ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
і м е н е м У к р а ї н и
23 грудня 2014 рокусправа № 387/978/14-а(2а/387/20/14)
Колегія суддів Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду у складі: головуючого судді: Лукманової О.М.
суддів: Божко Л.А. Прокопчук Т.С.
при секретарі: Сонник А.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпропетровську апеляційну скаргу Вільшанської селищної ради Кіровоградської області на постанову Добровеличківського районного суду Кіровоградської області від 07 серпня 2014 року по справі № 387/978/14-а (2-а/387/20/14) за позовом ОСОБА_1 до Вільшанської селищної ради Кіровоградської області про визнання протиправними дії та зобов'язання вчинити певні дії,-
в с т а н о в и л а:
У квітні 2014 року ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач) звернувся до Вільшанського районного суду Кіровоградської області з позовом до Вільшанської селищної ради Кіровоградської області (далі по тексту - відповідач), в якому просив суд визнати протиправною відмову відповідача у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди на термін 49 років для ведення фермерського господарства громадянину ОСОБА_1; зобов'язати відповідача повторно розглянути заяву від 11.03.2014 року про надання в оренду на 49 років для ведення фермерського господарства земельної ділянки площею 29 га розташованої на території Вільшанської селищної ради за межами населеного пункту біля адміністративної будівлі Голованіського лісництва та прийняти рішення у відповідності до частини 3 статті 123 Земельного кодексу України.
Ухвалою Вільшанського районного суду Кіровоградської області від 07.07.2014 року після задоволення самовідводу судді та неможливістю сформувати новий склад суду, справу було передано на розгляд Добровеличківського районного суду Кіровоградської області.
Постановою Добровеличківського районного суду Кіровоградської області від 07.08.2014 року позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено.
Не погодившись з постановою суду першої інстанції Вільшанська селищна рада Кіровоградської області подала апеляційну скаргу, в якій просила скасувати постанову та прийняти нову, якою закрити провадження у справі. Свої вимоги обґрунтувала тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянтом зазначалось, що позивачу було правомірно відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для користування на умовах оренди, з огляду на те, що органи які, надають такі дозволи, повинні перевіряти до якої категорії віднесена земельна ділянка та чи не включена вона до переліку земельних ділянок комунальної власності. Апелянт вказував, що земельна ділянка, яку позивач просив надати в оренду, включена до переліку земель які підлягають продажу на земельних торгах, на таку земельну ділянку виготовлено проектну документацію. Саме тому, що права на земельну ділянку, дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо якої просив позивач, виставлені на земельні торги, така земельна ділянка не може бути надана у користування орендне право і процедури які передують оформленню такої земельної ділянки у оренду не повинні здійснюватись. Апелянт вказував, що однією з підстав для відмови позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для користування на умовах оренди, є те, що у 2012 році вже був виготовлений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення земель комунальної власності для виставлення такої ділянки на продаж на аукціоні права оренди на 10 років. У апеляційній скарзі відповідачем зазначено, що ним було замовлено та здійснено погодження низки землевпорядних документів на земельну ділянку щодо якої йде спір, отримано дозволи які дають можливість виставити земельну ділянку на продаж на відкритих земельних торгах, тобто земельна ділянка приготовлена до продажу і аж ні як не для надання в користування на орендних правах.
Справа розглянута згідно ч. 1 ст. 41 КАС України, за відсутності осіб, які беруть участь у її розгляді.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що позивач при зверненні з відповідною заявою до селищної ради дотримався приписів Земельного кодексу України відносно звернення щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою для орендного користування земельною ділянкою, жодних обмежень щодо подання клопотання до відповідних органів для отримання такого дозволу законодавчо не визначено, посилання селищної ради, на те, що земельна ділянка виставлена на земельні торги є безпідставними. Суд першої інстанції вказував, що у своїй відмові селищна рада не зазначила підстави для такої відмови у наданні дозволу, зазначивши лише норми законодавчих актів та роз'яснення журналу, що є фактичним порушенням права особи, яка звернулась до селищної ради з відповідним клопотанням, знати причини відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою. Суд першої інстанції визначив, що позивач обрав належний спосіб захисту та його заява щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою потребує повторного розгляду з огляду на протиправність відмови відповідача.
Матеріалами справи встановлено, що 11.03.2014 року ОСОБА_1 звернувся до Вільшанської селищної ради Кіровоградської області з заявою про надання йому дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в розмірі 29 га, надання цієї земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства на строк 49 років, у якості додатків до заяви було долучено викопіювання із картографічних матеріалів, лист відділу Держкомзему у Вільшанському районі, довідку з ПСП «Перемога» на підтвердження стажу роботи у фермерському господарстві, пояснювальну записку.
Встановлено, що 21.03.2014 року Вільшанською селищною радою Кіровоградської області було прийнято рішення № 269 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства», яким відмовлено ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди для ведення фермерського господарства на земельну ділянку загальною площею 29,11 га ріллі, категорія земель сільськогосподарського призначення, земель комунальної власності, на території Вільшанської селищної ради.
Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 02.04.2014 року підтверджується право власності на земельну ділянку площею 29,1149 га за Вільшанською селищною радою Кіровоградської області, цільове призначення землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
У своїх запереченнях відповідач посилається на те, що земельна ділянка не може бути надана у оренду оскільки така земельна ділянка підлягає продажу на конкурентних засадах про що свідчать розпорядження голови селищної ради та підготовлена для цього документація.
Встановлено, що 15.12.2011 року Вільшанською районною державною адміністрацією Кіровоградської області прийнято розпорядження № 504-р про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельних для продажу на аукціоні права оренди строком на 10 років із земель державної власності сільськогосподарського призначення площею 42,00 га ріллі. Вказане розпорядження було скасовано в частині земельної ділянки на яку претендує позивач розпорядженням голови Вільшанської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 26.09.2013 року № 298-р.
Встановлено, що 28.11.2013 року Вільшанською селищною радою Кіровоградської області прийнято рішення № 251 про включення до переліку земель комунальної власності, що підлягають продажу права власності на право користування на конкурентних засадах, зокрема земельної ділянки площею 29,11 га ріллі.
Матеріалами справи встановлено, що постановами Кіровоградського окружного адміністративного суду від 31.01.2013 року № 811/102/13-а та від 15.10.2013 року по справі № 811/2823/13-а вже вирішувалось питання щодо надання ОСОБА_1 у орендне користування земельної ділянки площею 29 га для ведення фермерського господарства у межах території Вільшанської селищної ради, однак такі рішення залишились не виконаними. Цими судовими рішеннями визнавались протиправними дії Вільшанської районної адміністрації Кіровоградської області щодо ненадання ОСОБА_1 земельних ділянок площею 29 га для ведення фермерського господарства. Встановлено, що судові рішення є не виконаними.
Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Колегія суддів зазначає, що рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 31.01.2013 року № 811/102/13-а та від 15.10.2013 року по справі № 811/2823/13-а слід брати до уваги, оскільки такими рішеннями вже вирішувались подібні правовідносини та визнавалось право ОСОБА_1 на отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для користування на умовах оренди. Зміна законодавства не позбавляє особу право на належне виконання рішень судів по відношенню до нього та не позбавляє державні органи від виконання своїх обов'язкові до компетенції яких віднесене те чи інше питання.
Відповідно до ч. 1 ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить зокрема: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2, 3 ст. 122 Земельного кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Відповідно до ч. 1-3 ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство» для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради. У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі. Перелік документів, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві, затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики. Заяву громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду районна або міська державні адміністрації або орган місцевого самоврядування розглядають у місячний строк і в разі її задоволення дають згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки. Проект відведення земельних ділянок розробляється за рахунок Українського державного фонду підтримки фермерських господарств. Проект відведення земельної ділянки погоджується та затверджується відповідно до закону. Земельні ділянки для ведення фермерського господарства передаються громадянам України у власність і надаються в оренду із земель державної або комунальної власності.
Колегія суддів зазначає, що нормою ст. 122 Земельного кодексу України передбачено конкретний, вичерпний перелік підстав з яких зацікавленому в одержанні у користування земельної ділянки громадянину може відмовлено у наданні дозволу розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, серед визначених підстав відсутня така, на яку у своєму рішенні вказує Вільшанська селищна рада. Підготовка земельної ділянки до продажу на земельних торгах не може бути причиною для відмови особі у наданні дозволу розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Відповідно до ч. 3 ст. 136 Земельного кодексу України земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
Земельним кодексом України визначено момент початку земельних торгів, до завершення яких заборонено відчужувати, передавати в заставу земельні ділянки. Зважаючи на те, що по відношенню земельної ділянки на отримання якої у оренду претендує ОСОБА_1 земельні торги не починались та взагалі не проводились, відчуження такої ділянки можливе і застосування ч. 3 ст. 136 Земельного кодексу України як засобу відмови ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки є не допустимим. Законом України «Про фермерське господарство» також визначено вільне отримання громадянами земельних ділянок у орендне користування для ведення фермерського господарства.
Матеріалами справи встановлено, що розпорядження голови Вільшанської районної державної адміністрації Кіровоградської області, яке визначало відведення земельної ділянки на яку претендує позивач, скасовано, отже відповідач при відмові у наданні дозволу посилається на підставу, яка відпала.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, постанову суду першої інстанції слід залишити без змін, як таку, що прийнята з додержанням вимог матеріального та процесуального права.
Керуючись п. 1 ч. 1 ст. 198, ст.ст. 200, 205, 206 Кодексу адміністративного судочинства України колегія суддів, -
у х в а л и л а:
Апеляційну скаргу Вільшанської селищної ради Кіровоградської області - залишити без задоволення.
Постанову Добровеличківського районного суду Кіровоградської області від 07 серпня 2014 року по справі № 387/978/14-а (2-а/387/20/14) - залишити без змін.
Ухвала Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів.
Головуючий: О.М. Лукманова
Суддя: Л.А. Божко
Суддя: Т.С. Прокопчук
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2014 |
Оприлюднено | 26.12.2014 |
Номер документу | 42003531 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні