Рішення
від 13.01.2015 по справі 910/26081/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 910/26081/14 13.01.15

Суддя Плотницька Н.Б., розглянувши справу

за позовомЗаступника прокурора Печерського району міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради доКолективного підприємства "Міжрегіональна компанія "Спеценерго" провнесення змін до договору оренди земельної ділянки Представники: від прокуратури:Веселовська І.В., посв. №007435 від 03.10.2012 від позивача: Новак Є.Л., дов. №225-кр-1396 від 31.10.2014 від відповідача: Балтян С.С., дов б/н від 22.12.2014 ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

24.11.2014 до Господарського суду міста Києва надійшла позовна заява Заступника прокурора Печерського району міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради з вимогами до Колективного підприємства "Міжрегіональна компанія "Спеценерго" про внесення згідно пункту 2.1 договору про право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 27.06.1996.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 25.11.2014 порушено провадження у справі № 910/26081/14, розгляд справи призначений на 11.12.2014.

Представник відповідача у судове засідання 11.12.2014 не з'явився, клопотання про відкладення розгляду справи не подав, вимоги суду не виконав, про причини неявки суд не повідомив, хоча про час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.

У судове засідання 11.12.2014 з'явились представники прокуратури та позивача, надали документи на виконання вимог ухвали суду та письмові пояснення по справі.

Ухвалою суду від 11.12.2014 розгляд справи було відкладено на 13.01.2015, у зв'язку з неявкою відповідача.

В судове засідання 13.01.2015 з'явились представники позивача та прокуратури, надали пояснення по суті спору, відповідно до яких підтримали позовні вимоги в повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні 13.01.2015 надав відзив на позов, відповідно до якого проти позову заперечує, просить відмовити у його задоволенні, з підстав, викладених у відзиві.

У судовому засіданні 13.01.2015 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Заслухавши пояснення представників сторін та прокуратури, дослідивши надані суду докази, суд

ВСТАНОВИВ:

27 червня 1996 року між Київською міською державною адміністрацією (надалі - Орендодавець) та Колективним підприємством "Міжрегіональна компанія "Спеценерго", (далі - Орендар) (разом - сторони) укладено договір оренди земельної ділянки (копія договору в справі, по тексту - Договір або Договір оренди) відповідно до п. 1.1. якого Орендодавець на підставі розпорядження від 20.02.1996 року №246 надає, Орендар приймає в тимчасове користування земельну ділянку. Земельна ділянка надається в тимчасове довгострокове користування на умовах оренди строком на 49 років (п. 1.2. Договору).

Відповідно до п. 2.1. Договору плата за землю вноситься землекористувачем згідно Закону України "Про плату за землю" у вигляді орендної плати у розмірі одного земельного податку.

Позивач зазначає, що у своєму рішенні від 28 лютого 2013 року №89/9146 «Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру річної орендної плати у відповідність до положень статті 288 Податкового кодексу України» Київська міська рада, з метою приведення у відповідність до вимог законодавства істотних умов договорів оренди земельних ділянок, відповідно до статті 30 Закону України "Про оренду землі", статей 40, 41, 286, 288 Податкового кодексу України, вирішила внести зміни до договорів оренди земельних ділянок згідно з додатком до рішення, встановивши річну оренду плату у розмірі трьох відсотків від нормативної грошової оцінки земельних ділянок. За вказаним рішенням орендарям земельних ділянок, зазначеним у додатку до рішення, забезпечити оформлення внесення відповідних змін до договорів оренди земельних ділянок, а Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) проінформувати про прийняття цього рішення орендарів земельних ділянок, в тому числі Колективне підприємство "Міжрегіональна компанія "Спеценерго".

Позивач вказує, що Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) у своєму листі № 05704-15339 від 16.07.2013 повідомляв Колективне підприємство "Міжрегіональна компанія "Спеценерго" про необхідність приведення у відповідність Договору, однак відповідач із заявою про укладення додаткової угоди про збільшення розміру орендної плати за Договором не звертався, внаслідок чого позивач і звертається до суду з відповідним позовом, в якому просить внести зміни до Договору оренди, оскільки розмір орендної плати за Договором повинен бути приведений у відповідність до Податкового кодексу України, і складати 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Оцінивши наявні в матеріалах справи документи, та дослідивши в судовому засіданні докази, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі з наступних підстав.

Згідно зі ст. 121 Конституції України представництво інтересів громадянина або держави в суді покладено на органи прокуратури України. Однією з форм представництва є звернення до суду з позовами або заявами про захист інтересів держави.

Відповідно до ст. 36-1 Закону України «Про прокуратуру», підставою представництва в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних або інших інтересів держави внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.

У відповідності до ст. 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Дослідивши викладені заявником в позові обставини суд дійшов висновку, що прокуратурою вірно визначено орган, уповноважений здійснювати відповідні функції у спірних відносинах у встановленому чинним законодавством порядку.

Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків (ст. 626 Цивільного кодексу України).

Як вже було встановлено судом, 27 червня 1996 року між Київською міською державною адміністрацією (надалі - Орендодавець) та Колективним підприємством "Міжрегіональна компанія "Спеценерго", (далі - Орендар) (разом - сторони) укладено договір оренди земельної ділянки (копія договору в справі, по тексту - Договір або Договір оренди) відповідно до п. 1.1. якого Орендодавець на підставі розпорядження від 20.02.1996 року №246 надає, Орендар приймає в тимчасове користування земельну ділянку.

З п. 2.1. Договору вбачається, що плата за землю вноситься землекористувачем згідно Закону України "Про плату за землю" у вигляді орендної плати у розмірі одного земельного податку.

Рішенням Київської міської ради від 28.02.2013р. № 89/9146 "Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру річної орендної плати у відповідність до положень статті 288 Податкового кодексу України" внесено зміни до договорів оренди в частині збільшення розміру річної орендної плати.

Із поданих відповідачем декларацій з плати на землю за 2013-2014 роки вбачається, що розмір річної суми орендної плати становить 1% від нормативної грошової оцінки, тобто станом на 01.11.2014 року Орендар земельної ділянки продовжує сплачувати орендну плату за землю без врахування вимог рішення Київської міської ради від 28.02.2013 року № 89/9146 «Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру річної орендної плати у відповідність до положень статті 288 Податкового кодексу України».

Відповідно до ст. 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.

Земельні відносини, згідно з ст. 3 Земельного кодексу України, регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Пунктом 5 ст. 19 Закону України "Про оренду землі" (в редакції, чинній на момент укладення договору) передбачено, що орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, централізується на спеціальних бюджетних рахунках, розподіляється і використовується відповідно до Закону України "Про плату за землю" і не може бути меншою за розмір земельного податку, що встановлюється зазначеним Законом.

У відповідності до ст. 23 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін.

Зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").

На момент укладання Договору оренди розмір та порядок плати за використання земельних ресурсів, а також напрями використання коштів, що надійшли від плати за землю, відповідальність платників та контроль за правильністю обчислення і справляння земельного податку регулювались Законом України "Про плату за землю" (чинного на момент укладання договору оренди землі), статтею 2 якого встановлено, що плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.

З 01.11.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, положеннями якого передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

За ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Листом Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) від 16.07.2013 № 05704-15339 відповідачу повідомлено про необхідність приведення розміру річної орендної плати у відповідність до законодавства на підставі рішення № 89/9146 (яким внесено зміни в тому числі і до Договору між сторонами), встановивши річну орендну плату у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно з ч. 1 ст. 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

Договір оренди землі, відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі", це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України) (ст. 21 Закону України "Про оренду землі").

Відповідно до п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Статтею 15 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування (ст. 632 Цивільного кодексу України).

Відповідач проти задоволення позову заперечує, посилаючись на норми Закону України "Про оренду землі", Податкового кодексу України та Цивільного кодексу України, відповідно до яких розмір орендної плати за землю встановлюється за згодою сторін у договорі оренди, який є обов'язковим для виконання сторонами, що його уклали.

Крім того, відповідач зазначає, що Податковий кодекс України набув чинності 01.01.2011, а тому, в силу положень статті 58 Конституції України про заборону зворотної дії правових актів в часі, його дія не поширюється на Договір оренди, укладений 27.06.1996.

Суд не погоджується з доводами відповідача, оскільки п. 3.2. пп. б) Договору встановлено, що землекористувач зобов'язаний виконувати умови діючого законодавства, відповідно до норм якого, як встановлено судом вище, плата за землю встановлюється за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України. При цьому зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін, а у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Отже, позивачем доведено, а відповідачем не спростовано порушення останнім вимог діючого законодавства щодо внесення змін до договору оренди землі.

Враховуючи викладене вище, суд вважає, що позовні вимоги про внесення змін до п. 2.1. Договору підлягають задоволенню в повному обсязі.

Згідно зі ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається на відповідача та стягується з останнього в дохід Державного бюджету України.

Керуючись ст.ст. 33, 34, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва, -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Внести зміни до п. 2.1 договору оренди земельної ділянки, укладеного Київською міською державною адміністрацією та Колективним підприємством "Міжрегіональна компанія "Спеценерго" (03680, м. Київ, вул. Анрі Барбюса, 13-Б, код ЄДРПОУ 05774309) від 27.06.1996, зареєстрованого Київським міським управлінням земельних ресурсів у книзі реєстрації договорів на право тимчасового користування землею 27.06.1996 за №79-5-00004, виклавши його у такій редакції:

"2.1 Плата за землю вноситься у вигляді орендної плати та, відповідно до рішення Київської міської ради №89/9146 від 28.02.2013 року "Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру річної орендної плати у відповідність до положень ст. 288 Податкового кодексу України", встановлюється у розмірі 3 (трьох) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки".

3. Стягнути з Колективного підприємства "Міжрегіональна компанія "Спеценерго" (03680, м. Київ, вул. Анрі Барбюса, 13-Б, код ЄДРПОУ 05774309) в дохід Державного бюджету України (р/р 31215206783001, Одержувач: Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві, Банк одержувача: Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві, МФО 820019, ідентифікаційний код 37993783, код платежу: 22030001) судовий збір в розмірі 1 218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн 00 коп.

4. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до частини 5 статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Київського апеляційного господарського суду шляхом подання, протягом 10 днів з дня складання повного рішення, апеляційної скарги через Господарський суд міста Києва.

Повне рішення складено 17.01.2015

Суддя Н.Б.Плотницька

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення13.01.2015
Оприлюднено19.01.2015
Номер документу42329376
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/26081/14

Рішення від 13.01.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Плотницька Н.Б.

Ухвала від 26.11.2014

Господарське

Господарський суд міста Києва

Плотницька Н.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні