ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ "20" січня 2015 р. Справа № 908/2848/14 Колегія суддів у складі: головуючий суддя Пелипенко Н.М., суддя Івакіна В.О., суддя Камишева Л.М. при секретарі Деппа-Крівіч А.О. за участю представників: позивача – не з'явився відповідача – не з'явився розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу відповідача (вх.№4221З/1-8) на рішення господарського суду Запорізької області від 27 жовтня 2014 року у справі за позовом Запорізької міської ради, м. Запоріжжя до Публічного акціонерного товариства "Укрнафта", м. Київ про внесення змін до договору оренди землі ВСТАНОВИЛА: Позивач, Запорізька міська рада, звернувся до господарського суду Запорізькій області з позовом, в якому просив змінити редакції п. п. 4, 8 договору оренди землі від 17.01.2006 р. за №040626100022, укладеного між Запорізькою міською радою та ПАТ "Укрнафта" щодо земельної ділянки загальною площею 0,2385 га, що знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, пр-т 40-річчя Перемоги, 6, наданої для розташування АЗС; судові витрати покласти на відповідача. Рішенням господарського суду Запорізької області від 27.10.2014 р. у справі №908/2848/14 (суддя Азізбекян Т.А.) позовні вимоги задоволено. Розпорядженням голови ВГСУ №28-р від 02.09.2014 р. визначено, що розгляд господарських справ, які підлягають перегляду в апеляційному порядку Донецьким апеляційним господарським судом здійснюється Харківським апеляційним господарським судом. Відповідач з рішенням господарського суду першої інстанції не погодився, звернувся до Харківського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, вважаючи, що рішення прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, з неповним дослідженням матеріалів справи та ненаданням правової оцінки доказам. Просить рішення господарського суду скасувати та прийняти нове, яким в задоволенні позову відмовити в повному обсязі. Позивач вимоги ухвали суду від 11.12.2014 р. не виконав, відзив на апеляційну скаргу та документи в обґрунтування своїх заперечень не надав. Сторони своїх представників в судове засідання не направили, про причини неявки суд не повідомили, хоча про час та місце проведення судового засідання повідомлені належним чином, що підтверджується наявними в матеріалах справи зворотними повідомленнями про вручення поштових відправлень. Колегія суддів вважає, що судом виконано процесуальний обов'язок щодо повідомлення учасників процесу про дату, час та місце розгляду справи відповідно до вимог пункту 3.5.11 Інструкції з діловодства в господарських судах України, затвердженої наказом Вищого господарського суду України від 10.12.2002 р. за №75. Нез'явлення в судове засідання представників сторін не перешкоджає розгляду справи, тому справа розглядається відповідно до статті 75 Господарського процесуального кодексу України за наявними в ній матеріалами. Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення місцевим господарським судом обставин, що мають значення для справи, правильність застосування норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду встановила наступне. Як вбачається з матеріалів справи, 24.11.2005 р. між Запорізькою міською радою (орендодавець) та ВАТ "Укрнафта" (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, зареєстрований за №3067 у Запорізькій регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 17.01.2006 р. за №040626100022, відповідно до умов якого орендодавець, відповідно до рішення 22-ої сесії 4-ого скликання Запорізької міської ради №37/319 від 01.08.2005 р. надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,2385 га за адресою: м. Запоріжжя, проспект 40-річчя Перемоги, 6, для розташування автозаправної станції (а. с. 9- 10). Факт приймання-передачі об'єкту оренди підтверджується актом від 17.01.2006 р. (а. с. 11). До вказаного договору сторонами також були укладені додаткова угода №2956 від 13.11.2007 р. (а. с. 13-14) та додатковий договір №4123 від 18.11.2010 р. (а. с. 15-16), якими вносились зміни, зокрема, до пунктів стосовно розміру нормативної грошової оцінки землі, строку дії договору та розміру і порядку внесення орендної плати. Так, грошова оцінка земельної ділянки, згідно п. 4. договору в редакції додаткового договору від 18.11.2010 р., становить 3486226,05 грн. в цінах 2010 року. Пунктами 8-10 договору визначено розмір орендної плати за користування земельною ділянкою та порядок її внесення. Так, розмір орендної плати за земельну ділянку за один календарний рік в цінах 2010 року становить – 139449,04 грн. Договір згідно пункту 7 укладено на п'ять років та пролонговано сторонами до 17.01.2016 р. Рішенням Запорізької міської ради від 03.03.2008 р. за №79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, затверджено базову вартість 1 кв. м землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008 р., значення коефіцієнтів місцерозташування та впливу локальних факторів, а також впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки. Рішенням Запорізької міської ради від 27.07.2011 р. за №16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення м. Запоріжжя" затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя. Зокрема, рішенням встановлено, що розмір орендної плати визначається згідно формули О=П*К*К1, де О - розмір орендної плати, П - розмір земельного податку, визначений згідно вимог Податкового кодексу України, К - коефіцієнт, визначений даним рішенням, К1 - коефіцієнт індексації. Значення коефіцієнту К для земельних ділянок міста Запоріжжя, на яких здійснюється торгівля нафтопродуктами, встановлено 4. Рішенням Запорізької міської ради від 26.06.2012 р. за № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя", збільшено коефіцієнт "К" до 6. Згідно з п. 2 ст. 20, п. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Нормативна оцінка земельної ділянки, наданої в оренду за договором від 24.11.2005 р., відповідно до витягу з технічної документації становить 3486226,05 грн. (а. с. 21), а розмір орендної плати за земельну ділянку з урахуванням коефіцієнту, визначеному рішенням Запорізької міської ради від 26.06.2012 р. за № 37, складає 209173,56 грн. З метою приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства позивач листом-пропозицією від 28.01.2014 р. за №01/02-21/00261 звернувся до відповідача з пропозицією розглянути та підписати додаткову угоду до договору, для чого направило два примірника додаткової угоди та два примірника розрахунку орендної плати (а. с.17-19). Пропозицію було вручено уповноваженій особі відповідача 04.01.2014 р., що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення (а. с. 20). Відповідач вказану пропозицію проігнорував, додаткову угоду не підписав. В зв'язку з відсутністю можливості укласти додаткову угоду з контрагентом за загальними правилами та вважаючи, що не укладення додаткової угоди порушує права та охоронювані законом інтереси територіальної громади, Запорізька міська рада звернулась до господарського суду Запорізької області з позовом про внесення змін до п. п. 4, 8 договору оренди землі від 24.11.2005 р. за №3067. Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції визнав доведеною наявність у позивача права вимагати від орендаря приведення договору оренди землі у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін. Колегія суддів погоджується з висновком господарського суду, з огляду на наступне. Статтею 13 Закону України “Про оренду землі“ встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Згідно ст. 15 Закону України “Про оренду землі“ однією із істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. Пунктом 11. договору з урахуванням змін, внесених додатковою угодою №2956 від 13.11.2007 р., сторони обумовили, що орендна плата переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом. Базою оподаткування згідно з п. п. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом. Відповідно до пункту 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Згідно зі ст. 13 Закону України “Про оцінку земель“ нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Згідно із ст. 15 цього Закону підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими для виконання на відповідній території. Вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, а також затвердження конкретних ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України віднесено п. 35 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключеної компетенції сільської, селищної, міської рад, яка реалізується шляхом прийняття відповідних рішень на пленарних засіданнях ради. За приписами ч. ч. 1,2 ст. 18, ч. 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років. Частинами 1, 3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Виходячи з наведених положень законодавства, затвердження нормативної грошової оцінки землі та розміру орендної плати відноситься до виключної компетенції відповідної місцевої ради. При цьому, мінімальний граничний розмір орендної плати залежить від розміру земельного податку, який, у свою чергу, обчислюється від нормативної грошової оцінки землі. Відповідно до ст. 73 Закону України “Про місцеве самоврядування“ акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Відповідно до статті 188 Господарського кодексу України сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати їх розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Статтею 651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Враховуючи наведене, для внесення змін до договору згідно вимог чинного законодавства необхідна наявність відповідних рішень міської ради, витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розрахунку розміру орендної плати, направлення стороні пропозиції. Рішення Запорізької міської ради на момент розгляду справи в судовому порядку не скасовані, є чинними. В матеріалах справи наявні витяг з технічної документації та розрахунок розміру орендної плати. Пропозиція щодо змін умов договору здійснена позивачем відповідно до вимог чинного законодавства. Господарський суд дійшов правомірного висновку про те, що запропоновані відповідачу для внесення змін у договір розміри нормативної грошової оцінки землі та орендної плати відповідають вимогам чинного законодавства та рішенням Запорізької міської ради №79 від 03.03.2008 р., №16 від 27.07.2011 р., №37 від 26.06.2012 р. З огляду на наведене, колегія суддів вважає, що позовні вимоги є правомірними, підтвердженими належними доказами, а позиція зволікання орендарем виконання умов договору та рішення органу місцевого самоврядування спричинила виникнення обставин, відповідно до яких розмір орендної плати за спірним договором не був приведений до належного рівня. Відповідач в апеляційній скарзі зазначає, що наразі рішення міськради №37 перебуває в стані оскарження, тому не підлягає застосуванню судами та не може бути підставою для задоволення позовних вимог. Вказане твердження апелянта колегія суддів вважає безпідставним та необґрунтованим, враховуючи наступне. Так, Вищий господарський суд України в листі від 01.01.2010 р. “Узагальнення судової практики розгляду господарськими судами справ у спорах, пов'язаних із земельними правовідносинами“ зазначив, що застосовуючи нормативно-правові акти, суди мають враховувати, що згідно з ч. 4 ст. 4 Цивільного кодексу України, ч.ч. 1, 2 ст. 4 Господарського процесуального кодексу України та роз'ясненнями п. 5 постанови Пленуму Верховного Суду України “Про застосування Конституції України при здійсненні правосуддя“ від 01.11.1996 р. за №9 судам при вирішенні господарського спору необхідно виходити з того, що підзаконні нормативно-правові акти підлягають оцінці на відповідність як Конституції, так і закону. Якщо при розгляді справи встановлено, що нормативно-правовий акт, який підлягав застосуванню, не відповідає чи суперечить закону, суд зобов'язаний застосувати закон, що регулює ці правовідносини. Дослідивши матеріали справи та проаналізувавши судову практику, колегія суддів встановила, що на момент розгляду даної справи рішення Запорізької міської ради від 26.06.2012 р. за № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя" є чинним, в судовому порядку не скасовано, докази його невідповідності чи суперечності закону в матеріалах справи відсутні. Відповідно до вимог статті 32 Господарського процесуального кодексу України: доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Згідно ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Апеляційні вимоги не підтверджені належними доказами, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому у суду апеляційної інстанції відсутні правові підстав для їх задоволення. На підставі викладеного колегія суддів вважає, що рішення господарського суду Запорізької області від 27.10.2014 р. у справі №908/2848/14 прийняте при належному з'ясуванні обставин, що мають значення для справи та у відповідності до норм матеріального і процесуального права і підстави для його скасування відсутні, в зв'язку з чим, апеляційна скарга відповідача не підлягає задоволенню. Керуючись статтями 22, 85, 91, 99, 101, пунктом 1 статті 103, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду, - ПОСТАНОВИЛА: Апеляційну скаргу відповідача залишити без задоволення. Рішення господарського суду Запорізької області від 27.10.2014 р. у справі №908/2848/14 залишити без змін. Повна постанова складена 21.01.2015 р. Головуючий суддя Пелипенко Н.М. Суддя Івакіна В.О. Суддя Камишева Л.М.
Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2015 |
Оприлюднено | 23.01.2015 |
Номер документу | 42384929 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Харківський апеляційний господарський суд
Івакіна В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні