Постанова
від 25.12.2014 по справі 807/3673/14
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 грудня 2014 рокум. Ужгород№ 807/3673/14

Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Рейті С. І.

при секретарі судового засідання - Шмідзен І.Ю.

за участю: представники сторін в судове засідання не з'явились

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Управління Пенсійного фонду України в м. Мукачевому та Мукачівському районі Закарпатської області до Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у м. Мукачевому Закарпатської області про стягнення коштів, -

ВСТАНОВИВ:

У відповідності до ч. 3 ст. 160 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 25 грудня 2014 року проголошено вступну та резолютивну частини Постанови. Постанова в повному обсязі складена 26 грудня 2014 року.

Управління Пенсійного фонду України в м. Мукачевому та Мукачівському районі Закарпатської області (далі - позивач) звернулося до суду з позовом до Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Мукачевому (далі - відповідач), яким просить стягнути з відповідача суму боргу у розмірі 909,36 грн. по відшкодуванню пенсії по інвалідності виплаченої громадянам ОСОБА_1, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 внаслідок нещасного випадку на виробництві.

Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що управлінням Пенсійного фонду України в м. Мукачевому та Мукачівському районі, в Акт щомісячної звірки витрат по особових справах потерпілих було включено суму пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, однак, відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Мукачевому, всупереч нормам чинного законодавства, відмовляється відшкодовувати пенсію по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання гр. ОСОБА_1, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 посилаючись на те, що вказані громадяни отримали травму внаслідок нещасного випадку, який стався під час виконання ним трудових обов'язків в Казахстані, Бурятській АРСР, та враховуючи відсутність ратифікованої Угоди між Україною та Казахстаном, потерпілі не є суб'єктами страхування і за них не сплачуються страхові внески.

25.12.2014 року представником позивача УПФУ в м. Мукачевому та Мукачівському районі згідно довіреності (довіреність приєднано до заяви) до суду подано заяву про розгляд справи за його відсутності, на підставі наявних матеріалів у справі та у відповідності до ст. 122 КАС України, розгляд проведено за відсутності представника позивача, на підставі наявних у матеріалах справи доказів.

Відповідач заперечення проти позову суду не надав, явку представника в судові засідання не забезпечив, хоча повідомлявся належним чином про відкриття провадження у справі, про дату, час та місце судових засідань, відтак, судом вжито достатніх заходів щодо належного повідомлення відповідача про дату, час і місце судового розгляду даної адміністративної справи, та відповідно до п.6 ст.128 Кодексу адміністративного судочинства України, справа вирішується на підставі наявних у ній матеріалів.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про задоволення позову, виходячи з наступного.

Згідно статті 58 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" пенсійне забезпечення здійснюється органами Пенсійного фонду України.

Положенням про управління Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України 30.04.2002 року № 8-2 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України 25.02.2008 року № 5-5), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13 березня 2008 року за № 209/14900 визначено, що призначення пенсій та оформлення документів для їх виплати здійснюється управліннями Пенсійного фонду в районах, містах і районах у містах.

Статтею 15 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" передбачено, що страхування від нещасного випадку здійснює Фонд соціального страхування від нещасних випадків.

Враховуючи те, що пенсія по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання є наслідком страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, належним страховиком, тобто тим, хто має надавати застрахованій особі матеріальну допомогу чи соціальні послуги, відповідно до статті 25 Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування є Фонд соціального страхування від нещасних випадків.

Відповідно до підпункту "г" пункту 1 статті 21 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" № 1105-XIV від 23 вересня 1999 року, який набрав чинності з 01 квітня 2001 року, на Фонд соціального страхування від нещасного випадку покладено обов'язок з виплати пенсій по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання.

Частиною 2 статті 24 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" встановлено, що якщо після призначення застрахованій особі матеріальної допомоги чи надання соціальних послуг між Фондом соціального страхування від нещасних випадків і страховиками з інших видів соціального страхування виникають спори щодо понесених витрат, виплата здійснюється страховиком, до якого звернувся застрахований. При цьому страховик, до якого звернувся застрахований, має право звернутися до відповідного страховика з інших видів соціального страхування щодо відшкодування понесених ним витрат.

Згідно з частиною 2 статті 2 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" особи, право яких на отримання відшкодування шкоди раніше було встановлено згідно із законодавством СРСР або законодавством України про відшкодування шкоди, заподіяної працівникам внаслідок травмування на виробництві або професійного захворювання, пов'язаних з виконанням ними трудових обов'язків, мають право на забезпечення по страхуванню від нещасного випадку відповідно до цього Закону.

При цьому право на таке забезпечення, встановлене в Україні, не залежить від того, у якій із колишніх республік СРСР стався нещасний випадок на виробництві із застрахованою особою або виникло професійне захворювання, пов'язане з виконанням нею трудових обов'язків (Постанова колегії суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України від 05 лютого 2008 року).

Згідно абзацу 3 пункту 3 розділу XI (Прикінцеві положення) Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності": відшкодування шкоди, медична, професійна та соціальна реабілітація провадяться Фондом соціального страхування від нещасних випадків також зазначеним у статті 8 цього Закону особам, які потерпіли до набрання ним чинності та мали право на зазначені страхові виплати і соціальні послуги; уся заборгованість потерпілим на виробництві та членам їх сімей, яким до набрання чинності цим Законом підприємства, установи та організації не відшкодували матеріальної шкоди, заподіяної ушкодженням здоров'я, виплачується цими підприємствами, установами і організаціями, а в разі їх ліквідації без правонаступника - Фондом соціального страхування від нещасних випадків.

Згідно абзацу 7 пункту 3 розділу XI (Прикінцеві положення) Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності", Фонд соціального страхування від нещасних випадків є правонаступником державного, галузевих та регіональних фондів охорони праці, передбачених статтею 21 Закону України "Про охорону праці", які ліквідуються.

Пунктом 5 статті 24 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" передбачено, що Фонд зобов'язаний співпрацювати з фондами з інших видів соціального страхування у фінансуванні заходів, пов'язаних з матеріальним забезпеченням та наданням соціальних послуг застрахованим, у кожному конкретному випадку спільно приймати рішення щодо того, хто з них братиме участь у фінансуванні цих заходів.

На виконання норм даного Закону постановою правління Пенсійного фонду України та правління Фонду соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійних захворювань України від 03.03.2003р. № 5-4 та від 04.03.2003р. № 4 затверджено "Порядок відшкодування Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України Пенсійному фонду України витрат, пов'язаних з виплатою пенсій по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництв або професійного захворювання та пенсій у зв'язку із втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання" (далі - Порядок), та згідно п.4 Порядку, суму витрат з виплати і доставки пенсій визначають органи Пенсійного фонду. П.5 Порядку передбачено механізм відшкодування витрат згідно якого, органи Пенсійного фонду щомісяця, до 10 числа місяця, наступного за звітним разом із відділеннями виконавчої дирекції Фонду проводять звірку витрат по особових справах потерпілих, складають Акт щомісячної звірки витрат по особових справах потерпілих, яким виплачено пенсію по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання та пенсії у зв'язку із втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання. На підставі даного Акту узгоджується Довідка про відшкодування, згідно якої на централізованому рівні проводиться відшкодування Пенсійному фонду витрат пов'язаних з виплатою і доставкою даного виду пенсій.

Керуючись наведеним вище, управлінням Пенсійного фонду України в м. Мукачевому та Мукачівському районі, за період з серпня по вересень 2014 року, громадянам ОСОБА_1, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 проведено виплату пенсії по інвалідності у розмірі 5694,00 грн. та відшкодуванню Фондом, включаючи витрати на доставку пенсії, підлягає 909,36 грн. (в т.ч., ОСОБА_1 - 304,68 грн., ОСОБА_2 - 300,00 грн, ОСОБА_3 - 304,68 грн.).

Проте, відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Мукачевому, всупереч норм чинного законодавства, не відшкодовано пенсію по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання гр. ОСОБА_1, ОСОБА_2 та ОСОБА_3

Відповідно до статті 1 Угоди про гарантії прав громадян держав-учасниць Союзу Незалежних Держав в сфері пенсійного забезпечення від 13.03.1992 року, пенсійне забезпечення громадян держав-учасниць даної угоди та членів їх сімей здійснюється за законодавством країни на території якої вони проживають. Статтею 3 цієї Угоди встановлено, що всі витрати пов'язані із здійсненням пенсійного забезпечення за даною Угодою, несе держава, яка надає забезпечення. Дана угода поширюється на всі види пенсій.

За змістом цієї норми взаємні розрахунки між державами можуть проводитися лише на підставі двосторонніх договорів. Враховуючи наведене вище, страховиком, який має виплачувати пенсію по інвалідності особі, яка стала інвалідом від нещасного випадку на виробництві на території колишніх республік СРСР, а в разі виплати такої органами Пенсійного фонду України - відшкодувати останньому витрати, є Фонд соціального страхування від нещасних випадків.

Згідно ч. 1 ст. 72 КАС України, обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній чи господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Постановою Закарпатського окружного адміністративного суду 21 листопада 2013 року (справа № 807/2915/13-а, головуючий - суддя Луцович М.М.) у справі за позовом УПФУ в м. Мукачевому та Мукачівському районі до Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Мукачево (ті самі сторони) встановлено обставини щодо правомірності призначення пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання громадянам ОСОБА_1, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 та обов'язок Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України відшкодовувати органам Пенсійного фонду України витрату на виплату пенсій, якщо нещасний випадок стався на території держав-учасниць Угоди, рішення суду набрали законної сили (згідно ухвали Львівського апеляційного адміністративного суду від 24 лютого 2014 року), та вказані обставини повторно не доказуються.

Враховуючи наведене, сума боргу Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Мукачево по виплаті пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання громадянам ОСОБА_1, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 становить 909,36 грн.

Згідно ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Позивачем доведено наявність заборгованості та підстав для стягнення 909,36 грн. по виплаті пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, правомірність звернення УПФУ в м. Мукачевому та Мукачівському районі до суду з зазначеним позовом, в зв'язку з чим вимоги позовної заяви є обґрунтованими, підтверджені належними та допустимими доказами, відповідачем не спростовані та підлягають до задоволення повністю.

Згідно ч. 5 ст. 94 КАС України та в зв'язку з відсутністю судових витрат відповідача, судові витрати у справі не стягуються та за рахунок бюджету не компенсуються.

Керуючись ст. ст. 17, 71, 86, 94, 160, 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Позов управління Пенсійного фонду України в м. Мукачевому та Мукачівському районі Закарпатської області до Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у м. Мукачевому Закарпатської області про стягнення коштів - задовольнити повністю.

2. Стягнути з відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Мукачево (Закарпатська область, м. Мукачево, вул.. Лермонтова, 20 Б код 25450448) на користь управління Пенсійного фонду України в м. Мукачевому та Мукачівському районі (Закарпатська обл., м. Мукачево, вул. Миру, 151 Ж код 37857963) витрати на виплату та доставку пенсії по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання у розмірі 909,36 грн. (дев'ятсот дев'ять гривень тридцять шість копійок).

3. Постанова набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 254 КАС України, та може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Закарпатський окружний адміністративний суд в порядку та строки, встановлені ст. 186 КАС України. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України - протягом десяти днів з дня отримання копії постанови (копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції).

Суддя С.І. Рейті

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.12.2014
Оприлюднено26.12.2014
Номер документу42008578
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —807/3673/14

Ухвала від 27.07.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Леонтович К.Г.

Ухвала від 30.06.2015

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Гудим Любомир Ярославович

Ухвала від 04.12.2014

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Рейті С.І.

Ухвала від 10.02.2015

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Гудим Л.Я.

Постанова від 25.12.2014

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Рейті С.І.

Постанова від 25.12.2014

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Рейті С.І.

Ухвала від 28.11.2014

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Рейті С.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні