cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
УХВАЛА
20.01.15р. Справа № 1/154-07 Суддя Рудь І.А., розглянувши скаргу № 4346 від 17.11.2014р. Комунального підприємства "Кривбасводоканал" на дії державного виконавця відділу примусового виконання рішень Державної виконавчої служби України у справі:
за позовом Комунального підприємства "Кривбасводоканал", м. Кривий Ріг Дніпропетровської області
до Державного підприємства "Криворізька теплоцентраль", м. Кривий Ріг Дніпропетровської області
про стягнення 9 285 424 грн. 33 коп.
Представники:
від позивача (скаржника): Квач В.В., дов. № 3 від 08.01.15р;
від відповідача (боржника): Клімовська О.В., дов. № 76/01 від 12.01.15р.;
від ДВС: Шпак О.М., дов. № 9144.3/1386 від 29.12.14р.
в с т а н о в и в :
Рішенням господарського суду від 15.05.2007р., з урахуванням ухвали від 30.07.2007р., стягнуто з відповідача на користь позивача 11 447 833 грн. 04 коп. основної заборгованості, 310 597 грн. 10 коп. індексу інфляції, 82 209 грн. 28 коп. 3% річних, 25 500 грн. 00 коп. витрат по сплаті державного мита, 118 грн. 00 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
На виконання зазначеного рішення господарським судом 30.07.2007р. видано наказ.
20.11.14р. від позивача надійшла скарга на дії державного виконавця відділу примусового виконання рішень Державної виконавчої служби України, обґрунтована тим, що останнім 24.10.2014р. неправомірно винесено постанову про зупинення виконавчого провадження № 4874533 з примусового виконання наказу господарського суду від 30.07.2007р. про стягнення з боржника на користь стягувача 11 866 257 грн. 42 коп. заборгованості. Обґрунтовуючи скаргу, стягувач зазначає, що на заборгованість відповідача, що виникла внаслідок несплати коштів за послуги з централізованого постачання питної води та відведення стічних вод, не поширюється дія Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу", оскільки, як визначено рішенням Конституційного Суду України № 18-рп/2012 від 13.12.2012р., обов'язкове зупинення виконавчого провадження та заходи примусового виконання судових рішень стосовно учасників розрахунків, визначених вказаним Законом, здійснюється щодо стягнення не будь-якої заборгованості, а лише заборгованості, яка виникла через неповні розрахунки за енергоносії. Наведе вважає підставою для скасування оскаржуваної постанови про зупинення виконавчого провадження № 4874533 від 24.10.2014р.
Боржник надав письмові пояснення по суті скарги, в яких зазначив, що державний виконавець діяв відповідно до вимог чинного законодавства, оскільки пункт 15 ч. 1 ст. 37 Закону України "Про виконавче провадження" містить імперативну норму щодо обов'язкового зупинення виконавчого провадження у разі внесення підприємства паливно-енергетичного комплексу до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу", а ДП "Криворізька теплоцентраль", згідно виписки розрахункового центру ДП "Енергоринок" № 149/226 від 02.10.2014р., внесено до вказаного Реєстру. Крім того, жодним нормативно-правовим актом чинного законодавства України, якими регулюються умови і порядок виконання судових рішень та основи організації і діяльності державної виконавчої служби, обов'язки тлумачення судових рішень в контексті правової природи заборгованості, що підлягає стягненню в порядку Закону України „Про виконавче провадження" та надання оцінки підставам і часу виникнення цієї заборгованості, на державного виконавця не покладені та не входять до його компетенції. Одночасно, зазначає, що ДП "Криворізька теплоцентраль" є ліцензіатом з виробництва, постачання та транспортування теплової енергії, а вода, придбана у КП "Кривбасводоканал", безпосередньо використовується для виробництва теплової енергії. Таким чином, на думку боржника, оскільки теплова енергія є енергоносієм, а вода використовується для її виробництва - виконавчі провадження щодо заборгованості за сплату послуг (товарів) спожитих у процесі виробництва енергоносіїв підпадають під дію Закону України "Про заходи спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" та підлягають зупиненню. Просив в задоволенні скарги відмовити у повному обсязі.
Відділ примусового виконання рішень Державної виконавчої служби України надав письмові заперечення на скаргу КП „Кривбасводоканал", в яких зазначив, що державний виконавець діяв в межах Закону України „Про виконавче провадження", тому підстави для скасування оскаржуваної постанови про зупинення виконавчого провадження № 4874533 від 24.10.2014р. відсутні.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та ДВС, господарський суд вважає, що скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ч. 5 ст. 124 Конституції України судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов'язковими до виконання на всій території України.
За умовами ст.115 ГПК України, рішення, ухвали, постанови господарського суду, що набрали законної сили є обов'язковими на всій території України і виконуються у порядку, встановленому Законом України "Про виконавче провадження".
Закон України "Про виконавче провадження" визначає умови і порядок виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку.
Нормами п. 15 ч. 1 ст. 37 Закону України "Про виконавче провадження" передбачено, що виконавче провадження підлягає обов'язковому зупиненню у разі внесення підприємства паливно-енергетичного комплексу до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу".
Законом України „Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення розрахунків у паливно-енергетичному комплексі" № 1571-VII, що набрав чинності 01.08.2014р., продовжено процедуру погашення заборгованості підприємствами паливно-енергетичного комплексу діє до 1 січня 2016 року.
Оскільки, Державне підприємство "Криворізька теплоцентраль", згідно виписки розрахункового центру ДП "Енергоринок" № 149/226 від 02.10.2014р., внесено до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу", державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Державної виконавчої служби України 24.10.2014р. винесено постанову про зупинення виконавчого провадження № 4874533 з примусового виконання наказу господарського суду від 30.07.2007р. про стягнення з боржника на користь стягувача 11 866 257 грн. 42 коп. заборгованості.
Зі змісту Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" № 2711-IV (надалі - Закон № 2711-IV) вбачається, що його прийнято з метою сприяння поліпшенню фінансового стану підприємств паливно-енергетичного комплексу, запобіганню їх банкрутству та підвищенню рівня інвестиційної привабливості через здійснення заходів, спрямованих на зменшення та/або розстрочення кредиторської та дебіторської заборгованостей шляхом застосування механізмів списання, взаєморозрахунків, реструктуризації, часткової оплати на умовах, визначених Законом "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу"; його дія поширюється на підприємства паливно-енергетичного комплексу, а також інших учасників розрахунків, які мають або перед якими є заборгованість, що виникла внаслідок неповних розрахунків за енергоносії, види якої визначені у Законі "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" (преамбула, пункти 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5 статті 1, частина друга статті 2).
Згідно з пунктом 1.3. статті 1 Закону № 2711-IV до учасників розрахунків віднесено: підприємства паливно-енергетичного комплексу, суб'єкти господарської діяльності, розпорядники коштів державного та місцевих бюджетів, державні цільові фонди, Державний комітет України з державного матеріального резерву, правонаступники ліквідованих фондів, що були передбачені законодавством, розпорядник цільового галузевого фонду створення ядерно-паливного циклу Міністерства палива та енергетики України, які мають дебіторську або кредиторську заборгованість та здійснюють заходи щодо її погашення на умовах, визначених цим Законом.
Відповідно до статті 3 вказаного Закону, для участі у процедурі погашення заборгованості шляхом застосування механізмів, визначених цим Законом, орган управління підприємства паливно-енергетичного комплексу приймає відповідне рішення. Підприємство паливно-енергетичного комплексу, яке прийняло рішення про участь у процедурі погашення заборгованості, підлягає реєстрації шляхом внесення цього підприємства до Реєстру. Порядок ведення та користування даними Реєстру визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 1.4 статті 1 Закону № 2711-IV заборгованість - підтверджена учасниками розрахунків на розрахункову дату сума коштів, яка:
1) підлягає сплаті за товари, роботи (послуги), спожиті у процесі виробництва (видобутку), передачі (транспортування) та/або постачання енергоносіїв, відповідно до укладених договорів або з інших підстав, передбачених законом, у тому числі суми пені, штрафних та фінансових санкцій, але не сплачена;
2) є податковим боргом та підлягає сплаті, але не сплачена, до бюджетів усіх рівнів та державних цільових фондів, у тому числі ліквідованих;
3) підлягає сплаті, але не сплачена, до цільового галузевого фонду створення ядерно-паливного циклу центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики в паливно-енергетичному комплексі;
4) передбачена видатками бюджетів усіх рівнів, але не отримана суб'єктами господарської діяльності, у тому числі за пільгами та субсидіями, для сплати за спожиті енергоносії;
5) підлягає сплаті і виникла внаслідок відсутності у Державному бюджеті України минулих років видаткових статей або передбачення видатковими статтями часткового фінансування видатків для розрахунків за енергоносії, у тому числі за пільгами та субсидіями (трансфертами), спожиті підприємствами, організаціями, закладами та установами, які фінансуються з бюджетів усіх рівнів;
6) є заборгованістю казенних підприємств, у тому числі тих, які були казенними станом на 1 січня 2011 року, за зобов'язаннями з оплати електричної енергії у розмірі станом на 1 липня 2011 року, що є непогашеними на дату набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законів України з питань врегулювання заборгованості за електричну енергію".
Наведений у Законі перелік підстав, за яких виконавче провадження не зупиняється, не є вичерпним, оскільки підприємства паливно-енергетичного комплексу, внесені до Реєстру, залишаються суб'єктами господарських, трудових та інших правовідносин, не пов'язаних з розрахунками за енергоносії.
Разом з тим, рішенням Конституційного суду України від 13.12.2012р. у справі № 1-26/2012 за конституційним зверненням Товариства з обмеженою відповідальністю "ДІД Конс" щодо офіційного тлумачення положень пункту 15 частини першої статті 37 Закону України "Про виконавче провадження" у взаємозв'язку з положеннями частини першої статті 41, частини п'ятої статті 124, пункту 9 частини третьої статті 129 Конституції України, статті 115 Господарського процесуального кодексу України, пунктів 1.3, 1.4 статті 1, частини другої статті 2, абзацу шостого пункту 3.7 статті 3 Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" (справа про стягнення заборгованості з підприємств паливно-енергетичного комплексу) встановлено, що:
- обов'язкове зупинення виконавчого провадження та заходів примусового виконання судових рішень здійснюється лише щодо стягнення заборгованості, яка виникла через неповні розрахунки за енергоносії, та щодо учасників розрахунків, визначених Законом України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу";
- внесення юридичної особи, незалежно від форми власності, до Реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості, не є підставою для зупинення виконавчого провадження та заходів примусового виконання судових рішень щодо стягнення з неї заборгованості, яка не стосується неповних розрахунків за енергоносії і не визначена Законом України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу".
За змістом вказаного Конституційного рішення, положення Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" не регулюють правовідносини стосовно погашення заборгованості, не визначеної у пункті 1.4 статті 1 Закону, зокрема такої, яка не стосується неповних розрахунків за енергоносії. Згідно з абзацом шостим пункту 3.7 статті 3 Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу" на строк участі підприємства паливно-енергетичного комплексу у процедурі погашення заборгованості підлягають зупиненню виконавчі провадження та заходи примусового виконання рішень щодо нього зі стягнення заборгованості, яка виникла до 1 січня 2013 року.
Як вбачається з матеріалів справи, заборгованість відповідача виникла внаслідок порушення умов договору на подачу води з комунального водопроводу та приймання стічних вод до комунальної каналізації від 29.05.03р. № 124 та договору про надання послуг з централізованого постачання холодної води і водовідведення від 03.02.06р. № 279 і є наслідком порушення відповідачем господарських зобов'язань по оплаті отриманих від позивача послуг.
Таким чином, вказана заборгованість ДП "Криворізька теплоцентраль" не підпадає під кваліфікацію енергоносіїв, а передбачає згідно з Законом України "Про питну воду та питне водопостачання" господарську діяльність із забезпечення споживачів питною водою та відведення та очищення комунальних та інших стічних вод за допомогою комплексу об'єктів, споруд, розподільних водопровідних мереж, пов'язаних єдиним технологічним процесом виробництва. Заборгованість за послуги з централізованого постачання питної води та відведення стічних вод у межах даних правовідносин сторін не відноситься до заборгованості, яка виникла внаслідок неповних розрахунків за енергоносії, отже, виконавче провадження щодо вказаної заборгованості не підпадає під дію Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу", підстави для зупинення виконавчого провадження на підставі пункту 15 частини 1 статті 37 Закону України "Про виконавче провадження" відсутні.
Вказаної правової позиції дотримується й Вищий господарський суд України в постанові від 04.03.2014р. у справі № 5005/4305/2011.
Згідно зі ст. 121-2 ГПК України, скарги на дії чи бездіяльність органів Державної виконавчої служби щодо виконання рішень, ухвал, постанов господарських судів можуть бути подані стягувачем, боржником або прокурором протягом десяти днів з дня вчинення оскаржуваної дії, або з дня, коли зазначеним особам стало про неї відомо, або з дня, коли дія мала бути вчинена. Скарги на дії органів Державної виконавчої служби розглядаються господарським судом, про час і місце якого повідомляються ухвалою стягувач, боржник чи прокурор та орган виконання судових рішень.
З урахуванням вищевикладеного, оскаржувана постанова від 24.10.14р. про зупинення виконавчого провадження № 4874533 з примусового виконання наказу господарського суду від 30.07.2007р. про стягнення з боржника на користь стягувача 11 866 257 грн. 42 коп. заборгованості, винесена державним виконавцем неправомірно, оскільки заборгованість перед КП "Кривбасводоканал" виникла внаслідок несплати ДП "Криворізька теплоцентраль" коштів за послуги з централізованого постачання питної води та відведення стічних вод, які не підпадають під кваліфікацію як енергоносії, згідно умов п. 1.15 ст. 1 ЗУ "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу".
За встановлених обставин, скарга № 4346 від 17.11.2014р. Комунального підприємства "Кривбасводоканал" на дії державного виконавця відділу примусового виконання рішень Державної виконавчої служби України обґрунтована та підлягає задоволенню.
Керуючись Законом України „Про виконавче провадження", ст. ст. 86, 121-2 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
у х в а л и в :
Скаргу № 4346 від 17.11.2014р. Комунального підприємства "Кривбасводоканал" задовольнити.
Скасувати постанову головного державного виконавця відділу примусового виконання рішень Державної виконавчої служби України Сіщука В.В. від 24.10.2014р про зупинення виконавчого провадження № 4874533 про примусове виконання наказу господарського суду № 1/154-07 від 30.07.2007р.
Суддя І.А. Рудь
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 20.01.2015 |
Оприлюднено | 23.01.2015 |
Номер документу | 42389413 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Рудь Ірина Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні