Постанова
від 27.11.2014 по справі п/811/3614/14
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 листопада 2014 року Справа № П/811/3614/14

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої - судді Нагібіної Г.П.

при секретарі - Дигас В.М.

за участю:

представника позивача - Шарова Д.В.

відповідача -ОСОБА_2

представника відповдіача - ОСОБА_3

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за адміністративним позовом Голованівського районного центру зайнятості до ОСОБА_2 про стягнення заборгованості, -

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Голованівський районний центр зайнятості звернувся до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до ОСОБА_2, в якому просить суд стягнути кошти Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, отримані ним як допомога по безробіттю в сумі 12932,60 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що внаслідок не повідомлення відповідачем набуття статусу фізичної особи-підприємця ним було незаконно отримано коштів на загальну суму 12932,60 грн. Відповідачу направлялись копія наказу про стягнення заборгованості та претензія про повернення суми допомоги по безробіттю, проте добровільно відповідач кошти не сплатив.

Представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі, просив задовольнити позов у повному обсязі посилаючись на обставини, викладені у позовній заяві.

Відповідач просив у задоволенні позовних вимог відмовити, посилаючись на те, що йому не було відомо про наявність у нього статусу фізичної особи-підприємця, оскільки він не був обізнаний про необхідність проходження процедури припинення фізичної особи-підприємця для позбавлення такого статусу.

Представник відповідача просила відмовити у задоволенні позовних вимог позивача, посилаючись на не роз'яснення відповідачу його прав та обов'язків шляхом надання відповідачу пам'ятки безробітного, та неможливістю встановлення строків позовної давності для звернення з вимогами Голованівського РЦЗ до ОСОБА_2, оскільки позивач не може надати інформацію про час коли йому стало відомо про порушення прав.

Дослідивши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до пункту 5 частини 2 статті 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених Конституцією та законами України.

Частиною 1 статті 8 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" від 02.03.2000 р. № 1533-III (далі - Закон № 1533-III) встановлено, що Фонд загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (далі - Фонд) створюється для управління страхуванням на випадок безробіття, акумуляції страхових внесків, контролю за використанням коштів, виплати забезпечення та надання соціальних послуг, здійснення інших функцій згідно із цим Законом і статутом Фонду.

Частиною 1 статті 34 Закону №1533-ІІІ передбачено, що Фонд має право стягувати відповідно до закону кошти Фонду, виплачені особам, зареєстрованим як безробітні, у вигляді матеріального забезпечення на випадок безробіття та витрачені на надання соціальних послуг безробітним у разі встановлення факту їх отримання на підставі недостовірних відомостей, поданих особою.

Отже, законом передбачено право Голованівського районного центру зайнятості на звернення до адміністративного суду з позовами про стягнення безпідставно виплаченої допомоги по безробіттю.

09.11.2005 року відповідач звернувся до Голованівського районного центру зайнятості із заявою про надання статусу безробітного з виплатою допомоги по безробіттю, відповідно до закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" та "Про зайнятість населення". В заяві відповідача зазначено, що він не зареєстрований як суб'єкт підприємницької діяльності, трудовою діяльністю не займається, пенсію не отримує(а.с.8).

З 09.11.2005 року по 29.04.2006 відповідачу надано статус безробітного відповідно до відповідно до статті 2 Закону України "Про зайнятість населення", призначено виплату допомоги по безробіттю(а.с. 7).

Згідно облікової інформації відповідача(а.с.13-14) та довідки-розрахунку(а.с.45) за період з 09.11.2005 року по 28.04.2006 року відповідач отримав допомоги по безробіттю у загальній сумі 1865,42 грн.

27.11.2006 року відповідач звернувся до Голованівського районного центру зайнятості із заявою про надання статусу безробітного з виплатою допомоги по безробіттю, відповідно до закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" та "Про зайнятість населення". В заяві відповідача зазначено, що він не зареєстрований як суб'єкт підприємницької діяльності, трудовою діяльністю не займається, пенсію не отримує(а.с.17).

З 27.11.2006 року по 28.04.2007 року відповідачу надано статус безробітного відповідно до відповідно до статті 2 Закону України "Про зайнятість населення", призначено виплату допомоги по безробіттю(а.с.16).

Згідно облікової інформації відповідача(а.с.21-23) та довідки-розрахунку(а.с.45) за період з 27.11.2006 року по 28.04.2007 року відповідач отримав допомоги по безробіттю у загальній сумі 2738,71 грн.

12.11.2007 року відповідач звернувся до Голованівського районного центру зайнятості із заявою про надання статусу безробітного з виплатою допомоги по безробіттю, відповідно до закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" та "Про зайнятість населення". В заяві відповідача зазначено, що він не зареєстрований як суб'єкт підприємницької діяльності, трудовою діяльністю не займається, пенсію не отримує(а.с.25).

З 12.11.2007 року по 23.05.2008 року відповідачу надано статус безробітного відповідно до відповідно до статті 2 Закону України "Про зайнятість населення", призначено виплату допомоги по безробіттю(а.с.24).

Згідно облікової інформації відповідача(а.с.30-32) та довідки-розрахунку(а.с.45) за період з 12.11.2007 року по 23.05.2008 року відповідач отримав допомоги по безробіттю у загальній сумі 3329,04 грн.

20.02.2009 року відповідач звернувся до Голованівського районного центру зайнятості із заявою про надання статусу безробітного з виплатою допомоги по безробіттю, відповідно до закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" та "Про зайнятість населення". В заяві відповідача зазначено, що він не зареєстрований як фізична особа-підприємець(а.с.34).

З 20.02.2009 року по 22.12.2009 року відповідачу надано статус безробітного відповідно до відповідно до статті 2 Закону України "Про зайнятість населення", призначено виплату допомоги по безробіттю(а.с.33).

Згідно облікової інформації відповідача(а.с.40-44) та довідки-розрахунку(а.с.45) за період з 20.02.2009 року по 22.12.2009 року відповідач отримав допомоги по безробіттю у загальній сумі 4999,43 грн.

Голованівським районним центром зайнятості при проведенні звірки з базою даних ЄДРЮОФОП було виявлено факт не повідомлення відповідачем відомостей про те, що він був зареєстрована як фізична особа-підприємець з 25.04.2003 року по 05.03.2014 року(а.с.46).

З метою повернення незаконно отриманих відповідачем коштів, директором Голованівського районного центру зайнятості прийнято наказ №78 від 25.06.2014 року, згідно якого відповідача зобов'язано повернути суму неправомірно виплаченої допомоги по безробіттю - 12932,60 грн.(а.с.12).

Згідно довідки про матеріальне забезпечення, виплачене відповідачу (а.с.45), сума незаконно отриманої допомоги по безробіттю та дотації з 09.11.2005 року по 21.12.2009 року становить 12932,60 грн.

З метою досудового врегулювання питання про добровільну сплату незаконно отриманих коштів, на адресу відповідача було направлено лист-повідомлення від 02.07.2014 року №04-29/476/03 про необхідність добровільного повернення коштів, сплачених як допомога по безробіттю на рахунок центру зайнятості разом із наказом №78 від 25.06.2014 року(а.с.47-48), отримані відповідачем згідно підпису(а.с.49).

Станом на день винесення постанови, докази добровільної сплати допомоги по безробіттю відповідачем відсутні.

Статтею 2 Закону України "Про зайнятість населення" від 01.03.1991 року №803-XII (у редакції чинній на момент вчинення порушень) визначено, що безробітними визнаються працездатні громадяни працездатного віку, які через відсутність роботи не мають заробітку або інших передбачених законодавством доходів і зареєстровані у державній службі зайнятості як такі, що шукають роботу, готові та здатні приступити до підходящої роботи. Безробітними визнаються також інваліди, які не досягли пенсійного віку, не працюють та зареєстровані як такі, що шукають роботу.

Стаття 9 Закону №803-XII передбачає, що громадяни, які звернулися до державної служби зайнятості як особи, що шукають роботу, мають право на безплатну професійну орієнтацію, консультацію, підготовку, перепідготовку, одержання відповідної інформації з метою вибору виду діяльності, професії, місця роботи, режиму праці.

Підпунктом "а" частини 1 статті 26 Закону №803-XII передбачено, що працівникам, трудовий договір з якими було розірвано з ініціативи власника або уповноваженого ним органу в зв'язку із змінами в організації виробництва і праці, в тому числі ліквідацією, реорганізацією, перепрофілюванням підприємств, установ, організацій, скороченням чисельності або штату працівників, і військовослужбовцям, звільненим з військової служби у зв'язку із скороченням чисельності або штату без права на пенсію, за умови їх реєстрації в службі зайнятості протягом семи календарних днів після звільнення як таких, що шукають роботу, гарантується надання статусу безробітного, якщо протягом семи днів працівнику не було запропоновано підходящої роботи.

Слідуючи приписам частини 2 статті 36 Закону №1533-ІІІ застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов'язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг. Частиною 3 вказаної статті передбачено, що сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов'язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.

Так частиною 3 статті 1 Закону України "Про зайнятість населення" в Україні до зайнятого населення належать громадяни, що проживають на території держави на законних підставах: громадяни, які самостійно забезпечують себе роботою, включаючи підприємців, осіб, зайнятих індивідуальною трудовою діяльністю, творчою діяльністю, члени кооперативів, фермери та члени їх сімей, що беруть участь у виробництві, а також члени особистих селянських господарств, діяльність яких здійснюється відповідно до Закону України "Про особисте селянське господарство".

Виходячи з аналізу зазначеної норми суд приходить до висновку, що факт перебування у статусі фізичної особи-підприємця відповідачем під час перебування на обліку в Голованівському районному центрі зайнятості відноситься до обставин, що впливають на умови виплати йому допомоги по безробіттю.

Згідно даних ЄДРПОУ ОСОБА_2 зареєстрований як фізична особа-підприємець 25.04.2003 року, запис державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця внесено 05.03.2014 року(а.с.46).

Згідно п. 6 Порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення безробітним, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики, Державної податкової адміністрації від 13.02.2009 № 60/62 у разі встановлення центром зайнятості належності безробітної особи до категорії зайнятих, така особа знімається з обліку як безробітна в установленому законодавством порядку та повертає суму незаконно отриманого матеріального забезпечення і вартості наданих соціальних послуг з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати матеріального забезпечення та надання соціальних послуг. Протягом двох робочих днів після прийняття рішення центр зайнятості надсилає особі чи роботодавцю рекомендованим листом повідомлення про необхідність протягом 15 календарних днів з дня отримання повідомлення повернути незаконно виплачені кошти (пункт 7 Порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним).

Якщо відомості про доходи є недостовірними з вини особи, центри зайнятості припиняють відповідні виплати, а суми здійснених виплат з дня їх призначення повертаються особою, якій були виплачені.

Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що особа, зареєстрована як фізична особа-підприємець, не може бути визнана безробітною і не має права на виплату допомоги по безробіттю. Таку позицію викладено у постанові Верховного Суду України від 08.07.2014 року №21-79а14.

Стосовно заперечень відповідача судом встановлено наступне.

Відповідач заперечує наявність боргу перед Олександрійським міськрайонним центром зайнятості в Кіровоградській області, оскільки, як на його думку, ним було вжито всіх заходів для припинення своєї підприємницької діяльності.

Статтею 47 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" від 15.05.2003 року №755-IV(у редакції чинній на момент вчинення порушень) для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення фізичної особи - підприємця щодо припинення нею підприємницької діяльності фізична особа - підприємець або уповноважена нею особа повинні подати державному реєстратору (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) такі документи: нотаріально посвідчену заяву про припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем; документ, що підтверджує внесення плати за публікацію повідомлення про прийняття фізичною особою - підприємцем рішення щодо припинення підприємницької діяльності.

Відповідач не заперечував те, що ним не було здійснено описаних дій для внесення до ЄДР запису про припинення підприємницької діяльності.

Статтею 68 Конституції України від 28.06.1996 року №254к/96-ВР визначено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей. Незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності.

Отже, незнання ОСОБА_2 процедури проведення державної реєстрації припинення фізичної особи-підприємця не звільняє його від відповідальності за незаконне отримання коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття.

Стосовно заперечень представника відповідача судом встановлено наступне.

Представник відповідач зазначає, що стягнення коштів з відповідача є необґрунтованим, оскільки він не був належним чином попереджений про свої обов'язки як безробітного шляхом вручення йому пам'ятки. Також представник відповідача просить відмовити у задоволенні позовних вимог з огляду на те, що встановити строки позовної давності для звернення з вимогами Голованівського РЦЗ до ОСОБА_2 неможливо, оскільки позивач не може надати інформацію про час коли йому стало відомо про порушення прав.

В силу положень статті 68 Конституції України від 28.06.1996 року №254к/96-ВР, не знання законів не звільняє від юридичної відповідальності. Крім того, у кожній із заяв відповідача про надання йому статусу безробітного та виплати допомоги ним зазначено, що він не перебуває у статусі фізичної особи-підприємця.

Абзацом 2 частини 2 статті 99 КАС України передбачено, що для звернення до адміністративного суду суб'єкта владних повноважень встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня виникнення підстав, що дають суб'єкту владних повноважень право на пред'явлення передбачених законом вимог.

Крім того, частиною 4 статті 38 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" визначено, що строк давності в разі стягнення штрафних санкцій, передбачених цим Законом та Законом України "Про зайнятість населення", адміністративних штрафів, а також інших видів заборгованості перед Фондом не застосовується.

Викладеним суд вважає доведеним необґрунтованість заперечень відповідача та представника відповідача.

Враховуючи викладене, суд вважає доведеним факт наявності у відповідача заборгованості у сумі 12932,60 грн., а тому вказані кошти підлягають стягненню на користь позивача.

Згідно ч. 4 ст. 94 КАС України, у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись ст. ст. 2,17, 158 - 163 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Позовну заяву Голованівського районного центру зайнятості до ОСОБА_2 про стягнення заборгованості задовольнити у повному обсязі.

Стягнути з ОСОБА_2 (ІНФОРМАЦІЯ_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1, АДРЕСА_1) на користь Голованівського районного центру зайнятості (вул. Рози Люксембург 2, смт. Голованівсь, Кіровоградська область, 26500, банк УДК у Кіровоградській області, р/р 37171303901111, ЄДРПОУ 22227454, МФО 823016) заборгованість в сумі 12932 (дванадцять тисяч дев'ятсот тридцять дві) гривні 60 копійок.

Постанова суду набирає законної сили в порядку, передбаченому статтею 254 КАС України.

Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі, протягом десяти днів з дня отримання копії постанови суду, апеляційної скарги через Кіровоградській окружний адміністративний суд, з одночасним надсиланням копії апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції.

Текст постанови у повному обсязі виготовлено 02.12.2014 року.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду Г.П. Нагібіна

Дата ухвалення рішення27.11.2014
Оприлюднено25.12.2014
Номер документу41987213
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —п/811/3614/14

Ухвала від 18.02.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. Брегей

Ухвала від 07.02.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. Брегей

Ухвала від 29.01.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Р.І. Брегей

Ухвала від 27.09.2018

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 18.09.2018

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Постанова від 27.11.2014

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. Нагібіна

Постанова від 27.11.2014

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. Нагібіна

Ухвала від 10.11.2014

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. Нагібіна

Ухвала від 23.10.2014

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. Нагібіна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні