cpg1251
УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,
E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, http://zt.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Від "24" грудня 2014 р. Справа № 906/1486/14
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Тимошенка О.М.
за участю представників сторін:
від позивачів: не з'явився
від відповідача: не з'явився
за участю прокурора: Рудченко М.М. (посвідчення №026381 від 21.05.14.)
розглянув у судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Прокурора Володарсько-Волинського району в інтересах держави в особі
1) Житомирської обласної ради (м.Житомир)
2) Державної служби геології та надр України (м.Київ)
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ріал-Волинь" (смт.Нова-Борова, Володарсько-Волинський район,Житомирська область)
про припинення права користування надрами.
Прокурор Володарсько-Волинського району Житомирської області в інтересах держави в особі позивачів звернувся до господарського суду Житомирської області з позовом, в якому просить суд винести рішення про припинення права користування надрами, що надане ТОВ "Ріал-Волинь" спеціальним дозволом на користування надрами №5545 від 07.05.12.
Позовні вимоги грунтуються на тому, що відповідач не користується надрами більше двох років.
10.12.14 до суду надійшли пояснення Державної служби геології та надр України №04-2954 від 08.12.14, в яких позивач-2 позов прокурора підтримує з підстав зазначених у позовній заяві. Зазначив, що проведеною перевіркою було встановлено, що з часу надання спеціального дозволу на користування надрами, відповідач так і не приступив до їх використання, що є підставою для припинення права користування надрами у судовому порядку (а.с.52).
23.12.14 до суду надійшло клопотання прокурора про залучення до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійні вимоги на предмет спору, на стороні позивача: Дашинської сільської ради, яка погоджувала надання дозволу на отримання ліцензії відповідачем; Володарсько-Волинської районної ради, якою погоджено отримання спеціального дозволу на користування надрами; територіального управління Держгірпромнагляду у Житомирській області, яке також погодило надання відповідачу спеціального дозволу на користування надрами (а.с.80). Прокурор зазначає, що рішення по даній справі може вплинути на права та обов'язки цих органів, оскільки вони причетні до отримання відповідачем дозволів та відповідно прав на користування надрами, припинення яких є предметом даного спору.
Прокурор у судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав викладених у позовній заяві.
Житомирська обласна рада свого представника в судове засідання не направила, про причину неявки суд не повідомила, про день розгляду справи представник був повідомлений у судовому засіданні, яке відбулося 09.12.14, про що зазначено у протоколі судового засідання (а.с.50).
Державна служба геології та надр України свого представника в судове засідання не направила. 24.12.14 до суду надійшло клопотання, в якому відповідч-2 позов прокурора підтримує та просить розглядати справу без участі його представника.
Відповідач свого представника в судове засідання не направив, про причину неявки суд не повідомив, про день розгляду справи був повідомлений належним чином, що підтверджується поштовим повідомленням про вручення кореспонденції.
Враховуючи те, що явка представників сторін в засідання суду обов'язковою не визнавалась, надання письмового відзиву відповідно до вимог ст.59 ГПК України є правом відповідача, а не його обов'язком, господарський суд вважає, що неявка представників сторін, повідомлених належним чином, не перешкоджає розгляду справи за наявними матеріалами відповідно до ст. 75 ГПК України.
Суд відхиляє клопотання прокурора, оскільки прокурором не обгрунтовано яким чином рішення суду може вплинути на права чи обов'язки цих осіб.
Заслухавши пояснення прокурора, дослідивши матеріали справи, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Міністерством охорони навколишнього природного середовища України на підставі рішення Житомирської обласної ради №203 від 17.05.11 надано Товариству з обмеженою відповідальністю "Ріал-Волинь" спеціальний дозвіл на користування надрами № 5545 від 07.05.2012 з метою видобування габро родовища "Курганці", яке розташоване на відстані 2,7 км. на схід від с. Курганці, з терміном дії на 20 років (а.с.20).
Стаття 19 Кодексу про надра визначає, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.
З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов'язки, передбачені Кодексом України "Про надра", особливими умовами, що є невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 р. № 615 (далі-Порядок), тощо.
Так, відповідно до статті 24 Кодексу України "Про надра", користувачі надр зобов'язані використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції, тощо.
Згідно Угоди про умови користування надрами № 5545 від 07.05.2012, яка укладена між Державною службою геології та надр України та ТОВ "Ріал-Волинь" (а.с.15), останнє взяло на себе обов'язок виконати у зазначені строки відповідно до Програми робіт (а.с.61) наступні види робіт:
1.Отримання спеціального дозволу на користування надрами ( І кв. 2012р.)
2.Укладення договору про здійснення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов Дозволу та Угоди про умови користування надрами (II кв. 2012р.);
3.Складання проекту на розробку і рекультивацію родовища ОВНС (II-IV кв. 2012р.);
4.Підготовка матеріалів для отримання акту надання гірничого відводу і отримання його в установленому порядку (IV кв. 2012р. - II кв. 2013р);
5.Підготовка матеріалів на отримання земельної ділянки, для потреб, пов'язаних з користуванням надрами в установленому порядку (II кв. 2012р. - Ікв. 2014р.);
6.Підготовка родовища до розробки (І кв. 2014р.):
- проходка в'їзних, розрізних траншей та утворення площадок першочергової відробки;
- проходження гірничих виробок.
7.Початок видобування (І кв. 2014р.).
8.Вихід на проектну потужність кар 'єру (І кв. 2016р.).
Програма робіт - це письмовий документ, який визначає види, об'єми, вартість та строки проведення надрокористувачем робіт, пов'язаних з метою видобування запасів корисних копалин у строк дії дозволу та є обов'язковим до виконання.
Відповідно до Указу Президента України від 9 грудня 2010 № 1085/2011 "Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади" шляхом реорганізації Міністерства охорони навколишнього природного середовища України створено Міністерство екології та природних ресурсів України, Державну екологічну інспекцію України, Державну службу геології та надр України.
Відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затверджену Указом Президента України від 6 квітня 2011 р. № 391/2011 (далі - Положення) Держгеонадра України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.
З метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр Держгеонадра України здійснюють державний геологічний контроль, механізм проведення якого регулюється Порядком здійснення державного геологічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.12.2011 № 1294 (далі - Порядок № 1294) та Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон).
Відповідно до статті 4 Порядку № 1294 органи державного геологічного контролю відповідно до покладених на них завдань здійснюють державний геологічний контроль за своєчасністю і правильністю державної реєстрації робіт з геологічного вивчення та використання надр, наявністю спеціальних дозволів на користування надрами і виконання передбачених ними умов.
Державний геологічний контроль здійснюється шляхом проведення органами державного геологічного контролю планових і позапланових перевірок надрокористувачів.
Згідно з Порядком № 1294 від 04.04.2014 Центральним міжрегіональним територіальним Відділом Департаменту Державного геологічного контролю Держгеонадр України (далі - Відділ) проведено планову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин ТОВ "Ріал-Волинь", якому наданий спецдозвіл № 5545 від 07.05.2012.
За результатами проведеної перевірки складено Акт перевірки № 06-02/23/2014-21/п (68) від 04.04.2014 (а.с.62), згідно з яким встановленні наступні порушення:
- не виконується п. 3 Програми робіт - не розроблений Проект розробки родовища корисних копалин, затверджений та погоджений в установленому порядку;
- відсутні Плани розвитку гірничих робіт на поточний та попередній роки, погоджені в установленому порядку;
- не виконується п. 5 Програми робіт - не отримано документи, що посвідчують право на земельну ділянку для потреб, пов'язаних з користуванням надрами;
- не виконується п. 4 Програми робіт - не отримано Акт про надання гірничого відводу;
- відсутній Акт про передачу розвіданого родовища для промислового освоєння;
- на ділянці надр, наданій у користування, не проводяться роботи, передбачені спеціальним дозволом на користування надрами та відповідно надра, надані у користування, використовуються не за призначенням, чим не виконується мета спеціального дозволу : видобування незміненого габро, придатного для виготовлення блоків та виробництва облицювальних виробів з них, відходи виробництва та порушені вивітрюванням габро придатні для виробництва щебню будівельного;
- радіаційний контроль за породами в кар'єрі в установленому порядку не здійснюється;
- не виконано п.п. 6, 7 Програми робіт, а саме: підготовка родовища до розробки : проходка виїзних, розрізних траншей та утворення площадок першочергової відробки; проходження гірничих виробок (І кв. 2014) та початок видобування 2165 м3 (І кв. 2014 року);
- не виконується вимога п. 7.1 Угоди про умови користування надрами, а саме - надрокористувач зобов'язаний щороку подавати до Держгеонадр інформацію щодо стану виконання Програми робіт заформою згідно з законодавством та надавати відповідні пояснення з питань, що входять до компетенції Держгеонадр.
Акт перевірки - це документ, у якому відображаються результати перевірки, містить докладно викладені порушення актів законодавства, правил і норм щодо ведення робіт, пов'язаних з геологічним вивченням надр, їх використанням та охороною, а також використанням і переробкою мінеральної сировини.
На підставі Акту перевірки складено Припис № 509-14/06 від 04.04.2014 про усунення у строк до 04.06.2014 порушень вимог законодавства у сфері надрокористування (а.с.69). Зазначений Припис отриманий наручно під розписку директором ТОВ "Ріал-Волинь".
ТОВ "Ріал-Волинь" в установлений строк не надало матеріалів, які підтверджують усунення порушень встановлених перевіркою Відділу.
Згідно довідки Володарсько-Волинської ОДПІ №758 від 17.06.14 (а.с.25), ТОВ"Ріал-Волинь" не здійснює господарську діяльність на території району.
Згідно листа Дашинської сільської ради №144 від 18.06.14, протягом 2010-2014 сільською радою приймалися рішення про надання погоджень ТОВ"Ріал-Волинь" на користування надрами, однак товариство господарську діяльність не здійснювало (зворотній бік а.с.25).
З наведеного вбачається, що мета спеціального дозволу на користування надрами в частині видобування корисних копалин не виконується, правовстановлюючі документи та інші дозвільні документи надрокористувач не оформив, господарської діяльності не здійснює.
Згідно ст. ст. 8, 13 Конституції України та ч. 2 ст. 5 Господарського кодексу України конституційну основу правового господарського порядку в Україні становить право власності Українського народу на надра, які знаходяться в межах її території. Надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу, на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради.
Відповідно до п. 6 статті 26 зазначеного Кодексу право користування надрами припиняється у разі, якщо користувач без поважних причин протягом двох років не приступив до користування надрами.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4,5,6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, у судовому порядку.
Відповідач позов щодо підстав та предмету не оспорив, поважних причин щодо некористування надрами не навів.
Відповідно до ст. ст. 43, 33, 34 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності, сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Враховуючи викладене, господарський суд приходить до висновку, що позовні вимоги обгрунтовані, заявлені у відповідності до вимог чинного законодавства, підтверджуються матеріалами справи і підлягають задоволенню.
Витрати , пов'язані з оплатою судового збору покладаються на відповідача у відповідності до ст.49 ГПК України.
Керуючись ст.ст. 49, 82-85 ГПК України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1.Позов задовольнити.
2.Припинити право користування надрами, яке надане Товариству з обмеженою відповідальністю "Ріал-Волинь" (12114,Житомирська область,Володарсько-Волинський район, смт.Нова-Борова, вул.Коцюбинського,8; код 33186652) спеціальним дозволом на користування надрами №5545 від 07.05.12.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Ріал-Волинь" (12114,Житомирська область,Володарсько-Волинський район, смт.Нова-Борова, вул.Коцюбинського,8; код 33186652) в доход Державного бюджету України - 1218,00грн. судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.
Суддя Тимошенко О. М.
Віддрукувати:
1- в справу
2-3-позивачам (рек. з повідом.)
4-відповідачу (рек. з повідом.)
5-прокуратурі Володарсько-Волинського району
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 24.12.2014 |
Оприлюднено | 26.12.2014 |
Номер документу | 42003977 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Тимошенко О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні