Рішення
від 11.12.2014 по справі 915/1680/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

======================================================================

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 грудня 2014 року Справа № 915/1680/14

Господарський суд Миколаївської області у складі судді Олейняш Е.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Миколаєві справу

за позовом Южноукраїнської міської ради, вул. Дружби Народів, 48, м. Южноукраїнськ, Миколаївська область, 55000

до відповідача Приватного підприємства "Югпромбуд", вул. 300-річчя Костянтинівки, 5, м. Южноукраїнськ, Миколаївська область, 55000

про стягнення збитків у вигляді неодержаних доходів (орендної плати за землю) за час фактичного користування земельною ділянкою у сумі 35 705, 01 грн.

за участю представників сторін

від позивача Майстренко Людмила Петрівна, довіреність № 4 від 08.01.2014 року;

від відповідача представник не з'явився.

Южноукраїнська міська рада звернулась до господарського суду Миколаївської області з позовними вимогами до відповідача Приватного підприємства "Югпромбуд" про стягнення збитків, нанесених Южноукраїнській міській раді Приватним підприємством "Югпромбуд" за час фактичного користування земельною ділянкою, яка розташована за адресою: 300-річчя Костянтинівки, 5, у місті Южноукраїнськ у розмірі 35 705, 01 грн.

Ухвалою господарського суду Миколаївської області від 17.10.2014 року прийнято позовну заяву до розгляду та порушено провадження у справі. Розгляд справи призначено на 06.11.2014 року.

Ухвалою господарського суду Миколаївської області від 06.11.2014 року відкладено розгляд справи на 25.11.2014 року.

Ухвалою господарського суду Миколаївської області від 25.11.2014 року відкладено розгляд справи на 11.12.2014 року.

В судовому засіданні 11.12.2014 року судом відповідно до ст. 85 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив суд позов задовольнити. В обґрунтування заявлених позовних вимог представник позивача зазначив наступне.

Відповідно до договору купівлі-продажу від 23.03.2005 року, зареєстрованого за № 1141, до Приватного підприємства "Югпромбуд" перейшло право власності на нерухоме майно, що знаходиться в місті Южноукраїнську Миколаївської області по вулиці Молодіжній, 19-А.

27.11.2003 року рішенням Южноукраїнської міської ради № 251 вулицю Молодіжну (частину) у місті Южноукраїнську було переіменовано у вулицю 300-річчя Костянтинівки.

Рішенням Южноукраїнської міської ради від 16.06.2010 року № 1317 надано згоду на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів що посвідчують право користування на земельну ділянку Приватному підприємству "Югпромбуд" для комерційного використання під розміщення та обслуговування автогазозаправної станції по вул. 300-річчя Костянтинівки, 5 у місті Южноукраїнську Миколаївської області орієнтовною загальною площею 0,1000 га.

06.07.2012 року між Южноукраїнською міською радою та ПП "Югпромбуд" укладено договір оренди земельної ділянки, який зареєстровано у книзі записів державної реєстрації Договорів оренди землі 28.08.2012 за № 481080004000084.

Як вбачається з викладеного з моменту звернення відповідача та надання згоди Южноукраїнською міською радою на оформлення правовстановлюючих документів до реєстрації договору оренди земельної ділянки минуло два роки. Весь цей час відповідач фактично використовував земельну ділянку, постільки на ній розміщено об'єкт нерухомості, що належить відповідачу на праві власності.

Рішенням виконавчого комітету Южноукраїнської міської ради від 07.08.2013 року № 231 "Про затвердження актів комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам" затверджено Акт № 8 комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам від 11.06.2013 року про визначення розміру збитків, нанесених Южноукраїнській міській раді Приватним підприємством "Югпромбуд".

Станом на 25.09.2014 року рішення виконавчого комітету Южноукраїнської міської ради від 07.08.2013 року № 231 "Про затвердження актів комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам" відповідачем не оскаржено, збитки відповідачем не сплачені та платіжні документи щодо сплати нарахованих збитків не надані до Южноукраїнської міської ради.

Враховуючи вищевикладене, із посиланням на приписи ст. 13, 14 Конституції України, ст. 22 ЦК України, ст. 224, 226 ГК України, ст. 83, 84, 116, 123, 125, 126, 157, 206 Земельного кодексу України, ст. 287.6, 290 Податкового кодексу України, позивач просив суд стягнути з відповідача збитки у вигляді неодержаних доходів (орендної плати за землю) за час фактичного користування земельною ділянкою у сумі 35 705, 01 грн.

Відповідач в судові засідання 06.11.2014 року, 25.11.2014 року та 11.12.2014 року явку повноважного представника не забезпечив. Письмового відзиву по суті спору відповідачем не подано.

Ухвала господарського суду Миколаївської області від 17.10.2014 року про порушення провадження у справі, направлена на адресу відповідача (вул. 300-річчя Костянтинівки, 5, м. Южноукраїнськ, Миколаївська область, 55000) повернута поштовою установою до суду з поміткою "за закінченням терміну зберігання" (арк. справи 48-50).

Судом враховано, що ухвали господарського суду направлялась на адресу відповідача, яка вказана у позовній заяві та у Свідоцтві про державну реєстрацію юридичної особи, а саме: вул. 300-річчя Костянтинівки, 5, м. Южноукраїнськ, Миколаївська область, 55000 (арк. справи 12).

При цьому, судом враховано наступне.

Відповідно до п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

Відповідно до п. 3.9.2 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" від 26.12.2011 року з останніми змінами від 10.07.14 року № 18 особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК.

За змістом цієї норми, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.

За таких обставин, судом здійснено усі заходи щодо повідомлення належним чином відповідача про дату, час та місце судових засідань.

При цьому, судом також враховано, що відповідно до п. 3.9.2 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" від 26.12.2011 року № 18 з останніми змінами від 10.07.2014 року у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Відповідно до ст. 75 ГПК України справа розглядається за наявними в ній матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши та оцінивши усі подані у справу докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд встановив наступне.

23.03.2005 року між Відкритим акціонерним товариством "Теплоенергомонтаж" та Приватним підприємством "Югпромбуд" було укладено Договір купівлі-продажу, відповідно до умов якого ВАТ "Теплоенергомонтаж" продав на підставі рішення засідання Ради Директорів відкритого ВАТ "Теплоенергомонтаж" (протокол № 54 від 16.11.2004 року), а ПП "Югпромбуд" купив належну ВАТ "Теплоенергомонтаж" на праві власності нежитлову будівлю, пересувну автомобільну газозаправну станцію, що знаходиться в м. Южноукраїнську Миколаївської області по вул. Молодіжній, 19 А, за вказаною адресою розташовані - операторська, шлакоблоки, цегла, зазначена літ. А-1, загальною площею 16, 4 кв.м., навіс - металеві колони, шифер - літ. Б (п. 1 Договору) (арк. справи 10-11).

23.03.2005 року договір посвідчено приватним нотаріусом Южноукраїнського міського нотаріального округу Миколаївської області Дмитрієвою В. В. та зареєстровано в реєстрі за № 1141.

Рішенням Южноукраїнської міської ради № 251 від 27.11.2003 року було перейменовано ділянки вулиці Молодіжної від дороги Миколаїв-Криве Озеро до вул. Дружби Народів на вул. 300-річчя Костянтинівки (арк. справи 42).

07.05.2010 року Приватне підприємство "Югпромбуд" завернулось до Южноукраїнської міської ради із заявою вих. № 19, у якій просило надати згоду на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування на землю, для комерційного використання під розміщення та обслуговування автогазозаправної станції по вул. 300-річчя Костянтинівки, 5, в межах міста Южноукраїнська Миколаївської області, орієнтованою площею 0,1 га. (арк. справи 9).

Рішенням Южноукраїнської міської ради № 1317 від 16.06.2010 року було надано згоду на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів що посвідчують право користування на земельну ділянку Приватному підприємству "Югпромбуд" для комерційного використання в довгострокову оренду терміном на 10 років під розміщення та обслуговування автогазозаправної станції по вул. 300-річчя Костянтинівки, 5, орієнтовною загальною площею 0, 1000 га. Рекомендовано приватному підприємству "Югпромбуд" подати міській раді на розгляд та затвердження технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування на земельну ділянку не пізніше як у шестимісячний термін (п.п. 1, 2 рішення) (арк. справи 8).

Приватне підприємство "Югпромбуд" звернулось до Южноукраїнської міської ради із заявою (клопотанням) вх. №74/40 від 18.04.2012 року, у якій просило затвердити технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування на земельну ділянку для будівництва та обслуговування будівель торгівлі та надати в оренду земельну ділянку площею 0,0665 га, яка знаходиться за адресою вул. 300-річчя Костянтинівки, 5, терміном на 10 років, межі якої визначені в натурі, категорія земель - землі житлової та громадської забудови, функції використання - комерційне призначення (арк. справи 16).

Рішенням Южноукраїнської міської ради № 599 від 31.05.2012 року затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування на землю Приватному підприємству "Югпромбуд" в довгострокову оренду для комерційного використання під розміщення та обслуговування за рахунок земель державної власності, які не надані у власність у місті Южноукраїнську Миколаївської області. Надано Приватному підприємству "Югпромбуд" земельну ділянку під розміщення та обслуговування автозаправної станції по вулиці 300-річчя Костянтинівки, 5 у місті Южноукраїнськ, загальною площею 0, 0665 га., з них забудовані землі: під капітальною забудовою - 0, 0016 га., під спорудами - 0, 0121 га., під проїздами, проходами та площадками - 0, 0528 га., в довгострокову оренду терміном на 10 років із категорії земель за основним цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі. Приватному підприємству "Югпромбуд" в місячний термін укласти договір оренди земельної ділянки (п.п. 1, 2, 4 рішення) (арк. справи 14-15).

06.07.2012 року між Южноукраїнською міською радою та Приватним підприємством "Югпромбуд" було укладено Договір оренди земельної ділянки, відповідно до умов якого Южноукраїнська міська рада надала, а ПП "Югпромбуд" прийняло в строкове платне користування земельну ділянку для комерційного використання під розміщення та обслуговування автозаправної станції по вулиці 300-річчя Костянтинівки, 5 у місті Южноукраїнську Миколаївської області, на підставі рішення Южноукраїнської міської ради від 31.05.2012 року № 599, 22 сесії 6 скликання (п. 1 Договору) (арк. справи 20-21).

Вказаний договір оренди земельної ділянки зареєстровано у Книзі записів державної реєстрації Договорів оренди землі 28.08.2012 року за № 481080004000084.

28.08.2012 року Южноукраїнською міською радою та Приватним підприємством "Югпромбуд" було підписано Акт приймання-передачі земельної ділянки (арк. справи 24).

Рішенням Виконавчого комітету Южноукраїнської міської ради № 194 від 15.06.2011 року "Про створення комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам" було вирішено створити комісію з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердити її склад та Порядок визначення й відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам (арк. справи 25).

Додатком 1 до рішення виконавчого комітету Южноукраїнської міської ради від 15.06.2011 року № 194 було затверджено склад комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам (арк. справи 25 на звороті).

Додатком 2 до рішення виконавчого комітету Южноукраїнської міської ради від 15.06.2011 року № 194 було затверджено Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам (арк. справи 26).

Рішенням виконавчого комітету Южноукраїнської міської ради № 311 від 05.09.2012 року "Про внесення змін до рішень виконавчого комітету Южноукраїнської міської ради від 15.06.2011 року № 194 та від 31.08.2011 року № 282" було внесено зміни до рішення виконавчого комітету Южноукраїнської міської ради від 15.06.2011 року № 194 "Про створення комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам", а саме: склад комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затверджений п. 1 рішення, викладено в новій редакції (п. 1 рішення) (арк. справи 72).

Додатком № 1 до рішення виконавчого комітету Южноукраїнської міської ради від 05.09.2012 року № 311 було затверджено склад комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам у складі: Грабовенко Л. О., Потапової А. Л., Ісаєнко О. О., Асютіної Н. Я., Гончарової Т. О., Ічанської Х. В., Палія О. В., Паненко В. В., Петрини О. В., Якуніної Л. В. (арк. справи 73-74).

Рішенням Виконавчого комітету Южноукраїнської міської ради № 182 від 20.06.2013 року "Про внесення змін до складу комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого рішенням Виконавчого комітету Южноукраїнської міської ради від 15.06.2011 року № 194" було затверджено склад комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затверджений п. 1 рішення Виконавчого комітету Южноукраїнської міської ради від 15.06.2011 року № 194 "Про створення комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам" в новій редакції.

Визнано п. 1 рішення Виконавчого комітету Южноукраїнської міської ради від 05.09.2012 року № 311 "Про внесення змін до рішень виконавчого комітету Южноукраїнської міської ради від 15.06.2011 року № 194 та від 31.08.2012 року № 282" таким, що втратив чинність (арк. справи 27).

Додатком 1 до рішення виконавчого комітету Южноукраїнської міської ради від 20.06.2013 року № 182 було затверджено склад комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам у складі: Грабовенко Л. О., Герасименко Ю. І., Ісаєнко О. О., Асютіної Н. Я., Гончарової Т. О., Голубенко О. О., Ічанської Х. В., Палія О. В., Паненко В. В., Петрини О. В. (арк. справи 28-29).

01.06.2013 року Виконавчим комітетом Южноукраїнської міської ради було направлено відповідачу запрошення на засідання комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, яке відбудеться 11.06.2013 року, для визначення збитків, нанесених раді (арк. справи 38). Докази направлення вказаного запрошення наявні у матеріалах справи (арк. справи 38).

11.06.2013 року Комісією з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам визначено розмір збитків, нанесених Приватним підприємством «Югпромбуд» Южноукраїнській міській раді у вигляді неодержаних доходів (орендної плати за землю) за час фактичного користування земельною ділянкою, яка розташована по вул. 300-річчя Костянтинівки, 5 за період з 16.06.2010 року по 01.09.2012 року у розмірі 35 705, 01 грн., про що складено Акт № 8 від 11.06.2013 року (арк. справи 30-32).

Однак, як вбачається з Протоколу № 1 комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі від 11.06.2013 року, на засіданні Комісії не розглядалось питання затвердження та підписання Акту комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, нанесених ПП «Югромбуд» (арк. справи 33).

Натомість, рішенням Виконавчого комітету Южноукраїнської міської ради № 231 від 07.08.2013 року було затверджено акти комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам від 11.06.2013 року про визначення розміру збитків, нанесених Южноукраїнській міській раді, в тому числі Приватним підприємством "Югпромбуд" за час фактичного користування земельною ділянкою, яка розташована по вул. 300-річчя Костянтинівки, 5, за період з 16.06.2010 року по 01.09.2012 року у сумі 35 705, 01 грн. (Акт № 8) (п. 1 рішення) (арк. справи 34).

Листом вих. № 3343/01-35/22 від 12.08.2013 року Виконавчим комітетом Южноукраїнської міської ради було повідомлено ПП "Югпромбуд", що комісією з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, засідання якої відбулось 11.06.2013 року, визначено розмір збитків, нанесених Южноукраїнській міській раді у зв'язку з ухиленням від виконання рішення та укладання договору оренди земельної ділянки у період з 16.06.2010 року по 01.09.2012 року у сумі 35 705, 01 грн. та запропоновано сплатити зазначену суму (арк. справи 35). Докази направлення вказаного листа на адресу відповідача наявні у матеріалах справи (арк. справи 35).

Відповідно до Інформації Южноукраїнської об'єднаної державної податкової інспекції від 29.04.2013 року № 236/9-15-17-119 відповідач Приватне підприємство «Югпромбуд» за земельну ділянку по вул. 300-річчя Костянтинівки, 5 за період з 16.06.2010 року по 31.08.2012 року постійно сплачувало земельний податок (за 2010 рік - 6 489, 14 грн., за 2011 рік - 2 155, 66 грн., за 8 місяців 2012 року - 1 437, 12 грн. , а з 01.09.2012 року - орендну плату) (арк. справи 39-41).

Відповідачем не сплачено збитки в розмірі 35 705, 01 грн., що і стало підставою для звернення до суду із позовом.

При вирішенні спору судом враховано наступне.

Відповідно до ч. 1-3 ст. 22 ЦК України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.

Збитками є:

1) втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки);

2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.

Відповідно до ст. 224 ГК України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено.

Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Відповідно до ч. 1 ст. 225 ГК України до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються:

- вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства;

- додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб'єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов'язання другою стороною;

- неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов'язання другою стороною;

- матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом.

Кабінетом Міністрів України можуть затверджуватися методики визначення розміру відшкодування збитків у сфері господарювання (ч. 6 ст. 225 ГК України).

Неодержаний прибуток - це розрахункова величина втрати очікуваного приросту в майні, що базується на даних бухгалтерського та податкового обліку, які беззастережно підтверджують реальну можливість отримання потерпілим суб'єктом господарювання певних грошових сум чи інших цінностей, якщо інший учасник відносин у сфері господарювання не допустив би правопорушення.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 623 ЦК України боржник, який порушив зобов'язання, має відшкодувати кредиторові завдані цим збитки. Розмір збитків, завданих порушенням зобов'язання, доказується кредитором.

Відповідно до ст. 614 ЦК України, особа, яка порушила зобов'язання, несе відповідальність за наявності її вини (умислу або необережності), якщо інше не встановлено договором або законом. Особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов'язання. Відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов'язання.

Підставою для покладення обов'язку з відшкодування збитків є цивільне правопорушення, що складається з таких елементів: 1) протиправної дії чи бездіяльності особи; 2) заподіяння збитків в результаті такої дії чи бездіяльності особи; 3) причинного зв'язку між протиправною дією чи бездіяльністю особи та заподіяними збитками; 4) вини боржника.

За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає. Важливим елементом доказування наявності збитків є встановлення причинного зв'язку між протиправною поведінкою заподіювача та збитками потерпілої сторони. Слід довести, що протиправна дія чи бездіяльність заподіювача є причиною, а збитки, які завдані особі, - наслідком такої протиправної поведінки.

Відповідно до ст. 152 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Загальні підстави та порядок відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам встановлений ст.ст. 156, 157 Земельного кодексу України.

Відповідно до ст. 156 ЗК України власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок:

а) вилучення (викупу) сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для потреб, не пов'язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом;

б) тимчасового зайняття сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників для інших видів використання;

в) встановлення обмежень щодо використання земельних ділянок;

г) погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників;

ґ) приведення сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників у непридатний для використання стан;

д) неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Стаття 156 Земельного кодексу України стосується відшкодування збитків як при вчиненні правопорушень (п. "в", "г", "ґ", "д" ч. 1 ст. 156 ЗК України), так і при вчиненні деяких правомірних дій, котрі можуть спричинити збитки (п. "а", "б", "д" ч. 1 ст. 156 ЗК України).

При цьому, збитки, заподіяні неправомірними діями, відшкодовуються незалежно від того, чи підпадають вони під положення вищевказаної норми, на підставі загальних положень цивільного та господарського законодавства, зокрема, ст. ст. 1166 - 1194, 1209 - 1211 ЦКУ, ст. ст. 224 - 229 ГКУ.

Відповідно до ст. 157 ЗК України відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами.

Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 3.7 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» № 6 від 17.05.2011 року власники землі та землекористувачі мають право на захист своїх прав шляхом стягнення збитків з особи, яка вчинила неправомірні дії щодо відповідних земельних ділянок, у випадках, встановлених главою 24 ЗК України, та за процедурою, передбаченою Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.93 року № 284.

Порядок визначення розміру збитків, заподіяних неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок, регулюється постановою Кабінету міністрів України від 19.04.1993 року № 284 "Про порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам".

Відповідно до п. 1 Порядку власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.

Відповідно до абз. 1, 2, 4 п. 2 Порядку розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.

До складу комісій включаються представники Київської, Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, виконавчих комітетів міських (міст обласного значення) рад (голови комісій), власники землі або землекористувачі (орендарі), яким заподіяні збитки, представники підприємств, установ, організацій та громадяни, які будуть їх відшкодовувати , представники державних органів земельних ресурсів і фінансових органів, органів у справах містобудування і архітектури та виконавчих комітетів сільських, селищних, міських (міст районного значення) рад, на території яких знаходяться земельні ділянки.

Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії .

Відповідно до п. 3 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам відшкодуванню підлягають:

вартість житлових будинків, виробничих та інших будівель і споруд, включаючи незавершене будівництво;

вартість плодоягідних та інших багаторічних насаджень;

вартість лісових і деревно-чагарникових насаджень;

вартість водних джерел (колодязів, ставків, водоймищ, свердловин тощо), зрошувальних і осушувальних систем, протиерозійних і протиселевих споруд;

понесені витрати на поліпшення якості земель за період використання земельних ділянок з урахуванням економічних показників, на незавершене сільськогосподарське виробництво (оранка, внесення добрив, посів, інші види робіт), на розвідувальні та проектні роботи;

інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обгрунтовані .

Неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян.

Відповідно до п. 4 Порядку розміри збитків визначаються в повному обсязі відповідно до реальної вартості майна на момент заподіяння збитків, проведених витрат на поліпшення якості земель (з урахуванням ринкової або відновної вартості).

Збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісій (п. 5 Порядку).

Відповідно до п. 3.8 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» № 6 від 17.05.2011 року вирішуючи спори за позовами органів державної влади або місцевого самоврядування про стягнення з особи, яка набула у власність житловий будинок, будівлю або споруду і не переоформила право користування земельною ділянкою, збитків у вигляді упущеної вигоди (зокрема у розмірі неодержаної плати за оренду земельної ділянки), господарські суди повинні брати до уваги положення статті 22 ЦК України та частини другої статті 224 ГК України. Для застосування такого заходу відповідальності слід встановлювати наявність у діях відповідача усіх чотирьох елементів складу цивільного правопорушення (протиправної поведінки, збитків, причинного зв'язку між протиправною поведінкою та збитками і вини).

У розгляді таких справ господарські суди мають докладно з'ясовувати причини неоформлення чи несвоєчасного оформлення відповідного землекористування та обставини, пов'язані із вжиттям господарюючими суб'єктами усіх залежних від них заходів щодо одержання документів, які посвідчують право землекористування. При цьому суду слід враховувати вимоги частини другої статті 120 ЗК України, якою передбачено що у разі коли жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Якщо у розгляді справи буде з'ясовано обставини, зазначені в абзаці третьому підпункту 3.4 пункту 3 цієї постанови, і що суб'єкт господарювання вживав необхідних заходів до оформлення свого права землекористування, то відсутність у нього переоформлених на його ім'я правовстановлюваних документів на земельну ділянку не може розцінюватися як правопорушення.

Дослідивши подані до матеріалів справи докази у їх сукупності, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову, оскільки відповідачем вживались заходи щодо належного виконання свого зобов'язання (оформлення права оренди на земельну ділянку). Право оренди на земельну ділянку відповідачем оформлено. Таким чином, відсутні підстави стверджувати про протиправну бездіяльність відповідача. Крім того, позивачем не подано суду належних та допустимих доказів протиправних дій або бездіяльності відповідача, як то акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства, протокол про адміністративне правопорушення, припис тощо. Подані позивачем докази не дають підстав для достовірного і безумовного висновку ні щодо протиправної поведінки відповідача, ані причинного зв'язку між протиправною поведінкою і заявленими збитками.

Судом також встановлено, що Акт № 8 Комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам від 11.06.2013 року неправомірно затверджено Комісією, яка була сформована лише 20.06.2013 року (рішення виконавчого комітету Южноукраїнської міської ради № 182 від 20.06.2013 року), тобто Акт затверджено неправомочним складом комісії, а на засіданні Комісії питання завдання ПП «Югромбуд» збитків не розглядалось, що підтверджується Протоколом від 11.06.2013 року. За таких обставин, позивачем порушено Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затверджений постановою КМ України від 09.04.93 року № 284.

Частина 1 ст. 15 ЦК України встановлює, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Відповідно до ст. 33, 34 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідно до ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необгрунтованими та безпідставними. В позові слід відмовити.

Судовий збір відповідно до ст. 49 ГПК України слід покласти на позивача.

Керуючись ст. 124 Конституції України, ст. 33, 34, 43, 49, 75, ст. 82- 84 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

відмовити в позові Южноукраїнської міської ради (код ЄДРПОУ 33850880) до відповідача Приватного підприємства "Югпромбуд" (код ЄДРПОУ 31537380) про стягнення збитків за час фактичного користування земельною ділянкою у сумі 35 705, 01 грн.

Судовий збір в сумі 1 827, 00 грн. (одна тисяча вісімсот двадцять сім грн. 00 коп.) покласти на позивача.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Апеляційна скарга подається через місцевий господарський суд, який розглянув справу.

Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 цього Кодексу.

Повне рішення складено 19.12.2014 року.

Суддя Е.М. Олейняш

СудГосподарський суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення11.12.2014
Оприлюднено24.12.2014
Номер документу41984534
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —915/1680/14

Рішення від 11.12.2014

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Олейняш Е.М.

Ухвала від 17.10.2014

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Олейняш Е.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні