Рішення
від 16.12.2014 по справі 903/1197/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

16 грудня 2014 р. Справа № 903/1197/14

за позовом: Приватної виробничо-торгівельної фірми "Фітоцентр", м. Ковель

до відповідачів:

1) Управління охорони здоров'я Волинської обласної державної адміністрації, м. Луцьк

2) Головного управління Державної казначейської служби у Волинській області, м. Луцьк

про стягнення 6 003,62 грн.

за участю представників:

від позивача: Климовець К.М. - директор - виписка з наказу №57 від 01.10.2012р.

від відповідача-1: Чорна Н.В. - довіреність №4044/15.2.14 від 12.12.2014р., Андрущак О.М. - довіреність №3987/15/2-14 від 09.12.2014р.

від відповідача - 2: Манчик О.М. - довіреність №15-04/924-10684 від 11.12.2014р.

В судовому засіданні 15.12.2014р. на підставі ст. 77 ГПК України було оголошено перерву до 16.12.2014р. до 10:45 год. для подачі відповідачем додаткових доказів.

Суть спору: позивач - Приватна виробничо-торгівельна фірма "Фітоцентр" звернувся з позовом до відповідачів та просить стягнути 6 003,62грн. заборгованості за договором про часткове відшкодування вартості лікарських засобів для лікування осіб з гіпертонічною хворобою №27 від 30.10.2012р.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на невиконання відповідачем умов договору про часткове відшкодування вартості лікарських засобів для лікування осіб з гіпертонічною хворобою №27 від 30.10.2012р. щодо повного та своєчасного розрахунку за надані за договором послуги.

В додаткове обґрунтування підставності позову подав:

- заяву за вх. № 01-29/11858/14 від 09.12.2014р., якою долучив наступні документи:

- копію довідки про дебіторську заборгованість Управління охорони здоров'я Волинської ОДА;

- власне письмове підтвердження того, що у провадженні судів України або іншого органу, який в межах своєї компетенції вирішує спір, немає справи з спору між цими сторонами, про цей предмет і з цих підстав та відсутнє рішення вище перелічених органів з даного спору;

- довідку із управління державної казначейської служби про зарахування судового збору до держбюджету;

- витяг з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України по відповідачу.

- заяву за вх. №01-128/64/14 від 16.12.2014р. в якій просить суд:

1)Призначити відповідачем по даній справі Управління охорони здоров'я Волинської обласної державної адміністрації, а Головне управління Державного казначейства України у Волинської області залучити до розгляду судової справи в якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача

2)Стягнути з Управління охорони здоров'я Волинської обласної державної адміністрації (43000, Волинська обл., м. Луцьк, вул. Степана Бандери, 5 код ЄДРПОУ 23254447, п/р 35418008206829 ГУДКСУ у Волинській області, м. Луцьк код 803014) на користь Приватної виробничо-торгівельної фірми "Фітоцентр" (45006, Волинська область, м. Ковель, вул. вул. Петра Могили, 1, код ЄДРПОУ 21742651) - 6 003,62грн. заборгованості.

В судовому засіданні 15.12.2014р. представник позивача підтримав вимогу про стягнення з відповідача-1 заборгованість в сумі 6 003,62грн., а також просив не стягувати з відповідача 1827 грн. витрат, пов'язаних з оплатою судового збору.

Представник відповідача -1 через канцелярію суду подав наступні документи:

- письмові пояснення за вх. №01-29/12003/14 від 12.12.2014р, в яких він посилається на таке: - з метою зниження захворюваності населення на гіпертонічну хворобу, ішемічну хворобу серця, судинні ураження мозку, підвищення тривалості та якості життя пацієнтів із серцево-судинними захворюваннями та підвищення доступності їх лікування з 1 червня 2012 року в Україні реалізовувався пілотний проект щодо запровадження державного регулювання цін на лікарські засоби для лікування осіб з гіпертонічною хворобою. У Волинській області пілотний проект стартував 15 жовтня 2012 року (наказ УОЗ ОДА від 15.10.2012 № 295-од), у якому взяло участь 44 суб'єкти господарювання, які проводять господарську діяльність на підставі ліцензії на провадження господарської діяльності з роздрібної торгівлі лікарськими засобами у Волинській області. У 2013 році за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на часткове відшкодування вартості лікарських засобів для лікування осіб з гіпертонічною хворобою області затверджено міжбюджетний трансферт у сумі 3908,3 тис. гривень.

У зв'язку з цим було повністю зупинено виписку рецептів для осіб з гіпертонічною хворобою для пільгового забезпечення за пілотним проектом (листи УОЗ ВОДА від 21.11.2013р. № 4241/13/2-13; від 22.11.2013р. №4256/13/2.13).

Разом з тим, відповідач звертає увагу суду на те, що Волинська обласна державна адміністрація неодноразово зверталась до Кабінету Міністрів України, Міністерства охорони здоров'я України щодо виділення додаткових коштів для розрахунків з аптечними закладами за відпущені лікарські засоби у листопаді 2013 року та внесення змін до Постанови КМУ від 12 лютого 2014 року № 42 щодо відшкодування вартості лікарських засобів для лікування осіб з гіпертонічною хворобою за листопад місяць - дане питання так і залишається не вирішеним, в підтвердження долучив копії листів № 4256/13-2.13 від 21.11.2013р., №4241/13/2.13 від 21.11.2013р., №1814/12/2.14 від 23.06.2014р., №4868/33/2-14 від 15.09.2014р.

- письмові пояснення за вх. №01-29/12091/14 від 16.12.2014р. в яких повідомляє, що у 2013 році за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на часткове відшкодування вартості лікарських засобів для лікування осіб з гіпертонічною хворобою області затверджено міжбюджетний трансферт у сумі 3 908,3 тис. грн.

Разом з тим, за січень-жовтень 2013 року відшкодовано 1216,0 тис.грн. Станом на 01 листопада 2013 року на рахунку Управління охорони здоров'я Волинської облдержадміністрації був залишок коштів 1 663,9 тис. грн. 04 листопада 2013 року надійшли кошти у сумі 467,0 тис. грн., що склало 2 130,9 тис.грн. до 22 листопада 2013 року оплачено реєстрів на суму 2 130,8 тис.грн., тобто станом на 01 грудня 2013 року залишок склав 0,1 тис.грн.

04 грудня 2013 року надійшло коштів у сумі 561,4 тис.грн. на початку грудня 2013 року були подані реєстри за листопад-грудень 2013 року на відшкодування 791,4 тис.грн., з яких було проплачено в межах кошторисних призначень на 2013 рік 561,5 тис. грн.

Станом на 01 січня 2014 року залишились невідшкодовані реєстри на суму 229,9 тис.грн., з яких реєстри за листопад 229,2 тис.грн. та за грудень 0,7 тис.грн.

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 12 лютого 2014 року № 42 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» внесені зміни до затвердженого Порядку часткового відшкодування вартості лікарських засобів для лікування осіб з гіпертонічною хворобою, а саме доповнено пунктом 5 такого змісту: «у поточному році часткове відшкодування вартості лікарських засобів суб'єктам господарювання здійснюється за умови подання ними реєстру відпущених лікарських засобів, оформленого належним чином, у тому числі вартості лікарських засобів, відпущених у грудні минулого року». Згідно з цією Постановою 0,7 тис. грн. грудневі реєстри були відшкодовані у 2014 році.

Відповідними змінами не передбачено відшкодування вартості лікарських засобів для лікування осіб з гіпертонічною хворобою за листопад місяць, тому листопадові реєстри на суму 229,2 тис. грн. залишились невідшкодованими.

На 2014 рік кошторисом видатків передбачено 2 975,7 тис.грн. Станом на 05.12.2014 року на рахунку Управління охорони здоров'я Волинської облдержадміністрації є 633,4 тис. грн.

Представник відповідача-1 в судовому засіданні позовну вимогу про стягнення з Управління охорони здоров'я Волинської обласної державної адміністрації 6003,62 грн. заборгованості визнала.

Представник відповідача -2 через канцелярію суду від 12.12.2014р. за вх. №01-29/11998/14 подав відзив в якому заперечив даний позов оскільки, органи Державної казначейської служби України здійснюють платежі на підставі платіжних доручень розпорядників та одержувачів бюджетних коштів за наявності в обліку відповідного бюджетного зобов'язання та фінансового зобов'язання у межах залишків коштів на рахунках розпорядників та одержувачів бюджетних коштів за відповідними кодами економічної класифікації видатків та класифікації кредитування. Між тим, зобов'язання взяті учасником бюджетного процесу без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, не вважаються бюджетними зобов'язаннями і не підлягають оплаті за рахунок бюджетних коштів. Взяття таких зобов'язань є порушенням бюджетного законодавства. Витрати бюджету на покриття таких зобов'язань не здійснюються. Вимоги фізичних і юридичних осіб щодо відшкодування збитків або шкоди за зобов'язаннями, взятими розпорядниками бюджетних коштів без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень встановлених кодексом та законом про Держаний бюджет України.

Кошторисом управління охорони здоров'я Волинської обласної Державної адміністрації на 2013р. по КФК 081002 «Інші заходи по охороні здоров'я» затверджено 3 908 300, 00 грн. касові видатки проведено на суму 3 908 296, 00 грн. , а тому останній звертає увагу суду на те, що витрати на часткове відшкодування вартості лікарських засобів для лікування осіб з гіпертонічною хворобою підлягають стягненню з Управління охорони здоров'я Волинської обласної Державної адміністрації, а не з Державного бюджету України, а тому просить суд відмовити в даному позові, як безпідставно заявленому.

Заслухавши пояснення представників та дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, господарський суд, -

встановив:

30 жовтня 2012року між позивачем - Приватною виробничо-торгівельною фірмою "Фітоцентр" як виконавцем та відповідачем - Управлінням охорони здоров'я Волинської обласної державної адміністрації як замовником було укладено договір про часткове відшкодування вартості лікарських засобів для лікування осіб з гіпертонічною хворобою №27.

04 листопада 2013року між сторонами Приватною виробничо-торгівельною фірмою "Фітоцентр" як виконавцем та Управлінням охорони здоров'я Волинської обласної державної адміністрації як замовником було укладено договір про часткове відшкодування вартості лікарських засобів для лікування осіб з гіпертонічною хворобою №242.

Згідно п.1.1. договору виконавець відповідно до постанов Кабінету Міністрів України №907 від 05.09.2012р. "Про затвердження Порядку часткового відшкодування вартості лікарських засобів для лікування осіб з гіпертонічною хворобою", №340 від 25.04.2012р. "Про реалізацію пілотного проекту щодо запровадження регулювання цін на лікарські засоби для лікування осіб з гіпертонічною хворобою" здійснює відпуск лікарських засобів за рецептами виписаними закладами охорони здоров'я на рецептурних бланках форми №1, а замовник в свою чергу здійснює часткове відшкодування вартості відпущених лікарських засобів для лікування осіб з гіпертонічною хворобою відпущених в терміни і на умовах визначених даним договором.

Відповідно до п. 1.2. договору загальна сума договору визначається щомісячно відповідно до поданого реєстру відпущених лікарських засобів та може бути зменшена або збільшена залежно від потреб та реального фінансування замовника.

Згідно із п.п. 2.1, 2.4 договору відпуск лікарських засобів здійснюється на підставі рецептів, виписаних закладами охорони здоров'я, незалежно від форми власності та підпорядкування на рецептурних бланках форми №1.

Виконавець здійснює відпуск лікарських засобів за рецептами з оплатою споживачем різниці між фактичною роздрібною ціною, встановленою на момент придбання лікарського засобу, та референтною ціною, затвердженою МОЗ України, станом на 01 вересня 2012 року.

Відповідно до п.п. 3.1, 3.2., 3.3 договору виконавець щомісяця до 5 числа складає реєстр, встановленої форми згідно з додатком, що додається до договору, відпущених лікарських засобів, в якому стосовно кожного лікарського засобу зазначаються його міжнародна непатентована та торгівельна назва, дозування, форма випуску, кількість одиниць в упаковці, кількість відпущених упаковок, референтна ціна, зазначене у рецепті найменування закладу охорони здоров'я, сума, що підлягає відшкодуванню за звітний період.

Реєстр підписується виконавцем та подається замовнику до 10 числа місяця, що настає за звітним.

Замовник проводить оплату за надані послуги виконавцю протягом 30 днів з дня отримання реєстру.

Як пояснили представники сторін в судовому засіданні позивач надав відповідачу зведений реєстр в листопаді 2013 року.

На виконання умов договору позивач протягом листопада 2013 року здійснив відпуск лікарських засобів за рецептами виписаними закладами охорони здоров'я на рецептурних бланках форми №1, що підлягають частковому відшкодуванню відповідачем на суму 6003,62грн.

Позивачем на виконання п.п. 3.1, 3.2., 3.3 договору було складено та в листопаді 2013 надано відповідачу зведений реєстр по аптечних закладах вартості лікарських засобів для лікування осіб з гіпертонічною хворобою по ПВТФ аптека "Фітоцентр" за листопад 2013р. на суму 6003,62 грн., що відповідачем - Управлінням охорони здоров'я Волинської обласної державної адміністрації підписано не було, а кошти за звітний період листопада 2013р. у сумі 6 003,62 грн.- не відшкодовано.

Отже, заборгованість відповідача перед позивачем на момент розгляду справи становить 6 003,62 грн.

Доказів, які б спростовували цю заборгованість, або доказів її оплати відповідач суду не надав.

У відповідності із ст.193 Господарського кодексу України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Відповідно до ст. ст. 526, 599 Цивільного кодексу України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства.

У відповідності із ст.901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Відповідно до абзацу 2 п. 1, п.п. 2, 3, 4 постанови Кабінету Міністрів України №907 від 05.09.2012р. "Про затвердження Порядку часткового відшкодування вартості лікарських засобів для лікування осіб з гіпертонічною хворобою" часткове відшкодування вартості лікарського засобу здійснюється на рівні затвердженої МОЗ референтної ціни відшкодування на лікарський засіб з урахуванням граничних постачальницько-збутових та торговельних (роздрібних) надбавок, установлених пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2012 р. № 340 "Про реалізацію пілотного проекту щодо запровадження державного регулювання цін на лікарські засоби для лікування осіб з гіпертонічною хворобою", але не вище фактичного розміру роздрібної ціни упаковки лікарського засобу, що відпускається аптечним закладом.

Відпуск лікарських засобів здійснюється суб'єктами господарювання, перелік яких визначається Міністерством охорони здоров'я Автономної Республіки Крим, структурними підрозділами з питань охорони здоров'я обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, на підставі рецептів на лікарські засоби (за міжнародною непатентованою назвою), виписаних закладами охорони здоров'я незалежно від форми власності та підпорядкування на рецептурних бланках форми № 1.

Суб'єкти господарювання здійснюють відпуск лікарських засобів за рецептами з оплатою споживачем різниці між фактичною роздрібною ціною, встановленою на момент придбання лікарського засобу, та референтною ціною, затвердженою МОЗ.

Суб'єкт господарювання щомісяця складає реєстр відпущених лікарських засобів, в якому стосовно кожного лікарського засобу зазначаються його міжнародна непатентована та торговельна назва, дозування, форма випуску, кількість одиниць в упаковці, кількість відпущених упаковок, референтна ціна, зазначене у рецепті найменування закладу охорони здоров'я, сума, що підлягає відшкодуванню за звітний період відповідному суб'єктові господарювання.

Підписаний керівником суб'єкта господарювання реєстр подається до 5 числа місяця, що настає за звітним періодом, розпорядникам субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на часткове відшкодування вартості лікарських засобів для лікування осіб з гіпертонічною хворобою за місцевими бюджетами, визначеним рішеннями про такі бюджети відповідно до законодавства, для відшкодування суб'єктові господарювання зазначеної в реєстрі суми протягом 15 днів з дня його отримання.

У п. 3 постанови Кабінету Міністрів України №340 від 25.04.2012р. "Про реалізацію пілотного проекту щодо запровадження регулювання цін на лікарські засоби для лікування осіб з гіпертонічною хворобою" зазначено: установити на лікарські засоби для лікування осіб з гіпертонічною хворобою постачальницько-збутові надбавки не вище ніж 10 відсотків оптово-відпускної ціни та торговельні (роздрібні) надбавки не вище ніж 25 відсотків закупівельної ціни.

Оскільки відповідач не виконав належним чином зобов'язання за договором №27 від 30.10.2012р. та не відшкодував вартості лікарських засобів для лікування осіб з гіпертонічною хворобою, позовна вимога про стягнення з нього 6003,62 грн. заборгованості обґрунтована і підлягає до задоволення.

Посилання відповідача на відсутність бюджетного фінансування не звільняє його від виконання зобов'язань щодо відшкодування вартості лікарських засобів для лікування осіб з гіпертонічною хворобою, відпущених за договором №27 від 30.10.2012р., з огляду на таке.

Відповідно до ч. 1 ст. 625 Цивільного кодексу України боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов'язання.

Відповідно до ст. 617 Цивільного кодексу України особа, яка порушила зобов'язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов'язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили.

Не вважається випадком, зокрема, недодержання своїх обов'язків контрагентом боржника, відсутність на ринку товарів, потрібних для виконання зобов'язання, відсутність у боржника необхідних коштів.

Відповідно до ч. 2 ст. 218 Господарського кодексу України учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб'єкт господарювання за порушення господарського зобов'язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов'язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності. Не вважаються такими обставинами, зокрема, порушення зобов'язань контрагентами правопорушника, відсутність на ринку потрібних для виконання зобов'язання товарів, відсутність у боржника необхідних коштів.

Таким чином, відсутність бюджетних коштів не є підставою для звільнення відповідача від відповідальності за порушення договірного зобов'язання.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 15.05.2012р. у справі №11/446, постановах Вищого господарського суду України від 24.09.2013р. у справі №910/1274/13, від 13.11.2013р. у справі №914/1760/13.

Заяву за вх. №01-128/64/14 від 16.12.2014р. про призначення Головного Управління Державного казначейства України у Волинській області по справі №903/1195/14 в якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача слід залишити без задоволення, оскільки підстави відповідно до приписів ст.27 ГПК України у її задоволені відсутні.

Оскільки, розгляд справи в суді доведено з вини відповідача, то судові витрати по справі, на підставі ст. 44,49 ГПК України, слід покласти на нього, однак позивач відмовився в стягненні судових витрат з відповідача, а тому немає підстав для їх стягнення.

Керуючись ст.ст. 526, 599, 617, 625, 901 Цивільного кодексу України, ст.ст. 173, 193, 218 Господарського кодексу України, ст.ст. 44, 49, ст.ст. 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

в и р і ш и в:

1. Позов задоволити.

2. Стягнути з Управління охорони здоров'я Волинської обласної державної адміністрації (43000, Волинська область, м. Луцьк, вул. Степана Бандери, 5, код ЄДРПОУ 23254447) на користь Приватної виробничо-торгівельної фірми "Фітоцентр" (45006, Волинська область, м. Ковель, вул. Петра Могили, 1, код ЄДРПОУ 21742651) 6003,62 грн. заборгованості.

3. В частині стягнення заборгованості з Головного управління Державної казначейської служби у Волинській області відмовити.

Рішення господарського суду, у відповідності до ст.85 ГПК України, набирає законної сили після закінчення 10-денного строку з дня його прийняття, а у разі, якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення, воно набирає законної сили після закінчення 10-денного строку з дня підписання рішення, оформленого відповідно до ст.84 цього Кодексу.

Повний текст

рішення складено

19.12.2014р.

Суддя В. М. Дем`як

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення16.12.2014
Оприлюднено22.12.2014
Номер документу41972227
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —903/1197/14

Судовий наказ від 30.12.2014

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем'як Валентина Миколаївна

Рішення від 16.12.2014

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем'як Валентина Миколаївна

Ухвала від 01.12.2014

Господарське

Господарський суд Волинської області

Дем'як Валентина Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні