Рішення
від 18.12.2014 по справі 907/1129/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

18.12.2014 Справа № 907/1129/14

Господарський суд Закарпатської області у складі головуючого судді Ушак І.Г. у відкритому судовому засіданні розглянув справу за позовом прокурора Тячівського району Закарпатської області, м. Тячів в інтересах держави в особі Тересвянської селищної ради Тячівського району, смт. Тересва Закарпатської області до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, с. Грушево Закарпатської області про зміну договору оренди земельної ділянки

за участю представників сторін:

прокуратури - Домніцький Ю.В., прокурор прокуратури м. Ужгорода;

позивача - не з'явився;

відповідача - не з'явився

Прокурор звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Тересвянської селищної ради Тячівського району до відповідача про зміну договору оренди земельної ділянки від 10.12.2007 щодо розміру орендної плати, у зв'язку з зміною нормативної грошової оцінки земель населеного пункту селища Тересва з прийняттям Тересвянською селищною радою рішення № 275 від 26.06.2012 "Про затвердження технічної документації по грошовій оцінці земель населеного пункту селища Тересва" та затвердженням 26.06.14 технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що є предметом оренди зазначеного договору оренди. Посилається, при цьому, на передбачену законодавством та умовами договору можливість внесення змін до умов договору в частині встановлення розміру орендної плати, визначення якого залежить, зокрема, від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка при укладенні договору становила 100115,75 грн., а з червня 2014р. - 419070,98 грн. Представник прокуратури у ході судового розгляду наполягає на задоволені позовних вимог, посилаючись на документи долучені до матеріалів справи.

Позивач надісланими суду клопотаннями просить розглянути справу без його участі, повідомивши, що позовні вимоги прокурора підтримує.

Відповідач, належним чином повідомлений судом про час та місце розгляду справи (докази чого містяться в матеріалах справи ), участі уповноваженого представника у засіданні суду не забезпечив та вдруге не надав письмового документально обґрунтованого відзиву на позов.

За таких обставин, враховуючи, що сторонам та відповідачеві, зокрема, було надано можливість для реалізації конституційного права на захист власних прав та охоронюваних законом інтересів, якою останній не скористався, справа вирішується в порядку передбаченому ст. 75 Господарського процесуального кодексу України без участі відповідача за документами наявними у матеріалах справи.

Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, керуючись законом, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.

При цьому суд виходив з наступного.

Матеріалами справи встановлено, що сторони - позивач як орендодавець та відповідач як орендар - 10.12.2007р. уклали строком на 49 років договір оренди земельної ділянки (далі - договір ), згідно якого орендареві було надано у строкове платне користування для здійснення підприємницької діяльності земельну ділянку загальною площею 0,3011 га по АДРЕСА_1 у смт. Тересва Тячівського району, кадастровим № 2124456200:03:005:0086. Договір зареєстрований у Тячівському відділі ЗРФ ДП «Центр ДЗК», про що у Державному реєстрі земель 10.12.07 вчинено запис за № 2124456200-0407070900009.

Умовами договору встановлена орендна плата у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 3003,50 грн. за рік. Нормативна грошова оцінка землі визначена договором у сумі 110115,75 грн.

Договором (п. 11) передбачено, що розмір орендної плати переглядається, зокрема, у випадку зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі, внаслідок інфляції.

Рішенням Тересвянської селищної ради № 275 від 26.06.2012 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту селища Тересва та створено три економіко-планувальні зони в смт. Тересва, вартість одного квадратного метра земель яких становить відповідно: І зона - 66,38 грн., ІІ зона - 58,60 грн., ІІІ зона - 46,05 грн./ кв. м., про що 08.09.2012р. здійснено оголошення у друкованих засобах масової інформації - Інформаційному віснику Тячівщини Тячівській районній газеті „Дружба" № 103-104 (8766-8767).

Про необхідність приведення договору у відповідність до нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки Тересвянська селищна рада листом від 25.11.13р. повідомила відповідача, який на зазначені пропозиції орендодавця не відреагував, зміни до договору оренди земельної ділянки за згодою сторін не внесено.

Відповідач у ході судового розгляду справи не спростував наведене та не заперечив проти позову.

У зв'язку з наведеним та з посиланням на витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 7916-14 від 26.06.14 здійснену управлінням Держземагенства у Тячівському районі, згідно якої затверджено нормативно-грошову оцінку земельної ділянки по АДРЕСА_1 у смт. Тересва Тячівського району, площею 0,3011 га у сумі 419070,98 грн., прокурор звернувся до суду з даним позовом про зміну договору в частині п. 5 із зазначенням його в редакції «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 419070,98 грн.» та в частині п. 8 із зазначенням його в редакції «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3 % від нормативно горошової оцінки земельної ділянки, що становить 12572,13 грн. у рік».

За приписами ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Ціна в договорі, згідно ст. 632 ЦК України, встановлюється за домовленістю сторін; у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування; зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Аналогічно наведеному вирішуються питання зміни умов договору оренди землі за приписами ст. 30 Закону України "Про оренду землі", якими передбачено, що разі недосягнення сторонами згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Приписами Податкового кодексу України (п. 288.5. ст. 288) визначено, що розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, а також не може перевищувати: для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі) - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Законом України "Про оцінку земель" визначено правові засади проведення оцінки земель, цей Закон спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель. Так, приписами цього Закону (ст.ст. 5, 6, 18) визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності; суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель є органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які здійснюють управління у сфері оцінки земель, а також юридичні та фізичні особи, зацікавлені у проведенні оцінки земельних ділянок; підставою для проведення оцінки земель є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування; нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років. Ст.ст. 20, 23 зазначеного Закону передбачено, що за результатами, зокрема, нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація; дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель; технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною і міською радою.

З огляду на фактичні обставини справи та наведене нормативне регулювання спірних відносин суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог та внесення змін до спірного договору з викладенням їх у запропонованій редакції, оскільки за приписами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом; умовами спірного договору оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, відтак законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду встановленого умовами договору розміру орендної плати, однак сторони не досягли згоди щодо змін умов договору у позасудовому порядку.

Наведене відповідає також правовим позиціям зазначеним у п. 2.19 постанови Пленуму Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 «Про деякі питання розгляду справ у спорах, що виникають із земельних питань»

За змістом ст.ст. 44-49 ГПКУ судові витрати за розгляд справи судом належить стягнути з відповідача.

Зважаючи на вищенаведене, керуючись ст.ст. 626, 632, 651 Цивільного кодексу України, Податковим кодексом України, Законами України «Про оренду землі», "Про оцінку земель", ст.ст. 4-3, 33, 35, 43, 44-49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України,

суд вирішив:

1. Позов задоволити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 10.12.2007р. укладеного Тересвянською селищною радою (90564 Закарпатська область, смт. Тересва Тячівського району, вул. Народна, 83, код ЄДРЮОФОП 04349610) та приватним підприємцем ОСОБА_1 (90570 Закарпатська область, АДРЕСА_2, код ЄДРЮОФОП НОМЕР_1).

2.1. Викласти п. 5 зазначеного договору оренди земельної ділянки в такій редакції: "Нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 419070,98 грн.»

2.2. Викласти п. 8 зазначеного договору оренди земльної ділянки в такій редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, що становить 12572,13 грн. в рік".

3. Стягнути з приватного підприємця ОСОБА_1 (90570 Закарпатська область, АДРЕСА_2, код ЄДРЮОФОП НОМЕР_1) в доход державного бюджету України судовий збір на суму 1218,00 грн. (одна тисяча двісті вісімнадцять грн. 00 коп.) із зарахуванням його до державного бюджету за кодом класифікації доходів бюджету 22030001 "Судовий збір", отримувач коштів - ГУДКСУ у Закарпатській області МФО 812016, код отримувача (код ЄДРПОУ) 38015610, рахунок отримувача 31211206783002.

Дане рішення набирає законної сили в порядку ст. 85 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено до Львівського апеляційного господарського суду в порядку передбаченому цим же кодексом. Повний текст рішення складено 22.12.14.

Суддя Ушак І.Г.

СудГосподарський суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення18.12.2014
Оприлюднено24.12.2014
Номер документу41991689
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —907/1129/14

Рішення від 18.12.2014

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ушак І.Г.

Ухвала від 04.12.2014

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ушак І.Г.

Ухвала від 21.11.2014

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Ушак І.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні