cpg1251
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 січня 2015 року Справа № 922/1205/14
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Головуючий суддяХодаківська І.П., суддіБакуліна С.В., Яценко О.В. розглянувши матеріали касаційної скарги Приватного підприємства "Давос" на постановуХарківського апеляційного господарського суду від 20.10.2014 року у справі№ 922/1205/14 господарського судуХарківської області за позовомХарківської міської ради доПриватного підприємства "Давос" провнесення змін до договору
В засіданні взяли участь представники:
- позивача:не з'явився, - відповідачів:Казюта Д.А. дов. б/н від 10.08.2014 року
ВСТАНОВИВ:
Харківська міська рада звернулась до господарського суду Харківської області з позовом до приватного підприємства "Давос" (далі за текстом - ПП "Давос") про внесення змін до договору оренди землі від 11.10.2007 року № 340767100140 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди в редакції, яка викладена у позовній заяві.
Рішенням господарського суду Харківської області від 23.05.2014 року позовні вимоги Харківської міської ради задоволено: внесено зміни до договору оренди землі від 11.10.2007 року № 340767100140 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у такій редакції:
ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі,
зареєстрованого "11" жовтня 2007 року за № 340767100140
у Харківській регіональній філії Державного підприємства
"Центр державного земельного кадастру при Державному
комітеті України по земельних ресурсах"
"25" листопада 2013
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ДАВОС" (Орендар) в особі керівника
І. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5., 9., 13., 14. договору оренди землі, зареєстрованого "11" жовтня 2007 року за № 340767100140 змінити, доповнити пункт 2. словами та пункт 28. підпунктом д) і викласти у такій редакції:
"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310136600:13:003:0502"
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 892 від 24.09.2013 становить 11684789 грн. (одинадцять мільйонів шістсот вісімдесят чотири тисячі сімсот вісімдесят дев'ять гривень).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 103/14 від 04.10.2013 на рік становить 4,8 % від її нормативної грошової оцінки і складає 560869,87 грн. (п'ятсот шістдесят тисяч вісімсот шістдесят дев'ять гривень 87 копійок), або в місяць - 46739,16 грн. (сорок шість тисяч сімсот тридцять дев'ять гривень 16 копійок)."
"13. Розмір орендної плати переглядається у разі:
а) зміни умов господарювання, передбачених договором;
б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
в) зміни нормативної грошової оцінки;
г) внаслідок інфляції - щорічно;
д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
е) в інших випадках, передбачених законом."
"14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства."
"28. д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції."
ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "11" жовтня 2007 року за № 340767100140 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ
Харківська міська рада
Харківської області
м. Харків, м-н Конституції, 7
код 04059243
В особі міського голови
Г.А. Кернес
ОРЕНДАР
ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО
"ДАВОС"
61166, м. Харків, вул. Новгородська, 87
код 32030319
в особі керівника
Не погодившись з рішенням місцевого господарського суду, ПП "Давос" звернулось до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просило скасувати рішення господарського суду Харківської області від 23.05.2014 року.
Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 20.10.2014 року у справі № 922/1205/14 апеляційну скаргу ПП "Давос" задоволено частково: рішення господарського суду Харківської області від 23.05.2014 року у справі № 922/1205/14 змінено шляхом виключення дати додаткової угоди до договору оренди землі, зареєстрованого "11" жовтня 2007 року за № 34076710014 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" - "25 листопада 2014 р." В іншій частині рішення господарського суду Харківської області від 23.05.2014 року у справі №922/1205/14 залишено без змін.
Не погоджуючись з вказаними судовими актами, ПП "Давос" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Харківської області від 23.05.2014 року та постанову Харківського апеляційного господарського суду від 20.10.2014 року у справі № 922/1205/14, а матеріали справи направити на новий розгляд до місцевого господарського суду, аргументуючи порушення норм права, зокрема, ст. ст. 33, 43, 79 Господарського процесуального кодексу України.
Розпорядженням секретаря другої судової палати Вищого господарського суду України від 22.12.2014 року № 03-05/3191 для розгляду касаційної скарги у справі № 922/1205/14, у зв'язку з перебуванням у відпустці судді Ходаківської І.П. та судді Фролової Г.М., сформовано колегію суддів у складі: головуючий - Сибіга О.М., судді Бакуліна С.В., Яценко О.В. (доповідач).
Ухвалою Вищого господарського суду України від 25.12.2014 року, на підставі ст. ст. 69, 77 Господарського процесуального кодексу України, розгляд справи продовжено на 15 днів та відкладено розгляд касаційної скарги до 15.01.2015 року.
Розпорядженням секретаря другої судової палати Вищого господарського суду України від 13.01.2015 року № 03-05/24 для розгляду касаційної скарги у справі № 922/1205/14, у зв'язку з виходом із відпустки судді Ходаківської І.П., сформовано колегію суддів у складі: головуючий - Ходаківської І.П., судді Бакуліна С.В., Яценко О.В. (доповідач).
Учасників судового процесу відповідно до статті 111 4 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) належним чином повідомлено про час і місце розгляду касаційної скарги.
Колегія суддів Вищого господарського суду України, переглянувши у касаційному порядку рішення суду першої інстанції та постанову апеляційної інстанції, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши застосування судом першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що 06.06.2007 року між Харківською міською радою (орендодавцем) та ПП "Давос" (орендарем) укладено договір оренди землі, який зареєстровано у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в Державному реєстрі земель від 11.10.2007 року за № 340767100140.
Згідно п. 1 вказаного вище Договору орендодавець на підставі рішення 44 сесії Харківської міської ради 4 скликання від 23.12.2005 р. № 257/05 "Про припинення та надання у користування земельних ділянок юридичним та фізичним особам для експлуатації та обслуговування будівель і споруд" та рішення 4 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 26.07.2006 р. № 84/06 "Про внесення змін та доповнень до рішень сесій Харківської міської ради" надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі промисловості, яка знаходиться м. Харків, пров. Лазьківський, 8.
Положеннями п. 2 Договору сторони погодили, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1, 3283 га, у тому числі: під забудовою 0, 1271 га, інших угідь 1, 2012 га.
Згідно п. 5 Договору нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 6 164 566 грн.
Пунктом 8 Договору закріплено, що останній укладено строком до 01.12.2055 року.
Згідно п. 9 Договору орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області. Розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку згідно з довідкою № 3817/06 від 02.08.2006 р. становить 11 558, 56грн.
Господарськими судами попередніх інстанцій досліджено, що умовами укладеного між сторонами договору оренди землі, а саме п. 13, передбачено, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції - щорічно; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Таким чином, сторони в договорі оренди землі, серед іншого, передбачили можливість внесення до нього змін щодо перегляду розміру орендної плати у випадках, передбачених законом.
Відповідно до п. 14 Договору у разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України за кожний календарний день прострочення платежу. Пеня нараховується разом з заборгованістю.
Положеннями п. 28 Договору сторони узгодили, що орендодавець має право вимагати: а) використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; б) дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, додержання державних стандартів, норм і правил, у тому числі місцевих правил забудови населених пунктів; в) дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються; г) своєчасного внесення орендної плати.
Місцевим та апеляційним господарськими судами досліджено, що факт передачі в оренду вказаної земельної ділянки підтверджується підписаним сторонами актом приймання-передачі від 17.10.2007 р.
03.07.2013 року рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р., згідно п. 1.1. якого затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291, 18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Відповідно до п. 2 рішення воно вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01.01.2014 року.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р." встановлено (пункти 2, 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р." вводиться в дію з 01.01.2014р. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Згідно п. 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Положенням п. 16.4. Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 р. № 960/12 передбачено, що зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, зокрема зміни нормативної грошової оцінки землі.
Відповідно до п. п. 2.1., 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13 Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 р. № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.", здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.
Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.
Згідно п. п. 3.1., 3.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р., затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13, зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.
Господарськими судами попередніх інстанцій досліджено, що Департаментом земельних відносин Харківської міської ради на адресу відповідача було направлено лист-пропозицію від 04.12.2013 р. № 4075/0/225-13 "Про державну реєстрацію договору оренди земельної ділянки та додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки" з вимогою сплатити державне мито за проведення державної реєстрації прав та їх обмежень в сумі 51, 00 грн., сплатити плату за надання витягу з Державного реєстру прав та внесення змін до Державного реєстру прав в сумі 120, 00 грн., надати у 20-денний строк після одержання листа-пропозиції до Департаменту земельних відносин оригінали платіжних доручень щодо сплати платежів, а також лист-пропозицію від 06.12.2013 р. № 4189/0/225-13 "Про зміну договору оренди земельної ділянки" з доданим проектом додаткової угоди до договору оренди землі від 11.10.2007 р. за № 340767100140 та розрахунком орендної плати з вимогою підписані та скріплені печаткою три примірника додаткової угоди до договору оренди землі від 11.10.2007 р. за № 340767100140 та три примірника розрахунку орендної плати повернути у 20-денний строк після одержання листа-пропозиції до Департаменту земельних відносин для подальшої їх передачі до Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції Харківської області для проведення державної реєстрації в установленому законодавством порядку.
Однак, як встановлено судами, у встановлений термін відповідь на листи-пропозиції з необхідними документами до Харківської міської ради ПП "Давос" направлено не було, що стало підставою для звернення Харківською міською радою до господарського суду Харківської області з позовом про внесення змін до договору оренди землі від 11.10.2007 р. шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди в редакції, зазначеній у позовній заяві.
Колегія суддів касаційної інстанції погоджується з висновком судів попередніх інстанцій про внесення змін в частині редакції пунктів 2, 5, 9 договору оренди землі від 11.07.2007 року з огляду на наступне.
Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до абзацу другого частини першої статті 15 цього Закону істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки).
Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам ч. 1 ст. 15, ст. 21 Закону України "Про оренду землі".
Також, за пп. 14.1.147. п. 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Згідно з п. п. 288.1., 288.4. ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Згідно з п. 288.4., пп. пп. 288.5.1., 288.5.2. п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України (в редакції чинній на дату звернення позивача з позовом до місцевого господарського суду) розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів-чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Відповідно до пп. пп. 288.5.1., 288.5.2. п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України (в редакції чинній на дату прийняття місцевим господарським судом оскаржуваного рішення) розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України" від 02.12.2010 № 2756-VI, який набрав чинності з дня набрання чинності Податковим кодексом України, до ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" внесені зміни, в силу яких розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Отже, з наведених вище положень Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі" вбачається, що зазначені законодавчі акти не встановлюють конкретний розмір орендної плати за земельну ділянку, який має бути зазначений у договорі оренди. Податковий кодекс України передбачає лише порядок визначення орендної плати за землю та граничні розміри орендної плати. Також, договором оренди землі мають визначатись форма, умови внесення орендної плати, при цьому строки внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності повинні встановлюватись відповідно до Податкового кодексу України.
Виходячи з аналізу зазначених законодавчих приписів, орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмір встановлюється в договорі.
За приписами ч. 2 ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років; ч. ч. 1, 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до положень ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Пунктом 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин. Частиною 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Згідно ч. 1 ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Реалізовуючи виключні повноваження в земельних правовідносинах, Харківська міська рада прийняла рішення № 1209/13 від 03.07.2013 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013" та від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", відповідно до яких розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, зокрема, зміни нормативної грошової оцінки землі; зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, підготовку якої здійснює Департамент земельних відносин.
Положеннями ст. 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
За приписами ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Вказаними приписами законодавства передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін, у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Відповідно до положень ч. ч. 4, 5 Господарського кодексу України сторони передають на вирішення суду спір, якщо вони не досягли згоди щодо зміни договору; якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
З підстав та предмету поданого позову вбачається, що позивач звернувся до суду саме у зв'язку з необхідністю судового вирішення спору про внесення змін до договору, що відповідає способам захисту права, передбаченим законодавством.
Колегія суддів Вищого господарського суду України, також, зазначає, що при обчисленні нормативної грошової оцінки земельної ділянки і, відповідно, належного розміру орендної плати за землю, апеляційний суд виходив з розрахунків, складених Департаментом земельних відносин згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", на підставі даних, наданих Управлінням Держземагентства у м. Харкові, визначених згідно з чинним законодавством у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, місце розташування якої: м. Харків, пров. Лазьківський, 8.; кадастровий номер 6310136600:13:003:0502. Доводів та доказів на підтвердження неналежності розрахунку уповноваженого органу, його невідповідності вихідним даним чи механізму здійснення розрахунку матеріали справи та касаційна скарга не містять.
Судами досліджено, що згідно витягу № 892 від 24.09.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка яких проведена станом на 01.01.2013 року № 103/14, є чинними, доказів їх оскарження чи скасування скаржником не надано.
Окрім іншого, судом апеляційної інстанції досліджена постанова Харківського окружного адміністративного суду від 02.10.2014 р. у справі № 820/15695/14, згідно якої адміністративний позов ПП "Давос" до Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області про скасування витягу та зобов'язання вчинити певні дії задоволено у повному обсязі; скасовано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №1185/14 від 18.04.2014 р., виданий Управлінням Держземагенства у м. Харкові Харківської області; зобов'язано Управління Держземагенства у м. Харкові Харківської області видати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що розташована за адресою: м. Харків, пров. Лазівський, 8, із застосуванням коефіцієнту функціонального використання 1, 2 до площі 0, 1271га під забудовою та коефіцієнту функціонального використання 0, 1 до площі 1, 2012 га інших земель, чинності не набрала. У судовому засіданні представник апелянта пояснила, що на зазначену постанову була подана апеляційна скарга.
Разом з цим, суд касаційної інстанції зазначає, що позовні вимоги в частині внесення змін до договору оренди землі № 340767100140 від 11.10.2007 року стосуються не тільки змін, пов'язаних зі зміною розміру орендної плати, але й інших умов договору, а саме:
пункту 5: "При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
пункту 9: "Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
пункту 13: "Розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; в) зміни нормативної грошової оцінки; г) внаслідок інфляції - щорічно; д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; е) в інших випадках, передбачених законом."
пункту 14: "У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства."
пункту 28 д): "В разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції."
При цьому позовні вимоги у цій частині не містять посилання на будь-які умови договору чи положення ст. ст. 651, 652 Цивільного кодексу України, що зумовлювали б виникнення підстав для внесення змін до укладеного договору оренди землі в судовому порядку за ініціативою однієї із сторін.
Колегія суддів касаційної інстанції відзначає, що за приписами ст.ст. 33, 34 ГПК України сторони зобов'язані довести обставини справи, на які вони посилаються, як на підставу своїх вимог та заперечень, належними та допустимими доказами.
Касаційна інстанція вважає, що позовні вимоги стосовно наведених вище пунктів належним чином не доведено та не обґрунтовано; обставини необхідні для внесення змін у договір оренди в цій частині суди попередніх інстанцій не встановили.
Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 111 9 ГПК України касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має право,зокрема, змінити рішення першої інстанції або постанову апеляційної інстанції.
Згідно ч. 1 ст. 111 10 ГПК України підставами для скасування або зміни рішення місцевого чи апеляційного господарського суду або постанови апеляційного господарського суду є порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.
За таких обставин касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, а судові акти місцевого та апеляційного господарських судів зміні.
Стосовно доводів скаржника, що ПП "Давос" переглянув основний вид діяльності та визначив його як виробництво виробів з бетону, 05.06.2014 року відділом Держземагенства була прийнята заява на перегляд та перерахунок нормативно-грошової оцінки землі, а також що при розрахунку Департаментом земельних відносин не застосовувався коефіцієнт складних інженерно-геологічних умов, який, на думку скаржника, можливо застосувати, колегія суддів касаційної інстанції відхиляє з огляду на приписи ч. 2 ст. 111 7 ГПК України, оскільки дані доводи не були предметом розгляду в судах попередніх інстанції.
Заяву про перегляд та перерахунок нормативно-грошової оцінки землі відповідачем було подано після винесення місцевим господарським судом оскаржуваного рішення; доданий відповідачем до апеляційної скарги експертний висновок від 29.05.2014 р. № 29 про інженерно-геологічні умови земельної ділянки, розташованого по пров. Лазьківському, 8 у м. Харкові був отриманий скаржником після винесення оскаржуваного рішення судом першої інстанції.
Згідно ч.1 ст. 49 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін.
Оскільки частина пропозицій позивача відхилена, суд покладає судовий збір на обидві сторони.
Керуючись ст. ст. 49, 111 5 , 111 7 , 111 9 - 111 11 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу приватного підприємства "Давос" на постанову Харківського апеляційного господарського суду від 20.10.2014 року у справі № 922/1205/14 задовольнити частково.
2. Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 20.10.2014 року у справі № 922/1205/14 змінити.
3. Позов задовольнити частково.
Внести зміни до договору оренди землі від 11.10.2007 року, зареєстрованого у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" за № 340767100140 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в наступній редакції:
"ДОДАТКОВА УГОДА до договору оренди землі, зареєстрованого "11" жовтня 2007 року за № 340767100140 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ДАВОС" (Орендар) в особі керівника з другого боку, домовились про нижченаведене:
1. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5., 9.. договору оренди землі, зареєстрованого "11" жовтня 2007 року за № 340767100140 змінити, доповнити пункт 2 словами і викласти у такій редакції:
"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310136600:13:003:0502"
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 892 від 24.09.2013 становить 11684789 грн. (одинадцять мільйонів шістсот вісімдесят чотири тисячі сімсот вісімдесят дев'ять гривень).
"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 103/14 від 04.10.2013 на рік становить 4, 8 % від її нормативної грошової оцінки і складає 560869,87 грн. (п'ятсот шістдесят тисяч вісімсот шістдесят дев'ять гривень 87 копійок), або в місяць - 46739,16 грн. (сорок шість тисяч сімсот тридцять дев'ять гривень 16 копійок)."
ІІ. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "11" жовтня 2007 року за № 340767100140 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
Стягнути з Харківської міської ради на користь приватного підприємства "Давос" 426, 30 грн. витрат на сплату судового збору за подання касаційної скарги.
В решті позовних вимог відмовити.
Доручити господарському суду Харківської області видати відповідний наказ.
Головуючий суддяІ.П. Ходаківська СуддіС.В. Бакуліна О.В. Яценко
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 15.01.2015 |
Оприлюднено | 21.01.2015 |
Номер документу | 42369064 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Яценко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні