ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
і м е н е м У к р а ї н и
11 грудня 2014 рокусправа № 804/1996/14
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Богданенка І.Ю.,
суддів: Дадим Ю.М. Кругового О.О. ,
за участю секретаря судового засідання: Сколишева О.О.,
за участю представників:
позивача: - не з'явився,
відповідача: - не з'явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпропетровську апеляційну скаргу державної податкової інспекції у Красногвардійському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області
на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 лютого 2014 року
у справі № 804/1996/14
за позовом товариства з обмеженою відповідальністю НПФ АІС
до державної податкової інспекції у Красногвардійському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області
про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
У січні 2014 року товариство з обмеженою відповідальністю НПФ АІС звернулося у Дніпропетровський окружний адміністративний суд з позовом до державної податкової інспекції у Красногвардійському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області про визнання протиправними дії щодо складання акту від 13 лютого 2013 року №392/22.1-09/33807002 Про неможливість проведення зустрічної звірки товариства з обмеженою відповідальністю НПФ АІС щодо підтвердження здійснення господарських відносин з товариством з обмеженою відповідальністю Ривс за вересень-грудень 2011 року, січень 2012 року, товариством з обмеженою відповідальністю Ангстрем Континенталь за лютий-березень, червень-серпень та жовтень 2012 року, товариством з обмеженою відповідальністю Феріт Д за грудень 2011 року, лютий-жовтень 2012 року та повноти їх відображення в податковому обліку ; щодо висновків по встановленню відсутності об'єкту оподаткування податком на додану вартість по ланцюгу постачання товарів (робіт/послуг) з контрагентами-постачальниками; щодо внесення коригувань до автоматизованої інформаційної системи Податковий блок , зокрема, до підсистеми Аналітична система на підставі висновків, викладених в акті від 13 лютого 2013 року; зобов'язання поновити в автоматизованій інформаційній системі Податковий блок , зокрема, в підсистемі Аналітична система показники податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість, відкоригованих на підставі висновків, викладених в акті від 13 лютого 2013 року.
Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 лютого 2014 року позовні вимоги задоволено частково. Визнано протиправними дії щодо внесення коригувань до показників податкової звітності з податку на додану вартість та податкового
кредиту в автоматизованій інформаційній системі Податковий блок в підсистемі Аналітична система на підставі акту від 13 лютого 2013 року №392/22.1-09/33807002, зобов'язано відновити в автоматизованій інформаційній системі Податковий блок в підсистемі Аналітична система скориговані показники податкової звітності з податку на додану вартість та податкового кредиту, відкоригованих на підставі висновків, викладених в акті від 13 лютого 2013 року №392/22.1-09/33807002. В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з постановою суду першої інстанції, державна податкова інспекція у Красногвардійському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області подала апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати оскаржувану постанову та залишити позовну заяву без розгляду.
Сторони, будучи належним чином повідомлені про час та місце розгляду справи, в судове засідання не з'явилися, відповідно до статті 41 Кодексу адміністративного судочинства України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Перевіривши законність та обґрунтованість постанови суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до статті 62 Податкового кодексу України податковий контроль здійснюється шляхом: ведення обліку платників податків; інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів державної податкової служби; перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Пунктом 73.5 статті 73 Податкового кодексу України органам доходів і зборів надано право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків з метою отримання податкової інформації. Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється контролюючими органами з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2, 3 Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, який визначає механізм проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань. З метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних. Зустрічна звірка може бути проведена органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту.
При цьому, пунктом 2.2 Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджених наказом Державної податкової служби України від 22 квітня 2011 року № 236, встановлено, що необхідність проведення зустрічних звірок суб'єктів господарювання визначається посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби (далі - органи ДПС) за результатами проведеного аналізу даних та встановлених розбіжностей в податкових деклараціях, автоматизованих інформаційних системах органів державної податкової служби України (АІС ДПА України, Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту, Єдиний реєстр податкових накладних тощо), а також аналізу податкової інформації та документів, отриманих із внутрішніх (у т.ч. від підрозділів податкової міліції тощо) або зовнішніх джерел (у т.ч. від платників податків), які свідчать (можуть свідчити) про порушення такими платниками податків податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС.
Згідно з пунктом 3.2 Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок з метою спрощення процедури проведення зустрічних звірок суб'єктів господарювання (особливо тих, які віднесені до категорії великих платників податків) за наявності інформації, зазначеної у запиті органу ДПС - ініціатора, та її документального підтвердження, орган ДПС - виконавець протягом трьох робочих днів проводить на їх підставі зустрічну звірку та складає Довідку про результати проведення зустрічної звірки відповідно до підпункту 4.6 пункту 4 Методичних рекомендацій. При цьому інформація на запит та її документальне підтвердження можуть бути наявними в органі ДПС - виконавця у зв'язку із направленням суб'єктом господарювання за місцем реєстрації інформації відповідно до вимог статей 72 та 73 глави 7 розділу II та інших норм Кодексу, за результатами попередньо проведених звірок (перевірок) та отриманих відповідних документів суб'єкта господарювання тощо. У разі відсутності в органі ДПС - виконавця запитуваної інформації та її документального підтвердження, такий орган протягом 2-х робочих днів з дня отримання запиту надсилає завірений печаткою Запит про надання інформації та її документального підтвердження (додаток 2) суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному (уповноваженому) представникові під розписку.
Пунктом 4.4 Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджених наказом Державної податкової служби України №236 від 22.04.2011р., встановлено, що у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання (далі - Акт) (додаток 3), реєструє його у Журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, неявки для підписання, відмови від писання Довідки про результати проведення зустрічної звірки) (далі - Журнал реєстрації довідок/актів) (додаток 4) та вживає відповідних заходів, передбачених актами ДПС України.
З матеріалів справи вбачається, що державною податковою інспекцією у Красногвардійському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області сформовано та направлено на адресу товариства з обмеженою відповідальністю НПФ АІС письмовий запит від 08 січня 2013 року про надання інформації та її документального підтвердження щодо взаємовідносин з контрагентами товариством з обмеженою відповідальністю Ривс за вересень-грудень 2011 року, січень 2012 року, товариством з обмеженою відповідальністю Ангстрем Континенталь за лютий-березень, червень-серпень та жовтень 2012 року, товариством з обмеженою відповідальністю Феріт Д за грудень 2011 року, лютий-жовтень 2012 року у зв'язку із встановленням сумнівності факту здійснення операцій (існування розбіжностей задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань).
Судом першої інстанції встановлено, що належних доказів направлення або вручення товариством з обмеженою відповідальністю НПФ АІС витребуваних відповідачем документів не надано, у зв'язку з чим суд погоджується з твердженням державної податкової інспекції у Красногвардійському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області про те, що такі документи позивачем не надавалися.
Оскільки, позивачем не надано запитувану інформацію та її документальне підтвердження, то дії державної податкової інспекції у Красногвардійському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області щодо складання акту від 13 лютого 2013 року № 392/22.1-09/33807002 Про неможливість проведення зустрічної звірки товариства з обмеженою відповідальністю НПФ АІС письмовий запит від 08 січня 2013 року про надання інформації та її документального підтвердження щодо взаємовідносин з контрагентами товариством з обмеженою відповідальністю Ривс за вересень-грудень 2011 року, січень 2012 року, товариством з обмеженою відповідальністю Ангстрем Континенталь за лютий-березень, червень-серпень та жовтень 2012 року, товариством з обмеженою відповідальністю Феріт Д за грудень 2011 року, лютий-жовтень 2012 року та повноти їх відображення в податковому обліку є правомірними.
Щодо позовних вимог про визнання протиправними дій відповідача, які полягають у викладення висновків в акті від 13 лютого 2013 року № 392/22.1-09/33807002, то суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції, що позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю НПФ АІС не підлягають задоволенню в цій частині, оскільки сам акт перевірки не є рішенням суб'єкта владних повноважень у розумінні статей 2, 17 Кодексу адміністративного судочинства України, висновки викладені в ньому не спричиняють виникнення будь-яких прав і обов'язків у платника податків, а отже, не породжують для позивача ніяких правових наслідків, які можуть бути предметом спору.
Судом першої інстанції встановлено, що відповідачем на підставі акту від 13 лютого 2013 року проведено, в автоматизованої інформаційної системи Податковий блок (підсистема Деталізована інформація по платнику податку на додану вартість щодо результатів автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України ), коригування показників податкових зобов'язань і податкового кредиту товариства з обмеженою відповідальністю НПФ АІС по взаємовідносинам з контрагентами за вересень-грудень 2011 року, січень-листопад 2012 року. Факт здійснення коригування підтверджується витягом з автоматизованої інформаційної системи Податковий блок , який міститься в матеріалах справи.
З акту від 13 лютого 2013 року вбачається, що під час зустрічної звірки не було підтверджено наявність поставок товару (послуг) від постачальників до позивача та підприємств-покупців за вересень-грудень 2011 року, січень-листопад 2012 року, тому зроблено висновок про відсутність об'єктів оподаткування по вказаним операціям в розумінні приписів статті 185 Податкового кодексу України, внаслідок чого позивачем неправомірно сформований податковий кредит та податкові зобов'язання за вересень-грудень 2011 року, січень-листопад 2012 року.
Відповідно до Методичних рекомендацій щодо приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в органах ДПС України, затверджених наказом Державної податкової служби України від 14 червня 2012 року № 516, за відсутності зауважень до оформлення податкової звітності вона реєструється і вважається прийнятою. Обробка та занесення інформації до електронних баз виконується підрозділом ведення та захисту податкової звітності, у разі відсутності зазначеного підрозділу - підрозділами, на які покладено цю функцію. За відповідність інформації у базах податкової звітності даним податкових документів, наданих платником податків, несуть відповідальність підрозділи ведення та захисту податкової звітності.
З наведених нормативних актів вбачається, що обов'язок платника податків подати декларацію з податку на додану вартість узгоджується з обов'язком податкового органу прийняти таку декларацію та, при відсутності зауважень до її оформлення, відобразити показники цієї декларації у відповідних базах податкової звітності.
Таким чином, показники податкового кредиту та податкових зобов'язань конкретного платника податків, які відображаються в Деталізованій базі співставлення, формуються на підставі показників поданих таким платником податків податкових декларацій з податку на додану вартість з додатками, і повинні їм відповідати.
Відповідно до пункту 7.2 Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджених наказом Державної податкової адміністрації України від 22 квітня 2011 року № 236, при отриманні матеріалів зустрічної звірки після закінчення перевірки платника податків орган ДПС - ініціатор, у разі не підтвердження реальності здійснення господарських відносин із суб'єктом господарювання (їх виду, обсягу, якості, розрахунків тощо) - здійснює заходи щодо проведення документальної позапланової перевірки такого платника податків з урахуванням вимог Кодексу.
Пунктом 75.1. Податкового кодексу України, визначено що контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Відповідно до пункту 58.1 статті 58 Податкового кодексу України у разі коли сума грошового зобов'язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу (крім декларування товарів, передбаченого для громадян), або у разі коли за результатами перевірки контролюючий орган встановлює факт невідповідності суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, або зменшує розмір задекларованого від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість, розрахованого платником податків відповідно до розділу V цього Кодексу, такий контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення.
З аналізу наведених норм випливає, що підставою для коригування податкових зобов'язань, податкового кредиту та бюджетного відшкодування може бути лише податкове повідомлення-рішення, складене на підставі акту, і саме податкове повідомлення рішення є актом індивідуальної дії, який встановлює обов'язки для платника податків.
Отже, в електронних базах даних показників податкового кредиту та податкових зобов'язань позивача на підставі акту звірки від 13 лютого 2013 року, без прийняття податкового повідомлення-рішення або без зміни цих показників самим позивачем шляхом подання уточнюючих декларацій (розрахунків), порушує права та інтереси позивача, оскільки позивач, як платник податків, має право розраховувати на те, що задекларовані ним в податкових деклараціях показники податкового кредиту та податкових зобов'язань відповідають показникам з централізованої бази даних податкової звітності.
Суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції, що дії, які полягають у коригуванні в автоматизованій інформаційній системі Податковий блок , зокрема, у підсистемі Аналітична система , показників податкового кредиту та податкових зобов'язань з податку на додану вартість позивача в розрізі контрагентів на підставі акту звірки від 13 лютого 2013 року, вчинені відповідачем не у спосіб, що передбачений законодавством України та без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), а тому зазначені дії державної податкової інспекції у Красногвардійському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області слід визнати протиправними, зобов'язавши, при цьому, відповідача вчинити дії щодо відновлення в автоматизованій інформаційній системі Податковий блок , зокрема, у підсистемі Аналітична система показників податкових зобов'язань і податкового кредиту товариства з обмеженою відповідальністю НПФ АІС по взаємовідносинам з контрагентами за вересень-грудень 2011 року, січень-листопад 2012 року.
Отже, в цій частині позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю НПФ АІС підлягають задоволенню.
Щодо доводів відповідача про залишення позовної заяви товариства з обмеженою відповідальністю НПФ АІС без розгляду у зв'язку з пропуском строку звернення до адміністративного суду, то вони є безпідставними, оскільки відповідачем не надано доказів, які б підтверджували отримання позивачем акту звірки від 13 лютого 2013 року.
Оскільки при вирішенні даного спору судом першої інстанції поновлено порушені права та інтереси позивача в повному обсязі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що всі здійснені позивачем судові витрати присуджені правомірно.
З урахуванням викладеного, суд першої інстанції дійшов обґрунтованих висновків щодо часткового задоволення позовних вимог товариства з обмеженою відповідальністю НПФ АІС .
Суд апеляційної інстанції вважає, що доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального чи процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
За таких обставин, суд апеляційної інстанції вважає, що судом першої інстанції повно встановлені обставини справи та надана правильна юридична оцінка, у зв'язку з чим підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування постанови суду відсутні.
Відповідно до частини 1 статті 200 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 196, 198, 200, 205, 206, 212 Кодексу адміністративного судочинства України, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу державної податкової інспекції у Красногвардійському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області - залишити без задоволення.
Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 лютого 2014 року - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена у касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів.
Головуючий: І.Ю. Богданенко
Суддя: Ю.М. Дадим
Суддя: О.О. Круговий
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.12.2014 |
Оприлюднено | 29.01.2015 |
Номер документу | 42405374 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Богданенко І.Ю.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турова Олена Михайлівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турова Олена Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні