УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 грудня 2014 р.Справа № 816/3759/14 Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду у складі
Головуючого судді: Подобайло З.Г.
Суддів: Тацій Л.В. , Григорова А.М.
за участю секретаря судового засідання Гришко Ю.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ТОВ "Кредмашсервіс" на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 22.10.2014р. по справі № 816/3759/14
за позовом ТОВ "Кредмашсервіс"
до Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Полтавській області
про скасування податкового повідомлення - рішення,
ВСТАНОВИЛА:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Кредмашсервіс" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Полтавській області про скасування податкового повідомлення-рішення від 26 травня 2014 року №0001722201/1115.
Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 22 жовтня 2014 року у задоволенні адміністративного позову ТОВ "Кредмашсервіс" до Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Полтавській області про скасування податкового повідомлення-рішення відмовлено.
ТОВ "Кредмашсервіс", не погоджуючись з вказаною постановою суду, подало апеляційну скаргу , вважає, що постанова прийнята із недоведеністю обставин, які мають значення для справи та суд вважає встановленими, з невідповідністю висновків суду обставинам справи, з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи та просить суд апеляційної інстанції скасувати повністю постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 22.10.2014р., прийняти нову постанову, якою задовольнити позовні вимоги повністю.
Кременчуцька ОДПІ Головного управління Міндоходів у Полтавській області заперечує проти задоволення вимог апеляційної скарги та просить суд апеляційної інстанції відмовити у її задоволенні, постанову суду першої інстанції залишити без змін.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши матеріали справи у їх сукупності, постанову суду першої інстанції, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню , виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Кредмашсервіс" зареєстровано як юридичну особу 11 червня 2012 року, ідентифікаційний код 38132617, що підтверджується наявною у матеріалах справи копією Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії АД №588744 .
В період з 14 квітня 2014 року по 28 квітня 2014 року працівниками Кременчуцької об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Полтавській області проведено планову виїзну перевірку ТОВ "Кредмашсервіс" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 11 червня 2012 року по 31 грудня 2013 року, законодавства про збір та облік єдиного соціального внеску за період з 11 червня 2012 року по 31 грудня 2013 року, за результатами якої складено акт від 07 травня 2014 року №1320/16-03-22-01-08/38132617 .
Перевіркою, крім іншого, зафіксовано порушення позивачем вимог пунктів 138.1, 138.2 статті 138 Податкового кодексу України, у результаті чого занижено податок на прибуток на загальну суму 265354,00 грн., у тому числі за 4 квартал 2012 року на 17165,00 грн. та за 2013 рік на 248189,00 грн.
Відповідно до висновків акту перевірки порушення податкового законодавства виникло у зв'язку із тим, що ТОВ "Кредмашсервіс" придбавало послуги у нерезидентів щодо пошуку потенційних покупців на території країн-СНД, а також інші послуги в межах своєї діяльності відповідно до укладених з ними договорів. В акті перевірки зафіксовано, що акти виконаних робіт (наданих послуг), складені на виконання таких договорів, не засвідчують обсяги та характер проведених робіт чи наданих послуг, що не підтверджує фактичне їх виконання і пов'язаність з господарською діяльністю товариства. Зазначене мотивується як порушення оформлення первинних документів, які фіксують господарську операцію та є доказом її здійснення. Крім того, договори, які складені з іноземними фірмами про надання послуг (робіт) підписані директором ТОВ "Кредмашсервіс" ОСОБА_1, який одночасно є керівником ТОВ "Кредмаш Сервіс" (код ЄДРПОУ 36618647), основною діяльністю якого, як і ТОВ "Кредмашсервіс", є неспецiалiзована оптова торгiвля. Як одне так друге підприємство здійснюють на митній території України та за її межами операції з придбання та продажу запчастин і комплектуючих до асфальтозмішуючих установок, а також обладнання та спецмашини. На думку контролюючого органу, обіймаючи посади керівника одночасно двох підприємств, є недоцільним нести витрати на пошук тих же контрагентів, з якими вже були складені договори та контракти на експорт продукції по ТОВ "Кредмаш сервіс" (код 36618647). Крім того, у Акті перевірки звернуто увагу, що у ході перевірки не надані документи, які б підтверджували виконання умов договорів .
На підставі висновків акту перевірки Кременчуцькою ОДПІ Головного управління Міндоходів у Полтавській області винесено податкове повідомлення-рішення від 26 травня 2014 року №0001722201/1115, яким позивачеві збільшено суму грошового зобов'язання за платежем з податку на прибуток у розмірі 331692,50 грн., у тому числі 265354,00 грн. за основним платежем, 66338,50 грн. за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами).
За наслідками адміністративного оскарження податкове повідомлення рішення від 26 травня 2014 року №0001722201/1115 залишено без змін, а скарги позивача у частині податкового повідомлення-рішення від 26 травня 2014 року №0001722201/1115 без задоволення.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимоги частково, суд першої інстанції виходив з того, що внаслідок документального непідтвердження понесених витрат та їх доцільності, перевіркою повноти визначення податку на прибуток за період з 11 червня 2012 року по 31 грудня 2013 року відповідачем правомірно встановлено його заниження всього у сумі 265354,00 грн.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо відмови у задоволенні позовних вимог, виходячи з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.
Підпунктом 138.1.1 пункту 138.1 статті 138 Податкового кодексу України визначено, що витрати, що враховуються при обчисленні об'єкта оподаткування, складаються із: витрат операційної діяльності, які визначаються згідно з пунктами 138.4, 138.6 - 138.9, підпунктами 138.10.2 - 138.10.4 пункту 138.10, пунктом 138.11 цієї статті: інших витрат, визначених згідно з пунктом 138.5, підпунктами 138.10.5, 138.10.6 пункту 138.10, пунктами 138.11, 138.12 цієї статті, пунктом 140.1 статті 140 і статтею 141 цього Кодексу; крім витрат, визначених у пунктах 138.3 цієї статті та у статті 139 цього Кодексу.
За приписами пункту 138.2. статті 138 цього ж Кодексу витрати, які враховуються для визначення об'єкта оподаткування, визнаються на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником податку витрат, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухгалтерського обліку, та інших документів, встановлених розділом II цього Кодексу.
У разі якщо платник податку здійснює виробництво товарів, виконання робіт, надання послуг з довготривалим (більше одного року) технологічним циклом виробництва за умови, що договорами, укладеними на виробництво таких товарів, виконання робіт, надання послуг, не передбачено поетапної їх здачі, до витрат звітного податкового періоду включаються витрати, пов'язані з виробництвом таких товарів, виконанням робіт, наданням послуг у цьому періоді.
Платник податку для визначення об'єкта оподаткування має право на врахування витрат, підтверджених документами, що складені нерезидентами відповідно до правил інших країн.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції , що перевіркою повноти визначення та правильності порядку формування витрат, що враховуються при визначенні об'єкта оподаткування за період з 11 червня 2012 року по 31 грудня 2013 року встановлено їх завищення за 4 квартал 2012 року у сумі 81736 грн., за 2013 рік у сумі 1306256,0 грн. Зокрема таке завищення стосується витрат, задекларованих у рядку 06.2 Декларацій „Витрати на збут".
Витрати на збут за перевірений період задекларовано позивачем у загальній сумі 2373910,0 грн. На формування даного показника мали вплив операції з придбання у нерезидента послуг щодо його участі у спеціалізованих міжнародних виставках та наданні необхідної для ТОВ "Кредмашсервіс" інформації, а також у зв'язку із придбанням у нерезидента послуг по пошуку покупців на території країн-СНД, по організації участі в 14-й міжнародній спеціалізованій виставці, придбання послуг транспортування, перевалку, транспортно-експедиційних та інших послуг.
З матеріалів справи вбачається, що ТОВ "Кредмашсервіс" мало взаємовідносини з нерезидентом "Kredmash Servce LLP", Великобританія згідно контракту від 01 березня 2013 року №07/049 (з додатковою угодою від 20 серпня 2013 року №1 /том І, а.с. 54-55/), укладеного у місті Лондон (Великобританія) та підписаного зі сторони резидента - ТОВ "Кредмашсервіс" (Замовник) в особі директора ОСОБА_1 та від нерезидента - "Kredmash Servce LLP" (Виконавець) в особі комерційного директора ОСОБА_4.
Предметом контракту визначено передачу Замовником Виконавцю непрофільних функцій, (визначених у переліку у Додатку №1 до Контракту) у порядку та на умовах, визначених цим Договором. Згідно переліку, затвердженого сторонами контракту, Виконавець зобов'язаний приймати участь у виставках, які стосуються діяльності Замовника та забезпечувати збір необхідної інформації про виставку, її учасників, рекламних матеріалів, вести попередні перемовини з представниками компаній та презентувати діяльність ТОВ "Кредмашсервіс", надрукувати візитки і каталоги Замовника в іноземній типографії. Крім того Виконавець мав організувати на виставці відокремлений стенд для участі у виставці.
При цьому, Виконавець згідно умов контракту повинен скласти звіт про виставку з зазначенням контактних осіб, з якими були проведені попередні перемовини, результати яких та перелік матеріалів, що були зібрані по кожній компанії зобов'язаний упакувати та відправити поштовою службою для ТОВ "Кредмашсервіс" /пункти 1.7 та 1.8 Додатку №1/.
Однак, у акті виконаних робіт від 30 червня 2013 року б/н, складеного у місті Лондон та затвердженого представниками сторін контракту, зазначено, що Замовником виконані роботи по заочній участі у семи спеціалізованих міжнародних виставках, що проводилися у Бухаресті (Румунія), Єкатеринбурзі (РФ), Астані (Республіка Казахстан), Брно (Чехія), Стамбулі (Турція), Кельне (Німеччина), Баку (Азейбарджан) та наведено їх назви та дати проведення. Вартість виконаних робіт затверджена у сумі 38600,00 доларів США (308529,80 грн.) /том І, а.с. 57/.
Інших матеріалів, що передбачені умовами контракту до даного Акту на вимогу суду від 15 жовтня 2014 року позивачем до матеріалів справи не додано.
У зв'язку з цим, суд приходить до висновку, що позивачем не надані документи, які б підтверджували виконання зазначених робіт, що унеможливлює визначити їх характер та пов'язаність з господарською діяльністю товариства.
Крім того, позивачем не надано підтверджуючі документи на перебування керівника товариства ОСОБА_1 у відрядженні до міста Лондон (Великобританія) як для підписання контракту 01 березня 2013 року, так і для підписання акту виконаних робіт 30 червня 2013 року.
Позивачем до матеріалів справи надано INVOICE (рахунок на оплату послуг по даному контракту), у якому вимога оплатити зазначені послуги у сумі 38 000,00 доларів США ставиться до ООО "KREDMASH SERVIS", тобто до ТОВ "Кредмаш сервіс" /том І, а.с. 56/.
Також, з матеріалів справи вбачається , що у період, що перевірявся ТОВ "Кредмашсервіс" мав господарські взаємовідносини з фірмою DREAM SALES, S.A., Республіка Панама, з якою укладено 5 угод, зокрема:
щодо надання послуг по організації участі в 14-й міжнародній спеціалізованій виставці "Будівельна техніка і технології 2013" згідно договору від 22 січня 2013 року №34/6742, який складено у місті Москва (Російська Федерація) , колегія суддів зазначає наступне.
Згідно зазначеного договору, укладеного між ТОВ "Кредмашсервіс" (Експонент) та DREAM SALES, S.A. (Улаштовувач) улаштовувач зобов'язаний організувати участь у 14-й міжнародній спеціалізованій виставці "Будівельна техніка та технології 2013" у Міжнародному Виставковому Центрі "КРОКУС УКСПО", у корпусі №2, у павільйонах №№1 та 2 на Відкритих виставкових площадках, розташованих за адресою: Російська Федерація, Московська область, місто Красногорськ, п/о "Красногорськ-4", 65-66 км МКАД, надати на ній Експоненту виставкову площу згідно даного Договору, а Експонент зобов'язується приймати участь у вищезазначеній Виставці протягом всього часу її проведення, попередньо оплативши свою участь у ній.
Вартість послуг враховує в себе вартість оплати за тимчасове користування виставковою площею (8000,00 доларів США), реєстраційний збір та модульний стенд (7000,00 доларів США), вартість додаткових послуг у відповідності до "Списку послуг, які оформлюються додатками, що є невід'ємною частиною даного Договору.
Згідно Додатку №1, складеного у місті Москва, сторонами Договору визначено список послуг: проїзд по маршруту: Кременчук-Москва-Кременчук, трьохразовое харчування для двох учасників, проживання у готелі, забезпечення двох промоушен учасників на період роботи виставки /том І, а.с. 65/.
У акті виконаних робіт, який складено у місті Москва, зміст виконаних робіт визначено наступним: улаштовувач виконав всі умови, обумовлені у Договорі від 22 січня 2013 року №34/6742. Загальна вартість виконаних робіт 15000 доларів США /том І, а.с. 67/.
За даним актом товариством включено до складу витрат за 2013 рік суму 119 895,00грн.
Інших документів, що засвідчують виконання умов цього договору на вимогу суду від 15 жовтня 2014 року, у зв'язку з чим у розгляді справи оголошувалась перерва, позивачем не надано.
Разом з тим, позивачем надано копії документів, які складені іншим підприємством - ТОВ "Кредмаш Сервіс" (код ЄДРПОУ 36618647), а саме: звіт по відрядженню до міста Москва у період з 04 червня 2013 року по 08 червня 2013 року для відвідування 14-ої міжнародної спеціалізованої виставки "Будівельна техніка і технології 2013", затверджений директором ТОВ "Кредмаш Сервіс" (код ЄДРПОУ 36618647) ОСОБА_1 та підписаний начальником відділу маркетингу цього ж підприємства ОСОБА_6
До цього звіту надано звіти про використання коштів на відрядження двох працівників ТОВ "Кредмаш Сервіс" (код ЄДРПОУ 36618647): ОСОБА_6 /том 70-71/ та ОСОБА_7 (начальник техвідділу).
Таким чином, дані документи свідчать про участь у виставці працівників іншого підприємства, при цьому ці витрати по відрядженню передані для оплати ТОВ "Кредмашсервіс".
На уточнюючі запитання суду стосовно поданих звітів про використання коштів щодо ТОВ "Кредмаш Сервіс" (код ЄДРПОУ 36618647) представник позивача вмотивованих пояснень не надав.
Щодо контракту з надання послуг по складанню та установці обладнання, підключення асфальтозмішувальної установки ДС-1683 , колегія суддів зазначає наступне.
Згідно укладеного між ТОВ "Кредмашсервіс" (Замовник) та "DREAM SALES" S.A., Панама (Виконавець) контракту від 01 квітня 2013 року №11/04 UCR Виконавець бере на себе зобов'язання забезпечити виконання у обумовлений строк робіт по складанню та установці обладнання, підключенню, передпусковій перевірці, запуску та дослідному тестуванню асфальтозмішувальної установки ДСМ-1683, а також змінного газового обладнання сушильного агрегата, а Замовник - прийняти та оплатити зазначені роботи згідно умов Контракту. Всі зазначені роботи Виконавець зобов'язується виконати на території Актюбинської області місто Актобе.
На виконання зазначеного контракту сторонами складено Акт виконаних робіт від 15 травня 2013 року у місті Актобе, де зазначено зміст виконаних робіт: роботи виконано згідно конструкторської та експлуатаційної документації з видачею асфальтобетонної суміші. Вартість виконаних робіт становить 22800,00 доларів США.
При цьому, у тексті складеного документа згадується найменування підприємства ТОВ "КредмашСервіс" (затверджено директором ТОВ "КредмашСервіс" та у самому тексті акта), що є неправильним, оскільки сам контракт містить правильну назву зі сторони резидента - ТОВ "КРЕДМАШСЕРВІС".
Однак, позивачем не надано документи, які б підтверджували виконання умов вищезазначеного контракту.
У акті виконаних робіт не зазначений конкретний зміст (характер) виконаних робіт, витрачених людино-годин, матеріалів, запчастин, витрат на оплату праці, використання яких машин та механізмів здійснювалося в процесі такого виконання, тобто в підтвердження того, що визначено договірними умовами.
Крім того, позивачем не надано документи, які мали б підтверджувати перебування директора ТОВ "Кредмашсервіс" ОСОБА_8 у місті Актобе (Республіка Казахстан) для підписання акту приймання виконаних робіт (оформлення відрядження посадової особи).
До складу витрат 2013 року товариством включено витрати згідно зазначеного акту виконаних робіт від 15 травня 2013 року у сумі 182240,40 грн.
Стосовно агентського договору з надання послуг по пошуку потенційних покупців продукції ТОВ "Кредмашсервіс" на території країн-СНД, Афганістану та інших країн , колегія суддів зазначає наступне.
На підставі агентського договору від 03 грудня 2012 року №UC 12-01/13, складеного у місті Кременчук між ТОВ "Кредмашсервіс" (Принципал) і фірмою DREAM SALES S.A., Республіка Панама (Агент), останній надає послуги "Принципалу" по:
- здійсненню пошуку потенційних покупців (замовників) товарів та послуг Принципала на території Росії, Казахстану, Білорусії, Молдови, Грузії, Арменії, Азербайджану, Естонії, Узбекистану, Афганистану, Киргизії та інших країн;
- сприяє укладенню з потенційними покупцями (замовниками) договорів з продажу товарів та послуг Принципала;
- виконує для покупців (замовників) товарів та послуг Принципала послуги по організації шеф монтажних, монтажних, пусконалагоджувальних та дефектовочних робіт, сервісному обслуговуванню, технічному супроводженню на зазначеній території.
За надання послуг по даному Договору Принципал зобов'язується виплатити Агенту винагороду у сумі, зазначеній у акті виконаних робіт.
На виконання зазначеного агентського договору складено 16 актів виконаних робіт, у яких місцем складання визначено місто Панама, Республіка Панама.
У даних актах зазначено найменування знайденого покупця, дату та номер укладеного з ним контракту, реквізити документа на відвантажений товар та його вартість по договору. Майже в усіх актах (за виключенням одного) покупцями є підприємства Республіки Казахстан.
Разом з тим, суд зауважує, що покупцями-нерезидентами ТОВ "Кредмашсервіс" (код 38132617) є підприємства, які також є покупцями ТОВ "Кредмаш сервіс" (код 36618647), що не заперечується представником позивача а саме: ТОВ "Алюмінстрой", Республіка Казахстан; ТОВ "Астана-ДорСтрой НС", Республіка Казахстан; ТОВ "АБЗ Бакад", Республіка Казахстан; ТОВ "Тараз-Колик Жоли", Республіка Казахстан.
З цими контрагентами вже заклечалися договори та контракти на експорт продукції ТОВ "Кредмаш сервіс" (код 36618647), що не заперечується представником позивача.
Таким чином, суд першої інстанції правомірно погодився з доводами представника відповідача, що обіймаючи посади керівника одночасно двох підприємств, є недоцільним нести витрати на пошук тих же контрагентів, з якими вже були складені договори та контракти на експорт продукції по ТОВ "Кредмаш сервіс" (код 36618647).
До складу витрат за 2013 рік згідно агентського договору №UC 12-01/13 від 03 грудня 2012 року позивачем включено витрати по пошуку потенційних покупців продукції у загальній сумі 583688,83 грн.
Стосовно агентського договору з надання послуг по пошуку потенційних покупців продукції та послуг ТОВ "Кредмашсервіс" на території країн-СНД та Афганістану , колегія суддів зазначає наступне.
Аналогічного змісту з попереднім агентським договором складено договір від 02 серпня 2012 року №UC47-08/12 у місті Кременчук між фірмою DREAM SALES S.A., Республіка Панама (Агент) та ТОВ "Кредмашсервіс" (Принципал) за підписом директора ТОВ "Кредмашсервіс" ОСОБА_1, який на цю дату не мав таких повноважень (призначений на посаду директора згідно протоколу зборів учасників від 17 вересня 2012 року, наказ від 17 вересня 2012 року №3).
На виконання зазначеного агентського договору складено 3 акти виконаних робіт за однією датою 28 грудня 2012 року, (місце складання: Панама, Республіка Панама), у яких (за аналогією попередніх актів) зазначено найменування знайденого покупця, дату та номер укладеного з ним контракту, реквізити документа на відвантажений товар та його вартість по договору. Знайденими покупцями є підприємства Республіки Казахстан.
Стосовно обставин підписання договору неуповноваженою особою пояснень до суду не надано.
На підставі зазначених актів виконаних робіт позивачем включено до складу витрат 2012 року витрати на пошук покупців у сумі 25785,42 грн.
Щодо контракту з надання послуг по пошуку контрагента-продавця продукції для ТОВ "Кредмашсервіс" , колегія суддів зазначає наступне.
На підставі Контракту від 03 серпня 2012 року №AR/159, складеного в м. Кременчук між ТОВ "Кредмашсервіс" (Принципал) і фірмою DREAM SALES S.A., Республіка Панама (Агент), Принципал надає Агенту монопольне право на виконання агентських функцій по маркетингу виключно на період 2012-2013 роки. Згідно умов даного контракту (за мовою оригіналу) Агент зобов'язується:
- виконати ряд визначених фактичних дій з метою пошуку контрагента-продавця, готового продати свою продукцію Принципалу згідно умов останнього на території Євросоюзу, США, Канади, Бразилії, Китаю;
- сприяти Принципалу в укладенні договору купівлі-продажу між ним та Продавцем.
У обов'язки Агента входить маркетингове дослідження конюктури ринку, збір необхідної інформації та надання її Принципалу.
У наданому акті виконаних робіт від 22 жовтня 2012 року, який складено на виконання зазначеного контракту, наведено одного продавця, а саме: "ORTEKO" SRL, Італія, реквізити укладених з ним договорів та їх вартість.
Однак, у актах виконаних робіт відсутні відомості про зібраний обсяг інформації про дослідження кон'юнктури ринку, що прямо передбачено умовами згаданого контракту.
Крім того, Контракт від 03 серпня 2012 року №AR/159 скріплено підписом директора ТОВ "Кредмашсервіс" ОСОБА_1, який на цю дату не мав таких повноважень (призначений на посаду директора лише 17 вересня 2012 року згідно протоколу зборів учасників від 17 вересня 2012 року №2).
До складу витрат за 2012 рік та 2013 рік товариством включено витрати на послуги з маркетингу за даним контрактом в загальній сумі 167853,00 грн., у тому числі за 2012 рік - 55951,00 грн. та за 2013 рік - 111902,00 грн.
З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції , що наведені вище контракти та агентські договори та частково акти виконаних робіт складені і підписані від імені ТОВ "Кредмашсервіс" (код 38132617) ОСОБА_1 і ОСОБА_9, які одночасно займали посади директора ТОВ "Кредмаш сервіс" (код 36618647) у відповідних періодах, що не заперечується представником позивача.
Статтею 1 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" визначено, що господарська операція - це дія або подія, що викликає зміни у структурі активів і зобов'язань, власному капіталі підприємства. Таким чином, юридичний аспект вчинених господарських дій або подій не входять до складу поняття "господарська операція" (бухгалтерський чи економічний ефект).
Із положень частин першої, третьої статті 9 вказаного Закону вбачається, що бухгалтерський облік полягає, зокрема, у складанні та прийнятті до обліку первинних документів, які фіксують факти здійснення господарських операцій, складенні на їх підставі зведених облікових документів, систематизація інформації первинних документів на рахунках бухгалтерського обліку в регістрах синтетичного та аналітичного обліку шляхом подвійного запису їх на взаємопов'язаних рахунках бухгалтерського обліку.
Первинні документи повинні мати такі обов'язкові реквізити: назву документа (форму); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
При цьому, у листі Вищого адміністративного суду України від 02 червня 2011 року, №742/11/13-11 "Щодо однакового застосування адміністративними судами окремих приписів Податкового кодексу України та Кодексу адміністративного судочинства України" звернуто увагу судів на те, що будь-які документи (у тому числі договори, накладні, рахунки тощо) мають силу первинних документів лише в разі фактичного здійснення господарської операції. Якщо ж фактичного здійснення господарської операції не було, відповідні документи не можуть вважатися первинними документами для цілей ведення податкового обліку навіть за наявності всіх формальних реквізитів таких документів, що передбачені чинним законодавством.
Відповідно до вимог статті 4 цього ж Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" одним із принципів бухгалтерського обліку є превалювання суті над формою, тобто операції обліковуються відповідно до їх суті, а не лише з урахуванням юридичної форми. Таким чином, господарська операція, яка не відбулась, не може бути об'єктом оподаткування.
Враховуючи вищезазначене, суд вважає, що надання позивачем всіх оформлених документів, передбачених законодавством про податки та збори, з метою одержання податкової вигоди є підставою для її одержання, якщо не встановлено, що відомості, які містяться в цих документах, неповні, недостовірні та суперечливі.
Враховуючи, що податкова звітність ґрунтується на даних бухгалтерському обліку, наявність податкової накладної, докази списання коштів в оплату орендованого обладнання є обов'язковими доказами, але не вичерпними. Для достовірного з'ясування факту виконання операцій мають бути використані й інші первинні документи.
Таким чином, факт виконання операції засвідчується рядом первинних документів, жодний з яких не повинен викликати будь-якого сумніву. Реальність господарської операції з'ясовується через дослідження у сукупності всіх первинних документів.
Дослідивши зібрані у справі докази у їх сукупності, суд вважає, що наявність у позивача первинних документів не є достатніми підставами для включення до складу витрат сум по дослідженим вище контрактам, оскільки наведені в них відомості не підтверджуються дослідженими у судовому засіданні первинними документами.
Судом враховано принцип офіційного з'ясування обставин справи, передбачений частинами четвертою та п'ятою статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України. Відповідно до вказаної норми суд вживає передбачені законом заходи, необхідні для з'ясування всіх обставин у справі, у тому числі щодо виявлення та витребування доказів з власної ініціативи. Суд повинен запропонувати особам, які беруть участь у справі, подати докази або з власної ініціативи витребувати докази, яких, на думку суду, не вистачає.
Якщо позивач без поважних причин ухиляється від надання доказів на вимогу суду, а наявних у справі матеріалів недостатньо для спростування підтверджених належними доказами висновків контролюючого органу, покладених у основу ухвалених ним спірних рішень, у позові платника податків може бути відмовлено.
Документи та інші дані, що спростовують реальність здійснення господарської операції, яка відображена у податковому обліку, повинні оцінюватися з урахуванням специфіки кожної господарської операції - умов перевезення, зберігання товарів, змісту послуг, що надаються тощо.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції , що внаслідок документального непідтвердження понесених витрат та їх доцільності, перевіркою повноти визначення податку на прибуток за період з 11 червня 2012 року по 31 грудня 2013 року відповідачем правомірно встановлено його заниження всього у сумі 265354,00 грн. , тому оскаржуване податкове повідомлення-рішення законне та обґрунтоване, у зв'язку з чим підстави для задоволення позову та скасування оскаржуваного рішення відсутні.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 198 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін.
Відповідно до ч.1 ст. 200 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову чи ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку та прийняв законне і обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права.
Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому підстав для його скасування не вбачається.
Керуючись ст. 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 209, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
У Х В А Л И Л А:
Апеляційну скаргу ТОВ "Кредмашсервіс" залишити без задоволення.
Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 22.10.2014р. по справі № 816/3759/14 залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання ухвали у повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя (підпис)Подобайло З.Г. Судді (підпис) (підпис) Тацій Л.В. Григоров А.М. Повний текст ухвали виготовлений 19.12.2014 р.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2014 |
Оприлюднено | 26.12.2014 |
Номер документу | 41993785 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Подобайло З.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні