cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"20" січня 2015 р.Справа № 924/1828/14
Господарський суд Хмельницької області у складі:
Суддя Магера В.В., розглянувши матеріали
За позовом Прокурора Віньковецького району в інтересах держави в особі Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області, смт. Віньківці, Віньковецький район, Хмельницька область
до Приватного сільськогосподарського підприємства „Милі", с. Нетечинці, Віньковецький район, Хмельницька область
про внесення змін до п.8 договору оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що знаходиться на території Нетечинецької сільської ради від 02.04.2007р., укладеного між Віньковецькою районною державною адміністрацією в особі голови Гаванського М.К. та ПСП „Милі", ідентифікаційний код юридичної особи 32481402, в особі керівника Луцишина Миколи Филимоновича строком на 30 років, п.8 викласти в такій редакції: орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки - 5 689,644 грн. (п'ять тисяч шістсот вісімдесят дев'ять гривень шістдесят чотири копійки) в рік.
За участю представників сторін:
від позивача: не прибув;
від відповідача: Луцишин М.Ф. - директор ПСП „Милі";
участю: - Гурняк В.Ф. прокурор прокуратури м. Хмельницького (службове посвідчення №029817);
- Параскевич О.Г. ст. прокурор відділу прокуратури Хмельницької області.
Суть спору : Прокурор Віньковецького району в інтересах держави в особі Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області, звернувся до суду із позовом, відповідно до якого (враховуючи зміну позовних вимог) просить суд: змінити п.8 договору оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що знаходиться на території Нетечинецької сільської ради від 02.04.2007р., укладеного між Віньковецькою районною державною адміністрацією в особі голови Гаванського М.К. та ПСП „Милі" ідентифікаційний код юридичної особи 32481402, в особі керівника Луцишина Миколи Филимоновича строком на 30 років, п.8 викласти в такій редакції: орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки - 5 689,644 грн. (п'ять тисяч шістсот вісімдесят дев'ять гривень шістдесят чотири копійки) в рік.
В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що „02" квітня 2007 року між Віньковецькою районною державною адміністрацією в особі голови Гаванського М.К. та ПСП „Милі" ідентифікаційний код юридичної особи 32481402, в особі керівника Луцишина Миколи Филимоновича строком на 30 років укладено договір оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території Нетечинецької сільської ради.
Вказує, що згідно умов договору в оренду передано земельні ділянки площею 30,0101 га., які знаходяться на території Нетечинецької сільської ради Віньковецького району. Кадастровий номер земельної ділянки 6820685000:06:001:0002. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 189654,80 грн., про що зазначено в договорі оренди земельної ділянки.
При цьому, загальна сума орендної плати за даними Держземагенства становить 1,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Згідно акту прийому-передачі вказаних земельних ділянок, орендодавець (Віньковецька районна державна адміністрація) передає, а орендар (ПСП „Милі") приймає у користування терміном на 30 років вищезгадану земельну ділянку.
Зазначає, що орендна плата згідно договору оренди земельної ділянки встановлена 2 845 грн. щорічно та вноситься грошовою сумою щорічно на рахунок Нетечинецької сільської ради №33215815700046 МФО 815013 код 23565182.
Згідно п.12 договору розмір орендної плати переглядається один раз на З роки у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції.
Прокурор зазначає, що відділом Держземагенства у Віньковецькому районі 31.07.2014р. та 28.10.214р. були направлені листи керівнику ПСП „Милі" Луцишину М.Ф. щодо перегляду договору оренди земельної ділянки, а саме внести зміни в частині розміру орендної плати, встановивши річну суму відповідно до Податкового кодексу України.
Тому, „01" квітня 2014 року були внесені зміни до Податкового кодексу України, а саме: до п.5.1.ст. 288 Податкового кодексу України, якою передбачено, що мінімальний розмір орендної плати земельної ділянки не може бути меншим 3% від нормативно грошової оцінки землі.
Так, пунктом 288.1 ст.288 Податкового кодексу України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Пунктом 288.4. ст.288 вказаного Кодексу передбачено, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Відповідно до п. 288.5. ст.288 того ж Кодексу розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:
1) для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;
2) для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Відповідно до п. 271.1.2. ст. 271 Податкового кодексу України базою оподаткування є площа земельних ділянок, в т.ч. й тих, нормативно грошову оцінку яких не проведено.
Згідно із 274.1. Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.
Статтею 289.1 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Відповідно до п.4 договору оренди земельної ділянки нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 189654,80 грн. Отже, розмір мінімальної орендної плати згідно вимог Податкового кодексу розраховується наступним чином: 189654,80 грн. х 3%=5 689,644 грн.
Прокурор посилається на те, що згідно ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Згідно зі ст.188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Згідно ч.1,2 ст.65.1 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Поряд з тим, п.33 договору визначено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.
Таким чином, прокурор вважає, що, оскільки розмір орендної плати за землю законодавчо було змінено, а умовами договору оренди передбачена можливість зміни умов договору, в тому числі й щодо розміру орендної плати, відповідно така законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду умов укладеного між сторонами договору в частині розміру орендної плати.
Прокурори в засідання суду 20.01.2015р. прибули, позовні вимоги підтримали та наполягали на задоволенні позову.
Позивач в засідання суду 20.01.2015р. повноважного представника не направив, будь-яких письмових заяв чи клопотань на адресу суду від позивача не надходило.
Представник відповідача в засідання суду 20.01.2015р. прибув, у поданій суду письмовій заяві від 22.12.2014р. повідомив, що позовні вимоги він визнає та просить про задоволення позову.
Розглядом матеріалів справи встановлено:
Приватне сільськогосподарське підприємство „Милі", с. Нетечинці Вньковецький район як юридична особа значиться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб-підприємців згідно Витягу із ЄДР від 28.11.2014р. №19651494.
02.04.2007р. між Віньковецькою районною державною адміністрацією Хмельницької області (орендодавець) та Приватним сільськогосподарським підприємством „Милі" (орендар) було підписано Договір оренди земельної ділянки №60, згідно п.1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходяться на території Нетечинецької сільської ради.
Згідно п.2,3,4,5,6 договору сторони передбачили, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею: 30,0101 та (резервний фонд), яка знаходиться в задовільному стані. На земельній ділянці об'єктів нерухомого майна, а також інших об'єктів інфраструктури, немає. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 189 654,80 гривень. На земельній ділянці, яка передається в оренду, недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню - не виявлено. Інші особливості об'єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини - не виявлено.
Вказаним договором сторони передбачили, що даний договір укладено на 30 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. (п.7 договору).
Відповідно до п.8-11 зазначеного договору передбачено, що орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі у вигляді сплати грошової суми в розмірі 2 845 грн. (дві тисячі вісімсот сорок п'ять гривень 00 коп.) щорічно на р/р Нетечинецької сільської ради №33215815700046, МФО 815013, код 23565182. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Орендна плата вноситься у такі строки - щомісячно. Передача продукції та надання послуг в рахунок орендної плати оформляється відповідними актами.
Згідно п.12,13 вказаного договору сторони передбачили, що розмір орендної плати переглядається один раз на 3 роки у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня у розмірі 1,5% несплаченої суми за кожний день прострочення.
Земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Цільове призначення земельної ділянки - землі сільськогосподарського призначення. Умови збереження об'єкту оренди - використання за цільовим призначенням. (п.14,15,16 договору).
Згідно п.17, 18 договору передбачено, що передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням проекту її відведення. Підставою розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки є: клопотання ПСП „Милі" та рішення Віньковецької райдержадміністрації від 15.03.2007р. №83/2007-р. Організація розроблення проекту відведення земельних ділянок і витрати, пов'язані з цим, покладаються на орендаря. Інші умови передачі земельної ділянки в оренду - заборона зміни цільового призначення земельної ділянки. Орендарю надається право обміну орендованої земельної ділянки на період дії цього договору лише за згодою орендодавця.
Пунктом 33 договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується в судовому порядку.
Вказаний договір підписаний представниками сторін, скріплений печатками, зареєстрований у Віньковецькому районному відділі „Хмельницький Регіональний відділ ДП ЦД Земельного кадастру" 30.05.2007р. №040774900001.
Із наявного в матеріалах справи Акту від 02.04.2007р. вбачається, що позивач передав, а відповідач прийняв в оренду земельну ділянку площею 30,0101 га для ведення товарного с/г виробництва терміном на 30 років, про що сторони постали підписи, скріпили їх печатками.
Розпорядженням Хмельницької обласної державної адміністрації від 28.03.2012р. №109/2014-р. „Про заходи щодо збалансування місцевих бюджетів у 2014 році у процесі їх виконання" Головному управлінню Держземагенства у Хмельницькій області доручено протягом ІІ-го півріччя 2014 року здійснити перегляд ставок плати за оренду.
Головне управління Держземагенства у Хмельницькій області направило до ПСП „Милі" листи від 31.07.2014р. №11-04-19/830, від 28.10.25014р. №11-04-19/1211 із вимогою внести зміни до договору оренди шляхом визначення ставки орендної плати в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Оскільки відповідні зміни в договір оренди не були внесені, прокурор в інтересах позивача звернувся із позовом до суду про внесення змін до п.8 договору оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що знаходиться на території Нетечинецької сільської ради від 02.04.2007р., укладеного між Віньковецькою районною державною адміністрацією в особі голови Гаванського М.К. та ПСП „Милі" ідентифікаційний код юридичної особи 32481402, в особі керівника Луцишина Миколи Филимоновича строком на 30 років, п.8 викласти в такій редакції: орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки - 5 689,644 грн. (п'ять тисяч шістсот вісімдесят дев'ять гривень шістдесят чотири копійки) в рік.
Досліджуючи надані докази, оцінюючи їх в сукупності, судом береться до уваги таке:
Відповідно до ст.21 Закону України „Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
Податковим кодексом України, зокрема підпунктом 288.5.1 ст.288, встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, а для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Відповідно до п.п.288.5.2. п.285.5 ст.285 абзацу (в) орендна плата не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
При цьому статтею 274.1 Податкового кодексу України передбачено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.
Відповідно п.276.4. ст.276 Податкового кодексу України податок за земельні ділянки (у межах населених пунктів), що відносяться до земель залізничного транспорту (крім земельних ділянок, на яких знаходяться окремо розташовані культурно-побутові будівлі та інші споруди і які оподатковуються на загальних підставах), надані гірничодобувним підприємствам для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин, а також за водойми, надані для виробництва рибної продукції, та земельні ділянки, на яких розташовані аеродроми, справляється у розмірі 25 відсотків податку, обчисленого відповідно до статей 274 і 275 цього Кодексу.
Отже, встановлення ст.288 ПК України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень спірного договору оренди землі у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.
Згідно ст.289.1 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Відповідно до п.14.1.125. ст.14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII, глави 2 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Як вбачається із п.п.4 договору оренди земельної ділянки від 02.04.2007р., нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 189 654,80 грн. Відтак, розмір мінімальної орендної плати згідно вимог Податкового кодексу України розраховується наступним чином: 189654,80 грн. х 3% та повинна становити 5689,644 грн.
Тобто, орендна плата, яка була передбачена в договорі, в сумі 2 845,00 грн. на рік, і є такою, що не відповідає вимогам Податкового кодексу України, оскільки значно менша, ніж передбачено нормами чинного законодавства.
Відповідно до ст.632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Згідно ст.188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Відповідно, ч.1,2 ст.651 ЦК України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
При цьому, сторони в п.33 договору оренди від 02.04.2007р. передбачили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, а в разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується в судовому порядку.
Наявні в матеріалах справи докази (листи від 31.07.2014р. №11-04-19/830, від 28.10.25014р. №11-04-19/1211 із вимогами внести зміни до договору оренди) свідчать про те, що позивач скористався правом досудового врегулювання питання про внесення змін до договору, однак згоди на зміну умов договору не отримав.
За таких обставин, враховуючи те, що розмір орендної плати за землю законодавчо було змінено, а умовами договору оренди передбачена можливість зміни умов договору, в тому числі й щодо розміру орендної плати, яка є регульованою ціною відносно земельних ділянок державної та комунальної власності, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду умов укладеного між сторонами договору в частині розміру орендної плати.
Така ж правова позиція викладена у постановах Верховного Суду України від 27.12.2010р. №10/58 та від 30.05.2011р. №11/042, які є обов'язковими для всіх судів України згідно із ст. 111-28 ГПК України, а також у п. 2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №6 від 17.05.2011р. „Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин".
Відтак, зміна умов договору зумовлена причинами, які орендодавець не міг уникнути, оскільки зміна розміру земельного податку, який входить в розмір орендної плати, змінювався на законодавчому рівні, і орендар не міг не виконати вимогу закону.
Крім того, відповідач у направленій суду письмовій заяві від 22.12.2014р. повідомив, що позовні вимоги визнає та просить про задоволення позову.
Відтак, згідно ч.5 ст.78 ГПК України передбачено, що у разі визнання відповідачем позову господарський суд приймає рішення про задоволення позову за умови, що дії відповідача не суперечать законодавству або не порушують прав і охоронюваних законом інтересів інших осіб.
Вказана заява вимогам чинного законодавства не суперечить, тому судом приймається.
За таких обставин, суд вважає, що позов обґрунтований матеріалами справи, відповідає чинному законодавству та підлягає задоволенню.
Згідно ст.49 ГПК України судовий збір покладається на відповідача та підлягає стягненню в дохід Державного бюджету України.
Керуючись ст.ст.1, 12, 32, 33, 34, 43, 44, 49, 78, 82-85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, СУД -
ВИРІШИВ:
Позов прокурора Віньковецького району в інтересах держави в особі Віньковецької районної державної адміністрації Хмельницької області, смт. Віньківці, Віньковецький район, Хмельницька область до Приватного сільськогосподарського підприємства „Милі", с. Нетечинці, Віньковецький район, Хмельницька область про внесення змін до п.8 договору оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що знаходиться на території Нетечинецької сільської ради від 02.04.2007р., укладеного між Віньковецькою районною державною адміністрацією в особі голови Гаванського М.К. та ПСП „Милі", ідентифікаційний код юридичної особи 32481402, в особі керівника Луцишина Миколи Филимоновича строком на 30 років, п.8 викласти в такій редакції: орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки - 5 689,644 грн. (п'ять тисяч шістсот вісімдесят дев'ять гривень шістдесят чотири копійки) в рік, задовольнити.
Внести зміни до п.8 договору оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що знаходиться на території Нетечинецької сільської ради від 02.04.2007р., укладеного між Віньковецькою районною державною адміністрацією в особі голови Гаванського М.К. та ПСП „Милі", ідентифікаційний код юридичної особи 32481402, в особі керівника Луцишина Миколи Филимоновича строком на 30 років, виклавши його в такій редакції:
„Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки - 5 689,644 грн. (п'ять тисяч шістсот вісімдесят дев'ять гривень шістдесят чотири копійки) в рік".
Стягнути із Приватного сільськогосподарського підприємства „Милі", с. Нетечинці, Віньковецький район, Хмельницька область, вул. Подільська,6 (код ЄДРПОУ 32481402) в доход державного бюджету України по коду класифікації доходів 22030001, символ звітності 206, р/р 31218206783002 УДКСУ у м. Хмельницькому, код отримувача 38045529, банк одержувача ГУ ДКСУ у Хмельницькій області, МФО 815013 судовий збір в розмірі 1 218,00 грн. (одна тисяча двісті вісімнадцять гривень 00 коп.).
Видати наказ.
Повне рішення складено 23.01.2015р.
Суддя В.В. Магера
Віддрук. 3 прим.:
1 - до справи;
2 - позивачу: Віньковецька РДА (вул. Соборної України, 15, смт. Віньківці, Хмельницька обл., 32500) - прост. кореспонд.
3 - відповідачу (вул. Подільська, 6, с. Нетечинці, Віньковецький р-н, Хмельницька обл., 32526) - згідно заяви;
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 20.01.2015 |
Оприлюднено | 27.01.2015 |
Номер документу | 42406185 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Магера В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні