20/051-09
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
01032, м. Київ, вул. Комінтерну, 16 тел. 230-31-77
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
16.06.09 Справа № 20/051-09
Господарський суд Київської області у складі судді Бабкіної В.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом Києво-Святошинського ринку Київської обласної спілки споживчих товариств, м. Боярка
до Боярської міської ради Києво-Святошинського району Київської області
про визнання недійсним рішення від 21.12.2006 р. № 09/484 «Про відміну рішення Виконавчого комітету Боярської міської ради № 369/1, 369/2 від 02.10.1995 року»
секретар судового засідання: Павленко О.Є.
за участю представників:
від позивача: Хільчук О.П., довіреність від 12.05.2009 р.
від відповідача: Маруженко Л.В., довіреність від 13.01.2009 р. № 02-10/21
Обставини справи:
Києво-Святошинський ринок Київської обласної спілки споживчих товариств (далі - позивач) звернувся до господарського суду Київської області з позовом до Боярської міської ради Києво-Святошинського району Київської області (далі - відповідач) про визнання недійсним рішення від 21.12.2006 р. № 09/484 «Про відміну рішення Виконавчого комітету Боярської міської ради № 369/1, 369/2 від 02.10.1995 року».
Ухвалою господарського суду Київської області від 13.03.2009 р. було порушено провадження у даній справі № 20/051-09.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що рішення сесії Боярської міської ради п'ятого скликання від 21.12.2006 р. № 09/484 «Про відміну рішення Виконавчого комітету Боярської міської ради № 369/1, 369/2 від 02.10.1995 року»є незаконним, оскільки Києво-Святошинському ринку Київської облспоживспілки відповідно до Державного акту на право постійного землекористування, виданого на підставі рішення Боярської міської ради від 02 жовтня 1995 року №369/1, 369/2, було надано у постійне землекористування земельні ділянки розміром 0,4582 га по вул. Кібенка, 27 та 0,4562 га по вул. Б.Хмельницького у м. Боярка.
Як зазначає позивач, відповідно до ч.2 ст. 149 Земельного кодексу України вилучення (викуп) земельних ділянок з метою передачі їх у власність або надання у користування громадянам, підприємствам, установам і організаціям провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішення Верховної Ради України, місцевих Рад народних депутатів, однак будь-якої згоди на вилучення земельної ділянки ні Київська обласна спілка споживчих товариств, ні Києво-Святошинський ринок Київської облспоживспілки не надавали.
Також позивач посилається на те, що при розгляді господарським судом м. Києва адміністративної справи № 43/579-А було встановлено, що рішення про надання земельної ділянки у постійне землекористування дирекції Києво-Святошинського ринку Київської облспоживспілки відповідає нормам чинного законодавства, про що зазначено у постанові суду від 06.12.2006 р., яка набрала законної сили.
Крім того, Києво-Святошинський ринок наголошує на тому, що згідно змісту ст. 152 Земельного кодексу України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, а також застосування інших, передбачених законом, способів, у тому числі шляхом поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, в судовому порядку, що передбачено п. 2 ст. 77 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Відповідач проти позову заперечує, оскільки, на його думку, рішення сесії Боярської міської ради п'ятого скликання від 21.12.2006 р. № 09/484 «Про відміну рішення Виконавчого комітету Боярської міської ради № 369/1, 369/2 від 02.10.1995 року»є законним та обґрунтованим.
Так, відповідач вказує на те, що у зв'язку з систематичною несплатою земельного податку та неподанням документів Дирекції Києво-Святошинського ринку Київської обласної спілки споживчих товариств на земельну ділянку Боярській міській раді, а також не звернення для переоформлення Державного акту на земельну ділянку міська рада звернулася до Державної податкової інспекції у Києво-Святошинському районі Київської області та до Головного міжрегіонального управління статистики у м. Києві із запитами щодо існування юридичної особи дирекції Києво-Святошинських ринків, якій згідно з рішенням Виконавчого комітету Боярської міської ради № 369/1, 369/2 від 02.10.1995 р. було надано в користування згадувані земельні ділянки.
На підставі відповідей вказаних органів щодо відсутності відомостей про юридичну особу дирекції Києво-Святошинського ринку Боярською міською радою і було прийнято рішення про відміну рішення Виконавчого комітету Боярської міської ради № 369/1, 369/2 від 02.10.1995 р. «Про надання земельної ділянки в постійне користування для торгівлі на колгоспних ринках дирекції Києво-Святошинських ринків за адресою: м. Боярка, вул. Б. Хмельницького та по вул. Кібенка».
Розгляд справи відкладався.
Представники позивача в судових засіданнях позовні вимоги підтримували.
Представники відповідача в судових засіданнях проти позову заперечували.
У судовому засіданні 29.04.2009 р. представниками сторін було подане суду спільне клопотання про здійснення вирішення спору у справі у більш тривалий строк, ніж встановлений частиною першою ст. 69 ГПК України.
У судовому засіданні 16.06.2009 р. за згодою представників сторін судом було оголошено вступну та резолютивну частину судового рішення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши докази та оцінивши їх в сукупності, суд
встановив:
Рішенням дев'ятої сесії Боярської міської ради Києво-Святошинського району Київської області п'ятого скликання від 21.12.2006 р. № 09/484 «Про відміну рішення Виконавчого комітету Боярської міської ради № 369/1, 369/2 від 02.10.1995 року»було відмінено рішення Виконавчого комітету Боярської міської ради № 369/1, 369/2 від 02.10.1995 «Про надання земельної ділянки в постійне користування «для торгівлі на колгоспних ринках», дирекції Києво-Святошинських ринків за адресою: м. Боярка, вул. Б.Хмельницького та по вул. Кібенка»; вилучено до земель запасу Боярської міської ради з користування дирекції Києво-Святошинських ринків земельну ділянку загальною площею 0,9114 га, а саме: 0,4562 га по вул. Б.Хмельницького та 0,4582 га по вул. Кібенка; скасовано Державний акт на право постійного користування землею дирекції Києво-Святошинських ринків, виданий 21.05.1996 р. за І-КВ № 003485, зареєстрований в книзі записів Державних актів на право постійного користування землею за № 67/25.
Як вбачається з матеріалів справи, згідно Статуту Києво-Святошинський ринок Київської обласної спілки споживчих товариств є власним підприємством Київської обласної спілки споживчих товариств. Відповідно до Рішення Київської обласної Ради народних депутатів № 143 від 05.05.1987 р., Постанови управління торгівлі Київського облвиконкому Київської області та Правління Київської облспоживспілки № 5 «О передаче областной обьединенной дирекции колхозных рьнков»від 21 травня 1987 р. у підпорядкування до Київської облспоживспілки було передано обласну об'єднану дирекцію колгоспних ринків, у тому числі –і дирекцію Києво-Святошинських ринків, до складу якої входив і Києво-Святошинський ринок, розташований у м. Боярка по вул. Кібенка, 27.
Як зазначено в рішенні Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням Центральної спілки споживчих товариств України про офіційне тлумачення положень п.1 ст.9, п.1 ст.10 Закону України «Про споживчу кооперацію», ч.4 ст.37 Закону України «Про кооперацію» (справа про захист права власності організації споживчої кооперації) від 11.11.2004 р. № 16-рп/2004, безоплатна передача колгоспних ринків організаціям споживчої кооперації не суперечила чинному на той час законодавству, внаслідок чого ці ринки як цілісні майнові об'єкти перейшли у володіння і користування організацій споживчої кооперації, які відповідно до положень Закону України «Про власність»набули права власності на передане їм майно на підставі правовстановлюючих документів.
Києво-Святошинський ринок Київської обласної спілки споживчих товариств є цілісним майновим комплексом, що належить Київській обласній спілці споживчих товариств.
Відповідно до ч.2 ст. 191 Цивільного кодексу України до складу підприємства як єдиного майнового комплексу входять усі види майна, призначені для його діяльності, включаючи земельні ділянки, будівлі, споруди, устаткування, інвентар, сировину, продукцію, права вимоги, борги, а також право на торговельну марку або інше позначення та інші права, якщо інше не встановлено договором або законом.
Як зазначає позивач, у зв'язку з перейменуванням Дирекції Києво-Святошинських ринків у Києво-Святошинський ринок Київської облспоживспілки відповідно до Державного акту на постійне землекористування, виданого на підставі рішення Боярської міської ради від 02.10.1995 р. № 369/1, 369/2, останньому належить право постійного користування земельними ділянками розміром 0,4582 га по вул. Кібенка, 27 та 0,4562 га по вул. Б.Хмельницького у м. Боярка.
На підтвердження вказаного факту перейменування позивачем надано суду засвідчену копію постанови V зборів ради Київської облспоживспілки (ХІІ скликання) від 24.04.1996 р. «Про перейменування дирекції К.Святошинських ринків».
Водночас, під час розгляду господарським судом м. Києва адміністративної справи № 43/579-А було встановлено, що рішення про надання земельної ділянки у постійне землекористування Дирекції Києво-Святошинського ринку Київської облспоживспілки відповідає нормам чинного законодавства, про що зазначено у постанові суду від 06.12.2006 р., у зв'язку з чим позивач вважає оспорюване ним рішення Боярської міської ради, яким відмінено рішення від 02.10.1995 р. № 369/1, 369/2 про надання ринку у постійне землекористування земельних ділянок, безпідставним та незаконним.
Згідно з приписами ст. 13 Конституції України земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ч. 1 ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.
Водночас відповідно до ч.2 ст. 149 Земельного кодексу України вилучення (викуп) земельних ділянок з метою передачі їх у власність або надання у користування громадянам, підприємствам, установам і організаціям провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішення Верховної Ради України, місцевих Рад народних депутатів.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п. 34 ст. 26, п. 2 ст. 77 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»питання регулювання земельних відносин (у тому числі надання земельної ділянки в оренду) вирішується на пленарному засіданні ради –сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
Згідно зі ст. 152 Земельного кодексу України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, а також застосування інших, передбачених законом, способів, у тому числі шляхом поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, в судовому порядку, що передбачено згадуваним п. 2 ст. 77 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Згідно з приписами ч.2 ст. 95 Земельного кодексу України порушені права землекористувачів підлягають відновленню в порядку, встановленому законом.
Як вбачається із заперечень відповідача, скасування попередньо прийнятого ним рішення про надання у постійне землекористування земельних ділянок було здійснено міською радою у зв'язку систематичною несплатою земельного податку та неподанням документів Дирекції Києво-Святошинського ринку Київської обласної спілки споживчих товариств на земельну ділянку Боярській міській раді, а також не звернення для переоформлення державного акту на земельну ділянку, яке спонукало Боярську міську раду звернутися до Державної податкової інспекції у Києво-Святошинському районі Київської області та Головного міжрегіонального управління статистики у м. Києві стосовно юридичної особи - Дирекції Києво-Святошинських ринків.
На підставі отриманих на вказані запити відповідей міською радою і було прийняте оспорюване позивачем рішення Боярської міської ради № 09/484 від 21.12.2006 р.
Як встановлено згадуваною ст. 149 Земельного кодексу України, земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень.
У разі незгоди землекористувача з вилученням земельної ділянки, питання вирішується в судовому порядку (частина 10 статті 149 ЗК України).
Тобто законодавцем правомірність вилучення відповідним органом земельної ділянки, що перебуває у постійному користуванні, а відтак –і прийнятого у зв'язку з цим рішення, поставлена в залежність від наявності згоди землекористувача.
Як свідчать матеріали справи, вказаної згоди на вилучення наданих на підставі рішення Боярської міської ради від 02.10.1995 р. № 369/1, 369/2 земельних ділянок розміром 0,4582 га по вул. Кібенка, 27 та 0,4562 га по вул. Б.Хмельницького у м. Боярка Боярською міською радою отримано не було.
Крім того, з приводу обґрунтованості прийняття відповідачем рішення про відміну рішення про надання земельних ділянок у постійне землекористування суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Як вказано в рішенні Конституційного Суду України від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 у справі № 1-9/2009 за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»(справа про скасування актів органів місцевого самоврядування), в Основному Законі України передбачено форми та засоби реалізації права територіальних громад на місцеве самоврядування і вказано, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території (частина перша статті 144). На основі цього положення Конституції України в Законі визначено, що у формі рішень рада приймає нормативні та інші акти (частина перша статті 59).
Проаналізувавши функції і повноваження органів місцевого самоврядування, врегульовані Конституцією України та іншими законами України, Конституційний Суд України дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію (пункт 4 рішення).
При цьому у пункті 5 даного рішення Конституційний Суд України зазначає, що в Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (стаття 3). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону).
Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є «гарантією стабільності суспільних відносин»між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.
У зв'язку з наведеним Конституційний Суд України дійшов висновку, що ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.
Також слід зазначити, що за приписами статті 143 Земельного кодексу України примусове припинення прав на земельну ділянку здійснюється у судовому порядку.
З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що рішення Боярської міської ради від 21.12.2006 р. № 09/484 про відміну рішення Виконавчого комітету Боярської міської ради № 369/1, 369/2 від 02.10.1995 р. «Про надання земельної ділянки в постійне користування для торгівлі на колгоспних ринках Дирекції Києво-Святошинських ринків за адресою: м. Боярка, вул. Б. Хмельницького та по вул. Кібенка»підлягає визнанню недійсним, і, відповідно, позовні вимоги Києво-Святошинського ринку Київської обласної спілки споживчих товариств підлягають задоволенню.
Судові витрати відповідно до вимог ст.ст. 44, 49 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача.
Керуючись ст. 124 Конституції України, ст.ст. 44, 49, 82, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд
вирішив:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати недійсним рішення 9-ї сесії 5-го скликання Боярської міської ради Києво-Святошинського району Київської області від 21.12.2006 р. № 09/484 «Про відміну рішення Виконавчого комітету Боярської міської ради № 369/1, 369/2 від 02.10.1995 року».
3. Стягнути з Боярської міської ради Києво-Святошинського району Київської області (08150, Київська обл., Києво-Святошинський р-н, м. Боярка, вул. Білгородська, 13, код 04054636) на користь Києво-Святошинського ринку Київської облспоживспілки (08150, Київська обл., Києво-Святошинський р-н, м. Боярка, вул. Кібенка, 27, код 20592333) 85 (вісімдесят п'ять) грн. 00 коп. витрат по сплаті державного мита та 118 (сто вісімнадцять) грн. 00 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Суддя В.М. Бабкіна
Дата підписання рішення –22.06.2009 р.
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 16.06.2009 |
Оприлюднено | 05.08.2009 |
Номер документу | 4219881 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Бабкіна В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні