги.

Керуючись ст. ст. 103, 105 ГПК України, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 30.10.2014р. у цій справі без змін.

2. Стягнути з Яворівської сільської ради (с. Яворів, Долинський район, Івано-Франківська область, 77524, код ЄДРПОУ 20561385) в доход Державного бюджету України (рахунок № 31216206782006, банк ГУДКСУ у Львівській області, код отримувача (код ЄДРПОУ): 38007620, отримувач: УДКСУ у Личаківському районі м. Львова, МФО банку: 825014) 33353, 58 грн. судового збору за розгляд справи в суді апеляційної інстанції.

Місцевому суду видати відповідний наказ.

3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку згідно з Розділом ХІІ-І Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови підписано 19.12.2014р.

Головуючий суддя Дубник О.П.

Суддя Зварич О.В.

Суддя Скрипчук О.С.

СудЛьвівський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення17.12.2014
Оприлюднено22.12.2014
Номер документу41971891
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/1027/14

Постанова від 17.12.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Дубник О.П.

Ухвала від 27.11.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Дубник О.П.

Ухвала від 20.11.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Дубник О.П.

Рішення від 30.10.2014

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Фанда О. М.

Ухвала від 16.09.2014

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Фанда О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні